Smithing

Smithing is bedoeld om van de erts die je bij Mining hebt gehakt voorwerpen te maken. Eerst zul je de ores in een smeltoven (furnace) omsmelten tot staven (bars), waarna je er op een aambeeld (anvil) voorwerpen van smeedt. Het is een skill die voor members en gratis spelers beschikbaar is.

Zowel bij de furnace als het aambeeld heb je toegang tot een speciale metal bank. Hierin kun je ores en bars in opslaan. Je hoeft dan niet steeds naar de bank te lopen voor een nieuwe voorraad bars of ores. Je kunt ores en bars ook in notes opslaan en ophalen.

Voor zowel smelten als smeden zul je xp krijgen.

Smelten

Smelten is eenvoudig: wanneer je ores bij je hebt of in de metal bank hebt en op een furnace klikt, kun je aanklikken wat en hoeveel je wilt maken. Smelten gaat met een snelheid van 4 ticks (2,4 seconden) per bar. Bij een hoger Smithing level zal dit 3 ticks worden. Ook zul je bij hogere Smithing levels 10% kans hebben om twee bars tegelijk krijgen, inclusief extra xp.

PlaatjeProductLevelXP smeltenLevel voor kans dubbele barsOres nodig
Bronze barBronze bar119
Iron barIron bar10219
Silver barSilver bar203--
Steel barSteel bar20327
Mithril barMithril bar30538
Gold barGold bar407--
Adamant barAdamant bar40747
Rune barRune bar501057
Orikalkum barOrikalkum bar601362
  • 1 Orichalcite ore
  • 1 Drakolith
Necronium barNecronium bar701774
  • 1 Necrite ore
  • 1 Phasmatite
Bane barBane bar802181
  • 2 Banite ore
Elder rune barElder rune bar902692

Smeden

Voor smeden zul je een hammer nodig hebben. Deze mag aan je toolbelt. Klik op een aambeeld en je zult kunnen kiezen welk voorwerp je wilt gaan maken. Je krijgt dan een unfinished smithing item in je inventory. Ook zal er tijdens het timmeren een balkje boven je hoofd komen. Wanneer dit balkje vol is, is je voorwerp klaar. Je hebt dan de nodige progress behaald. Bij iedere hamerslag zal heb balkje met 10 progress verder kruipen. Bij een bepaald Smithing level zal dit voor sommige ores 11 worden. Dit kan met een luminite injector 12 worden.

Een slag duurt twee ticks (1,2 seconden).

Hitte

Vanaf 15 Smithing gaat heat een rol spelen. Hoe heter het voorwerp, hoe sneller het smeden zal gaan. De hitte wordt met een geel balkje aangegeven bij het smeden. Het voorwerp dat je aan het smeden bent, zal langzaam afkoelen.

Voorwerpen verhitten kan op twee manieren. Allereerst kan het in de forge naast het aambeeld. Dit kost in eerste instantie 6 ticks (3,6 seconden), maar vanaf bepaalde Smithing levels zal het sneller gaan. Ook zul je in eerste instantie een nieuw voorwerp met 0 hitte beginnen, maar dat zal 100% worden vanaf een bepaald Smithing level. De tweede manier is de spreuk Superheat item. Dit zal je voorwerp met 33% per twee ticks verhitten en onderbreekt het smeden niet.

Bij 67 tot 100% hitte zul je tweemaal zo snel voortgang (progress) boeken als bij 0%. Tussen de 34% en 66% is dit 1,6 keer en tussen de 1 en 33% is dit 1,3 keer.

De maximale hoeveelheid heat is 100 plus je Smithing level plus je Firemaking level en dat geheel maal 3. Bij elke slag zul je 10 heat verliezen.

Armour en wapens upgraden

Wanneer je eenmaal een wapen of armour met Smithing hebt gemaakt, kun je dit te verbeteren. Een "rune kiteshield" wordt dan bijvoorbeeld "rune kiteshield + 1", met beter stats. Hiervoor zijn extra bars nodig. Afhankelijk van het metaal, kun je het verbeterde voorwerp opnieuw verbeteren. Het aantal keer dat je 1een voorwerp kunt verbeteren, is als volgt:

Doe het voorwerp in een forge. Je kunt nu, mits je voldoende bars hebt, de verbeterde variant selecteren.

Bars per voorwerp

Type voorwerpBars basisBars + 1Bars + 2Bars + 3Bars + 4Bars + 5Cumulatief t/m 5
Armoured boots, gauntlets112481632
Battleaxe, claw, full helm, hatchet, helm, longsword, mace, pickaxe, scimitar, sword, warhammer2248163264
Platelegs, plateskirt, sq shield, kiteshield33612244896
2h sword448163264128
Chainbody, platebody5510204080160

De teller die bijhoudt wanneer het voorwerp klaar is, de benodigde progress, eindigt bij het verbeteren bij een iets ander getal dan bij het originele voorwerp. Tegelijk gebruik je meer veel bars. De xp per bar is gelijk. Uiteindelijk heb je aan het einde van de teller meer bars in ongeveer dezelfde tijd gebruikt. Dit leidt ertoe dat je per slag en daarmee per uur meer xp krijgt.

Basis+ 1+ 2+ 3+ 4+ 5
Progress nodig t.o.v basis100%80%100%120%140%160%
XP per hit100%125%200%333%571%1,000%

Deze berekening is gebaseerd op de observatie dat de verhouding tussen het aantal bars dat voor een verbeterniveau nodig is en het oorspronkelijke voorwerp voor elk soort ore gelijk is. Voor bronze heb je bij + 5 bijvoorbeeld 160% van de tijd nodig om 16 bars te gebruiken in plaats van 1 bar in 100% tijd voor het originele voorwerp. Wanneer je + 5 omrekent naar 100% tijd, heb je 10 keer meer xp per slag.

Burial armour

In de Artisans' Workshop kun je volledig verbeterde voorwerpen begraven. Dit kan vanaf adamant. Hierbij verdwijnt het voorwerp. Je gebruikt geen extra bars. Je krijgt evenveel xp als bij het upgraden van je voorwerp van een-na-hoogste niveau naar het hoogste, in de helft van de tijd.

Je kunt ook burial sets maken wanneer je een volledig verbeterde helm, platebody, platelegs, gauntlets en armoured boots bij je hebt. Dit geeft 5% extra xp. De tijd die het kost, is evenveel als de individuele componenten apart.

Tabel

Het verschilt per voorwerp hoeveel bars je nodig hebt. Zie hiervoor de eerdere tabel. De tijd die nodig om de balk vol te krijgen en hoeveel xp je krijgt, schaalt evenredig mee. Het maakt qua efficiëntie daarmee niet uit welk voorwerp je uit een type bar maakt. Uiteraard verschillen bars zelf wel ten opzichte van andere typen bars.

XP per hit in de onderstaande tabel gaat uit van 100% heat.

PlaatjeLevelMetaalXP per barProgress
nodig
(basis)
XP per hit (basis)Level
beginnen
met 100% heat
Level sneller verhitten
Bronze bar1Bronze bar15100315
  • 2 ticks: 15
Iron bar10Iron bar40200416
  • 4 ticks: 15
  • 2 ticks: 18
Steel bar20Steel bar75300528
  • 4 ticks: 22
  • 2 ticks: 26
Mithril bar30Mithril bar120400636
  • 4 ticks: 35
  • 2 ticks: 39
Adamant bar40Adamant bar1705006,841
  • 4 ticks: 42
  • 2 ticks: 44
Rune bar50Rune bar240600859
  • 4 ticks: 54
  • 2 ticks: 58
Orikalkum bar60Orikalkum bar3507001063
  • 4 ticks: 67
  • 2 ticks: 69
Necronium bar70Necronium bar50080012,576
  • 4 ticks: 73
  • 2 ticks: 78
Bane bar80Bane bar70090015,687
  • 4 ticks: 82
  • 2 ticks: 85
Elder rune bar90Elder rune bar1.0001,.0002098
  • 4 ticks: 93
  • 2 ticks: 96

Masterwork armour

Masterwork armour is tier 90 armour dat je kunt maken wanneer je 99 Smithing hebt. Het is niet bedoeld als trainmethode en is een erg langdurig proces.

Je moet zelf eenmalig een elder rune full helm + 5, platebody + 5, platelegs + 5, gauntlets + 5, armoured boots + 5 hebben gemaakt voor je masterwork armour kunt maken. Kopen is de eerste keer niet mogelijk. Het is voldoende om vanaf + 4 te beginnen.

Allereerst zult je concentrated alloy bars moeten maken. Voor één bar je een bronze, iron, steel, mithril, adamant, rune, orikalkum, necronium, bane en elder rune bar nodig. Hierna moet je ze omzetten naar enriched alloy bars. Voor één enriched alloy bar heb je vijf concentrated alloy bars nodig. Vervolgens moet ze omzetten naar immaculate alloy bars. Voor één immaculate alloy bar heb je tien enriched alloy bars nodig. Uiteindelijk heb je er twaalf nodig voor de volledige set, wat leidt tot 120 enriched alloy bars en 600 concentrated alloy bars.

Enriched alloy bars moet je op een aambeeld bewerken tot een glorious bar. Dit kost 1001 slagen, waarbij elke slag 2 ticks duurt en je maximaal 60 slagen AFK kunt doen. Hierdoor ben je 20 minuten per bar bezig, als je je aandacht erbij houdt. Vervolgens moet je elke glorious bar omzetten in een masterwork plate (10.000 progress), wat moet worden omgezet in een curved masterwork plate (opnieuw 10.000 voorgang), untempered masterwork armour piece (10.000 progress) en masterwork armour piece (1.000 progress). Hierna moet je er een stuk leather op doen om een lined masterwork armour piece te maken. Bij elke slag van 2 ticks boek je 20 progress, mits je volledige heat hebt.

Uit de lined masterwork armour pieces kun je vervolgens unfinished masterwork pieces maken, tegen dezelfde hoeveelheid bars als je gewend bent van andere materialen. Vervolgens moet je er 120 masterwork rivets, die te maken zijn uit steel bars, aan toevoegen om een afgemaakt stuk armour te maken.

Masterwork armour zal kapot gaan tijdens het vechten. Het kan via de reguliere methodes van armour dat kapot gerepareerd worden. Dat wil zeggen: bij een personage als Bob in Lumbridge of bij de armour stand in je huis.

Masterwork armour kan met masterwork trim verbeterd worden naar trimmed, waardoor het tier 92 wordt. Masterwork trim maak je van een Elder rune bar, malevolent essence en praesulic essence op een aambeeld. De laatste twee zijn te krijgen door respectievelijk een malevolent en Torva armourstuk op het aambeeld van de Dragonkin in de Dragonkin forge van While Guthix Sleeps kapot te slaan. Dit mag augmented, gebruikt of nieuw armour zijn, maar gizmo's krijg je niet terug. Gebruikt armour zal een percentage van de essence van een volledig stuk geven, afhankelijk van hoe ver het armourstuk al heen is.Voor een volledige set heb je 12 masterwork trims nodig, wat overeenkomt met een volledige set Torva en malevolent stukslaan.

Trimmed masterwork armour zal kapotgaan tijdens het vechten en kan gerepareerd worden door er een untrimmed exemplaar op te doen. Het heeft een seteffect, waardoor inkomende schade door de tijd heen verspreid zal worden. Ook kun je het onruilbaar maken, waardoor het langer meegaat.

Handige locaties

De Artisans' Workshop zou je kunnen beschouwen als een guild, waar aambeelden en smeltovens zijn. Je kunt hier ook burial armour maken, wat hierboven is uitgelegd.

De Blast Furnace is een minigame waarin je ores kunt smelten zonder coal en luminite.

Handige voorwerpen

Quests die xp geven in Smithing

QuestSmithing nodigXP
The Knight's sword112.725
What's mine is yours5400
Between a Rock...505.000
Birthright of the Dwarves82100.000
Cabin Fever507.000
A clockwork syringe7418.000
Defender of Varrock5410.000
Devious Minds656.500
Elemental Workshop I205.000
Elemental Workshop II307.500
Elemental Workshop III332.000
The Giant Dwarf12.500
Heroes' quest12.258
Hero's Welcome6710.000
Kindred Spirits6025.000
King of the dwarves7050.000
Love story6840.000
Rocking Out6925.000
The Void Stares Back7020.000
Recipe for Disaster - Pirate Pete11.000

Over deze pagina

Met dank aan ludo813, Akca12, Golden Vince, Jonkers, PartyGuyPOWN, mrperfectk en x voor bijdragen aan deze pagina.

Heb je een verbetering voor deze pagina? Stel een wijziging voor!

Lunagang maakt gebruik van cookies voor het opslaan van instellingen, het verzamelen van statistieken en om passende advertenties weer te geven. Door deze balk weg te klikken of de website blijven te gebruiken, ga je akkoord met ons cookiebeleid.