<¿> Rubik's cube Guide! [3x3][4x4]<¿>

Hier staan alle guides die niets met RuneScape te maken hebben.
Forumregels
Wil je zelf een guide schrijven? Kijk dan hier!
Hidde Kata
Berichten: 726
Lid geworden op: woensdag 8 november 2006, 13:28
RS: Hidde Kata (p2p)
Clan: Dutch Generation

<¿> Rubik's cube Guide! [3x3][4x4]<¿>

Bericht door Hidde Kata »

Introductie:
Hallo mensen, ik zit te wachten op mijn bestelling van de V-Cubes 6 en 7 en ik dacht, laat ik maar eens een Rubik's cube guide maken voor Ltf. :D Er zijn al een paar guides over Rubik's cubes, maar die gaan alleen over de 3x3, en ik wilde de andere doen, maar natuurlijk kan de 3x3 niet ontbreken ;) .
Ik ga de 3x3, 4x4 en de 5x5 Cubes uitleggen, later ook nog de 2x2, 6x6 en de 7x7

Index:

[0]Introductie
[1]Basis informatie
[2]De 3x3
[3]De 4x4
[4]De 5x5
[5]Vragen



[1]Basis informatie
Rubik's cubes zijn puzzel kubussen, ze hebben (meestal) 6 kanten om aan te draaien (je hebt ook varianten zoals de megaminx, allemaal 5-hoeken aan elkaar verbonden). Het doel van het spel is om elk vlak dezelfde kleur te krijgen:
Afbeelding

[1.2]Het (Rubik's) kleuren schema:
Blauw zit tegenover Groen
Wit zit tegenover Geel
Rood zit tegenover Oranje

Rood, wit en blauw zitten naast elkaar, met de klok mee
Blauw, oranje en geel zitten naast elkaar, met de klok mee (BOY)

[1.3]Namen van de blokjes

Voor de "blokjes" gebruik ik ook namen:
Afbeelding

De "edge pieces" zijn groen gekleurd
De "center pieces" zijn rood gekleurd
De hoeken zijn duidelijk, die zijn blauw gekleurd

[1.4]Algorithms
In deze guide gebruik ik algorithms (in het Nederlands algoritmes), dit zijn rotaties van de kubus in een bapaalde volgorde (aangegeven met schuingedrukt en oranje).
Er zijn 7 tekens voor de 3x3, als er meer zijn geef ik dat aan met een cijfer ervoor (vanaf 4x4)
F = front = voorkant, dan draai je de voorkant met de klok mee
R = right = rechterkant, dan draai je de rechterkant, op de manier als je er naar kijkt, met de klok mee
L = left = linkerkant, dan draai je de linkerkant, op de manier als je er naar kijkt, met de klok mee
D = down = de onderkant, dan draai je de onderkant, op de manier als je er naar kijkt, met de klok mee
U = up = bovenkant, dan draai je de bovenkant, op de manier als je er naar kijkt, met de klok mee
B = back = achterkant, dan draai je de achterkant, op de manier als je er naar kijkt, met de klok mee
' erna = prime/invert = tegen de klok in, op de manier als je er naar kijkt, dus bij R' draai je de rechter kant tegen de klok in.
2 ervoor = two = twee keer de kant die ik aangeef, het maakt niet uit of het tegen de klok in is, of met de klok mee.

Een voorbeeld is R' D' R D, deze gebruik je redelijk vaak, als je hem 6x achter elkaar doet wordt de kubus weer normaal.

[2]De 3x3
In- of uitklappen •
De 3x3 Rubik's cube was de eerste cube van het bedrijf Rubik, in 1980 kwam hij uit, later kwamen nog de Rubik's Revenge (4x4) en de Rubik's Professor (5x5)


[2.1]De methode

Oké, laten we beginnen!
Eerst moeten we de kubus schudden, dus begin maar.
Als je daarmee klaar bent kunnen we beginnen.
We gaan per laag werken, dus eerst de bovenste (later onderste) (in dit geval groen)
Als eerste moet je een kruis zijn te krijgen:
Afbeelding
Ik doe groen als voorbeeld voor deze guide.


[2.2]De eerste laag

Eerst zorgen we dat we de groene edge pieces op de onderste laag hebben, die met het blauwe center piece.
Groen moet naar beneden wijzen, zo dus:
Links = goed, Rechts = fout
Afbeelding
Daarna zet je ze onder de juiste kleur, dus als je een rood-groene edge piece hebt moet die aan de rode center piece.

Wat als je de foute hebt?
Dan doe je deze "algorithm"
Zorg dat de edge piece die je gaat "omdraaien" onder een leeg plekje van het kruis zit, zodat je hem niet verpest.
Houd het blokje dat je gaat "omdraaien" midden onder
F U L

Je zult nu het groene kruis hebben.
Nu zijn de hoeken aan de beurt.
Zoek een hoekje met groen op de onderste laag.
Zet hem onder de juiste hoek, dit check je zo, bijvoorbeeld Groen, geel, rood. Die zet je dan tussen geel, rood en onder groen, dus op de blauwe laag (het maakt niet uit op welke plek groen is, in dir geval onderaan, maar het kan ook rechts of links zijn):
Afbeelding

Dan doe je deze algorithm (met het blokje rechts onderin de kubus):
R' D' R D
Doe dit tot de groene boven is en je een soort vis krijgt:
Afbeelding
Doe dit met elke hoek tot je elke hoek hebt: je kubus zal er ongeveer zo uit zien:
Afbeelding
En aan de andere kant wit en oranje ook zo.

Draai de kubus om, zodat groen onderaan komt en blauw bovenaan!

[2.3]De tweede laag
Je zoekt naar een edge piece die geen blauw heeft op de (nu) bovenste laag.
Als je er 1 hebt gevonden zet je hem weer bij de kleur die aan de zijkant zit.
Afbeelding
In dit voorbeeld moet hij naar rechts, want daar zit de andere (oranje).
Daarvoor heb je deze algorithm nodig (met het blokje naar je toe, midden boven):
U R U' R' U' F' U F

Als hij naar links moet (wit met zwart aangegeven, anders was het te onduidelijk):
Afbeelding
Dan doe je (met het blokje naar je toe, midden boven):
U' L' U L U F U' F'

Als er een edge piece zonder blauw tussen 2 center pieces zit, maar verkeerd om of met andere kleuren, dan haal je hem eruit door met een blokje met blauw 1 van de 2 algorithms aangegeven hierboven.

[2.4]De derde laag
We zijn nu bij de laatste laag, als je kubus voor je houd zie je 1 van deze vier orientaties (let niet op de hoeken, die tellen hier niet mee)
Ik geef ook aan hoe je de kubus moet houden als je de algorithm moet doen (als je het kruis hebt heb je geluk, dan kan je deze stap overslaan).
Met de pijlen geef ik aan in welke vorgorde je het moet doen:
Afbeelding
De algorithm:
F R U R' U' F'
Hierdoor gaat hij naar de volgende staat (zie foto).


Nu moet je de edge pieces op de goede plek zetten (rood bij rood, blauw bij blauw etc.)
We doe dit weer met een algorithm.
Eerst draai je de bovenkant tot je 2 kleuren op kan lijnen (met geluk heb je er 4 en dan kan je deze stap overslaan).
Ze zitten of naast elkaar (schuin)
of Tegenover elkaar (recht)

Positie 1: Als ze naast elkaar zitten zorg je ervoor dat er 1 blokje aan de achterkant zit en 1 aan de rechterkant.
Postie 2: Als ze tegenover elkaar zitten zorg je ervoor dat er 1 aan de voorkant zit en 1 aan de achterkant.
Dan doe je deze algorithm:
R U R' U R 2U
Als ze tegenover elkaar zaten moet je hem nog een keer doen, uit positie 1
Als je hem gedaan heb uit positie 1 moet je nog 1x U doen en dan zitten de edge pieces goed.

Nu de hoekjes.
Kijk of je 1 hoekje op de juiste plek hebt zitten, blauw hoeft niet boven!
Zoals hier:
Afbeelding
Als je er geen 1 hebt, maakt niet uit je doet de algorithm dan gewoon 1x meer (het maakt niet uit hoe je de kubus houd, wel blauw boven)
Als je er 4 hebt, je hebt geluk, je kan deze stap overslaan.
Als je er 1 hebt dan moet je hem maximaal 2x doen, met die ene goede rechts bovenin.

De algorithm:
U R U' L' U R' U' L
Ik onthoud hem anders, namelijk:
Up (U), away from you (R), Up invert (U'), away from you (L'), Up (U), Towards you (R'), Up invert (U'), Towards you (L)

Als je alle hoekjes hebt is het tijd voor de laatste stap: de hoekjes op de goede maniet plaatsten.
Deze algorithm zijn we al eens tegen gekomen.
Ja, het is R' D' R D
Ik zal het uitleggen.
Als je 6x R' D' R D doet komt de kubus weer op de manier van toen je hem begon. Het aantal keren dat je R' D' R D moet doen is altijd een meervoud van 6. Omdat we de bovenste laag veranderen wordt hij niet precies zoals we begonnen, alleen de bovenste laag is anders.

Je zet 1 hoekje die niet goed is (blauw niet boven) rechts boven en dan doe je R' D' R D.
dit herhaal je tot de hoek goed is (blauw naar boven).
Je draait nu ALLEEN DE BOVENSTE LAAG, en niet de hele kubus, en herhaal het proces tot je alle hoekjes hebt gehad.

Gefeliciteerd! Je hebt zojuist de Rubik's cube gesolved! =D> (als je alle stappen goed hebt gedaan)
Mijn record is rond de 50 seconden, maar ik begon ook met tijden van 10 minuten en zat met mijn opgeschreven algorithms op de bank mijn kubus proberen te solven.

[2.4]Tips en Tricks
-Lubricate je kubus (spray silicone spay in je kubus) zodat hij sneller en makkelijker draait
-Leer de algorithms uit je hoofd
-Als je wilt iemand kent die de Rubik's cube kan solven en hem wilt irriteren, haal dan de kubus uit elkaar en verwissel 2 hoekjes. Hierdoor kan hij de kubus nooit oplossen.
-Gebruik je vingers, niet je hele hand, om te draaien

[3]De 4x4
In- of uitklappen •
De 4x4 Rubik's cube, of de Rubik's Revenge bestaat uit 16 vakjes op 1 kant. Er is geen center piece om te zien waar de kleuren moeten.
Je moet die dus zelf maken. Je hebt ook parity errors op een kubus met een even aantal lagen (2, 4, 6), hier kom ik later op terug.
Het is handig als je het kleurenschema kent en ik vereis dat je een 3x3 kan oplossen.

Voor algorithms gebruik ik hierbij ook ([hoofdletter][kleine letter]), omdat je soms 2 kanten tegelijk moet draaien (bijvoorbeeld (Ff) is de 2 kanten aan de voorkant, 2(Ff) is 2x de 2 voorkanten).
Ook ga ik kleine (dus niet hoofd-)letters gebruiken, er is dus verschild tussen L en l, ik gebruik dit voor als je de binneste laag moet draaien (bij 2f moet je dus de 2e laag aan de voorkant draaien, die waar een deel van het center zit dus).
Hoofdletters zijn de 1e laag, dus die je bij een 3x3 ook draait, de buitenste dus.


[3.1]De methode

We gaan van een 4x4 een 3x3 maken.
Je denkt nu vast wtf o.O ?
Ik laat het zien in deze diagram:
Afbeelding
De kleuren voor elk blokje zijn zoals in hoofdstuk 1 aangegeven.
Hoe gaan we dit doen?
We gaan eerst het groene "center" maken.
Daarna die ertegenover, blauw.
Daarna gaan we in de middelste rij (rij 2 en 3 als je groen of blauw boven/onder hebt) Blokjes van 2x1 maken en zetten die verticaal
Dan gaan we de centers plaatsen, op de goede plek (zie hoofdstuk 1.2).

Daarna gaan we de edge pieces paren (edge pairing zal ik dat noemen).
We kunnen hierbij 1 parity error krijgen, een kleine die makkelijk op te lossen is.

Je kunt de kubus nu zoals een 3x3 solven, behalve een paar parity errors (kom ik later op terug).

[3.2]De centers
We gaan dus eerst het groene center maken.
We doen dit door 2 groene center pieces naast elkaar te zetten (maakt een 2x1 blokje), zoek naar de andere 2 groene center pieces en zet die naast die andere 2.
Zo maak je het groene center:
Afbeelding
Nu gaan we het blauwe center maken, draai de kubus weer om zodat groen onder zit.
Nu gaan we op de 2e en 3e laag weer 2x1 blokjes maken, dit keer van blauw. Zoek 2 blauwe center pieces en zet ze naast elkaar.
Plaats ze op de bovenste laag. Zoals je ziet wordt het groene center nu raar. Dus draai je de bovenkant 2x (de blauwe kant) en draai je de groene center pieces weer op hun plek:
Afbeelding
Algorithm ervoor (maar als je logisch nadenkt hoef je deze niet te kennen):
Houd het 2x1 blokje verticaal in de rechter helft van het center, dan doe je:
R2 2U (Rr)'

We maken nog een 2x1 blokje met blauw, die zetten we verticaal onder de andere blauwe center piece:
Afbeelding
Je schuift de blauwe center piece op de 2e en 3e laag op de andere blauwe, die bovenop.
Het groene center gaat weer uit elkaar dus draai je de bovenkant 2x en schuift het groene center bij elkaar.
Je zult zien dat ook het blauwe center voltooid is:
Afbeelding
Je hebt nu 2 centers, nog 4 te gaan.
We gaan 2x1 blokjes maken van dezelfde kleur, en maken die horizontaal.
Hier zie je er 4, aan de andere kant zijn er ook 4:
Afbeelding
Als je 3 van kleur en 1 andere hebt, en daarnaast 1 van de kleur waar er 3 van zijn en 1 van die andere (waar je er 1 van hebt) dan moet je hem houden zoals in dit plaatje (links onder, en de "pijl" wijst naar links onder, als (in dit geval) rood boven zit i.p.v. onder dan doe je rechts onder en de pijl naar rechts onder):
Afbeelding
Oke, nu is het tijd om van de 2x1 blokjes 2x2 centers te maken.
Daarvoor moet je het kleurenschema volgen (Hoofdstuk 1) (als je een Eastsheen cube hebt is oranje paars).
Ik doe altijd eerst Rood, Wit, Blauw, want die is makkelijk te onthouden.
Je kunt altijd controleren met de hoeken:
Afbeelding
Gebruik het kleuren schema om de andere te doen (zie hoofdstuk 1.2)

Heb je elk center?
Controleer nog maar een keer of ze allemaal goed zijn (je kunt dat ook doen door er een 3x3 bij te houden.
Als je 110% zeker weet dat je alles goed hebt kunnen we verder: edge pairing!

[3.3]Edge Pairing
Bij edge pairing gaan we de edge pieces bij elkaar doen.
Zoek 2 dezelfde edge pieces en zet ze zo neer (de pijl geeft aan dat daar groen zit):
Afbeelding
Draai de onderste of bovenste 2 lagen om ze bij elkaar te brengen:
Afbeelding
Als je 1 paar hebt, heb je de centers uit elkaar gehaald, dus moeten die weer goed.
Je draait de kant met de gepairde edge naar de bovenkant, en dan draai je de bovenkant zodat er een on-gepairde edge op de plek hebt waar eerst de gepairde zat. Je draait de kant weer terug en maak centers weer heel.
Het kan zijn dat de 2 te pairen edge pieces ,in plaats van schuin tegenover elkaar, recht tegenover elkaar zitten.
Houd de kubus dan zodat je naar allebei de edge pieces kijkt, en houd ze zodat ze verticaal zijn (boven of onder maakt niet uit).
Doe deze algorithm:
D F' R, ze zullen nu wel schuin tegenover elkaar zijn.

Ga door met edge pairen tot je op het punt komt dat je 2 ongepaarde edges hebt.
Je kan alle edges hebben, dan heb je geen parity, maar dit heb ik meestal wel.

Zorg dat de edge pieces tegenover elkaar zitten, zo dus (pijl geeft aan welke kleur aan die kant zit):
Afbeelding

Dan doe je deze algorithm als je naar alle 4 ongepaarde kijkt:
(Dd) R F' U R' F (Dd)'

Je kubus ziet er ongeveer zo uit:
Afbeelding
Je kan de kubus nu nu solven net zoals een 3x3 (op parity na).
Je doet dit zoals aangegeven in hoofdstuk 3.1, je draait alleen de buitenste kanten.
Je ziet de 4 center pieces als de center piece van een 3x3
De 2 edge pieces als een edge piece van de 3x3
En de hoek van een 4x4 als een hoek van een 3x3

[3.4]Parity
Wat is parity?
Parity is dat de kubus zo geschud is dat er blokjes op een rare manier komen, dit komt alleen voor bij kubussen met een even aantal lagen.
Bij edge pairing zijn we ook al een hele kleine parity tegen gekomen, maar die is zo klein dat ik hem hiet niet bij zet.
Bij de 5x5 en hoger krij je bij edge pairing wat langere parity cases en hebben dan ook langere algorithms nodig (hier kom ik op terug in mijn 5x5 guide).
Er zijn een aantal parity cases:
Parity case #1)
Als je op de bovenste laag het blauwe kruis gaat maken kunnen er 2 andere vormen zijn:
Afbeelding
Dit kan alleen op een 4x4 en moet je oplossen met een hele lange algorthim (het maakt niet uit met uit welke positie, als blauw maar bovenop is):
2(Rr) 2B 2U L2 2U (Rr)' 2U R2 2U 2F (Rr) 2F (Ll)' 2B 2(Rr)
Je kunt daarna gewoon verder met het solven.

Parity case #2)
Komt nog
Parity case #3)
Komt nog
Ik heb ze tussen uitklap dingen gedaan zodat de pagina niet zo lang wordt, en je makkelijker naar een stuk kan zonder veel te scrollen.

[4]Vragen
:?: Zijn er al vragen?
:!: Nee

:?: ...
:!: ...
Laatst gewijzigd door Hidde Kata op zaterdag 20 februari 2010, 22:04, 11 keer totaal gewijzigd.
AfbeeldingPlaatje
Ronnie518
Berichten: 3598
Lid geworden op: dinsdag 27 december 2005, 21:03
Clan: Dutch Generation
Oude naam: Ron

Re: <¿> Rubik's cube Guide! [3x3=af][4x4=W.I.P.][5x5=W.I.P.] <¿>

Bericht door Ronnie518 »

Eindelijk van die chagerijnige momenten af als ik zoon ding zien


Toevallig broertje van laurens??
AfbeeldingProud Council/Fa manager Of Dutch-generation Since 23-11-09Afbeelding
Afbeelding
PrAyAngels
Berichten: 49
Lid geworden op: vrijdag 1 januari 2010, 20:34

Re: <¿> Rubik's cube Guide! [3x3=af][4x4=W.I.P.][5x5=W.I.P.] <¿>

Bericht door PrAyAngels »

Mooie guide, snap er alleen geen f*ck van :P

voorlopig 7,5/10, als hij af is verhoog ik het
Hidde Kata
Berichten: 726
Lid geworden op: woensdag 8 november 2006, 13:28
RS: Hidde Kata (p2p)
Clan: Dutch Generation

Re: <¿> Rubik's cube Guide! [3x3=af][4x4=W.I.P.][5x5=W.I.P.] <¿>

Bericht door Hidde Kata »

Ron schreef:Eindelijk van die chagerijnige momenten af als ik zoon ding zien


Toevallig broertje van laurens??
Yup
AfbeeldingPlaatje
Ronnie518
Berichten: 3598
Lid geworden op: dinsdag 27 december 2005, 21:03
Clan: Dutch Generation
Oude naam: Ron

Re: <¿> Rubik's cube Guide! [3x3=af][4x4=W.I.P.][5x5=W.I.P.] <¿>

Bericht door Ronnie518 »

misschien zou je er een vid over kunnen maken met alles erbij??
AfbeeldingProud Council/Fa manager Of Dutch-generation Since 23-11-09Afbeelding
Afbeelding
Mephistofes
Berichten: 14
Lid geworden op: zaterdag 21 november 2009, 18:13

Re: <¿> Rubik's cube Guide! [3x3=af][4x4=W.I.P.][5x5=W.I.P.] <¿>

Bericht door Mephistofes »

Nice guide toevallig afgelopen maandag & dinsdag ging iemand mij het proberen te leren xD
ik weet ngo als je hoekje er links in moet je hem naar rechts draaien en dan links naar de beneden dan je hoekje were terug dan links en dan links naar boven dan zit hij er in ofzo iets xD.
2de rij wete ik al niet meer XD
Hidde Kata
Berichten: 726
Lid geworden op: woensdag 8 november 2006, 13:28
RS: Hidde Kata (p2p)
Clan: Dutch Generation

Re: <¿> Rubik's cube Guide! [3x3=af][4x4=W.I.P.][5x5=W.I.P.] <¿>

Bericht door Hidde Kata »

Mephistofes schreef:als je hoekje er links in moet je hem naar rechts draaien en dan links naar de beneden dan je hoekje were terug dan links en dan links naar boven dan zit hij er in ofzo iets xD.
Dit doe ik zelf ook, want dat is sneller, maar te ingewikkeld om te leren, dus houd ik het bij R' D' R D :D
AfbeeldingPlaatje
Mephistofes
Berichten: 14
Lid geworden op: zaterdag 21 november 2009, 18:13

Re: <¿> Rubik's cube Guide! [3x3=af][4x4=W.I.P.][5x5=W.I.P.] <¿>

Bericht door Mephistofes »

ik ga ook zo'n ding kopen XD en veel oefenen :c
darkbusinezz
Berichten: 323
Lid geworden op: donderdag 12 november 2009, 16:26
Oude naam: isafdar lb

Re: <¿> Rubik's cube Guide! [3x3=af][4x4=af][5x5=W.I.P.] <¿>

Bericht door darkbusinezz »

ik haat die dingen zo super kut echt! want dan denk je:yes ik heb hem bijna nog mr 1 ding!
mr nee lukt niet!!zo *** mr goei guide! 9/10niks is perfect yah
Afbeelding
Tim
Berichten: 13565
Lid geworden op: donderdag 21 juni 2007, 21:32

Re: <¿> Rubik's cube Guide! [3x3=af][4x4=af][5x5=W.I.P.] <¿>

Bericht door Tim »

Het is Algoritme, aangezien je dat woord 10x in het Engels hebt opgeschreven.
Ik denk persoonlijk dat je deze guide gewoon hebt vertaald van een Engelse.
Daan
Bouillonblokje
Berichten: 40385
Lid geworden op: zaterdag 18 april 2009, 17:26

Re: <¿> Rubik's cube Guide! [3x3=af][4x4=af][5x5=W.I.P.] <¿>

Bericht door Daan »

Ik zag je deze guide al posten om 5 uur s'nachts. :)
Wel een handige guide hoor. Alleen heb ik geen moeite met die dingen. :P
Hidde Kata
Berichten: 726
Lid geworden op: woensdag 8 november 2006, 13:28
RS: Hidde Kata (p2p)
Clan: Dutch Generation

Re: <¿> Rubik's cube Guide! [3x3=af][4x4=af][5x5=W.I.P.] <¿>

Bericht door Hidde Kata »

Tim schreef:Het is Algoritme, aangezien je dat woord 10x in het Engels hebt opgeschreven.
Ik denk persoonlijk dat je deze guide gewoon hebt vertaald van een Engelse.
Bij Rubik's cubes zeg je die dingen in het engels, en nee waarom zou ik een guide vertalen? Dan zou ik toch ook al de 5x5 guide hebben #-o
AfbeeldingPlaatje
Tim
Berichten: 13565
Lid geworden op: donderdag 21 juni 2007, 21:32

Re: <¿> Rubik's cube Guide! [3x3=af][4x4=af][5x5=W.I.P.] <¿>

Bericht door Tim »

hidde kata schreef:
Tim schreef:Het is Algoritme, aangezien je dat woord 10x in het Engels hebt opgeschreven.
Ik denk persoonlijk dat je deze guide gewoon hebt vertaald van een Engelse.
Bij Rubik's cubes zeg je die dingen in het engels, en nee waarom zou ik een guide vertalen? Dan zou ik toch ook al de 5x5 guide hebben #-o
Er is geen regel dat je dat in het Engels moet zeggen?
Maar oke, succes met je guide.
Rune
Berichten: 63
Lid geworden op: dinsdag 13 december 2005, 13:50
Oude naam: VesiLintu

Re: <¿> Rubik's cube Guide! [3x3=af][4x4=af][5x5=W.I.P.] <¿>

Bericht door Rune »

Volgens mij heb je gewoon de methode van Dan Brown hier omgezet in tekstvorm ...

Wat zijn de PB's van de mensen hier trouwens?
Ik zit aan net iets meer dan 48 seconden voor 'n 3x3.
Afbeelding
Hidde Kata
Berichten: 726
Lid geworden op: woensdag 8 november 2006, 13:28
RS: Hidde Kata (p2p)
Clan: Dutch Generation

Re: <¿> Rubik's cube Guide! [3x3=af][4x4=af][5x5=W.I.P.] <¿>

Bericht door Hidde Kata »

Rune schreef:Volgens mij heb je gewoon de methode van Dan Brown hier omgezet in tekstvorm ...

Wat zijn de PB's van de mensen hier trouwens?
Ik zit aan net iets meer dan 48 seconden voor 'n 3x3.
Een beetje, ik heb hem wel geleerd van hem maar heb hem ook een beetje aangepast.
Mijn beste tijd had ik net 47.21 seconden.
Ik denk dat ik ook F2L uit ga leggen (samen met nog wat trucjes) ,maar ik denk dat dat iets te lastig wordt.

Toegevoegd na 1 minuten:
Tim schreef:
hidde kata schreef:
Tim schreef:Het is Algoritme, aangezien je dat woord 10x in het Engels hebt opgeschreven.
Ik denk persoonlijk dat je deze guide gewoon hebt vertaald van een Engelse.
Bij Rubik's cubes zeg je die dingen in het engels, en nee waarom zou ik een guide vertalen? Dan zou ik toch ook al de 5x5 guide hebben #-o
Er is geen regel dat je dat in het Engels moet zeggen?
Maar oke, succes met je guide.
In het Nederlands klinkt het zo raar bedoel ik ;)
AfbeeldingPlaatje
Keoninator
Berichten: 71
Lid geworden op: zaterdag 6 juni 2009, 13:33

Re: <¿> Rubik's cube Guide! [3x3=af][4x4=af][5x5=W.I.P.] <¿>

Bericht door Keoninator »

Prachtguide! Ik kan er niet veel over opmerken alleen dat het wat mij betreft een erg lastige en langzame manier is van f2l is ;) Op dat punt denk ik dat mijn guide beter is, maar ik kan niet tippen aan jouw opmaak enz. :P

@Rune
2x2: regelmatig -12
3x3: +- 30 sec (Ik ken bijna full pll :D )
4x4: 2;30
5x5: 5;00
6x6: 15min ongeveer
7x7: record is 24min :oops:
Megaminx: 6;30 ongeveer
Hidde Kata
Berichten: 726
Lid geworden op: woensdag 8 november 2006, 13:28
RS: Hidde Kata (p2p)
Clan: Dutch Generation

Re: <¿> Rubik's cube Guide! [3x3=af][4x4=af][5x5=W.I.P.] <¿>

Bericht door Hidde Kata »

Keoninator schreef:Prachtguide! Ik kan er niet veel over opmerken alleen dat het wat mij betreft een erg lastige en langzame manier is van f2l is ;) Op dat punt denk ik dat mijn guide beter is, maar ik kan niet tippen aan jouw opmaak enz. :P

@Rune
2x2: regelmatig -12
3x3: +- 30 sec (Ik ken bijna full pll :D )
4x4: 2;30
5x5: 5;00
6x6: 15min ongeveer
7x7: record is 24min :oops:
Megaminx: 6;30 ongeveer
Mooie tijden, ik ga denk ik ook de snelle f2l doen, die waarbij je 2 lagen in 1 keer doet, maar dit is de basis.
Ik gebruik nu ook 2 lagen in 1 keer, ben het nog een beetje aan het verbeteren.
AfbeeldingPlaatje
Hidde Kata
Berichten: 726
Lid geworden op: woensdag 8 november 2006, 13:28
RS: Hidde Kata (p2p)
Clan: Dutch Generation

Re: <¿> Rubik's cube Guide! [3x3=af][4x4=af][5x5=W.I.P.] <¿>

Bericht door Hidde Kata »

Als het goed is komen morgen mijn cubes binnen, ik heb ze vorige week woensdag besteld.
Ik zal donderdag de 5x5 toevoegen :D
AfbeeldingPlaatje
hagemar
Berichten: 565
Lid geworden op: zaterdag 14 februari 2009, 19:29

Re: <¿> Rubik's cube Guide! [3x3=af][4x4=af][5x5=W.I.P.] <¿>

Bericht door hagemar »

nice guide
ik ehb zelf ook een 2x2x2 guide gemaakt
ik eb zelf nog een paar kleine problemen met de 4x4x4het lukt me bijna ik zal ene keer deze guide er bij nemen en kijken of hij me lukt dan
mijn record's zijn
2x2x2:rond de 20seconden omdat hij heel klein is en heel slecht draait
3x3x3:38seconden heel veel luck hoefde heel vele niet te doen
pyraminx:12 toen ik hem timede ik had een keer 8 ofzo maar dat is niet zeker
ik ga binnen kort ene piraminx guide maken
Mephistofes
Berichten: 14
Lid geworden op: zaterdag 21 november 2009, 18:13

Re: <¿> Rubik's cube Guide! [3x3=af][4x4=af][5x5=W.I.P.] <¿>

Bericht door Mephistofes »

Nice guide ookal vind ik hem beetje onduidelijk en snapte hem niet helemaal :p
ik heb gisteren die cube gekocht en ging wat kloten en nu is me snelste tijd in 1 dag oefenen: 2.58 XD ik vind best wel snel :P
ik denk jij de slome manier uitlegt ? en niet de snelle manier ;o >?
Plaats reactie