Ik was pas een inzending aan het verwerken bij de pagina over Doodgaan, toen mijn oog viel op de Royal dwarven gravestone – en meer specifiek op de vijftien minuten die die grafsteen blijft staan. In een kwartier kan ik naar de universiteit fietsen en zelfs onderweg bij het station op m'n gemak een zak friet kopen. Waarom zou je dan een kwartier nodig hebben om naar de dichtstbijzijnde lodestone te teleporteren en een half minuutje te rennen naar je graf? Daar komt dan nog bij dat je sommige dingen als coins en low-level items ook gewoon houdt. Ik zou met 10m air runes de kamer van de Kalphite King binnen kunnen stappen en alsnog niets riskeren. Daar leer je toch ook niets van?
Dus zat ik te denken: wat als je echt dood kon gaan, met alle gevolgen van dien? Stel je even een spel voor waarbij je, als je levenspunten de 0 bereiken, gewoon blijft liggen waar je bent. Je kunt niets meer met je poppetje doen (je chats e.d. werken wel gewoon) en er verschijnt er na pakweg twintig seconden een loot-optie waardoor mensen je spullen kunnen stelen (en direct in PvP-gebieden). Sommige spullen verdwijnen ook als je te lang blijft liggen. De enige manier om dan weer tot leven te komen is wanneer iemand je oppakt en meeneemt naar een van de revive-plekken, die dan bijvoorbeeld in Lumbridge zitten. Als je te lang blijft liggen word je ook door de officiële instanties dood verklaard en wordt je bank per opbod verkocht.
Noot: uiteraard geldt dat hele gedoe niet in gebieden als veilige minigames, POH's en andere plekken waar je normaal geen spullen verliest. Met een paar uitzonderingen. ;)
Dit lijkt mij eerlijk gezegd best een leuke wereld, en ook een stuk interessanter dan de huidige slappe hap. Je moet maar eens nadenken over de mogelijke gevolgen van een dergelijke verandering.
1. Doodgaan wordt weer serieus genomen
Dit lijkt mij het grootste en belangrijkste gevolg van deze verandering. Nu je weet dat er echt consequenties vastzitten aan doodgaan zul je minder snel geneigd zijn om veel te riskeren. Normaal doe je dat door je spullen op je bank te laten staan, maar dat werkt nu dus niet meer volledig. De voornaamste manieren om je spullen te beschermen zijn nu dus food, prayers, de ring of life (eindelijk!), goede armour en de portents en signs van Divination. Kortom: safen!
Persoonlijk ben ik sowieso al geneigd tot safen – ik heb gewoon een hekel aan doodgaan – maar nu is er ook een goede reden voor! Misschien dat food dus weer wat duurder wordt, dat portents en signs die je genezen en weer tot leven wekken een stuk populairder worden en dat de ring of life ook weer eens wat waard wordt. Kort gezegd zijn spelers weer (terecht) bang voor de dood en bloeit de industrie die je in leven houdt weer wat op.
2. Mogelijkheden tot grote item- en moneysinks
Zoals ik al had gezegd kunnen andere spelers gewoon je spullen oprapen. Na verloop van tijd zullen spullen ook simpelweg kapotgaan en verdwijnen. Deze zijn dus voorgoed het spel uit. Dan heb je ook nog de kwestie van je bank. Je bank wordt na een vastgestelde periode vrijgegeven – wanneer je voor de wettelijke instanties officieel dood bent verklaard – en door de bankmedewerkers in een veiling verkocht. Dit kan bijvoorbeeld in het rechtsgebouw van Seer's Village. Spelers kunnen hier bieden op jouw spullen, waarbij de opbrengst naar de bank gaat en dus effectief het spel verlaat.
Wanneer je dan weer tot leven wordt gewekt kun je de spullen die niet zijn verkocht van de bank terugkopen. Hoe lang de bank je spullen bewaart voordat ze ze verkopen kun je ook enigszins controleren door ze een maandelijks bedrag te betalen, net als bij een verzekering. Ook bij deze twee stappen verdwijnt er weer geld uit de omloop.
3. Het belang van teamspel
Als je dood bent heb je geen enkele invloed meer op wat er met je poppetje gebeurt. Iedere speler die langsloopt kan je spullen oprapen, wat het extra belangrijk maakt dat je de spelers die langslopen ook echt kan vertrouwen. Ik kan me dus goed voorstellen dat meer activiteiten in een team worden gedaan om mogelijke ongelukken op te kunnen vangen. Of dat je een vriend van tevoren hebt gewaarschuwd en dat deze klaar staat om je op te halen als je avontuur verkeerd afloopt. Er zullen ongetwijfeld ook forumsticky's worden aangemaakt en friends chats worden opgericht voor deze doeleinden, waar je terecht kan als het je niets uitmaakt wat er met je armour gebeurt en je in ieder geval je bank wilt redden. En wie weet, misschien komt er dan toevallig iemand langs die je ook je armour nog laat houden.
4. Extra: doodgaan in Dungeoneering
Een extra toevoeging die mij zelf wel leuk lijkt en die ik ook met jullie wilde delen is het toevoegen van dit systeem aan Dungeoneering. Als je dan sterft blijf je ook gewoon weer liggen en moet iemand je naar de base brengen om je weer tot leven te wekken. Als alle teamleden dood zijn heb je dan verloren (extra leuk bij levers!) – met een uitzondering voor solo floors, hierbij word je door de smuggler teruggesleept. Dat duurt alleen eventjes. Wat voor impact zou dit volgens jullie hebben op de manier waarop Dungeoneering nu (ook door de top) wordt gespeeld?
Valley of the Dead
Iets dat op dit idee lijkt en dat dus goed bij het artikel past is de Valley of the Dead. De Valley of the Dead is een minigame die Jagex in de toekomst wil uitbrengen, waar op RuneFest voor het eerst over werd verteld. De minigame volgt het principe van onder andere de Hunger Games, waarbij een groep spelers voor twintig minuten in een arena wordt gegooid. In de arena zijn resources te vinden die je kunt gebruiken om bijvoorbeeld armour, wapens en food te maken. Ook heeft iedereen targets die hij moet doden. De speler die als enige overblijft wint dan het spel.
Wat mij erg aanspreekt aan deze minigame – aan wat er tot nu toe over bekend is, tenminste – is dat doodgaan ook echt gevolgen heeft. Bij Stealing Creation heb je ook elke keer een nieuwe arena met resources en alles, maar als je daar doodgaat ga je gewoon terug naar de basis. In de Valley of the Dead ben je dan gewoon dood en lig je uit het spel. Je kan niet meer terugkomen, dus het is echt voorbij. Goed weten waar iedereen is, wie je makkelijk kan afmaken en voor wie je juist moet oppassen worden zo minstens even belangrijk als het maken van goede armour.
De minigame komt eerst uit op een bètaserver, waarop spelers het kunnen uitproberen en hun feedback kunnen geven voordat het echt het spel inkomt. Op deze manier wordt het door de community als geheel gebouwd en kan Jagex samenwerken met de PvP'ers om er zeker van te zijn dat deze minigame, in tegenstelling tot de Crucible, wel het gewenste effect heeft.
Het weinige dat over de minigame bekend is, is op RuneFest bekendgemaakt en kun je in de onderstaande video bekijken vanaf 33:57.
Nu is wat ik denk allemaal wel leuk en aardig, maar waar ik vooral benieuwd naar ben is hoe jullie, de lezers, over een dergelijke verandering denken! Laat dus vooral weten wat volgens jou de impact zou zijn van dit systeem, hoe jij erop zou reageren, hoe je het wel of niet eens bent met wat er in het artikel staat en hoe jij het misschien anders zou doen!