Het School topic

Hier kun je praten over de dagelijkse gang van zaken.
Forumregels
In dit forumdeel wordt minder streng gemodereerd dan in andere fora, maar wees respectvol tegen elkaar.

Sociaal experiment

Ik acht mezelf intelligenter dan de doorsnee LTF'er
127
74%
Ik acht mezelf even intelligent als de doorsnee LTF'er
31
18%
Ik acht mezelf minder intelligent dan de doorsnee LTF'er
14
8%
 
Totaal aantal stemmen: 172

Gebruikersavatar
Ex-gebruiker 24151
Charmeur
Berichten: 5734
Lid geworden op: woensdag 27 augustus 2008, 17:41
RS: 123456 (f2p)

Re: Het School topic

Bericht door Ex-gebruiker 24151 »

Bericht verwijderd op verzoek van auteur
Tristan
Teamleider Chat
Berichten: 12286
Lid geworden op: donderdag 29 april 2010, 15:31
RS: Wertoo4 (p2p)
Clan: Lunatip

Re: Het School topic

Bericht door Tristan »


*Citaat op verzoek van de geciteerde verwijderd*

Tristan schreef: Het belangrijkste voor je Nederlands examen is stapjes en trucjes kennen. Ik ken het nieuwe programma niet, want ik doe geen examen, maar als je het over 'teksten' hebt dan neem ik aan dat tekstbegrip nog steeds belangrijk is en ja dat kan je oefenen. Het is alleen geen kwestie van simpel weg antwoorden reproduceren, de antwoorden staan namelijk al in de tekst alleen jij moet het er weten uit te halen. Als je hier moeite mee hebt dan moet jezelf gewoon stapsgewijs door die tekst gaan en trucjes leren hoe je dit er dan toch uit kan halen.

Ik doe vooral nu exegese daar zit het toch soms wat anders, dus ik weet niet alles meer in detail hoe je het doet met een Nederlandse tekst maar dit is nog wat ik ervan weet:
- Kijk eerst voor het lezen naar de titel, bronnen en eventueel ook schrijver en waar de tekst vandaan komt.
- Stel jezelf de vraag; met welke soort tekst heb ik te maken? (betoog, uiteenzetting ...). Dit is iets waar je met oefenen een heel eind komt, omdat je die tekstelementen zo kan terug vinden. Uiteindelijk zie je gelijk al dat het X soort is. Leer die tekstelementen dus, bij een betoog is dat bijvoorbeeld het benadrukken van het standpunt, heeft een activerende toon (het woordje 'moeten' komt vaak voor).
- Lees de alinea's en onderstreep kernzinnen (kernzinnen bevatten de belangrijkste informatie uit de tekst), die staan meestal helemaal aan het begin in de alinea (eerste of tweede regel) of helemaal op het einde. Bij argumentatie zie je vaak dat de kernzin pas helemaal aan het einde staat omdat de kernzin dan het standpunt is. Als je moet zoeken naar de hoofdgedachte (van een alinea of de hele tekst) zijn ook deze kernzinnen erg belangrijk.
- Let op signaalwoorden en signaalzinnen, deze geven structuur aan de tekst en geven verbanden aan. Waar Nederlandse examenteksten van houden zijn opsommingen (ook, bovendien, ten tweede, ...) en tegenstellingen (anderzijds, echter, maar, ...). Vooral bij tegenstellingen kan er in de ene alinea een verklaring worden gegeven en in de andere alinea dat weer worden ontkracht.
- Je moet ook functies van tekstgedeeltes weten. Kijk eerst met wat soort tekstsoort je te maken hebt en stel dan de vraag waarom de schrijver die alinea heeft gemaakt. Die alinea staat er niet voor niks; het heeft een bepaalde functie in de tekst. Hij/zij kan een hypothese stellen, een constatering doen, iets ontkrachten...
- Argumenten, verzwegen argumenten, standpunten en drogredenen onderscheiden en benoemen.

Het is belangrijk dat je gewoon gaat oefenen en jezelf dingen automatisch gaat herkennen. Dan hoef je niet constant jezelf deze vragen te stellen.
Heb je vragen over een kick/ban of heb je nog een andere opmerking over de chat? Stuur mij dan gerust een PB!
Chatregels: Waarom ben ik gekickt? | Het Lunatip topic: alle informatie over de chat | Lunatipchatter van het kwartaal

Afbeelding

"Alsof mij t boeit wat jullie kunnen missen in het team?"
"Nee, gewoon een warn erop"
--Legends
Joa
Berichten: 6416
Lid geworden op: donderdag 3 december 2009, 18:15

Re: Het School topic

Bericht door Joa »

morgen maandag
Caddie
Berichten: 635
Lid geworden op: maandag 10 februari 2014, 20:48

Re: Het School topic

Bericht door Caddie »

Yves W schreef: Die tijd in natuurkunde steken? Dat was juist naar mijn mening een van de CE's waar je het minste voor hoefde te doen; zelfs de formules stonden in binas. Het kan zijn dat 2014-I toevallig simpel was, maar als je gewoon je binas open legt bij die formules en er aan begint, dan lijkt me dat het geen enorme problemen zou moeten opleveren.
Tsja, ik vond 't nog best lastig om dat goed door te hebben, heb natuurkunde maar net aan gehaald. Ik gebruikte dan vaak toch net de verkeerde methode voor een situatie omdat het net weer iets anders was dan ik had geleerd. Dus ik moest veel sommen maken om zo veel verschillende soorten situaties te leren.
Yves W
Berichten: 15699
Lid geworden op: maandag 31 december 2007, 17:57

Re: Het School topic

Bericht door Yves W »

Caddie schreef:
Yves W schreef: Die tijd in natuurkunde steken? Dat was juist naar mijn mening een van de CE's waar je het minste voor hoefde te doen; zelfs de formules stonden in binas. Het kan zijn dat 2014-I toevallig simpel was, maar als je gewoon je binas open legt bij die formules en er aan begint, dan lijkt me dat het geen enorme problemen zou moeten opleveren.
Tsja, ik vond 't nog best lastig om dat goed door te hebben, heb natuurkunde maar net aan gehaald. Ik gebruikte dan vaak toch net de verkeerde methode voor een situatie omdat het net weer iets anders was dan ik had geleerd. Dus ik moest veel sommen maken om zo veel verschillende soorten situaties te leren.
Ah ja, dan kan ik het begrijpen :P. Ik ben zelf altijd een voorstander geweest van het begrijpen van de stof & formules en dan het meeste op inzicht doen, maar als het je niet ligt, dan is dat inderdaad een stuk lastiger.
Afbeelding
Aaron
Ex-chatmoderator
Berichten: 2952
Lid geworden op: zondag 11 maart 2012, 11:10
Oude naam: AaronZeeschildpad

Re: Het School topic

Bericht door Aaron »

Yay 8-[
Afbeelding
Gebruikersavatar
Ex-gebruiker 24151
Charmeur
Berichten: 5734
Lid geworden op: woensdag 27 augustus 2008, 17:41
RS: 123456 (f2p)

Re: Het School topic

Bericht door Ex-gebruiker 24151 »

Bericht verwijderd op verzoek van auteur
Aaron
Ex-chatmoderator
Berichten: 2952
Lid geworden op: zondag 11 maart 2012, 11:10
Oude naam: AaronZeeschildpad

Re: Het School topic

Bericht door Aaron »


*Citaat op verzoek van de geciteerde verwijderd*



Volgens mij zit er geen (grote) samenvattingsopdracht meer in. Krijg je meer vragen zoals; 'Wat hoort er niet thuis in een samenvatting van de tekst '___'' = A / B / C / D
Tevens mag in je samenvatting gewoon de tekst overnemen, hoeft het niet in eigen woorden tenzij dat er expliciet staat.
Afbeelding
Gebruikersavatar
Ex-gebruiker 24151
Charmeur
Berichten: 5734
Lid geworden op: woensdag 27 augustus 2008, 17:41
RS: 123456 (f2p)

Re: Het School topic

Bericht door Ex-gebruiker 24151 »

Bericht verwijderd op verzoek van auteur
Tristan
Teamleider Chat
Berichten: 12286
Lid geworden op: donderdag 29 april 2010, 15:31
RS: Wertoo4 (p2p)
Clan: Lunatip

Re: Het School topic

Bericht door Tristan »

Waarom zou je perse een zin als 'de directe aanleiding voor het schrijven van de tekst is.....' willen vervangen voor je samenvatting? In de tekst staat ook toch niet? Dan moet je het gewoon weg laten. Wat jij moet doen is de directe aanleiding formuleren op een manier dat de lezer zo kan weten dat dat de directe aanleiding ook is. Als het een samenvatting moet zijn van ~40 woorden dan is dit eigenlijk alleen maar makkelijker om dit duidelijk te maken aan de lezer, je hebt tenslotte maar een erg beperkt woorden aantal en als je dan iets opneemt in die samenvatting zal de lezer vanzelf weten dat het belangrijk. Een samenvatting is geen handleiding bij een tekst, dus je wilt geen zinnen als 'de schrijver zegt' of 'de directe aanleiding is' als dat niet expliciet in de tekst wordt gezegd. Je moet dus gewoon die directe aanleiding overnemen uit de tekst (wat overigens gewoon is toegestaan) of de zin wat anders opstellen.
Heb je vragen over een kick/ban of heb je nog een andere opmerking over de chat? Stuur mij dan gerust een PB!
Chatregels: Waarom ben ik gekickt? | Het Lunatip topic: alle informatie over de chat | Lunatipchatter van het kwartaal

Afbeelding

"Alsof mij t boeit wat jullie kunnen missen in het team?"
"Nee, gewoon een warn erop"
--Legends
Aaron
Ex-chatmoderator
Berichten: 2952
Lid geworden op: zondag 11 maart 2012, 11:10
Oude naam: AaronZeeschildpad

Re: Het School topic

Bericht door Aaron »

o zo bedoel je; die zin moet je gewoon niet gebruiken. Uit je samenvatting moet blijken wat de aanleiding was voor het schrijven. Dan krijg je bijvoorbeeld: 'De laatste jaren is de jeugdcriminaliteit fors toegenomen.' Dat is dan de aanleiding voor het schrijven van de tekst. En dat zet je in je smnvatting
Afbeelding
iRobin
Berichten: 4237
Lid geworden op: donderdag 19 februari 2009, 15:25
Oude naam: robYn

Re: Het School topic

Bericht door iRobin »

Hmm ongeveer 40 punten denk ik, volgens LAKS is dat tussen de 5.6 en 7.6 dus als ik inderdaad 40 punten heb ben ik helemaal blij :wub:
imRobert7
Berichten: 4493
Lid geworden op: zondag 1 november 2009, 17:39
RS: Luc Dood Nek (f2p)
Oude naam: Robertjeh

Re: Het School topic

Bericht door imRobert7 »

Kan iemand mij het proces van immunisatie/vaccinatie uitleggen? Deze begrippen moeten erin voorkomen:
macrofaag, T-helper en T-killer cellen, B-cellen, antigeen, antistof, geheugencellen
Alvast bedankt!
Eend
Ex-moderator
Berichten: 6175
Lid geworden op: zondag 7 februari 2010, 18:18

Re: Het School topic

Bericht door Eend »

Op deze site staat het allemaal begrijpbaar uitgelegd.
Si je suis
ce que je suis
c'est parce que j'ai été
ce que j'étais
et que j'espère bien devenir
ce que je serai
N iels
Berichten: 685
Lid geworden op: vrijdag 27 juli 2012, 19:03

Re: Het School topic

Bericht door N iels »

Weet niet of het voor een toets is maar dat staat ook schematisch in biodata, dus je hoeft het niet helemaal te kennen gewoon alleen even doorhebben wat er gebeurt bij elke stap.
Aaron
Ex-chatmoderator
Berichten: 2952
Lid geworden op: zondag 11 maart 2012, 11:10
Oude naam: AaronZeeschildpad

Re: Het School topic

Bericht door Aaron »

Oeps, bijna geweigerd van loting omdat ik vergeten was m'n vakken in te vullen op studielink. 8-[
Afbeelding
Yves W
Berichten: 15699
Lid geworden op: maandag 31 december 2007, 17:57

Re: Het School topic

Bericht door Yves W »

Nice job :"") Heb je decentraal meegedaan?
Afbeelding
Aaron
Ex-chatmoderator
Berichten: 2952
Lid geworden op: zondag 11 maart 2012, 11:10
Oude naam: AaronZeeschildpad

Re: Het School topic

Bericht door Aaron »

Yves W schreef: Nice job :"") Heb je decentraal meegedaan?
Nee, is niet bij deze opleiding. Je wordt gewoon ingedeeld in een lotingklasse naar je cijfers. En dan bidden.
Afbeelding
Yves W
Berichten: 15699
Lid geworden op: maandag 31 december 2007, 17:57

Re: Het School topic

Bericht door Yves W »

Welke opleiding wil je gaan doen? ^^
Afbeelding
The Beast of Terror
Berichten: 5224
Lid geworden op: dinsdag 10 juni 2008, 18:48
Clan: furys clan

Re: Het School topic

Bericht door The Beast of Terror »

En Nick hoe ging het?:")
Krijg je allemaal oefententamens die teringeasy zijn, krijg je zo'n tentamen ugh
Plaats reactie