Editie 29 - December 2011 - Met interview met Castle Wars!

Lees hier de reeds uitgebrachte edities van de krant van Lunagang, genaamd 'De Lunagraaf'. Nieuwe edities zullen niet meer worden uitgebracht.
Forumregels
Welkom in het journalistieke forumdeel van het Lunagang tipforum! Voor informatie over de Lunagraaf, klik hier.
Redactie
Berichten: 119
Lid geworden op: maandag 24 augustus 2009, 21:54

Editie 29 - December 2011 - Met interview met Castle Wars!

Bericht door Redactie »

Afbeelding
December 2011

Afbeelding
Graag bedanken wij Gabiysh, die na zijn korte terugkomst vanwege privé redenen weer weg ging bij de redactie. We wensen hem veel succes! Ook kregen we aan het einde van de maand te horen dat Silfer de redactie wilde verlaten. Jammer maar helaas, maar ook haar wensen we alle succes toe. Ook welkom aan de 4 nieuwe redactieleden: Cow in bkini, Mr D, Ketchupemmer en de teruggekeerde Slyfer!


Wist je dat...

AfbeeldingHet Lunagang Tipforum al 6 jaar bestaat? Op 12 december konden we de zesde verjaardag van dit forum vieren!

Afbeelding... je je toetsenbord binnen Runescape voor meer dan alleen praten kan gebruiken? Zo ren je wanneer je control ingedrukt houdt en open je de developer's console door een weglatingsteken te typen. Ook kan je de F-toetsen als sneltoetsen gebruiken om je verschillende menu's binnen het spel te openen. Bijvoorbeeld: F1 opent je inventory, F3 je Prayer menu en F4 je spellbook.

Overzicht
PlaatjePlaatje
Interview met Castle Wars
De eerste bezitter van de Completionist Cape!


Santa's gezin
De veelzijdige familie van deze goede (dikke) man.

Polypore dungeon
Midden op de rivier Salve bevindt zich een vreemde grot...

One Piercing Note
Een quest waar het geluid bij aan moet!

Het Doorgeefverhaal
Wat hebben de leden er deze keer van gebakken?

Kerst 2011: A Towering Feast!
Feestende tovenaars? Die bestaan ook!

Aftertalk Updates
De meningen van de leden over de vele updates van het afgelopen jaar.

Verhaal "Voor het eerste tijdperk"
Het tweede hoofdstuk van dit verhaal!

Lunacolumn
Een kritische terugblik op het afgelopen jaar!

Terugblik op het echte leven
Ook in het echte leven zijn verscheidene dingen gebeurd.

Dagannoths
Onder de grote vuurtoren kwam je ze voor het eerst tegen, wat zijn ze eigenlijk?

Wilderness graphics update
Wat is er nou eigenlijk veranderd?

Flash Powder Factory
De rogue's den was wel zo ouderwets, het werd tijd voor iets nieuws!

Dominion Tower
De échte uitdaging voor questers onder ons.

Felicitaties
Wie verdient er deze keer een felicitatie?

Puzzel
Een kerstpuzzel voor in de vakantie.

Paper of Fame
Wie won wat?

Opmerkelijk inzendingen
Natuurlijk onmisbaar!

Interview met Castle Wars
 Een filmpje


Wat doe je in het dagelijkse leven, naast RuneScape?
Momenteel help ik mijn oom en tante met het herinrichten van hun huis. Schilderen, meubelen verplaatsen, gipsplaten afbreken en bouwen enzovoort. Ik kan me ook amuseren met lezen en het bekijken van films of televisieseries.

Waarom vind je castle wars zo leuk en waar haalde je de motivatie het te blijven spelen?
Veel van de ronden die ik speelde in castle wars deed ik tegelijkertijd met iets anders. Ik heb veel boeken gelezen, veel films en televisieseries bekeken en ook andere spellen gespeeld. Dat lukte uitstekend voor een semi-afwezige bezigheid als castle wars. Ik heb de laatste tijd niet erg veel castle wars gespeeld, omdat ik mijn tijd spendeer aan andere doelen.

Hoe was het om als eerste de completionist cape (t) te hebben?
Het was echt geweldig. Ik denk dat ik de emote vier uur lang herhaaldelijk deed aan de Grand Exchange toen ik de cape net had. Het was leuk erkenning te krijgen voor de speelstijl die ik leuk vind, ook al speelde ik niet op die manier met het doel erkend te worden.

Krijg je veel aandacht in het spel? Hoe ga je ermee om?
Verrassend veel mensen reageren via RuneScape op mijn video’s, vinden mijn naam leuk of vermelden de completionist cape (t). Het is echter niet zo overweldigend als bij sommige andere bekende mensen. Ik geef meestal korte antwoorden en bedank mensen voor de complimenten, maar ik sta altijd open om te chatten of vragen te beantwoorden in mijn friends chat. Als ik niet echt zin heb om te praten, ga ik mijn friends chat niet in.

Wat vind je van het beleid dat JaGeX® doorvoert?
JaGex® deed een heel goede zaak met het laten verdwijnen van de bots en hopelijk doen ze ook goed met toekomstige bots en real world item trading. De marketing van JaGeX® probeert te veel om leden bij te krijgen. De “loyalty-shop” is al erg genoeg, maar ik vind de “membership card rewards” en de verandering in de hiscores echt helemaal niet goed. Indien ze meer geld willen verdienen, zouden ze het lidmaatschapsgeld moeten verhogen, in plaats van updates brengen die niemand goed vindt. Over het algemeen doen ze het niet slecht, maar het kan zeker beter.

Stel je nog steeds doelen voor jezelf? Welke zijn dat?
Ik probeer om mezelf geen doelen te stellen die ervoor zorgen dat ik te competitief ga spelen. Ik ga niet in alle skills 200 miljoen experience halen, omdat ik weet dat ik me er volledig op zou toeleggen, zonder me nog met andere zaken bezig te houden, ook buiten RuneScape. De enige skills waar ik 200 miljoen experience in wil halen op dit moment zijn farming – door dagelijkse farm-ronden – en fletching met broad arrows. Dat doe ik wanneer ik niets specifiek aan het doen ben. Ik zou graag het strange token uit de reeks boeken van dungeoneering hebben en als die mij dichter bij 200 miljoen experience brengt, wil ik dungeoneering ook halen. Ik moet nog steeds de shark tooth necklace halen van fishing trawler. Eén van mijn doelen over lange termijn is om één van elke rare te halen. Hierbij ben ik momenteel bijna halverwege.

Op dit moment doe ik dominion tower. Ik spendeer er niet al mijn tijd aan, maar als ik online ben, ben ik er wel mee bezig. Ik zit herhaaldelijk ongeveer 15 miljoen totale dominion factor achter rang 1, sinds al een tijdje. Ik haal waarschijnlijk toch 200 miljoen uiteindelijk.

Ik zou ook graag bekender worden op YouTube en ik heb veel aan video’s gewerkt de laatste tijd.

Waarom speel je RuneScape en geen ander spel? Speel je ook andere spellen?
Om de zoveel tijd start ik eens een ander spel en geraak ik er erg door geboeid, maar over het algemeen kom ik terug naar RuneScape binnen de week. Het spel dat me veruit het langst van RuneScape kon doen wegblijven was Morrowind. Ik heb ook wat Minecraft, Civilization V, Fable, Portal, Ancient Domains Of Mystery en Spore gespeeld, om er maar een aantal te noemen. Ik heb onlangs Audiosurf toegevoegd aan mijn collectie en van zodra ik 200m dominion factor haal, wil ik Skyrim spelen.
 De Engelse variant
What do you do in daily life, besides RuneScape?
Currently I'm helping my aunt and uncle remodel their house. Painting, moving stuff, tearing down and putting up drywall, and whatever else needs doing. I also enjoy reading and watching movies/tv shows.

Why do you like Castle Wars that much and how did you find the spirit to keep playing the minigame?
Many of the cw games that I've completed were spent loafing. I read a lot of books, watched movies/tv shows, and played other games. It was perfect for a semi-afkable activity like cw. I haven't done much cw recently because I've been busy with my other goals.

What was it like to be the first owner of the completionist cape (t)?
It was really awesome. I think I did the emote for about 4 hours straight at ge when it came out. It was cool to get recognition for the style of gameplay that I like, even though I didn't do it with recognition in mind.

Do you get a lot of attention in-game? How do you cope with that?
A surprising number of people ingame comment about my videos, say nice name, or mention the trimmed completionist cape. It's not a crazy amount like what some really famous people get. Normally I just give short responses and thank people for compliments but I'm generally up for a chat or answering questions in my cc. If I don't feel like talking I just won't go in my cc.

What is your vision for JaGeX' policy? (regarding changes in the game, bots, i.e.)
Jagex did a really good job getting rid of bots and hopefully they'll continue doing well with any future bots and rwt. The marketing side of Jagex is pushing too hard to get members. The loyalty shop is bad enough but I really dislike the membership card rewards and the highscores change. If they need to make more money they should increase membership costs rather than making a load of updates that people dislike. Overall they're not doing too badly but could definitely improve.

Do you still set goals in RuneScape for yourself? What are they?
I try not to set goals that make me play too competitively. I'm not planning on all 200ms because I know I'd nolife completely if I were working on something like that. The only 200ms that I plan on currently are farming from daily farm runs and fletching from broad arrows that I do when I'm standing around. I'd like to get the strange token dungeoneering journal and if that gets me close to 200m dung I'll get that too. I still need to get the shark tooth necklace from fishing trawler. A long term goal of mine is one of every rare. I'm nearly halfway there at the moment.
Currently I'm doing Dominion Tower. I'm not nolifing it but I do it whenever I'm on. I've been consistently about 15m dom factor behind rank 1 for a while now. I'll probably get 200m eventually.
I also would like to be more well known on youtube and I've been working on a lot of videos recently.

Why RuneScape and not another game? Do you play other games?
Once in a while I'll start a different game and get into it but I generally come back to rs within a week or so. The game that kept me away from rs for the longest by far was Morrowind. I also did some Minecraft, Civilization 5, Fable, Portal, ADOM, and Spore among others. I recently got Audiosurf and I want to get Skyrim as soon as I finish 200m dominion tower.


Is there any chance you could give us an exclusive feature for this interview?
If that means that other fansites aren't allowed to use this exact interview then yes. If another fansite asks the same questions in an interview I'll probably give pretty much the same responses though.

Santa en zijn gezin

Het meest opmerkelijke gezinnetje in Gielinor is misschien wel het gezin van Thorvar Crittersmash. Thomas Crittersmash? Ja! Misschien zegt de naam velen niets, maar het is het pseudoniem van Santa Claus, dat hij vorig jaar bij het kerstevenement heeft gebruikt. Bijna elk jaar zien spelers de kerstman wel opduiken in de wijde wereld van RuneScape rond deze tijden, soms nog samen met zijn vrouw Snowie en zijn zoontje Jack Frost.
Plaatje
Deze gezellige, ietwat bollige man is voor het eerst gezien in het spel in 2004. In 2006 verdween hij voor twee jaar, maar in 2008 dook hij weer op. De reden dat hij weg was valt misschien wel in het kerstevenement van 2008 te vinden, aangezien het binnen zijn gezin niet helemaal op rolletjes loopt.

Jack Frost, zijn zoontje, is namelijk niet altijd de makkelijkste jongen om mee om te gaan. Hij is al eerder uit het land van sneeuw getrapt door zijn ouders, omdat hij zich bleef misdragen. Hij is 44, maar aangezien zijn moeder een ice sprite is, heeft hij genen van haar overgenomen. Ice sprites worden veel minder snel oud in vergelijking met mensen (volgens geruchten wel vier keer zo traag). Dit heeft ervoor gezorgd dat Jack de mentale leeftijd van een tiener heeft, en dus nogal eens voor wat problemen kan zorgen. Zo pest hij de paashaas, bevriest hij zijn vader en diens rendieren en heeft hij zijn woonplaats gebombardeerd met sneeuw.
Plaatje
Daarnaast heeft onze kerstman nog een vrouw. De Queen of Snow, of Snowie, is met Santa getrouwd en heeft Jack gebaard. Ze regeert over het land van sneeuw en gelooft dat sneeuw het belangrijkste is in RuneScape. Wanneer er geen sneeuw meer is, dan is het land gevuld met "niets". Bij pasen in dit jaar heeft haar mentaliteit daarom ook flink wat problemen veroorzaakt, omdat ze het overgaan van de seizoenen wilde tegengaan om de winter zo lang mogelijk door te laten gaan. Het moeilijke en koppige karakter van Jack heeft hij misschien wel van zijn ijskoude moeder overgenomen.

Wanneer Santa dus niet bezig is met het uitdelen van cadeautjes of met het trainen van zijn rendieren, zit hij vaak thuis om ervoor te zorgen dat zijn vrouw en zoon geen gekke stunts uithalen. Toch heeft deze vriendelijke man ook niet al het geluk aan zijn kant staan, want een kidnapping kan er af en toe ook nog wel bij. In 2009, één jaar na het incident met Jack waar hij bevroren werd, ontvoert Ebenezer Scourge hem. Scourge haat kerstmis namelijk en daarom steelt hij al het eten in het land van sneeuw en sluit hij de kerstman op. Hoewel Santa gered werd, heeft de ervaring traumatische gevolgen op hem gehad. Het kostuum dat je kon krijgen van het evenement in 2009 maakt hem nog altijd bang.
Afbeelding

Polypore Dungeon

Op 28 november onthulde Jagex de nieuwe slayer dungeon: Polypore Dungeon! Deze grot voor members, diep onder de rivier Salve, bevat een Ramokee skinweaver, een gekke handelaar, een handvol ijzersterke monsters en een heerlijke tijd om in te trainen.

Plaatje
Je kunt de Polypore Dungeon vinden op een eilandje gelegen in rivier de Salve. Dit ligt tussen Al kharid en de Mort Myre Swamp in, naast de Mage Training Area. Je kunt het eilandje alleen betreden vanaf Al kharid. Je kunt ook de code BIP invoeren op je Fairy Ring om er te komen.

Binnen in de grot leeft een Ramokee skinweaver. Als je met haar praat zal ze je vertellen over haar verleden. Ze was geboren als skinweaver, maar omdat ze dat niet wilde zijn had ze haar stam verlaten. Ze heeft zich toen gevestigd in deze grot. Om de tijd te doden maakt ze, van de onschuldige wezens die er leven, monsters. Hiervoor gebruikt ze de mysterieuze paddenstoelen die in de grot groeien. Zo heeft ze tenminste nog eens een bezoekje van mensen die deze monsters willen doden.

De grot bestaat uit drie delen: het midden, de resource dungeon en een gedeelte waar je kunt komen door middel van agility. Behalve in de resource dungeon zijn er overal monsters te vinden. Om in de resource dungeon te komen heb je 82 dungeoneering nodig. Je krijgt hier nog wat xp voor. Het agilitygedeelte vereist 72 agility. Het middengedeelte heeft geen eisen.

De hele grot bezit vier verdiepingen. In elke verdieping zijn er verschillende monsters te vinden, behalve in de resource dungeon. Pas wel op: als je een monster eenmaal aangevallen hebt zullen ze je altijd blijven aanvallen, dus ook als je uitlogt en weer inlogt! Als je de monsters niet wilt aanvallen moet je dus oppassen met waar je klikt!
Je kunt alleen in de resource dungeon en het agilitygedeelte komen vanaf de eerste verdieping, aangezien ze apart van elkaar liggen in de verdiepingen daar onder. Sommige monsters komen alleen voor in het agilitygedeelte. Als je dus niet in het midden gedeelte van de grot wilt blijven moet je meteen op de eerste verdieping overstappen.

De monsters variëren van level 9 tot 280. Ze zijn niet agressief, dus je hoeft je geen zorgen te maken als je de grot wilt gaan verkennen. Sommigen vereisen wel een bepaald slayer level. Je kunt er aardig veel xp verdienen en de drops zijn niet onaardig. Zeker een aanrader dus! Het opvallende van deze monsters is dat ze allemaal schedels dragen, zelfs de handelaar draagt er één. PlaatjeEr wordt gefluisterd dat dit komt doordat er vele mislukte en gestorven monsters onder de grond begraven liggen die worden gebruikt door de levende monsters voor bescherming, maar of dat waar is…

Een kenmerk van de Polypore Dungeon is magic. Zo is het gebruiken van ranged en melee in deze grot nutteloos, daar zijn de monsters namelijk erg goed tegen bestand. De gevaarlijkere monsters op de lagere verdiepingen zijn meestal omgeven met safespots, dat maakt het gebruik van magic handiger. Soms zullen de monsters je heel snel hitten en dus veel schade opleveren. Als je dit wilt voorkomen moet je ze met neem oil besprenkelen. Om dat te maken heb je een pestle en mortar nodig, plus een lege jug. In de hele grot liggen neem drupes verspreid. Als je een van deze neem drupes oppakt zal je character ze automatisch omzetten in neem oil. Door dit te gebruiken zullen de monsters niet meer zo snel aanvallen en ben je een stuk veiliger.

Verder kan je van deze grot ook nog magic armour halen! Door de drops van de Polypore monsters kan je gevonden flakes en spores omzetten in een Polypore staff en Ganodermic of Mycellium armour. Deze equipment heeft geen speciale invloed op de monsters in de Polypore Dungeon. Deze armour is vrij handig voor als je magic traint. De Polypore staff is daarbij nog een van de betere staffs in het spel en wordt vrij vaak gedropt.


One Piercing Note

Naast de Dominion Tower heeft de woestijn in RuneScape deze maand nog een update gekregen. Het zand in het oosten van Al Kharid is opgewaaid en heeft een nieuwe abdij tevoorschijn getoverd! Dit klooster, waar de volgers van de heilige Elspeth hun leventje leiden, is het beginpunt van een van de meest vernieuwende quests ooit in het spel. One Piercing Note is namelijk de eerste quest ooit die gebruik maakt van een volledige geluidsbelevenis, omdat de quest helemaal ingesproken is.
Afbeelding
Het klooster dat in de quest gebruikt wordt is opgericht om de Saradoministe Elspeth te vereren. Zij was een heilige zangeres en diende de icyene Mazakon. Tijdens een gevecht met een huurmoordenaar van Zamorak, The Ripper, werd ze gedood. Op de plek waar haar botten begraven zijn, ontstond het klooster.

Spelers die de quest wilden doen op de dag van de uitgave zetten massaal hun geluid aan. Het plot van de quest draait om een reeks moorden, die binnen de abdij van St. Elspeth plaatsvinden. Deze abdij wordt geleid door Benita, een aanhangster van Saradomin. De rol die jij als avonturier moet vervullen, is detective. Zodra je aankomt bij het gebied van het klooster, kun je het al horen... Een muzieknummer, met echte stemmen! De geluiden zijn zeker een van de meest kenmerkende aspecten van deze quest. Iedereen die One Piercing Note dus ook nog moet doen, zet zeker je geluid aan!

Benita vraagt je om hulp. Er is op een zeer wrede manier een zuster van de orde vermoord en de moordenaar loopt nog vrij door de woestijn! Je krijgt verschillende taken die je uit moet gaan voeren om kleine details van de moord te kunnen vinden. De andere zusters, die zich ook huisvesten in het klooster, mogen echter niets van de moord weten, dus je moet voorzichtig te werk gaan. Helaas slaat het noodlot opnieuw toe wanneer je enkele hints hebt verkregen. Een luide schreeuw is te horen, en er wordt nog een moord gepleegd door dezelfde dader. Zuster Elena ligt, koud en levenloos, in de kelder. Benita vraagt je om het fijne van de moord op Elena uit te gaan zoeken. Als je je vondsten rapporteert, krijg je te horen dat een van de zusters, Catherina, op het moment een zonde begaat en buiten met het groepje muzikanten aan het dansen is. De moordenaar heeft haar ook al in het vizier, en voordat je de mogelijkheid krijgt om deze derde zuster terug naar de abdij te begeleiden, kom je oog in oog met de dader te staan.

Catherina wordt vermoord door de legendarische Ripper. Ze wordt aangevallen en door haar hart gestoken. Jij en de muzikant Valerio zijn allebei net te laat om haar nog te redden. De Ripper ontsnapt en omdat Benita niet wil dat er nog meer slachtoffers vallen, bedenkt ze samen met jou en Valerio een nieuw plan. Met bloemkolen, een dummy en een valstrik kun je de dader lokken. Deze seriemoordenaar komt inderdaad weer opdagen zodra de valstrik is gezet. Nadat de Ripper nog een nieuwe zuster in gijzeling heeft genomen, komen jullie samen uit bij de toren in de abdij, waar de uiteindelijke confrontatie plaatsvindt. De dader blijkt Anna, de eerste vermoorde zuster te zijn! Het lichaam dat je in het begin van de quest moest onderzoeken, was niet dat van Anna. Ze had een vrouw, Isabella, die gekomen was om zich bij de andere zusters te voegen, vermoord en vervolgens had ze het lichaam van Isabella gebruikt om haar eigen dood te veinzen. Ze is dus helemaal niet dood, maar ze gelooft dat ze de geest van St. Elspeth is en dat ze gekomen is om de zonden van de andere zusters te bestraffen.

Tijdens de climax van de quest moet je de klok gaan verzetten. Het geluid dat de bel maakt, laat Anna ineenkrimpen. Ze draait door en realiseert zich wat ze heeft gedaan. Vervolgens valt ze of werpt ze zichzelf uit de toren, haar echte dood tegemoet. De andere zusters nemen afscheid van de slachtoffers van Anna terwijl jij de quest afmaakt.
Afbeelding
De moordenaar in deze quest wordt in het begin beschreven als The Ripper. Veel mensen zullen deze naam wel ergens van kennen, hij is namelijk gebaseerd op een oude seriemoordenaar, Jack the Ripper. Ook heeft de quest veel overeenkomsten met Murder Mystery. Spelers hebben aangegeven dat het onder andere om dezelfde persoon gaat, Anna. Daarnaast draait het verhaal in beide quests om een moord waarbij jij detective moet spelen. Jagex heeft echter aangegeven dat One Piercing Note verschilt van de eerdere quest omdat deze quest verder ingaat op het motief van de dader, terwijl Murder Mystery vooral een zoektocht is naar de dader zelf.


Het doorgeefverhaal

Het doorgeefverhaal, verzonnen door Ricardoolden, is een artikel gemaakt om de leden van het Lunatipforum meer te betrekken bij de krant. De bedoeling is om een stukje van 15-30 woorden te schrijven als vervolg op alleen de laatste twee stukjes. Dit hebben jullie er deze maand van gemaakt:
Redactie schreef:Het is zondagmorgen, zeven uur 's ochtends. Ongelofelijk chagrijnig stapt Henk uit zijn bed, want hij had graag tot een uurtje of negen doorgeslapen. Dan hoort hij getik op het dak, het klinkt als voetstappen. Hartstikke enthousiast rent hij naar buiten en ziet hij Sinterklaas...
Odius33 schreef:... in een roze string en ontblote bovenborst hoelahoepen. Tot overmaat van ramp veroorzaakten de overtollige vetkwabben van Sinterklaas trillingen op het dak, waardoor dakpannen af en toe naar beneden donderden.
Nikki schreef:Hierdoor werden alle kleine kindertjes benieuwd omdat ze dachten dat er luisterpieten op het dak zaten. De hele buurt stormde naar buiten, maar toen... zagen ze de Sint in zijn zeer interessante outfit!
ImRobert schreef:De zwarte pieten raakten in paniek, maar zagen dat de kinderen er lol in hadden en gingen ook maar meedoen! Je weet het: In hun zakken past alles, dus ook een hoelahoep en een roze string! Sinterklaas stootte alle pieten omver met zijn vet en....
Tim schreef:deed zijn beroemde hoofden-in-het-zand-dans, waarmee hij alle kinderhanden vulde met potgrond. De kinderen dansten als zwaluwen op hete kolen, gekker kon het niet worden, toch?
Tuin schreef:Dat dachten de toeschouwers slechts, want het onvermijdelijke gebeurde: Amerigo sloeg op hol door de riekende geur afkomstig van de potgrond en begon achter de kinderen aan te hollen!
Peter schreef:Van de schrik kregen sommige kinderen spontaan een dansvirus in hun benen waardoor ze vervolgens op de hete kolen vielen. ''Almachtige bananen van Karamja'' schreeuwde één van de gewonden. Inmiddels was Amerigo afgekoeld, maar hij begon hevig te trillen. Het trillen werd zo erg dat...
Sergio Aguero schreef:Amerigo spontaan begon te dansen. Het dansvirus spreidde zich uit naar de kinderen. Na een halfuur stopten ze opeens met dansen, want de kinderen dachten dat het voorbij was. Echter..
De beste 95 schreef:kwam de Kerstman binnenlopen! Hij schold Sinterklaas uit voor na-aper en begon erop los te slaan! "Rotte baardaap!" Maar dit was natuurlijk geen oplossing voor het dansvirus. Daarom...
Rik schreef:... moesten ze een offer brengen en daar is natuurlijk maar één persoon geschikt voor: Off-er! Zo gezegd, zo gedaan hebben ze hem gevild en gespietst, maar tot hun grote verbazing...
Kei sder schreef:... was er geen offer plek om Off-er te offeren! Nou dan moesten ze een andere manier verzinnen. Na enig denkwerk kwamen ze op het idee dat ze moesten gaan...
Redactie schreef:...naar Entrana! Maar omdat Sinterklaas een staf heeft mocht hij er niet naartoe van de monniken, omdat hij er mensen pijn mee kon doen. Sinterklaas voelde zich erg beledigd en begon weer te dansen in zijn roze string met zijn vet dat in het rond slaat. Alle monniken werden nu bewusteloos geslagen en ze konden met de boot naar Entrana toe. Maar eenmaal op Entrana aagekomen kregen alle kinderen weer last van het dansvirus en vielen opnieuw op de hete kolen die ze heel slim hadden meegenomen. Toen kwam de Kerstman terug, de laatste hoop van de kinderen en Sinterklaas! Hij greep Off-er, brak hem in tweeën en offerde hem op het altaar van Entrana. Sinterklaas en de Kerstman boden elkaar hun excuses aan en iedereen was van het dansvirus af. Nu gingen de kinderen allemaal gezellig Kersterklaas vieren met de Kerstman en Sinterklaas!

A Towering Feast

De tovenaars gaan kerst vieren! Dit jaar was het de beurt aan de tovenaars om voor gastheer te spelen, het feest wordt namelijk gevierd in de wizards' tower! Er zijn al een hoop vroege gasten, afkomstig van de Magic guild, maar deze zijn enkel de versieringen aan het bekritiseren. Aan jou de taak om te helpen, zodat het banket er tip-top uitziet.

Het eerste dat opvallend was onder de Nederlandse spelers, was toch wel de naam van een specifieke tovenaar. Sinterklaas was op 6 december weer vertrokken naar Spanje, maar het ziet ernaar uit dat hij voor kerstmis speciaal naar Gielinor is getrokken. Hij staat zowaar te wachten op je, om je welkom te heten! De magiër is expres zo vernoemd, als referentie naar het feest dat bij ons gevierd wordt. Hij heeft zelfs een rode muts, die naar zijn rode mijter verwijst. Naast deze verwijzingen, zijn er nog meer hints te vinden in het evenement. Zo gebruik je een spreuk die op de Letse verwoording van de kerstman lijkt, en er is eenzelfde soort verwijzing naar een tovenaar, in het Welsh.
Afbeelding
Als je door het portaal gaat, kom je uit bij de toren, maar in een andere dimensie. Deze andere dimensie is niet zomaar gecreëerd, de tovenaars zijn namelijk enorm lui en hadden geen zin om alle decoraties en dergelijke na afloop op te ruimen. Er zijn verschillende mensen die je hulp kunnen gebruiken, dus het is handig als je zo snel mogelijk gaat beginnen aan het evenement. Sedridor, de gastheer, geeft aan dat je maar rond moet kijken om te zien wie er een helpende hand kan gebruiken.

In de kelder zit Isidor met een probleempje. Hij wil sneeuw op de grond strooien, zodat de eetzaal in een leuke kerstsfeer gebracht kan worden. Hij weet echter niet hoe hij dit het beste kan doen, dus jij mag het denkwerk verrichten. Door sneeuwportalen op de juiste plaatsen neer te zetten, kun je de hele vloer met sneeuw versieren.

De keuken, die ook in de kelder zit, wordt geleid door Kringle, een goblin, en Kris, een trol. Zij zouden goede koks zijn, dus ze bereiden een feestmaal. Kringle houdt er nogal rare manieren op na, want er staat een heus kanon in de keuken! Hij legt uit dat het een apparaat is, om mee te koken. De ingrediënten die nodig zijn voor het diner, zijn echter zoek en jij mag ze gaan halen. Alle supplementen liggen verspreid door de toren en soms kost het best wat moeite om ze te verkrijgen. Zo mag je bijvoorbeeld door de keuken gaan rennen, want de pudding kan zomaar uit allerlei potten springen.
Afbeelding
Grayzag, of Whitezag voor de mensen die The Void Stares Back gedaan hebben, zit ook met een probleempje. De obers die hij heeft opgeroepen, zijn verdwenen. Hij had dan ook beter moeten weten, de obers zijn namelijk imps en die wezens halen nu eenmaal graag kattekwaad uit. Als je ze gevonden hebt, is onze magiër ook weer blij en kan hij verder met zijn voorbereidingen.

Het feetje dat is komen helpen, zit op zolder. Ze moest decoraties halen, maar door wat magie die is blijven hangen in het gebouw, zijn de versieringen tot leven gekomen en vluchten ze. Jij moet achter de decoraties aangaan, zodat ze niets zal verliezen. De versieringen die ontsnappen zijn onder andere slangen van slingers en ballonnen. Een van de slangen, Sparkles, kun jij later nog eens gaan vangen, omdat hij opnieuw is ontsnapt. Als je hem vangt, kun je hem houden als huisdier.
Afbeelding
Als je klaar bent met alles, dan kun je terug naar de gastheer. Het feestmaal kan beginnen, en iedereen is uitgenodigd. Mocht je je sneeuw-imp nog hebben, dan kun je die ook uitnodigen. Helaas is zelfs kerstmis geen tijd van vrede, want er breekt een ruzie uit tussen twee tovenaars en Sedridor moet tussenbeide komen om de rust te bewaren. Toch bedankt hij je voor alle moeite en beloont hij je met een toverstaf en een emote.

Nadat je jouw beloning hebt gekregen, kun je ervoor kiezen nog wat lol te maken in de toren. De kamer waar Grayzag/Whitezag en Frumscone naartoe zijn geteleporteerd door hun ruzie, is gevuld met sneeuwpoppen. Ze houden een waar gevecht. Als je zin hebt in een spelletje, kun je meedoen met de strijd en de legers van sneeuwpoppen aanvallen.


Aftertalk updates 2011


Net zoals vorig jaar wilde de redactie graag de mening van LTFers horen over verscheidene updates. Iedereen kreeg een week om een update uit te kiezen en er een kort stukje over te schrijven. Ook werden er punten gegeven. Er zijn best veel reacties gekomen op de oproep, hartelijk bedankt aan alle leden die iets hebben ingezonden dus!

10 januari - Nex
Ingezonden door Dragon209

PlaatjeEen nieuw jaar was aangebroken en de hints naar Nex werden steeds duidelijker.. Een trillende God Wars Dungeon en een grote, mystieke, raadselachtige deur. Een leuke, nieuwe boss werd welkom geheten, veel uitdaging werd in het spel gebracht en vooral: nieuw armour was bij Nex te vinden! Ik vond het een erg geslaagde update, al kan ik haar zelf niet verslaan.

Ik geef de update een dikke 9 omdat er nu nog altijd veel plezier te beleven is bij Nex! Daarnaast is het verkrijgen van de skills die nodig zijn voor het verslaan van Nex een mooie goal om naartoe te werken.

17 januari - Hati Wolf
Ingezonden door Wout12345

PlaatjeHati, de wolf wiens afgrijselijke gehuil de Fremenniks iedere winter de stuipen op het lijf jaagt, keerde ook aan het begin van dit jaar terug ... Inderdaad, iedere winter, dit is dus weer een seizoensevenement zoals Thanksgiving, dat eventueel nog herhaald wordt. Misschien klinkt dit als een gewone update, maar als je weet dat hij alleen in een bepaalde tijdsperiode toegankelijk is, alleen voor members is en dat de beloning heel goed is, gaat er waarschijnlijk wel een belletje rinkelen. Of deze update puur is ontstaan om meer members binnen te halen weet ik niet, maar naar mijn weten is het wel duidelijk dat Jagex bij deze unieke update er wel wat extra's heeft bijgestoken om mensen te trekken. Eigenlijk kan je het ze niet echt kwalijk nemen, maar toch verandert het mijn gevoel over deze update.
Afbeelding
Voor de rest was Hati Wolf nog niet zo'n slechte (tijdelijke) update. Er heerste een drukke, maar toch wel een ietwat gezellige sfeer in het bos van de noordelijke provincie waardoor je niet echt gevaar liep. Nadat je geholpen had de wolf te doden kreeg je een paar van zijn poten die je als gloves kan aandoen, maar die, nog belangrijker, een hele hoop bonus XP gaven in combatskills. Ik vond de beloning overdreven en je kon niet lang van de update genieten, waardoor deze update maar een 6 verdient voor mij.

1 februari - Wilderness en Free Trade
Ingezonden door Melvin

PlaatjeWe weten het wel, 10 December 2007: De dag van de verwijdering van de Wilderness en Free trade. Na drie jaar kwam er een poll om het weer terug te halen waar ik helemaal voor was. Na al dat gehype en publicatie kwam het eindelijk op 1 Februari 2011 terug. Ik was natuurlijk blij dat het terug was, maar dat veranderde de zaak na een paar weken: de botters, dicers, scammers etc. kwamen ook allemaal terug. Vooral de dicers en botters irriteerden me het meest. Dicers spamden de Grand Exchange vol en botters namen alle train- en geldmethodes over.

Nu zijn de meeste problemen al verholpen, maar Jagex is er erg laat mee. Gambling is een hit en zal altijd in het spel blijven. Pken is ook niet meer wat het was door de sterke wapens die pilejumpers gebruiken. Kortom: het was leuk maar Jagex moest veel sneller de problemen aanpakken, de schade is al gedaan. Hiervoor geef ik deze update in welverdiende 4.
Afbeelding
9 februari - Prisoner of Glouphrie
Ingezonden door Skythepro

PlaatjeIk vond de quest heel erg leuk om te doen, alleen vond ik het wel jammer dat de eisen minder hoog waren dan de vereisten waar ik op had gehoopt. Er kwamen leuke puzzels in de quest voor, en ook de vernieuwde gnoom-graphics waren te gek! De beloningen waren niet slecht voor de skills die je voor Prisoner of Glouphrie nodig had. Ik vond dat de quest ook wel een leuke verhaallijn bezat, want ik ben zelf ook een fan van deze questreeks. Hierdoor geef ik de update een 8,7.

21 februari - WildyWyrms
Ingezonden door Cow in Bkini

PlaatjeEind februari kwam Jagex met een onverwachte update die de wilderness tijdelijk nog gevaarlijker maakte; de Wildywyrms. Deze Wildywyrms, die onder controle van een Jagex Moderator nog sterker werden, bevonden zich in een multi-combat gebied, wat het voor pkers zeer aantrekkelijk maakte om hier op andere spelers te jagen. Ikzelf heb hier dagen doorgebracht met mijn clanleden. Voor de fun, maar ook gewoon voor de drops die door deze wezens werden achtergelaten. Zo nu en dan werden wij verrast en vervolgens afgeslacht door pkers die handig gebruik maakten van de kracht van de Wildywyrm. Ook wij hebben het niet nagelaten andere spelers aan te vallen en hun waardevolle bezittingen buit te maken. Al met al was dit voor degene die van spanning houdt een welkome extra update, waar veel plezier aan viel te beleven. Het zal veel mensen misschien verbazen, maar ik vond dit echt een van de leukste updates van het afgelopen jaar, en daarom geef ik deze update een dikke 9.
Afbeelding
1 maart - Elemental Workshop IV
Ingezonden door Frankos9

PlaatjeNadat er jaren geen nieuwe Elemental Workshop-quest meer uitkwam, kwam in 2010 het langverwachte deel drie uit. Met deze zeer lastige quest opende je een nieuw deel van de fabriek: het body-gedeelte. Begin dit jaar kwam het vierde deel al uit, wat sneller was dan velen hadden verwacht. Dit is nog lang niet het laatste deel van de questserie, want ook in het nieuwe gedeelte van de fabriek bevinden zich nieuwe deuren, maar liefst drie om precies te zijn. De law en astral door, en een lege door.
Afbeelding Afbeelding AfbeeldingAfbeelding Afbeelding AfbeeldingAfbeelding
Deel vier van de questserie bevat de eerste NPC uit de reeks, genaamd Da-Vi. Tijdens deel vier worden maar liefst twee nieuwe elementen ontdekt: cosmic en chaos. De quest is een stuk makkelijker dan de vorige. Toch zijn het ook geen makkelijke puzzels. De quest geeft twee quest points, 9000 crafting- en 7500 runecrafting xp als beloning. Hij is erg leuk, bevat geen hoge eisen, is niet zeer moeilijk en is dus zeker aangeraden!

8 maart - Artisans Workshop
Ingezonden door Silfer

PlaatjeZoiets is wel altijd bruikbaar! De werkplaats, die geïntroduceerd is als alternatief voor het trainen van smithing, vind ik erg amusant. De graphics zijn mooi en de methodes die gebruikt worden om experience te verkrijgen zijn erg origineel. De hoeveelheden experience zijn niet geweldig, maar de werkplaats biedt wel een mooie manier om afwisseling te scheppen tijdens het trainen van smithing. Een update was in mijn ogen wel nodig. Mooi gedaan Jagex, ik geef de Artisans Workshop een 8.
Afbeelding
15 maart - Ring of Wealth Update
Ingezonden door Dento

PlaatjeDe Ring of Wealth update was een opmerkelijke update dit jaar. Deze update zorgde ervoor dat je een grotere kans had om een 'zeldzame' drop te krijgen, mits je de ring draagt. Ook werd de Rare Drop Table toegevoegd. De drops die je daarvan kan krijgen, lopen tot in de tientallen miljoenen op! Sinds de update werkt de ring ook bij plekken als Barrows en Pyramid Plunder! En als laatst kan je met de ring ook naar Miscellania en de Grand Exchange teleporteren.

Zelf heb ik nog niets duurs van de Rare Drop table gekregen. Toch vind ik dit een prima update voor een ring die ook verbetering kon hebben. Ik was best blij met deze update omdat ik een liefhebber van deze ring ben, en hem vaak draag.

28 maart - A Clockwork Syringe
Ingezonden door Re Ukky

PlaatjeAls grote fan van de piratenreeks was ik natuurlijk meteen enthousiast over deze quest, en mijn enthousiasme bleek passend te zijn. Het grote pluspunt van deze quest vond ik dat je eigen huis ook eens een rol kreeg in een quest.

Er was wel een groot nadeel voor mij: de manier waarop dungeoneering in de quest verwerkt zat. Door de resource dungeon kreeg je echt het idee in Daemonheim te zitten, terwijl het volgens mij veel leuker was geweest als er in de quest een grot met puzzels verwerkt was, zoals bij Salt in the Wound het geval was. Toch maakt de platte humor die we gewend zijn van deze serie een hoop goed, dus mijn eindoordeel is een 8/10.
Afbeelding
4 april - Livid Farm
Ingezonden door Gabber Zaros

PlaatjeLived farm is een handige update, alleen is het niet altijd even leuk om te doen. Het is vooral veel klik- en herhalingswerk. Doordat je veel moet klikken, heb je maar weinig tijd om te typen dus dat maakt het spelen saaier. De rewards zijn echter heel handig. Vroeger was Vengeance Group de beste beloning en die was erg duur, maar een week later werden de prijzen van de beloningen gelukkig met 20% verlaagd. Dit maakte het geheel wat beter gebalanceerd. Later zijn er nog eens drie andere beloningen toegevoegd, waardoor de spreuk Borrowed Power de beste beloning werd.

12 april - Clan Camp
Ingezonden door Eend

PlaatjeNa heel wat tamtam rond het Clan Camp kwam het dan toch uit op 12 april 2011. Niet enkel de mensen die in een clan zaten, maar ook nieuwsgierige clanlozen kwamen eens een kijkje nemen. Dit zou immers de voorloper van de beruchte citadel zijn! Zoals bij iedere nieuwe update is er eerst heel veel aandacht, maar sterft het geleidelijk aan uit. Ook dit is zo voor het Clan Camp. Een cape en een vexillum zijn natuurlijk wel leuk, maar verder? Je kan met de kleuren spelen en je cape zo proberen te laten matchen met een outfit. Helaas blijft het daar dan ook bij.
Afbeelding
Deze update was bedoeld voor echte clans, maar zij maken amper gebruik van deze update. Een slechte update? Niet zozeer. Eerder de enorme aandacht die Jagex eraan gegeven heeft en de daardoor hoge verwachtingen van de spelers hebben het kamp de das omgedaan. Aangezien het voorproefje al tegenvalt, kan je wel raden hoe de grote update is. :')

16 mei - Lava Flow Mine
Ingezonden door Arnoudboy1

PlaatjeDe lava flow mine is een leuke update voor mensen die veel mining trainen, vanwege het armour dat het je op kan leveren. Je kunt ermee 2.5% meer experience verkrijgen bij het hakken van gesteente. Ik vind dit armour best handig. Ook is het grappig dat je je pickaxe een mooi goud randje kan geven.

25 mei - Death Hat
Ingezonden door Robbom

PlaatjeOp 25 mei zijn de Wildstalker helmet en de Duellist' Cap ingevoerd, respectievelijk voor PvP en de Duel Arena (staking). Er zijn verschillende niveaus, en als je een bepaalde hoeveelheid kills hebt gemaakt zul je een niveau omhoog gaan. Deze niveaus hebben verder geen toegevoegde waarde, alleen zal het uiterlijk een beetje veranderen. De Duellist cap is voor F2P en P2P, de Wildstaker helmet is enkel voor members. Persoonlijk vond ik de update wel leuk, maar de hoofddeksels zijn puur voor de show-off. Je hebt er niet heel veel aan, behalve wat emotes en andere mensen jouw kills laten zien. Als cijfer geef ik het dus ook een 7.
Afbeelding
1 juni - Fremennik Sages
Ingezonden door Wout12345

PlaatjeDe Fremennik Sagas waren voor mij een heel goede update. Dit ligt ook deels aan het feit dat ik van quests houd en de kronieken een soort quests zijn (weliswaar in Dungeoneering-stijl). De eerste, Three's Companion, had wel een leuk verhaal en het idee van verschillende personages was goed bedacht. "Vengeance!", de tweede sage, had naar mijn weten een geweldig verhaal en ook kwam het concept van morele keuzes, zoals in de Void Knight questreeks, aan bod. De laatste was dan weer een pak minder serieus maar dat werd gecompenseerd door de humor, de overdreven hits en de "ferret of doom". Over het algemeen krijgt deze update van mij een 8,5, een hoog cijfer dus.

7 juni - Deadliest Catch
Ingezonden door Wout12345

PlaatjeDeadliest Catch, een update die Jagex misschien had mogen laten vallen voor mij. De verhaallijn slaagt ongeveer nergens op, de puzzels zijn alleen gebaseerd op het principe van trail and error en hij is ook nog eens veel te kort voor de moeilijkheidsgraad van master, die de quest kreeg. Veel meer kan ik er niet over zeggen, maar voor mij hoort Deadliest Catch bij de slechtste updates van dit jaar.

28 juni - Loyalty Programme
Ingezonden door Silfer

PlaatjeHet Loyalty programma brengt voor mij gemixte gevoelens met zich mee. De update is mooi verpakt, laat ik dat maar zeggen. De spullen die je met de punten kunt kopen zijn handig. Sommigen dragen goede functies met zich mee, andere koopjes zijn gewoon leuk. Toch ben ik het niet eens met het concept van deze update. Je krijgt enkel punten als member (dat is het goed recht van Jagex), maar je krijgt ook nog eens extra punten als je langer member bent. Dit is vanuit een economisch oogpunt een goede zet, maar ik ben het er niet compleet eens met die denkwijze.
Afbeelding
5 juli - Salt in the Wound
Ingezonden door Wout12345

PlaatjeSalt in the wound is, naar mijn weten, een redelijke quest die in het midden van dit jaar uitkwam. Je begint door naar Daemonheim te gaan en te praten de volwassen Kennith, die je vertelt dat ... wacht, wat? Kennith is plotseling meer dan vijf jaar ouder geworden? Dat was een eerste vreemde plotwending, maar daar blijft het gelukkig ongeveer bij. Wanneer je vordert in deze quest merk je dat hij vol zit met redelijk interessante dialoogjes en leuke puzzels, waarbij Jagex weer goed gebruik heeft gemaakt van het concept van het besturen van verschillende personages tegelijk. Een van de beloningen is toch wel handig voor degenen die veel Dungeoneering doen, maar de quest mist wel een gevecht in mijn ogen. Daarom geef ik Salt in the Wound een 7,5.

12 juli - Jadinko Lair
Ingezonden door Slyfer

PlaatjeJadinko Lair was in mijn ogen één van de leukere updates dit jaar. Zo hadden slayers een hoopje nieuwe monsters die ze te lijf konden gaan, op zoek naar de nieuwe vine whip. De effigies en de noted drops zijn daarbij mooi meegenomen. Het meest ingrijpend was natuurlijk de firemaking update. Een grote hoop XP en de burn-all optie hebben de skill duidelijk minder intensief gemaakt en dat is in mijn ogen, een goede zet!
Afbeelding
26 juli - Clan Citadels
Ingezonden door Spacey

PlaatjeIkzelf vind clan citadels echt een leuke update. Je kunt er bijvoorbeeld heel gezellige ontmoetingen houden met andere clanleden. Skills trainen kan er ook, met name summoning, mining, woodcutting, smithing en firemaking. Je leert in zo'n citadel te werken zoals je ook in het echte leven doet, heel doelgericht! Je leert er samenwerken met andere mensen overal uit de wereld en die leer je dan ook weer kennen. Je maakt er nieuwe vrienden en je leert meerdere mensen te vertrouwen.
Afbeelding
Daarnaast is het ook best leuk om een battlefield te ontwerpen voor je clanleden en om er vervolgens veel plezier mee te beleven. Elkaar uitdagen voor een wedstrijd of duelleren, leuk toch? Ook het nieuwe clansysteem dat ervoor is geïntroduceerd vind ik erg handig.

23 augustus - Vernieuwde rewards minigames
Ingezonden door Eagle Claws

PlaatjeVele minigames kregen nieuwe beloningen (bedoeld voor hogere levels). De opmerkelijkste waren de level 85 hybrid sets. Het duurt wel een tijdje voordat je ze kunt bemachtigen, maar ze zijn het waard. Jammer dat ze enkel in de minigames zelf werken: naar mijn mening hadden ze bonussen van het armour wat mogen verlagen en ook buiten de minigame effectief mogen laten, de bonus blijft dan natuurlijk voor in de minigames. Pyramid Plunder kreeg een paar nieuwe beloningen: de Black Ibis outfit en Scepter of the Gods. Het is belachelijk dat de xp-boost van de Black Ibis outfit niet in Pyramid Plunder werkt, als het van de minigame zelf komt. Ook duurt het veel te lang voor je een onderdeel krijgt, gemiddeld zo'n 20 uur per onderdeel, 80 uren voor de gehele set. Dit is belachelijk, want wanneer je de set hebt, heb je allang 99 thieving. De Scepter of the Gods is wel een zeer leuke toevoeging, ook al is hij zeldzaam en heb je hoge eisen er voor nodig. Op dit moment ben ik er één aan het proberen te halen.
Afbeelding
Voor runecrafting was er ook een nieuwe xp-boost set beschikbaar, de Master Runecrafter robes. Zelf vind ik deze gewaden nutteloos, aangezien je de tokens beter aan altar teleports kan uitgeven voor meer runecrafting xp. Natuurlijk is het nog steeds een leuke reward voor mensen die niet voor experience gaan. Aan de Livid Farm zijn drie nieuwe spreuken toegevoegd, maar enkel Teleport to Trollheim is handig, de twee andere spreuken zijn gewoon nutteloos. Dan zijn er nog een paar andere kleine beloningen toegevoegd zoals de TzRek Jad, de pet Jad waar ik altijd Chris mee zie in mijn citadel. De nieuwe beloningen van Shades of Mort’ton zijn wel leuk, maar ik heb er zelf niets aan. Tiger sharks van Fishing Trawler kan ik nog niet vangen, maar ze zijn toch veel te zeldzaam en ze zijn het helemaal niet waard om hiermee te gaan PKen.

17 augustus - Update Temple Trekking
Ingezonden door Max

PlaatjePersoonlijk vond ik de Temple Trekking revamp een van de leukere updates. De minigame zelf was niet echt één van de meest gespeelde minigames, vooral omdat je ook weinig vooruitgang kon boeken. De grafische update, samen met de minigame, was goed gepland, zo kon iedereen tegelijkertijd de minigame proberen en de omgeving bekijken. Mooi gedaan!

18 augustus - Refer A Friend
Ingezonden door Superheat

PlaatjeTja, slechte update. Het werkt misschien positief voor kindertjes van 10, maar de rest heeft natuurlijk gewoon door dat het een hele domme marketingtruc van Jagex was. 't Zou me daarom ook niks verbazen dat ze de effigybonus met opzet na een aantal weken hebben verwijderd. Ook kan ik wel zeggen dat zeker 50% van de mensen die er gebruik van maken een eigen tweede account hebben aangemaakt. Why, Jagex, why?
Afbeelding
31 augustus - Branches of Darkmeyer
Ingezonden door Noob

PlaatjeHoewel de zomer nog niet voorbij was, hing er eind augustus een donkere schaduw over Gielinor: Branches of Darkmeyer was geariveerd. De nieuwste quest uit de - door velen gevreesde en lange - questserie.

De tocht begint in Burgh de Rott, waar je van Veliaf Hurtz de opdracht krijgt om in de omgeving onderzoek te doen. Al snel ontdek je een magisch voorwerp: Drakan's medaillon. Kort hierna is het de bedoeling om terug te keren naar Meiyerditch. In tegenstelling tot de voorgaande quests zijn de tochten door Meiyerditch flink korter: een groot voordeel, waardoor de quest aangenamer wordt om te doen. Na een verrassende wending (wie had dat gedacht?!) is het tijd om te infiltreren in Darkmeyer, waarbij je zelfs, door middel van bepaalde kleding, een heuse Vyrewatch, Vyrelady of Vyrelord-titel kan verdienen. Vervolgens is het tijd om een monster van de Blisterwood-boom te nemen. Hiervoor moet je eerst een aantal puzzels oplossen, die overigens erg gevarieerd zijn en daardoor weer een leuke draai aan de Quest geven. Na het maken van verschillende wapens is het tijd om de strijd aan te gaan met Vanstrom. Het verschil tussen deze quest en Legacy of Seergaze is hier duidelijk merkbaar: Vanstrom laat zich namelijk niet zo makkelijk verslaan en heeft een aantal gemene speciale aanvallen. Na het gevecht is het tijd om terug te gaan naar Veliaf. Hij is boos, omdat de Vyrewatch nu een reden hebben om zich te bemoeien met de Mereque. Ondanks dat zijn z'n twee belangrijkste vijanden uitgeschakeld, dus dat is wel heel goed.
Afbeelding
Zoals ik al zei is het verschil met Legacy of Seergaze erg groot: zowel qua inhoud, eisen als lengte. Vind je de eerste paar quests van de Mereque niet zo heel leuk? Dan raad ik iedereen aan om toch even door de zure appel heen te bijten: Branches of Darkmeyer maakt het allemaal héél erg goed.

Ondanks al deze ophemelingen was er toch wat kritiek op de quest. Jagex had namelijk een guide van de quest zelf op haar website gezet. Dit zorgde voor veel kritiek. Gelukkig is het niet verplicht om de guide te gebruiken, maar het doel van quests is toch altijd het dingen uitzoeken zonder daarbij geholpen te worden, nietwaar?

Mijn eindoordeel luidt dan ook als volgt: met alles een geslaagde quest: leuke verhaallijn, leuke wendingen, een redelijk moeilijke boss en tot slot ook nog een redelijke reward. Ik denk dat ik namens veel mensen spreek als ik zeg dat het vervolg snel mag komen. Enige nadelen zijn de lengte van de quest en de guide van Jagex.

6 september - Prayer Renewal Potion
Ingezonden door Kei Sder

PlaatjeIk vind de nieuwe potion een erg handig drankje voor (quest)bosses of Jad, omdat de potion constant points toevoegt aan je verbruikte prayer, waardoor je minder op de punten hoeft te letten. Met deze update werden de prayerpunten ook vertienvoudigd. Dit is op zich wel handig, vooral met de nieuwe kledingset van One Piercing Note, maar het heeft wel het flashen de kop gekost. De nieuwe herb die met de update vrijkwam, is qua experience niet slecht. Ik vind het enkel jammer dat de herb meteen in prijs is gecrasht.

14 september - Ritual Of The Mahjarrat
Ingezonden door Imad Style
Plaatje
Begin 2011 stopte ik met RS, omdat het te saai werd, maar toen de quest Ritual of the Mahjarrat uitkwam was ik klaar om weer te beginnen met spelen. De quest heeft een zeer leuke storyline en de skill-gerelateerde eisen zijn ook lekker hoog. De beloningen zijn daarnaast ook zeer mooi, dus ik geef de quest een dikke 9!
Afbeelding
12 oktober - The Pit
Ingezonden door Joa012

PlaatjeThe Pit, een kleine update, bracht grote veranderingen in het trainen van agility. De update zorgt elk uur voor een reden om weer verder te gaan met deze, toch wel monotone skill, namelijk het ogenblik waarop de scout je roept. Even een leuk spelletje spelen, en weer een uurtje doorgaan met agility, uitkijkend naar de volgende keer dat je word ontvoerd! Naar mijn mening erg leuk!
Afbeelding
25 oktober - Bot Nuke Day
Ingezonden door iThomas

PlaatjeToen ik voor het eerst over die Bot Nuke Day hoorde, dacht ik dat dit één van de zoveel gefaalde updates van die tijd zou worden. JaGeX belooft ons veel, maar geeft uiteindelijk vaak weinig. Toen ik nog Runescape speelde voor de Bot Nuke Day, ergerde ik me hartstikke suf aan die bots. Nergens, maar dan ook nergens, kon je wat doen zonder bots of goldfarmers om je heen te hebben. Daarom stond mijn private chat altijd op friends, en mijn public chat off.

Nu de BND geweest is, ben ik toch weer begonnen met spelen. Tot mijn verbazing is het spel nu veel fijner om te spelen, dus deze update behoort toch wel in mijn top drie. Bedankt JaGeX, ga zo door!

1 november - Dominion Tower
Ingezonden door 'Joost

PlaatjeDe Dominion Tower, sinds kort het grootste bouwwerk in Gielinor... Persoonlijk vond ik het één van de betere updates van 2011. Het is altijd leuk om wat oude quest bosses opnieuw af te kunnen slachten. De beloningen mogen er ook zijn: de dreadnip, een handig hulpje tijdens combat en gloves met ieder zijn speciale effecten. De taunts voor en na de battles, worden na een tijdje eentonig en duren te lang, dat is een verbeterpuntje wat mij betreft. 

7 november - One Piercing Note
Ingezonden door Mister Qlown

PlaatjeDé quest van het jaar voor mij, aangezien ik RotM niet kon doen. Zowel inhoudelijk als grafisch was One Piercing Note een echte topper. Doordat alles ingesproken is - filmpjes, dialogen etc. - was de quest extra speciaal. Het puzzelelement, waarbij je moest zoeken naar clues en dergelijke, was uitzonderlijk leuk gedaan. Persoonlijk ben ik blij dat Jagex eens rekening gehouden heeft met de puzzelfanaten onder ons, dikke duim daarvoor.

Wat wel jammer is, is dat er nogal wat overeenkomsten zijn met Murder Mystery. Dit neemt echter niet weg dat het een topquest is. De beloningen zijn goed gebalanceerd, en de stukjes kledij zijn altijd leuk om gratis te krijgen, niet? Als cijfer geef ik de quest een 9,5, omdat niets perfect is.
Afbeelding
28 november - Polypore Dungeon
Ingezonden door Cotoneaster

PlaatjeOp het eerste gezicht was deze update niet echt gericht op slayer. Doordat de monsters altijd bevochten konden worden, en niet enkel wanneer je ze als task opkreeg, vond ik er maar weinig aan. De drops waren goed bevonden en op magic gericht, dat mocht ook wel eens. De staff.. Tja, hij wordt veel te vaak gedropt en zorgde ervoor dat de Staff of Light crashte in waarde.

Een voordeel van de ganodermics is dat ze vaak effigies droppen, waardoor ze het campen waard zijn. Een verbeterpuntje voor deze update zou het verhogen van de aantallen kills voor een slayer task zijn. Het maximum van 90 zou wat mij betreft gerust naar 200 gezet mogen worden.
Afbeelding
6 december - Money Pouch, Toolbelt
Ingezonden door Wout12345

PlaatjeDeze update was voor mij niet heel nodig, maar ik kan me voorstellen dat het voor sommigen erg nuttig is. Ikzelf gebruik echter niet zo vaak tools, dus de toolbelt vind ik eigenlijk niet zo nuttig. De money pouch is dan al weer wat handiger, alhoewel ik de noodzaak ervan niet in zie als ik kijk naar het oude systeem. Voor mij dus een niet al te slechte, maar ook niet zo'n nuttige update, daarom krijgt hij van mij een 6,0 op tien.

Voor het eerste tijdperk
Hoofdstuk 2: Onderweg naar Heglod

Een man stond voor een portaal. Achter de man was er een verwoest land, waarin ruïnes verspreid waren tot aan de horizon. Aan de andere kant van het portaal zag de man een land, rijk en welvarend. De man besloot om door het portaal te gaan, maar toen hij zijn eerste stap zette, riep iemand achter hem: "Nee!" De man wilde zich omdraaien, maar voordat hij het gezicht van de andere persoon kon zien, begon te wereld te kantelen. Hij probeerde zich vast te grijpen, maar voor hij het wist gleed hij over de grond, richting de horizon, die op één of andere manier transformeerde in een ravijn. De man gleed aan een duizelingwekkende snelheid van de rand van het ravijn af. Hij zag de bodem van het ravijn dichterbij komen. Steeds dichter en dichter ...

Soru werd wakker op de vloer van zijn kajuit, naast zijn bed. Hij lag met zijn gezicht tegen de grond en had een stekende pijn in zijn neus, maar toch wist hij zich stil te houden. Blijkbaar was het schip weer te hevig aan het kantelen, dacht Soru. Onder andere daarom had hij een hekel aan dit schip. Bij wonder was het schip nog nooit gekapseisd, of toch niet zover Soru zich kon herinneren. Gelukkig meerde de hele vloot die middag aan op zijn eindbestemming. Nu Soru daaraan dacht, lette hij al niet meer op de pijn in zijn neus. Eindelijk, na een kolonisatiemissie van meer dan 17 jaar, kwam hij naar zijn thuis: Heglod. Al was Soru geboren tijdens de missie en was hij nog nooit in Heglod geweest, toch voelde het voor hem als zijn thuis. Of tenminste, dat dacht Soru te voelen wanneer hij er daadwerkelijk was. Ook leek het hem aangenaam om eens op één plek te blijven in plaats van altijd rond te reizen.

Ietsje opgewekter stond de jongeman recht en keek hij door het raam van zijn kajuit, dat uitkeek op het oosten. Boven de horizon zag hij dat de lucht lichter begon te kleuren en hij realiseerde zich dat het alweer bijna ochtend was. De tijd ging snel. Soru besloot om op te staan en naar het dek te gaan. Daar stond hij tegen de rand van het dek, te staren naar de horizon en na te denken over Heglod.

Zijn gedachten werden echter abrupt onderbroken door een stem achter hem: "Al zo vroeg op vandaag?" Soru draaide zich om en zag het gezicht van luitenant Astrafar, de leider van Soru's eenheid. Aangezien Soru's ouders gestorven waren in het eerste jaar van de missie, een paar maanden na zijn geboorte, had hij ze nooit gekend. Astrafar had zich sindsdien over hem ontfermd. Hij had Soru ook gezegd dat hij zijn ouders gekend had, toen ze deel uitmaakten van de missie.
"Luitenant," begon Soru, maar de man keek Soru aan met een 'je weet dat dat niet hoeft-blik'. "Astrafar, ik zit eigenlijk met een vraag. Wat zijn Kielius en Larion?"
"Wel," begon Astrafar, "dat zijn de twee andere landen naast Heglod op ons continent."
Soru verduidelijkte zijn vraag: "Ja, maar ik bedoel, wie zijn de volkeren die daar leven? Van waar komen ze?"
De luitenant begon opnieuw: "Zo ver de verhalen over onze geschiedenis gaan, waren we ooit allemaal hetzelfde volk. Op een bepaald punt begon er echter verdeeldheid te ontstaan. Iedereen streefde eigenlijk naar geluk en welvaart, maar niet iedereen deed dat op dezelfde manier. Elk hadden ze hun eigen geloof, hun eigen ideologie, om hun volk vooruit te helpen. De personen die vonden dat loyaliteit aan de basis stonden van een maatschappij vormen nu de Larioners. Het is dus niet voor niets dat zo trouw zijn aan hun koning. Als tweede", ging Astrafar verder, "heb je de Kielianen. Zij vonden dat je gewoon recht naar je doel moet toewerken. In hun ogen moeten de Larioners niet trouw zijn aan hun koning als deze dingen onderneemt die hun niet aanstaan, omdat dit slecht kan zijn voor de gemeenschap. En dan heb je ons, de Hegloders nog. Wij zijn eigenlijk een geval apart, een mengelmoes van figuren die gewoon niet zochten naar zulke waarden en een groep die vond dat de volkeren niet moesten opsplitsen. Deze groep wordt ook wel de oorspronkelijke Hegloders genoemd. Ze vonden dat je niet over iemand oordeelt op basis van zijn volk, maar op basis van zijn daden. Zij dachten ook dat het verschil in ideeën juist ging lijden tot oorlog en dus minder welvaart en vonden dat de volkeren bij elkaar moesten blijven. Dat gebeurde niet, dus later hielden ze het er maar op de herinnering van de eenheid, dat we ooit allemaal hetzelfde volk waren. Eigenlijk willen ze gewoon dat de vrede op ons continent bewaard blijft. Als je het mij vraagt hebben hun ideeën wel iets."
"Wat bedoel je?"
"Wel, eigenlijk zit het zo. Ook ik doe dit werk niet voor het afslachten van andere volkeren, alles behalve dat. Ik doe het voor het beschermen van ons volk en het liefst eigenlijk alle volkeren. Helaas word je nu eenmaal geboren als een Larioner, een Kieliaan of een Hegloder en hoor je voortaan bij dat land. Het is bijna niet mogelijk om je daarna bij een ander volk aan te sluiten."
Soru had het eigenlijk niet op heel deze ideologische uitleg. Echter had hij ernaar gevraagd, daarom probeerde hij maar op te letten. Toch viel dit de luitenant op, dus hij schakelde over op een ander onderwerp.
"Daar," zei Astrafar, wijzend naar de horizon in het westen, "bevond zich vroeger een ster. Hij was ongeveer de hele nacht te zien en werd daarom in plaats van de zon als navigatie gebruikt. Het is echter al zeventien jaar een mysterie waar die ster naartoe is."
Soru kon het niet laten de link te leggen met zijn leeftijd. Toch had het toeval moeten zijn dat die ster even lang weg was als hij op deze wereld leefde, dus hij maakte zich er niet druk om.

Soru bleef nog even naar de oceaan kijken, zonder iets om over na te denken deze keer. De zon was intussen al opgekomen. In zijn ooghoeken zag hij echter een vreemde vorm opduiken aan de horizon. Toen hij beter keek, zag hij dat het gebouwen waren, van een haven hoogst waarschijnlijk. Astrafar had het ook gezien: "Blijkbaar komen we vroeger aan dan verwacht. Ga alvast maar je spullen pakken."

Terwijl Soru in zijn kajuit aan het inpakken was, kwam een andere soldaat in de deuropening een mededeling doen: "Hé, Soru! Volgens de luitenant zijn de plannen wat gewijzigd. We moeten allemaal naar het dek komen."
Astrafar zei dat hij naar de haven was gegaan om plaats te regelen voor onze vloot. Dat hij nu al terug was én dat hij wat te zeggen had, kon nooit iets goeds betekenen. Soru gooide snel al zijn spullen op een hoop en duwde deze in zijn draagzak. Vervolgens haastte hij zich naar boven.

Toen Soru boven was, kwam hij erachter dat Astrafar al begonnen met zijn mededeling.
"... dus, mannen, we leggen vanavond niet in de haven aan. Onze schepen zullen in een baai hier in de buurt blijven, terwijl we kamperen bij die baai. Niemand mag onder enig beding het kamp verlaten, laat staan de stad binnen gaan."
Soru wilde meteen naar de luitenant gaan om te vragen wat er aan de hand was, maar voordat hij bij hem kon geraken was hij al opgeslokt door de massa. Soru besloot maar om terug te gaan naar zijn kajuit.

Enkele uren later kwam de vloot aan in de baai. Soru had zijn plan Astrafar te spreken, nog altijd niet laten varen, maar wachtte hiermee tot het kamp helemaal was opgesteld. Eer iedereen daarmee klaar was vroeg hij een andere soldaat waar de luitenant was. "De luitenant? Zijn tent is in die richting, ongeveer dertig meter het bos in. De tent is gigantisch, niet te missen, maar je kan het vanaf hier niet zien."
Soru volgde zijn instructies op en baande zich een weg naar de tent, die inderdaad reusachtig was. Astrafar was er echter niet. Men vertelde Soru dat hij naar de stad is om te vergaderen en dat hij pas 's avonds terug is.

Die avond ging Soru terug naar die tent. De luitenant was juist klaar met een vergadering met de officieren toen hij binnenkwam. De jongeman liet de officieren passeren en stapte recht naar Astrafar toe.
"Wat is er aan de hand hier?" vroeg hij.
De luitenant keek om zich heen of er iemand te zien was. Dat was niet het geval en hij antwoordde: "Ik snap de situatie ook nog niet helemaal, maar blijkbaar hebben de andere Hegloders hier wat uitgehaald toen wij weg van huis waren. Iets dat blijkbaar zo erg is, dat de Larion en de Kielius samenspanden tegen ons volk, Heglod veroverden en de inwoners zo goed als allemaal vermoordden. Om één of andere reden mochten de Kielianen het hele gebied hebben en zijn ze hier nu ook gaan wonen."
Soru was geschokt, maar kon het toch nog opbrengen een vraag te stellen: "En wie leeft er dan in de stad?"
Astrafar ging verder: "Dat zijn Kielianen. Daarom mogen we ook niet in de stad gezien worden. Als we ontdekt worden, is dat heel slecht voor onze situatie. Met wat pech hebben we de helft van het Larioonse leger op ons dak."
"Maar u ging deze ochtend toch al nar de stad? Wat deed u daar dan?"
"Wel," ging de luitenant verder, "één nieuweling valt niet zo op in een stad, dus zo verdacht zal ik ook niet geweest zijn. Trouwens, nu ik weet van onze situatie, kom ik daar ook niet meer zonder goede reden. En wat ik daar deed? Ik ging eerst naar de havenmeester. Hij vertelde me dat ik voor een hele vloot naar de burgemeester moest, dus dat deed ik. Aangezien ik nog niet wist dat we niet welkom waren daar, vertelde ik hem de hele situatie. Gelukkig verried hij ons niet. Sterker nog, hij wil ons helpen en heeft mij verteld wat er allemaal aan de hand was. Ik vermoed dat hij dat deed omdat hij ons niet als een bedreiging ziet. Ons aanvallen zou nutteloos zijn en hij stond ook niet bepaald te popelen om een hele eenheid uit te moorden."
Nu was Soru weer verward: "Maar waarom moeten we onszelf dan geheimhouden?"
"Helaas denkt niet iedereen zoals de burgemeester. De meeste Kielianen willen ons ook niet gedood zien worden, maar we kunnen niet hetzelfde zeggen van de Larioners. Kijk, Soru, als wij ontdekt worden door een Larioner of Kieliaan, bereikt dat nieuws zeker de koning van Larion en dan zitten we pas echt in de penarie. Daarbij wil de burgemeester ook niet slecht overkomen bij de Larioners, dus als de oorlog begint, kunnen we zijn bescherming wel vergeten. Daarnaast is dit kamp maar tijdelijk. We gaan hier weg zo snel als we kunnen, naar een permanente verblijfplaats. Een of ander verlaten oord, een wildernis, waar we hopelijk niet gevonden worden. Voorlopig weet ik niet meer van onze situatie, dus ik raad je aan om terug naar je tent te gaan."
"Oké", zei Soru en hij maakte aanstalten om weg te gaan. De luitenant hield hem tegen door zijn hand op Soru's schouder te leggen.
"Soru," zei hij zachtjes, "wat ik je juist vertelde ... Zelfs de officieren weten er niet van. Houd het dus voor jezelf." Soru knikte en verliet de tent.

Toen Soru weer in zijn eigen tent aankwam, probeerde hij te slapen, wat natuurlijk niet echt goed ging met het nieuws dat hij juist te horen had gekregen. Hij wilde dat hij iets kon doen aan dit probleem, maar hij besefte al snel dat er weinig te doen viel naast schuilen. Na lang mijmeren viel hij uiteindelijk toch in een onrustige slaap.


Lunacolumn
Afbeelding
Alweer een jaar wat aan een ontzettend vlug tempo is voorbij geschoten. Bij deze wil de redactie de laatste Lunacolumn van het jaar presenteren waarbij we terugblikken naar 2011 op vlak van RuneScape en Jagex!

2011. Op z'n minst was dit een bewogen jaar te noemen, niet dan? Jagex bestaat bij deze al 12 jaar lang en ons geliefde spel heeft ook de kaarsjes mogen uitblazen voor zijn 10-jarig bestaan. De tweede update van het jaar was de release van Nex, de nieuwe almachtige God Wars boss die een jaar verder, nog steeds niet alleen gedood werd zonder het gebruik van bugs of glitches. Zal dit in 2012 veranderen? Wie weet, al hoop ik dat de prijzen van de nieuwe uitrusting langzaam beginnen te zakken zodat de minder rijken onder ons ook kunnen genieten van de prachtige looks.

Op 14 januari eindigde het referendum over de terugkeer van de wildernis en free trade. Zonder meer lieten velen toen een vreugdekreet horen, al moet ik toegeven dat ik stilletjes gevloekt heb. Ik was één van de weinigen die wel met volle overtuiging neen heeft gestemd, maar helaas wisten weinigen hoe het er pre-2006 werkelijk aan toeging met alle gevolgen van dien.

PlaatjeDie periode wordt op een bepaalde manier romantisch afgebeeld, maar bepaalde beelden blijven in mijn geheugen gegrift. De typische outfit van botters, die te lui waren hun account te personaliseren, die zwermden rondom yew trees en fishing spots. De enige gelukkige mensen? De playerkillers. De grootste community op dat moment? De playerkillers. De uitslag van het referendum stond al vast op voorhand. De woorden corruptie zijn misschien net wat te zwaar, maar ik kan je verzekeren dat het niet meer was dan een marketingstunt waarbij de uitslag al lang op voorhand bekend was.

Op 1 februari begon het dan allemaal. Vreugde, die vrij snel omsloeg in domper en woede omdat Jagex zijn belofte niet kon houden. Neen, ze waren niet klaar voor de bots. Neen, ze waren niet klaar voor RWT. Neen, ze waren eigenlijk op niets voorbereid, of toch zeker niet op grote schaal. Ik zag het in januari al aankomen. De community begon met vloeken en tieren, wat eigenlijk ontzettend hypocriet was. Iedereen kon de gevolgen raden, want botters zouden er altijd zijn, alleen had men niet over de hoeveelheid nagedacht. Op dat vlak was de community méér in fout dan Jagex. Ja, Jagex hield op een manier zijn belofte niet na, maar de community moest zeker niet belachelijk doen.

2011 was volgens Jagex ook het jaar van de clan en dat werd bewezen toen er in april eindelijk clanondersteuning kwam na al die jaren. Eigenlijk een schande, maar beter laat dan nooit. Interessant is dat dit één van de updates is, die zonder Stellar Dawn nooit tot stand gekomen zou zijn, omdat de technologie er nog niet klaar voor was.

PlaatjeOngetwijfeld mijn favoriete update van het jaar kwam iets later: de nieuwe capes of distinction. Sinds toen hebben waarschijnlijk een grote hoeveelheid mensen nieuwe doelstellingen gezet om te bereiken en eindelijk is er een beloning voor het voltooien van het spel, alhoewel dat relatief is. Tenzij je 200M xp in alle skills hebt, valt er altijd wel wat te doen.

Daarnaast heeft Jagex dit jaar ook een nieuw begrip leren kennen: marketing. Terwijl er vroeger geen marketingteam aanwezig was binnen de muren van Jagex, is daar ondertussen verandering in gekomen door investeerders. Aura's, dwarven army axe, loyalty points, refer-a-friend, allemaal geniale ideeën die afkomstig waren van deze nieuwe divisie. Het doel van Jagex was bij momenten nog nooit zo helder: Geld verdienen. Stoort het? Voor een aantal wel, voor een aantal niet. Het is en blijft een bedrijf en moet verdienen, maar in mijn ogen kan het subtieler en beter. Ik hou alvast mijn hart vast voor wat 2012 zal brengen op het gebied van marketing. Een micro-transition store (RWT van Jagex)? Het zou kunnen, maar ik denk dat ik niet de enige ben die dan serieuze vraagtekens zou zetten bij de koers die het schip Jagex vaart.

Tevens werden we ook verwend met quests. Helaas heb ik dit jaar ook het dieptepunt van alle quests die er in het spel zitten mogen ervaren. Salt in the wound was letterlijk zout in de wonden, want de kwaliteit was ondermaats en de questserie heeft geen volwaardige afsluiter gekregen. Nog nooit werd er zo hard in het gezicht van de speler gelachen toen de "boss" bestond uit het duwen van een pilaar die strategisch in de kamer stond opgesteld. Nog nooit was een quest zo frustrerend dat men hardop vloekte bij het besturingssysteem van de personages die geleverd waren bij het verhaal. Nog nooit waren de puzzels zo simpel dat het nooit zou reiken tot de glorie van de oude quests. Waar blijven quests in de stijl van Mourning's End Part II en While Guthix Sleeps? Quests werden spontaan veel makkelijker, tot grote frustratie van de oude generatie, die graag quests voltooien, die op hun beurt best wel eens uitdagend mochten zijn.

Enkele weken later bewees Jagex opnieuw dat 2011 het jaar van de clan moest worden door de lancering van de clan citadels. Resultaat? Dode content, want in de citadel zelf valt er niet zo bijster veel te doen. De XP-bonus is miniem, het bouwen duurt lang en het verzamelen van grondstoffen is eentonig. Hier zat zoveel potentieel in, maar Jagex dacht niet voldoende na. Het enige nuttige bij de citadels is de battlefield. Nu hebben war clans eindelijk een serieuze plek waarin men war tactieken kan trainen en daarnaast is het gewoon heel erg leuke content.

Plaatje

De grote verrassing dit jaar waar ik enkel lof over ga uitspreken was de Temple Trekking update. Nog nooit heb ik met zoveel plezier gehad met het spelen van oorspronkelijke content en in mijn ogen is dit een goed werkpunt voor Jagex in de toekomst: oude content een nieuw likje verf geven en de gameplay verbeteren. Het zal het spel zeker ten goede komen.

Ondanks dat quests makkelijker worden wist Jagex de laatste maanden wel een nieuwe standaard te zetten van quests. Ja, ze worden makkelijker, maar zijn tevens ook veel leuker om te doen (minder lopen van her naar der, minder voorwerpen nodig, meer concentratie op het verhaal). Ritual of the Mahjarrat tipt in mijn ogen niet het niveau van While Guthix Sleeps, maar was zeker leuk. Mijn favoriete quest van het jaar blijft toch wel Branches of Darkmeyer, die zowel qua verhaal en graphics erg sterk naar voren kwam, en vanzelfsprekend One Piercing Note, die een nieuwe standaard voor quests heeft gezet en bewees dat RS muziek wel degelijk te luisteren valt.

Om af te sluiten heeft Jagex boven alles nog een speler weten te winnen die al het vertrouwen kwijt was, een speler die op het forum zeker niet schuw was het bedrijf in een negatief daglicht te plaatsen en ook meermaals getwijfeld heeft om te stoppen. Beste Jagex, je hebt deze speler hier, die dit bericht geschreven heeft, weer terug en nu met volle overtuiging het spel weer opstart en graag zijn maandelijkse bijdrage betaalt.

De Bot Nuke zag niemand aankomen maar was wel keihard. Daarnaast spannen ze rechtzaken aan tegen botgebruikers, die tevens volledig realistisch zijn. Copyright infringement is nu eenmaal geen malse beschuldiging, dus ja, Jagex heeft dit gevecht gewonnen. Misschien is het nog voorbarig te zeggen dat ze de oorlog gewonnen hebben, maar deze veldslag heeft serieuze wonden geslagen en ik zie eindelijk die passie en strijdlust weer die ik maanden heb moeten missen.

We hebben een nieuwe Jagex terug, maar wel eentje die in het kunnen van zijn spel gelooft. Welkom terug, zou ik zeggen.
Wat brengt 2012 dan?
Ik vermoed een sterk jaar. Ze moeten eenmaal het vertrouwen van hun eigen community vergroten. Mijn enige vrees zijn hun (nieuwe) methodes van marketing die waarschijnlijk op komst zijn, maar wie weet kan dat ook positief uitvallen.

Ik heb dit jaar veel gelachen met de mensen rondom me heen die dit spel zoveel meer schitterend maken dan het in werkelijkheid is. Via deze weg wil ik hen graag ook bedanken.

Ik denk dat Jagex goed wist waar ze mee bezig waren en het expres stil hielden. Nu, na al die tijd zou je denken? Ja, de community zat fout. Wij zaten fout. Ik zat fout. Op dat vlak wist Jagex verdraaid goed dat de Clusterfutterer geheim moest blijven en dus alle kritiek moest negeren en weerstaan.

Nu wil ik jullie nog vrolijke feestdagen wensen namens alle redactieleden. Tot volgend jaar!


Terugblik op 2011 in het echte leven

De wereld stond absoluut niet stil dit jaar, dus leek het ons een goed idee bij de redactie om, net als vorig jaar, een artikel te schrijven over de hoofdpunten van 2011.

De Arabische lente
Eind 2010 zorgde een wanhopige student met het plegen van zelfmoord voor een opstand in Tunesië. Deze 26-jarige man stak zichzelf in brand, nadat de groenten en fruit, die hij op een plaatselijk markt verkocht, in beslag werden genomen door de politie en uitleg daarover achterwege bleef. Deze brute zelfmoord schokte de hele wereld en zorgde ervoor dat het Tunesische volk wakker werd geschud en in opstand kwam. Men was de 23 jaar durende onderdrukking, corruptie en werkloosheid zat en wilde veranderingen. Honderdduizenden mensen gingen de straten op om hun mensenrechten op te eisen en het heersende regime de deur te wijzen.
Plaatje Uit paniek, en met het doel de rust te laten terugkeren, ontsloeg Ben Ali de gehele regering. De demonstranten vonden dit echter niet ver genoeg gaan en bleven doorgaan met het verzet. Pas na tientallen onschuldige doden en duizenden gewonden koos Ben Ali op 14 januari 2011 eieren voor zijn geld en vertrok samen met zijn familie naar Saoedi-Arabië. Hier houdt hij zich overigens tot op de dag van vandaag nog steeds schuil, bang voor de gevangenisstraf (35 jaar) die hem te wachten staat in zijn thuisland.

De succesvolle afloop van de revolutie in Tunesië was het startsein voor de Arabische Lente. In een tijdsbestek van minder dan een maand kwamen in vrijwel de gehele Arabische wereld de mensen in opstand tegen het gevestigde regime. Inmiddels hebben de protesten, net als in Tunesië, ook in Egypte, Jemen en Libië voor een machtswisseling gezorgd. Zo heeft men in Egypte maandenlang het Tahrirplein in Caïro bezet gehouden, met als doel hun dictatoriale leider duidelijk te maken dat hij moet vertrekken. Uiteindelijk heeft ook hij - Mubarak - de handdoek in de ring gegooid en op 11 februari 2011 zijn vertrek aangekondigd. Echter is nu, 11 maanden na zijn vertrek, de rust nog steeds niet teruggekeerd. Men is nog steeds van mening dat er niet genoeg veranderd is nu de Militaire Raad op een ondemocratische manier de macht in handen heeft gekregen en die weigert af te staan.
Afbeelding
In Libië is de revolutie veel minder vreedzaam verlopen dan in de overige landen in het Midden-Oosten. Tegenhangers van dictator Kadhaffi raakten in een oorlog verzeild met zijn leger, wat resulteerde in een maandenlange burgeroorlog met tienduizenden doden tot gevolg. Uiteindelijk moest de NAVO er aan te pas komen, om middels het instellen van een no-flyzone de Libische bevolking enigszins te beschermen. Het maandenlange bloedvergieten kende op 20 oktober 2011 zijn einde, want op die dag werd namelijk bekend dat Kadhaffi in de stad Sirte om het leven was gekomen.

Daar waar in Tunesië, Libië en Egypte de revoluties dus wel tot een resultaat hebben geleid gaat men in landen als Syrië, Bahrein nog dagelijks, met gevaar voor eigen leven, de straten op om hun stem laten horen. Het begin van de Arabische revolutie is dus hoopvol, maar het einde is nog lang niet in zicht; zolang de doorvoering van democratische hervormingen niet is bewerkstelligd zal het Arabische volk niet rusten en om haar rechten blijven schreeuwen.

Zeebeving ten oosten van Japan veroorzaakt tsunami en kernramp
Op 11 maart vond er een ramp plaats in Japan: een aardbeving van 9,0 op de schaal van Richter, de grootste ooit gemeten in Japan, deed de grond schudden als nooit tevoren. Het epicentrum bevond zich 130 km ten oosten van de stad Sendai, een havenstad aan de Japanse oostkust, in de Grote Oceaan. Deze aardbeving, die wel 6 minuten duurde, veroorzaakte ook nog eens een tsunami die ongeveer alle kusten van de Grote Oceaan trof. Door zijn nabijheid werd de noordoostelijke kust van Japan het ergst getroffen. Op dit moment had de ramp al gezorgd voor duizenden slachtoffers.

Sommigen dachten dat het voorbij was, maar niets was minder waar. Tot overmaat van ramp waren er ook nog vier kerncentrales, allemaal aan de oostkust, beschadigd. Een van deze vier, Fukushima I, was te ernstig beschadigd waardoor er sprake was van een nucleaire noodtoestand. De reden hiervoor was dat men in de kerncentrale wel meteen maatregelen tegen de aardbeving had genomen, maar dat er geen bescherming was tegen de tsunami van zo'n grote schaal.

De radioactieve straling besmette het grondwater, de atmosfeer en het zeewater dat men in enkele van de zes reactoren gepompt in een poging ze af te koelen. Dit leidde tot een stralingsniveau dat gevaarlijk is voor een mens. Hierdoor moesten duizenden inwoners uit het gebied evacueren en zijn enkele werknemers van de centrale opgenomen in het ziekenhuis.

Uiteindelijk kwam het totale dodental uit op 15.842 mensen en daarnaast waren er ook nog eens 5980 gewonden, aldus de Japanse Federale politie.

Aanslagen in Noorwegen
Het is klaarlicht dag wanneer in Oslo een bom ontploft in de regeringswijken en op het eiland Utøya een massamoord gepleegd wordt. Op het eiland was een zomerkamp aan de gang van de sociaaldemocratische Noorse Arbeiderspartij, tevens eigenaar van het eiland. Een man vermomd in politiekleren haalde er een vuurwapen boven en vermoordde tientallen onschuldige mensen. Zijn naam: Anders Behring Breivik.
Afbeelding
Breivik, een 32-jarige Noor, had de aanslag gedurende jaren op voorhand gepland. Hij noemt de aanslagen “gruwelijk, maar noodzakelijk”. Het was namelijk geen toeval dat het op een zomerkamp van de Noorse sociaaldemocratische partij gebeurde; Breivik wilde de partij die regeert namelijk treffen in het centrum. Zijn motieven waren het verschuiven van de politieke prioriteit van socialisme versus kapitalisme naar nationalisme versus internationalisme, het falen van de EU en nog veel meer.

Dit alles is te lezen in zijn 1500 bladzijden tellend manifest “2083 – A European Declaration of Independence”. Gepaard met een video – “The Knight Templar 2083” – zond hij dit manifest rond via het internet vlak voor de aanslagen gepleegd werden.

Op 16 april 2012 begint het proces tegen Breivik in Oslo, waar hij terecht staat voor beide aanslagen. Hij bekende na arrestatie, maar weigert schuldig te pleiten. Ook werd door een medische commissie bevestigd dat Breivik aan paranoïde schizofrenie lijdt, wat hem tijdens een proces ontoerekeningsvatbaar maakt en hem vrijstelt van een celstraf. Er vielen acht doden bij de bomaanslag en zevenenzeventig doden op Utøya.

Overlijden Steve Jobs
PlaatjeAl 5 jaar rondlopend met deze zware ziekte, was Steve Jobs overleden aan alvleesklierkanker. Steve, voor de meesten bekend als mede-oprichter en topman van Apple, was al sinds begin augustus op non-actief gesteld in verband met gezondheidsproblemen, maar toch kwam het overlijden van hem voor velen onverwachts. Of dit kwam door de weinige persaandacht of doordat het een hele grote gebeurtenis was, is nog een twijfelgeval.

In een ver verleden (2004) werd Jobs al eens behandeld aan kanker en overwon toen de ziekte. Toen hij in het voorjaar van 2011 weer afstand nam van zijn werk als CEO, kwam de roddelpers alweer aanzetten met zijn alvleesklierkanker. Ditmaal had de roddelpers het echter bij het rechte eind, bleek enkele maanden later. Tim Cook, de opvolger van Jobs, sprak de volgende woorden om het gevoel dat hij en velen met hem hadden te omschrijven: "No words can adequately express our sadness at Steve's death or our gratitude for the opportunity to work with him".

De Belgische regeringsformatie
Na een periode van meer dan 500 dagen wist men in België uiteindelijk op 6 december een einde te brengen aan de langstdurende regeringsformatie ooit. Het begon allemaal met informateur De Wever, die op 17 juni 2010 benoemd werd door koning Albert II en de taak meekreeg om de verschillende partijen over belangrijke vraagstukken te ondervragen. Plaatje Nadat hij door diezelfde koning uit zijn functie werd ontheven was het de taak aan preformateur Di Rupo om de standpunten van de verschillende partijen te onderzoeken en een formatie te vormen. Op 29 augustus 2010 echter diende Di Rupo zijn ontslag in, nadat hem duidelijk werd dat de partijen niet dichter tot elkaar kwamen. Dit ontslag werd door Koning Albert II in eerste instantie geweigerd, maar uiteindelijk op 3 september 2010 toch geaccepteerd. Een dag later werden er twee bemiddelaars benoemd die de vrede tussen de kibbelende partijen moesten herstellen. Ook dit lukte niet en op 4 oktober 2010 koos de N-VA er zelfs voor om zich terug te trekken uit de onderhandelingen.

Er zat voor de koning niets anders op dan de bemiddelaars te ontslaan en met een nieuw idee te komen. Weer werd De Wever erbij gehaald, dit keer om de standpunten van de partijen middels een compromis dichter bij elkaar te brengen. Ook dit mislukte, waarop de koning besloot om weer een bemiddelaar te benoemen; Vande Lanotte. Deze hield het tot het begin van 2011 vol, maar ook hij faalde uiteindelijk in zijn opdracht het vertrouwen tussen de partijen te herstellen. Een informateur en een onderhandelaar later werd Di Rupo 16 mei 2011 weer door de koning benoemd, dit keer tot formateur. Na maanden van praten en onderhandelen was hij uiteindelijk degene die het voor elkaar kreeg om toch tot een akkoord te komen. Op 1 december werd dit akkoord aan de koning overhandigd, waarop op 6 december de regering Di Rupo I de eed af legde en zo een eind maakte aan een 541 dagen durende periode zonder regering.

Aanslag in Luik
Eind dit jaar, op 13 december, was België verbijsterd door een aanslag in Luik eerder die dag. De sfeer op de Place Saint-Lambert, waar de jaarlijkse kerstmarkt gehouden werd, werd 's middags plots verstoord toen een man granaten gooide naar een bushokje en even later met zijn FN NAL-geweer begon te schieten. Na de aanslag pleegde de dader, Nordine Amrani, zelfmoord. Naast de dader vielen er nog vier doden, onder wie twee jongeren, een jongen van 17 maanden oud en een vrouw van 75 jaar oud. Ook is er sprake van meer dan 100 gewonden.

Later bleek het dat Amrani die dag zich had moeten melden bij de politie. Hij had namelijk al een behoorlijk strafblad met zedenfeiten, illegaal wapenbezit en het kweken van cannabis. Bij een huiszoeking na de aanslag trof de politie nog meer wapens aan en het lijk van een 49-jarige huishoudster, die blijkbaar eerder die dag was vermoord.

De Belgische premier, Elio Di Rupo, koning Albert II en nog andere personen van het Belgische koningshuis hebben hun rouw al betuigd. Ook werd er vier dagen na de aanslag een zogenaamde "witte mars" gehouden door Luik.

De kredietcrisis & de staatsschuldcrisis
De kredietcrisis was, net als de voorbije jaren, erg prominent aanwezig in het nieuws in 2011. De economische crisis die reeds sinds 2007 woedt kent zijn einde nog lang niet en door de langdurige sleur zijn de meeste mensen ook niet meer volledig mee met hoe het nu allemaal werkelijk ineen zit. Volg ons door dit overzicht van wat er allemaal speelde de afgelopen jaren.
Afbeelding
De crisis begon in principe reeds tien jaar geleden. De Amerikaanse woningmarkt ligt aan de basis. Na de aanslagen van 11 september dreigde namelijk een recessie – een daling van de economische groei tot deze lager is dan gemiddeld – waar de centrale banken in Amerika op reageerden. De officiële rente verlaagde sterk tot een dieptepunt en leningen werden zo veel goedkoper.

Daarenboven was er ook een toename van liquiditeiten in het financieel systeem. Dit waren echter lang niet de enige aanleidingen tot de kredietcrisis.

Er vormden zich heel wat nieuwe hypotheekvormen in de Verenigde Staten en het beeld dat men had van kredietwaardigheid verminderde gestaag. Mensen die eerder niet kredietwaardig bevonden werden, werden dat toen wel en ook aan hen werden hypotheken uitgeloofd. De prijzen van de huizen gingen omhoog en men begon huizen te zien als handelswaar. Huizen werden opgekocht en later doorverkocht met winst en dit herhaalde zich meermaals.

Ook was er de deregulatie, het afschaffen van regels, en werd er niet meer zo nauw gekeken op de nog wel geldende regels. Nadat het kwaad al geschied was, kwam men tot inzien dat veel van de leningen die uitgeloofd werden eigenlijk nooit uitgeloofd mochten worden.

Zolang de prijzen gestaag bleven stijgen, was dit allemaal niet zo’n groot probleem, maar omstreeks 2006 stagneerden de prijzen in verschillende deelmarkten in de Verenigde Staten en in 2007 scherpten zowat alle hypotheekbanken hun leningsvoorwaarden aan. Dit ten koste van de huiseigenaren.

Hoewel dit allemaal over de Verenigde Staten van Amerika gaat, kwam dit proces ook voor in andere landen, al dan niet in mindere mate. Andere landen die getroffen werden waren het Verenigd Koninkrijk, Ierland, Canada en Nederland. In deze landen stagneerden de prijzen omstreeks 2008-2009.

Het waren echter niet enkel de hypotheekleningen die toenamen. Ook andere leningen namen toe en kenden eenzelfde soort verval. Hierbij gaat het om commerciële leningen, maar ook staatsleningen en andere leningen aan overheden. Hoewel de consumptie sterk verminderde, had dit een negatief effect op de reële economie.

Dit alles leidde uiteindelijk tot een opeenhoping van problemen, waarin zelfs de centrale banken betrokken raakten en de schattingen van de schade toenamen van enkele miljarden dollars in het begin tot biljoenen dollars in het derde kwartaal van 2008.

Aan het einde van die derde kwartaal escaleerde de crisis dan ook. De interbancaire geldmarkt kwam helemaal vast te zitten en daalden de aandelen enorm. De overheden waren genoodzaakt in te grijpen en de banken als het ware te redden. In Amerika kwam men eerst niet tot een akkoord en hoewel het dicht bij huis ook niet van een leien dak verliep, werd Fortis toch opgevangen door de overheid in Nederland en in België en Luxemburg werd het grootste deel van de Fortis-activiteiten verkocht aan BNP Paribas. In Duitsland werd het Hypo Real Estate – een Duitse hypotheekbank – opgevangen. Ditzelfde gebeurde ook in Groot-Brittannië.

Een maand later, weer een hoop problemen achter de rug, werd duidelijk dat veel landen in een recessie terecht gekomen waren. De rente werd nogmaals verlaagd en in het eerste kwartaal van 2009 werd duidelijk dat landen over de gehele wereld in een recessie verkeerden en dat de landen die afhankelijk zijn van export het hardst getroffen werden. Meer en meer ondernemingen kwamen in problemen en dienden te reorganiseren, al dan niet met hulp van de overheden.

In het najaar van 2009 meldde de OESO (de Organisatie voor Economische Samenwerking en Ontwikkeling) dat de recessie mondiaal gezien wel eens voorbij kon zijn, gebaseerd op de groei die Frankrijk, Duitsland en Japan boekten de maanden voorheen. Ook de economie van de gehele Eurozone groeide en ook in Amerika werd de recessie als eindig beschouwd.

Intussen was de woningmarkt in Amerika reeds gestabiliseerd, maar toch nog niet vrij van problemen. Er werd bij de meeste hypotheken een renteherziening uitgevoerd, wat resulteerde in toenemende maandelijkse kosten. De financiering van commercieel onroerend goed wordt ook een steeds groter probleem, omdat er veel leegstand is en die leegstand enkel maar stijgt.

In 2010 ging het er ook niet op vooruit. De reddingsplannen pakten niet uit zoals verwacht, integendeel; huiseigenaren kwamen zelfs weer in betalingsproblemen. Ook stegen de betalingsachterstanden op Amerikaanse hypotheken weer gestaag, ook al investeerde de overheid miljarden.

Toch speelden de overheden een erg grote rol in de kredietcrisis. Het wordt wel vaker gezegd dat dit de ernst van de crisis aanduidt, maar dat is niet volledig waar. De overheden hebben de crisis onderschat en meende men dat men de crisis onder controle had of zelfs dat de kredietcrisis zijn hoogtepunt al gekend had en dit reeds omstreeks 2008. In 2009 schreef het IMF (Internationaal Monetair Fonds) in een rapport dat er weer vertrouwen aan het komen was in de financiële markten, maar niets was minder waar. Hoewel men niet kan nagaan hoe de crisis geweest was zonder de invloed van de overheden, kan men wel vaststellen dat de overheden niet alleen positieve zaken konden brengen voor de kredietcrisis. Schadeclaims die uitbetaald moesten worden door de overheid waren bijvoorbeeld een doorn in het oog van de crisis.

Officiële rentetarieven werden veelvuldig verlaagd, tot extreem lage niveaus, fiscale stimulansen, het verschaffen van liquiditeiten aan de banken van de centrale banken uit, overnames van banken, overheidsleningen, het mengen in het aandelenkapitaal, nationalisering van de banken en nog een pak meer maatregelen werden in de strijd geworpen. Uiteraard hielpen de EU-landen elkaar ook uit de nood, alsook sprong het IMF bij waar mogelijk.

Velen onder jullie vragen zich nu waarschijnlijk af wat de crisis teweeg bracht bij ons, in Nederland en België.
Afbeelding
Fortis was een eerste sterke indicator van de kredietcrisis. Fortis had problemen bij het vormen van kapitaal om ABN AMRO het aankoopbedrag te betalen dat ze hen verschuldigd waren. Drie overheden sprongen in. De Nederlandse overheid nam alle Nederlandse activiteiten van Fortis over, alsook betaalden ze het deel van ABN AMRO dat deel was van Fortis. Het Franse BNP Paribas kocht het grootste deel van de Belgische en Luxemburgse activiteiten van Fortis. Het aandeel van Fortis werd een week opgeschort en heropende zo’n 60% lager dan voorheen. Fortis Bank verkondigde veertien miljard euro nettoverlies te hebben in de eerste drie kwartalen van 2008 en verwachtte nog zo’n vier tot vijf miljard euro extra nettoverliezen. De Nederlandse overheid pompte rechtstreeks drie miljard euro in ABN AMRO en zette nog eens anderhalf miljard euro leningen om in eigen vermogen.

Ook de Ijslandse bank Landsbanki, eerder bekend onder de naam Icesave, kwam in problemen. Gemiddeld spaarden 120.000 spaarders 13.000 euro bij Icesave, maar de bank kon haar garantieregeling niet nakomen. Wanneer ook de Ijslandse regering deze niet kon nakomen, sprong de Nederlandse overheid bij. Veel mensen verloren hun spaargeld bij Icesave en trachtten om het via de Nederlandse overheid terug te winnen.

De Ijslandse, Nederlandse en Britse regeringen kwamen tot een akkoord over de terugbetaling, maar een jaar nadien beweerde het Ijslands parlement dat er geen meerderheid was voor de goedkeuring van de akkoorden. Het IMF en andere geldschieters stelden zich zo op dat toegezegde leningen eerst uitbetaald zouden worden na het definitief worden van de akkoorden. Het parlement ging akkoord met de opgesteld wet, maar onder druk van de bevolking weigerde de president de wet te ondertekenen. Uit een referendum gehouden door de premier was er een infinitissimaal aantal inwoners voor de wet.

Ook kapitaalinjecties van de overheid werden uitgevoerd. De Nederlandse overheid stelde 20 miljard euro beschikbaar voor versterkingen van de financiële sector. ING eiste hier 10 miljard euro van op, AEGON drie miljard en SNS REAAL volgde met 750 miljoen euro. Later volgde nog een garantie van bijna 28 miljard euro aan de Amerikaanse Alt-A hypotheken. ING betaalde 5 miljard terug, plus rente en AEGON betaalde 500 miljoen euro terug. In België ontvingen KBC, Ethias en Dexia een kapitaalinjectie en KBC kreeg er nog een tweede achteraf. Na al deze overheidssteun dienden de banken ook op andere wijze tewerk moesten gaan.

Algemeen in Europa is er in 2011 een sterke groeivertraging geweest, voornamelijk door de vele bezuinigingen. Op de Eurotop begin december dit jaar bereikten de landen van de eurozone een akkoord over een strengere begrotingsdiscipline. Een eis van een sluitende begroting moest in de grondwet opgenomen worden en overschrijdingen zouden sancties teweegbrengen, mits de Eurolanden elkaar voor de rechter dagen.

Het was geen onbewogen jaar in Europa voor de staatsschuldencrisis; Portugal, Griekenland, Italië, Ierland en Spanje raakten in de problemen. Ze dienden veel leningen af te sluiten en hun rating werd meermaals verlaagd.

Dat de afgelopen jaren economisch allesbehalve veel goeds gebracht hebben is zeker, maar we zullen zien waar 2012 ons brengt en hoe de titanenstrijd tussen Merkel, Sarkozy en de overige EU-toppers zal besloten worden.


De Dagannoth

PlaatjeDe Dagannoth zijn wezens die hun oorsprong kennen uit de zee. Ze staan bekend om het grote aantal lifepoints dat ze hebben en de defence waar je goed doorheen kunt hitten. Het zijn monsters waar niet veel over bekend is, maar waar men toch vaak mee in aanraking komt. Zo spelen ze een rol in quests als Blood Runs Deep en Horror from the Deep en kun je ze van een slayermaster als opdracht krijgen, maar kan het ook gewoon zo zijn dat je de Dagannoth bevecht om de experience of om de schatten en charms die ze achterlaten.

Het weinige dat we van hun geschiedenis weten is dat ze in het Derde Tijdperk in een oorlog verwikkeld raakten met de Fremenniks en sindsdien elkaars grootste vijanden zijn. Het schijnt namelijk zo te zijn dat de Fremenniks op de Dagannoth jaagden omwille van hun huid, waar ze vervolgens kleding en wapenrusting van maakten; hoogstwaarschijnlijk is dat dus de oorsprong van het voortdurende conflict tussen deze twee rassen.Plaatje

Lighthouse, Chaos Tunnels en Waterbirth Island
Er zijn verschillende plekken op Gielinor waar Dagannoth in grote groepen met elkaar leven. Wie de quest Horror from de Deep heeft voltooid kan onder het “Lighthouse” level 92 en 74 Dagannoth vinden die met melee en ranged aanvallen. Deze plek is trouwens zeer geschikt om je slayertasks uit te voeren, omdat je hier gebruik kunt maken van een Dwarf Multicannon. Een minder bekende plek waar de Dagannoth te vinden zijn is in het noordwesten van de Chaos Tunnels. Net als onder het Lighthouse is dit overigens een multicombatgebied. Tot slot zijn er ook in de tunnels onder Waterbirth Island een hoop Dagannoth te vinden die een confrontatie niet uit de weg gaan.

De Dagannoth Kings
De meest bekende en de meest gevreesde Dagannoth zijn zonder twijfel de Dagannoth Kings (lvl 303). Deze drie wezens, die diep in de Waterbirth Island dungeon te vinden zijn, gebruiken ieder een andere aanvalsstijl uit de combattriangel.

Prime, die tevens de sterkte van de drie broers is, gebruikt op magie gebaseerde aanvallen, waarmee hij van grote afstand tot 610 schade kan toebrengen. Het is dus aangeraden om, zolang Prime in leven is, protect from Magic aan te hebben, mits je natuurlijk binnen zijn bereik bent. Rex, de broer van Prime die met melee aanvalt, kan gelukkig niet op afstand aanvallen en zijn maximale hit (280) is ook veel lager dan die van Prime. Op Rex wordt dan ook het meest gejaagd, omdat je hem op bepaalde plekken kunt vastzetten en zo dus geen schade van hem oploopt. Tot slot heb je nog een laatste Dagannoth King, genaamd “Supreme”, die je meestal als eerste tegenkomt na het afdalen van de ladder die naar de schuilplaats van de drie broers leidt. Deze Dagannoth King gebruikt ranged om zijn vijanden te verslaan. Hij is verder niet zo sterk als Prime, maar zijn langeafstandsaanvallen moeten niet onderschat worden.

De belangrijkste reden waarom men deze drie broers bevecht, zijn de zeldzame drops die ze zo nu en dan achtergelaten. Zo bestaat er de kans dat je na het doden van Rex een Warrior of Berserker ring krijgt. Van Prime kun je naast een Seers ring ook een Mud Battlestaff krijgen en degene die Supreme weet te verslaan, kan zomaar een Archer ring of Seercull rijker zijn. Naast deze unieke drops hebben de broers ook nog een gezamenlijke drop, namelijk de dragon hatchet.
Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding
De Dagannoth Mother en Balmung
De Dagannoth Mother die je op het einde van de quest Blood Runs Deep moet verslaan is, na de Dagannoth Kings, de sterkste Dagannoth in het spel. Vooral het feit dat ze telkens van kleur verandert en daarmee een ander zwak punt krijgt, vereist veel geduld en concentratie. Voor je echter te maken krijgt met deze Dagannoth Mother moet je in de quest Horror from the Deep een gevecht met haar moeder weten te winnen. Ook zij draagt de naam Dagannoth Mother en kent dezelfde eigenschappen als haar dochter. In de Dominion Tower kun je trouwens de gevechten met beide Dagannoth Mothers overdoen, indien je dat graag wilt.

Tijden de quest Blood Runs Deep krijg je van Queen Sigrid een wapen genaamd “Balmung”. Dit wapen dient als hulpmiddel in het gevecht met de Dagannoth Mother en kan haar, maar ook alle andere Dagannoth, grote schade toebrengen. Om dit wapen te kunnen dragen heb je, naast twee vrije handen, ook 75 attack nodig. Balmung werd vroeger veel gebruikt in gevechten met de Dagannoth Kings, maar nadat er betere wapens in het spel waren gekomen is dit wapen een beetje naar de achtergrond verdwenen.


Grafische updates van de Wilderness

PlaatjeDe Wilderness, iedereen kent het natuurlijk wel, het grote verwoeste gebied in het noorden van Runescape. Het is de plek waar spelers monsters, of elkaar, te lijf gaan. Nog niet zo lang geleden was deze woestenij niet meer dan een woestenij, maar sinds de grafische updates is het, tja, nog steeds een woestenij. Echter wel een woestenij met een mooier uiterlijk!


Er is veel veranderd aan de Wilderness in de afgelopen grafische update. Eén van de grootste grafische hoogstandjes van deze update is zeker weten de lava. Net als het nieuwe water van een tijdje geleden is nu de lava ook veel mooier geworden! Met speciale effecten zoals bubbels en blubberige geluiden is dit echt een hele verbetering!
Afbeelding
Net als in een groot deel van Runescape zijn hier nu ook nieuwe bomen toegevoegd. Het enige dat jammer is aan deze bomen, is dat ze dood zijn, maar ondanks dat, zijn ze toch mooi. Het kan misschien nog even duren, maar uiteindelijk zullen alle bomen zo worden! Voor de wilderness is Jagex in ieder geval wel even klaar.

Plaatje
Het allergrootste van deze update is toch de grote pilaar in het midden van de Wilderness Vulcano. Zoals je ziet is het een soort grote pilaar die schijnbaar uit de lucht is komen vallen, dat kun je zien aan de gebarsten grond waar hij instaat, maar het kan ook zijn dat hij uit de grond is gekomen, we weten het niet zeker.

Op Runefest, een groot feest voor Runescape-spelers georganiseerd door JaGeX, is hier hoogstwaarschijnlijk over gesproken. Daar lieten ze een plaatje zien van exact deze pilaar, en praatten ze over de terugkeer van Bounty Hunter. In deze nieuwe versie zou er één wapen zijn dat naar beneden zou komen van de goden, dat ontzettend sterk is. Iedereen wil dit wapen natuurlijk hebben en mensen zonder dit wapen zullen diegene mét het wapen proberen te vermoorden. Dat is het hele idee.

Er komt een sterk blauw licht vanaf en er staan vreemde tekens op. Deze tekens staan voor het woord "Behafe". Dit lijkt op het werkwoord "behave" uit het Engels, wat "gedragen" betekent. Dit komt omdat het een herinnering is van Guthix, de god van balans, aan de andere goden om nooit meer opnieuw een God War te starten. Door de eerste God Wars is de wilderness namelijk verwoest. Dit is bevestigd door Mod Moltare.
Afbeelding
Mod Moltare noemt de pilaar hier een zwaard, dus het zou kunnen zijn dat dit een gigantische versie is van het wapen van de goden, maar omdat er geen echt handvat aanzit lijkt het daar niet echt op.


Flash Powder Factory

Nadat de thieving minigame Rogues’ Den was verwijderd, kwam Jagex met de nieuwe, vervangende minigame: de Flash Powder Factory! Deze minigame is geplaatst midden in het oude Rogues’ Den; dat ligt onder de Toad and Chicken Bar in Burthorpe, ten noorden van Taverley. Praat met Brian O’Richard en hij zal je naar de Factory toe teleporteren.
Afbeelding
Als je met Brian praat kan hij je vertellen over de Rogues’ Den. Nadat de Imperial Guard achter de Rogues’ Den kwam, sloot Brian die. Hij was depressief omdat zijn grot, die bedoeld was voor de Rogues’ Den, alleen werd gebruikt door mensen die hun cooking trainden. Dat komt doordat er in dezelfde grot waar Brian O’Richard zich bevindt een heel populaire cooking spot is. Mensen kunnen op het vuurtje dat daar constant brand heel snel hun cooking trainen via de bank die daar vlakbij is.

Nadat Brian de Rogues’ Den had gesloten opende hij de Flash Powder Factory, deze gevaarlijke fabriek heeft goed voorbereide mensen nodig om te kunnen werken. Door thieving, agility en herblore te combineren baan je je een weg door de fabriek. Hiervoor kan je thieving en agililty xp krijgen.

Het doel van de minigame is om flash powder te verzamelen. Elk spel duurt vijftien minuten. In de Flash Powder Factory liggen reagentia verspreid; dit zijn stoffen die door middel van een reactie andere stoffen aantonen. De reagentia zijn (net als de machines waar ze in zitten), met weinig inspiratie ‘A’ en ‘B’ genoemd. De reagentia moeten via herblore gecombineerd worden met katalysators. Je krijgt in het begin van de minigame zes katalysators. Door de reagentia te verzamelen en deze samen met de katalysators in mixmachines te stoppen, houd je de fabriek draaiende. Dat gaat echter niet zo gemakkelijk als het klinkt.

PlaatjeOveral in de gangen van de Factory staan verschillende obstakels. Via de gangen verplaats je je van kamer naar kamer. Het is aan jou de taak om deze door middel van agility de gangen te overbruggen en de twee reagentia, samen met het katalysatorpoeder, succesvol in de willekeurig geplaatste mixmachines te krijgen. Je kunt de mixmachines vinden door de rode pijlen die op de map zijn geplaatst te volgen. In één kamer in het midden van de map staat een katalysatormachine, waar je katalysatorpoeder uit kan halen. Door dit te doen zullen sommige deuren dichtgaan, je kunt deze weer openen door op de blauwe knop naast de deur te drukken. Als de knop echter rood is, zit er niets anders op dan terug te gaan.

Er kan een moment komen dat je door de katalysatormachine vast komt te zitten in een gang met twee gesloten deuren. Als dit gebeurt, heb je een paar seconden om door een van de deuren aan de uitgangen van de gang te stappen. Doe je dit te laat, dan is de game vervroegd afgelopen en wordt je teruggestuurd naar Brian.

Om je te helpen flash powder te maken heeft Brian een speciale machine, genaamd fallen rubble, geplaatst. Deze machine bevindt zich ergens in een van de kamers van de fabriek. Fallen rubble kan behulpzame items bevatten die je in het spel helpen, namelijk Rogue armour (de armour van de oude minigame Rogues’ Den), flash powder of katalysatorpoeder. Je voortgang in de minigame heeft invloed op de fallen rubble; hoe langer je speelt en hoe meer punten je verzamelt, hoe vaker er wat in de machine zit. Je kan Rogue armour ook willekeurig op de grond vinden in de fabriek. Deze armour heeft effect op het spel: draag de complete set en je krijgt twee minuten extra!
Afbeelding
Ook thieving komt voor in de Flash Powder Factory. Als je in deze minigame aan het spelen bent, ben je namelijk bijna nooit alleen. De spelers die samen met jou in de minigame zitten hebben de mogelijkheid om elkaar te kunnen dwarsbomen. Je kunt andere spelers bestelen om katalysators te krijgen, door dit te doen krijg je bonuspunten. Je kunt een speler niet meer dan twee keer bestelen. Je kunt ze ook niet snel achter elkaar bestelen zoals normaal bij thieving, of iemand onmiddellijk terug bestelen als iemand dat net bij jou heeft gedaan. Ook kun je geen flash powder van elkaar stelen.

Voor elke hoeveelheid flash powder die je maakt krijg je zogenaamde ‘Brianpunten’. Deze punten worden op het eind van het spel omgezet in beloningspunten, die je kan inwisselen voor bepaalde beloningen. Deze beloningen zijn onder andere thieving of agility xp. Daarnaast kan je ook nog kiezen voor verschillende armour, deze armour helpt je om beter te presteren in de minigame. Zo geeft de factory body je twee minuten extra speeltijd en een factory mask geeft je meer kans op items.


Dominion tower

Er was lang op gewacht, maar daar was het dan: de dominion tower. Deze toren is simpel gezegd een activity waarbij je (eind)bazen van voltooide quests opnieuw kan bevechten. Wanneer je het echter uitprobeert leer je dat het veel uitgebreider is dan dat.

In de dominion tower zijn er vijf spelmodes, met elk hun eigenschappen. Bij de eerste, climber, gaat het erom dat je zo veel mogelijk bazen op een rij verslaat. Welke je moet verslaan is willekeurig, maar je kan wel de bank gebruiken tussen elk gevecht. Je krijgt echter wel bij elk gevecht een zogenaamde "handicap" erbij, waarvan de meeste nadelig zijn, maar ook sommigen ook voordelig.
Afbeelding
De tweede spelmode heet endurance. Deze heeft natuurlijk met uithoudingsvermogen te maken. Hoe lang houd jij het uit om bazen te bevechten met éénzelfde set-up? Daar draait het om bij endurance. Gelukkig heb je hierbij geen handicaps, maar enkele eindbazen zijn heel moeilijk om te verslaan zonder voorbereiding.

Als derde mode is er freestyle. Hierbij ben je dan ook vrij met wat je doet. Je kiest zelf welke baas je wilt bevechten (mits je deze al eens verslagen hebt), met welke set-up je wilt vechten en welke handicaps je eventueel wilt. Daar staat dan wel tegenover dat je geen beloning krijgt bij freestyle.

Na freestyle komt er weer een andere speciale spelmode, die niet voor niets special heet. Hierbij kan je je wagen aan speciale uitdagingen die Jagex heeft opgesteld. Kan jij Nomad twee keer achter elkaar verslaan? Ben je voorbereid op de wraak van de 15 Evil Chickens? En kan je vijf minuten overleven tegenover alle eindbazen van de quest Dream Mentor? Bij specials heeft deze activity de gekste dingen voor jou in petto.

De laatste spelmode is eigenlijk niet echt een spelmode. Spectating gaat om het bekijken van een gevecht van iemand anders in één van de vier andere spelmodes. Ook is het vereist één gevecht te bekijken om enkele beloningen te kunnen bemachtigen.

Natuurlijk geen activity zonder beloningen! In de dominion tower valt er een heleboel te winnen. Van alle spelmodes, behalve freestyle en spectating, krijg je zogenaamde "dominion factor" of dus gewoon punten. Tussen elke spelmode kan je met deze punten een heleboel speciale voorwerpen krijgen, zoals dominion wapens. Deze wapens (sword, crossbow en staff) kan je alleen in de toren gebruiken en hebben heel hoge bonussen, maar gaan kapot na verloop van tijd. Ook kan je met je met je dominion factor speciaal food en potions krijgen die je in de activity kan gebruiken. Voor de rest krijg je altijd ook nog een XP book, waarmee je XP kan krijgen in één van je combat skills, en ook nog wat spulletjes die je kan verkopen voor geld. Denk eraan dat dit slechts enkele voorbeelden zijn. Het echte aantal beloningen is veel uitgebreider.
Afbeelding
Toch was niet iedereen binnen de community even blij met deze update. De eis van 110 combat level viel bijvoorbeeld bij velen niet in de smaak. Zeker niet als je weet dat je in de toren bazen kan bevechten die slechts een combat level van onder de 50 hebben.


Prestaties op RS

In december zijn er genoeg redenen om feest te vieren. Verschillende mensen kunnen ook op RuneScape een feestje geven, omdat zij een leuke prestatie behaald hebben. De redactie wil dus ook graag de volgende mensen feliciteren...

PSO Jordy met 99 summoning!
Cotoneaster met 100M slayer experience!
PlaatjeDragon209 met 99 dungeoneering!
StefanRSW met 95 constitution!
Henr40 met 99 runecrafting!
Beanoodle_ met Ritual of the Mahjarrat!
Noep met 99 attack en maxed melee!
Daan met Monkey Madness!
Poeper met 200M cooking experience!
Mikal met Nomad's Requiem!
Masterxvi met 99 magic!
Mr Silliej met 92 ranged!
Turmoil inc met het maximale total level!

Daarnaast willen we natuurlijk ook alle andere mensen proficiat wensen, die niet in dit lijstje staan en toch iets leuks hebben behaald.

Verjaardagen

Ook zijn er deze maand verschillende LTFers jarig! De redactie wil graag iedereen die jarig is een fijne verjaardag wensen, dus we feliciteren...

Odius33, ~Glenn, Nilsie, YS, iPretend, De beste 95, Benelux, Adidas, Robert bier, DaJamie, J3ram, jb godranger, Josh, Ik Faal Hard, Sneijderfan, Stuart, bobmax10, Spacey, the dragon, Puma, iMichel, Stefan, Denikids, lieke1999, Max Ownzu, Extreme I-Jesse, Steve, Driftking468, Tamim en Il Seduttore!

Maak er een mooie verjaardag van! Als jouw naam hier niet in staat en je bent ook in december jarig, dan wensen we jou natuurlijk ook een fijne verjaardag toe. Je kunt in de krant komen te staan door je naam en verjaardag in dit topic te posten.


Kerstpuzzel

Deze kerstkrant heeft ook weer een puzzel voor jullie in petto, met als thema "Kerstmis en nieuwjaar in RuneScape en de community." Deze keer bestaat de puzzel uit vijf vragen: vier multiple-choice vragen en één bonusvraag. De regels voor de bonusvraag zijn verderop te vinden. Als je de vier eerste vragen hebt opgelost heb je vier cijfers. Deze vier cijfers kan je met behulp van de sleutel "hexadecimaal" omzetten naar drie letters. Deze drie letters zijn het uiteindelijke antwoord, dat je kan opsturen naar Wout12345, maar voordat we beginnen met de puzzel, eerst de winnaars van de vorige puzzel.

De volgende mensen hadden vijf van de zes vragen juist:
w mp en 3e aragon.

De volgende mensen hadden alle zes antwoorden goed:
Gabiysh, Loozn, kadoya121, Dento en judogurl 1.

Allemaal gefeliciteerd!

Vraag 1: Rond deze tijd van het jaar zou Gielinor zich dichtbij een andere dimensie, namelijk het Land of Snow, bevinden. Welke demonen komen vanuit die dimensie soms naar Gielinor?
5. Frozen hell-rat
3. Lesser ice demon
2. Snow imp

Vraag 2: Rond deze tijd vorig jaar, werden er een reeks evenementen, die deel uitmaakten van één groot evenement (spel), gehouden binnen de Nederlandse Runescapeforumgemeenschap. Hoe heette dit grote evenement/spel?
5. De Runescape Winterspelen
8. Het Winterfestival
4. De Nederlandse Kerstevenementen

Vraag 3: LTF hield laatst een competitie om aan een kerstbanner voor het forum dit jaar te komen. Sinds welk jaar, dus hoeveel keer, wordt deze wedstrijd gehouden?
9. Nog maar sinds dit jaar, één keer dus.
1. Vanaf vorig jaar, twee keer dus.
6. Al vanaf twee jaar geleden, drie keer dus.

Vraag 4: Welk Runescapefiguur is het minst aantal keren aan bod gekomen in holiday events tot nu toe?
7. De Queen of Snow.
8. Santa Claus, oftewel de kerstman.
3. Jack Frost.

De bonusvraag heeft, met een goede reden, een speciale regel: het antwoord van deze vraag mag alleen worden ingezonden voor 31 december. Het antwoord is niet nodig om de rest van de puzzel op te lossen. Ook is dit geen multiple-choice. Als je dit antwoord hebt gevonden kan je het mee opsturen met je drie letters.

Bonusvraag: Je bent een ... als je met vuurwerk stunt.


Paper of fame
Afbeelding
Op LTF zijn er vrij veel wedstrijden waaraan je kan deelnemen. Omdat het nogal moeilijk is om al deze wedstrijden te volgen, kwamen wij op het idee om jullie een maandelijks overzicht te geven van de winnaars. Hier is een nieuwe editie van the Paper of Fame!


De Screenshotcompetitie
In deze competitie is het de bedoeling om een zo mooi en origineel mogelijk plaatje van RuneScape te nemen. Je kan hier enkel in de finale komen als de jury je de meeste punten geeft. De winnaars van deze maand:
 Winnaar van het thema Planten en Gewassen
Afbeelding
Gefeliciteerd Nelly!
 Winnaar van het thema Emotes
Afbeelding
Gefeliciteerd Aquaskill!


De Suggestie Awards
Dit is een wedstrijd voor de creatieve zielen onder ons. De wedstrijd bestaat eruit om rond een bepaald thema een leuke suggestie voor RuneScape te verzinnen. De stemming verloopt volgens een peiling, er zit dus geen jury tussen.
 Winnaar thema: Quests
The Soul of Streamer
Moeilijkheidsgraad: Gemiddeld
Lengte: Gemiddeld
Startpunt: Praat met Streamer net voor het Astral Altar op Lunar Isle
Startpunt op de Wereldkaart: (Word voor gezorgd)
Alleen voor Members: Ja
Eisen: Je moet Lunar Diplomacy hebben voltooid. Je hebt ook 68 Dungeoneering, 75 Magic, 64 Agility en 44 Runecrafting nodig. Je moet ook een monster van level 222 verslaan.

Benodigde Spullen: Goed Armour, goed voedsel, astral, water en fire runes, pestle and mortar ring of kinship en tinderbox. Als je potions wil kopen moet je minimaal 1000 coins meenemen.
Praat met Streamer. Hij is niet erg blij. Hij zit er dan ook verlaten bij. Vraag wat er is. Hij zal je zeggen dat zijn ziel is opgeslokt. Daardoor kan hij niet meer lachen, pret beleven of andere leuken dingen in het leven doen. Vraag of je hem kunt helpen. Streamer wil je hulp maar dolgraag. Je zal vragen wat je moet doen. Streamer legt uit dat je het beest moet doden en zijn ziel in een flesje moet brengen. Streamer teleporteert je nu weg naar een soort droom net als in Lunar Diplomacy.
Afbeelding
Praat hier weer met Streamer. Hij verteld je waarom je hierheen heeft gebracht. Het monster is sterk en kan met een speciale spreuk worden verslagen. Vraag welke items je nodig hebt. Je hebt Astral, Fire en Water Runes nodig voor de spreuk. Geef de Runes aan Streamer. Hij zal je een spreuk leren. De spreuk is: ''Arayal Disconte''. Onthoud die spreuk goed want die heb je later nodig tijdens de Quest. Hij geeft je jou Runes terug en vraaft het te oefenen op een dummy. Doe dat 5 keer en praat weer met Streamer. Streamer verteld ook dat de kamer van het monster vol met obstakels zit om bij hem te komen. Zeg dat dat geen probleem is. Streamer vertrouwd je niet en wil je testen. Hij neemt je mee naar een soort gebied. Net als het Drill Demon evenement. Het werkt ook zo. Wanneer je push-ups moet doen, ga je naar die mat en je doet push-ups. Doe dit 5 keer. Daarna zal Streamer je nog een laatste tijd laten ondergaan. Hij neemt je mee naar een soort Agility Arena. Er staan monkey bars, step stones en touwen. Doe het parcours een keer en zeg dat je klaar bent. Streamer en jij gaan nu terug naar Lunar Isle bij het altaar.

Je bent nu bijna klaar. Hij geeft je nu nog wat informatie over een speciale rune. Een Energy Rune. Die kun je craften door een Air, Water, Earth en Fire Rune fijn te malen en alles bij elkaar te gooien. De runes krijg je van Streamer. Maal de Runes fijn en doe ze bij elkaar. Streamer zal hem klaarmaken voor jou om hem te craften. Je krijgt een Unpowered Energy Rune. Doe die op het Astral Altar voor een Energy Rune. Nu heb je alles voor het gevecht. Streamer vergeet bijna je nog een vial te geven. Hij geeft je hem gauw en verteld dat je met zijn 2 vrienden moet praten. Die zijn op Daemonheim. We gaan ernaartoe met je Ring of Kinship.
Afbeelding
Eenmaal op Daemonheim aangekomen gaan zie je een Primal Warrior en Sagittarian Ranger ziet staan. Praat met hun. Vertel dat je door Streamer gezonden bent om hun te helpen. Ze bedanken je alvast. Nu komt ook Streamer aan op Daemonheim. Hij zegt dat hij klaar is, net als de Warrior en Ranger. Zeg dat je er klaar voor bent. Ga nu met zijn 4 naar de grote cirkel in het midden van Daemonheim. Ga er op staan. Je gaat nu met zijn 4 naar beneden en komt op de zogenaamde ''Chaotic Floor''. Die lijkt op de Occult Floors, alleen wat donkerder. Het is er erg donker. De Ranger pakt een Torch en wil hem aansteken. Maar hij heeft geen tinderbox. Geef hem die van jou. Hij steekt hem aan. Nu moeten jullie met zijn vieren de Dungeon doen. Het gaat zoals dungeoneering. Je doet alle kamers tot je de Boss vind...De Warrior vraagt of je nog potions wil. Die kun je kopen voor 1000 coins. Dit hoeft echter niet.

Streamer vertelt dat je gewoon de boss moet aanvallen. Hij wil hem zelf doden. Maar meneer is de spreuk weer eens vergeten...Vertel hem de spreuk nog een keer. Hij zegt dat hun 3 naar binnen gaan. Vraag of je er klaar voor bent. Zeg dat je er klaar voor bent. Ga naar binnen. Leg de obstakels af en spring op het einde van de hangende stok af. Je komt nu bij het monster. Het lijkt op een Demon. Val hem aan. Wanneer 1 van de 3 het teken geeft, ga je achter hem staan. Je kiest dan de juiste spreuk en vuurt hem af. Zo verzwakt hij. Wanneer zijn lifepoints leeg zijn, zie je een filmpje dat Streamer met een enorme Magische spreuk de Demon vermoord. Nu moet je de ziel pakken. Doe de vial op de buik van het monster. Je pakt nu zijn ziel. Doe de Energy rune erbij en geef het aan Streamer. Die word nu ineens vrolijk en is weer normaal. Joepie! Jullie gaan nu allemaal terug naar Daemonheim. Praat daar nog met hun 3 en ontvang je beloning. Je Quest is nu bij deze voltooid!
Beloning: 20.000 xp in Dungeoneering, Magic, Agility en Runecrafting. Je kan nu 1x per week het monster doden voor slayer xp. Dit ligt echter aan je level. Je krijgt nu ook de mogelijk om 5 nieuwe vloeren te doen. Chaotic Floors. Lvl 75 tot 91 is nodig om deze te doen. Je armour woord nu ook 20% sterker als je een volledig setje Zephyrium of hoger draagt. Deze hoeft niet gebind te zijn. Je kan nu ook de spreuk die sterk is tegen Kal'Gerions/Demons. Je krijgt ook nog 10.000 coins.

Questpoints: 3
Questen waar je deze voor nodig hebt: Geen
Gefeliciteerd Sir Fire181!
 Winnaar thema: Clan Content
Het itemBenodigdhedenOmschrijving
Afbeelding
"The Clanstone"
Je moet in een clan zitten,
je moet member zijn.
De clanleider (of eenieder die de rechten heeft) kan eens in de week het organiseren van events versimpelen, met behulp van 'The Clanstone'.

The Clanstone heeft hetzelfde principe als een gatestone in Daemonheim, alleen kan deze overal buiten Daemonheim worden geplaatst en kan The Clanstone maar beperkt gebruikt worden.

- The Clanstone kan de leider slechts één keer per week plaatsen.
- Naar The Clanstone kunnen de leden maar twee keer per week teleporteren.

Er is één uitzondering op de regel. The Clanstone kan altijd in het citadel geplaatst worden, en je mag er altijd altijd naartoe teleporteren.
Gefeliciteerd Off-er!


Guide Awards
Deze award kan je verdienen door een mooie, handige en goede guide te maken. De jury zal vervolgens een winnaar aanduiden. De winnaar krijgt extra reclame: je guide wordt als sticky gezet en er zal ook een link staan in het forum index.

De winnaar van november was Baasclaes met deze guide!

De winnaar van deze maand is Rogiertje met deze guide!

Allebei gefeliciteerd!

Signature Of The Week
Elke week wordt er een ander thema aangegeven waar de deelnemers omheen moeten werken. Naast enkele basisregels ben je vrij in wat je maakt, zolang je je houdt aan het thema. Gelukkig zijn de thema's zeer ruim, dus je kan alle kanten op.
 Sotw #136: Mise en Amybe
Afbeelding
Gefeliciteerd imDaan!
 Sotw #137: Western
Afbeelding
Gefeliciteerd imDaan!
 Sotw #138: Strips
Afbeelding
Gefeliciteerd Tijger!
 Sotw #139: Evenemeten
Afbeelding
Gefeliciteerd imDaan!
 Sotw #140: Collab
Afbeelding
Gefeliciteerd Codyy en Travolter!
 Sotw #141: Martin Boyce
Afbeelding
Gefeliciteerd BruceiD!

Opmerkelijke inzendingen

Geen krant zonder opmerkelijke inzendingen!

Noot: Het is zeer zeker niet de bedoeling dat er mensen expres domme inzendingen in gaan sturen. Deze worden niet in de krant geplaatst! Bovendien wordt er dan alleen maar tijd aan het verwerken van deze inzendingen verspild, tijd die beter kan worden gebruikt om serieuze inzendingen te verwerken!
 Inzending 1
Monster: Living rock protector

ik heb 10 mud runes gekregen echt waar gewoon zeg het maar even en idiale train plek hoor ty lunagang!!
 Inzending 2
Onderwerp: Fairy Tale Part I - Growing Pains

bij deze quest kun je o.a. crushed gems nodig hebben. in de quest guide staat dat je een gem uit shilo village moet slijpen, maar je kunt ook gewoon een opal uit de grand exchange slijpen

Nu mét commentaar van onze feppie64!
DE JEUGD VAN TEGENWOORDIG WEET NIET EENS MEER HOE ZE ZELF AAN SPULLEN MOETEN KOMEN, ALLES MAAR OP DE GE KOPEN HE :@
 Inzending 3
Naam van de quest: Merlins crystal

Beschrijving van probleem: bij allinea 5 staat nog steeds (heb het 5 uur geleden ook al gemeld) meerje in plaats van meertje
 Inzending 4
Naam van de quest: Monks Friend

Beschrijving van probleem: op sommige plekken staat noch inplaats van nog! doei!
 Inzending 5
Onderwerp: Anders - Kan je je kat kwijtraken?
Bericht:
ik heb veel getele nu ben ik kat kwijt heb ik hem gedropt ofzo
Speciaal vanwege Kerst een bonusinzending!
 Bonus
Afbeelding

Nu we het jaar hebben afgesloten met deze overweldigende editie, gaan we er volgend jaar natuurlijk net zo hard in als het afgelopen jaar! In februari zijn we terug met een nieuwe editie, fijne feestdagen en tot dan!
Afbeelding
Kev
Berichten: 1917
Lid geworden op: zondag 3 juli 2011, 23:19
RS: 30 (p2p)
Extra rang: Road of Skillers #1 Thieving

Re: Editie 29 - December 2011 - Met interview met Castle War

Bericht door Kev »

ff lezen
Smartie` schreef: -.q (chinees met een monocle)
[kolom]Afbeelding[/kolom][kolom]
Parsonsda schreef:Lifepoints are red...
...Bodies lay blue...
don't turn your back....
Or trolls will get you!
[/kolom]
Poekies
Adviseur
Berichten: 13571
Lid geworden op: maandag 12 december 2005, 17:20
RS: Poekies (p2p)

Re: Editie 29 - December 2011 - Met interview met Castle War

Bericht door Poekies »

Even? Wel meer dan dat denk ik :')
Afbeelding
Klik hier voor een guide die eens wat anders is dan anders, de leuke questitemguide ^^
Just Pen
Berichten: 883
Lid geworden op: zaterdag 12 februari 2011, 15:36
RS: Gestopt
Oude naam: just pen666

Re: Editie 29 - December 2011 - Met interview met Castle War

Bericht door Just Pen »

mooie achtergrond ef lezen :D .
Off-er
Berichten: 14232
Lid geworden op: vrijdag 18 juli 2008, 15:55
Clan: D/SEA eSports

Re: Editie 29 - December 2011 - Met interview met Castle War

Bericht door Off-er »

Veel plezier met lezen, ik denk dat je er even goed voor kunt gaan zitten :")
Afbeelding
iJoey
Berichten: 408
Lid geworden op: vrijdag 23 december 2011, 16:25
RS: Bazuz (OSRS)
Clan: Slay Clan

Re: Editie 29 - December 2011 - Met interview met Castle War

Bericht door iJoey »

W00t first page!

Ziet er zoals altijd mooi uit!
Goed werk allemaal! ;)
Afbeelding
Kev
Berichten: 1917
Lid geworden op: zondag 3 juli 2011, 23:19
RS: 30 (p2p)
Extra rang: Road of Skillers #1 Thieving

Re: Editie 29 - December 2011 - Met interview met Castle War

Bericht door Kev »

Poekies schreef: Even? Wel meer dan dat denk ik :')
ik sla sommige dingen over :p
Smartie` schreef: -.q (chinees met een monocle)
[kolom]Afbeelding[/kolom][kolom]
Parsonsda schreef:Lifepoints are red...
...Bodies lay blue...
don't turn your back....
Or trolls will get you!
[/kolom]
Cow in bikini
Berichten: 5438
Lid geworden op: dinsdag 16 juni 2009, 8:48
RS: cow in bkini (p2p)
Clan: Tits or GTFO!!
Contacteer:

Re: Editie 29 - December 2011 - Met interview met Castle War

Bericht door Cow in bikini »

Veel leesplezier allemaal. :P
Afbeelding
Slyfer
Ex-moderator
Berichten: 9809
Lid geworden op: maandag 14 maart 2011, 21:39

Re: Editie 29 - December 2011 - Met interview met Castle War

Bericht door Slyfer »

Cow in bkini schreef: Veel leesplezier allemaal. :P
Sluit ik me bij aan!

Vooral lang leesplezier! ^^
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Superheat
Berichten: 8797
Lid geworden op: vrijdag 8 mei 2009, 19:36

Re: Editie 29 - December 2011 - Met interview met Castle War

Bericht door Superheat »

Thanks boys! :)
Someone who hacked Zarfot's channel: "I tell the truth, and if you don't like it: too damn bad."
Plaatje
"There was a fella once. Running for a train. And he's carrying a pair of gloves, this man.
He drops a glove on the platform, but he doesn't notice. And then later on, inside the train,
he's sitting by the window and he realises that he's just got this one glove left.
But the train's already started pulling out of the station. So what does he do?
He opens the window, and he drops the other glove onto the platform.
That way, whoever finds the first glove, can just have the pair."

"What are you telling me?"

"Goodbye, mister Nygaard."

"Goodbye, deputy."
Poekies
Adviseur
Berichten: 13571
Lid geworden op: maandag 12 december 2005, 17:20
RS: Poekies (p2p)

Re: Editie 29 - December 2011 - Met interview met Castle War

Bericht door Poekies »

& girls [-(
Afbeelding
Klik hier voor een guide die eens wat anders is dan anders, de leuke questitemguide ^^
Superheat
Berichten: 8797
Lid geworden op: vrijdag 8 mei 2009, 19:36

Re: Editie 29 - December 2011 - Met interview met Castle War

Bericht door Superheat »

Oké.

& girls.
Someone who hacked Zarfot's channel: "I tell the truth, and if you don't like it: too damn bad."
Plaatje
"There was a fella once. Running for a train. And he's carrying a pair of gloves, this man.
He drops a glove on the platform, but he doesn't notice. And then later on, inside the train,
he's sitting by the window and he realises that he's just got this one glove left.
But the train's already started pulling out of the station. So what does he do?
He opens the window, and he drops the other glove onto the platform.
That way, whoever finds the first glove, can just have the pair."

"What are you telling me?"

"Goodbye, mister Nygaard."

"Goodbye, deputy."
Joost
Berichten: 11482
Lid geworden op: vrijdag 9 november 2007, 17:45

Re: Editie 29 - December 2011 - Met interview met Castle War

Bericht door Joost »

Lol? Heb mijn stukje een paar keer ingekort omdat er stond dat het ongeveer 50 woorden moest zijn, staan er hier stukjes van 250+ woorden tussen. 0.0 Naja.

Ziet er uit als een goede krant, vanavond maar ff lezen. (is hier nu familie)

Toegevoegd na 1 seconden:

Lol? Heb mijn stukje een paar keer ingekort omdat er stond dat het ongeveer 50 woorden moest zijn, staan er hier stukjes van 250+ woorden tussen. 0.0 Naja.

Ziet er uit als een goede krant, vanavond maar ff lezen. (is hier nu familie)
Sir Fire181
Berichten: 1270
Lid geworden op: zaterdag 19 februari 2011, 17:40
RS: Sir Fire181 (p2p)
Clan: Beanoodle
Contacteer:

Re: Editie 29 - December 2011 - Met interview met Castle War

Bericht door Sir Fire181 »

Wohow. Ik sta erin zo te zien. Vanwege Suggestie Awards. Ook voor het eerst dat ik in de Lunagraaf sta trouwens.

Weer een zeer mooie krant! ;)
Afbeelding Afbeelding
Poekies
Adviseur
Berichten: 13571
Lid geworden op: maandag 12 december 2005, 17:20
RS: Poekies (p2p)

Re: Editie 29 - December 2011 - Met interview met Castle War

Bericht door Poekies »

Joost, dat was een minimum, geen maximum.
Afbeelding
Klik hier voor een guide die eens wat anders is dan anders, de leuke questitemguide ^^
Gebruikersavatar
Shadow Blast
Berichten: 1213
Lid geworden op: maandag 27 juli 2009, 10:44
RS: Firyfrog (p2p)
Clan: NL
Oude naam: shotterken

Re: Editie 29 - December 2011 - Met interview met Castle War

Bericht door Shadow Blast »

Voor wedstrijd ingezonden :D leuke editie trouwens weer
Meld je aan op Superkliks, stuur mij een bericht en je krijgt 20k geld op runescape. Het duurt nog geen minuut!
Afbeelding
Nale
Berichten: 166
Lid geworden op: zondag 10 januari 2010, 7:40
RS: Nale (p2p)
Clan: Northern Alliance

Re: Editie 29 - December 2011 - Met interview met Castle War

Bericht door Nale »

Nice krant!
Plaatje
▅╰╱▔▔▔▔▔▔▔╲╯╯☼
▕▕╱╱╱╱╱╱╱╱╱╲╲╭╭
▕▕╱╱╱╱╱╱╱╱┛▂╲╲╭
╱▂▂▂▂▂▂╱╱┏▕╋▏╲╲
▔▏▂┗┓▂▕▔┛▂┏▔▂▕▔
▕▕╋▏▕╋▏▏▕┏▏▕╋▏▏
▕┓▔┗┓▔┏▏▕┗▏┓▔┏▏
imRobert7
Berichten: 4493
Lid geworden op: zondag 1 november 2009, 17:39
RS: Luc Dood Nek (f2p)
Oude naam: Robertjeh

Re: Editie 29 - December 2011 - Met interview met Castle War

Bericht door imRobert7 »

Jaaaaa :D Nu nog lezen :P

Toegevoegd na 30 minuten:

Nais krant :D
En hoe is het met januari dan? Hebben jullie die ook al bijna af? Of gaan jullie in een versneld tempo werken dat jullie weer op de 1ste van de maand komen?
Poekies
Adviseur
Berichten: 13571
Lid geworden op: maandag 12 december 2005, 17:20
RS: Poekies (p2p)

Re: Editie 29 - December 2011 - Met interview met Castle War

Bericht door Poekies »

Volgende krant komt op 1 februari.
Afbeelding
Klik hier voor een guide die eens wat anders is dan anders, de leuke questitemguide ^^
imRobert7
Berichten: 4493
Lid geworden op: zondag 1 november 2009, 17:39
RS: Luc Dood Nek (f2p)
Oude naam: Robertjeh

Re: Editie 29 - December 2011 - Met interview met Castle War

Bericht door imRobert7 »

Waarom? Doen jullie geen januari? Of doen jullie die krant mixed? (januari-februari)
Gesloten