Rune Memories

Moeilijkheidsgraad: Gemakkelijk

Lengte: Gemiddeld

Startpunt: Praat met Ariane onderin de oude Wizards' Tower, waar je tijdens Rune Mysteries kwam. De ingang is aan de noordoostzijde van het eiland waarop de Wizards' tower.

Startpunt op wereldkaart: Het startpunt staat niet op de wereldkaart.

Alleen voor members: Ja

Eisen: Je moet Rune Mysteries hebben voltooid.

Benodigde spullen: Zorg ervoor dat je 14 plaatsen in je inventory vrij hebt.

Als je wilt weten wat er voor het begin van deze quest gebeurd is, kun je The Burning Tower - Ariane's Tale lezen.

De straal

Ariane vertelt dat ze bijna klaar is met onderzoeken wat er met de oude Wizards' Tower gebeurd is en vraagt of je opnieuw wil helpen. Vraag waarmee. Ze wil een spreuk uitspreken op de bron van de straal en hoopt zo erachter te komen wie de betovering heeft gebroken, waardoor in Rune Mysteries de wervelwinden de toren in konden komen. Voor het geval er iets misgaat, wil ze dat jij erbij bent. Zeg dat je wilt helpen.

Ariane spreekt de spreuk uit, maar komt vast te zitten in de straal. Vraag hoe je haar kunt bevrijden. Ze zegt dat je de bron van de straal moet verstoren. Om dat te doen moet je het ritueel waarmee de straal gemaakt is nogmaals uitvoeren. Vraag wat je moet doen. Ze geeft je een fire en air rune.

Ariane

Gebruik de fire rune op een rode wervelwind en de air rune op een grijze. Praat daarna weer met Ariane.

Ariane vertelt dat het gelukt is. Je houdt nu zielsfragmenten van tovenaars die in de oude toren leefden vast. Ze vertelt dat als je deze op plaatsen in de toren waar zij ooit geweest zijn, je herinneringen kunt ophalen van wat er gebeurd is. Je moet beginnen bij de stoelen in de bibliotheek.

Bibliotheek

Ga door de deur in het oosten. De stoelen zijn gemarkeerd met de kleuren van de vier ordes. Plaats de fire rune op de rode stoel en de air rune op de grijze stoel. Er verschijnen twee tovenaars: Kelavan the Red en Mei the Grey. Ze voeren een gesprek om spreuken langs verdedigingen van de tegenstander te voeren door middel van law runes. Mei merkt op dat Kelavan, zonder dat hij het wist, misschien wel het teleportatieprobleem opgelost heeft. Keer terug naar Ariane zodra de herinnering afgelopen is.

Ariane vertelt dat alles veranderde door de oplossing van het teleportatieprobleem. Zo hebben de tovenaars het netwerk van lodestones kunnen maken en was teleportatie naar de mijn van rune essence mogelijk. Ariane geeft je meer runes.

Gebruik de chaos rune op de overgebleven rode wervelwind en de cosmic rune op de grijze. De earth en nature rune horen bij de groene wervelwinden en de water en law bij de blauwe.

De vergaderzaal

Praat weer met Ariane als je klaar bent. Ze vertelt dat de meesters van de vier ordes de kamer met de vier standbeelden als vergaderruimte gebruikten.

Ga terug naar het begin van de toren door trap in het westen op te gaan en het pad terug te volgen. Plaats de runes op de volgende wijze voor de beelden:

Je haalt een nieuwe herinnering op van een vergadering tussen Tenrim the Grey, Zanmaron the Red, Unaia the Blue en Azris the Green. De laatste heeft de overige meesters van de ordes bij elkaar geroepen om de mededeling te doen dat ze waarschijnlijk nieuwe teleportatiespreuken kunnen uitvinden, maar vertelt wel dat zij de theorie gevonden heeft, in plaats van Kelavan. De tovenaars zullen de theorie verder onderzoeken.

Vergadering

Keer terug naar Ariane. Zij kan het moeilijk geloven dat Azris het idee gestolen heeft. Vraag wat je moet doen. Ariane vertelt dat je nieuwe herinneringen op moet halen in de studeerkamer van de tovenaars. Loop naar het noorden en ga door de deur.

De studeerkamer

Alleen de studeerkamer in het noordoosten is intact gebleven. Leg de chaos rune op de stoel achter het bureau en de fire rune op de stoel daar tegenover.

Je haalt een herinnering op van Zanmoran en zijn leerling Kelavan. Zanmoran vraagt zich af waarom hij met zijn idee naar Azris, van de groene orde, is gegaan in plaats van naar hem. Kelavan en Mei, de grijze leerlinge, vonden het verstandig om naar Azris toe te gaan, omdat zij de expert op het gebied van teleportatie was. Azris heeft vervolgens het idee gestolen. Voor Zanmoran is dit het bewijs dat de andere ordes niet te vertrouwen zijn. Voor Kelavan is het een gemiste kans om zijn naam onsterfelijk te maken. Zanmoran stuurt zijn leerling weg, waarna hij de demon Azacorax oproept om een tweede dimensie te vinden, die nodig is voor het teleportatieprobleem.

Studeerkamer

Keer terug naar Ariane. Ze vertelt dat ze geen idee had dat er een demon aan te pas kwam om de straal te maken. Dat de demon de houder van de sleutel tot de Abyss was, is voor haar logisch. Teleporteerspreuken vervoeren de reiziger door een andere dimensie om obstakels te omzeilen. Deze dimensie staat bekend als de Abyss. Hoewel deze dimensie gevaarlijk en chaotisch is, is dat geen probleem bij teleportatie, omdat je je er maar een fractie van een seconde in bevindt. De straal is een verbinding tussen de Abyss en deze dimensie en wordt gebruikt bij alle teleporteerspreuken. Zanmoran moet de demon gevraagd hebben hoe hij de Abyss kon openen om te teleporteren.

Zanmoran

Terug naar de bibliotheek

Na het oproepen van de demon moest Zanmoran, de rode meester, het ritueel met de andere ordes uitvoeren. Ariane denkt dat ze de vier leerlingen van de ordes heeft uitgenodigd in de bibliotheek.

Loop weer naar de bibliotheek in het oosten. Leg de chaos rune op de tafel en de air, water, earth en fire rune op de bijbehorende stoelen. Je ziet dat Zanmoran inderdaad de vier leerlingen van de ordes bijeen heeft geroepen. Hij zegt dat hij het ritueel dat Azris gepresenteerd heeft, heeft uitgewerkt. Hij geeft ieder van de leerlingen een kopie van zijn theorie en de spreuk die nodig is. Dit moeten de leerlingen aan hun meesters geven.

Keer terug naar Ariane. Ze vertelt dat het ritueel in de kamer waar jullie nu staan uitgevoerd werd. Jullie hoeven alleen nog maar uit te vinden waar elke tovenaar stond. Vraag wat jullie nu moeten doen. Ariane zegt dat je de ruïnes moet doorzoeken naar documenten over het ritueel.

Keer terug naar de bibliotheek en doorzoek de boekenkast in het noordwesten en de boekenkasten in het oosten. Je hebt nu twee fragmenten van het document. Ga vervolgens naar de studeerkamers. In elke kamer bevindt zich één fragment van het document. In de kamer van de meester van de rode orde is ook nog een dagboek te vinden, die je samen met het document zult krijgen. De documenten geven aan hoe de leerlingen en meesters van de ordes opgesteld moeten worden om het ritueel uit te voeren.

Het ritueel

Keer terug naar Ariane en vertel dat je alle documenten gevonden hebt. De aanwijzingen op de fragmenten luiden als volgt:

Met deze aanwijzingen kunnen we de runes op de juiste plaats in de cirkel leggen.

 Zodra je alle runes op de juiste plaats hebt gelegd, wordt Ariane bevrijd uit de straal. Vervolgens begint de herinnering van het ritueel.

Ritueel

Zanmoran waarschuwt nog dat het verlaten van de cirkel tijdens het uitvoeren van het ritueel desastreus kunnen zijn. Terwijl de tovenaars beginnen met de betovering, ziet Perien, de blauwe leerling, een demon achter Zanmaron. Het ritueel gebruikt demonische krachten, maar volgens Mei is het veilig. Perien gelooft haar niet: demonische krachten kunnen nooit veilig zijn. Unaia zegt dat de invloed slechts minimaal is. De kern van het ritueel is nog altijd de groene magie van Azris. Door deze uitspraakt weet Mei dat Azris het idee van Kelavan gestolen heeft. Azris ontkent dit niet: het zou haar idee moeten zijn, ze heeft haar hele leven gewijd aan het probleem en nu komt een klein jongetje met de oplossing! Zanmaron probeert de tovenaars ervan te overtuigen dat het ritueel voltooid moet worden. Unaia, de blauwe meester, weigert echter door te gaan nu ze weet dat het ritueel gebaseerd is op rode magie. Ze verlaat de cirkel, waardoor Zanmaron geraakt wordt door de volle kracht van de straal. Op dit moment gebeurt het nogmaals. Ariane wordt geraakt.

Ellaron

Onderzoek Ariane. Ze blijkt in een magische coma te liggen. Ga naar buiten om hulp te halen.

Ellaron staat in de hal van de toren. Praat met hem en vertel dat Ariane gewond is. Ellaron zegt dat hij ervaring heeft met de magische coma. Als je zegt dat je niets over een magische coma hebt vertelt, zegt Ellaron dat het hem niets meer uitmaakt dat hij zijn mond voorbij praat, omdat hij zo dichtbij het einde van zijn plan is. Ga door alle opties. Hij blijkt Ariane gebruikt te hebben. Na de vernietiging van de oude toren overleefden alleen Perien en Kelavan dit. Perien stichtte een nieuwe toren en gaf de rode tovenaars de schuld van de vernietiging van de eerste. Kelavan dook onder en nam een leerling, die op zijn beurt weer een leerling nam en zo een geheime orde van rode tovenaars oprichtte. Ellaron is de erfgenaam van deze orde, die in naam van Zamorak wraak op de Wizards' Tower wil nemen. Hij zegt dat het te laat is om te vechten. Je kunt kiezen om de toren te verlaten of meegenomen te worden in de vernietiging ervan. 

Je ziet Ariane opstijgen uit de straal in het midden van de toren. Ellaron zegt dat de zielsfragmenten Ariane uit elkaar zullen scheuren. De explosie die daardoor veroorzaakt wordt zal de toren doen vernietigen. Praat met Ariane. Je zult een manier moeten vinden om de energie van de zielsfragmenten uit haar te halen. De ziel van Temrin praat door het lichaam van Ariane, die vertelt dat je de runes moet gebruiken om dat te doen.

Begane grond

De straal verandert telkens in de kleuren van een van de ordes. Er zijn twee verschillende stralen: een rustige, waarbij een leerling aanwezig is, en een krachtigere, waarbij een meester aanwezig is.

  1. Wacht op de krachtige grijze straal en gebruik dan een cosmic rune op Ariane of op de straal. Je bevrijdt Temrin.
  2. Nu praat Perien. Wacht op een normale blauwe straal en doe dan een water rune op Ariane.
  3. Volg Ariane een verdieping omhoog en bevrijd leerling Slan met een earth rune.
  4. Kelavan: fire rune, rustige straal en ga een verdieping omhoog.
  5. Unaia: law rune, krachtige straal.
  6. Azris: nature rune, krachtige straal.
  7. Volg Ariane naar het dak. Bevrijd Zanmaron uit een krachtige rode straal met een chaos rune.
  8. Bevrijd Mei the Grey met de air rune.

De meesters en leerlingen lijken allemaal niets met Ellaron te maken te willen hebben, zelfs Kelavan en zijn meester Zanmaron niet.

Top

Je hebt nu alle meesters en leerlingen bevrijd. De laatste, leerling Mei, neemt alle runes van je af. De zielsfragmenten van de tovenaars teleporteren Ellaron naar de Abyss, waar ze hem laten exploderen om de toren te redden. Ariane zegt dat ze oké is. Ze is blij dat ze zoveel informatie over de oude toren geleerd heeft, maar kan dit niet uiten. Haar mentor heeft haar tien jaar lang bedrogen en ze is zojuist bijna zelf geëxplodeerd. Ze zegt dat ze zo snel mogelijk al deze informatie gaat opschrijven en bestuderen om nieuwe manieren om te teleporteren te onderzoeken. Ze bedankt je voor je hulp en hoopt in de toekomst nogmaals met haar samen te werken.

Beloning: 300 Magic en 300 Runecrafting xp.

  • Twee keys voor Treasure Hunter.
  • First tower robe top, First tower robe bottom.
  • Je mag nu ook rune essence uit de kist van Archmage Sedridor halen, die op de tweede verdieping staat. Deze bevat 2,5(level² + level) aan essences. Elke keer dat je een Runecrafting level omhoog gaat, mag je nieuwe essences uit de kist halen. Het aantal is vijf maal je Runecrafting.
  • Wanneer je 99 Runecrafting en Magic hebt, kun je bij Sedridor de titel Archmage halen.
  • Bij de lesser demon in de toren kun je 10.000 Magic xp of 10.000 Prayer xp halen als je 50 Magic en Prayer bent. Als je ervoor kiest om een druppel bloed te geven, krijg je Magic xp. Als je dat niet doet, krijg je Prayer xp.

Quest points: 1

Quests waarvoor je deze quest nodig hebt: Heart of Stone

Over deze pagina

Heb je een verbetering voor deze pagina? Stel een wijziging voor!

Lunagang maakt gebruik van cookies voor het opslaan van instellingen, het verzamelen van statistieken en om passende advertenties weer te geven. Door deze balk weg te klikken of de website blijven te gebruiken, ga je akkoord met ons cookiebeleid.