Smithing
Smithing is bedoeld om van de erts die je bij Mining hebt gehakt voorwerpen te maken. Eerst zul je de ores in een smeltoven (furnace) omsmelten tot staven (bars), waarna je er op een aambeeld (anvil) voorwerpen van smeedt. Het is een skill die voor members en gratis spelers beschikbaar is.
Zowel bij de furnace als het aambeeld heb je toegang tot een speciale metal bank. Hierin kun je ores en bars in opslaan. Je hoeft dan niet steeds naar de bank te lopen voor een nieuwe voorraad bars of ores. Je kunt ores en bars ook in notes opslaan en ophalen.
Voor zowel smelten als smeden zul je xp krijgen.
Smelten
Smelten is eenvoudig: wanneer je ores bij je hebt of in de metal bank hebt en op een furnace klikt, kun je aanklikken wat en hoeveel je wilt maken. Smelten gaat met een snelheid van 4 ticks (2,4 seconden) per bar. Bij een hoger Smithing level zal dit 3 ticks worden. Ook zul je bij hogere Smithing levels 10% kans hebben om twee bars tegelijk krijgen, inclusief extra xp.
Plaatje | Product | Level | XP smelten | Level voor kans dubbele bars | Ores nodig |
---|---|---|---|---|---|
Bronze bar | 1 | 1 | 9 | ||
Iron bar | 10 | 2 | 19 |
| |
Silver bar | 20 | 3 | - | - | |
Steel bar | 20 | 3 | 27 | ||
Mithril bar | 30 | 5 | 38 |
| |
Gold bar | 40 | 7 | - | - | |
Adamant bar | 40 | 7 | 47 |
| |
Rune bar | 50 | 10 | 57 |
| |
Orikalkum bar | 60 | 13 | 62 |
| |
Necronium bar | 70 | 17 | 74 |
| |
Bane bar | 80 | 21 | 81 |
| |
Elder rune bar | 90 | 26 | 92 |
|
Smeden
Voor smeden zul je een hammer nodig hebben. Deze mag aan je toolbelt. Klik op een aambeeld en je zult kunnen kiezen welk voorwerp je wilt gaan maken. Je krijgt dan een unfinished smithing item in je inventory. Ook zal er tijdens het timmeren een balkje boven je hoofd komen. Wanneer dit balkje vol is, is je voorwerp klaar. Je hebt dan de nodige progress behaald. Bij iedere hamerslag zal heb balkje met 10 progress verder kruipen. Bij een bepaald Smithing level zal dit voor sommige ores 11 worden. Dit kan met een luminite injector 12 worden.
Een slag duurt twee ticks (1,2 seconden).
Hitte
Vanaf 15 Smithing gaat heat een rol spelen. Hoe heter het voorwerp, hoe sneller het smeden zal gaan. De hitte wordt met een geel balkje aangegeven bij het smeden. Het voorwerp dat je aan het smeden bent, zal langzaam afkoelen.
Voorwerpen verhitten kan op twee manieren. Allereerst kan het in de forge naast het aambeeld. Dit kost in eerste instantie 6 ticks (3,6 seconden), maar vanaf bepaalde Smithing levels zal het sneller gaan. Ook zul je in eerste instantie een nieuw voorwerp met 0 hitte beginnen, maar dat zal 100% worden vanaf een bepaald Smithing level. De tweede manier is de spreuk Superheat item. Dit zal je voorwerp met 33% per twee ticks verhitten en onderbreekt het smeden niet.
Bij 67 tot 100% hitte zul je tweemaal zo snel voortgang (progress) boeken als bij 0%. Tussen de 34% en 66% is dit 1,6 keer en tussen de 1 en 33% is dit 1,3 keer.
De maximale hoeveelheid heat is 100 plus je Smithing level plus je Firemaking level en dat geheel maal 3. Bij elke slag zul je 10 heat verliezen.
Armour en wapens upgraden
Wanneer je eenmaal een wapen of armour met Smithing hebt gemaakt, kun je dit te verbeteren. Een "rune kiteshield" wordt dan bijvoorbeeld "rune kiteshield + 1", met beter stats. Hiervoor zijn extra bars nodig. Afhankelijk van het metaal, kun je het verbeterde voorwerp opnieuw verbeteren. Het aantal keer dat je 1een voorwerp kunt verbeteren, is als volgt:
- Bronze: 0
- Iron: 1
- Steel: 1
- Mithril: 2
- Adamant: 2
- Rune: 3
- Orikalkum: 3
- Necronium: 4
- Bane: 4
- Elder rune: 5
Doe het voorwerp in een forge. Je kunt nu, mits je voldoende bars hebt, de verbeterde variant selecteren.
Bars per voorwerp
Type voorwerp | Bars basis | Bars + 1 | Bars + 2 | Bars + 3 | Bars + 4 | Bars + 5 | Cumulatief t/m 5 |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Armoured boots, gauntlets | 1 | 1 | 2 | 4 | 8 | 16 | 32 |
Battleaxe, claw, full helm, hatchet, helm, longsword, mace, pickaxe, scimitar, sword, warhammer | 2 | 2 | 4 | 8 | 16 | 32 | 64 |
Platelegs, plateskirt, sq shield, kiteshield | 3 | 3 | 6 | 12 | 24 | 48 | 96 |
2h sword | 4 | 4 | 8 | 16 | 32 | 64 | 128 |
Chainbody, platebody | 5 | 5 | 10 | 20 | 40 | 80 | 160 |
De teller die bijhoudt wanneer het voorwerp klaar is, de benodigde progress, eindigt bij het verbeteren bij een iets ander getal dan bij het originele voorwerp. Tegelijk gebruik je meer veel bars. De xp per bar is gelijk. Uiteindelijk heb je aan het einde van de teller meer bars in ongeveer dezelfde tijd gebruikt. Dit leidt ertoe dat je per slag en daarmee per uur meer xp krijgt.
Basis | + 1 | + 2 | + 3 | + 4 | + 5 | |
---|---|---|---|---|---|---|
Progress nodig t.o.v basis | 100% | 80% | 100% | 120% | 140% | 160% |
XP per hit | 100% | 125% | 200% | 333% | 571% | 1,000% |
Deze berekening is gebaseerd op de observatie dat de verhouding tussen het aantal bars dat voor een verbeterniveau nodig is en het oorspronkelijke voorwerp voor elk soort ore gelijk is. Voor bronze heb je bij + 5 bijvoorbeeld 160% van de tijd nodig om 16 bars te gebruiken in plaats van 1 bar in 100% tijd voor het originele voorwerp. Wanneer je + 5 omrekent naar 100% tijd, heb je 10 keer meer xp per slag.
Burial armour
In de Artisans' Workshop kun je volledig verbeterde voorwerpen begraven. Dit kan vanaf adamant. Hierbij verdwijnt het voorwerp. Je gebruikt geen extra bars. Je krijgt evenveel xp als bij het upgraden van je voorwerp van een-na-hoogste niveau naar het hoogste, in de helft van de tijd.
Je kunt ook burial sets maken wanneer je een volledig verbeterde helm, platebody, platelegs, gauntlets en armoured boots bij je hebt. Dit geeft 5% extra xp. De tijd die het kost, is evenveel als de individuele componenten apart.
Tabel
Het verschilt per voorwerp hoeveel bars je nodig hebt. Zie hiervoor de eerdere tabel. De tijd die nodig om de balk vol te krijgen en hoeveel xp je krijgt, schaalt evenredig mee. Het maakt qua efficiëntie daarmee niet uit welk voorwerp je uit een type bar maakt. Uiteraard verschillen bars zelf wel ten opzichte van andere typen bars.
XP per hit in de onderstaande tabel gaat uit van 100% heat.
Plaatje | Level | Metaal | XP per bar | Progress nodig (basis) | XP per hit (basis) | Level beginnen met 100% heat | Level sneller verhitten |
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | Bronze bar | 15 | 100 | 3 | 15 |
| |
10 | Iron bar | 40 | 200 | 4 | 16 |
| |
20 | Steel bar | 75 | 300 | 5 | 28 |
| |
30 | Mithril bar | 120 | 400 | 6 | 36 |
| |
40 | Adamant bar | 170 | 500 | 6,8 | 41 |
| |
50 | Rune bar | 240 | 600 | 8 | 59 |
| |
60 | Orikalkum bar | 350 | 700 | 10 | 63 |
| |
70 | Necronium bar | 500 | 800 | 12,5 | 76 |
| |
80 | Bane bar | 700 | 900 | 15,6 | 87 |
| |
90 | Elder rune bar | 1.000 | 1,.000 | 20 | 98 |
|
Masterwork armour
Masterwork armour is tier 90 armour dat je kunt maken wanneer je 99 Smithing hebt. Het is niet bedoeld als trainmethode en is een erg langdurig proces.
Je moet zelf eenmalig een elder rune full helm + 5, platebody + 5, platelegs + 5, gauntlets + 5, armoured boots + 5 hebben gemaakt voor je masterwork armour kunt maken. Kopen is de eerste keer niet mogelijk. Het is voldoende om vanaf + 4 te beginnen.
Allereerst zult je concentrated alloy bars moeten maken. Voor één bar je een bronze, iron, steel, mithril, adamant, rune, orikalkum, necronium, bane en elder rune bar nodig. Hierna moet je ze omzetten naar enriched alloy bars. Voor één enriched alloy bar heb je vijf concentrated alloy bars nodig. Vervolgens moet ze omzetten naar immaculate alloy bars. Voor één immaculate alloy bar heb je tien enriched alloy bars nodig. Uiteindelijk heb je er twaalf nodig voor de volledige set, wat leidt tot 120 enriched alloy bars en 600 concentrated alloy bars.
Enriched alloy bars moet je op een aambeeld bewerken tot een glorious bar. Dit kost 1001 slagen, waarbij elke slag 2 ticks duurt en je maximaal 60 slagen AFK kunt doen. Hierdoor ben je 20 minuten per bar bezig, als je je aandacht erbij houdt. Vervolgens moet je elke glorious bar omzetten in een masterwork plate (10.000 progress), wat moet worden omgezet in een curved masterwork plate (opnieuw 10.000 voorgang), untempered masterwork armour piece (10.000 progress) en masterwork armour piece (1.000 progress). Hierna moet je er een stuk leather op doen om een lined masterwork armour piece te maken. Bij elke slag van 2 ticks boek je 20 progress, mits je volledige heat hebt.
Uit de lined masterwork armour pieces kun je vervolgens unfinished masterwork pieces maken, tegen dezelfde hoeveelheid bars als je gewend bent van andere materialen. Vervolgens moet je er 120 masterwork rivets, die te maken zijn uit steel bars, aan toevoegen om een afgemaakt stuk armour te maken.
Masterwork armour zal kapot gaan tijdens het vechten. Het kan via de reguliere methodes van armour dat kapot gerepareerd worden. Dat wil zeggen: bij een personage als Bob in Lumbridge of bij de armour stand in je huis.
Masterwork armour kan met masterwork trim verbeterd worden naar trimmed, waardoor het tier 92 wordt. Masterwork trim maak je van een Elder rune bar, malevolent essence en praesulic essence op een aambeeld. De laatste twee zijn te krijgen door respectievelijk een malevolent en Torva armourstuk op het aambeeld van de Dragonkin in de Dragonkin forge van While Guthix Sleeps kapot te slaan. Dit mag augmented, gebruikt of nieuw armour zijn, maar gizmo's krijg je niet terug. Gebruikt armour zal een percentage van de essence van een volledig stuk geven, afhankelijk van hoe ver het armourstuk al heen is.Voor een volledige set heb je 12 masterwork trims nodig, wat overeenkomt met een volledige set Torva en malevolent stukslaan.
Trimmed masterwork armour zal kapotgaan tijdens het vechten en kan gerepareerd worden door er een untrimmed exemplaar op te doen. Het heeft een seteffect, waardoor inkomende schade door de tijd heen verspreid zal worden. Ook kun je het onruilbaar maken, waardoor het langer meegaat.
Handige locaties
De Artisans' Workshop zou je kunnen beschouwen als een guild, waar aambeelden en smeltovens zijn. Je kunt hier ook burial armour maken, wat hierboven is uitgelegd.
De Blast Furnace is een minigame waarin je ores kunt smelten zonder coal en luminite.
Handige voorwerpen
- Na het voltooien van de taken van Varrock heb je meer kans op het smelten van dubbele bars en een dubbele slag te doen op een aambeeld.
- Met een ring of forging heb je slechts 1 Iron ore nodig om een iron bar te maken in plaats van 2.
- Met Crafting kun je urns maken die extra xp geven tijdens het trainen.
- Smelting gauntlets van Family Crest zorgen ervoor dat je bars automatisch naar de metal bank gaan. Je kunt dan 60 bars met één klik laten maken in plaats van 28.
- De Seren prayer Superheat Form vermindert de tijd die het kost om te smelten met 0,6 seconden (1 tick). Ook heb je tussen de 1 en 66% heat een hogere multiplier van de progress.
- Op Treasure Hunter kun je de blacksmith's outfit verdienen, wat per onderdeel 1% extra Smithing xp geeft tijdens het trainen. Er zijn vijf delen en bij de volledige set krijg je nog eens 1% extra xp, tot 6%. Met een modified blacksmith's helmet van Treasure Hunter heb je 1% meer kans op dubbele bars.
- Een crystal hammer van Crystal singing geeft 1% kans op een dubbele slag
- Een perfect juju fishing potion geeft 5% kans op een dubbele slag
- Met een Smithing cape krijg je direct na het verhitten van een voorwerp 5 extra voorgang bij je slag
- De scroll of efficiency van Dungeoneering bespaar je 2% van de bars.
- De Smithing autoheater van Dungeoneering gebruikt 5 coal om je je voorwerp weer naar 30% verhitten als deze 0% bereikt.
- Met de perk Rapid van Invention heb je tweemaal zo snel verlies van hitte, maar je krijgt ook 5 tot 15% meer progress. Met Tinker heb je 2 tot 6% kans op dubbele progress. Met de perk Breakdown heb je per bar 0,8% kans dat je bij het smeden dezelfde componenten krijgt als wanneer je het voorwerp zou disassemblen.
Quests die xp geven in Smithing
Quest | Smithing nodig | XP |
---|---|---|
The Knight's sword | 1 | 12.725 |
What's mine is yours | 5 | 400 |
Between a Rock... | 50 | 5.000 |
Birthright of the Dwarves | 82 | 100.000 |
Cabin Fever | 50 | 7.000 |
A clockwork syringe | 74 | 18.000 |
Defender of Varrock | 54 | 10.000 |
Devious Minds | 65 | 6.500 |
Elemental Workshop I | 20 | 5.000 |
Elemental Workshop II | 30 | 7.500 |
Elemental Workshop III | 33 | 2.000 |
The Giant Dwarf | 1 | 2.500 |
Heroes' quest | 1 | 2.258 |
Hero's Welcome | 67 | 10.000 |
Kindred Spirits | 60 | 25.000 |
King of the dwarves | 70 | 50.000 |
Love story | 68 | 40.000 |
Rocking Out | 69 | 25.000 |
The Void Stares Back | 70 | 20.000 |
Recipe for Disaster - Pirate Pete | 1 | 1.000 |
Over deze pagina
Met dank aan ludo813, Akca12, Golden Vince, Jonkers, PartyGuyPOWN, mrperfectk en x voor bijdragen aan deze pagina.
Heb je een verbetering voor deze pagina? Stel een wijziging voor!
RuneScape is een handelsmerk van Jagex Ltd uit Groot-Brittannië
© Lunagang 2004 - 2024