Verbetering insturen

- Wijziging voorstellen

Shilo Village

Moeilijkheidsgraad: Gemiddeld

Lengte: Lang

Startpunt: Praat met Mosol Rei op ten oosten van de ingang van Shilo Village. Kijk op het kaartje

Startpunt op wereldkaart: Bekijk de plaats van het startpunt op de wereldkaart.

Alleen voor members: Ja

Eisen: Je moet Jungle Potion hebben voltooid. Je hebt ook 32 Agility en 20 Crafting nodig. Je moet drie monsters van level 53 achter elkaar doden. Neem daarvoor vuurspreuken mee. Je kunt de monsters safespotten. Het is handig om de lodestone van Karamja te hebben geactiveerd.

Benodigde spullen: Rope, een lit candle of torch (deze kunnen tijdens de quest in de General store van Tai Bwo Wannai gekocht worden), bronze bar, chisel (mag niet op je toolbelt), 3 normale bones, magic armour, runes voor vuurspreuken en goed voedsel. Een antipoison potion kan handig zijn, maar sommige mensen hebben deze niet nodig. Wat geld (ongeveer 1.000 gp) kan handig zijn. Neem in plaats van een bronze bar een bronze wire mee als je geen 4 Smithing hebt.


Starten

Praat met Mosol Rei aan de oostelijke kant van Shilo Village. Hij zal roepen dat je weg moet gaan. Vraag waarom. Rashiliyia is teruggekeerd en nu is iedereen verdoemd. Vraag wie Rashiliyia is. Zij is de koningin van de dood, die met een legertje ondoden de stad heeft bezet.

Gelukkig zijn de ondoden een beetje in de val gelopen. Vraag nu wat je kunt doen. Mosol Rei en zijn mensen kunnen de monsters alleen vastzetten, maar niet verdrijven. De stad is in een groene mist gehuld, die een verschrikkelijke ziekte veroorzaakt.

Je kunt misschien met Trufitus, de shaman van Tai Bwo Wannai gaan praten. Zeg dat je hem gaat bezoeken. Mosol Rei geeft je een wampum belt mee, waar een boodschap op staat.

Mosol Rei

Volgens je quest journal heb je de quest nog steeds niet gestart, maar als je de wampum belt hebt, zit je goed.

Plattegrond

Trufitus in Tai Bwo Wannai

Ga naar Tai Bwo Wannai en zoek Trufitus op in zijn hutje in het oosten van het dorp. Een snelle en makkelijke manier om hier te komen is via de lodestone van Karamja. Gebruik de wampum belt op Trufitus. Hij zegt dat het bijzonder slecht nieuws is. Nu gaat een lang gesprek volgen:

Trufitus

Trufitus wenst je veel succes. Hij raadt je aan om wat avonturiersspullen mee te nemen en neemt je wampum belt in beslag. De quest is nu eindelijk officieel gestart. Op naar de tempel dus! Wanneer je nog geen toorts of kaars hebt, kun je die nu in het noordwesten van het stadje kopen.

Ah Za Rhoon

Loop naar het oosten van Karamja en zoek langs de rivier naar een boomstam die over de rivier ligt. Loop hier overheen en ga langs de rivier verder naar het zuiden. De rivier zal op een gegeven moment breder worden en een soort meertje vormen. Ten zuiden van dit meertje ligt een grote hoop modder.

Kloof

Graaf in de hoop modder. Er zal nu een kloof in de grond komen. Gooi er een brandende kaars of toorts in om de boel te verlichten. Je ziet dat het erg diep is, dus hang er een touw in. Doorzoek de kloof nu en ga naar binnen.

Ah Za Rhoon

Loop naar het zuiden en zoek ten westen van waar het water begint naar een "Cave in". Zorg dat je niet wordt aangevallen en probeer naar binnen te kruipen. Je komt nu in een dieper deel van de grot.

Cave in

Wandel de grot door tot je bij de eerste bocht komt. Doorzoek aan de linkerkant de hoop stenen om een roze tattered scroll te vinden en loop verder de grot in. Doorzoek in de inham bij de volgende bocht de zak die daar ligt om een groene scroll te vinden. Loop weer verder tot het einde van de grot en haal als de monsters je even met rust laten het lijk van de galg die daar staat. Ren weer terug naar het begin van de grot en stap door de "Cave in" om terug te gaan.

Je komt weer in het eerste deel van de grot. Aan de bron van de rivier staat een kapot tafeltje. Kies de optie "Craft" en maak er "A crude raft" van. Je vaart nu zo over de rivier de grot uit. Als het niet is gelukt om een vlot te maken, moet je de grot volgen en via de waterval naar buiten gaan.

Tafeltje

Lees de beide scrolls. De roze scroll gaat over de zoon van Rashiliyia, Bervirius. Na de dood van Bervirius zwoer Rashiliyia trouw aan Zamorak, die haar zoon in de vorm van een ondode terugbracht. Bervirius terroriseerde vervolgens de hele boel en uiteindelijk werden de botten van Bervirius verbrand en in een tombe aan zee begraven. Dat is de enige remedie tegen ondoden en heksen. De groene scroll gaat over Rashiliyia zelf. Ze werd door de dood van haar zoon gek en sloop huizen binnen om mensen te vermoorden. Sommigen bleven leven, omdat zij beschermd werden door een necklace die Rashiliya op een afstand hield.

Terug naar Trufitus

Ga met de lodestone terug naar Trufitus en gebruik de scrolls op hem. Bij de roze scroll vertelt Trufitus dat de tombe er misschien nog is. Als de groene scroll laat zien, weet Trufitus zeker dat je de tempel hebt gevonden. Trufitus is al helemaal verbaasd als je het lijk van Zadimus laat zien. Je zegt dat je het bij de galg hebt gevonden en dat je het wilt begraven, maar dat je steeds een vreemd gevoel krijgt als je dat probeert. Vraag of er heilige grond in de buurt is. Trufitus zegt dat je het in het midden van het dorp zou kunnen proberen.

Als je de hut uit gaat, loop je bijna tegen een groot standbeeld op. Begraaf voor dit standbeeld het lijk. De geest van Zadimus zal nu verschijnen. Hij is je dankbaar en geeft je de aanwijzing "Ik ben de sleutel, maar alleen verwanten mogen haar benaderen.". De geest gaat weer weg en laat een bone shard achter.

Zadimus

Laat de bone shard aan Trufitus zien. Zeg dat je hem kreeg toen je het lijk van Zadimus begroef. Zeg daarna dat het over keys en kin ging. Trufitus vertelt dat de enige familie van Rashiliyia haar zoon Bervirius was. Hij is in een tombe in het zuidwesten begraven. Je moet iets van Berverius uit de tombe halen.

Eiland

Reis naar het zuidwesten van Karamja. Bij de Ghraaks is een eiland in het water. Je kunt er komen door via stenen in een berg omhoog te klimmen en over een bruggetje te lopen. Je kunt van dat bruggetje afvallen. Probeer het dan gewoon nog eens.

Ga naar het noorden van het kleine eilandje. Je ziet daar een paar stenen met planten eromheen. Doorzoek de stenen en klim naar beneden. Dit kan mislukken. Als je de stenen niet kunt doorzoeken, moet je de scrolls nog eens lezen.

Graf Bervirius

Loop naar het zuiden van de grot en doorzoek het graf van Bervirius. Je krijgt nu drie voorwerpen: een sword pommel, een locating crystal en Bervirius notes. Lees alle delen van Berverius notes. Het eerste deel verhaalt over de plaats van Rashiliyia's graf, het tweede over de vele kristallen in het graf en het derde zegt dat het lichaam wordt verzwakt als de sphere is geactiveerd.

Terug naar Trufitus

Ga met de lodestone terug naar Trufitus en laat hem de spullen zien die je gevonden hebt. Hij vertelt dat je het kristal kunt gebruiken om de locatie van Rashiliyia's graf te vinden. De sword pommel kun je gebruiken om binnen te komen. Trufitus vertelt je iets over een bronze necklace. Je moet zo'n ding maken, zodat je wordt beschermd. Vraag hoe je het moet maken. Hij vertelt dat je bronze nodig hebt en iets waarmee je een necklace kunt maken. Vraag ook wat er er aan moet hangen. Je moet de sword pommel er aan hangen.

Ga naar het aambeeld in het dorp en maak met een bronze bar een bronze wire (een bronzen draad). Slijp nu met een chisel de sword pommel tot beads en hang ze aan de wire. Je krijgt nu een necklace. Doe deze om en houd hem de rest van de quest aan.

Gevechten

Maak je klaar voor de gevechten. Neem daarvoor magic armour en wapens, runes voor vuurspreuken, voedsel en eventueel potions mee. Neem ook drie botjes, je chisel en de bone shard mee.

Ga de rivier in het oosten van Karamja weer via de boomstam over. Loop nu naar het noorden. Achter een klein heuveltje is een deur onder wat bladeren verborgen. Doorzoek de bladeren, zodat de deur zal verschijnen. Doe daar je bone shard op. Je krijgt een melding dat het precies past, maar dat de deur niet open gaat. Inspecteer de bone shard en gebruik hem op je chisel om hem tot een sleutel te slijpen. Open de deur met de sleutel en ga naar binnen.

Verborgen deur

Rashiliyia's tombe

Loop door de poort en klim bij de stenen naar beneden. Ga nu zo ver mogelijk naar het zuidwesten. Pak de muntjes op de grond niet op, dan verschijnen er allemaal monsters die je aanvallen! Op een gegeven moment kom je bij een deur met twee skeletten erop. Gebruik hier de drie botjes op en ga naar binnen. Als je botjes tekort komt kun je wat ondoden doden om meer te krijgen.

Doorzoek de dolmen. Er zal eerst een zombie verschijnen, vervolgens een skelet en daarna een geest, elk van level 53. Dood ze allemaal. Ze kunnen slecht tegen vuurspreuken. Het is mogelijk ze te safespotten. Hiervoor zul je achter de steen in het oosten van de kamer moeten staan en na elk monster even aan de andere kant van de steen moeten gaan staan. Het lijk van Rashiliyia zal na de gevechten op de dolmen verschijnen. Doorzoek de dolmen om het op te pakken en teleporteer naar de lodestone van Karamja om uit de grot te komen.

Terug naar Trufitus

Loop terug naar Trufitus en laat hem het lijk zien. Hij vindt het weer ongelofelijk, maar weet niet wat je ermee moet doen. Misschien heeft een van de spullen die je gevonden hebt een aanwijzing. Dat staat op Bervirius notes. Je moet het lijk naar zijn tombe brengen, dan zal het verzwakken.

Voltooien

Ga opnieuw naar het kleine eilandje bij de Ghraaks. Stap weer de tombe in en leg het lijk op het graf van Bervirius. Rashiliyia zal nu zelf verschijnen. Ze was misleid door Zamorak, die haar zoon als ondode liet terugkeren. Haar haat maakte haar slecht en zorgde ervoor dat ze probeerde al het leven te verwoesten. Dankzij jou heeft haar ziel eindelijk rust gevonden, waarvoor ze je bedankt.

Rashiliyia

Beloning: 3.875 Crafting xp. Je kunt in Shilo Village met de gem mines die daar zijn. De spullen die je over hebt van de quest, kun je aan de antiekhandelaar in het noordwesten van Shilo Village verkopen. De tattered scroll, crumpled scroll, Berivius notes en bone key leveren elk 100 gp op. Hij wil ook de locating crystal voor 500 gp en de beads of the dead voor 1000 gp kopen. Ook twee keys voor Treasure Hunter.

Quest points: 2

Quests waarvoor je deze quest nodig hebt: Legends' Quest, Lunar Diplomacy, One Small Favour, Achievements van Karamja - Gemiddelde taken, Achievements van Karamja - Moeilijke taken, Achievements van Karamja - Elitetaken

Over deze pagina

Met dank aan La Kitty, Wegenwacht, Zaye, jorit34, jos bakkie 1, robke331 en vandenboer voor bijdragen aan deze pagina.

Heb je een verbetering voor deze pagina? Stel een wijziging voor!

RuneScape is een handelsmerk van Jagex Ltd uit Groot-Brittanniƫ
© De Lunagang 2004 - 2014

Lunagang maakt gebruik van cookies voor het opslaan van instellingen, het verzamelen van statistieken en om passende advertenties weer te geven. Door deze balk weg te klikken of de website blijven te gebruiken, ga je akkoord met ons cookiebeleid.