Editie 26 - September 2011 - Krant + interview Mino-Tauros!

Moderatoren: Moderator in categorie RS, Moderator in Non-RS

Forumregels
Welkom in het journalistieke forumdeel van het Lunagang tipforum! Voor informatie over de Lunagraaf, klik hier.

Editie 26 - September 2011 - Krant + interview Mino-Tauros!

door Redactie » zondag 4 september 2011, 10:40


Afbeelding
September 2011

Afbeelding


Wij verwelkomen Robotrobbie en Slyfer bij de redactie en we moeten helaas mededelen dat The Sims33 stopt met het afwerken van de krant. We wensen ieder van hen veel succes!

Wist je dat...
Plaatje...de voorloper van FunOrb de naam Games Domain Castle had en deze sinds het prille begin van Jagex in ontwikkeling was? Verschillende huidige FunOrb games hadden daar hun vrij simpele versie. Naderhand is dit project opgeborgen tot de ontwikkeling van FunOrb tot stand kwam.

Plaatje... je ook agility experience krijgt door shortcuts te doen? Probeer bijvoorbeeld de agility shortcuts bij Trollheim maar eens uit. De agility experience die je krijgt voor een shortcut is uiteenlopend, afhankelijk van de shortcut die je gebruikt.

Overzicht

PlaatjePlaatje
The Elves
Acht clans en een interessante geschiedenis.


Skills trainen, hoe kan het ook?
De wat onbekendere manieren!


Reward updates aan activities
Allerlei nieuwe hebbedingetjes!


Temple Trekking
En deze mag ook niet vergeten worden.


Rellen!
Ook in RS heb je rellen!


Barrows Brothers en Golden Gnome Awards:
een interview met Mino-Tauros

Vragen aan deze videomaker.

Lunacolumn
Een nieuwe, kritische serie gebracht door de redactie!

Branches of Darkmeyer
Vampiertjes, vampiertjes, wat doen ze toch?

Lore van Daemonheim
Bilrach en een rift. Wat heeft dit allemaal te betekenen?

Clan Citadels
Wat vinden de clanleiders er eigenlijk van?


Lunamusic - Pukkelpop en RHCP
Een groot drama en een nieuw album!


Het doorgeefverhaal
Wat hebben jullie er deze keer van gemaakt?


De puzzel
Natuurlijk inbegrepen in deze nieuwe editie!


Paper of fame
Wie won wat?


Felicitaties
Wij feliciteren...


Opmerkelijke inzendingen
Dé leuke inzendingen!


The Elves

De geschiedenis van het ontstaan van de elven.

PlaatjeAl sinds de First Age leven de elven op de wereld die we nu kennen als Gielinor, gevormd door Guthix. Seren, de godin van de elven, leidde hen vanaf hun oorspronkelijke leefomgeving tot in Gielinor. Ze vestigden zich voornamelijk in het gebied dat we nu kennen als Tirannwn. Lange tijd leefden de elven in vrede met de mensen en andere rassen. Ze waren uiterst bedreven in magie, ze hadden veel ervaring met wapens en stonden bekend als een zeer wijs volk. Naarmate de jaren verstreken gingen ze steeds meer handel drijven met andere rassen, zoals de mens en de gnomes.

Toen de God Wars uitbraken, vluchtten de elven weg uit een groot aantal streken van Gielinor. Ze verzamelden zich in Isafdar en dankzij de heuvelachtige regio, die bekend staat als Arandar, hadden ze een sterke verdedigingslinie. Na de afloop van de God Wars besloot Seren zich vervolgens helemaal terug te trekken uit Gielinor. Ze verborg de Grand Library en Undercity - ook wel bekend als Prifddinas - voor altijd. Wat daar te vinden was, is nog steeds onbekend. Wat wel bekend is, is dat Lord Iorwerth er met veel moeite in is geslaagd om één van de negen sloten van Seren om Prifddinas heen te breken.
Gedurende de Fourth Age was Kandarin onder het bewind van de elven. Door hun wijsheid en kennis van wapens heersten ze met gemak over dit gebied. De toenmalige elvenkoning Baxtorian vestigde zich in die periode aan de watervallen van Kandarin. Deze watervallen staan tegenwoordig bekend onder de naam Baxtorian Falls. Toen de koning Priffdinas zonder enige verdediging verliet, kon Lord Iorwerth zijn slag slaan. Zonder al te veel moeite nam hij met zijn troepen de stad over. Deze overname leidde echter tot een burgeroorlog, daarover later meer.

Afbeelding
Het graf van Baxtorian



Seren, godin der elven.

Voordat we uitweiden over Seren, is het handig om te weten dat ze niet zomaar een godin is. Er gaan geruchten dat ze een deel is van de Anima Mundi, een goddelijke groepering die verantwoordelijk is voor alle natuur op aarde. Je kunt dus eigenlijk stellen dat ze niet de god van de elven is, maar van de natuur. Dat zou betekenen dat wanneer zij verdwijnt alle aspecten van de natuur met haar zouden verdwijnen.

PlaatjeHet verhaal van Seren begint in de First Age. Ze was de enige godin die samen met Guthix Gielinor betrad, wat van haar de oudste godin maakt die we vandaag de dag kennen. Nadat ze de elven door de World Gate had geleid, bouwde zij de beroemde Tower of Voices. Deze toren bestaat volledig uit kristal en rond deze plek bouwden de elven hun stad Prifddinas.

Seren werd tijdenlang aanbeden door de elven. Zelfs toen de God Wars uitbrak, bleven ze haar trouw. Toen het einde van de oorlog nabij was, keerde ze terug om naar aanleiding van de wetten van Guthix Prifddinas en de Grand Library te verzegelen met negen krachtige sloten. Eén van deze sloten is dus gebroken door Lord Iorwerth.

De elven hebben enorm veel te danken aan Seren. Zonder haar zouden de crystal bow en shield er niet zijn geweest. Er wordt zelfs gezegd dat Seren nog aanwezig is in elk kristallen voorwerp dat op Gielinor voorkomt. Ondanks alle aanbidding is er maar één altaar voor Seren bekend. Deze bevindt zich in Lletya. Alhoewel Seren niet meer lichamelijk aanwezig is, kunnen de elven nog altijd met haar communiceren via de Tower of Voices.


Tirannwn, het elvenland.

Tirannwn is sinds lange tijd het land van de elven. Door de ligging achter de bergen van Arandar is het niet makkelijk voor iemand om er te komen en dat is ook meteen de voornaamste reden waarom de natuur van Isafdar nog zo ongerept is. Gedurende al die eeuwen hebben de elven de flora en fauna hun gang laten gaan. Hierdoor heeft Isafdar zich kunnen ontwikkelen tot een prachtig landschap.
Helaas was diezelfde sereniteit niet terug te vinden bij de elven zelf. Door burgeroorlogen werd het ras verdeeld in acht verschillende families. Nu vindt men in Tirannwn nog altijd kampen van rebellen en nomaden die een eind aan hun armzalig bestaan willen maken. Voorbeelden daarvan zijn Lletya, Tyras Camp en Lord Iorwerths kamp.

Afbeelding
De flora en fauna van Isafdar


Isafdar en de kampen zijn op moment van schrijven de enige gebieden waar mensen toegelaten worden. De uitzondering is Prifddinas, maar daarover later meer.


De acht clans en de burgeroorlogen.

De acht beroemde elvenclans zijn voor velen slechts nog een legende, maar ze hebben wel echt bestaan. Er wordt gezegd dat zij van Seren de opdracht kregen om samen en in harmonie Prifddinas te besturen. Dankzij de Elven Council of Elders konden ze als gelijken de stad besturen gedurende de Eerste, Tweede, Derde en een deel van de Vierde Era. Toen de Iorwerthclan in het jaar 1930 van de Vierde Era echter besloot om de andere clans opzij te zetten, begon er een burgeroorlog. Sindsdien hebben de clans veel van hun invloed en betekenis verloren en is er weinig meer van bekend. Tegenwoordig zijn er nog maar drie clans bekend bij de mensen: de Cadarn Clan, de Iorwerth Clan en de Ithell Clan.

• De Cadarn Clan:Plaatje
Gedurende de God Wars was de Cadarn Clan de belangrijkste clan. Ze waren zo machtig dat ze de totale verdediging van Tirannwn op zich namen. Toen de God Wars eindigden, trokken ze over de bergen om nederzettingen te stichten en handel te drijven met de andere rassen. Hun leider was koning Baxtorian, die zich samen met zijn vrouw Glarial vestigde bij wat we nu de Baxtorian Falls noemen.

Baxtorian verstevigde de handelsverdragen en vredescontracten met andere rassen en leiders en gedurende bijna 1900 jaar bloeide zijn koninkrijk. Het noodlot sloeg echter toe. Boodschappers die door Baxtorian naar Tirannwn werden gestuurd, keerden niet meer terug en geen bericht of nieuwtje over Tirannwn bereikte de Cadarn Clan. Tenslotte besloot de koning om vijf van zijn beste scouts door de Underground Pass naar het elvenland te sturen. Eén van hen keerde terug, zijn naam was Adwr. Hij bracht het nieuws over de greep naar macht van Lord Iorwerth en de dood van duizenden elven. Baxtorian was woedend en besloot om een campagne tegen Iorwerth op poten te zetten. Na vijf jaar was het duidelijk dat hij de strijd had verloren en toen hij terugkeerde naar zijn koninkrijk werd alles alleen maar erger. Terwijl hij van huis was, hadden vijandige troepen zijn paleis aangevallen en zijn vrouw Glarial ontvoerd. Baxtorian kon alleen maar aannemen dat ze gedood was. Hij was zo getroffen door de dood van zijn vrouw dat hij een monument voor haar bouwde, zichzelf opsloot in een graftombe en zich letterlijk in zijn eigen graf liet omkomen.

Na de dood van Baxtorian keerden de laatste leden van de Cadarn Clan terug naar Tirannwn om zich bij de rebellerende elven te voegen. Nu is er nog maar één levend en bekend lid van de Cadarn Clan over. Dit is Islwyn. Hij is de kleinzoon van Glarial en Baxtorian en daarmee eigenlijk ook hoofd van de Cadarn Clan en de rechtmatige Elvenkoning.

• De Iorwerth clan:
Op het moment dat de Cadarn Clan Tirannwn verliet om handel te drijven en vrede te sluiten met andere volkeren, greep Lord Iorwerth clan zijn kans. Met geweld veroverde hij Prifddinas en vele elven werden vermoord. De overlevenden vluchtten naar de bossen van Isafdar waar ze hun heil zochten in kampen, zoals Lletya en Tyras Camp. Het gerucht gaat de Lord Iorwerth erin geslaagd is om één van de negen zegels te breken waarmee de godin Seren de Grand Library, die zich onder Prifddinas bevindt, beschermde tegen indringers. Het is mogelijk dat Lord Iorwerth dit deed in opdracht van koning Lathas, de koning van East Ardougne.

• De Ithell clan:
Er is maar heel weinig bekend over deze clan, maar bijna alle informatie die erover te vinden is komt uit het boek 'Crystal of Seren'. Daar staat bijvoorbeeld in dat de Ithell clan bekend stond om zijn zogenaamde 'Crystal chanters'. Dat zijn elven die uiterst bedreven zijn in het maken van wapens. Vandaag de dag zijn er nog maar twee elven bekend die vermoedelijk tot de Ithell clan behoren: Ilfeen en Eluned. Zij kunnen beiden de kristallen wapens weer opladen.


Prifddinas, de stad der geheimen.

Ten noorden van Isafdar ligt de grootste stad van de elven en de oudste nederzetting die terug te vinden is op Gielinor: Prifddinas. Tegenwoordig wordt geen enkel individu toegelaten tot de stad.

AfbeeldingEen beeld van de muren rond Priffdinas.


Prifddinas werd door de elven gebouwd toen ze voor het eerst Gielinor betraden in de First Age. Met hen kwam Seren, een godin die puur uit kristal bestond. Seren gaf de elven het beroemde Elf Crystal dat hen de mogelijkheid gaf om een machtige en sterke vestiging te bouwen. Het enige dat ze daarvoor moesten doen, was zingen. De puurheid van hun stemmen gaf het kristal de kans om te groeien in een vorm die de zangers bepaalden. Elke elvenclan kreeg een toren toegewezen die aan de rand van de stad stond en ze leefden in vrede met elkaar. In het midden van de stad werd de Tower of Voices gebouwd die de elven de mogelijkheid bood om met hun godin Seren te communiceren. Hoewel Seren Gielinor moest verlaten na de God Wars, konden de elven nog steeds met haar communiceren.

Gedurende de Fourth Age reisden vele elven oostwaarts om nieuwe gebieden te ontdekken en nederzettingen te bouwen. Onder de bescherming van de Cadarn Clan werden vele vestigingen gebouwd en kregen de elven veel macht door onder andere verdragen te sluiten met de mensen en de gnomes. Door deze tactiek van vrede te sluiten hadden de elven al gauw heel Kandarin in hun macht. Zoals reeds verteld, profiteerde de Iorwerth Clan van de afwezigheid van de Cadarn Clan om Prifddinas te veroveren.

Prifddinas is volledig opgebouwd uit kristal en er wordt gezegd dat de stad nu enkel nog bestaat uit één groot stuk kristal. Dat verklaart waarom Prifddinas eruit ziet als een gewoon stuk vlak land. Er zijn drie - waarschijnlijk vier - ingangen tot de stad: in het zuiden, in het oosten en een kleinere poort in het noorden. Opmerkelijk is dat bij de oostelijke poort mourners uit een hol in de grond kruipen en vervolgens naar de poort van Arandar wandelen. Ten slotte is er nog de legendarische Grand Library die zich onder de stad zou bevinden en verzegeld is door Seren. Er wordt gezegd dat deze bibliotheek alle kennis van de elven bezit. Verder is er weinig bekend over Prifddinas.


Skills trainen, hoe kan het ook?

Waarschijnlijk trainen de meeste LTF-ers thieving via Pyramid Plunder en prayer via Player-Owned-Houses. Er zijn echter nog talloze andere mogelijkheden om deze skills te trainen, waarvan enkele er redelijk onbekend maar toch uitgebreid zijn. Natuurlijk trainen deze methodes minder snel en geven ze misschien minder winst, maar toch is het eens leuk om skills op deze manieren te trainen. Enkele van deze methodes gaan we in dit artikel opsommen.


Afbeelding Agility - Morytania agility course

Voor de spelers die Creature of Fenkenstain hebben voltooid, is het zeker eens een aanrader om langs te komen bij het Morytania agility parcours. Om het parcours te voltooien heb je 60 agility nodig. Als je geen 60 agility hebt kan je terecht bij het skullball parcours wat er vlak naast ligt. Voor het skullball parcours heb je 25 agility nodig en je traint het op een andere manier dan dat je gewend bent. Dit parcours bestaat uit een soort voetbal voor één persoon: Het is de bedoeling dat je met een bal elf doelen raakt om experience te verdienen. (Meer informatie)

Afbeelding



Afbeelding Crafting - Workshops

Zonder dat de meesten het weten is er een ruime keuze van voorwerpen die je kunt maken met behulp van crafting in de workshop van jouw Player-Owned-House. Zo kan je bijvoorbeeld als je voor jouw huis een familiewapen hebt ingesteld, helmen en schilden beschilderen in de kleuren die bij jouw familiewapen passen. Ook kan je exclusieve banners maken en is het mogelijk om clockworks te maken die redelijk veel winst geven. Daarnaast kan je ook nog eens speeltjes maken die je vrij kunt laten rondlopen. Alsof dat nog niet genoeg is, kun je ook nog eens de sextant en de watch maken die je nodig hebt bij Treasure Trails. Als je eens tijd over hebt in RuneScape is het zeker eens om in je eigen huis een paar voorwerpen te maken. (Meer informatie)

Afbeelding



Afbeelding Hunter - Rabbit snaring

Als je 27 hunter hebt en Eagle's Peak hebt voltooid, komt er een nieuwe methode bij om je hunter te trainen: rabbit snaring. Met rabbit snaring kun je, zoals de naam al doet vermoeden, konijnen vangen. Soms krijg je een rabbit's foot als je een konijn vangt. Hiermee kun je een amulet maken dat de kans op het verkrijgen van vogelnesten tijdens het trainen van woodcutting verhoogd. (Meer informatie)

Afbeelding



Afbeelding Prayer - Shade burning

Velen zullen al wel gehoord hebben van Shade burning, maar we durven te wedden dat er maar weinig mensen dit ooit hebben gedaan. Door shades te doden krijg je shade remains. Deze shade remains kun je vervolgens verbranden om prayer experience en een sleutel te krijgen. Daarna kan je met deze sleutel een kist openen waar beloningen inzitten. Deze beloningen kunnen onder andere uit clue scrolls bestaan, maar sinds kort kan je van de hoogste kisten, golden chests, ook voorwerpen krijgen om je dagon'hai armour om te bouwen tot necromancer gear of je staf een leuk doodshoofdje als bolletje te geven. (Meer informatie)

AfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeelding



Afbeelding Runecrafting - Combinatierunes

Combinatierunes kent bijna iedereen wel, maar nauwelijks maken er nog mensen deze steentjes. Dit komt doordat het niet zo'n goede experience geeft en de kosten hiervoor redelijk duur zijn. Toch is het altijd wel eens leuk dingen uit te proberen en combinatierunes voor de lol te maken. (Meer informatie)

AfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeelding



Afbeelding Smithing - Speren en hasta's

We durven ervoor te wedden dat je niemand kent die ooit al eens gezegd heeft dat hij speren en hasta's gaat maken bij het effectief trainen van smithing. Dit komt doordat je speren en hasta's maar op één aanbeeld kan maken en dat is het aanbeeld naast het huis van Otto, dat ten zuiden van de Barbarian Outpost ligt. Deze plek ligt ver van een bank en daarnaast heb je om deze voorwerpen te maken, buiten bars, ook nog eens logs nodig. Buiten alles wat hiervoor gezegd is moet je ook nog eens Barbarian Training voltooid hebben voordat je hiermee mag beginnen. Als je toch al deze vereisten hebt, kun je het smithen van een speer of hasta eens proberen. (Meer informatie)

AfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeelding



Nieuwe beloningen activities

Er zijn vele minigames in RuneScape te vinden, hoewel er voor niet iedere minigame veel animo is. Jagex heeft dit blijkbaar ook opgemerkt en heeft er iets aan gedaan: op 23 augustus werden er nieuwe beloningen voor verscheidene activities in het spel geplaatst! Tussen deze beloningen zitten setjes kleding, huisdieren, spreuken en nog veel meer.

PlaatjeVijf compleet nieuwe outfits zijn verkrijgbaar bij de minigames The Great Orb Project, Pyramid Plunder, Castle Wars, Soul Wars, Fist of Guthix en de TzHaar Fight Pits. Bij het op Runecrafting gebaseerde spelletje The Great Orb Project zijn dit de master runecrafter robes. Deze robes zijn te behalen met 60.000 tokens en geven samen een bonus van 2.5% bij het runecraften. Al snel waren spelers eruit dat de robes alleen nuttig zouden zijn wanneer iemand flink wat experience wil behalen, vanwege de lange tijd die 't kost om ze te krijgen. Mensen die eruit willen zien als een ibis kunnen Pyramid Plunder gaan spelen om deze set in hun grijpgrage handjes te krijgen. Ook deze outfit geeft in zijn totaliteit een bonus van 2.5% bij het thieven, met uitzondering van experience die je haalt in Pyramid Plunder zelf of bij blackjacken. De laatste nieuwe kledingsets, de hybrid armour, bestaat uit drie varianten en er is dus voor ieder die van combat houdt wat wils! Helaas zijn de armours alleen binnen minigames effectief, daarbuiten zijn ze enkel voor de sier bedoeld. Dit minpuntje van de update heeft flink wat kritiek gekregen van de combatters.

Naast deze totaal nieuwe kleding zijn ook nog wat andere dingen aangepast. Shade skulls kunnen worden vastgemaakt aan een staff voor een ander uiterlijk van het bolletje op de staf en Dagon'hai robes zijn verbeterd met een nieuw uiterlijk en een prayerbonus voor de mensen die graag de hoogste variant Shades of Mort'ton spelen...

Temple Trekking heeft een gehele update voor zichzelf gekregen en samen met de nieuwe graphics binnen het gebied werd deze erg goed ontvangen door de spelers. De groep reizigers die jij door de moerassen heen moet leiden moeten eerst getraind worden en je moet erg je best doen om ze te laten overleven. Als beloning voor het transporteren werd bij deze eerdere update ook nog een extra setje armour voor Construction toegevoegd en het behalen van Lumberjack armour is versimpeld.

PlaatjeWie heeft er zin in een kleine Jad als huisdier? Het kan nu! Het kleine ettertje TzRek-Jad is te kopen door mensen met 99 Summoning, 99 Slayer en 100 Soul Wars Zeals. Daarnaast heeft het beestje ook meteen honger wanneer je hem adopteert, dus houd maar een Fire Cape gereed om hem te voeren, of hij pakt die cape zelf af. Misschien dat hij door deze maaltijd wel zijn tong verbrandt, want hierna heeft TzRek geen eten meer nodig en loopt hij ook niet meer weg. De jonge Jad is erg goed onthaald door zijn baasjes.

Livid Farm heeft samen met een hoop andere activities ook nieuwe beloningen gekregen. Voor Fishing Trawler zijn de nieuwe prijzen bijvoorbeeld schelpen die experience geven en bij Stealing Creation kun je punten opsparen voor nieuwe schilden. De spreuken die bij Livid Farm werden toegevoegd, waaronder Borrowed Power, kregen misschien nog wel het meeste commentaar. Het merendeel van de spelers van RS wil liever geen updates waarvoor je enorm lang precies hetzelfde moet doen en dit principe wordt juist wel aangehouden bij Livid Farm.

Al deze beloningen hebben hun functie wel degelijk. Ze zijn er om bepaalde activities weer wat actiever te maken en dit doen sommigen ook. Temple Trekking wordt bijvoorbeeld sinds de afgelopen twee updates en de grafische verbeteringen veel vaker gespeeld.

Afbeelding



Vernieuwde Temple Trekking en Burgh de Rott Ramble

Rond het midden van de maand kwam er weer een update die erg goed lag bij de spelers, de vernieuwde Temple Trekking en Burgh de Rott Ramble, en het leek ons bij de redactie wel gepast om de veranderingen te beschrijven in een artikel. Om niet dit niet al te langdradig te laten worden zullen we in de rest van het artikel naar de minigame verwijzen als Temple Trekking.

Laten we beginnen met een simpel aspect van de update: de graphics. Niet alleen in de minigame, maar in heel Morytania heeft Jagex nieuwe graphics toegevoegd die je zou kunnen vergelijken met het moeras bij Lumbridge. Fakkels zijn nu op veel plaatsen te vinden, alle bomen zijn vernieuwd, er is een groene mist en nog veel meer. Om een goed idee te hebben van de nieuwe sfeer zou je het eigenlijk zelf moeten zien.

Afbeelding

Plaatje


Niet alleen de moerassen zelf zijn mooier gemaakt, ook de inwoners ervan hebben een make-over gekregen. Van vampieren tot vyrewatches, van snails tot snakes, bijna alles is vernieuwd. Verder zien de welbekende ghasts er nu uit als echte spoken. Het nadeel hieraan is dat ze zelfs in hun niet-aan-te-vallen vorm al vrij zichtbaar zijn en er dus niet echt een verrassingseffect meer is.




PlaatjeDan gaan we maar eens over naar de kern van de update: Temple Trekking. Sommigen zullen de oude versie van deze minigame al gespeeld hebben en deze mensen zullen wel verrast zijn door het nieuwe systeem. Het algemene concept, je beschermt een NPC in een tocht door Morytania, is nog altijd hetzelfde, alleen is alles daarrond uitgebreider gemaakt. De oude personen zijn vervangen door zes level 1 reisgenoten. Wacht, wat doet die level 1 daar?! Wel, deze nieuwe NPC's kunnen levels omhoog gaan door monsters te doden of andere obstakels te overbruggen op je tocht. Dit level houden ze ook tot hun volgende tocht, dus je kan ze werkelijk trainen. Op bepaalde levels spelen ze bepaalde vaardigheden vrij, zoals de mogelijkheid om met een abyssal whip te vechten of een nieuwe spreuk te gebruiken, waardoor ze best wel wat sterker kunnen worden. Er zijn ook dingetjes die jou voordeel geven, maar hier komen we later op terug.

Genoeg over al die personen, laten we eens de obstakels bekijken. Deze zijn grotendeels hetzelfde, op hun graphics na, maar er zijn er ook een paar nieuwe, zoals eentje waarbij je een kerkhof vol met skeletten moet zien te overleven. Een grote verandering die erbij gekomen is, is de mogelijkheid om tussen elk obstakel de moeilijkheidsgraad te bepalen. Zo kan je bijvoorbeeld een simpelere weg nemen als je na een obstakel merkt dat dat te moeilijk was.

Tijd voor het deel waar de meesten het voor doen: de beloningen. Om te beginnen heb je de reward tokens, die je krijgt aan het einde van elke tocht. Deze kan je inwisselen voor voorwerpen zoals ores, herbs of zelfs XP. Hoeveel je hiervan krijgt, hangt af van hoe moeilijk de tocht was.

Daarnaast zijn er ook nog de zogenaamde "item rewards", beloningen die dus nieuwe voorwerpen inhouden. Deze zijn te krijgen door het level van een reisgenoot tot een bepaald aantal te krijgen. Sommigen zijn puur voor de sier, maar anderen hebben ook hun nut, bijvoorbeeld de Constructor's outfit, deze geeft extra Construction XP (tot 2,5% extra). Deze set valt echter niet alleen zo te krijgen en dat brengt ons bij het laatste deel van dit artikel: de Total level rewards. Dit zijn beloningen waarvoor je het totale level van al je reisgenoten tot op een bepaald aantal moet krijgen. Ze variëren van voorwerpen tot shortcuts in Morytania en zelfs een exclusief Summoningbeest. Allemaal handig dus!

Afbeelding



Rellen!

FALADOR - Op donderdag 18 augustus was het zover. Na de rellen in Londen volgden er ook rellen in Falador. De aanleiding voor deze rellen was dat Jagex niets deed tegen botters, het nieuwe Refer a Friend programma en eerdere updates zoals het loyaliteitsprogramma. De rellen werden gehouden in wereld 66, op de officiële forums van RuneScape en in de friendchat van Mod Mark Gerhard. Wereld 66 zat op deze donderdag zelfs de hele namiddag vol.

Afbeelding

Zoals bij elke rel in RuneScape werd er ook bij deze massaal gespamd en werden summoningbeesten opgeroepen, kanonnen neergezet en prayers aangezet. Dit zodat relschoppers extra veel opvielen en extra veel plaats in konden nemen.

Afbeelding

De rellen gingen tot uren in de avond door, naarmate de tijd vorderde werden ze zelfs erger. Naast de rellen die in Falador bezig waren, patrouilleerden de relschoppers in de late avond ook de weg tussen Falador en Varrock en de Grand Exchange. Ze gingen ook de bekende botplaatsen langs en gaven daar bots aan.

Afbeelding

Ook heeft onze reporter ter plaatse aan enkele relschoppers en toeschouwers gevraagd over hun visie op de rellen. Enkele meningen luiden als volgt:

"De rellen zijn veel te ongeorganiseerd, maar we hebben wel gelijk dat Jagex dringend iets moet doen!"

"Ik denk dat de rellen het waard zijn als ze gaan werken. Ik ga echter niet akkoord met de spam van de relschoppers, het 'gay' noemen van Jagex en al die kanonnen vind ik ook maar niets. Toch zijn de rellen het naar mijn mening waard: ik wil namelijk een echte community, niet een menigte van robots."

"RuneScape is dood aan het gaan, Jagex moet echt gaan luisteren naar de spelers. Ze verdienen het absoluut niet om te winnen bij de Golden Joystick Awards. Al bij al ga ik, zelfs met al die daden van Jagex, tóch nog niet stoppen met het spelen van RuneScape"


Afbeelding



Interview Mino-Tauros



De redactie heeft deze maand de bekende videomaker Mino-Tauros, ook bekend als JeffreySonRs, kunnen interviewen! Hij heeft verschillende vragen over hemzelf, zijn RuneScape-account, zijn filmpjes en zijn laatste video genaamd Barrows Brothers kunnen beantwoorden. Wij willen hem hiervoor dan ook heel erg bedanken en we wensen hem veel succes met het winnen van een Golden Gnome Award.


Mino-Tauros
Er staat maar weinig op je profielpagina van YouTube over jezelf. Wat voor iemand ben je als persoon en wat zijn je hobby’s naast het maken van video’s?
Ik ben naast een creatieve animator (als ik het zo mag zeggen...) ook heel sportief. Ik beoefen een heel jonge sport genaamd "Martial Arts Tricking". Hiervan heb ik uiteraard ook wat video's op youtube staan, die zijn hier te vinden. Mijn 'trickeridolen' zijn Vellu Saarela en Anis Cheurfa. Verder heb ik het afgelopen jaar mijn Bachelor gehaald aan de universiteit Utrecht voor Informatica. Ik ga dit jaar beginnen aan de Masterstudie Game & Mediatechnology.

De meest beruchte dag van de week: maandag.. Hoe ziet die voor jou eruit?
Zo in de vakantie: lekker uitslapen met m'n vriendin, dan wel werken aan een animatie, dan wel tricken (die ene sport...), dan wel iets leuks doen met m'n vriendin en 's avonds een leuk filmpje kijken thuis op de bank bij mijn eigen ouders, of die van mijn vriendin.
Als het geen vakantie is, gewoon lekker naar de uni en aanwezig zijn bij de colleges! (uhum...)

Een reeks snelle vraagjes over beste dingen in het leven: Lust je bier en welk biertje smaakt het lekkerst? Wat is je favoriete muziekgroep? Heb je een absolute favoriete film en acteur/actrice? En natuurlijk: het beste koekje ooit?
Ik ben geen grote fan van bier. Nadat ik bij een gala op de middelbare school echt te ver gegaan was met alcohol heb ik nooit echt meer zo veel gedronken. Heel af een toe een wijntje en als het erg warm is en ik hard gewerkt heb vind ik een biertje ook nog wel eens lekker. Ik heb niet echt een favoriete muziekgroep. Mijn muzieksmaak is erg gevarieerd, van nieuwe hits (geen Nederlandstalige...) tot dubstep. Hardcore en geschreeuw staan echter niet op mijn favoriete-muziekstijl-lijstje. Ik heb niet echt een absolute favoriete film, maar ik hou erg van animatiefilms (doh...), films met goede actie en films die hoger scoren dan een 7.5 op IMDB Acteur: Johnny Depp!! Koekje: Zelfgebakken koekjes van mijn vriendin!!

RuneScape
Speel jij eigenlijk nog vaak RuneScape of besteed je je tijd liever aan het maken van filmpjes? Als je het nog wel eens speelt, wat doe je dan het liefst?
Voor de zomervakantie was ik nog volop aan het spelen, ik had net zo rond de 2.5b gp's verzameld en was daar best trots op. Dit liet ik zien in de vorm van een yellow partyhat. Een weekje later is deze op een hele slinkse manier van me gescammed (MerlinsMag1c, als iemand hem ooit spreekt, vraag hem dan of hij contact met me opneemt ;P) en daarna heb ik mijn overige geld in 1x weggestaked (Tip: niet doen xD). Als je me wat wilt vragen, kan je me altijd toevoegen: Mino-Tauros.

Video's
Je bent al best een tijdje bezig met het maken van video’s. Hoe kwam je bij deze hobby uit?
Ik was al een tijdje bezig met 3D-programma's en toen ik, al een hele tijd geleden, over een Machinima-wedstrijd van RS las, dacht ik: Ik kan misschien RuneScape nabootsen in Blender (het open-source 3D programma wat ik gebruik) en daarmee mijn eigen emotes animeren. Met dit filmpje ben ik bekend geworden, ondanks dat ik gediskwalificeerd werd van de wedstrijd (animatie is namelijk geen machinima).

Misschien is het je al eens voorgekomen: je hebt een heel goed idee maar het uitwerken wil niet echt lukken. In dat geval, hoe reageer je hierop? Gooi je jouw computer het liefst zo snel mogelijk door het raam naar buiten of blijf je rustig en probeer je het iets later nog eens?
Ik ga gewoon even wat anders doen, daarna eventueel nog een tutorial kijken en als het dan nog steeds niet wil lukken, gewoon op een andere manier proberen. Ik ben niet zo snel op de kast te krijgen.



Barrows Brothers & Golden Gnomes
Je nieuwste video ziet er volgens velen indrukwekkend uit. Je bent er dan ook heel lang mee bezig geweest, zoals in verschillende updates van dit project te zien is. Was het de moeite en de tijd waard?
Ik denk het wel. Ik maak met deze video niet alleen een goede kans op een tweede Golden Gnome, het is ook een supergoede toevoeging aan m'n CV. Ik zit er namelijk nog steeds aan te denken later iets te gaan doen in de 3D-animatie wereld.

Wat vind jij van de oorspronkelijke verhaallijn van Barrows, bedacht door Jagex?
Wel aardig, maar er is weinig mee gedaan. Ik denk dat mijn verhaal beter 'synched' met het spel.

Dit project heb je ook ingestuurd als inzending voor de Golden Gnomes Video Awards. De vorige keer viel je video “Animated Short Story” al in de prijzen. Hoe voelde het winnen van de Award?
AWESOME!!! Laieta, aanwezig op RuneFest 2010, stuurde me een smsje met de woorden: "You won!" Ik sprong toen bijna letterlijk een gat in het dak

Wat vond je van de prijzen en de betaalde trip naar de Jagex Games Studio?
Ik heb nog niet heel veel van de prijzen gezien, ik heb er namelijk voor gekozen de Golden Gnome pas in ontvangst te nemen als ik Jagex ga bezoeken. En dat bezoekje moet nog komen ;P (ik mag er niet zoveel over zeggen, maar als je logisch nadenkt zou je kunnen raden wanneer ik naar Londen af zal reizen).

Stel dat je niet zou winnen. Wie zou je een prijs het meeste gunnen?
Ik heb een hoop video's bekeken en er zaten wel wat goede bij, maar eerlijk gezegd stak er niet echt een met kop en schouders bovenuit. Ik vraag me af welke er door de jury van Jagex heen komen.

Afsluiting
Is er nog iets dat je tegen de lezers van de Lunagraaf wil zeggen?
Ik zou zeggen, als je mijn filmpjes leuk vond en je wilt een keer proberen om ook iets in 3D te maken, aarzel niet en ga naar http://www.blender.org. Blender is helemaal gratis. Je moet wel een beetje doorzettingsvermogen hebben, want het duurt even om de user-interface een beetje onder de knie te krijgen, maar als je doorzet is het de moeite waard ;P Als iemand nog vragen heeft, stuur me dan gewoon een berichtje op youtube of add me op RS (Mino-Tauros). Enuhmm... als je naar RuneFest 2011 gaat en ik maak kans op één van de Golden Gnomes.... op mij stemmen!

Afbeelding



Geschiedenis Barrows Brothers

Het echte verleden van het ontstaan van de graven van de broers, verschilt van de video van Mino-Tauros. In de derde eeuw van Gielinor werd er een kruistocht gehouden door volgers van Saradomin. Het doel ervan? De schade van Lord Drakan aan het voormalige Hollowvale te herstellen. Voor de verovering van Morytania door Lord Drakan was dit deel van de wereld in handen van Zaros. Nadat Zamorak zijn campagne om alle volgers van Zaros voor eeuwig van Gielinor te verwijderen had gewonnen, gaf hij het gebied aan Lord Drakan. Drakan maakte een grote puinhoop van het land en aanhangers van Saradomin waren niet van plan het hierbij te laten zitten. Onder leiding van zes sterke broers genaamd Ahrim, Dharok, Verac, Guthan, Torag en Karil gingen duizenden van hen op weg naar Morytania.

Voordat ze op pad gingen, werden de zes broers gezegend door een vreemdeling. Eenmaal op weg naar hun doel werden de mensen die deelnamen aan de kruistocht steeds opnieuw aangevallen door volgelingen van Zamorak. De zes aanvoerders van het leger vochten hun weg door Morytania en wonnen vele gevechten met vijanden, maar uiteindelijk mocht het niet baten. Toen de kruistocht zijn eind naderde en de deelnemers aankwamen bij Darkmeyer, verscheen de vreemdeling weer. Hij gaf hen de boodschap dat ze dapper door Morytania waren gekomen, maar dat het tijd was voor de Barrowsbroertjes om te sterven. Nadat hij dit had gezegd, vielen de troepen van Zamorak weer aan.

PlaatjeZamoraks leger was goed voorbereid en hakte goed op de gelovigen van Saradomin in. Ook voor Ahrim en zijn broers pakte het bloedbad minder goed uit. Zij hadden alle zes hun krachten deels verloren en raakten gewond. Later die avond werd het lot van de kruistocht bezegeld. Hoewel er een hoop aanhangers van Zamorak vermoord waren, had de kruistocht geen compleet succes. De zes aanvoerders stierven 's nachts van hun verwondingen. Dit wordt ook wel 'The Fall of Six' genoemd. De mannen die de bloederige strijd overleefden raceten snel terug naar hun eigen land en onderweg hebben ze de leiders van de kruistocht begraven onder zes grafheuvels.

In het gebied waar Ahrim, Karil, Dharok, Guthan, Verac en Torag begraven liggen is er een vreemde man te vinden die altijd op de grafheuvels aan het werk is. Hiervan wordt gedacht dat het de vreemdeling is van de kruistocht, Sliske. In postbag 44 van Azzanadra is te lezen dat Sliske de persoon was die de broers de kracht heeft gegeven om lang te kunnen blijven strijden en dat hij het lot van deze vechters heeft bepaald. Een verslag van de legende is te lezen in de Crumbling Tome in het huisje bij Barrows.


The Golden Gnomes

De Golden Gnomes, of de Golden Gnome Awards 2011, zijn de vierde reeks van wedstrijden videomaken van Jagex. De eerste twee competities waren Machinima #1 en Machinima #2, de derde was de Golden Gnomes 2010. Het verschil van deze twee soorten wedstrijden is dat de Golden Gnomes zes categorieën hebben, terwijl de Machinima-wedstrijden maar één winnaar hadden. De categorieën van de Gnomes zijn: Best Machinima short story, Best Machinima RSMV, Best live action short story, Best live action RSMV, Best animation short story en Best animation RSMV. In het reglement zijn regels als "Inzendingen moeten langer duren als twee minuten", "Video's moeten draaien om RuneScape" en "Video's moeten op YouTube gezet worden" te lezen. Bij de RuneScape Music Video-categorieën is daarnaast de regel toegevoegd dat de muziek van een filmpje een van de uitgekozen soundtracks van Jagex moet zijn.

PlaatjePrijzen zijn er natuurlijk ook te winnen! In iedere categorie worden twee filmpjes uitgekozen door Jagex als finalisten. Zij maken kans om te winnen. Vorig jaar konden bezoekers van het RuneFest beslissen wie van de finalisten zij het beste vonden, de filmpjes met de meeste stemmen wonnen. Het prijzenpakket is niets minder dan een Big Ticket (waarmee je af kan reizen naar de Games Studio van Jagex in Engeland), een echte Golden Gnome award, verschillende cadeautjes van de merchandise-shop van Jagex en een betaald membership dat je je hele leven blijft houden!


Mino-Tauros heeft vorig jaar al een Golden Gnome award mogen ontvangen voor dit filmpje. Zijn video was de absolute winnaar van de categorie Best Animated Short Story. De andere winnaars van vorig jaar waren Robz, Neon Slay, 1carrot, KKComics en Josh1391.


Lunacolumn

Maandelijks brengt de Lunagraaf een column waarin Slyfer met een eigen blik het reilen en zeilen van Jagex, RuneScape en de community bekijkt. Een scherpe en kritische visie, maar wel oprecht van een speler die al meedraait sinds classic.

Editie #1: De RS-economie, deflatie & inflatie, hoe werkt dat nu precies?

Afbeelding


Plaatje
Erg veel mensen zullen het ondertussen al gemerkt hebben, hun voorwerpen zijn minder waard. Bijna alles behalve rares zijn plotseling erg gezakt in prijs. De oorzaken liggen wel voor de hand: RWT, botting en free trade. Best ironisch, want in het verleden klaagden veel spelers over de inflatie binnen het spel. Nog niet zo heel lang geleden waren whips 4,5M als resultaat van de inflatie die in het spel plaatsvond. Inflatie of deflatie zorgt vaak voor (onterechte) paniek bij spelers. Het wijst enkel hoe de economie er op dat moment voor staat en hoeveel druk er zich bevindt op de prijzen. Inflatie betekent in de praktijk dat je coins minder waard worden. Hoe weet je dat? Als alles stijgt of daalt ligt dat niet zo zeer aan de voorwerpen zelf, of aan merchanting clans, maar puur aan de waarde van je coins. Heel erg simpel uitgedrukt: Hoe meer coins het spel binnen komen, des te meer coins spelers hebben, en des te meer ze kunnen geven aan een voorwerp. Het voorwerp wordt dan duurder. Er is inflatie.

Een ander (simpel) voorbeeld. Er speelt één speler en we gaan ervan uit dat elk voorwerp in RS evenveel waard is. Hij draagt een bronze scimitar en hij heeft 10gp. Hij doodt een goblin, en deze dropt 10gp. Er vindt inflatie plaats, want het gehele spel bestaat nu uit een bronze scimitar en 20gp, omdat er 10gp meer is dan daarjuist.Plaatje Het goud is dan de helft minder waard (in plaats van een scimitar voor 10gp te kopen, zou je die dan nu voor 20gp kopen). Een andere situatie: De speler doodt dezelfde goblin, maar dropt nu een bronze sq shield. Er vindt deflatie plaats, want het hele spel bestaat nu uit een bronze scimitar, een bronze sq shield en 10gp. Het goud is dan de helft meer waard (in plaats van 10gp voor de scimitar te geven, zou je nu 5gp voor de scimitar geven, en 5gp voor de bronze sq shield). Laatste situatie: De speler probeert dezelfde goblin te doden, maar sterft en verliest zijn bronze scimitar. Er vindt inflatie plaats, want in het spel zit op dat moment 10gp en geen items. Inflatie en deflatie is dus een vrij ingewikkelde wisselwerking binnen het spel, want de economie, zelfs binnen een spel, valt niet zo simpel uit te leggen. De uitleg met de goblin was bijvoorbeeld te simpel, omdat we met veel meer spelers zijn en factoren zoals alching niet worden meegerekend.

Plaatje
Kan je met deze theorie dan bepaalde gebeurtenissen in het spel uitleggen? Zeker. Deflatie en inflatie heeft verschillende malen plaatsgevonden. Voor de terugkeer van de wildernis en free trade bestonden er ook al PVP en bounty hunter werelden. Als een speler stierf, verdwenen al zijn voorwerpen uit het spel en kreeg men er iets voor in de plaats: statuettes, die kon men inruilen voor gp's. Conclusie: Er kwam geld het spel binnen en er gingen voorwerpen uit het spel (uitrusting van diegene die stierf), je goud werd iets meer waard. Dit verklaarde de massieve inflatie een tijdje terug, evenals de whip van 4,5M, omdat dit op een erg grote schaal plaatsvond. De bekende 76K tricks zetten ook een erg grote druk op de economie. 76K coins werden omgezet naar statuettes, die veel meer geld in het spel brachten dan de originele 76K die verloren ging.

De situatie op dit moment is vrij simpel. Bots brengen continu grondstoffen in het spel. Chinchompa's, sharks, yew logs, enzovoort. Ze werken continu door en zorgen zo voor een indrukwekkend voorraad. Aangezien er meer grondstoffen in het spel komen, meer dan dat er gevraagd wordt, zal de prijs zakken.

Erg veel spelers vinden dit een lichtpuntje aan de bots. Grondstoffen worden goedkoper, dure skills zoals herblore en prayer worden iets simpeler om te trainen omdat de prijs van deze grondstoffen zakt. Maar, het grote probleem is dat telkens wanneer een speler grondstoffen (onbewust) van bots koopt, dit geld rechtstreeks naar botters gaat. Wat doen zij? Zij bewaren het goud voor RWT. Dit is nu erg gevaarlijk en een kritiek probleem. Er zitten biljoenen en biljoenen goud opgeslagen bij alle RWT'ers, geld dat in bewaring zit. Normale spelers geven geld vrij snel weer uit en het komt weer in de economie terecht, maar dit geld is letterlijk bevroren en komt enkel vrij wanneer iemand voor echt geld goud koopt. Langzaam worden we met z'n allen dus armer en RWT'ers worden rijker net omdat ze zoveel goud bewaren. Door de deflatie wordt ons geld wel meer waard, maar we verdienen ook steeds minder geld. Meer zelfs, ze kunnen met hun goud de markten volledig manipuleren indien ze dat wouden, om massieve inflatie te veroorzaken. Die goedkope grondstoffen is nu wel leuk, maar op lange termijn worden we er enkel slechter van. Daarnaast kunnen eerlijke skillers niet erg veel meer verdienen. Het wordt steeds moeilijker om sneller goud te verdienen, meestal moet je dat dan nog doen door non-bot methodes te gebruiken, zoals bijvoorbeeld Nex-hunting. Natuurlijk speelt niet enkel RWT mee. Er zijn ook andere factoren die het geld uit het spel halen, zoals de prijzen die je moet betalen voor het repareren van armour van Barrows of wapens van Dungeoneering.

Hoe beschermt een speler zich tegen deflatie? Grappig genoeg, door gewoon goud in je bank te houden. Je zal merken dat je van hetzelfde hoopje geld, hoe te langer de deflatie duurt, je ineens meer spullen zal kunnen kopen, omdat alles zakt in prijs. Het duurt natuurlijk maanden voor zoiets gebeurt en er het risico is dat er zo weer inflatie kan ontstaan door bijvoorbeeld updates of als er ineens veel geld vrijkomt.

Kan onze economie volledig crashen? Neen. Het laagste waarop voorwerpen kunnen gaan is hun high-alchemy prijzen min de prijs van een nature rune. Een volledige crash van onze RS economie is dus onmogelijk, omdat zodra de alchprijzen bereikt zijn, er min of meer balans is en er enkel inflatie kan plaatsvinden.

PlaatjeHoe kijk ik er dan tegenover? Inflatie en deflatie is niet goed of slecht. Sterker nog, het toont enkel de huidige staat van de economie aan en dat onze economie nog steeds werkt. Alleen RWTers kunnen hun massieve hoeveelheid geld misbruiken en dat kan druk op de economie gaan zetten. Ze zouden dan met al hun opgeslagen geld voorwerpen opkopen om zo prijzen extreem te doen stijgen. Vanzelfsprekend verliezen ze zo wel hun geld, dus daar hoeven we ons geen zorgen over maken. Daarnaast is deflatie en inflatie een proces van maanden. Van dag tot dag zal je bijna geen verschil merken. Onze economie is echter volledig uit balans door botters en RWT en de eerlijke spelers zelf zullen langzaam armer worden. Bovendien wordt het steeds moeilijker om goed geld te verdienen. Het is toch een vrij schrikwekkende gedachte dat onze huidige economie bijna volledig steunt op RWT-bedrijven en bots, niet?

Branches of Darkmeyer

Niet veel na de Temple Trekking en Burgh de Rott Ramble update onderging Morytania alweer een update, deze keer in de vorm van een quest. Branches of Darkmeyer werd het vijfde deel van de Myrequequestserie en is blijkbaar moeilijker dan de voorafgaande delen. Hierbij hebben we het voornamelijk over de skilleisen en de ondertussen al befaamde eindbaas, maar laten we nog niet alles verklappen.

Het begin van de quest zal mensen die de andere Myrequequests gedaan hebben, niet meer omver blazen: praat met Veliaf, de leider van de Myreque in Burgh de Rott, alleen krijg je deze keer natuurlijk een andere taak. Door een grot te onderzoeken word je langzaam maar zeker geleid naar de woonplaats van de vampyres, Darkmeyer. Gelukkig doe je dit niet alleen, je wordt geholpen een vrijwel nieuw personage: Vanescula Drakan, de zus van Lord Lowerniel Vergidiyad Drakan (voortaan afgekort als Lord Drakan), de heerser in Morytania. Ze helpt je een vermomming te verzamelen en de benodigde reputatie te winnen bij de vyrewatches. Uiteindelijk krijg je zelfs toegang tot het Arboretum, een gebouw waarin je de Blisterwood tree, van wiens hout je sterkere wapens tegen de vampyres én vyrewatches kan maken, vindt.

Afbeelding


Wanneer je op het punt staat weg te gaan met het hout van de boom, doet er zich echter een probleem voor: Ranis Drakan, de broer van Vanescula, zag door je vermomming heen en staat voor de deur van het gebouw, wachtend tot je naar buiten komt. De situatie wordt zelfs zo erg dat Vanescula genoodzaakt wordt haar broer te vermoorden. Na wat geruzie spreken jullie toch maar af om jou verantwoordelijk te stellen voor zijn dood. Dan komt pas het echte nieuws: Vanstrom Klause, de vampyre die moet afrekenen met de Myreque, is achter de locatie gekomen van de Sanguinesti Myreque, die zich in Meiyerditch bevindt. Je moet onmiddellijk terugkeren naar hun schuilplaats om hen van het nieuws te verwittigen.

Eenmaal daar blijkt het dat er nog geen aanval heeft plaatsgevonden, maar de Myreque beseft dat ze iets moeten ondernemen. Ze besluiten om Vanstrom samen te gaan bevechten, aangezien het toch ooit moet gebeuren. Natuurlijk draait deze "samen" weer uit op "alleen jij", omdat jij de enige bent die in Darkmeyer kan komen.

Nadat je Vanstroms "huisdier" Harold, een bloodveld van level 161, hebt afgemaakt, is het tijd voor het echte gevecht. Deze eindbaas beschikt over een aantal sterke speciale aanvallen, waardoor veel onvoorbereide spelers doodgingen. Als je weet wat je wanneer moet doen, is het echter niet zo moeilijk meer. Zo wordt hij door sommige spelers ervaren als "echt simpel", maar vergelijken andere hem met Nomad.

Afbeelding
Vanstroms dood

Na het eindgevecht val je flauw, maar Vanstrom is dood en Vanescula rekent af met de monsters die hij achterliet. Daarna vernietigt ze de informatie over de schuilplaats van de Myreque, waardoor je missie voltooid is. Je wordt weer veilig naar de schuilplaats gebracht, maar krijgt dan wat nieuws over de verdwenen Safalaan, leider van de Sanguinesti Myreque, te horen. Verschillende bronnen bevestigen dat hij half Icyene, een ras dat zo goed als volledig uitstierf door Lord Drakan, is. Hij is op weg voor een "opdracht", maar volgens Vanescula zal hij na deze opdracht klaar zijn om te "beginnen". Hiermee verwijst men waarschijnlijk naar het behalen van het doel van de Myreque: het bevrijden van de inwoners van Meiyerditch en het verslaan van Lord Drakan.


Lore van Daemonheim

Afbeelding


Daemonheim, het thuis van dungeoneering. Rondom deze plek zijn er een hele boel verhalen geschreven. Meer bepaald: de kronieken van Bilrach. In een aantal afleveringen wil de redactie jullie graag het verhaal achter Daemonheim laten weten. Deze maand gaan we de plek Daemonheim zelf onder de loep nemen. Veel leesplezier!

Het kasteel van Daemonheim is waarschijnlijk één van de oudste structuren van Gielinor. Veel spelers geloven dat het kasteel gebouwd is door de Dragonkin, omdat er een standbeeld van hen aanwezig is in het fort op de eerste verdieping. Velen dachten eerst dat het kasteel een overblijfsel was uit de God Wars, maar naderhand werd duidelijk dat de grotten onder het kasteel achter gelaten waren door de Mahjarrat Bilrach. Bilrach geloofde zelf ook dat de Dragonkin deze plek gebouwd hadden. Daarna hadden ze deze plek wel verlaten, de reden werd nooit achterhaald.

Lang nadat het kasteel gebouwd was, wilde Bilrach deze plek onderzoeken. Hij verzamelde een leger en liet tunnels graven onder het kasteel. Zijn uiteindelijk doel was 'The Rift' te vinden. 'The Rift' zou een plek zijn waar de grenzen tussen de dimensies erg zwak zijn. Het ultieme plan van Bilrach was om deze Rift te misbruiken om Zamorak weer op de wereld los te laten. Daarom dat de Fremenniks, die nu deze plek bezetten, het verbieden om eender welk voorwerp buiten Daemonheim binnen te brengen in de tunnels, of andersom. Ze geloven dat deze plek vervloekt is. De magie van deze Rift zou de oorzaak zijn van het verstoren van de tunnels, waardoor men telkens een willekeurige, nieuwe tunnel moet doorzoeken des te dieper men gaat. Deze magie zou ook de oorzaak zijn voor de vreemde planten, bomen en mineralen die uniek zijn in Daemonheim.

Om deze tunnels te bouwen had Bilrach erg veel grondstoffen nodig, daarom bouwde hij de resource dungeons en sloot hij ze af met de magie van Daemonheim. Daarom hebben spelers een dungeoneering level nodig willen ze een bepaalde resource dungeon binnen gaan.

Bilrach wilde zeker zijn dat hij ongestoord zijn zoektocht naar het Rift kon verder zetten. Daarom bouwde hij in zijn tunnels puzzels en liet hij ze bewaken door zijn aanhangers. Hij experimenteerde met portaalmagie en kreeg zo stalkers, behemoths en de demonen van Kal'gerion aan zijn zijde.

Daemonheim werd pas recent ontdekt, pas toen de strange power zich voordeed. De Fremennik maakte deze vreemde gebeurtenis ook mee en besloten op onderzoek te gaan. Hun priesters wisten uiteindelijk de locatie van deze magie te achterhalen en ze stuurden een expeditie. Bij hun aankomst noemden ze deze plek de hallen der demonen, oftewel Daemonheim.

Deze ontdekking trok de nieuwsgierigheid van een grote hoeveelheid avonturiers aan, die nu net zoals de Fremennik de magie achter de strange power willen achterhalen. Daarnaast zijn er ook rumoeren dat Bilrach nog steeds aan het graven is op zoek naar het Rift en het slechts een kwestie van tijd is tot hij het bereikt, tenzij de avonturiers diep genoeg geraken om hem te stoppen..


Clan Citadels

Wat zeggen de clanleiders erover?
• Ajaxlegend1 - leider van Holy Dutch Elite:
Aangezien ik op zestien juli op vakantie ging en de citadels op 26 juli uitkwamen, was ik er niet van het begin af aan bij en heb ik dus nog niet echt de tijd gehad om de citadels volledig te ontdekken. Ik ben echter wel even langs gegaan bij onze citadel en ik zag al meteen dat het heel breed was: je kon er van alles doen. Alles wat daar te doen is, is erg leuk, maar jammer genoeg zijn die activiteiten gericht op skillen, terwijl de clan meer van het monsterhunten is. Wij als clan houden niet echt van skillen, dus dat is wat minder leuk. Wat wel zeer goed bedacht is door Jagex, is dat je eigen battlefields kan ontwerpen en gebruiken. Daar staat natuurlijk weer tegenover dat je gigantische hoeveelheden resources moet halen, wat op zijn beurt weer jammer is...

Algemeen besluit: wellicht de beste update van het afgelopen jaar, samen met clan camp.

• Max - leider van Teak:
Teaks citadel is op de dag van de release geopend, toen alle leiders, moderatoren en leden opgetrommeld waren. De dictator (Lodan) liep een uur voor de opening al rond bij het portaal, met geïrriteerde leden die al in de citadel wilden, maar er werd gewacht tot iedereen er was. Uiteindelijk werd de citadel geopend met de clanmoderators, leiders en dictators en binnen een uur hadden we al 21 leden op bezoek gehad. Helaas konden we meteen al een minpuntje opmerken: je begint de eerste drie weken slechts met één skill.. Woodcutting. Al met al wel een leuke update, maar wat betreft skills, is er tot nu toe weinig variatie.

Ook is dit voor communityclans, of skillclans zoals Teak goed te doen, maar voor combatclans is een citadel niet echt een van de beste updates, want buiten het battlefield is er voor hen niet veel boeiends te vinden.

• Chris - leider van ELlTE:
Zoals velen van jullie weten heb ik een eigen citadelclan, ELlTE. Daardoor kijk ik wel anders tegen de update aan, want als clanleider krijg je met een heleboel factoren te maken: je moet iedereen aan het werk houden om zo voldoende resources te halen voor de upgrades en dan heb je ook nog de mensen die dat niet willen doen, de zogenaamde 'citadel leechers'. Het vervelende is dat je bij iedereen apart moet kijken wie wat gedaan heeft en dat is niet makkelijk als clanleider. Dat vind ik dus ook een groot minpunt aan deze update, een soort interface met daarop alle informatie van wie wat heeft gedaan.
Verder vind ik wel dat de citadel het clangevoel bevordert. Je moet nu echt iets doen om toch een eigen kasteeltje te hebben voor jou en de rest van je clan. Ik vind het dus een leuke en goede update, alleen het aantal resources dat je moet halen om je citadel naar de volgende tier te kunnen brengen is soms erg veel. Dat kan vooral vervelend zijn voor de wat kleinere clans.

• Dann - leider van Skill 2 Kill:
2011 Werd het jaar van de clans: eerst het clan camp (waar je op zich niet zoveel kon doen) en met die update ook veranderingen aan de clanchat. Die update was goed merkbaar, in het begin was het vooral veel geklooi, maar na een tijdje was het toch duidelijk dat de update erg handig was.

Daarnaast natuurlijk de update van het jaar tot nu toe, zoals Jagex het noemde. Wekenlang werd er naar deze geweldige clan citadels toegeleefd... En dan dé dag.. Na wat problemen met het openen van de citadel was het gelukt: een leuk eigen huis voor de clan. Maar ja, wat moest je nou doen om de citadel te upgraden? Inderdaad, veel timber hakken. In het begin was het nog wel leuk, tier twee werd gehaald en een paar upgrades aan skill plots werden gemaakt. Wil je daarna tier drie halen, moet je opnieuw flink aan de bak. Het is tot nu toe ook niet gelukt om dat te halen.

Het is het in mijn ogen niet echt waard, want je moet er veel tijd in steken en je krijgt er soms een tier hoger voor terug, maar na de eerste week van citadel heeft iedereen het wel gezien. Zorg er dan maar eens voor de upkeep elke week te halen.

Conclusie: misschien wel de grootste, maar niet de beste update van het jaar.


Lunamusic

Afbeelding


Pukkelpop

Afbeelding


De affiche van Pukkelpop 2011 zag er zeker niet slecht uit: Foo Fighters, Eminem, The Offspring, Netsky, Skrillex, Deus, ga zo maar door... Vol frisse moed kwamen de kampeerders met een combiticket 's ochtends aan in overvolle bussen. De ingang van de camping zat al vol met wachtende mensen, die naar muziek luisterden en wat dronken om de tijd te doden. Er was afgesproken dat de camping om één uur 's middags zou open gaan, maar om elf uur gingen de poorten plots open en duwde iedereen zich een weg naar binnen. Rond vier uur stond het grootste deel van de camping al vol met wat voor 90% wegwerptentjes leken te zijn. De weersomstandigheden waren ideaal, iedereen was in een goede bui en ook iedereen zag het festival helemaal zitten. De alcohol werd bovengehaald en de waterpijpen werden neergezet.

Om zes uur ging de festivalweide voor de eerste keer open en stroomden de mensen binnen om naar de Boiler Party te gaan, waarmee het festival geopend zou worden. We waren er klaar voor!

Een verslag van festivalganger en Lunagraaf-reporter ter plekke: Neite.
Het beloofde een mooie eerste dag van het festival te worden toen we 's ochtends de tent uit kropen. Het was snikheet en we konden niet wachten om de weide op te gaan. Na de gebruikelijke rituelen zoals het wodka-ontbijt gedaan te hebben, vertrokken we naar de ingang. Om 11 uur werden de poorten geopend en konden we naar binnen.
De eerste band die ik wilde zien was 'The Sore Losers', een Belgische rockband van formaat. Met hits zoals Silver Seas en Beyond Repair zat de sfeer er al goed in. De volgende band op het progamma was Noah and the Whale. Door de rustige geluiden was het de geschikte band om, liggend in het gras, te gaan genieten van het lekkere weer en de muziek.

Na Noah and the Whale moesten we nog twee uurtjes wachten op het volgende optreden waar we naar uitkeken, namelijk dat van de Drum & Bass artiest Netsky. In de snikhete Boiler Room, waar het optreden te aanschouwen was, ontstonden al snel kleine moshpits. Dat, gecombineerd met de vele zwetende lichamen, gaf Netsky extra veel redenen om hit na hit te draaien zodat iedereen helemaal op kon gaan in de muziek.

Ik kan mezelf gelukkig prijzen dat ik vlak voor het einde van Netsky terug ben gegaan naar de camping, om wat minder bezwete kleren aan te doen en vervolgens naar Rise Against toe te gaan. Ik had nog maar mijn t-shirt aangedaan of er kwamen tonnen hagel uit de lucht vallen. De wind begon te razen zoals ik het nog nooit had meegemaakt. Vlug kwamen mijn twee tentgenoten aansnellen om mij mee te helpen met het staande houden van onze tent. Jammer voor hen hadden ze geen jas aan, dus heb ik ze gezegd dat ze in de tent moesten blijven. Zelf heb ik gedurende de hele storm rond onze tentengroep gelopen om tenten op de grond te houden en te voorkomen dat alles nat werd of weg zou waaien. Na tien minuten was de storm gelukkig uitgewoed en konden we de schade opmeten. Slechts een tent was echt nat en onze vrienden kwamen even later ongedeerd aanlopen.

Toen kwam echter het slechte nieuws pas. De wind was zo sterk geweest dat de 'Chateau' en de 'Wablief'-tenten waren ingestort en een deel van de Boiler room in elkaar was gezakt. Heel wat mensen waren bedolven geraakt onder het puin, een persoon was direct om het leven gekomen en twee andere mensen zijn later in het ziekenhuis overleden. Bomen waren omgevallen en verscheidene kraampjes waren zwaar beschadigd. Op de camping zelf waren ook zes bomen omgewaaid op tenten, waardoor twee mensen dood waren gegaan. Zelfs de vijftien meter hoge stelling om de douches aan te duiden was omgeblazen... Gelukkig is daarbij niemand om het leven gekomen.

 De ravage na de storm.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding


De totale balans kwam neer op vijf doden, elf zwaargewonden en zo'n 60 lichtgewonden. Het festival zelf werd stopgezet uit respect voor de slachtoffers.


I'm with you

Op 26 augustus is er een nieuw album van de Red Hot Chili Peppers uitgekomen. Dit album heet I'm With You. Mystery heeft voor jullie het album beluisterd en zijn persoonlijke mening over de nummers gegeven. Die mening is in de onderstaande tabel te zien.

Red Hot Chili Peppers - I'm With You
Afbeelding
TitelMeningBeoordeling
Monarchy of RosesDe coupletten van dit nummer zijn wat minder, maar bij de refreinen komen de RHCP tot leven met een geweldige sound voor het begin van het album! De bass is weer fantastisch en de laatste minuut van het nummer ook.AfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
Factory of FaithHet nummer begint met een bassline, die heel mooi in je oren klinkt. De coupletten zijn wel oké, het refrein heeft wel wat, maar de outro is ietwat apart. Verder vind ik het nummer niet echt boeiend, maar je moet ook maar net van dit nummer houden.AfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
Brendan's Death SongDit nummer heeft een geweldige opbouw, top! Het begint rustig en bouwt zich langzaam een weg op naar het refrein. Brendan's Death Song is niet zwaar, maar heeft wel een leuke sound. Een van de betere nummers van het album.AfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
EthiopiaEthiopia heeft ook een geweldige intro. De bass verzorgt weer het werk en wordt aangevuld door een computergeluid. Als het refrein begint, hoor je weer de RHCP zoals je ze gewend bent. Een geniaal nummer, de bridge naar de solo is alleen een beetje vaag.AfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
Annie Wants a BabyDe opbouw naar het refrein van dit nummer hebben ze lekker rustig gehouden, wat eigenlijk wel een goede keuze was. Daarna gaat het lekker verder. Het refrein is ook wel oké, het nummer zelf vind ik helaas niet echt speciaal.AfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
Look AroundWAT EEN INTRO *klapklap*, dat is het enige wat ik kan zeggen. Een ontploffing in je koptelefoon, boxen of wat dan ook. De klapjes houden ze er goed in. Dit nummer is gewoonweg fantastisch en ik vind dat ze hiervan een single moeten maken. Hiervoor zijn geen woorden, gewoon luisteren! Een deel heeft wel wat weg van By The Way (ooh aah et cetera).AfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
The Adventures of Rain Dance MaggieAh, de eerste single van het album. Dat was deze track ook echt waard. Is nu al wat vaker gedraaid, daarom iets minder in de beoordeling. De bass in de intro lijkt een beetje op Seven Nation Army, een beetje verdraaid (het zijn ongeveer dezelfde noten), maar dat maakt dit nummer er niet minder op!AfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
Did I Let You KnowAls ik het begin met de gitaar hoor, moet ik gelijk aan een soort vakantie denken. De solo bestaat uit een blaasinstrument, wat ook wel een verrassing is. Kortom, een leuk nummer.AfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
Goodbye HoorayIk vind dit maar een vaag nummer, vooral de intro. Het refrein heeft wel wat, maar dit nummer valt persoonlijk niet echt in de smaak. Je moet ervan houden, denk ik.AfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
Happiness Loves CompanyOok dit is een best vaag nummer, maar de piano is hier fan-tas-tisch! De stemmetjes in het couplet zijn best raar, maar die maken Happiness Loves Company wel leuk om naar te luisteren.AfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
Police StationIk houd wel van dit nummer, het is lekker rustig en heeft een supergoede sound. Het is niet echt een single waard, maar de beat is wel heerlijk. De pianonoten zijn naar mijn mening nog echt het geweldigste. Ze veroorzaken een best verdrietige toon, maar ik vind het wel lekker bij dit nummer passen.AfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
Even You, Brutus?Het begin van het nummer is wat grimmig, maar oh wat is dit nummer zo geweldig. Weer een single waard. Bijna iedere noot in dit nummer klopt gewoon naar mijn mening. De piano maakt het ook nog helemaal af. Het refrein is alleen een beetje minder, maar dat boeit me persoonlijk niet.AfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
Meet Me at the CornerOok weer een rustig nummer, maar wat minder goed. Het heeft wel een geweldig refrein. Het past gelukkig ook op het album, dus daarvoor wel mijn complimenten.AfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
Dance, Dance, DanceEen leuk nummer om het album mee af te sluiten. Ook een goed nummer, maar het is weer niet echt een single waard. Heel leuk om naar te luisteren.AfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
I'm With YouEen geweldig en goed album, de RHCP zijn weer terug! Ze mogen wel vaker van dit soort albums maken, ik geniet er echt met volle teugen van.Eindcijfer:
8



Het Doorgeefverhaal

Het Doorgeefverhaal, verzonnen door Ricardoolden, is een artikel, gemaakt om de leden van het Lunatipforum meer te betrekken bij de krant. De bedoeling was om een stukje van 15-30 woorden te schrijven als vervolg op alleen de laatste twee stukjes. Hieronder is het leuke resultaat te lezen!

Redactie schreef:Vermoeid stond Arthur op uit zijn luie stoel. Hij moest nog naar een grote vergadering, maar had er helemaal geen zin in. Langzaam liep hij naar buiten, onderweg naar de Raad van zeven...

Melvin schreef:... maagden, maar plotseling zag hij een pinguïn in een krat. Arthur wilde hem bespioneren, maar hij stapte per ongeluk op een mensenval die de pinguïns hadden gemaakt. Hij viel ...

kokaine schreef:... in een diep gat waar allemaal pinguïns waren. Ze pakten hem op, bonden hem vast en brachten hem naar hun leider, die ging besluiten wat ze met hem zouden doen.

Superheat schreef:“We zullen hem hier vasthouden en losgeld vragen. We zitten krap bij kas, dus we kunnen wel wat geld gebruiken,” zei de leider. “En wat gaan we daar dan mee doen?”

Toez schreef:“Eerst zullen wij eens laten zien dat er niet met ons te sollen valt,” zei de leider. Voorzichtig schuurt hij met zijn snavel tegen het ijs.

een koe schreef:De leider had een idee. Iedereen keek hem aan en de leider begon zijn plan te vertellen: “We pakken een stuk touw en we doen hem om een steen samen met ...

de beste 95 schreef:... een grote pot met pindakaas.” Elke pinguïn in de groep keek hem verbaasd aan. “Maar leider, we hebben geen pindakaas meer. We hebben alleen nog ...

Nikki schreef:... taaie kaascrackers!” De opperpinguïn werd bang. Hij voelde zijn plan instorten. Maar toen stond de dappere Klaasje op, de kleinste van alle pinguïns. “Maar we hebben wel nog ranjakanonnen?”

Joa012 schreef:De opperpinguïn negeerde Klaasje. Klaasje was helemaal niet blij en vertrok, naar zijn geheime laboratorium. Hij begon te werken aan een plan om de opperpinguïn uit te roeien ...

Odius33 schreef:De volgende ochtend schrok hij wakker in zijn laboratorium en besefte hij het meteen: hij zou een bom maken! Gapend gaf hij in zijn Snoopy-nachtjapon zijn dementerende moeder het bevel wat meststoffen te gaan kopen in de dichtstbijzijnde Aldi, waar ze blijkbaar voor een goed prijsje te vinden waren.

x Tzek x schreef:De bom waarbij meststoffen nodig waren, kon gemakkelijk de opperpinguïn de lucht in blazen. Zo gezegd, zo gedaan. Dus ging de moeder van Klaasje naar de Aldi, maar ze vond de spullen er niet.

Redactie schreef:Daarom ging ze naar de kassa en de caissière zei dat het volgende week pas terug in de rekken zou liggen. Te weinig tijd, dus Klaasje kwam op het idee om meststoffen te gaan zoeken in het kasteel van Arthur, de gevangene. Hij had ze daar namelijk ergens zien liggen toen hij de mensenval opzette. Het probleem was dat alleen Arthur het wachtwoord wist om het kasteel binnen te komen. Dus bevrijdde Klaasje Arthur van zijn rots in het holst van de nacht, toen alle pinguïns sliepen. Toen hij bij het kasteel was, besefte hij dat Arthur verbazend veel naar kaascrackers rook en hij de verkeerde had “bevrijd”. Het was namelijk erg donker en hij kon geen hand voor ogen zien. Daarom ging hij snel terug om de echte Arthur te halen. Ze gingen naar het kasteel en Arthur liet Klaasje ook binnen, als dank voor zijn bevrijding, op voorwaarde dat hij niet te lang bleef en geen mensenvallen meer op ging zetten in het kasteel. Klaasje pakte snel de meststoffen, verliet het kasteel en spoedde terug naar zijn laboratorium. Arthur kon nu rustig verder leven zonder geterroriseerd te worden door de pinguïns. Daar maakte hij in het geheim zijn bom en verstopte die, toen deze eenmaal klaar was, stiekem onder de troon van de opperpinguïn. Zo stootte Klaasje de opperpinguïn van zijn troon en werd hij sindsdien nooit meer genegeerd door anderen.



De puzzel
De volgende mensen hebben de (gewone) puzzel van augustus correct opgelost:

Japeroen386, Superheat, x Tzek x, microshooter, IStereo love


En hier is dan de nieuwe puzzel! De bedoeling van deze puzzel is het verband tussen de vier plaatjes te vinden. De zeven letters van de goede antwoorden vormen een naam.

Afbeelding

C) Saradomin
E) Dwergen
V) Falador
Z) Drop Party
Afbeelding

E) Fremmeniks
A) Dungeoneering
S) Sailing
O) Daemonheim
Afbeelding

R) Lumbridge
C) Saradomin
W) Standbeelden
F) Deuren
Afbeelding

U) Imps
G) Zamorak
F) Crandor/Karamja
R) Demons
Afbeelding

E) Mining
O) Gold
P) Gems
A) Crafting
Afbeelding

C) Varrock
S) Quests
D) Runecrafting
F) Water
Afbeelding

C) Tutorial
K) Magic
R) Lumbridge
P) Port Sarim


Als je het woord hebt, pb je het antwoord naar Off-er. De mensen met het juiste antwoord komen in de volgende editie van De Lunagraaf!


Paper of fame

Afbeelding

Op LTF zijn er vrij veel wedstrijden waaraan je kan deelnemen. Omdat het nogal moeilijk is om al deze wedstrijden te volgen, kwamen wij op het idee om jullie een maandelijks overzicht te geven van de winnaars. Hier is een nieuwe editie van Paper of Fame:


De Screenshotcompetitie
In deze competitie is het de bedoeling om een zo mooi en origineel mogelijk plaatje van RuneScape te nemen. Je kan hier enkel in de finale komen als de jury je de meeste punten geeft. De winnaar van deze maand:

 De winnaar
Afbeelding


Gefeliciteerd Geppetto1!

Hiernaast is het wel meldenswaardig om te zeggen dat Neite is gestopt met het organiseren van de Screenshotcompetitie. We bedanken hem voor het organiseren en wensen de nieuwe organisator veel succes!


De Suggestie Awards
Dit is een wedstrijd voor de creatieve zielen onder ons. De wedstrijd bestaat eruit om rond een bepaald thema een leuke suggestie voor RuneScape te verzinnen. De stemming verloopt volgens een peiling, er zit dus geen jury tussen.

Maar helaas, vanwege vakantie, vertraging en de nieuwe updates aan het suggestieforumdeel heeft er deze keer geen stemming plaats gevonden.


Guide Awards
Deze award kan je verdienen door een mooie, handige en goede guide te maken. De jury zal vervolgens een winnaar aanduiden. De winnaar krijgt extra reclame: je guide wordt als sticky gezet en er zal ook een link staan in het forum index.

De winnaar van afgelopen maand was Joa012, met deze guide!

Signature Of The Week
Elke week wordt er een ander thema aangegeven waar de deelnemers omheen moeten werken. Naast enkele basisregels ben je vrij in wat je maakt, zolang je je houdt aan het thema. Gelukkig zijn de thema's zeer ruim, dus je kan alle kanten op.

 Sotw #123: Toon je muziekstijl
Afbeelding
Gefeliciteerd Bruceee!

 Sotw #124: Tattoo art
Afbeelding
Gefeliciteerd The Sims33!

 Sotw #125: Gevaarlijke beroepen
Afbeelding
Gefeliciteerd Bruceee!

 Sotw #126: Product placement
Afbeelding
Gefeliciteerd Bruceee!


Concept Of The Month
Nadat deze competitie een tijdje uit grafisch was verdwenen, is hij nu weer terug! De eerste ronde is op moment van schrijven nog volop bezig, maar in de volgende editie zal de winnaar hier ook te vinden zijn. Veel succes, deelnemers!


Felicitaties RS

Er zijn weer flink wat mensen die in deze weken van de vakantie verschillende dingen hebben behaald in RuneScape. De redactie feliciteert hierbij....

Dentomen333 met 99 Fletching!
Cotoneaster met 200M Cooking & 50M Firemaking experience!
Plaatjevan walle2 en Mister Qlown met 99 Firemaking!
Ajaxlegend1 met 99 Constitution!
rola1111 met 275 Questpoints!
Dutch N DX-4 met 95 Magic!
KaraKoen met 99 Mining!
Noep met 2000 Total & 99 Ranged!
axelp68 met 110 Dungeoneering!
basket613 met 99 Herblore!
iRon met Turmoil!
PatrickRS met 99 Slayer!
gijs00100 met Monkey Madness!
Chris met 98 Agility!

... En natuurlijk alle andere mensen die een doelstelling hebben behaald!


Verjaardagen

Naast de mensen die een feestje mogen vieren omdat ze dingen bereikt hebben op RuneScape, zijn er natuurlijk ook een aantal LTF-ers jarig in september! De mensen die jarig zijn, zijn..

Koning531, imDion, Mister Qlown, Robbom, dslisser, Superheat en cas10123!

Ben jij ook jarig in september en sta jij niet bij de bovengenoemde namen? Kijk dan eens of je hier al aangegeven bent wanneer je jarig bent.


Opmerkelijke inzendingen

Geen krant zonder opmerkelijke inzendingen!

Noot: Het is zeer zeker niet de bedoeling dat er mensen expres domme inzendingen in gaan sturen. Deze worden niet in de krant geplaatst! Bovendien wordt er dan alleen maar tijd aan het verwerken van deze inzendingen verspild, tijd die beter kan worden gebruikt om serieuze inzendingen te verwerken!

 Inzending 1
Onderwerp: Revanent gespot buiten wildie

ik zag een revanent en ik weet het zeker ik ben niet aangevallen ik probeerde hem achterna te rennen maar hij was al weer weg volgens mij was het geen normale ik denk dat het gewoon een fout was in het spell want toen ik er op klikte zach ik staan gold revanent lvl 1000 ik dacht wtf



gr boogiebo

 Inzending 2
Onderwerp: Wis je dat

ik was vanochtend tv aan het kijken het gieng over volken in in het water en er is een sort bergachtig volkenen uitstoot ding rif en die heet lost city het zelfde als de quest het ligt ergens in de middelandse zee(of oceaan)

 Inzending 3
Onderwerp: Record

Beste Lunagang,

ik heb Elvarg verslagen van de Dragon Slayer quest, en ik ben pas level 50.
is dit een runescape record?
geef alstjeblieft antwoord.
E-mail; ***@live.nl

m.v.g

Rowen

 Inzending 4
Onderwerp: Hoe heet hij?

beste beheerders van lunagang,

ik kijk heel vaak naar questen en ik geniet ervan hoe julie ze beschrijven dus ik zie altijd de zelfde persoon die de quest speelt (ook wel andere) maar ik ben benieuwd hoe hij nou echt heet op runescape dus bij deze, wat is zijn runescape naam ik zal hem even beschrijven: bruine broek groene trui blauwe boots

 Inzending 5
Onderwerp:

Ik heb overtlaatst iemand vermoord in het wild en hij had een goed zwaard bij hem.
Ik zou het hem graag teruggeven maar hij is alleen online voor vrienden en ik kan hem zo niet bereiken.
Is er een andere manier om die persoon terug te vinde?

Poekies
Forummoderator

Avatar gebruiker
 
RS: Poekies (p2p)

Re: Editie 26 - September 2011 - Krant + interview Mino-Taur

door Poekies » zondag 4 september 2011, 10:43


Veel leesplezier ^^
Afbeelding
Klik hier voor een guide die eens wat anders is dan anders, de leuke questitemguide ^^

Off-er

Avatar gebruiker
 
Mr. Games

Re: Editie 26 - September 2011 - Krant + interview Mino-Taur

door Off-er » zondag 4 september 2011, 10:47


Veel plezier met deze editie! Het is weer eens een lange krant geworden :)
Plaatje
Do you know what's worth fighting for
When it's not worth dying for
Does it take your breath away
And you feel yourself suffocating

Does the pain weigh out the pride
And you look for a place to hide
Did someone break your heart inside
You're in ruins
Dank aan
Royenroy
sKull
Broodoos
J0rn
Voor de sigs!

Neite
Tipforummer van het kwartaal

Avatar gebruiker
 
RS: Neite (p2p)
Clan: ELlTE

Re: Editie 26 - September 2011 - Krant + interview Mino-Taur

door Neite » zondag 4 september 2011, 10:47


Weer een leuke krant
Weg tot 15 september
AfbeeldingAfbeelding

Exoemo
 
Clan: ELlTE

Re: Editie 26 - September 2011 - Krant + interview Mino-Taur

door Exoemo » zondag 4 september 2011, 10:53


Neite schreef:Weer een leuke krant

Ja, hé
Plaatje
JOIN ELLTE

EN ONTVANG !!!GRATIS!!!

EEN EIGEN LUXE-CITADEL
EEN EIGEN BATTLEFIELD
EEN EIGEN PARTY ROOM
EEN EIGEN THEATRE
EEN EIGEN BONUS XP RING
EEN EIGEN CLAN AVATAR

Klap uit...

Slyfer
Ex-moderator

Avatar gebruiker
 
RS-status: Member

Re: Editie 26 - September 2011 - Krant + interview Mino-Taur

door Slyfer » zondag 4 september 2011, 10:59


Veel leesplezier.
Afbeelding
Afbeelding

Afbeelding

Thomas

Avatar gebruiker
 
Clan: #FreeVoetbaltopic

Re: Editie 26 - September 2011 - Krant + interview Mino-Taur

door Thomas » zondag 4 september 2011, 11:06


Leuk, ik ga hem snel lezen
Gejat /care
Afbeelding

Tz-Kek

Avatar gebruiker
 
RS: Mike Ross (p2p)

Re: Editie 26 - September 2011 - Krant + interview Mino-Taur

door Tz-Kek » zondag 4 september 2011, 11:08


Leuke krant

Walk rain2
 
RS-status: Member

Daniel_1102

Avatar gebruiker
 
Clan: Eternity
Oude naam: daniel 1102

Re: Editie 26 - September 2011 - Krant + interview Mino-Taur

door Daniel_1102 » zondag 4 september 2011, 11:31


Ik speel geen runescape meer maar sommige runescape artikelen blijven leuk om te lezen.
Ga vooral zo door met kranten maken want ze worden steeds leuker om te lezen, echt super. ^^
Afbeelding
'What is our heart's desire?'
'Vengeance. Justice. Fire and blood.'

Ricardoolden

Avatar gebruiker
 
RS: Gestopt
Clan: Rand Scape

Re: Editie 26 - September 2011 - Krant + interview Mino-Taur

door Ricardoolden » zondag 4 september 2011, 12:08


Onderwerp: Hoe heet hij?

beste beheerders van lunagang,

ik kijk heel vaak naar questen en ik geniet ervan hoe julie ze beschrijven dus ik zie altijd de zelfde persoon die de quest speelt (ook wel andere) maar ik ben benieuwd hoe hij nou echt heet op runescape dus bij deze, wat is zijn runescape naam ik zal hem even beschrijven: bruine broek groene trui blauwe boots


LOL Nu heb je het antwoord hij heet Feppie64
<3 kipcorn <3

Afbeelding
Afbeelding

arnoudboy1

Avatar gebruiker
 
RS: arnoudboy1 (p2p)

Re: Editie 26 - September 2011 - Krant + interview Mino-Taur

door arnoudboy1 » zondag 4 september 2011, 12:14


weer een hele mooie editie
Afbeelding

Puma
Ex-moderator

Avatar gebruiker
 

Re: Editie 26 - September 2011 - Krant + interview Mino-Taur

door Puma » zondag 4 september 2011, 12:31


Tot nu toe alleen dat stukje over de RS economie gelezen. Ziet er goed uit en erg leerzaam voor mensen die niet precies weten hoe het in elkaar zit.
Fotowedstrijd in grafisch, doe nu mee! Bekijk hier de foto's!
Afbeelding Afbeelding AfbeeldingAfbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding

Burn the Sof

Avatar gebruiker
 
RS: Burn the Sof (p2p)
Clan: Ellte

Re: Editie 26 - September 2011 - Krant + interview Mino-Taur

door Burn the Sof » zondag 4 september 2011, 12:36


lol @ laaste inzending
Afbeelding

Poekies
Forummoderator

Avatar gebruiker
 
RS: Poekies (p2p)

Re: Editie 26 - September 2011 - Krant + interview Mino-Taur

door Poekies » zondag 4 september 2011, 12:39


Ricardoolden schreef:
Onderwerp: Hoe heet hij?

beste beheerders van lunagang,

ik kijk heel vaak naar questen en ik geniet ervan hoe julie ze beschrijven dus ik zie altijd de zelfde persoon die de quest speelt (ook wel andere) maar ik ben benieuwd hoe hij nou echt heet op runescape dus bij deze, wat is zijn runescape naam ik zal hem even beschrijven: bruine broek groene trui blauwe boots


LOL Nu heb je het antwoord hij heet Feppie64

Vond ik ook een geniale ja.. Daarom er ook maar bijgezet.
Afbeelding
Klik hier voor een guide die eens wat anders is dan anders, de leuke questitemguide ^^

Ajax Is Best

Avatar gebruiker
 
RS-status: Member
Clan: NL BE for fun

Re: Editie 26 - September 2011 - Krant + interview Mino-Taur

door Ajax Is Best » zondag 4 september 2011, 12:52


Vanavond of morgen eens helemaal doorlezen.
Maar zo op het eerste gezicht weer een geweldige krant.

1337 elias
 
RS-status: Member
Clan: united skillerz
Oude naam: elias

Re: Editie 26 - September 2011 - Krant + interview Mino-Taur

door 1337 elias » zondag 4 september 2011, 13:25


zeker een leuke krant zoals (bijna )altijd
Afbeelding

Daan

Avatar gebruiker
 
Clan: Coffeyclan

Re: Editie 26 - September 2011 - Krant + interview Mino-Taur

door Daan » zondag 4 september 2011, 13:37


Awesome, prachtige krant.

Re: Editie 26 - September 2011 - Krant + interview Mino-Taur

door De beste 95 » zondag 4 september 2011, 13:57


Geweldige krant ;D Doorgeefverhaal is pro ;d
Dat ben ik in mijn avatar

Spacey

Avatar gebruiker
 
RS-status: Member
Clan: ELlTE

Re: Editie 26 - September 2011 - Krant + interview Mino-Taur

door Spacey » zondag 4 september 2011, 14:11


Erg interessant deze editie!
Afbeelding

'' Heb je anticrash nodig? Pb me op Ltf of Ingame! '' Ex(BE)-EO @ 29-07-11 '' EO van ELlTE sinds 11/2011 ''
Join ELlTE De gezelligste en leukste chat én citadel clan. Bekijk ook eens ons Clanforum

Volgende

Keer terug naar De Lunagraaf

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast

Lunagang maakt gebruik van cookies voor het opslaan van instellingen, het verzamelen van statistieken en om passende advertenties weer te geven. Door deze balk weg te klikken of de website blijven te gebruiken, ga je akkoord met ons cookiebeleid.