Verbetering insturen

- Wijziging voorstellen

Monkey Madness

Moeilijkheidsgraad: Moeilijk

Lengte: Lang

Startpunt: Praat met King Narnode Shareen in de Grand Tree.

Startpunt op wereldkaart: Bekijk de plaats van het startpunt op de wereldkaart.

Alleen voor members: Ja

Eisen: Je moet The Grand Tree en Tree Gnome Village hebben voltooid. Prayer level 43 aangeraden. Je moet een demon van level 100 kunnen doden. Magic werkt daarbij het beste.

Benodigde spullen: Goed voedsel, antipoison, een paar prayer potions, monkey bones of corpse (dood een aap op Karamja), gold bar, ball of wool en een plank. De plank kun je eventueel ook tijdens de quest vinden. De lodestones van Ardougne en Al-Kharid zijn handig. Energy potions zijn ook handig. Als armour kun je het beste magicarmour gebruiken. Koop ook alvast runes naar keuze in voor een magicspreuk bij de boss.


Starten

King Narnode Shareen vertelt je dat het goed gaat met de Grand Tree nu jij Glough hebt uitgeschakeld. Er is nu een nieuwe Tree Guardian, Daero. Er is toch nog iets waarmee je kunt helpen. De koning heeft een leger naar de Shipyard gestuurd om de schepenbouw van Glough stop te zetten.

Plaatje

Het leger is alleen nog niet teruggekeerd. Hij heeft ook niets van ze gehoord. De koning is erg bezorgd en wil dat je op onderzoek uitgaat. Je moet naar de Shipyard gaan en kijken of het leger daar al is aangekomen. Zeg dat je mee doet. Hij geeft je een briefje mee waarmee je kunt laten zien dat je door de koning gestuurd bent.

Je zult als je het briefje hebt gekregen zien dat deze quest is ingedeeld in hoofdstukken.

Start van hoofdstuk 1

Pak de gnome glider naar Karamja en loop naar het noorden. Probeer de poort te openen. De shipyard worker zal je proberen tegen te houden. Laat hem je briefje zien, dan mag je wel naar binnen. Ga als je binnen bent naar het huisje in het zuiden. Praat daar met de gnome die er staat.

Plaatje

Hij vertelt je eerst dat hij niet weet wat er met de 10th squad is gebeurd. Misschien zijn ze weggeblazen naar het zuiden, het heeft namelijk erg hard gewaaid. Ga dit aan King Narnode Shareen vertellen door de gnome glider terug te nemen.

Terug naar King Narnode Shareen

Je zult de koning vertellen over de gnome die je gesproken hebt. De koning vertelt je nu iets over de nieuwe tree guardian Daero. Je moet met hem gaan praten. Doe eerst je armour aan en neem veel voedsel en anti-poisons mee. De bar, ball of wool, plank, superset en monkey bones/corpse heb je nog niet nodig.

Daero

Daero is op de eerste verdieping van de Grand Tree, bij de bar van Blurberry. Dit is ook de gnome die je voortaan helpt op Ape Atoll te komen. Dearo herkent je als de doder van de demon van The Grand Tree. Hij leest het briefje en vertelt dat je ver ten zuiden van Karamja op een gevaarlijke missie moet. Hij neemt je mee naar een geheime locatie als je voor de optie Leave kiest.

Plaatje

Praat weer met Daero. Hij vertelt je dat Glough deze kamer heeft gebouwd voor zijn wereldveroverplannen. Nu staan er nog prototypes voor verbeterde gnome gliders, die, in tegenstelling van de gliders van de soldaten, bestand zijn tegen extreem weer. Hij stelt je ook voor aan Waydar, die je gaat helpen met je quest.

Puzzel

Je moet de puzzel van Glough oplossen zodat het mechanisme werkt en je weg kunt vliegen naar Ape Atoll. Je kunt deze puzzel in het zuidoosten van de hangar vinden, bij een krat in de buurt. De puzzel is net als die van een level 3 clue.

Plaatje

Als het echt niet lukt kun je ook 200.000 gp betalen aan Glough, zodat je de puzzel kunt overslaan. Glough is te vinden boven in zijn huisje, zuidoostelijk van de Grand Tree. Wanneer je betaalt hebt, moet je nog een keer op de puzzel in de hangar klikken om verder te komen.

Tips bij het oplossen van de puzzel

Als je uitlogt, moet je opnieuw beginnen met de puzzel. Dat kan handig zijn als je er niet meer uitkomt. Je kunt eventueel bij Puzzels kijken als je niet weet hoe je zo'n puzzel oplost.

Let op de eerste puzzelstukjes van de derde en vijfde rij! Die lijken namelijk zeer veel op elkaar.

Plaatje

Crash Island

Als je de de puzzel hebt opgelost of hebt afbetaald, moet je met Daero praten. Deze vertelelt je dat je met Waydar de Wing Commander moet praten. Hij brengt je na veel waarschuwingen over de monsters naar Crash Island, waar de gliders van de 10th squad zijn neergestort.

Je ziet twee gnomes op Crash Island. Praat met de gnome Lumdo. Lumdo vraagt wie jullie zijn. Je stelt je voor en je vraagt of hij van de 10th squad is. Nu vertelt hij wat er is gebeurd: toen ze naar de Shipyard onderweg waren, heeft de wind ze inderdaad naar dit eiland gebracht. Ze zijn neergestort en hebben alle bruikbare onderdelen op het strand gezet. Vervolgens ontdekte Sergeant Gurkor dat er wezens op het eiland in het westen waren. Het leger bouwde twee boten van hout en zochten naar geschikte plaatsen om weer op te stijgen met hun gnome gliders.

Lumdo moet nu de gliders bewaken totdat de andere gnomes terug zijn. Je zegt dat je naar Ape Atoll wilt. Lumdo wil je niet brengen, ze heeft de orders gekregen hier te blijven. Praat met de Waydar de Wing Commander, hij zal Lumdo het bevel geven om aan hem te gehoorzamen.

Plaatje

Je krijgt nu een filmpje te zien, waarin de shipyard workers klagen bij de gnome die je in de shipyard gesproken hebt. Glough probeert nog steeds zijn kwade plannen uit te voeren.

Begin van hoofdstuk 2

Lumdo brengt je naar Ape Atoll. Ga vanaf het punt waar je nu bent naar het noordwesten. Zet protect from missiles aan als je in de buurt van de ingang van de stad komt.

Plaatje

Gevangenis

Je wordt neergeschoten en naar de gevangenis gebracht. Hier zijn ook andere gnomes opgesloten. Blijf "zitten" waar je zit en ga niet naar de deur, anders zul je door die gorilla achteruit worden gemept. Maak de deur open als de aap van je vandaan is en ren de gevangenis uit via het noorden als de aap in het kamertje bij de andere kamer is.

Plaatje

Garkor

Ga naar het noorden van het eiland. Hier is hoog gras. Loop dan een stukje naar het oosten. Stop voor het gebouw met het prayeraltaar, de tempel. We moeten naar de gnome die hierboven op de kaart aan is gegeven. Ga dus naar het zuiden en het oosten. Let op de monkey archers en zet je Protect from Missiles weer aan.

Praat met de gnome sergeant van de 10th squad aan de oostkant van het huisje onder de tempel. Hij weet waarvoor je komt en legt je uit dat hij de koning van het eiland aan het afluisteren is, Awowogei genaamd. Eerst moeten de gnomes in de gevangenis vrijkomen voordat jullie verder kunnen. Dat kun jij het beste doen, want een mens lijkt veel op een aap. Hij zegt dat je naar de mage Zooknock moet gaan en moet vertellen dat Garkor je heeft gezegd dat je jezelf als een aap moet verkleden.

Plaatje

Spullen halen

Ga nog niet naar de mage Zooknock, het is handiger om eerst nog wat spullen te verzamelen. Dat bespaart tijd. Je hoeft dan namelijk niet twee keer door een lange grot met gevaarlijke monsters.

Zorg ervoor dat auto retaliate (automatische aanval) uitstaat. Loop terug naar de ingang van de gevangenis en ren recht naar het zuiden met protect from missiles aan. Je ziet daar een open huis met een trapdoor in het midden, op de plaats van "huis met spullen" op de plattegrond hierboven.

Kom niet in lichtgekleurde gedeelte van de vloer, dat is een val! Er komen dan apen op je af die je te grazen nemen. Neem de achterdeur. Je moet dus even omlopen om daar te komen.

Doorzoek de kratten in het huis. Pak de magic monkey dentures bij de kisten aan de rand van het gekleurde deel en zoek de kist met een gat eronder in het zuidoosten. Ga daarin. In de noordwestelijke hoek vind je een krat met monkey amulet moulds. Pak er een en neem er voor de zekerheid nog een paar mee. Je hebt als het goed is nu de monkey dentures en de mould.

Plaatje

Banken

Teleporteer weg van het eiland en ga naar de bank. Neem ongeveer vier normale energy potions, een super antipoison, twee prayer potions, de monkey dentures, de bones of corpse van het aapje van Karamja, een plank, een gold bar, de monkey amulet mould, voedsel en de ball of wool mee. De plank kun je ook in het zuidwestelijkste huisje op Ape Atoll halen. Daarvoor hoef je niet ver om te lopen.

Terug naar Ape Atoll

Ga weer via Daero bij de bar van de Grand Tree naar Ape Atoll. Ga nu niet naar het stadje, maar loop naar het westen tot je de grot tegenkomt (zie eerder gegeven kaart). Haal eventueel nog een plank uit het huisje ten westen van de tunnel.

Kaart

Achterin de grot zit Zooknock. Daar moet je als een gek naartoe rennen. Zet protect from melee aan, dan wordt de schade 50% minder. Als de grond gaat trillen, kun je onder een overhangende balk gaan staan. Je wordt dan niet geraakt door vallende stenen.

Als je tussen twee stalagmieten door moet, kun je een plank op de vloer tussen de stalagmieten leggen. Je loopt er dan veilig over heen. Zonder plank krijg je 70 schade. Houd je energie en prayer goed in de gaten.

Zooknock

Praat met Zooknock. Hij vertelt een verhaal over hoe de gnomes op Ape Atoll zijn beland en dat hij een tunnel graaft om de gnomes uit de gevangenis te bevrijden. Je moet nu een aantal spullen voor hem gaan verzamelen: een gold bar, monkey dentures en een amulet mould, de bones of corpse van een aapje van Karamja en talisman voor een greegree.

Plaatje

Wij hebben al een aantal spullen. Geef Zooknock dus alvast de gold bar, de monkey dentures, monkey bones of corpse en de amulet mould door ze op hem te gebruiken. Kijk uit dat je de bones niet per ongeluk begraaft.

Zooknock zal de bar betoveren en terug geven. Teleporteer nu van het eiland af en ververs je voedsel en potions. Neem ook een ball of wool en eventueel vijf bananen mee. De enchanted bar en monkey amulet mould moet je ook meenemen.

Tempel

Loop met protect from missiles aan terug naar de stad en laat je weer vangen. Ontsnap weer uit de gevangenis en loop naar de tempel. Zet hier protect from melee aan. In de tempel kun je je prayer opladen als dat nodig is. Loop naar het zuiden van de tempel en ga via het smalle gangetje de trap op. Houd je protect from melee aan!

Plaatje

Wanneer je boven bent, moet je naar het oosten lopen en de trap afgaan. Ga nu nog een keer de trap af, je staat nu in een kleine grot met zombie-apen. Loop naar de noordoostelijke hoek van de grot en gebruik je enchanted bar op het vuur. Je hebt nu de onderkant van je monkey amulet.

Plaatje

Bevestig het balletje wol aan je amulet. Je hebt nu een monkey speak amulet, gefeliciteerd! Hiermee kun je met apen praten. Nu moeten we de talisman om in een aap te veranderen nog maken. Ga naar het het noorden van het eiland. Ren dan een stuk naar het westen, totdat je bij een tuin komt met een klein aapje. Betreed deze tuin nog niet, lees eerst het volgende stukje tekst.

Klein aapje

Ga de tuin in als de tante van het kleine aapje de tuin uitloopt en pluk vijf bananen van de boom in de tuin. Loop weer een stukje het gebouw naast de tuin in als de tante terugkomt. Ze is namelijk sneller terug dan je denkt. Als de tante weer de tuin uitloopt, moet je met het aapje praten als je je amulet om hebt. Doe het snel! De tante kan elk moment weer terug zijn.

Plaatje

Vertel het aapje dat je zijn oom bent en een monkey talisman wilt lenen. Het kleine aapje krijgt er één als hij zijn tante 20 bananen geeft. Maak een deal met het aapje en geef de 5 bananen. Hij denkt dat het er 20 zijn, omdat hij niet kan tellen.

Loop terug naar het gebouw naast de tuin, zodat de tante je niet kan zien. Als de tante weer een ronde heeft gemaakt, moet je weer met het aapje praten. Hij heeft nu de talisman en geeft je die. De talisman hoeft alleen nog maar betoverd te worden door Zooknock. Teleporteer weer weg.

Terug naar Zooknock

Pak je monkey speak amulet, monkey talisman, plank, voedsel en potions van je bank. De monkey bones had je al aan Zooknock gegeven, dus die hoef je nu niet meer mee te nemen. Reis nu terug naar Ape Atoll en ga weer naar Zooknock in de grote lange grot. Zet de hele weg weer je protect from melee aan.

Geef je monkey talisman aan Zooknock, hij zal de talisman betoveren tot een monkey greegree. Als je deze draagt verander je in een Karamja monkey. Je kunt hiermee rustig over Ape Atoll lopen zonder dat iemand je aanvalt! Je bent namelijk een aap, net als de plaatselijke bevolking.

Je krijgt nu een filmpje te zien met Waydar en G.L.O. Caranock. Ze willen de 10th squad dood hebben, zodat ze jou en de mensheid de schuld kunnen geven. Dat zal een oorlog tussen de gnomes en de mensen opleveren, omdat de koning dan woest zal zijn. Dat is nu net waar Glough op uit is.

Teleporteer weer weg en ververs je voorraden. Neem je amulet, greegree en teleporteerrunes voor Ardougne mee.

Start van hoofdstuk 3

Reis weer terug naar Ape Atoll. Doe je greegree aan. Je wordt nu niet gevangen, omdat je nu een aapje bent. Ga weer met de sergeant naast het huisje ten zuiden van de tempel en praat met hem. Je moet vrede sluiten met de leider van de apen, Awowogei.

Praat nu met de Elder Guard bij het aapje op de stoel. Hij vertelt je dat je toestemming van Kruk nodig hebt om bij hem te komen.

Kruk en Awowogei

Loop nu helemaal naar het westen van het eiland. Ga een stukje naar het zuiden en loop de heuvels met de monkey archers op. Ook zij vallen je niet aan. Beklim de ladder en loop naar de andere kant. Ga daar de ladder weer af en vraag toestemming van Kruk.

Plaatje

Kruk geeft je toestemming en brengt je naar Awowogei. Je vertelt Awowogei dat je een aap van Karamja bent, die vrede vraagt in ruil voor ruimte op Karamja voor het leger van de apen. Awowogei zal antwoorden dat je een aap uit de gevangenis van Ardougne moet bevrijden om je trouw te bewijzen. Vraag aan de guard of je er uit mag en teleporteer naar Ardougne.

Aap bevrijden in Ardougne

Ga naar de dierentuin van Ardougne en verander in een aap. Praat met de Monkey Minder en hij sluit je op. Praat vervolgens met een aap in de kooi, het aapje zal in je inventory komen. Verander nu weer in een mens en praat weer met de Monkey Minder. Hij laat je uit de kooi. Loop (niet teleporteren of met de spirit tree) nu naar de Grand Tree.

Terug naar Ape Atoll

Ga naar Ape Atoll. Verander weer in een aap en breng de aap naar de leider. Praat daarna met de sergeant naast het huis van Awowogei. Helaas gaan de dingen niet zoals ze moeten gaan: het maken van de tunnel gaat langzaam.

Je zult ook een filmpje te zien krijgen, waarin de gnome uit de Shipyard, Waydar en Awowogei een gesprek hebben. De gnomes willen de gnomes in de gevangenis dood hebben, weer zodat ze jou de schuld kunnen geven. De rest van de 10th squad moet ook dood. De gnomes zullen daarvoor een spreuk ter beschikking stellen, zodat alle leden van de 10th squad op één punt komen. Hier zullen ze een bezoekje krijgen van een 'huisdier'.

Plaatje

Het laatste hoofdstuk

Praat weer met de sergeant. De sergeant zal vertellen dat ze een plan hebben: jij moet komen als alle leden van de 10th squad zijn geteleporteerd. Jij zal met het monster moeten afrekenen. De sergeant zal je lid maken van de 10th squad, zodat jij ook naar de speciale plaats geteleporteerd zult worden.

Het lintje, de sigil, die hij je geeft, heb je nodig om de demon te verslaan. Wanneer je die draagt, begin je aan het gevecht. Als je deze op de een of andere manier verliest, moet je weer met deze gnome praten. Hij zal je dan doorsturen naar de gnomes achterin de tunnel met Zooknock voor een nieuw lintje. Je kunt nu al extra sigils krijgen door je eerste sigil te droppen, een nieuwe te vragen en de sigils die je gedropt hebt op te pakken. Daardoor kun je weer snel gaan vechten als je tijdens het gevecht dood bent gegaan.

Ga nu naar de bank om je voor te bereiden op het gevecht.

Het gevecht

Doe de sigil niet aan voordat je klaar bent voor het gevecht. Je wordt, als je dat ding draagt, namelijk geteleporteerd naar de demon.

Neem veel voedsel en potions mee. Het is handig om een teleporteermiddel mee te nemen waarmee je met één klik weg kunt, zoals een teletab. Je kunt de demon het makkelijkst met magic doden omdat dat armour een goede bescherming tegen melee heeft. Protect from magic is erg nuttig, maar als je in het bereik van de demon kunt kun je beter protect from melee aanzetten. Zorg er ook voor dat je de abilities die je wilt gebruiken en je voedsel op je ability bar hebt staan om ze snel te kunnen gebruiken.

Plaatje

Als je tijdens het gevecht met je sigil aan wegteleporteert, kun je je sigil buiten gevecht dragen. Zodra je uit en weer inlogt, werkt de sigil echter opnieuw en zul je dus weer naar het gevecht geteleporteerd worden! Let daar goed op.

Drink voordat je je sigil aan doet alvast je potions. Zet vlak voor je je sigil aan doet protect from magic aan. De demon kan 585 hitten met zowel magic als melee en moet dus niet onderschat worden, maar met genoeg voorbereiding kom je er wel.

Tijdens het gevecht word je geholpen door verschillende boogschietende gnomes. Je verliest je sigil als je dood gaat tijdens het vechten. Je moet dan een nieuwe sigil halen door met een gnome die bij Zooknock in de grot is, te praten.

Voltooien

Als je de demon verslagen hebt, moet je met de sergeant praten die daar staat. Hij vertelt je dat je met Zooknock moet praten, die je naar Ape Atoll teleporteert. Teleporteer weg en ga daarna naar King Narnode Shareen. Na het voltooien van de quest kun je eventueel nog naar Daero om je combat xp in ontvangst te nemen.

Beloning: Keuze uit 35.000 Attack, 35.000 Defence, 20.000 Constitution en 20.000 Strength of 20.000 Attack, 20.000 Defence, 35.000 Constitution en 35.000 Strength xp. 10.000 gp en 3 diamonds. Je kunt op Ape Atoll komen, waar onder andere een dragon scimitar te koop is. Je kunt ze nu ook dragen. Praat met Daero om de xp in ontvangst te nemen. Je moet eerst uit Attack, Defence, Constitution en Strength twee keuzes maken. In de gekozen skills krijg je 35.000 xp, in de andere twee skills 20.000. Je krijgt ook nog twee keys voor Treasure Hunter.

Quest points: 3

Quests waarvoor je deze quest nodig hebt: Recipe for Disaster - Awowogei op Ape Atoll, Achievements van Ardougne - Moeilijke taken


Extra informatie

Je kunt hierna terug naar Ape Atoll om je Dragon scimitar te kopen. Je kunt nu ook apen doden voor hun botten en daar een greegree van laten maken, zodat je in de aap van de bones verandert. Voor de greegree heb je, net als in de quest, botten van een aap en een talisman nodig. Je kunt op twee manieren een nieuwe talisman halen. Je kunt ze bij de magic shop op Ape Atoll kopen voor 1.000 gp, maar je kunt ook het aapje uit de quest om een nieuwe vragen. Breng de botten en talisman naar Zooknock. Hij maakt een talisman die je in de aap verandert van je botten.

Over deze pagina

Met dank aan Bram, Castrisgu, Culemborg NL en Frank, Pieter (rsn), Robin, Scheikunde, TheCuteDevil, pk6owned, sniffer en wildywyrm voor bijdragen aan deze pagina.

Heb je een verbetering voor deze pagina? Stel een wijziging voor!

RuneScape is een handelsmerk van Jagex Ltd uit Groot-Brittannië
© De Lunagang 2004 - 2014

Lunagang maakt gebruik van cookies voor het opslaan van instellingen, het verzamelen van statistieken en om passende advertenties weer te geven. Door deze balk weg te klikken of de website blijven te gebruiken, ga je akkoord met ons cookiebeleid.