Regicide

Moeilijkheidsgraad: Moeilijk

Lengte: Lang

Startpunt: Je krijgt een bericht van een bode van King Lathas nadat je de Underground Pass hebt voltooid.

Startpunt op wereldkaart: Het startpunt staat niet op de wereldkaart.

Alleen voor members: Ja

Eisen: Je moet Underground Pass hebben voltooid. Je hebt ook 56 Agility nodig. Je moet een Tyras guard van level 58 kunnen doden dat slecht tegen earthspreuken kan. 10 Crafting en 50 Thieving is aanbevolen. Je kunt de quest ook doen als je 51 Agility hebt, maar dan moet je wel een groot aantal keer je agility omhoog brengen door summer pie te eten of potions te drinken. 56 Agility is handiger

Benodigde spullen: Pickaxe, hatchet, tinderbox (mag aan toolbelt), veel goed voedsel, antipoison, boog, ongeveer twee pijlen (alleen bronze tot en met dragon toegestaan), spade (mag aan toolbelt), voor de zekerheid twee of meer ropes (voor het geval je valt in de Underground Pass), magicarmour en earthspreuken, minimaal 6 coal, pestle and mortar (mag aan toolbelt), pot, gloves (geen lunar, mystic of slayer), strip of cloth. Wat geld (10.000 gp is meer dan genoeg) en teleporteermiddelen naar Ardougne zijn handig. Je kunt in de Elf Camp ook vissen vangen en op een vuurtje koken, neem dus eventueel feathers of fishing bait mee.

LathasNa het bericht van de bode moet je naar King Lathas in het kasteel van Ardougne gaan. Hij vertelt dat je zijn slechte broer in het westen van RuneScape moet doden en een snelle weg naar het westelijke deel van RuneScape moet vinden. Neem nu de volgende dingen van de bank: pickaxe, hatchet, tinderbox, voedsel, boog, arrows, spade, rope, teleporteermiddelen, magicarmour, earthspreuken, antipoison en eventueel de summer pies. Houd twee plaatsen vrij in je inventory.

Loop nu door de grote poort naar West Ardougne en ga verder naar het westen, helemaal tot de grot die je tegenkomt. De ingang van de Underground Pass. Daar gaan wij in sneltreinvaart doorheen.

Klim als je binnen komt over de rotsen. Praat met Koftik die daar staat, je zult dan damp cloth in je handen geduwd krijgen. Doe dit op één van je pijlen en steek hem aan met het vuurtje bij Koftik. Doe je boog aan en schiet de brandende pijl af op de rope van de brug. Je moet in het kamertje ten noorden van Koftik staan om het touw te kunnen raken. Je zult nu automatisch over de brug gaan.

Pak eventueel de plank bij de spinnen in het noorden vandaan, zodat je straks minder voedsel nodig hebt, en loop verder de grot in. Hang je touw om old spikes in het noorden en loop naar de overkant. Loop verder, klim over de twee muurtjes en loop jouw combinatie over de netten. De combinatie is nog hetzelfde als tijdens de combinatie van de quest Underground Pass, maar hij is bij iedereen anders. Als je de combinatie fout hebt gaan er life points van je af, let daar dus goed op!

Na de poort komen zombies, vervolgens een smal gangetje met vallen in de muur. Probeer de vallen uit te schakelen met behulp van je Thieving en ga er langs. Laat eventueel je prayer op bij het altaar van Zamorak dat je tegenkomt en klim de put. Loop verder en ga in de meest zuidoostelijkste cel van de gevangenis die je tegenkomt. Graaf bij de berg modder in het zuiden van de cel met je schep. Je komt nu vanzelf aan de andere kant van de cel. Loop weer verder en balanceer over de afgrond die je tegenkomt.

Je hebt nu twee mogelijkheden: als je thieving 50 bent, kun je de deuren aan de zijkant van de doolhof gebruiken. Als je dat nog niet bent, zul je over de doolhof heen moeten. Kijk op je minimap waar je heen moet, ga gewoon zo ver mogelijk naar het oosten. Op een gegeven moment ben je voorbij de doolhof. Ga daar naar het zuiden. Nu kom je bij een obstacle pipe, waar je doorheen kunt klimmen. Doe dat. Kruip door de tunnel en wandel langs de zombies die je tegenkomt. Je komt nu drie Tyras guards tegen. Negeer ze. Vlak na de ridders zie je een dikke pilaar die midden op het pad staat. Aan de zijkanten van deze pilaren zijn twee stalagmieten met een opening er tussen. Dat zijn vallen. Je kunt er je plank over leggen om er veilig over te gaan, maar rennen werkt ook goed genoeg. Open de deuren die na de put zijn. Je komt nu in een nog groter doolhof. Loop richting het zuiden en sla het pad in bij de souless. Dit pad kun je niet zien op de kaart, maar hij is er wel! Houd in dit doolhof zoveel mogelijk het zuidoosten aan. Je komt nu bij de Disciples of Iban. Op een gegeven moment zie je een soort gebouw op je kaartje verschijnen. Ga hier heen. Open de deur.

Praat met Koftik, die daar ook al is. Hoe komt hij daar zo snel? Je krijgt wat voedsel van hem, zodat je weer wat life points krijgt. Koftik vertelt je dat de put nu gerepareerd is. Je kunt er veilig doorheen. Je zult de eerste van de eeuw zijn die de put gebruikt.

Nu kom je weer in een ruimte met een altaar. Loop via het westen de grot uit. Nu ben je eindelijk in het land van de elven. Als je een klein stukje verder komt, zal er ineens de elf Idris verschijnen. Ze vraagt wat je aan het doen bent en hoort iets. Ze wordt neergeschoten door twee andere elven die aan komen lopen. De elven vertellen dat ze verwachten, omdat King Lathas een bericht had gestuurd. Je moet met Lord Iorwerth praten. Hij zal je helpen om de bandiet Tyras, de broer van Lathas, te doden. Zijn kamp is in het noordwesten van het bos. De plaats staat op het kaartje hieronder met "Elf camp" aangegeven.

Het is handig om eerst de lodestone vrij te spelen, deze is op de kaart te vinden bij de "Elf tracker". Gedurende de rest van de quest kun je daar dan naartoe teleporteren, dan hoef je niet steeds weer door de Underground Pass.

Plattegrond

BladerenLoop nu naar het zuidwesten en let op de valkuil van bladeren in de grond. Klik aan het begin van de val op je rechtermuisknop en kies de jump optie. Als je valt gaan er life points van je af, let dus goed op! Je kunt altijd konijnen doden en hun vlees op een vuurtje koken, dat zorgt voor 200 life points.

Loop verder, nu kom je een paar sticks in het zuidwesten tegen. Kies de pass-optie op deze dingen. Probeer er net zolang over heen te gaan totdat het lukt. Als het mislukt gaan er life points van je af. Ga als je er veilig over bent, naar het noorden, richting het Elf Camp. Let weer op de valkuil van bladeren in de grond. Ga na de valkuil verder naar het noorden. Nu zie je een riviertje, met een boomstam er over. Loop er overheen en zoek Lord Iorwerth in het kamp.

Iorwerth heet je hartelijk welkom in Isafdar. Hij is blij dat je gekomen bent, omdat je hem van Tyras af wilt helpen. Helaas zijn de troepen van Iorwerth naar een paar stoute elven aan het jagen, maar je kunt één van zijn spoorvolgers vinden bij het oude kamp van Tyras. Dat is in het zuiden.

Elf TrackerGa het kamp weer uit en wankel terug over de boomstam. Spring weer over de valkuil met bladeren, maar ga bij de stick trap verder naar het zuiden. Ga dus NIET over de stick trap! Op een gegeven moment zul je de spoorzoeker (tracker) tegenkomen. Activeer hier meteen de lodestone, hier kun je voortaan naartoe teleporteren om veel tijd en moeite te besparen. Praat nu met hem. Hij is verbaasd dat hij een mens ziet. Dat moet een van de mannen van Tyras zijn! Je vertelt dat Lord Iorwerth je heeft gestuurd. De elf gelooft je niet, omdat je niets hebt waarmee je dat kunt bewijzen.

Je moet dus wat bij Lord Iorwerth ophalen, zodat de elf kan zien dat je te vertrouwen bent. Ga terug naar het kamp en praat weer met Lord Iorwerth. Vertel dat zijn tracker je niet wilt vertrouwen. Hij zal je een ketting geven waarmee hij je kan herkennen.

Laat de ketting aan de tracker zien. Hij zal je nu geloven. De tracker vertelt dat de plek waar je nu bent de plaats van zijn oude kamp was, maar hij is verhuisd na het gevecht dat een paar dagen geleden gevoerd werd. Nu weet de tracker niet meer waar hij is. Hij is ook niet echt meer op zoek, dit is het beste spoor dat hij van de afvalligen kan vinden. Je vraagt welk spoor dat is. De elf zegt dat je dat vast niet kunt zien met je mensenogen. De tracker zegt dat hij aan de oostkant van het kamp gaat zoeken. Jij moet in het westen zoeken en het hem vertellen als je iets vindt.

In het westen zie je voetsporen op de grond. Volg ze met de optie. Je ziet dat ze naar een bos gaan waar je niet door heen kunt.

Vertel het verhaal over de sporen aan de elf tracker. Hij leert je nu om door het "dense forest" te gaan.

ValGa door de dense forest bij de sporen. Nu zal er een Tyras guard van level 58 verschijnen. Doe je protect from melee aan een dood hem met earthspreuken. Loop verder en ga naar het noorden. Let op bij een stuk waar veel stenen op een rijtje liggen. Tussen dit rijtje zijn twee vakjes open gelaten. Hier zit een draadje tussen gespannen. Probeer er over heen te gaan. Als het mislukt of je er per ongeluk door heen loopt gaan er life points van je af en ben je vergiftigd. Drink dan wat van je anti poison potion.

Ga door de dense forest die je tegenkomt en loop naar het noordwesten. Je komt een katapult tegen. De guard die hier bij staat, kan je vertellen dat hij er veel voor zou geven als hij een konijn zou kunnen eten. Hij wordt er erg door afgeleid, daarom kan hij zijn werk niet goed doen.

Ten zuiden van deze katapult is weer dense forest. Hier staat weer zo'n ridder voor. Gelukkig is deze iets vriendelijker. Als je met hem praat, vertelt hij je dat je met de koning of met General Hining moet gaan praten. Wurm je door de dense forest achter de ridder en ga met General Hining praten. Je vraagt of hij je naar de koning kan brengen. Hining vertelt dat dat niet gaat. De koning vertrouwt niemand! Je vraagt of er een manier is waarop je hem kunt zien. General Hining vertelt je dat hij tussen de troepen en het einde van het leger zal staan in het komende gevecht.

In de general store kun je verschillende spullen kopen, zoals gereedschap, voedsel en halberds. Je kunt alle halberds kopen, op de dragon na. Die kun je pas na de quest kopen.

Opmerking: vanaf nu kun je van en naar het Tyras Camp varen met Charter ships. Hierdoor hoef je niet meer door de Underground Pass.

Pak één of twee barrels uit het kamp van Tyras. Loop daarna terug naar Lord Iorwerth en vertel dat je het kamp gevonden hebt. Iorwerth vertelt je dat hij door een boek te lezen een plan had om hem te vermoorden. Helaas verplaatste Tyras zijn kamp voordat Iorwerth de formule kon perfectioneren. Hij geeft je het boek waaruit hij het idee had. Lees het door.

SwampLoop langs de visplaats in het oosten, ga door het dense forest en negeer de stad in het noorden. Loop naar het oosten tot je een boomstam tegenkomt. Ga deze over. Loop dan langs de rivier naar het oosten en stap door de dense forest die naar het zuiden gaat. Loop verder naar het oosten tot je weer een dense forest tegenkomt die naar het noorden leidt, en steek de rivier weer over via een boomstam. Loop nu verder naar de mijn in het noordoosten en hak wat limestone met je pickaxe. Hak er voor de zekerheid een paar extra, zeker als je ook extra barrels hebt mee genomen. Ga nu terug naar de Elf Tracker, in het zuiden van hem is een moeras. Deze plek is aangegeven met het Engelse woord voor moeras (swamp) op het kaartje hierboven. Hier zijn plekken met teer waar je je barrel mee kunt vullen. Neem ook wat sulphur van de grond mee.

Teleporteer nu naar Draynor, Falador of Port Sarim. Je moet naar de Chemist in Rimmington. Neem de coal, boek en barrels mee. Ga een praatje met de Chemist in Rimmington praten en praat over je quest. Je laat het boek zien, waarna de chemist het gaat lezen. Hij zegt dat je dan vast de oude still wilt gebruiken. Hij vertelt dat je Naptha, quicklime en brimstone nodig hebt. Vraag alles en ga naar buiten. Loop naar buiten en gebruik de barrel met de still aan de noordwestkant van het huis. Lees het volgende deel van de quest nu even, anders gaat het niet goed.

Als je op de still klikt, komt er een schermpje. Het is erg lastig om het goed uit te leggen, maar we proberen het toch. Draai de pressure valve één plaatsje naar rechts, draai daarna aan de tar regulator. Voeg drie coal direct achter elkaar toe. Als de wijzer een stukje zakt, voeg dan één coal toe. Als het goed is, zal de wijzer nu weer teruggaan naar zijn oude positie. Soms gaat de wijzer nog ietsje hoger, maar dat is geen probleem. Nu kun je rustig wachten. De balk bij "Total distilled" zal precies vol zijn als de hitte te laag is om nog te destilleren (als de wijzer recht omhoog staat). Als de balk toch nog niet helemaal groen is, voeg dan eerst een coal toe en kijk of dit wel genoeg is om de balk volledig groen te krijgen. Zorg er wel altijd voor dat de wijzer niet voorbij rood gaat, dan ben je je coal-tar kwijt en moet je nieuwe halen! Sluit het scherm als de balk helemaal groen is en je zult je barrel automatisch met naphtha vullen. Je krijgt nu een barrel met naptha.

Still

Zorg ervoor dat je een pestle and mortar en een pot hebt en gloves draagt. Ga naar een furnace. Maak de sulphur fijn en doe het in je barrel met naptha. Doe de limestone in een furnace. Hiervoor moet je gloves dragen, anders krijg je 80 lifepoints schade. Nu krijg je Quicklime. Maak dat ook fijn met je pestle and mortar, het gaat nu automatisch in je pot. Gebruik de pot met je barrel. Nu heb je een barrel bomb. Doe hier tot slot een strip of cloth op.

Neem het volgende mee: de barrel bomb, ropes, bow, arrows, spade, hatchet, tinderbox, teleporteermiddelen, wat voedsel voor de vallen, anti-poison en misschien geld voor een halberd. Je hebt geen armour nodig, dat kost alleen maar energie. Je kunt wel een wapen meenemen om konijnen te doden, maar dat is natuurlijk ook te doen zonder wapen.

Een bronze halberd is 104 gp, iron is 364 gp, steel is 1.300 gp, black is 2.496 gp, mithril is 3.380 gp, adamant is 8.320 gp, Rune is 128.000 gp en dragon is 325.000 gp. De prijzen hangen natuurlijk van het aantal in de winkel af. De Dragon halberd kun je alleen kopen als je deze quest hebt voltooid.

KatapultNeem de charter ships naar het Tyras Camp, teleporteer naar de lodestone van Tirannwn of ga, als je dat leuk vindt, door de Underground Pass. Dood nu ergens een lief konijntje en kook het vlees. Eet het niet op, je hebt het nodig voor de quest. Loop naar de elf tracker en ga door het dense forest in het zuidwesten. Spring over de trapwire in het noorden en klim door het dense forest. Loop richting de katapult in het westen. Geef hier je konijnenvlees aan de guard en doe je barrel bomb op de katapult. Nu wordt de barrel afgevuurd en gaat de tent in de fik.

Loop terug naar Lord Iorwerth in het elvenkamp. Vertel dat je Tyras hebt gedood. Lord Iorwerth vertelt dat één van zijn spoorzoekers zijn tent inderdaad in de fik heeft zien gaan. Hij zal je een briefje geven, zodat King Lathas weet dat het gebeurd is met zijn broer. Ook vertelt hij je snellere route naar Isafdar, zodat je niet meer door de Underground Pass hoeft. Ga bij Gnome Stronghold de poort in de bergen door, volg het pad en je komt er vanzelf. Deze route kun je nemen, maar je kunt ook gewoon teleporteren en naar Ardougne gaan om je beloning op te halen. Ga op bezoek King Lathas in het kasteel van Ardougne.

Je wordt tegengehouden door een elf. Hij vraagt wie je bent, gelukkig heeft hij de goede gevonden. Misschien is nog niet alles verloren. Hij heeft gezien dat je King Tyras hebt vermoord. Er is te weinig tijd om alles uit te leggen. De elf vraagt of je een brief van Iorwerth bij je hebt. Je beaamt dat. De elf vraagt je om het briefje aan hem te geven, zodat hij kan laten zien wat er echt op staat en wie je echte baas is. Hij laat je lezen wat er op het briefje staat. Er staat op dat je het goed hebt gedaan en dat het pad voor de duistere heer nu open is. De koning zal nog gaan zien dat Camelot verwoest wordt... Dat is natuurlijk niet zo mooi. De elf vertelt je dat je voorzichtig moet zijn, anders kunnen ze hun plannen uitvoeren voordat de goeden klaar zijn. Je moet het bericht gewoon aan King Lathas geven en doen alsof je van niets weet. Jij moet de man van de elven zijn die van binnenuit werkt. Dat moet je doen om de wereld te redden.

Praat met King Lathas. Je zegt nu dat Tyras dood is. De koning vindt het geweldig nieuws, maar vraagt wel om bewijs. Je geeft hem de brief van Lord Iorwerth. De koning leest de brief en doet alsof er niets aan de hand is. Hij zegt dat hij de volgende keer weer je hulp zal vragen als dat nodig is.

Beloning: 13.750 Agility xp. 15.000 gp en je kunt in Isafdar, het gebied ten westen van de Underground Pass, waar onder andere de halberdwinkel is met de Dragon Halberd. Voortaan zul je de Dragon Halberd ook kunnen dragen. Je krijgt ook nog twee keys voor Treasure Hunter.

Quest points: 3

Quests waarvoor je deze quest nodig hebt: Catapult Construction, Roving Elves

Over deze pagina

Met dank aan timmie01, Armanimus, BSD Topless, Bowi, CapnUnderdog, DarkTiran, Spykopath, SuperMarkt, XD_ERROR_XD, mala 0212 en stan voor bijdragen aan deze pagina.

Heb je een verbetering voor deze pagina? Stel een wijziging voor!

Lunagang maakt gebruik van cookies voor het opslaan van instellingen, het verzamelen van statistieken en om passende advertenties weer te geven. Door deze balk weg te klikken of de website blijven te gebruiken, ga je akkoord met ons cookiebeleid.