DE f2p Guide: Alle Skills 99! (op Dungeoneering na)

Hier staan tips van je medespelers over skills.
Forumregels
Wil je zelf een guide schrijven? Kijk dan hier!
CallMe Wildy
Berichten: 1883
Lid geworden op: dinsdag 3 april 2007, 15:21
Clan: add my
Oude naam: wildy343

DE f2p Guide: Alle Skills 99! (op Dungeoneering na)

Bericht door CallMe Wildy »

Afbeelding
Dungeoneering wordt later misschien nog toegevoegd!

Hallo allemaal,

allereerst wil ik jullie van harte welkom heten bij mijn 2e guide. De meesten zullen denken dat dit mijn eerste guide is, omdat ze nog nooit een andere van mij gezien hebben. Dat komt omdat het al jááren geleden is dat ik die guide gemaakt heb.
Nu het voor bijna heel Nederland en België vakantietijd is, heb ik tijd genoeg om een zinvolle guide te maken. Zoals jullie waarschijnlijk al weten, gaat hij over hoe je het beste al je skills 99 krijgt OP EEN GRATIS ACCOUNT (!) (op Dungeoneering na) In mijn guides ga ik ervan uit dat je al een beetje ervaring hebt met alle skills, en dat je skills al boven de level 30 zijn. Heb je deze nog niet, zul je deze moeten trainen. Dit zal als het goed is niet lang moeten duren.

Inhoudsopgave
:arrow: Wat over mijzelf en mijn verleden
:arrow: Skills
:arrow: :arrow: Combat
:arrow: :arrow: :arrow: Melee
:arrow: :arrow: :arrow: Ranged
:arrow: :arrow: :arrow: Magic
:arrow: :arrow: Prayer
:arrow: Cooking
:arrow: Crafting
:arrow: Firemaking
:arrow: Fishing
:arrow: Mining
:arrow: Runecrafting
:arrow: Smithing
:arrow: Woodcutting
:arrow: Nawoord
:arrow: Gebruikte Bronnen



Wat over mijzelf en mijn verleden

Zoals jullie waarschijnlijk al begrepen hadden ben ik CallMe_Wildy. Omdat ik de laatste tijd niet meer actief ben op Runescape, maar jullie toch een beetje wilde helpen, besloot ik een guide te maken. De rede dat ik een guide voor f2p wilde maken, is dat ik lange tijd f2p ben geweest, en na een tijdje member te zijn geweest weer terug f2p ben.

Ik startte mijn Runescape account in Oktober 2006 op de account "Dankersman". In het begin snapte ik niet veel van Runescape (zoals waarschijnlijk iedereen), gelukkig had ik een vriend die mij alles goed kon uitleggen.
Al snel besefte ik dat skills trainen leuk en handig waren: je kon er geld mee verdienen en het was toen zowat het enige wat een f2p'er toen kon. Ik heb 1 week lang lopen campen in het huisje bij de goblins in Lumbridge. nadat ik "hoge" melee skills had ging ik questen: ik ging tegen ieder persoon vragen of hun een quest voor mij hadden. Na 10 quests gestart te hebben, begon ik te beseffen dat de quests voltooid moesten worden. Ik ging op google zoeken naar quest guides, en zo kwam ik hier op Lunagang terecht. Een tijd later heb ik mij ook geregistreerd op het forum. Na heel lang f2p te zijn geweest, kreeg ik van mijn vriend 4 maanden memberchip cadeau. Die heb ik toen ook goed benut, en heb vele skills en quests gedaan (voor mijn termen dan. Ik moest ook rekening houden met mijn studie/privé leven/etc.)
Na weer terug f2p te zijn, besef je pas hoe goed je het had in p2p: easy xp, veel leukere dingen en dat soort dingen. Maar ik was te gierig om zelf geld uit te geven. Ik begon dus met het skillen in F2P. In 1 maand tijd had ik toen ook mijn cooking naar 99 getraind, en 90 firemaking gehaald. Na 90 firemaking ben ik gestopt met Runescape.

Mijn skills nu:
Afbeelding

Aangezien ik gestopt ben, ben ik niet van plan ze te gaan verbeteren. Wel wil ik 99 Firemaking in f2p halen.

Maar ik denk dat ik nu genoeg over mijzelf verteld heb.. OP NAAR DE GUIDE!

Skills

AfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingMeleeAfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeelding

Melee, wie heeft er nog niet van gehoord: het vechten met zwaarden en schilden. Melee is de meest gebruikte aanvalstechniek van heel Runescape.

Melee is onderverdeeld in 3 delen: Attack, Strenght en Defence. Deze delen zal ik niet afzonderlijk behandelen, omdat ze allemaal op dezelfde manier getraind worden. Je kan kiezen of je Attack, Strength of Defence traint door op het knopje met 2 zwaarden te klikken naast je stats, en daarna je muis op de verschillende stijlen te houden. Je zal dan Attack, Strength of Defence zien.

Armour
Het plaatje hieronder zal duidelijk maken wat het beste armour is. Kun je een bepaald deel niet aan, dan moet je dat vervangen door het beste wat je aankan.
Afbeelding

Aangezien sommige mensen niet weten wat iets is, zal ik het hele lijstje hier nog eens wegzetten:
- Full rune armour
- Amulet of strength
- Team cape (kleur mag je natuurlijk zelf bepalen)
- Rune gauntlets (Fist of Guthix)
- Leather boots of Fancy/Fighting boots. De Fancy en Fighting boots hebben betere stats, maar ze zijn zo lelijk: daarom verkies ik leather boven fighting. Bovendien scheelt het 1 bank space want leather kun je ook gebruiken bij ranged en Fighting niet.
- Explorers ring 3 (Achievement diary van Lumbridge en Draynor Village)
-Natuurlijk kun je ook een h1,h2,h3,h4 of h5 helm en schild gebruiken, deze kunnen goedkoper zijn maar kijk naar de prijzen! Persoonlijk vind ik ze lelijk dus daarom heb ik ze niet gebruikt.

note: natuurlijk kan je een rune kite verwisselen voor een rune berserker shield. Naar mijn mening kost hij teveel en is hij zijn bonus niet waard. Vooral door het rechargen. de Rune Gauntlets hebben dat niet, daarom kun je die wel voor eenmalig kopen. Kun je geen Rune Gauntslets aandoen? dan kun je het beste leather gloves gebruiken.
Een scimitar is het beste wapen wat je kunt gebruiken. Vind je een longsword of iets anders fijn werken? voel je vrij om een ander wapen te gebruiken.

Monsters
als je 70- bent
gesorteerd van goed naar slecht:
-Flesh crawlers: 2e verdieping van de Stronghold of Security. Goede xp, maar slechte drops. Aangezien ze automatisch aanvallen kun je hier makkelijk afk trainen.
-Moss giants: Crandor. Je moet een deel van de Dragon Slayer Quest doen. Ze droppen big bones, dus je kunt goed prayer trainen. Verder is een explorers ring 3 makkelijk voor het alchen.
-Hobgoblins. Makkelijk te vermoorden en goede drops. een goede plek is onder Port Sarim in de grot. Er zijn meestal maar weinig mensen dus zo moeilijk zullen ze niet zijn.

*Hill Giants zijn een slecht idee, omdat er altijd veel mensen zijn.

als je 70+ bent
-Ice Giants. Net na de hobgoblins onder Port Sarim in de grot. de ice warriors zijn iritant, maar ze zullen je niet meer aanvallen als je combat 115+ bent of als je een tijdje wacht.
-Giant Spiders. derde verdieping van de Stronghold of Security. Ze zullen niet moeilijk te vinden zijn. Ook vallen ze automatisch aan dus je kunt lekker afk trainen.
-Cockroach Soldiers. Stronghold of Player Safety. goede drops maar je hebt een redelijk defence level nodig om minder hits te krijgen.
-Zombies (level 53. 2e level in de Stronghold of Security. Vallen ook automatisch aan en ze droppen best wel veel steel arrows. De spreuk Bones To Bananas kan makkelijk zijn, om langer te blijven.
-Skeletons (level 45). Je kan ze vinden vlakbij Elvargs Lair. Geen goede drops maar met een redelijk defence level en bones to bananas kun je hier voor altijd blijven.
-Flesh crawlers. zie boven.

In de uitklaptags staan plaatjes waar je de monsters kan vinden. PAS OP! Het kunnen grote plaatjes zijn!
In- of uitklappen •
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
- de ice giants zijn vlak na de hobgoblins
- de giant spiders zijn 1 verdieping lager dan de zombies en de flesh crawlers, deze zullen niet moeilijk zijn.
Voedsel
Tja, je kunt nu wel armour hebben, en monsters om te trainen, maar zonder voedsel kom je nog nergens! daarom een apart deeltje over voedsel, hoe en wat.

welke soort voedsel?
-Salmon: het is goedkoop voedsel en het healt toch 90. klik hier voor de actuele prijs van salmon
-Trout. Hetzelfde verhaal maar dan goedkoper en healt 70. klik hier voor de prijs van trout
-Wine. Veel mensen zullen denken? Huh? waarom wine? Omdat het 110 healt en het heel goedkoop is! (prijs) Het verlaagt echter wel een paar levels je attack.
-Lobsters als je veel geld hebt, healt 120 per stuk tegen een prijs van ongeveer 300gp

Strength Potions
Ja strenght potions ja, waarschijnlijk zal iedereen denken dat Strength potions zinloos zijn, maar uit de volgende berekeningen blijkt dat ze erg zinvol zijn!
Een Strength potion kost ongeveer 3k (klik)
de boost duurt ongeveer 12 minuten
Het is rendabel om 1x in de 10 minuten te drinken. dus je hebt 6 doses per uur nodig.
1 dose kost ongeveer 700 coins
700*6=4200 coins per uur
Ik hoop dat je in 1 uur wel 4200 coins bij elkaar kan rapen tijdens het meleeën om die kosten terug te verdienen... Het is het dus zeker waard.

AfbeeldingRangedAfbeelding

Ah! Na melee gehad te hebben komen we aan bij het gevecht met pijl en boog: Ranged.
Ranged is de op 1 na meest gebruikte aanvalstechniek. Iedereen denkt dat ranged in f2p moeilijk is, en onmogelijk om 99 te krijgen. In f2p is iedere skill 99 halen moeilijk, maar ranged is makkelijker dan iedereen denkt omdat het afk kan. Maar terug naar ranged trainen...

Armour
opnieuw een plaatje om alles duidelijk uit te leggen..
Afbeelding
-green d'hide coif: deze aandoen als je veel Fist of Guthix speelt, het leuk vind en het goed kan. Kun je deze niet? Dan moet je een gewone coif gebruiken.
-Amulet of Power: vanwege de ranged bonus, een defence kan ook als je defence laag is
-Arrows: Als je geld hebt, kun je mithril gebruiken. Als je weinig geld tot je beschikking hebt kun je steel gebruiken.
-Team cape naar keuze, kies maar een leuke kleur :P
-Maple Shortbow
-Green d'hide body
-Green d'hide chaps
-Green d'hide vambraces
-Explorers ring 3

Monsters
level 40-60:

-flesh crawlers, zie de melee sectie van de guide voor plaatjes.
-Minotaurs. zitten boven de Flesh Crawlers in de Stronghold of Security
-Hill Giants, slecht idee, maar als je snel met een muis overweg kan, kun je het altijd proberen.

level 60-99
- Lesser demons. De plek staat aangegeven in de kaart bij de melee sectie. ik zal in uitklaptags onderaan in de ranged sectie een plaatje posten met safe spots
- Ice Giants: combat 115+ makkelijk en een hoog defence level ook. Je kunt deze ook safespotten in de hoek bij de blurite ore.
- Moss giants: dezelfde plek als melee, safe spot is bij de addy ore.
- Ankou. 70+ ranged is aangeraden. Ik heb hier zelf niet veel ervaring mee maar er is een safespot in de meest zuidelijke kamer met level 82 ankou's
- Giant spiders en Zombies zoals eerder vermeld. Lage levels zullen wel food nodig hebben.
In- of uitklappen • Pictures
Afbeelding
Afbeelding

safespot 1 werkt beter als safespot 2, maar als je na een tijdje niet meer automatisch wordt aangevallen is 2 net zo goed als 1

AfbeeldingMagicAfbeelding

Magic is een moeilijke skill om te trainen, maar is heel krachtig als je het goed gebruikt. Daarom is het het waard om te trainen.

Levels 1-43
Deze levels zullen niet moeilijk zijn, maar er zijn 2 manieren om de beste exp te krijgen: Cursen en Fire strike/Crumble
Undead. Fire strike kan bijna overal toegepast worden. Zoek een monster dat slecht tegen magic kan: bijvoorbeeld Ankous of goblins in de Stronghold of Security. Crumble undead kan ook goed op ankous, of als je wilt safespotten kun je het beste in de Varrock Sewers gaan. (zie plaatje in uitklaptags)

Levels 43-55/99
Vanaf nu kun je 2 manieren kiezen.van level 43 tot 99 hééél veel mithril bars gaan superheaten (bereken de prijzen vantevoren welke bars je moet kijken! meestal zal mithril het beste uitkomen. dit zal je dan bijna niets kosten.
zo zit je inventory in elkaar als je mithril bars gaat superheaten:
Afbeelding
Afbeelding
klik nu op de superheat, en dan kun je bijna gelijk op de laatste mithril ore klikken, klik weer op de superheat, de mithril ore, etc. Totdat je inventory vol is. Doe dit in een rustige bank. Bijvoorbeeld in Al-kharid of Duel Arena (1-click-bank)

manier 2:alchen (55-99)
aangezien de ge prijzen veel verschillen kan ik hierbij niets anders doen dan prijzen geven van goede alchitems:
-Gold bar (180)
-Gold amulet (210)
-Gold necklace (270)
-Steel platebody (1200)
-Mithril platebody (3200)
-Green d'hide body (4680)
-Adamant platebody (9984)
In- of uitklappen • pictures
Afbeelding
Crumble undead onder Varrock
Afbeelding
Crumble undead onder Varrock
AfbeeldingPrayerAfbeelding

Prayer, de duurste skill in de hele F2P wereld. Maar het kan handig zijn tijdens onder andere combat. Daarom telt het ook mee voor je combat level.
Er zijn maar een paar manieren om prayer te trainen: namelijk Big bones en Normal bones. De bones halen kan zelf ook, alleen ben je dan zolang bezig dat je geen zin meer hebt om ze te begraven als je ze hebt. Daarom zal ik dat niet behandelen in deze guide.

Big Bones: 15 exp per bone, het beste kun je dit doen in een 1-click bank zoals Duel Arena. je zult meer als 800.000 big bones nodig hebben voor 99 prayer.
Normal bones: 4,5 exp per bone, hetzelfde als bij big bones: 1-click bank zoals Duel Arena. je zult bijna 3.000.000 (!) bones nodig hebben om 99 prayer te krijgen

Big Bones VS normal bones
big bones kosten ongeveer 700gp kosten.
normal bones kosten ongeveer 200gp[url] big bones: 700gp voor 15xp normal bon ... .png[/img]CookingAfbeelding

Cooking is de makkelijkste skill om 99 te brengen. Dit komt omdat je het afk kunt doen en alle xp rates zijn heel hoog. In het kort is cooking van rauwe vissen gekookt eten maken, zodat je dit kan eten tijdens een gevecht. Het beste kun je zelf je eigen vuur maken, omdat het naar een range lopen zolang duurt. Ik heb zelf ook op ranges getraind, maar eigen gemaakte vuurtjes zijn veel sneller. Verder train je je firemaking er nog wat mee ^_^. De beste plek om Cooking te trainen vind ik zelf op de GE: lekker dicht bij een bank en je kunt nog vrienden maken ook :D

op deze levels verbrand je geen dingen meer:
Trout: 45-50 (weet niet precies, maar deze levels zijn zo makkelijk dat ze niet relevant zijn)
Salmon: 58
Tuna: 65
Lobster: 74
Swordfish: 87

snelste xp: cook het beste voedsel wat je niet meer verbrand. maar op 74 kun je het beste lobsters tot 99 doen, omdat die goedkoper zijn. Als je het leuk vind om geld uit te geven mag je natuurlijk wel swordfish doen. Cook op eigen vuurtjes en gebruik de goedkoopste logs die je kunt kopen. Dit zullen meestal willows zijn. (actuele prijzen van alle f2p logs)

wine
Ja wijn ja, die dingen waar ik het over had in de melee sectie die als food gebruikt kunnen worden. Als je snel bent kun je 400k exp(!) per uur krijgen. Er zit alleen een paar nadelen aan: het is heel duur en de ingredienten (jug of water+grapes) kunnen soms moeilijk te kopen zijn. Wil je wines maken moet je dus een nacht vantevoren genoeg ingredienten in de ge zetten.

winst met cooking
Ja, het is mogelijk ja, winst maken met cooking. Dit kun je doen door bijvoorbeeld chocolate dust op cakes te doen, en te verkopen of door anchovies op pizza's te doen.

XP per uur:
Xp rates:
Wines : 400k
Swordfish : 180k
Lobsters : 150k
Tuna : 125k
Salmon : 105k
Trout : 85k

AfbeeldingCraftingAfbeelding

Crafting kan een dure skill zijn om te trainen, maar als je het goed doet, kun je winst maken: jewelery is het geheim. Je moet alleen wel goed op de prijzen letten van alles! wat voorbeelden zijn gold rings/amulets, en alle edelstenen rings/amulets.

De meeste mensen gebruiken hard leather bodies om te trainen: dit is ook de snelste, maar ook de duurste manier: als je hard leather koopt kun je 75k xp per uur krijgen als je het goed doet. Je hoeft alleen maar 1 needle, 1 thread voor 5 hardleather body's, en hardleather nodig om 1 hardleather body te maken.

Een andere manier is unholy symbols maken: je hoeft alleen maar een silver bar en een symbol mould te hebben, naar een furnace te gaan en de silver bar erop te usen: je poppetje zal al het zware en vermoeiende werk voor jouw doen terwijl jij lekker forums kan lezen.

gems cutten is ook heel snelle exp (150k exp per uur). Maar door de hoge prijzen is het niet rendabel om te doen: een sapphire cutten kost al gauw 600gp. Daarom is dit geen goede manier

Dingen die meestal winstgevend zijn (kijk naar ge prices)
- Gold rings/Amulets
- Sapphire Rings/Necklaces
- Emerald Rings
- Diamond Rings
- Unstrung ruby amulets (dus zonder touwtje)

AfbeeldingFiremakingAfbeelding

Firemaking is een makkelijke skill om te trainen met snelle xp: je pakt je logs en een tinderbox en je maakt een lange rij vuurtjes. Dit is echter niet de snelste manier om firemaking te trainen: als je het goed doet kun je eerst 13 logs gewoon firemaken, en daarna 14 achteruit, waardoor je terug bij de bank komt! ik zal nog een video toevoegen als ik daar meer verstand van heb ^_^
Verder is het het makkelijkste om je tinderbox in het midden van je inventory te plaatsen. Zo hoef je minder ver met je muis te bewegen. Gebruik altijd maples, aangezien die de beste xp geven tegen een redelijke kostprijs.

firemaking spots in de uitklaptags: (ik heb alles een nummer gegeven, hoe lager het nummer hoe beter ik de plek vind om te firemaken
In- of uitklappen • firemaking spots
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
In- of uitklappen • gif bestand voor het backwards firemaken, kan groot zijn
Afbeelding
AfbeeldingFishingAfbeelding

Fishing is een rustige skill, waarbij je lekker achterover kan leunen en niets doen. Daarom is deze skill samen met woodcutting erg geliefd bij bots.

Fly Fishing
Fly fishing, bekend met een Fly Fishing Rod en Feathers, is het vissen op trout en salmon. Dit kun je doen vanaf level 20, en is ook de snelste manier om naar 99 te trainen. De beste plaats is in Barbarian Village.
Vis je inventory vol, en als hij vol is kun je 3 dingen doen:
- naar de bank brengen: dit kost wel tijd en tijd is xp. De prijzen van trout en salmon zijn niet hoog dus ik vind het het niet waard.
- weggeven aan iemand die erom vraagt: in wereld 1 zijn altijd wel mensen die erom vragen.
- droppen, vergelijkbaar met weggeven alleen dan langzamer.
- eerst cooken, en daarna 1 van de manieren hierboven toepassen
Lumbridge hetzelfde principe, alleen is het rustiger en kun je alles sellen aan de general store.

Lobsters
Wil je wat meer geld voor het vissen? dan zijn Lobsters de ideale oplossing! ze worden veel gebruikt als voedsel bij combat. Koop een lobster pot, en neem 30gp mee en ga via Port Sarim naar Karamja. Eenmaal daar aangekomen ga je naar de bananenplantage, loop een eindje door en je zult mensen zien vissen. Het is de rechterpier als je op de wereldkaart kijkt.

Swordfishes+Tuna
Naast de lobsters zijn de swordfishes. Deze leveren een stuk meer op, maar zijn ook langzamer om te vangen. Deze manier raad ik niet aan omdat je een hoop nutteloze tuna's krijgt en het banken duurt lang. Door de swordfish gloves van Fist of Guthix kan het echter wel sneller zijn: maar pas vanaf level 95 is swordfishes snellere xp dan Fly Fishing. (schatting)

AfbeeldingMiningAfbeelding
Mining is een trage, maar zeer winstgevende skill. Runite ore mining is de beste moneymake (400k per uur?) op merchanten na. Maar als je 85 mining wilt krijgen, is er heel wat voorwerk nodig.. hoe je het beste 99 kan krijgen staat hieronder beschreven. Iedere miner heeft een Rune Pickaxe nodig. Zonder deze zul je nergens zijn. Het eerste wat je moet doen is een Rune Pick kopen als je 41 mining hebt.

Iron mining
Iron mining kan op verschillende plekken, die zal ik hieronder beschrijven. Dit is ook DE manier voor 99

varrock -east: hak eerst de rechtse rock, daarna de middelste en de linker, drop alle ores en loop terug naar de rechtse rock
rimmington: hetzelfde principe: ga naar het zuidwesten, hak de 2 rocks in het midden, gevolgd door de steen rechtsonder, en drop alles weer. Als je wilt kun je de gold rocks hakken en houden, aangezien ze iets waard kunnen zijn.
Dwarven mines Iron en Adamantite: Als je 70 mining hebt, kun je in de dwarven mines bij de mining guild gaan iron powerminen: hetzelfde als de andere 2 mijnen, maar bij deze rocks zijn 3 addy ores in de beurt, die elk flink wat geld opleveren. Er is meestal wel concurentie jammergenoeg..

in de uitklaptags staan plaatjes:
In- of uitklappen •
Afbeelding
Mining Iron Varrock

Afbeelding
Rimmington Iron Mining

Afbeelding
Addy ore Mining in de Dwarven Mines
AfbeeldingRunecraftingAfbeelding

Runecrafting, die trage skill die heel zinvol is, en waarvoor je eerst de Rune Mysteries Quest voor moet hebben voltooid. Iedereen kent het wel. Runecrafting is vooral moeilijk te trainen door de grote afstanden die je steeds moet lopen naar de altars. Ik verdeel runecrafting in 2 delen: level 1-50 en level 50-99, omdat dit heel verschillende delen zijn. De plaatsen van alle Altars staan in de uitklaptags hieronder.
In- of uitklappen • plaatsen altars+banks
Afbeelding
Air bank: Varrock West bank
Earth: Varrock East bank

Afbeelding
Mind: Falador West Bank
Body: Edgeville Bank

Afbeelding
Water: Draynor village (Cabbage Port) of lumbridge (geen Cabbage Port)
Fire: Al-Kharid/Duel Arena, scheelt niet veel.
Level 1-50
Je hebt net de Rune mysteries quest voltooid en heb je eerste air talisman gehad. Die kun je gelijk verkopen en er een air tiara van kopen, omdat die weer een inventory space bespaard.
Er zijn 3 manieren om 50 te halen: Air runes, Water runes en Earth runes. eerst zul je air runes tot level 5 moeten maken, en dan 9 met water runes. vanaf 9 kun je 50 doen met earth runes. Gloves van Fist of Guthix kunnen heel handig zijn, als je de levels hebt.

level 50-99
50-99, De moeilijkste levels in het spel, zoals bij iedere skill. Hier een beschrijving:
Nu kun je in de Runecrafting guild: hier zul je vele uren moeten doorbrengen om vele tokens te krijgen. voor een uitleg van de minigame zie deze link. Voor de snelste tokens moet je 50/50 games hebben, die waarschijnlijk wel te vinden zijn.

Van je tokens kun je 2 dingen kopen: Water of Earth tablets, Water geven iets meer xp per uur, dus die zijn sneller, maar Earths kunnen meer geld geven.

Methode:
-Vul je inventory met al je Water tabs, en 27 rune essence: VERGEET NIET JE EXPLORERS RING, WATER GLOVES EN WATER TIARA AAN TE DOEN!!
-Breek een water tablet
-Ga het altaar in
-Maak water runes
-Doe Cabbage teleport (je kan ook fally teleport gebruiken, je moet dan ook een air staff en law runes meenenemen. Dit is sneller, maar het is verlies/minder winst)
-Loop naar de bank
-Refresh je inventory
-Doe alles opnieuw.
Op deze manier krijg je de snelste xp: ongeveer 35k per uur (tablets+gloves halen niet meegerekend)
* je kan 2 ringen gebruiken: ring of kinship en explorers ring, met de ring heb je tele + extra runes, en met ring of kniship heb je tele die dichter bij een bank is, de keuze is aan jezelf wat je liever hebt.


AfbeeldingSmithingAfbeelding

Na je lange weg naar 99 runecrafting is het tijd voor een makkelijke skill die je lekker afk kunt doen: bovendien kun je het geld verspillen wat je hebt ontvangen na 99 rc.

1-30
Deze levels zullen niet moeilijk zijn, aangezien je na het voltooien van The Knights Sword Quest al 29 Smithing zal zijn, train daarna je smithing naar 30 door het maken van een paar bars, dit zal niet moeilijk zijn en ook niet lang duren

30-50
2 manieren hiervoor:
- Steel bars maken, je krijgt er geld voor, maar het is heel saai. Dit kan in combinatie met Superheat Item, alleen zul je dan wel verlies maken. Gebruik als bank en furnace Al-Kharid of Falador, beide zijn ongeveer even snel.
- Iron Plates, duur maar effectief. Gebruik de varrock west bank en het anvil een paar blokjes naar het zuiden.

Superheat smithing zal het snelste zijn.

50-85
De snelste manier om zo weinig mogelijk uit te geven is mithril bars superheaten. Dit zal je nog een aardig centje opleveren. Natuurlijk kun je ook altijd Platebodys smithen (Steel, Mith, wat je fijn vind), alleen denk wel aan de hoge kosten. Op level 70 zou je over kunnen stappen op adamantite, alleen geeft dit minder geld: je traint echter wel sneller. Kijk wel naar de prijzen van mithril en adamantite voordat je begint te superheaten! soms is adamantite beter om te gebruiken!

85-99
Rune bars superheaten geeft je geweldig veel geld! alleen gaat het redelijk traag. Rune bars is wel de beste manier om 99 te krijgen, alleen de meeste mensen gebruiken addy plates, omdat dat gewoon sneller is. Mensen met weinig geld kunnen daarom wel goed de superheat techniek gebruiken
In- of uitklappen • Pictures
Afbeelding
Al-Kharid Furnace

Afbeelding
Falador Furnace

Afbeelding
Varrock Anvil
AfbeeldingWoodcuttingAfbeelding

Ah! Woodcutting! Wie kent het niet? lekker relaxed een boompje omhakken terwijl jij forums zit te lezen. Net zoals bij mining is op 41 woodcutting een Rune Hatchet (vergeef me als ik Axe zeg, dat woord vind ik makkelijker) een MUST-HAVE.

levels 1-30 zullen niet langer als 20 minuten duren, dus hier ga ik niet op in
30-99
Tja, Woodcutting is niet breed in f2p: vanaf level 30-99 zijn willows gewoon het snelste, alleen niet het beste om 24/7 te doen, aangezien het erg gaat vervelen. In de uitklaptags zal ik plaatjes posten waar je het beste alle trees kunt hakken.

75-99
Ik snap dat al die willows gaan vervelen, daarom kun je op 75 beter overstappen op yews: dit geeft meer geld, alleen is het wel langzamer.

Verder kun je met OAK LOGS veel geld verdienen: je hakt ze snel en members hebben ze nodig voor Construction (oak planks). Ook zal ik hiervan plaatjes posten.
In- of uitklappen • locaties van Oak's Willows en Yews, en waar je ze het beste kan hakken, gesoorteerd van goed naar slecht
Oaks
Afbeelding

Willows
veel mensen zullen denken dat draynor het beste is, dit is half waar: daarom staat hij op plek 2, en het is niet de plek die jullie allemaal denken, omdat die veel te druk is...
Afbeelding
gebruik explorers ring voor de teleport, verkoop je willow logs in de general store

Afbeelding

yews
Afbeelding
gebruik explorers ring voor de teleport

Afbeelding

Afbeelding
als iedere plek te druk is, kun je ook altijd een pvp-wereld gebruiken, en hopen dat niemand je afslacht ^_^


Nawoord
Hehe, eindelijk klaar met lezen, en nu moet je ook nog eens een nawoord lezen! Ik zal je niet verplichten om het te lezen, ik zal het alleen maar neerzetten voor degene die het willen lezen en ik zal het kort houden.

Ik vond het leuk om deze guide te maken: Zoals ik in het voorwoord al zei, ben ik gestopt en wilde jullie toch nog van dienst zijn: daarom heb ik deze guide gemaakt. Ik ben er 3 drukke dagen mee bezig geweest.

Ik wil de volgende mensen bedanken:
- Natuurlijk ons eigen lunagang en het moderatorteam, wat alles keurig in orde houdt
- mijn IRL vrienden, die me hebben aangespoord, en mij informatie hebben gegeven
- Punk en Weed voor de steun die ik heb ontvangen en voor informatie
- Iedereen die in dit topic heeft gepost, om mij te helpen met het maken van een gif bestand

Als je fouten hebt gevonden, kun je gewoon een berichtje achterlaten

Ik hoop jullie nog een keer te mogen begroeten, op Runescape, op deze forums, of ergens anders
Bedankt voor het lezen van mijn guide, en rates zijn welkom.


CallMe Wildy


Gebruikte bronnen
De volgende bronnen heb ik gebruikt toen ik deze guide tot stand bracht:
http://www.lunagang.nl
http://www.runescape.com
http://services.runescape.com/m=forum/sl=0/forums.ws
http://www.runescape.com/kbase/guid/manual
Verschillende vrienden, die ook in het nawoord vermeld staan.
http://www.lunagang.nl/tipforum/viewtop ... 6&t=196591 (zie nawoord)
http://www.imageshack.us
http://www.photobucket.com


Copyright:
Niemand zonder toestemming van CallMe Wildy mag informatie uit deze guide letterlijk kopiëren, en vervolgens gebruiken voor zijn guide, of andere doeleinden. Als je een PB stuurt naar CallMe Wildy, zit er een hele grote kans in dat je informatie mag kopiëren. Je mag, zonder toestemming, iets kopieëren uit deze guide en verspreiden, zolang je maar mijn naam vermeld en een link in je bericht zet naar deze guide.
Laatst gewijzigd door CallMe Wildy op vrijdag 16 juli 2010, 22:30, 6 keer totaal gewijzigd.
voeg me toe op steam:Pannekoek28
PB wel even wie je bent :)
pablini2000
Berichten: 206
Lid geworden op: zaterdag 24 oktober 2009, 11:40
RS: paulboy8 (p2p)
Clan: geen

Re: DE f2p Guide: Alle Skills 99!

Bericht door pablini2000 »

nice guide ik geef je een 10!
Afbeelding
CallMe Wildy
Berichten: 1883
Lid geworden op: dinsdag 3 april 2007, 15:21
Clan: add my
Oude naam: wildy343

Re: DE f2p Guide: Alle Skills 99!

Bericht door CallMe Wildy »

w00t thnx mijn eerste rate ^_^
voeg me toe op steam:Pannekoek28
PB wel even wie je bent :)
Wup
Berichten: 9502
Lid geworden op: woensdag 8 augustus 2007, 19:08
RS: Torqedo (OSRS)
Clan: þ
Oude naam: Wuppie26

Re: DE f2p Guide: Alle Skills 99!

Bericht door Wup »

Nice guide 9/10.

Ik dacht altijd dat rune gauntlets kapot gingen, dus die ga ik ook maar eens een keer halen. Verder lijkt me het niet echt handig om de weg terug te firemaken, want dat gaat volgensmij echt veel langzamer dan gewoon doorgaan en op het eind teruglopen.
Ack! Raya van Mattaveld
Afbeelding
Gebruikersavatar
Jensiboy70
Berichten: 65
Lid geworden op: zaterdag 3 juli 2010, 20:18
Clan: lunatip

Re: DE f2p Guide: Alle Skills 99!

Bericht door Jensiboy70 »

w00t! Prachtige guide! 10+++! En over die fouten, je schreef getraint steeds met een 't', maar het moet met een 'd'. Ik heb hem helemaal gelezen, echt prachtig!

~Jensiboy70~
Klik hier voor mijn blog!

Ik heet Jensi op RuneScape.

Afbeelding
CallMe Wildy
Berichten: 1883
Lid geworden op: dinsdag 3 april 2007, 15:21
Clan: add my
Oude naam: wildy343

Re: DE f2p Guide: Alle Skills 99!

Bericht door CallMe Wildy »

haha bedankt, ik denk dat ik alles nu verbeterd heb.. thnx voor rates+verbeteringen :)
voeg me toe op steam:Pannekoek28
PB wel even wie je bent :)
imRobert7
Berichten: 4493
Lid geworden op: zondag 1 november 2009, 17:39
RS: Luc Dood Nek (f2p)
Oude naam: Robertjeh

Re: DE f2p Guide: Alle Skills 99!

Bericht door imRobert7 »

OOOOHHHHH.... nice nice nice! goeie guide!! Ik probeer nu 60 fm te halen maar het duurde lang voordat ik terug was bij de bank, maar ik wist niet hoe ik dat sneller kon doen maar nu wel!! 10+++++++++++
frozo08
Berichten: 542
Lid geworden op: vrijdag 8 januari 2010, 19:01

Re: DE f2p Guide: Alle Skills 99!

Bericht door frozo08 »

10,alleen kan je al in mineguild vanaf 60 en niet vanaf 70 ;)
Afbeelding
Gebruikersavatar
Jorenator
Ex- evenementenorganisator
Berichten: 2683
Lid geworden op: donderdag 10 december 2009, 17:05
RS: Jorenator (p2p)
Oude naam: Brave Joren

Re: DE f2p Guide: Alle Skills 99!

Bericht door Jorenator »

9/10 als je dungeoneering add een 10/10 en ik vind dat je je titel ook moet veranderen wat je doet niet ALLE f2p skills.
Afbeelding
ninjadude
Berichten: 182
Lid geworden op: zondag 10 mei 2009, 22:19

Re: DE f2p Guide: Alle Skills 99!

Bericht door ninjadude »

Zeer mooie guide,zeker de moete om 3 dagen aan gewerkt te hebben!
Alleen kan je bij melee zetten dat je ook een rune kiteshield(h) koopt dat is iets goedkoper dacht ik.(1 of2k ofzo ;) )
8/10
(Nja pak 9/10 omdat mijn naam er in zit punk en weed. 8-) )
Off-er
Berichten: 14232
Lid geworden op: vrijdag 18 juli 2008, 15:55
Clan: D/SEA eSports

Re: DE f2p Guide: Alle Skills 99!

Bericht door Off-er »

dungeneering? nah, grapje.. Vind de guide vrij/heel goed, maar de opmaak vind ik helemaal niets. gebruik tabbelen, lettergrootte, maar ook aantallen e.d.. maar omdat het een grote guide is, is het ook wel erg goed...

een 8/10, hoger als je wat aan de opmaak doet ;)
Afbeelding
CallMe Wildy
Berichten: 1883
Lid geworden op: dinsdag 3 april 2007, 15:21
Clan: add my
Oude naam: wildy343

Re: DE f2p Guide: Alle Skills 99!

Bericht door CallMe Wildy »

frozo08 schreef:10,alleen kan je al in mineguild vanaf 60 en niet vanaf 70 ;)
het gaat ook niet over de mining guild, maar buiten de mining guild kun je iron powerhakken, en dan ook nog eens addy hakken: daarvoor de 70 :)

Toegevoegd na 4 minuten:
off-er schreef:dungeneering? nah, grapje.. Vind de guide vrij/heel goed, maar de opmaak vind ik helemaal niets. gebruik tabbelen, lettergrootte, maar ook aantallen e.d.. maar omdat het een grote guide is, is het ook wel erg goed...

een 8/10, hoger als je wat aan de opmaak doet ;)
zou je een voorbeeld kunnen geven van waar ik tabellen en aantallen zou moeten gebruiken? en volgens mij is de enige plek waar ik lettergrootte kan gebruiken bij titels e.d. Zou je daar ook een voorbeeld van kunnen geven? dan weet ik wat ik moet verbeteren
voeg me toe op steam:Pannekoek28
PB wel even wie je bent :)
lol xd 4
Berichten: 105
Lid geworden op: zaterdag 3 april 2010, 15:02
Clan: teak

Re: DE f2p Guide: Alle Skills 99! (op Dungeoneering na)

Bericht door lol xd 4 »

met dat cooking met wines.
hoeveel gaat dat kosten van 70 tot 99?
AfbeeldingAfbeelding
Neite
Blogger van de maand
Berichten: 8552
Lid geworden op: maandag 12 november 2007, 21:49
RS: Neite (OSRS)
Contacteer:

Re: DE f2p Guide: Alle Skills 99! (op Dungeoneering na)

Bericht door Neite »

Backwards firmaking gaat het snelst aan de g.e. daar kun je in 1 seconde banken.
Dann
Berichten: 884
Lid geworden op: donderdag 25 maart 2010, 18:10
RS: Gestopt
Clan: Skill 2 Kill

Re: DE f2p Guide: Alle Skills 99! (op Dungeoneering na)

Bericht door Dann »

Echt een super guide! :D Ik geef je een 9,5/10.
Er zitten hier en daar nog wat foutjes in, als je die verbeterd hebt krijg je een 9,9/10 ^_^ Niets is perfect
Afbeelding
CallMe Wildy
Berichten: 1883
Lid geworden op: dinsdag 3 april 2007, 15:21
Clan: add my
Oude naam: wildy343

Re: DE f2p Guide: Alle Skills 99! (op Dungeoneering na)

Bericht door CallMe Wildy »

No More cb 3 schreef:Backwards firmaking gaat het snelst aan de g.e. daar kun je in 1 seconde banken.
inderdaad dat wel, maar alle spots waren bezet dus heb ik maar varrock east bank genomen :P

Toegevoegd na 5 minuten:
lol xd 4 schreef:met dat cooking met wines.
hoeveel gaat dat kosten van 70 tot 99?
ik zal het even berekenen voor je:

je zult 61485 wines moeten maken (cooking calculator, kan iets minder zijn wegens total xp)
1 wine maken kost 485 (grapes) + 72 (jug of water) = 557 coins
557 * 61485 = 34.247.145 coins <--- zoveel moet je betalen als je de wines zelf gebruikt of niet verkocht krijgt
als je ze wel verkocht krijgt:

34.247.145 - (61485*75) = 34.247.145 - 4.611.375 = 29.635.770 coins verlies
voeg me toe op steam:Pannekoek28
PB wel even wie je bent :)
sandersap
Berichten: 351
Lid geworden op: dinsdag 6 juli 2010, 11:13
RS: Sappie NL (p2p)

Re: DE f2p Guide: Alle Skills 99! (op Dungeoneering na)

Bericht door sandersap »

=D>
hele goede guide
zal er veel aan hebben :D
- Problemen?;
- Vragen?;
- Wat anders?;
Pb me ;)
npbruna
Berichten: 252
Lid geworden op: zaterdag 17 januari 2009, 11:56

Re: DE f2p Guide: Alle Skills 99! (op Dungeoneering na)

Bericht door npbruna »

Geweldig! Jij komt zeker in mijn 5 beste guideslijstje! Een paar kleine type/schrijffouten maar verder is het helemaal perfecto! 10!
Synchr0ne
Berichten: 280
Lid geworden op: donderdag 10 september 2009, 20:35
Clan: Geen
Contacteer:

Re: DE f2p Guide: Alle Skills 99! (op Dungeoneering na)

Bericht door Synchr0ne »

Toptip van CallMe Wildy

Dit is een TopGuide van je :)

Kan ik heel goed gebruiken als F2P'er.

10/10 =D
Afbeelding
Llynxx
Berichten: 408
Lid geworden op: zaterdag 7 juli 2007, 13:37
RS: Llynxx (p2p)

Re: DE f2p Guide: Alle Skills 99! (op Dungeoneering na)

Bericht door Llynxx »

Zeer mooie guide 10/10! :)
Afbeelding
Plaats reactie