Dealing with Scabaras

Moeilijkheidsgraad: Moeilijk

Lengte: Lang

Startpunt: Praat met de High Priest in de kerk van Sophanem

Startpunt op wereldkaart: Bekijk de plaats van het startpunt op de wereldkaart.

Alleen voor members: Ja

Eisen: Je moet Contact!, The Feud en Zogre Flesh Eaters hebben voltooid. Je hebt ook 21 Firemaking, 50 Agility, 60 Thieving en 60 Strength nodig. Je moet tegen een monster van level 92 vechten en je kunnen beschermen tegen verschillende sterke monsters van alle gevechtsstijlen.

Benodigde spullen: Ongeveer 1000 gp, wapen, armour, goed voedsel, woestijnkleren, waterskins, 10 gouden voorwerpen van Pyramid Plunder (tijdens de quest te halen), gouden artefact van Agility Pyramid (tijdens de quest te halen), emmer, drie tot vier logs. Het is aangeraden goede logs mee te nemen. Tijdens de quest heb je 20 Firemaking levels meer nodig om de log te verbranden dan het normale level. Een touw, Keris uit Contact!, anti-poison en Relicym's Balm van Zogre Flesh Eaters kunnen handig zijn.

De High Priest heeft slecht nieuws. Vraag wat er aan de hand is. De priester vertelt dat hij een lijk van een vrouw heeft gevonden. Het lijk komt uit Menaphos. De priester heeft een briefje op het lijk gevonden waarop stond dat hij met jou moest praten. Je moet naar boven gaan om het lijk te identificeren.

High priest

Ga de ladder in het kerkje op. Je herkent de vrouw niet. Na een verhaal over balsemen gebeurt er een wonder: het lijk praat! Er ontstaat een ruzie over godsdienst en het lijk krijgt er hoofdpijn van. De priester gaat weg.

Praat met Maisa. Ze vertelt dat ze net uit verdoving is ontwaakt. Vraag waarom ze hier is. Haar partner Kaleef is door de Scabaras onder deze stad vermoord. Nu wil Maisa wraak nemen en jij moet daarbij helpen. Ze vertelt dat er een groot tunnelcomplex boven het gebied ligt met allerlei gangen, waarschijnlijk van de Scabarites. Sommige tunnels gaan van de kust bij de woestijn naar Sophanem. Je moet eens in die tunnels gaan kijken en de monsters doden. Voordat je dat doet moet je nog met de high priester gaan praten.

Klim de ladder af en vertel de High Priest over je missie. De priester denkt ook dat er een grottenstelsel is met Scarabites die aangepakt moeten worden. Hij vraagt je wel om zijn collega, de High Priest van de Scarabites, met respect te behandelen. Je moet naar het oosten om met de archeologen te praten.

Trek je woestijnkleren aan en neem wat water en voedsel mee. Een prayer potion kan handig zijn. Het is ook slim om een touw mee te nemen. Ga de stad uit via het noorden. Loop vervolgens naar het zuidoosten. Ga om de grote berg heen en ga door het moeras dat je tegenkomt. Houd er rekening mee, dat je aangevallen wordt door krokodillen (level 40), scarabas lancers (level 77) en locust lancers (level 77).

Kaart

Baan een weg naar de omgevallen pilaar in het noordwesten van het moeras en klim eroverheen. Ga verder de berg op. Hier heeft een groep archeologen hun kamp opgezet. Praat met de lead archaeologist.

De archeoloog vertelt dat je zaken moet doen met een sluwe kunsthandelaar, Simon Templeton. Voordat je dat mag doen, moet je wel eerst een wiskundetestje voor ze doen. Ze zegt dat je naar beneden af moet ronden. 17 gedeeld door 10 is dus 1. Als er meer dan één antwoord goed is, moet je het zeggen. Beantwoord alle vragen. Ze zijn voor elke speler anders, deze vragen zul je dus zelf moeten uitrekenen.

Archeologen

Praat nog eens met de hoofdarcheoloog. Je moet Simon Templeton oude bronze spullen brengen. Voor elke speler is het anders welke. Als je de voorwerpen vergeet, kun je ze in je quest journal terugvinden. Daarnaast moet je Simon één kunstvoorwerp van de top van de Agility Pyramid en tien gouden objecten uit Pyramid Plunder geven. Het is lastig om aan echte oude bronze spullen te komen en daarom moet je nepvoorwerpen maken. De archeoloog geeft je een krat, waar je de spullen in kunt doen.

De nepvoorwerpen kun je zelf maken door ze in de hete woestijn met kamelenpoep in te smeren. Daar heb je 60 Crafting voor nodig. De archeologen kunnen het echter ook voor je doen. (OPGELET:Dit kost wel wat tijd.) Als je het door de archeologen wilt laten doen, moet je nieuwe spullen in de krat doen en de krat samen met wat poep aan de archeologen geven.

Je kunt de berg verlaten door een touw aan de overhangende steen in het westen van de berg te hangen. Klim daar eerst over de richel en loop langs mummy's. Daar is de steen waar je je touw over kunt hangen. Je kunt dan voortaan via de Agility pyramid de berg op en af.

Koop de spullen in één van de winkels in RuneScape of maak ze zelf. Als je Enakhra's Lament hebt gedaan, kun je de kamelenpoep krijgen door met je Camulet aan een kameel in Al-Kharid te vragen of je een emmertje poep mag. Anders moet je het anders doen. Ga dan naar Pollnivneach, het stadje in het midden van de woestijn onder de Shantay Pass. In het zuidwesten van het stadje is een kamelenhouderij. Als er geen poep is, moet je daar voor zorgen. Ga dan naar de kebabwinkel in het stadje en koop wat speciale kebabsaus. Doe dat in de voederbak van de kamelen en wacht een tijdje. Pak wat poep op en schep het in een emmertje.

Haal als je de krat met bronzen nepspullen hebt de 10 gouden voorwerpen met Pyramid Plunder uit de piramide of van de bank. Ga vervolgens naar de Agility Pyramid ten noordoosten van Sophanem en haal het kunstvoorwerp van de top.

Geef nu de spullen aan Simon Templeton, die ten zuidwesten van de piramide kampeert. Je krijgt nu een briefje van hem waarop staat dat hij de levering heeft ontvangen. Hij becomplimeteert je voor de nepspullen en zegt dat hij een baantje voor je heeft. Dat baantje is een kleine miniquest.

Simon Templeton

Pak je vechtspullen van de bank. Het is slim om goed en veel voedsel mee te nemen. Het wapen Keris uit Contact! kan ook van pas komen, maar het is niet strikt noodzakelijk. Neem ook 1 tot 4 logs mee, bij voorkeur iets hoger dan normal logs.

Nu moeten we weer naar de archeologen op de berg. Geef ze het briefje van Simon Templeton. Je moet nu van alles gaan doden dat rond het kamp van de archeologen zweeft, als het maar geen krokodillen zijn. Zij zullen Scarabite notes achterlaten, die we in het boek moeten doen dat je nu krijgt.

Verzamel vier verschillende Scarabite notes, stop ze in je boek door voor "copy logs" te kiezen en ga terug naar de archeologen. Ze belonen je met een theorie van het gebied en een sleutel. De sleutel is gemaakt voor een deur die naar de grotten leidt. Je krijgt wel een waarschuwing: misschien zitten er oude ziektes en vreemde monsters in de grotten.

Ga eventueel naar de bank en neem 1-4 logs, keris, prayer potions, een super restore (4), Relicym’s balm (4) en een super antipoison. Loop nu bij de archeologen naar het noorden en open de deur in de grond bij het noordelijke uitroepteken op de kaart. In de grot zie je een clay golem. Praat ermee. Hij vertelt je dat dit de opslagkamer van Ullek is, maar hij denkt niet dat Ullek nog bestaat. Op dit moment zitten er allemaal vreemde wezens in. Ze hebben het slot veranderd, zodat het, ook voor henzelf, moeilijk is om in en uit te komen. Dat is wel iets voor de Scarabites.

Je moet de furnace opstoken, zodat de golem kracht aan vier hendels in de volgende kamers kan geven. Daarna moet jij de hendels overhalen. Die hendels openen de deur van de verdere grot.

Ga naar de furnace en pak logs uit de storage box in het westen. Je krijgt nu drie verschillende logs. Probeer eerst de hoogste log in de furnace te doen. Als je firemaking niet hoog genoeg is, moet je een lagere proberen. De log in de furnace zal ontbranden, zonder dat je een tinderbox nodig hebt.

Praat met de golem en zeg dat je er klaar voor bent. Je moet nu hendels voor de vier kamers die verderop liggen, instellen. De kamer waar je eerste hendel op instelt, zal het gemakkelijkst zijn, de tweede iets lastiger, de derde nog iets lastiger en de laatste het moeilijkst. De onderstaande informatie komt van de QuestHelp uit RuneScape. Lees het om te beslissen hoe je de hendels kiest.

Thieving room

Als je het formulier hieronder goed gebruikt, heb je 100% kans van slagen. Je krijgt namelijk als je de hendel eerst op Thieving zet alleen meer pogingen. De puzzel is zonder veel pogingen ook op te lossen als je het formulier hieronder gebruikt.

Strength room

Als eerste gekozen

Als tweede gekozen

Als derde gekozen

Als laatste gekozen

Agility room

Als eerste gekozen

Als tweede gekozen

Als derde gekozen

Als laatste gekozen

Combat room

Als je de combat room als eerste kiest, gaan er 1050 life points van de scarab af. Als je de combat room als tweede kiest, is dat 500. Bij drie 350 en als laatste 10.

Na het instellen van de hendels

Ga als je alle hendels hebt ingesteld de kamers in. In de lege kamer kun je gewoon de hendel over halen.

De scarab moet je doden voordat je de hendel over moet halen en in de kamer met de evenwichtsbalk moet je eerst over de evenwichtsbalk om bij de hendel te komen.

De kamer met de mysterieuze doos is het lastigst. Sluit het scherm niet af voordat je de hele puzzel hebt afgemaakt, anders moet je alle kamers weer opnieuw doen! De puzzel is een soort memory, maar dan met drie stukjes in plaats van twee. De stukjes zijn runes. Zoek de drietallen, vind ze allemaal en haal dan de hendel over. Je kunt in het onderstaande formulier eventueel aantekeningen maken, zodat je ze niet hoeft te houden. Je hebt maar een bepaald aantal pogingen. Als je op het mechanisme dat rechts is, klikt, krijg je meer pogingen.

Scabaras

Hierna gaat de deur open. Als je As a First Resort hebt gedaan, kun je het beste nu naar Oo'glog om veel prayer, lang rennen en bescherming tegen disease en poison te krijgen. Dat zal het volgende gemakkelijker maken, maar het is niet verplicht om te hebben.

Zet je auto-retaliate uit.

Loop de grot in en vermijd de vallen in de grond. De eerste val zit gelijk in de vloer aan het begin. De vallen hitten je voor 10% van je levenspunten, dat wil je vermijden. Doorzoek dus eerst de vloer. De volgende val is bij de volgende versmalling van de grot. Je moet naar het noordwesten van de grot. Daar is in een kamer de High Priest of de Scabaras.

Scabaras-grot

Ga de kamer in en praat met de High Priest. Kies "By all the deities, what is going on here?" en vervolgens voor "Sounds like the Devourer dragged you into heresy for her own ends.". Klik niet op "Continue" als hij boos wordt, maar begin het gesprek opnieuw. Als je het gesprek niet stopzet, valt hij je aan. Ga dan de kamer uit en weer in. Hij valt je dan niet meer aan. Praat vervolgens met hem totdat je alles over de Scabaras weet en hij belooft dat hij Sophanem niet meer zal aanvallen. Je moet dat aan de High Priest in Sophanem gaan vertellen. De priester zegt dat je weg moet. Als hij dat niet heeft gezegd en hij je aanvalt, moet je het nog een keer proberen.

Priester

De scabaras vallen jou nog steeds aan. Als je naar buiten gaat, zullen ze je dus weer aanvallen en misschien doden. Denk daar aan. Ga terug naar de High Priest in Sophanem. Je vertelt wat de priester van de Scabaras heeft gezegd. De priester leert je om een enchanted water tiara te maken, die je beschermt tegen de hitte van de woestijn. Je quest is nu voltooid.

Beloning: 7.000 Agility, 7.000 Prayer, 7.000 Thieving en 7.000 Strength xp. Je kunt voortaan een water tiara maken die je beschermt tegen de hitte van de woestijn. Hiervoor heb je 50 Runecrafting nodig. Doe drie water runes op je water tiara en je hebt hem gemaakt. Elke drie water runes die je op de tiara doet, gelden als één dosis van een waterskin. Twee keys voor Treasure Hunter.

Quest points: 1

Quests waarvoor je deze quest nodig hebt: Crocodile tears, Do No Evil, Achievements van de Desert - Moeilijke taken


Extra informatie

Miniquest 1

Simon Templeton heeft je een klein baantje aangeboden. Ga naar hem toe en vraag wat dat is. Hij wil dat je met de mummie in de piramide van Pyramid Plunder gaat praten.

Ga Sophanem weer binnen en loop naar de piramide van Pyramid Plunder. Probeer weer net zolang door de ingangen te gaan totdat je de mummie tegen komt. Praat met hem. Zeg dat je wat meer over de kunstvoorwerpen wilt praten. Je mag Simon Templeton vertellen dat hij als hij de volgende keer komt, het verband van de mummie zal dragen, strak om de nek.

Wandel weer naar Simon Templeton en praat weer over zaken. Zeg dat je met de mummie hebt gesproken. Simon vertelt dat hij voortaan de spullen van Pyramid Plunder voortaan in notes van je aan zal nemen, op de gouden spullen na.

Miniquest 2

Het boek Scabaras research is nog niet vol. Tijdens de quest zijn vier van de hoofdstukken tussen 1 en 17 beschikbaar geworden. De rest van de hoofdstukken 1 tot 17 zul je moeten krijgen door skeletten, dried zombies, locust lancers, locust rangers, Scabaras lancers, Scabaras rangers en de mummy's bij de archeologen te doden. Dood verschillende soorten monsters om alle hoofdstukken te krijgen. Hoofdstuk 18 zit in een kist ten oosten van de kamer met de High Priest, hoofdstuk 19 in een kist in het zuiden. Wanneer je een compleet boek aan de archeologen geeft, krijg je 10.000 gp.

Over deze pagina

Met dank aan Ru ben ik, A Aron, erik2811nl, lolmaker, Kweet Vaniks, Coennx, Lynch, Ajaxlegend1, Chris, Culemborg NL, Inknopertje, Maik-machine en g00d fight2u voor bijdragen aan deze pagina.

Heb je een verbetering voor deze pagina? Stel een wijziging voor!

Lunagang maakt gebruik van cookies voor het opslaan van instellingen, het verzamelen van statistieken en om passende advertenties weer te geven. Door deze balk weg te klikken of de website blijven te gebruiken, ga je akkoord met ons cookiebeleid.