Goden

De bekendste goden zijn Saradomin en Zamorak, gevolgd door Guthix. RuneScape heeft echter nog veel meer goden. Ze zijn grofweg in te delen in twee categorieën: de elder gods en de jongere goden.

De Elder gods

De Elder gods zijn elementaire wezens die met afstand de sterkste en grootste goden zijn. De Elder Gods hebben vele werelden in verschillende dimensies geschapen en Gielinor, de hoofdplaneet van RuneScape, is hun laatste en mooiste creatie1. De vier Elder Gods die Gielinor hebben gemaakt, zijn na deze perfecte creatie gaan slapen. In deze slaap verkeren zij nog steeds.

Er zijn in totaal vijf elder gods2. Vier slapen op Gielinor3. De laatste elder god, Mah, is nog nooit van haar geboorteplaneet Freneskae gekomen4. Elder gods zijn vrouwelijk, hoewel een opdeling in sekses bij Elder gods niet echt relevant is. De Elder gods hebben allemaal andere persoonlijkheden en sommige kunnen niet met stervelingen communiceren. Zij hoeven tenslotte alleen met elkaar te communiceren. Als het wel nodig is met stervelingen te communiceren, doen ze dat via de TokHaar, waar bij de schepping van Gielinor meer over staat5.

De Elder Gods zijn geboren uit eieren in de zogenaamde Elder Halls op Freneskae, die waarschijnlijk gemaakt zijn door oudere Elder gods6. Je kunt de eieren bewonderen in Fate of the Gods. De Elder Halls zijn nesten, die alleen op perfecte werelden bestaan.

De geschiedenis kent in RuneScape vele cycli. Waarschijnlijk wordt aan het eind van zo'n cyclus alles wat bestaat vernietigd en begint alles opnieuw. De god Zaros noemt het einde van de huidige cyclus en het begin van een nieuwe 'The Great Revision'4. In de toekomst zullen er verschillende quests over de Elder gods komen. Ze zullen wakker gaan worden en niet blij zijn met alle wezens die ineens op hun perfecte creatie rondwandelen. Zij zullen de stervelingen willen uitroeien bij een nieuwe cyclus en jij zult daar uiteraard een stokje voor moeten steken5.

Elder god
Mah

De bekendste Elder god is Jas, bekend van de Stone of Jas en de Dragonkin. De TokHaar beschrijven haar als de tijd en het zand. Ze is de eerstgeboren Elder god en rust in of is Ullek7. Hieronder wordt meer over haar verteld.

Ful is de godin van consistentie en vuur. Zij heeft de TokHaar en de Elder Kiln gecreeërd8. Met hun hulp hebben zij duizenden werelden geschapen9. Ful is te vinden in de vulkaan van Karamja of is de vulkaan7.

De twee andere Elder gods die Gielinor hebben gemaakt zijn Wen en Bik10. Ze slapen op of zijn respectievelijk de Ice Mountain en Entrana37.

De laatstgeboren Elder god heet Mah. De andere Elder gods dachten bij haar geboorte dat ze dood was, maar dat is niet juist. Wel zou je haar kunnen beschrijven als geestelijk gehandicapt. Ze wist uit de vulkaan te kruipen waarin ze geboren was en wist Zaros en Seren maken4.

Elder gods
Van links naar rechts: Ful, Jas en Bik. Wen is niet te zien. Hun uiterlijk kan nog in de toekomst gewijzigd worden11.

Het multiversum

In alle verhalen zul je de termen dimensies, werelden, planes en planeten allemaal tegenkomen. Er zijn verschillen. RuneScape bevat een multiversum in plaats van een universum12. Je kunt je het multiversum als een kaas met gaten voorstellen. De gaten zijn kleine zonnestelsels, met planeten of werelden en manen. De kaas zelf wordt de Abyss genoemd. Via de Abyss verloopt de teleportatie. Dan heb je ook nog The Void. The Void is gewoon helemaal leeg9.

De jongere goden

De jongere goden zijn, zoals de naam al doet vermoeden, jonger dan de elder gods. De meeste goden waren ooit stervelingen die met behulp van één van de elder artefacts enorme krachten hebben gekregen. Zoals hieronder uitgelegd zal worden, bestaan er goden van verschillende sterktes.

Als goden niet vermoord worden met een wapen dat hier krachtig genoeg voor is, hebben ze een oneindig lang leven. In tegenstelling tot stervelingen hebben goden geen leven na de dood. Hun energie gaat terug naar de wereld als ze sterven13.

De goden hebben allemaal hun eigen persoonlijkheden, gedachtegoed en tekortkomingen. Vanwege deze tekortkomingen kun je sommige goden beter niet alleen beoordelen op hun gedachtegoed, maar ook op hun daden.

Hieronder zal een korte inleiding voor elke god worden gegeven. De geschiedenis van de goden is nauw verweven met de geschiedenis van Gielinor. Als je wilt weten hoe het elke god is gegaan, kun je daarom ook daar de artikelen over lezen.

Guthix

Guthix was de god van de balans. Hij was de eerste god die op Gielinor aankwam en heeft verschillende soorten op Gielinor gelaten, zoals de mensen en dwergen. Guthix is een god geworden door de god Skargaroth op zijn thuisplaneet te vermoorden met een zwaard dat een elder artefact is. Ten tijde van deze moord was Guthix de enige die nog van zijn soort, de Naragi, over was. Op Gielinor heeft hij veel elder artefacts gevonden, waardoor hij een zeer sterke god werd. Vanwege wat hij op zijn thuisplaneet heeft meegemaakt, streefde hij een wereld zonder goden na. Hij is kort geleden vermoord door de Mahjarrat Sliske14.

Saradomin

Saradomin was oorspronkelijk een mens en is een van de oudste van de jonge goden15. Hij is de god van het licht, vrolijkheid, zuivering, orde en wijsheid. Volgens zijn volgelingen is hij de belichaming van de goedheid en perfectie. Zijn symbool is een vierpuntige ster. Hoewel zijn motieven louter goedaardig zijn, zijn zijn methodes onorthodox en kan hij toch niet helemaal als een goede god beschouwd worden16. Guthix mag hem niet zo, omdat Saradomin verantwoordelijk is voor het uitsterven van de Naragi14. Saradomin heeft hier veel spijt van16.

Saradomin wil dat de wereld hem aanbidt. Alle andere goden dienen te worden uitgeworpen, zodat hij voor de wereld kan zorgen. Hij is van mening dat op deze wijze stervelingen niet bang hoeven te zijn van de verschillen tussen de goden28.

Saradomin

Zamorak

Zamorak is de god van chaos28. Veel mensen zien Zamorak als een kwade god, maar dat klopt niet helemaal. Zamorak predikt dat je het beste uit mensen kunt halen als je druk op ze uitoefent. Een voorbeeld is het verhaal uit het Book of the Gods. Hij verwoest hierin een dorp. De overlevenden pakken hun leven snel weer op en groeien uit tot een bloeiende gemeenschap, die beter was dan eerst. Zijn gedachtegoed lijkt dus kwaadaardig, maar hij streeft uiteindelijk een nobel doel na. Hij wil elk individu zo sterk mogelijk maken en is daarin enigszins uniek17.

Zamorak was oorspronkelijk een Mahjarrat werkzaam als generaal voor Zaros, maar verraade hem aan het einde van het Tweede Tijdperk door Zaros te doorboren met de Staff of Armadyl, een elder artefact. Zo werd Zamorak zelf een god. Zamorak is de aanstichter van de God Wars. Na de God Wars heeft hij zichzelf onderin Daemonheim verborgen. Voor een uitgebreider verslag van het verraad van Zaros en het begin van de God Wars kun je de geschiedenis van het Tweede en Derde Tijdperk lezen.

Zamorak heeft hoorns van demonen als symbool. Dit symbool dateert nog uit de tijd dat nog door Jagex niet besloten was dat Zamorak een Mahjarrat is geweest. Demonen zijn wel zeer trouwe volgelingen van Zamorak. Wellicht heeft hij daarom het symbool aangenomen. Van vampieren heeft hij bijvoorbeeld zijn vleugels overgenomen17.

Recentelijk is Zamorak zwakker geworden, doordat hij door Saradomin in de Battle of Lumbridge is verslagen.

Zamorak

Armadyl

Armadyl wordt beschouwd als de god van de wet en gerechtigheid. Hij is een goede god en wil niet domineren of onderwerpen. Armadyl is een van de meest meelevende goden, maar ook een romanticus en idealist. In het verleden is hij naïef geweest. Nu is dat anders, hoewel hij nog steeds dezelfde doelen heeft18. Armadyl is een pacifist en voert alleen oorlog als dat strict noodzakelijk is19. Hierin verschilt hij van Saradomin. Samenwerking is voor Armadyl een belangrijk middel om vredig een goede wereld te scheppen20.

Van oorsprong is hij een aviansie21. Aviansies komen van de planeet Abbinah, een woeste planeet met vliegende eilanden. De enige waterbron is in het midden van de wereld en het pad ernaartoe is zeer gevaarlijk. Armadyl leidde de aviansies naar Gielinor, waar het beter was. In het Tweede en Derde Tijdperk was Armadyl een van de meest invloedrijke goden. Toen hij hoorde dat Zamorak de de aviansies op Gielinor had uitgeroeid, dacht Armadyl dat zijn soort geheel was uitgestorven en verliet hij vol verdriet de wereld. Na jaren rouw kwam hij weer op Abbinah en ontdekte hij achtergebleven aviansies, kinderen van deserteurs die de God Wars hadden overleefd. De aviansies bleken hem nog steeds te volgen, hoewel ze dachten dat Armadyl tijdens de God Wars was gestorven22. Armadyl nam de vorm aan van een feniks die uit zijn as is herrezen23. Hij heeft tegenwoordig niet zo veel volgelingen meer28, maar heeft wel Bandos verslagen in The Bird and the Beast.

Bandos

Bandos staat bij de goblins bekend als de "Big High War God". Hij is onlangs gestorven door de hand van Armadyl. Zijn passie was strijd en bloedvergieten en hij genoot van simpele geneugten als het verpletteren van schedels. Zijn liefde voor de oorlog was zo sterk dat hij zijn volk wel eens verkocht aan een god die ze wilde gebruiken in de strijd28. Wanneer er geen oorlog was, was hij niet te beroerd wat volgelingen tegen elkaar op te stoken24. Op de thuisplaneet van zijn volgelingen is dat wat misgegaan. Daar zijn alle bewoners inmiddels uitgestorven25. Bandos schaamde zich niet voor zijn liefde voor de oorlog en vond de andere goden maar hypocrieten dat zij hun liefde voor strijd niet durven toe te geven26. Hij wilde alle andere goden vermoorden en alleenheerser worden27. Zijn volgelingen zijn goblins, ogres, trollen, giants, orks en andere hersenloze wezens28. Hij zegt alleen om sterke volgelingen te geven. Zij worden rijkelijk beloond. Zwakke volgelingen moeten sterven27. Dat hij nu door Armadyl gedood is, lijkt een bevestiging van zijn eigen filosofie, waarin het recht van de sterkste geldt.

Bandos was de laatste van zijn soort. Hij kwam van een planeet waar je leert vechten vanaf het moment dat je een zwaard kunt dragen. Vanaf tien jaar ben je klaar om te vechten. Bandos beweerde een vernuftig kind te zijn geweest en werd strategisch adviseur voor de leider van zijn groep. Samen moordden zij verschillende stammen uit, tot Bandos toen hij tien was zijn leider vermoordde en zelf de baas werd. Hij roeide alle andere stammen uit en de kampioenen van zijn stam bevochten elkaar, tot er nog maar één over was die Bandos uit kon dagen. Ook die faalde27.

Zaros

Zaros is de god van de controle en is erg mysterieus. Zijn bijnaam is "The Empty Lord". Hij verbergt zich in de schaduwen en manipuleert en controleert mensen zonder dat ze dat doorhebben. Het is niet bekend of hij een kwade god is en wat zijn doelen zijn. In Fate of the Gods heb je een uitgebreid gesprek met hem, waarin hij zichzelf in een goed daglicht probeert te stellen. Hij vertelt dat hij het sterfelijke leven wil verheffen.

In het Tweede Tijdperk was hij zeer machtig en had hij een groot en florerend rijk, maar werd uiteindelijk verraden door zijn belangrijkste generaal, Zamorak28. Zamorak heeft met Saradomin tijdens de God Wars flink zijn best gedaan alles te vernietigen wat met Zaros te maken had en dat is ze aardig gelukt. Zaros is nu erg onbekend onder de inwoners van RuneScape.

Tegenstanders van Zaros denken dat hij dood is, maar hij verliet bij het gevecht met Zamorak zijn eigen lichaam en wist naar zijn geboorteplaneet Freneskae te ontkomen. Hier leeft hij, tot Fate of the Gods, zonder lichaam. Het verraad heeft Zaros veranderd, hoewel hij niets in wraak ziet. Hij zal niet meer zo prominent aanwezig zijn29.

Zaros is samen met de elvengodin Seren geboren uit Mother Mah, een misvormde en geestelijk beperkte Elder god. De schepping van Zaros en Seren was het eerste wat ze deed toen Mah uit haar geboortevulkaan had weten te klimmen. Zaros beschrijft Mah als een kind, die Zaros niets kon leren. Zaros en Seren moesten alles zelf leren. Ze werden door Mah als pop van een kind behandeld. Mah werd zwakker en zwakker, doordat de haar voedingsbron, anima, op begon te raken. Steeds langer was ze in slaap. Uiteindelijk verliet Zaros zijn schepper om aan haar bezitterigheid te ontkomen en zijn honger naar nieuwe kennis te stillen. Seren bleef achter om Mah te verzorgen4.

Seren en Zaros hebben een bijzondere connectie. Ze zijn twee kanten van dezelfde medaille. Terwijl Seren het licht is, is Zaros het duistere aspect. Seren is empatisch, Zaros analytisch. Als ze in elkaars nabijheid verkeren, roepen ze heftige emoties bij elkaar op. Bij Seren zijn die gevoelens devotie en bij Zaros adoratie. Ze verzwakken elkaar. Mah heeft hiervoor gezorgd zodat ze bij elkaar en bij haar zouden blijven, maar dat is niet gelukt4.

Zaros is door zijn herkomst anders dan de andere jongere goden. Hij is nooit sterfelijk geweest en kent ook geen sterfelijke emoties. Hoewel hij misschien wel eens elder artefacts in handen heeft gehad, heeft hij die nooit gebruikt om sterker te worden. Dat was niet nodig29. Hij onttrekt zijn energie direct aan de anima van de wereld.

Zaros
Zaros

Seren

PlaatjeSeren is de godin van de elven en van kristal. Ze is de enige god die tijdens het Eerste Tijdperk met Guthix heeft geleefd en velen geloven dat de twee goden partners waren. Seren gelooft dat iedere soort zich moet afzonderen van de andere soorten en zo min mogelijk contact met andere soorten moet hebben. Alleen zo kan rust en vrede worden bereikt28.

Net als Zaros is Seren een creatie van de Elder god Mah. Toen Zaros Freneskae verliet, is ze bij Mah gebleven om haar te beschermen, zoals Mah Zaros en Seren had beschermd. Zaros zag deze bescherming altijd als controle. Mah miste Zaros erg en Seren probeerde haar gerust te stellen, maar Seren kon niet veel doen. Mah sliep meer en meer en uit haar dromen ontstonden nieuwe levensvormen, zoals de Mahjarrat. Met rituelen op de vulkaan probeerden zij Mah te kalmeren. Vlak voor ook Seren Freneskae verliet, waren de dromen geweldadige nachtmerries geworden. Hieruit ontstonden de Muspah. De anima van de planeet was bijna uitgeput en Mah verwondde zichzelf als ze half bij bewustzijn kwam. Seren leerde hierop de Mahjarrat energie van Mah af te tappen en te verzwakken, omdat Mah anders de planeet uiteen zou rukken. Uiteindelijk verliet Seren Freneskae, tot ze de elven zou ontdekken. Deze omarmden haar direct4.

Marimbo

Marimbo is de godin van de apen op Ape Atoll, maar iedereen die van feesten en drinken houdt, mag haar volgen. De stad Marim op Ape Atoll is naar haar vernoemd. Het enige waar ze zich om lijkt te bekommeren, is feesten en drinken.

Als speler hebben we met haar kunnen praten tijdens het lente-evenement van 2014, waar Cabbage Facepunch Bonanza. Ze weet niet meer precies hoe ze een godin is geworden. Het ene moment was ze een enorme aap, het andere moment was ze 'wakker'. Naast haar stond een standbeeld, dat een god met een enorm wijnvat was geweest. De volgelingen van deze god vertelden haar dat hij op reis was om stervelingen uit te dagen voor een drinkwedstrijd. Ze waren erg verdrietig, maar klaarden op toen Marimbo een vat wijn liet aanrukken. Marimbo vertelt ook iets over een drinkhoorn, waarschijnlijk het elder artefact de elder horn. Ze is hem kwijtgeraakt. Uit deze verhalen is op te maken dat Marimbo een god is geworden toen een andere god zoveel dronk dat hij stierf en Marimbo de wedstrijd had gewonnen.

Brassica prime

Brassica prime is de beschermgod van de cabbages. Hij is in het spel gekomen als 1-aprilgrap en uitgegroeid tot een min of meer volwaardige god. Hij speelt nog vooral een humoristische rol. Zijn motto is "deliciousness is power" en hij gelooft dat hij de lekkerste van alle cabbages is26. Cabbages zijn ook het enige waar hij zich in lijkt te interesseren. Tijdens The Death of Chivalry verwoest Saradomin een paar cabbages en daar is Brassica Prime niet heel blij mee30.

Woestijngoden

Tumeken, god van de zon en heer van het licht, en zijn vrouw Elidinis, godin van de rivier de Elid, hebben een zoon en een dochter voortgebracht.

IcthlarinDe zoon is Icthlarin, de god van de onderwereld. Hij verantwoordelijk voor het transport van zielen door de onderwereld13 en is degene die de Mahjarrat naar Gielinor bracht.

Zijn zuster is Amascut, die oorspronkelijk met haar broer samenwerkte in de onderwereld. Bij het aanzicht van wat de Mahjarrat van haar broer allemaal aanrichtten, werd haar geest echter verwrongen. Ze is nu The Devourer, de Verwoester44.

Op enig moment, waarschijnlijk vlak na de God Wars31, is Tumeken gaan slapen. In zijn vier dagen durende droom heeft hij zich opgesplitst opgesplitst in Het, Apmeken, Crondis en Scabaras, in deze volgorde.

Skargaroth

Het enige wat van Skargaroth bekend is, is dat hij op de thuisplaneet van de Naragi met zijn eigen zwaard vermoord is door Guthix. Hierdoor is Guthix een god geworden. Zijn beeltenis is te zien in The World Wakes.

Tuska

Tuska is een goddelijk zwijn. Het enige wat nu over haar bekend is, zijn verhalen van Naragi, het volk waar Guthix toe behoorde. Tuska was in gevecht met Skargaroth toen Guthix de laatstgenoemde doodde. Guthix beschrijft haar als een goede vechtster met weinig intelligentie, die niet per se aanbeden hoeft te worden. Tijdens het gevecht raakte Tuska haar beide ogen kwijt: één door Skargaroth en één door Guthix36. Op het moment reist ze met een schare volgelingen van wereld tot wereld om blind aan te vallen15.

Haar aankomst op de thuiswereld van de Naragi werd aangekondigd doordat er een bemaskerd monster uit een portaal kwam. Eerst hoopten de Naragi dat dit monster verlossing zou brengen na alle verwoesting die Saradomin had veroorzaakt, maar bij toenaderingspogingen waren er al twee Naragi dood voor zij hun mond open konden doen. De Naragi noemden het monster Airut, naar een beroemde strijder met een masker uit hun geschiedenis.

Een week na de aankomst van dit monster waren er honderden en verscheen nog een soort, gekleed in gewaden en met staf. Rond hun leider verzamelden de airut zich. Deze soort bracht opnieuw hoop, maar bij de reis naar het portaal zagen de Naragi dat er iets verschrikkelijks was gebeurd. De bossen en hutten waren verwoest. Het bleek dat een enorm beest met haar hoorns de aarde omwoelde. Dit monster werd Tuska genoemd door de airut en de nieuwe soort. De airut woonden op de rug van het beest en de leider bestuurde het beest vanaf het hoofd. In de omgewoelde aarde zochten de airut naar voedsel en spullen. De Naragi verzonnen een plan om deze god, Tuska, op te zetten tegen Saradomin en hoopten via het portaal een andere wereld te bereiken. Helaas is ze dit niet gelukt37. Onlangs zijn er ook airut op Gielinor verschenen, een voorbode van de aankomst van Tuska.

Airut
Een airut

Karamja

Karamja heeft zijn eigen god en misschien wel goden38. In de quest Jungle Potion help je Trufitus met de geesten van het eiland in contact te komen. De bewoners van Karamja spreken er niet met buitenstaanders over.

Goden van de Fremennik

De Fremennik hebben ook hun eigen goden38. De mensen uit het Mountain Camp hebben een legende over de god The Kendal39. Verder is niets bekend over de goden van de Fremennik.

Sliske

Sliske is de moordenaar van Guthix en was altijd een Mahjarrat die Zaros volgde. Hij is een meester in complotten, bedrog en trucs en staat bekend als een plaaggeest. Hij is de mysterieuze figuur uit Fall of Six40, degene die de Barrow-broeders verloekte. In Missing, Presumed Death kun je zeer goed zien hoe Sliske te werk gaat en iedereen te grazen neemt. Hij lokt hij de belangrijkste goden van RuneScape naar zijn feestje dat hij ter ere van zijn verheffing tot god geeft. Uiteindelijk belooft hij de Stone of Jas, die hij op een of andere manier heeft verkegen, aan de god die de meeste goden doodt en laat hij in het midden of hij een na de moord op Guthix zelf een god is geworden. Na Fate of the Gods kan hij je vertellen dat hij niet echt een god is. De wedstrijd om de Stone of Jas heeft hij uitgeschreven om de goden af te leiden, zodat ze de terugkeer van Zaros niet opmerken. Ondanks dat Sliske door Zaros wordt geëxcommuniceerd, blijft de wedstrijd om ondoorgrondelijke redenen bestaan.

Rangorde

Binnen de goden bestaat een rangorde van zeven stappen, tiers in het Engels641. De Elder gods staan bovenaan. Goden kunnen in rangorde stijgen of dalen, zoals Zamorak die een god werd en Zaros die door Zamorak werd verslagen. Dit betekent dat je de rangorde niet kunt gebruiken om te voorspellen welke god in een gevecht tegen een andere god zal winnen. Een slimme god kan een sterkere god verslaan en een populaire god met een groot leger kan meer invloed hebben op de wereld dan een andere. Ook kunnen twee goden in dezelfde tier zeer verschillende soorten krachten hebben41.

Tier 7

Tier zeven bestaat alleen uit wezens die gecreeërd zijn met magie van goden of voortgekomen zijn uit delen van goden. Zij kunnen niet sterker zijn dan het proces dat ze gemaakt heeft. Ze leven altijd en zijn niet getroffen door de Edicts of Guthix, die aan het einde van het Derde Tijdperk zijn ingesteld42.

De Bandos avatar uit The Chosen Commander is een voorbeeld van een wezen dat door Bandos is gemaakt. Ook de Avatars of Creation en Destruction uit Soul Wars horen hierbij43.

De lagere woestijngoden Het, Apmeken, Crondis en Scabaras komen voort uit Tumeken44. Binnen deze tier bestaan grote verschillen. De goden die uit Tumeken zijn voortgekomen, zijn bijvoorbeeld veel krachtiger dan de avatars. In tier 7 worden goden vooral beperkt door hun gebrek aan vrijheid. De lagere woestijngoden hebben een taak te volbrengen, waar zij niet uit kunnen ontsnappen. Amascut is een hogere godin, aangezien zij wel aan haar taak kon ontsnappen41.

Tier 6

Halfgoden (Engels: demigods) vormen tier zes. Zij zijn de zonen en dochters van goden. De woestijngoden Amascut en Icthlarin zijn hier voorbeelden van. Zij zijn qua magie en kracht sterker dan mensen. Ze kunnen kleine portalen naar andere werelden als Freneskae openen en zijn ook niet getroffen door de Edicts of Guthix. Ze kunnen stervelingen tegen hun wil manipuleren.

Tier 5

Tier 5 zijn de onervaren goden. Dit zijn Tumeken, zijn vrouw Elidinis, Marimbo, Brassica Prime en, na de Battle of Lumbridge, ook Zamorak42. Ook binnen tier 5 bestaat een groot verschil in krachten. Zamorak is bijvoorbeeld nog steeds veel sterker dan Brassica Prime17. Goden van tier 5 zijn sterker en hebben meer magische kracht dan de lagere goden. Ze hebben last van de Edicts of Guthix, behalve Brassica Prime. Ze kunnen van grootte veranderen.

Marimbo en Brassica prime
Marimbo en Brassica prime

Tier 4

De ervaren goden kunnen elementen en magie op grotere schaal manipuleren en grote portalen openen. Hierin zitten Bandos, Armadyl en Tuska. Skargaroth was ook tier 4. Saradomin en Zamorak zaten voor de Battle of Lumbridge op dit niveau.

Tier 3

Goden van tier 3 kunnen op enorme schaal destructief en constructief bezig zijn. Zij kunnen goden van lagere tiers manipuleren. Op het moment zit alleen Saradomin op dit niveau.

Tier 2

Op dit niveau zitten de transcendent gods, de superieure goden. Guthix, Zaros en Seren zaten op het hoogtepunt van hun kracht allemaal in dit niveau. Zij kunnen leven manipuleren om mutanten te maken. Ook kunnen ze hun lichaam verlaten en de anima mundi, de levenskracht van de wereld, manipuleren.

Tier 1

Hierin zitten de Elder gods. Zij kunnen leven en werelden uit het niets scheppen en zijn veel, veel machtiger dan goden van tier 2. Zij zijn in staat elder artefacts te maken. Ze kunnen ervoor kiezen om te gaan slapen en even minder krachtig te worden. Ze kunnen niet worden vermoord42.

Bronvermelding

Over deze pagina

Met dank aan Jordysteen en mrperfectk voor bijdragen aan deze pagina.

Heb je een verbetering voor deze pagina? Stel een wijziging voor!

Lunagang maakt gebruik van cookies voor het opslaan van instellingen, het verzamelen van statistieken en om passende advertenties weer te geven. Door deze balk weg te klikken of de website blijven te gebruiken, ga je akkoord met ons cookiebeleid.