A Shadow over Ashdale

Moeilijkheidsgraad: Gemakkelijk

Lengte: Kort

Startpunt: Praat met Gudrik op de pier van de haven van Port Sarim, tegenover de viswinkel.

Startpunt op wereldkaart: Bekijk de plaats van het startpunt op de wereldkaart.

Alleen voor members: Nee

Eisen: Geen

Benodigde spullen: Voedsel, combatuitrusting die goed past bij jouw combat level. De monsters die je in de quest tegen zal komen zijn namelijk aangepast aan jouw combat level. Ranged of Magic is aangeraden.

Als je met Gudrik praat vraagt hij of je onderzoek voor hem wilt doen. Er is namelijk iets vreemds aan de hand op Ashdale. De boten die regelmatig naar het eiland varen om goederen af te leveren komen terug zonder iets afgeleverd te hebben, omdat er gewoonweg niemand te vinden is op het eiland. Gudrik is zelf te oud om te gaan kijken, dus hij stuurt jou.

Gudrik

Als je je combatuitrusting en wat voedsel mee hebt, ben je klaar om te vertrekken nadat je de quest geaccepteerd hebt. Vaar met de optie bij Gudrik naar Ashdale. Loop als je aangekomen bent naar het noorden, de trappen op.

Lucy

Loop naar het westen wanneer je boven bent. Praat met Lucy in het kleine huisje. Vraag wat er is gebeurd. Ze zegt dat de bevolking is aangevallen door vreselijke monsters. Ze probeerden zich te verdedigen maar het was tevergeefs, zelfs barricades hielpen niet. Lucy kon zich nog net op tijd verschuilen in haar huisje, maar de rest van de dorpelingen werd afgevoerd door de monsters. Vraag nu waarom ze nog niet heeft geprobeerd om het eiland te verlaten. Ze zal zeggen dat ze dat niet in haar eentje durfde. Nu zeg je dat je aan de andere kant van het eiland moet zien te komen om de rest van de dorpelingen te zoeken. Lucy vertelt dat je niet over de barricades heen kan klimmen omdat dit te gevaarlijk is. Ze laat een rioolbuis achter haar huisje zien. Loop verder naar het westen om bij de rioolbuis te komen en ga erin.

Crassian Scout

Je komt nu in het riool terecht. Loop naar het oosten, vervolgens naar het noorden en dan naar het westen. Je ziet nu een kort filmpje waar je in het slijm zult trappen. Na het filmpje word je aangevallen door een Crassian scout. Het zal niet zo lastig zijn om deze te doden. Raap eventueel de minnow op die het beest dropt, die geeft je wat levenspunten terug. Volg het pad weer naar het westen, noorden en opnieuw naar het westen. Dood hier een Crassian scout en klim het laddertje op.

Eenmaal boven sta je aan de andere kant van de barricades. Loop om het huis heen en ga de brug in het zuidwesten over. Op het plein moet je weer twee Crassian scouts doden. Loop verder, doe het hekje open en loop het huisje binnen. Doorzoek de tafel, waar je een pagina uit een dagboek zal vinden van iemand die destijds aan het schrijven was over zijn bouwplannen die betrekking hebben op het huis waar je nu in staat. Hij heeft het over een ondergrondse tunnel op de plek waar het huisje staat. Duw nu tegen de buste die naast de kast staat. Er verschijnt een geheime trap in het midden van de kamer. Ga naar beneden.

Buste

Je komt nu in een nieuwe grot terecht. Dood eerst de twee Crassian scouts en doorzoek eventueel het lijk van de smokkelaar in het zuidwesten van de kamer om een dagboek te vinden. Dit heb je verder niet nodig. Loop daarna naar het oosten. Je ziet hier een aantal vaten staan die verbonden zijn door slangen. Pak de pitch op van de kratten in het zuidoosten en gebruik deze op de lekke slang. Pak daarna het valve inner wheel en valve outer wheel op en gebruik deze op elkaar, je krijg nu een valve wheel. Zet deze op het middelste vat. Nu kan je het water van ton naar ton laten lopen door aan de valves te draaien. Door aan een valve te draaien laat je het water uit dat vat naar het volgende lopen. Wanneer je aan de laatste valve in het zuidoosten draait zal de deur open gaan.

Vaten

Loop verder naar het oosten en dood de 3 Crassian scouts. Vervolgens zal de barriere van slijm opengaan. Je kunt ook een kist openen om een uncut sapphire en 125 gp te vinden. Loop erheen en je ziet een Crassian warrior heen en weer lopen. Wanneer de warrior met zijn rug naar je toe staat moet je naar de hendel aan het begin van de gang rennen en eraan trekken. Hierdoor zullen er stekels uit de grond verschijnen die de warrior doden. Als de warrior je wel ziet zal hij je aanvallen en zal je weer aan het begin van de gang verschijnen. Als het gelukt is kan je veilig verder lopen. Haal hetzelfde trucje nog een paar keer uit bij meer van deze warriors. Soms moet je ook eerst langs een paar warriors rennen om de hendel te vinden. Elke keer als je het beestje vermoord hebt zal je een kamer verder kunnen gaan. Op een gegeven moment kan je ook een inhammetje inlopen waar een dode smokkelaar ligt, naast een kist. In deze kist zitten 3 uncut sapphires en 500 gp.

Crassian warrior

Als je eenmaal de laatste hendel over hebt gehaald en je door de laatste barriere heen kan, zal je een groot schip zien. Loop naar het westen en dood eerst de twee scouts als je dit nodig vindt. Je kan de kist weer plunderen als je dat wilt, hier zitten 132 gp en een uncut emerald in. Loop nu naar het schip toe. Vier tentakels zullen je aanvallen. Dood ze één voor één. Je kan hoogstens 40 op ze hitten. Je kunt de tentakels van een afstand aanvallen met Ranged of Magic. Dan kun je niet geraakt worden. De tentakels zullen soms gaan draaien. Probeer dan een eind van ze weg te gaan staan. Ze zullen hard op het schip slaan en als je dan te dichtbij staat krijg je een flinke hit en een stun.

Agoroth

Als ze alle vier dood zijn zal ook het hoofd van het monster verschijnen. Het is het verstandigst om het beest te doden met Magic of Ranged. Blijf uit de buurt van zijn klauwen. Probeer uit de zwarte plekken te stappen wanneer deze op het dek verschijnen. Ook zal het beest soms een waterstraal op je afvuren, probeer hier niet in te gaan staan, want anders krijg je vrij veel schade. Twee tentakels zullen je ook weer aanvallen, maar probeer deze te negeren. Incasseer wat schade en focus je op het hoofd van Agoroth.

Dorpelingen

Als het gelukt is om het monster te doden zullen de dorpelingen bevrijd worden en zal je terugkeren naar de oppervlakte van Ashdale. Lucy bedankt je en ze stuurt je terug naar Godrik om het goede nieuws over te brengen. Hij bedankt je en hij heeft nog wat beloningen voor je in petto. Quest voltooid!

Beloning: 300 Attack, 300 Strength, 300 Defence en 300 Constitution xp. Drie black pearls. Deze pearls geven bonus-xp in een skill naar keuze. Hoeveel xp dit is, hangt af van je level in de skill die jij kiest. Je kunt maar één black pearl per dag gebruiken. Twee keys voor Treasure Hunter. Na de quest kun je als member twee keer per week tegen Agoroth vechten en als gratis speler één keer per week. De beloning hiervoor is 20.000 gp of tot 20.000 bonus-xp. De bonus-xp ligt aan het level van je skill.

Quest points: 1

Quests waarvoor je deze quest nodig hebt: Geen

Over deze pagina

Geschreven door Joost, met dank aan Littlefat46, J3anaan, Admir0w, Johniboy3, Pr0Thiever, Rhodan28, Rockdog85, Vracas, birdyking88 en proby 001 voor bijdragen aan deze pagina.

Heb je een verbetering voor deze pagina? Stel een wijziging voor!

Lunagang maakt gebruik van cookies voor het opslaan van instellingen, het verzamelen van statistieken en om passende advertenties weer te geven. Door deze balk weg te klikken of de website blijven te gebruiken, ga je akkoord met ons cookiebeleid.