Wat als... je echt dood ging?

Lees hier de publicaties die het siteteam heeft gemaakt. Er is voor ieder wat wils!
Siddy00
Berichten: 6708
Lid geworden op: dinsdag 10 april 2007, 19:32
RS: Siddy00 (p2p)
Contacteer:

Wat als... je echt dood ging?

Bericht door Siddy00 »

Wat als... je echt dood ging?
Ik was pas een inzending aan het verwerken bij de pagina over Doodgaan, toen mijn oog viel op de Royal dwarven gravestone – en meer specifiek op de vijftien minuten die die grafsteen blijft staan. In een kwartier kan ik naar de universiteit fietsen en zelfs onderweg bij het station op m'n gemak een zak friet kopen. Waarom zou je dan een kwartier nodig hebben om naar de dichtstbijzijnde lodestone te teleporteren en een half minuutje te rennen naar je graf? Daar komt dan nog bij dat je sommige dingen als coins en low-level items ook gewoon houdt. Ik zou met 10m air runes de kamer van de Kalphite King binnen kunnen stappen en alsnog niets riskeren. Daar leer je toch ook niets van?

Dus zat ik te denken: wat als je echt dood kon gaan, met alle gevolgen van dien? Stel je even een spel voor waarbij je, als je levenspunten de 0 bereiken, gewoon blijft liggen waar je bent. Je kunt niets meer met je poppetje doen (je chats e.d. werken wel gewoon) en er verschijnt er na pakweg twintig seconden een loot-optie waardoor mensen je spullen kunnen stelen (en direct in PvP-gebieden). Sommige spullen verdwijnen ook als je te lang blijft liggen. De enige manier om dan weer tot leven te komen is wanneer iemand je oppakt en meeneemt naar een van de revive-plekken, die dan bijvoorbeeld in Lumbridge zitten. Als je te lang blijft liggen word je ook door de officiële instanties dood verklaard en wordt je bank per opbod verkocht.
Afbeelding
Noot: uiteraard geldt dat hele gedoe niet in gebieden als veilige minigames, POH's en andere plekken waar je normaal geen spullen verliest. Met een paar uitzonderingen. ;)

Dit lijkt mij eerlijk gezegd best een leuke wereld, en ook een stuk interessanter dan de huidige slappe hap. Je moet maar eens nadenken over de mogelijke gevolgen van een dergelijke verandering.

1. Doodgaan wordt weer serieus genomen

Dit lijkt mij het grootste en belangrijkste gevolg van deze verandering. Nu je weet dat er echt consequenties vastzitten aan doodgaan zul je minder snel geneigd zijn om veel te riskeren. Normaal doe je dat door je spullen op je bank te laten staan, maar dat werkt nu dus niet meer volledig. De voornaamste manieren om je spullen te beschermen zijn nu dus food, prayers, de ring of life (eindelijk!), goede armour en de portents en signs van Divination. Kortom: safen!
Afbeelding
Persoonlijk ben ik sowieso al geneigd tot safen – ik heb gewoon een hekel aan doodgaan – maar nu is er ook een goede reden voor! Misschien dat food dus weer wat duurder wordt, dat portents en signs die je genezen en weer tot leven wekken een stuk populairder worden en dat de ring of life ook weer eens wat waard wordt. Kort gezegd zijn spelers weer (terecht) bang voor de dood en bloeit de industrie die je in leven houdt weer wat op.

2. Mogelijkheden tot grote item- en moneysinks

Zoals ik al had gezegd kunnen andere spelers gewoon je spullen oprapen. Na verloop van tijd zullen spullen ook simpelweg kapotgaan en verdwijnen. Deze zijn dus voorgoed het spel uit. Dan heb je ook nog de kwestie van je bank. Je bank wordt na een vastgestelde periode vrijgegeven – wanneer je voor de wettelijke instanties officieel dood bent verklaard – en door de bankmedewerkers in een veiling verkocht. Dit kan bijvoorbeeld in het rechtsgebouw van Seer's Village. Spelers kunnen hier bieden op jouw spullen, waarbij de opbrengst naar de bank gaat en dus effectief het spel verlaat.
Afbeelding
Wanneer je dan weer tot leven wordt gewekt kun je de spullen die niet zijn verkocht van de bank terugkopen. Hoe lang de bank je spullen bewaart voordat ze ze verkopen kun je ook enigszins controleren door ze een maandelijks bedrag te betalen, net als bij een verzekering. Ook bij deze twee stappen verdwijnt er weer geld uit de omloop.

3. Het belang van teamspel

Als je dood bent heb je geen enkele invloed meer op wat er met je poppetje gebeurt. Iedere speler die langsloopt kan je spullen oprapen, wat het extra belangrijk maakt dat je de spelers die langslopen ook echt kan vertrouwen. Ik kan me dus goed voorstellen dat meer activiteiten in een team worden gedaan om mogelijke ongelukken op te kunnen vangen. Of dat je een vriend van tevoren hebt gewaarschuwd en dat deze klaar staat om je op te halen als je avontuur verkeerd afloopt. Er zullen ongetwijfeld ook forumsticky's worden aangemaakt en friends chats worden opgericht voor deze doeleinden, waar je terecht kan als het je niets uitmaakt wat er met je armour gebeurt en je in ieder geval je bank wilt redden. En wie weet, misschien komt er dan toevallig iemand langs die je ook je armour nog laat houden.

4. Extra: doodgaan in Dungeoneering

Een extra toevoeging die mij zelf wel leuk lijkt en die ik ook met jullie wilde delen is het toevoegen van dit systeem aan Dungeoneering. Als je dan sterft blijf je ook gewoon weer liggen en moet iemand je naar de base brengen om je weer tot leven te wekken. Als alle teamleden dood zijn heb je dan verloren (extra leuk bij levers!) – met een uitzondering voor solo floors, hierbij word je door de smuggler teruggesleept. Dat duurt alleen eventjes. Wat voor impact zou dit volgens jullie hebben op de manier waarop Dungeoneering nu (ook door de top) wordt gespeeld?

Valley of the Dead
Iets dat op dit idee lijkt en dat dus goed bij het artikel past is de Valley of the Dead. De Valley of the Dead is een minigame die Jagex in de toekomst wil uitbrengen, waar op RuneFest voor het eerst over werd verteld. De minigame volgt het principe van onder andere de Hunger Games, waarbij een groep spelers voor twintig minuten in een arena wordt gegooid. In de arena zijn resources te vinden die je kunt gebruiken om bijvoorbeeld armour, wapens en food te maken. Ook heeft iedereen targets die hij moet doden. De speler die als enige overblijft wint dan het spel.
Afbeelding
Wat mij erg aanspreekt aan deze minigame – aan wat er tot nu toe over bekend is, tenminste – is dat doodgaan ook echt gevolgen heeft. Bij Stealing Creation heb je ook elke keer een nieuwe arena met resources en alles, maar als je daar doodgaat ga je gewoon terug naar de basis. In de Valley of the Dead ben je dan gewoon dood en lig je uit het spel. Je kan niet meer terugkomen, dus het is echt voorbij. Goed weten waar iedereen is, wie je makkelijk kan afmaken en voor wie je juist moet oppassen worden zo minstens even belangrijk als het maken van goede armour.

De minigame komt eerst uit op een bètaserver, waarop spelers het kunnen uitproberen en hun feedback kunnen geven voordat het echt het spel inkomt. Op deze manier wordt het door de community als geheel gebouwd en kan Jagex samenwerken met de PvP'ers om er zeker van te zijn dat deze minigame, in tegenstelling tot de Crucible, wel het gewenste effect heeft.

Het weinige dat over de minigame bekend is, is op RuneFest bekendgemaakt en kun je in de onderstaande video bekijken vanaf 33:57.
Jouw mening!
Nu is wat ik denk allemaal wel leuk en aardig, maar waar ik vooral benieuwd naar ben is hoe jullie, de lezers, over een dergelijke verandering denken! Laat dus vooral weten wat volgens jou de impact zou zijn van dit systeem, hoe jij erop zou reageren, hoe je het wel of niet eens bent met wat er in het artikel staat en hoe jij het misschien anders zou doen!
Laatst gewijzigd door Siddy00 op zondag 6 april 2014, 23:40, 1 keer totaal gewijzigd.
Jerren
Berichten: 1234
Lid geworden op: zaterdag 10 april 2010, 16:56
RS: Jerren NL (p2p)
Clan: ColdFusion

Re: Wat als... je echt dood ging?

Bericht door Jerren »

Ik ben het ermee eens dat doodgaan wel wat meer gevolgen mag hebben, maar het niet je bank mag aantasten. De Bank is ook in het leven geroepen zodat je niet alles verliest, en was daar in het begin ook voor bedoeld. Nu zijn er alleen zoveel items dat het meer een opslagplek is. Ik zou liever iets zijn dat je alleen alles wat je draagt (op je 3 items na misschien) verliest. Op die manier zullen er meer mensen bang worden voor de dood zonder dat je geliefde dingen verdwijnen.
Nog een gevolg is dat dure rares erg zullen zakken in prijs, omdat niemand bijvoorbeeld een partyhat op zijn bank wil hebben, want stel dat je dood gaat, dan bestaat de kans dat je je partyhat verliest, dus verkoop je hem uit angst.
RS status: P2p

Afbeelding
Gozert
Berichten: 2078
Lid geworden op: woensdag 12 december 2012, 12:38
RS: Gozert (p2p)

Re: Wat als... je echt dood ging?

Bericht door Gozert »

Dat het je bank aantast snap ik niet? Jij zegt in je artikel dat je een voorstander bent van ''safe'', als het van je bank verkocht kan worden is het toch niet safe? Dan zou je het net zo goed mee kunnen nemen naar Vorago (misschien overdreven vb, maar je snapt wat ik bedoel nietwaar?)
Kweet Vaniks
Siteteamlid
Berichten: 6823
Lid geworden op: zaterdag 31 maart 2012, 9:06

Re: Wat als... je echt dood ging?

Bericht door Kweet Vaniks »

Leuk artikeltje Sidster! Ik zou het niet eens echt erg vinden als een systeem als dit er ooit zou komen. Maar dan zou ik wel graag mijn bank en levels willen houden als ik dood ga.
Going4Quests
Berichten: 8249
Lid geworden op: vrijdag 20 oktober 2006, 16:38
Clan: The Scrying Pool

Re: Wat als... je echt dood ging?

Bericht door Going4Quests »

Een heel leuk artikel, maar ik ga heel veel schrik zijn mocht dit bij de "normale" RuneScape komen. Echter denkt Jagex wel aan "DarkScape" waarin dit concept ingevoerd wordt, met dan nog eens skill resets erbij. :P
Siddy00
Berichten: 6708
Lid geworden op: dinsdag 10 april 2007, 19:32
RS: Siddy00 (p2p)
Contacteer:

Re: Wat als... je echt dood ging?

Bericht door Siddy00 »

De kans dat je je bank ook daadwerkelijk kwijtraakt is zelfs in een scenario als dit vrij klein (gezien je dan echt dagenlang zou moeten blijven liggen), maar als dat een probleem is kan dat prima anders worden gedaan. Wat ik eerder wil bereiken is dat de bank eindelijk eens op grote schaal wat geld uit het spel pompt (door middel van die verzekering en zo), dat je je bank na een tijd zou verliezen is dan de motivatie om dat geld ook uit te geven. Maar fijn dat jullie meedenken, ik wil graag weten hoe jullie erover denken :D

Aan levels zou ik trouwens niet durven te zitten, dus van mijn kant heb je daarbij niets te vrezen O:)
Slay a Stone
Berichten: 6440
Lid geworden op: donderdag 25 juni 2009, 17:11
RS: Slay a Stone (p2p)
Clan: Dutch Phoenix

Re: Wat als... je echt dood ging?

Bericht door Slay a Stone »

Vergeet niet de 20% degrade van je armour als je dood gaat he. Dat is al redelijk duur.
Afbeelding
Going4Quests
Berichten: 8249
Lid geworden op: vrijdag 20 oktober 2006, 16:38
Clan: The Scrying Pool

Re: Wat als... je echt dood ging?

Bericht door Going4Quests »

Wel, en momenteel is bij de gehele community het overgestelde idee heel populair. Als Jagex echt naar de feedback topics op het forum kijkt, dan is het mogelijk dat er binnenkort een peiling komt waarin het deathsysteem nog makkelijker gemaakt kan worden.

Zo is er bijvoorbeeld een idee dat redelijk populair is waarmee we gewoon niks meer verliezen, en we dus gewoon onze items zouden moeten herstellen met een moneysink dus. (link)
Kweet Vaniks
Siteteamlid
Berichten: 6823
Lid geworden op: zaterdag 31 maart 2012, 9:06

Re: Wat als... je echt dood ging?

Bericht door Kweet Vaniks »

Ik zou het persoonlijk veel realistischer vinden als Jagex ook weer voor het oude grave methode ging kiezen. Dat er dus geen graf meer komt als je dood gaat. Het geeft dan wel meer risico's als je dood gaat.
Siddy00
Berichten: 6708
Lid geworden op: dinsdag 10 april 2007, 19:32
RS: Siddy00 (p2p)
Contacteer:

Re: Wat als... je echt dood ging?

Bericht door Siddy00 »

Het topic waar Going naar linkt brengt wel een ander goed punt naar boven, namelijk dat je sowieso bijna nooit meer dood gaat buiten DC's - met uitzondering van extreme PvM zoals Vorago en Rise of the Six. Als je daadwerkelijk iets wilt doen om doodgaan een grotere penalty te geven zul je dat eerst moeten aanpakken, anders heeft het gewoon geen zin en kun je het inderdaad net zo goed nog makkelijker maken :P
Lars
Berichten: 1274
Lid geworden op: woensdag 7 september 2011, 21:21
RS: Sir Gareth (p2p)
Clan: Rs Addicts
Oude naam: larsjero

Re: Wat als... je echt dood ging?

Bericht door Lars »

Opzich een erg leuk idee, en het staat zeker open voor veel discussie maar ik blijf erbij dat er wel veel problemen zijn:

- Slechte servers: Ik heb zovaak gehad dat ik opeens uit de game werd gekickd terwijl ik er echt niks aan kon doen. Bijvoorbeeld met die ddos attacks laatst. Soms kan je er gewoon echt niks aan doen dat je doodgaat en dan verlies je zo alsnog al je items.

- Niet goed voor de spelers: Veel mensen houden van dit simpele systeem stel dat je net een hele bank hebt opgebouwd en je verliest hem in een keer door een domme fout. Dan is de kans best groot dat je gelijk stopt met het spel omdat je geen zin hebt om opnieuw te beginnen. Dit was ook een probleem dat je veel las op de oldschool servers mensen hebben gewoon geen zin om opnieuw te beginnen met iets ze willen gewoon hun bank en stats houden.

- open voor misbruik. ( denk bijvoorbeeld aan de poisoned spiders in brimhaven etc. )
Afbeelding
Gebruikersavatar
Rotje
Ex-moderator
Berichten: 7204
Lid geworden op: woensdag 7 maart 2007, 20:35
RS: Zabky (OSRS)

Re: Wat als... je echt dood ging?

Bericht door Rotje »

Gewoon het oude systeem terug waar mensen elkaars graf kunnen l00ten en het na 2 minuten gewoon verdwijnt! Moet je maar niet afken. :twisted:
Swett
Berichten: 274
Lid geworden op: woensdag 21 augustus 2013, 10:27
Oude naam: Simba

Re: Wat als... je echt dood ging?

Bericht door Swett »

Rotje schreef: Gewoon het oude systeem terug waar mensen elkaars graf kunnen l00ten en het na 2 minuten gewoon verdwijnt! Moet je maar niet afken. :twisted:
Stel nu bv bij kalphite king, of vorago.. Daar sterft een mens toch meerdere keren zeker...
Een paar QFC voor Legacy mode suggestions: 379-380-253-65431843

Owner of the magic cape since 7/09/2013
Owner of the defence cape since 3/03/2014
Gebruikersavatar
Rotje
Ex-moderator
Berichten: 7204
Lid geworden op: woensdag 7 maart 2007, 20:35
RS: Zabky (OSRS)

Re: Wat als... je echt dood ging?

Bericht door Rotje »

Swett schreef:
Rotje schreef: Gewoon het oude systeem terug waar mensen elkaars graf kunnen l00ten en het na 2 minuten gewoon verdwijnt! Moet je maar niet afken. :twisted:
Stel nu bv bij kalphite king, of vorago.. Daar sterft een mens toch meerdere keren zeker...
Dan moet je maar safen.

Edit: waarom eigenlijk? je bent daar altijd met een team, dus l00t kan je zo terug geven. :|
C0RPOREAL
Berichten: 320
Lid geworden op: zondag 30 augustus 2009, 11:49
RS: Blueee Angel (p2p)
Clan: The Citadel Kingdom
Oude naam: vinsi44

Re: Wat als... je echt dood ging?

Bericht door C0RPOREAL »

Ik mis het goede oude systeem waarbij je anderen kan looten als je doodgaat. Alleen ben ik wel van mening dat je niet aan de bank mag komen. De bank is gemaakt om veilig te zijn, het is niet omdat ze (irl) beslag op banken dreigen te leggen in de EU dat dat ook in RS moet. De manier van doodgaan lijkt me wel leuk, alleen zou je na bv. 15 mins automatisch naar Lum moeten worden geteleporteerd (en alleen naar Lum niet die 100001 hops die je nu hebt) met je 3 duurste items (ik vind dat je zelf een prijs voor non-tradeable items moet kunnen invullen qua emotionele waarde). Waar ik wel mee zit is bossen als dks, omdat burstinglobs nu dood is, vind je vaak zelfs geen door partner binnen 15 minuten, behalve als een vriend je helpt (en dan moet je al een lieve vriend online hebben) en andere onbereikbare plaatsen. Als ze nu zouden aanpassen dat je geen door partner meer nodig hebt, je gwd grave kan looten zonder kc, enz. heb je aan 5 mins grave meer dan genoeg.

Als ik persoonlijk een systeem zou maken: iedereen kan lootten als je na 5 mins niet bij je grave bent. Het is iets minder drastisch, als je iets te drastisch gaat inlassen, gaat de community weer eens gehalveerd worden en zou de rest niet meer dúrven combat te doen uit angst voor dc's enz. Ook zou Jagex een systeem dan moeten maken om dc's sneller op te sporen en je dan meteen uit te loggen/invulnerable maken, ik heb zelf ook al redelijk wat verloren door dc's en dat is verschrikkelijk. Je bent er niet op voorbereid, je weet dat als je niet safet en je sterft, je je spullen kan kwijtraken, dat is eerlijk. Maar een systeem als jij voorstelt kan veel mensen laten quitten omdat ze door dc's al hun spullen verliezen, en dat wil Jagex niet.

Al bij al vind ik dit idee in grote lijnen zeer goed.
Afbeelding
Going4Quests
Berichten: 8249
Lid geworden op: vrijdag 20 oktober 2006, 16:38
Clan: The Scrying Pool

Re: Wat als... je echt dood ging?

Bericht door Going4Quests »

C0RPOREAL schreef: Maar een systeem als jij voorstelt kan veel mensen laten quitten omdat ze door dc's al hun spullen verliezen, en dat wil Jagex niet.
Hmm inderdaad nog niet aangedacht, dan gaat RuneScape kapot als de community nog eens gehalveerd wordt door zulke veranderingen. :shock:
mcdonald
Berichten: 86
Lid geworden op: vrijdag 15 januari 2010, 7:32
RS: mcdonald098 (p2p)
Clan: beyond the limit

Re: Wat als... je echt dood ging?

Bericht door mcdonald »

gewoon niet! het spel is dat wat je haalt dat je dat eigenlijk ook moet behouden en er leuke dingen mee kan doen. voor kalphite king vorago en barrows elite heb je behoorlijk sterke armour nodig. het zou jammer zijn als mensen de hoge level gear gaan verliezen omdat ze lol in het spelletje willen hebben!
Afbeelding
Sam
Barganger
Berichten: 17376
Lid geworden op: donderdag 18 oktober 2007, 15:06

Re: Wat als... je echt dood ging?

Bericht door Sam »

Vroeger verloor je altijd alles op 4 items na. Als je samenspeelde moest je maar hopen dat je vrienden aardig tegenover je waren, anders gingen zij ook nog met jouw gear er van door. Als je niet zeker was of je enemy aankon dan nam je meestal het risico gewoon niet, of je accepteerde de prijs.

Dat waren pas tijden
Laatst gewijzigd door Sam op donderdag 16 januari 2014, 18:29, 2 keer totaal gewijzigd.
"Pain or damage don't end the world. Or despair, or fucking beatings. The world ends when you're dead. Until then, you got more punishment in store. Stand it like a man... and give some back."
Zeekoe
Update Lounge
Berichten: 10632
Lid geworden op: zondag 9 september 2012, 22:01
Extra rang: Winnaar screenshotcompetitie

Re: Wat als... je echt dood ging?

Bericht door Zeekoe »

Maar toen was zowat alles tradable, als ik nu zie wat voor untradable zooi allemaal bij heb ...
C0RPOREAL
Berichten: 320
Lid geworden op: zondag 30 augustus 2009, 11:49
RS: Blueee Angel (p2p)
Clan: The Citadel Kingdom
Oude naam: vinsi44

Re: Wat als... je echt dood ging?

Bericht door C0RPOREAL »

Zee koe schreef: Maar toen was zowat alles tradable, als ik nu zie wat voor untradable zooi allemaal bij heb ...
Hiervoor zou ik zeggen, Jagex neemt een bepaald bedrag dat gedropt wordt, stel dat je hiermee zou doodgaan (een maatschappelijk bedrag) en jij verliest het item.

En qua items protecten, dat je zelf een 'waarde' kan instellen, zodat het over iets protect of niet.
Afbeelding
Plaats reactie