Rune Mysteries

Moeilijkheidsgraad: Gemakkelijk

Lengte: Gemiddeld

Startpunt: Praat met Ariane in de hal van de Wizards' Tower ten zuiden van Draynor Village.

Startpunt op wereldkaart: Bekijk de plaats van het startpunt op de wereldkaart.

Alleen voor members: Nee

Eisen: Zet je spreukenboek op standaard.

Benodigde spullen: Geen

De hal

Ariane vertelt aan Valina dat de Wizard Tower in gevaar is en ze met Archmage Sedridor, het hoofd van de toren, moet spreken. Valina laat haar echter niet door. Ariane stelt voor om haar met Ellaron te laten praten. Valina houdt voet bij stuk: Ariane is verbannen van de toren en mag niet verder. 

Begin

Vraag hoe je kunt helpen. Je moet een bericht naar Archmage Sedridor brengen. Afhankelijk van zijn reactie heeft Ariane je hulp later misschien ook nog nodig. Accepteer de quest.

De wervelwind

Op het moment dat Ariane je wil vertellen wat je moet doen, gebeurt er iets: Wizard Borann wordt aangevallen door een magische wervelwind. Wanneer Ariane de toren in probeert te komen, wordt ze door magie tegengehouden. Ga naar het westen van de toren en probeer de wervelwind aan te vallen. Ariane zegt dat je een gevechtsspreuk moet uitspreken. Je kunt hiervoor Boranns mindspike pakken. De mindspike ligt rond de Beam: de blauwe lichtgevende straal in het midden van de hal. Pak de mindspike op, selecteer air strike of een andere gevechtsspreuk in je spreukenboek en lok de wervelwind naar de straal in het midden van de toren. Als dat niet lukt, moet je je armour uitdoen en het nogmaals proberen. De spreuk zal een zuigende werking hebben. Zodra dat gelukt is, vraagt Ariane je of je haar buiten de toren nogmaals wilt spreken.

Wervelstorm

Ze verbaast zich erover dat Sedridor een barrière heeft neergezet om haar buiten te houden. Als je vraagt wat je zojuist in de toren gezien hebt, zegt ze dat ze het niet weet. Ze weet enkel dat de toren in gevaar is. Wanneer je vraagt hoe ze dat weet, zegt ze dat ze een ziener is. Af en toe ziet ze flitsen van informatie of emoties. De laatste tijd heeft ze visioenen van een brandende Wizards' Tower. Haar onderzoek staat stil omdat ze het gebouw niet binnen kan.

Vraag wat je moet doen. Ariane wil dat je met de tovenaars in de toren gaat praten. Vooral Sedridor en Ellaron zouden nuttige informatie kunnen geven. Er zal vast ook een tovenaar zijn die de laatste tijd iets gezien moet hebben.

Praten

Ga de toren weer in en praat met Wizard Borann. Hij bedankt je dat je hem hebt gered. Wanneer je vraagt naar wat hem zojuist aanviel, vertelt hij dat het kwade krachten waren in de kleur rood - de kleur van Zamorak. Het waren rode tovenaars die de toren honderd jaar geleden platbrandden. Wizard Borran denkt dat dit een nieuw plan is om de toren te vernietigen!

Professor Onglewip, de gnome die in het oosten van de begane grond staat, zegt dat Wizard Traiborn het altijd heeft over vreemde wezens. Je zou eens met hem moeten praten.

Onglewip

Ga naar de eerste verdieping door in het midden van de toren in de lichtstraal te gaan staan. Ga nog een verdieping omhoog. Daar bevinden zich de drie belangrijke personen die we moeten hebben. 

Wizard Traiborn is een beetje gek. Hij vertelt dat hij laatst Tingummywuts gezien heeft in de straal. Als je doorvraagt naar Tingummywuts, zegt hij echter dat deze niet zouden passen: het was iets wervelends en glinsterend. Vraag door. Hij vertelt dat deze toren gebouwd is op de ruïnes van een andere toren en dat het ding door de vloer van de bibliotheek kwam. Je krijgt een melding dat Ariane wel geïnteresseerd zou zijn in deze informatie.

Ga naar Wizard Ellaron en vertel dat Ariane denkt dat de toren gevaar loopt. Ellaron vertelt dat hij haar serieus neemt en zijn best zal doen om Sedridor te overtuigen om actie te ondernemen.

Praat vervolgens met het hoofd van de toren, Sedridor. Hij weet dat Ariane in de buurt is, maar zegt dat ze zich vooral geen zorgen moet maken. Vraag ook of hij haar wel gelooft en wat voor acties hij gaat ondernemen. Sedridor wil bewijzen voor haar visioenen en gaat een Icyenic Purge maken.

Sedridor

De sleutel

Ga terug naar Ariane en vertel haar wat je te weten gekomen bent. Ze denkt dat de wervelwind uit de oude toren moet zijn gekomen. Hoewel de toren honderd jaar geleden vernietigd is, zijn de ondergrondse verdiepingen van de toren intact gebleven. Stel voor om deze te onderzoeken. Dat gaat een probleem worden: de verdiepingen zijn verzegeld door Archmage Perien, het eerste hoofd van de nieuwe toren. Ariane vertelt dat er geruchten zijn dat de water surge spell de deur zou openen, maar dit is niemand ooit gelukt. Het is waarschijnlijker dat er gewoon ergens een sleutel in de toren verborgen ligt. Ze stelt voor om met Wizard Ellaron te praten.

Wizard Ellaron vertelt dat zelfs hij de ruïnes niet mag bezoeken en je niet mag helpen, hoewel hij dat "persoonlijk" wel wil. Vraag of hij het weet. Ellaron heeft natuurlijk wel geruchten gehoord. Vraag of hij het gerucht van de water surge bedoelt. Hij vertelt dat het niet de sleutel is om de spreuk uit te spreken, maar om te begrijpen. Vraag hierover door. Archmage Perien heeft een verhandeling over magie en muziek achtergelaten in de bibliotheek van de toren die een aanwijzing zou kunnen geven.

Ga naar de begane grond en zoek in de vliegende boekenkasten in het oosten van de toren naar dit boek. Je vindt twee boeken. Lees beide boeken en bekijk de diagrammen door er met je rechtermuisknop op te klikken.

Boekenkast

In het boek The Runes of the Spells of the Water en het bijbehorende diagram is te zien dat er vroeger voor Water Surge tien water, zeven air, één blood en één death rune nodig was. In The Harmony of the Rune wordt aan elke rune een bepaalde noot gegeven. Praat nu met Ariane. Ze zal zeggen dat dit misschien iets te maken heeft met het orgel. Loop naar het orgel in het zuiden van de begane grond. Speel tien keer een witte toets met B (water rune), zeven keer een zwarte toets met A# (air rune), één keer een G# (blood rune) en één keer een G. 

Orge

Er verschijnt een sleutel voor de kelder. Pak deze.

De toren in

Ga terug naar Ariane. Loop na het gesprek naar het oosten van het eiland. Daar is de ingang van de oude toren. Open de deur met de sleutel.

Ingang

Je komt terecht in de Chamber of Shrines. De tovenaars gebruikten dit als vergaderruimte en de tovenaars die zich bij de toren aansloten moesten een eed afleggen aan één van de vier ordes: blauw, groen, rood of grijs. Elke kleur symboliseert een god. Je kunt Ariane vragen voor meer informatie over deze ordes, maar je kunt ook doorgaan met de quest door te vragen wat jullie nu kunnen doen. Je kunt de onderstaande tekst dan overslaan.


De Blue Wizards vereerden Saradomin, de god van goedheid en orde. De tovenaars vonden dat magie gebruikt moest worden om mensen te helpen en focusten zich niet op vechten. Ze hebben veel van de spreuken uit het normale spreukenboek uitgevonden. De overlevende Blue Wizards hebben de nieuwe toren gebouwd. Vandaar dat de huidige toren nog steeds een instelling van Saradomin is.

De Green Wizards vereerden Guthix, de god van natuur en balans. Volgens de druïdes creëerde Guthix de wereld om vervolgens in een diepe slaap te vallen. Tijdens deze slaap vochten de andere goden om Gielinor. Toen Guthix wakker werd, verbande hij alle goden, zodat zij niet langer direct invloed op de wereld konden uitoefenen. De Green Wizards waren vroeger experts in Runecrafting. Eén van hen heeft ooit de rune essence ontdekt.

De Red Wizards vereerden Zamorak. Veel mensen zien Zamorak als de god van het kwaad, maar voor de mensen van die tijd was hij de god van chaos, kracht en creativiteit. Zamorak was ooit een sterveling, maar stal de staf van de god Armadyl om goddelijkheid te bereiken. De rode tovenaars focusten zich veel op combat. De meeste combatspreuken uit het normale spreukenboek zijn door hen uitgevonden.

Er zijn nog meer goden dan de bovenstaande drie. De Grey Wizards vereerden minder bekende goden, zoals Armadyl, of waren niet gelovig. Ze hebben niet veel spreuken uitgevonden, maar hebben veel bijgedragen aan de theoriën over magie.


Jullie moeten dieper in de ruïnes zien te komen om de bron van de straal te bereiken, maar een Rune Guardian blokkeert de deur. Praat met de Rune Guardian. Hij vertelt dat je waardig genoeg bent om lid te worden van de toren, maar dat je wel een orde moet kiezen. De antwoorden op de vragen die hij stelt, bepalen welk van de bovenstaande ordes het best bij je past. Mocht je het niet eens zijn met zijn beslissing, dan kun je de test opnieuw maken. Zeg dat je klaar bent om getest te worden.

De test

Vraag één

Je loopt achter op je studie omdat je ziek bent geweest en een examen nadert. Je plaats in de toren is veilig, maar je zult respect verliezen als je het examen niet haalt. Een andere student geeft je de mogelijkheid om de boel te bedriegen.

  1. Bedrieg genoeg om bij te blijven en de verloren tijd door ziekte in te halen.
  2. Bedrieg zoveel je kunt
  3. Bedrieg niet, omdat je er niets van zou leren.
  4. Bedrieg niet, omdat het fout is.

Vraag twee

Een oudere tovenaar, de laatste die kennis had van een unieke tak van de magie, overlijdt. Haar dagboek kan details bevatten over die magie, maar in haar testament staat dat het dagboek vernietigd moet worden.

  1. Vernietig het dagboek zonder het te lezen.
  2. Kopieer de meest belangrijke informatie en vernietig het dagboek.
  3. Doe alsof je het dagboek vernietigt, maar houd het stiekem voor jezelf.
  4. Zet het dagboek in de bibliotheek, zodat alle tovenaars ervan kunnen leren.

Vraag drie

Een rivaliserende tovenaar vertelt leugens over je en heeft je het mikpunt van spot in een nabijgelegen dorp gemaakt. Zij geloven dat je een lage intelligentie hebt en weinig moraal hebt en bekogelen je met groenten als je langskomt. Wat doe je?

  1. Daag de tovenaar uit tot een magisch duel in het dorp.
  2. Probeer de dorpelingen ervan te overtuigen dat hij liegt.
  3. Doe een beroep op de goede kant van de tovenaar en vraag hem om te stoppen.
  4. Haal gemene grappen met hem uit om hem een toontje lager te laten zingen.

Vraag vier

Je bent een oudere tovenaar en wordt gevraagd een nieuwe leerling te nemen. De jongen is getalenteerd maar ongedisciplineerd en legt zich niet toe op gebieden waar hij niet in geïnteresseerd is. Hoe benader je hem?

  1. Daag hem continu uit om hem te dwingen discipline bij te leren.
  2. Laat geduld en mededogen zien zodat hij een veilige plaats heeft om te groeien.
  3. Concentreer je op zijn zwakte zodat hij een gebalanceerde opleiding heeft.
  4. Geef hem de hulpmiddelen om zijn interesses verder te ontwikkelen.

Vraag vijf

Een oudere tovenaar vraagt je om deel te nemen aan een ritueel dat de toren veel goeds zal doen. Voor het ritueel start kom je erachter dat hij deze informatie van een demoon heeft. Het ritueel lijkt veilig, maar demonen zijn excellente leugenaars.

  1. Bestudeer het ritueel en oordeel zelf over de veiligheid ervan.
  2. Stop het ritueel: het kan bedorven zijn op een manier die je niet waar kunt nemen.
  3. Wees er zeker van dat de demonische invloeden in balans zijn met andere invloeden.
  4. Ga door met het ritueel maar focus je op je persoonlijke veiligheid.

Als je in twee ordes bent ingedeeld, zal een laatste vraag gesteld worden. Beantwoord deze ook om de test te voltooien.

Na de test geeft de Rune Guardian je een hoed met de kleur van je order. Je kunt ook je titel veranderen naar de kleur van je orde.

Achter de deur

Ga door de deur. De trap naar beneden is kapot. Klim achter het standbeeld. Ariane vraagt waar je mee bezig bent. Zeg dat je een brug maakt. Ariane maakt bezwaar. Duw toch. Nu kunnen jullie verder.

Ga verder de toren in. Je komt terecht in het hart van de oude toren, waar meerdere wervelwinden van verschillende kleuren om de straal heen draaien. Praat met Ariane. Ze wil dat je een wervelwind uit de cirkel aantrekt en deze daar houdt terwijl zij de wervelwind onderzoekt. Doe dat op dezelfde manier als eerst. Zodra de rand van Arianes cirkel helemaal vol is, is ze klaar met onderzoeken.

Cirkel

Ze vertelt dat het fragmenten van zielen zijn. De oude tovenaars hebben letterlijk onderdelen van hun ziel in de straal gedaan om een krachtig magisch effect te creëren. Ariane denkt dat dit de oorzaak van de vernietiging van de oude toren is. De wervelwinden zouden in de ruïnes van de oude toren moeten blijven, maar iemand moet een aantal dagen geleden de betovering ongedaan gemaakt hebben, waardoor ze via de straal omhoog konden, met alle gevolgen van dien...

Vraag wat jullie moeten doen. Ariane kan de betovering die de wervelwinden hier houdt herstellen, maar het kost wat tijd. In de tussentijd moet jij terugkeren naar de toren om Sedridor's Icyenic Purge uit te stellen. De Icyenic Purge zal de toren overspoelen met magie, maar de wervelwinden worden aangetrokken door magie. Daardoor zouden ze naar de nieuwe toren getrokken kunnen worden en niet meer terug kunnen keren.

Icyenic Purge

Zodra je aankomt, zie je dat Sedridor en zijn tovenaars al bezig zijn om de Icyenic Purge uit te spreken. Hij vertelt dat hij zich moet concentreren en verdere pogingen om hem daaruit te halen mislukken. Gelukkig staat er een instrument om flink herrie te maken: het orgel. Ga zitten en speel wat noten van de onderste rij. Sedridor vraagt je om daarmee te stoppen, maar daar geven wij geen gehoor aan. Maak nog meer herrie. Tussendoor zie je filmpjes waarin Ariane bezig is de spreuk te herstellen. Toch lukt het de tovenaars om de Icyenic Purge uit te spreken.

Icyenic purge

Archmage Sedridor stelt voor dat je de bibliotheek verlaat om met Ariane te praten. Ze hoeft zich geen zorgen te maken; de tovenaars hebben het probleem opgelost. Ariane bevindt zich bij de ingang van de ruïnes van de oude toren. Ze vertelt dat het op het nippertje gelukt is: de wervelwinden zitten weer gevangen in de ruïnes. Ze geeft je 70 mind runes en een air talisman. Daarna zegt ze terug te keren naar de ruïnes om de wervelwinden verder te bestuderen, uit te vinden wat er met de oude toren gebeurd is en te weten te komen wie de wervelwinden in de ruïnes los heeft gelaten.

Beloning: 250 Magic en 250 Runecrafting xp. De Magic xp kun je via een lamp krijgen. Tower mindspike, First tower hat, 70 mind runes, air talisman, de mogelijkheid om de titels "the green", "the red", "the blue" en "the grey" te dragen en twee keys voor Treasure Hunter. Als je de hoed kwijtraakt kun je hem terughalen bij de Rune Guardian. De mindspike kun je opnieuw opvragen bij wizard Borann.

Quest points: 1

Quests waarvoor je deze quest nodig hebt: Lunar Diplomacy, One Small Favour, Rune Mechanics, Rune Memories, What Lies Below, Mage of Zamorak (Abyss), Achievements van Lumbridge en Draynor Village - Gemakkelijke taken, Achievements van Lumbridge en Draynor Village - Moeilijke taken, Achievements van Ardougne - Gemakkelijke taken, Achievements van Ardougne - Elitetaken, Achievements van Falador - Moeilijke taken, Achievements van Varrock - Moeilijke taken

Over deze pagina

Geschreven door Noob, met dank aan 1th JudGment, -Draadloos-, petervdberg95, Pownrange, THIEFinJAIL, Tribelewits en mboy-belg voor bijdragen aan deze pagina.

Heb je een verbetering voor deze pagina? Stel een wijziging voor!

Lunagang maakt gebruik van cookies voor het opslaan van instellingen, het verzamelen van statistieken en om passende advertenties weer te geven. Door deze balk weg te klikken of de website blijven te gebruiken, ga je akkoord met ons cookiebeleid.