Introductie:
Hallo mensen, ik zit te wachten op mijn bestelling van de V-Cubes 6 en 7 en ik dacht, laat ik maar eens een Rubik's cube guide maken voor Ltf.
Er zijn al een paar guides over Rubik's cubes, maar die gaan alleen over de 3x3, en ik wilde de andere doen, maar natuurlijk kan de 3x3 niet ontbreken
.
Ik ga de 3x3, 4x4 en de 5x5 Cubes uitleggen, later ook nog de 2x2, 6x6 en de 7x7
Index:
[0]Introductie
[1]Basis informatie
[2]De 3x3
[3]De 4x4
[4]De 5x5
[5]Vragen
[1]Basis informatie
Rubik's cubes zijn puzzel kubussen, ze hebben (meestal) 6 kanten om aan te draaien (je hebt ook varianten zoals de megaminx, allemaal 5-hoeken aan elkaar verbonden). Het doel van het spel is om elk vlak dezelfde kleur te krijgen:
[1.2]Het (Rubik's) kleuren schema:
Blauw zit tegenover
Groen
Wit zit tegenover
Geel
Rood zit tegenover
Oranje
Rood, wit en
blauw zitten naast elkaar, met de klok mee
Blauw,
oranje en
geel zitten naast elkaar, met de klok mee (
BOY)
[1.3]Namen van de blokjes
Voor de "blokjes" gebruik ik ook namen:
De "edge pieces" zijn
groen gekleurd
De "center pieces" zijn
rood gekleurd
De hoeken zijn duidelijk, die zijn
blauw gekleurd
[1.4]Algorithms
In deze guide gebruik ik algorithms (in het Nederlands algoritmes), dit zijn rotaties van de kubus in een bapaalde volgorde (aangegeven met
schuingedrukt en
oranje).
Er zijn 7 tekens voor de 3x3, als er meer zijn geef ik dat aan met een cijfer ervoor (vanaf 4x4)
F = front = voorkant, dan draai je de voorkant met de klok mee
R = right = rechterkant, dan draai je de rechterkant, op de manier als je er naar kijkt, met de klok mee
L = left = linkerkant, dan draai je de linkerkant, op de manier als je er naar kijkt, met de klok mee
D = down = de onderkant, dan draai je de onderkant, op de manier als je er naar kijkt, met de klok mee
U = up = bovenkant, dan draai je de bovenkant, op de manier als je er naar kijkt, met de klok mee
B = back = achterkant, dan draai je de achterkant, op de manier als je er naar kijkt, met de klok mee
' erna = prime/invert = tegen de klok in, op de manier als je er naar kijkt, dus bij R' draai je de rechter kant tegen de klok in.
2 ervoor = two = twee keer de kant die ik aangeef, het maakt niet uit of het tegen de klok in is, of met de klok mee.
Een voorbeeld is
R' D' R D, deze gebruik je redelijk vaak, als je hem 6x achter elkaar doet wordt de kubus weer normaal.
[2]De 3x3
- In- of uitklappen •
- De 3x3 Rubik's cube was de eerste cube van het bedrijf Rubik, in 1980 kwam hij uit, later kwamen nog de Rubik's Revenge (4x4) en de Rubik's Professor (5x5)
[2.1]De methode
Oké, laten we beginnen!
Eerst moeten we de kubus schudden, dus begin maar.
Als je daarmee klaar bent kunnen we beginnen.
We gaan per laag werken, dus eerst de bovenste (later onderste) (in dit geval groen)
Als eerste moet je een kruis zijn te krijgen:
Ik doe groen als voorbeeld voor deze guide.
[2.2]De eerste laag
Eerst zorgen we dat we de groene edge pieces op de onderste laag hebben, die met het blauwe center piece.
Groen moet naar beneden wijzen, zo dus:
Links = goed, Rechts = fout
Daarna zet je ze onder de juiste kleur, dus als je een rood-groene edge piece hebt moet die aan de rode center piece.
Wat als je de foute hebt?
Dan doe je deze "algorithm"
Zorg dat de edge piece die je gaat "omdraaien" onder een leeg plekje van het kruis zit, zodat je hem niet verpest.
Houd het blokje dat je gaat "omdraaien" midden onder
F U L
Je zult nu het groene kruis hebben.
Nu zijn de hoeken aan de beurt.
Zoek een hoekje met groen op de onderste laag.
Zet hem onder de juiste hoek, dit check je zo, bijvoorbeeld Groen, geel, rood. Die zet je dan tussen geel, rood en onder groen, dus op de blauwe laag (het maakt niet uit op welke plek groen is, in dir geval onderaan, maar het kan ook rechts of links zijn):
Dan doe je deze algorithm (met het blokje rechts onderin de kubus):
R' D' R D
Doe dit tot de groene boven is en je een soort vis krijgt:
Doe dit met elke hoek tot je elke hoek hebt: je kubus zal er ongeveer zo uit zien:
En aan de andere kant wit en oranje ook zo.
Draai de kubus om, zodat groen onderaan komt en blauw bovenaan!
[2.3]De tweede laag
Je zoekt naar een edge piece die geen blauw heeft op de (nu) bovenste laag.
Als je er 1 hebt gevonden zet je hem weer bij de kleur die aan de zijkant zit.
In dit voorbeeld moet hij naar rechts, want daar zit de andere (oranje).
Daarvoor heb je deze algorithm nodig (met het blokje naar je toe, midden boven):
U R U' R' U' F' U F
Als hij naar links moet (wit met zwart aangegeven, anders was het te onduidelijk):
Dan doe je (met het blokje naar je toe, midden boven):
U' L' U L U F U' F'
Als er een edge piece zonder blauw tussen 2 center pieces zit, maar verkeerd om of met andere kleuren, dan haal je hem eruit door met een blokje met blauw 1 van de 2 algorithms aangegeven hierboven.
[2.4]De derde laag
We zijn nu bij de laatste laag, als je kubus voor je houd zie je 1 van deze vier orientaties (let niet op de hoeken, die tellen hier niet mee)
Ik geef ook aan hoe je de kubus moet houden als je de algorithm moet doen (als je het kruis hebt heb je geluk, dan kan je deze stap overslaan).
Met de pijlen geef ik aan in welke vorgorde je het moet doen:
De algorithm:
F R U R' U' F'
Hierdoor gaat hij naar de volgende staat (zie foto).
Nu moet je de edge pieces op de goede plek zetten (rood bij rood, blauw bij blauw etc.)
We doe dit weer met een algorithm.
Eerst draai je de bovenkant tot je 2 kleuren op kan lijnen (met geluk heb je er 4 en dan kan je deze stap overslaan).
Ze zitten of naast elkaar (schuin)
of Tegenover elkaar (recht)
Positie 1: Als ze naast elkaar zitten zorg je ervoor dat er 1 blokje aan de achterkant zit en 1 aan de rechterkant.
Postie 2: Als ze tegenover elkaar zitten zorg je ervoor dat er 1 aan de voorkant zit en 1 aan de achterkant.
Dan doe je deze algorithm:
R U R' U R 2U
Als ze tegenover elkaar zaten moet je hem nog een keer doen, uit positie 1
Als je hem gedaan heb uit positie 1 moet je nog 1x U doen en dan zitten de edge pieces goed.
Nu de hoekjes.
Kijk of je 1 hoekje op de juiste plek hebt zitten, blauw hoeft niet boven!
Zoals hier:
Als je er geen 1 hebt, maakt niet uit je doet de algorithm dan gewoon 1x meer (het maakt niet uit hoe je de kubus houd, wel blauw boven)
Als je er 4 hebt, je hebt geluk, je kan deze stap overslaan.
Als je er 1 hebt dan moet je hem maximaal 2x doen, met die ene goede rechts bovenin.
De algorithm:
U R U' L' U R' U' L
Ik onthoud hem anders, namelijk:
Up (U), away from you (R), Up invert (U'), away from you (L'), Up (U), Towards you (R'), Up invert (U'), Towards you (L)
Als je alle hoekjes hebt is het tijd voor de laatste stap: de hoekjes op de goede maniet plaatsten.
Deze algorithm zijn we al eens tegen gekomen.
Ja, het is R' D' R D
Ik zal het uitleggen.
Als je 6x R' D' R D doet komt de kubus weer op de manier van toen je hem begon. Het aantal keren dat je R' D' R D moet doen is altijd een meervoud van 6. Omdat we de bovenste laag veranderen wordt hij niet precies zoals we begonnen, alleen de bovenste laag is anders.
Je zet 1 hoekje die niet goed is (blauw niet boven) rechts boven en dan doe je R' D' R D.
dit herhaal je tot de hoek goed is (blauw naar boven).
Je draait nu ALLEEN DE BOVENSTE LAAG, en niet de hele kubus, en herhaal het proces tot je alle hoekjes hebt gehad.
Gefeliciteerd! Je hebt zojuist de Rubik's cube gesolved! =D> (als je alle stappen goed hebt gedaan)
Mijn record is rond de 50 seconden, maar ik begon ook met tijden van 10 minuten en zat met mijn opgeschreven algorithms op de bank mijn kubus proberen te solven.
[2.4]Tips en Tricks
-Lubricate je kubus (spray silicone spay in je kubus) zodat hij sneller en makkelijker draait
-Leer de algorithms uit je hoofd
-Als je wilt iemand kent die de Rubik's cube kan solven en hem wilt irriteren, haal dan de kubus uit elkaar en verwissel 2 hoekjes. Hierdoor kan hij de kubus nooit oplossen.
-Gebruik je vingers, niet je hele hand, om te draaien
[3]De 4x4
- In- of uitklappen •
- De 4x4 Rubik's cube, of de Rubik's Revenge bestaat uit 16 vakjes op 1 kant. Er is geen center piece om te zien waar de kleuren moeten.
Je moet die dus zelf maken. Je hebt ook parity errors op een kubus met een even aantal lagen (2, 4, 6), hier kom ik later op terug.
Het is handig als je het kleurenschema kent en ik vereis dat je een 3x3 kan oplossen.
Voor algorithms gebruik ik hierbij ook ([hoofdletter][kleine letter]), omdat je soms 2 kanten tegelijk moet draaien (bijvoorbeeld (Ff) is de 2 kanten aan de voorkant, 2(Ff) is 2x de 2 voorkanten).
Ook ga ik kleine (dus niet hoofd-)letters gebruiken, er is dus verschild tussen L en l, ik gebruik dit voor als je de binneste laag moet draaien (bij 2f moet je dus de 2e laag aan de voorkant draaien, die waar een deel van het center zit dus).
Hoofdletters zijn de 1e laag, dus die je bij een 3x3 ook draait, de buitenste dus.
[3.1]De methode
We gaan van een 4x4 een 3x3 maken.
Je denkt nu vast wtf ?
Ik laat het zien in deze diagram:
De kleuren voor elk blokje zijn zoals in hoofdstuk 1 aangegeven.
Hoe gaan we dit doen?
We gaan eerst het groene "center" maken.
Daarna die ertegenover, blauw.
Daarna gaan we in de middelste rij (rij 2 en 3 als je groen of blauw boven/onder hebt) Blokjes van 2x1 maken en zetten die verticaal
Dan gaan we de centers plaatsen, op de goede plek (zie hoofdstuk 1.2).
Daarna gaan we de edge pieces paren (edge pairing zal ik dat noemen).
We kunnen hierbij 1 parity error krijgen, een kleine die makkelijk op te lossen is.
Je kunt de kubus nu zoals een 3x3 solven, behalve een paar parity errors (kom ik later op terug).
[3.2]De centers
We gaan dus eerst het groene center maken.
We doen dit door 2 groene center pieces naast elkaar te zetten (maakt een 2x1 blokje), zoek naar de andere 2 groene center pieces en zet die naast die andere 2.
Zo maak je het groene center:
Nu gaan we het blauwe center maken, draai de kubus weer om zodat groen onder zit.
Nu gaan we op de 2e en 3e laag weer 2x1 blokjes maken, dit keer van blauw. Zoek 2 blauwe center pieces en zet ze naast elkaar.
Plaats ze op de bovenste laag. Zoals je ziet wordt het groene center nu raar. Dus draai je de bovenkant 2x (de blauwe kant) en draai je de groene center pieces weer op hun plek:
Algorithm ervoor (maar als je logisch nadenkt hoef je deze niet te kennen):
Houd het 2x1 blokje verticaal in de rechter helft van het center, dan doe je:
R2 2U (Rr)'
We maken nog een 2x1 blokje met blauw, die zetten we verticaal onder de andere blauwe center piece:
Je schuift de blauwe center piece op de 2e en 3e laag op de andere blauwe, die bovenop.
Het groene center gaat weer uit elkaar dus draai je de bovenkant 2x en schuift het groene center bij elkaar.
Je zult zien dat ook het blauwe center voltooid is:
Je hebt nu 2 centers, nog 4 te gaan.
We gaan 2x1 blokjes maken van dezelfde kleur, en maken die horizontaal.
Hier zie je er 4, aan de andere kant zijn er ook 4:
Als je 3 van kleur en 1 andere hebt, en daarnaast 1 van de kleur waar er 3 van zijn en 1 van die andere (waar je er 1 van hebt) dan moet je hem houden zoals in dit plaatje (links onder, en de "pijl" wijst naar links onder, als (in dit geval) rood boven zit i.p.v. onder dan doe je rechts onder en de pijl naar rechts onder):
Oke, nu is het tijd om van de 2x1 blokjes 2x2 centers te maken.
Daarvoor moet je het kleurenschema volgen (Hoofdstuk 1) (als je een Eastsheen cube hebt is oranje paars).
Ik doe altijd eerst Rood, Wit, Blauw, want die is makkelijk te onthouden.
Je kunt altijd controleren met de hoeken:
Gebruik het kleuren schema om de andere te doen (zie hoofdstuk 1.2)
Heb je elk center?
Controleer nog maar een keer of ze allemaal goed zijn (je kunt dat ook doen door er een 3x3 bij te houden.
Als je 110% zeker weet dat je alles goed hebt kunnen we verder: edge pairing!
[3.3]Edge Pairing
Bij edge pairing gaan we de edge pieces bij elkaar doen.
Zoek 2 dezelfde edge pieces en zet ze zo neer (de pijl geeft aan dat daar groen zit):
Draai de onderste of bovenste 2 lagen om ze bij elkaar te brengen:
Als je 1 paar hebt, heb je de centers uit elkaar gehaald, dus moeten die weer goed.
Je draait de kant met de gepairde edge naar de bovenkant, en dan draai je de bovenkant zodat er een on-gepairde edge op de plek hebt waar eerst de gepairde zat. Je draait de kant weer terug en maak centers weer heel.
Het kan zijn dat de 2 te pairen edge pieces ,in plaats van schuin tegenover elkaar, recht tegenover elkaar zitten.
Houd de kubus dan zodat je naar allebei de edge pieces kijkt, en houd ze zodat ze verticaal zijn (boven of onder maakt niet uit).
Doe deze algorithm:
D F' R, ze zullen nu wel schuin tegenover elkaar zijn.
Ga door met edge pairen tot je op het punt komt dat je 2 ongepaarde edges hebt.
Je kan alle edges hebben, dan heb je geen parity, maar dit heb ik meestal wel.
Zorg dat de edge pieces tegenover elkaar zitten, zo dus (pijl geeft aan welke kleur aan die kant zit):
Dan doe je deze algorithm als je naar alle 4 ongepaarde kijkt:
(Dd) R F' U R' F (Dd)'
Je kubus ziet er ongeveer zo uit:
Je kan de kubus nu nu solven net zoals een 3x3 (op parity na).
Je doet dit zoals aangegeven in hoofdstuk 3.1, je draait alleen de buitenste kanten.
Je ziet de 4 center pieces als de center piece van een 3x3
De 2 edge pieces als een edge piece van de 3x3
En de hoek van een 4x4 als een hoek van een 3x3
[3.4]Parity
Wat is parity?
Parity is dat de kubus zo geschud is dat er blokjes op een rare manier komen, dit komt alleen voor bij kubussen met een even aantal lagen.
Bij edge pairing zijn we ook al een hele kleine parity tegen gekomen, maar die is zo klein dat ik hem hiet niet bij zet.
Bij de 5x5 en hoger krij je bij edge pairing wat langere parity cases en hebben dan ook langere algorithms nodig (hier kom ik op terug in mijn 5x5 guide).
Er zijn een aantal parity cases:
Parity case #1)
Als je op de bovenste laag het blauwe kruis gaat maken kunnen er 2 andere vormen zijn:
Dit kan alleen op een 4x4 en moet je oplossen met een hele lange algorthim (het maakt niet uit met uit welke positie, als blauw maar bovenop is):
2(Rr) 2B 2U L2 2U (Rr)' 2U R2 2U 2F (Rr) 2F (Ll)' 2B 2(Rr)
Je kunt daarna gewoon verder met het solven.
Parity case #2)
Komt nog
Parity case #3)
Komt nog
Ik heb ze tussen uitklap dingen gedaan zodat de pagina niet zo lang wordt, en je makkelijker naar een stuk kan zonder veel te scrollen.
[4]Vragen
Zijn er al vragen?
Nee
...
...