Leuk, RuneScape!

Lees hier de publicaties die het siteteam heeft gemaakt. Er is voor ieder wat wils!
Superheat
Berichten: 8797
Lid geworden op: vrijdag 8 mei 2009, 19:36

Leuk, RuneScape!

Bericht door Superheat »

Leuk, RuneScape!
Ik besefte me een aantal dagen geleden weer eens dat RuneScape aan het afsterven is. Kijk maar eens naar Lunagang. Alle moderators en leden van een aantal jaren terug waren vaak amper 12 jaar oud. Tegenwoordig lijkt iedereen wel 16 jaar of ouder - en lijkt er geen jeugd van begin voortgezet onderwijs meer bij te komen. Waar ligt dat aan?

Ik denk dat de meeste mensen rond de 16 wel kunnen beamen dat we het vroeger op het schoolplein maar al te graag over RuneScape hadden. Misschien was je diegene met de hoogste skills en werd je telkens weer gevraagd welke moeilijke quests je gedaan had. Of misschien was je juist een van de noobs en keek je naar anderen op, elke dag hopend dat ze deze keer Jad wél zouden hebben verslagen.

Afbeelding

Tegenwoordig is dat niet meer zo. RuneScape lijkt een beetje taboe. Het is iets waar je niet met anderen over praat. Veel mensen vinden het zelfs raar en kinderachtig dat je nog speelt.

Is de reden hiervan dat RuneScape veranderd is en zich meer richt op oudere spelers? Zelf zou ik dat raar vinden. Het is lastig in te schatten wat Jagex precies als hun doelgroep ziet - al zullen ze daar zelf hopelijk wel een goed beeld bij hebben.
RuneScape lijkt een beetje taboe. Het
is iets waar je niet met anderen over praat.
Richten ze zich op de spelers die al een tijdje rondhangen? Soms krijg ik de indruk dat ze juist naar een nieuwe groep op zoek zijn. Denk maar eens aan de tutorial die een flink aantal keren onder handen is genomen. Die content is vanzelfsprekend niet op de oude spelers gericht. Ook de verschillende korte en makkelijke quests zijn op een nieuwe groep spelers gericht. Maar Jagex lijkt geen grip te krijgen op deze nieuwe groep potentiële spelers. Kunnen ze er zelf eigenlijk nog wel iets aan doen?

Als je eens goed nadenkt kom je ook al snel tot de conclusie dat Jagex het nu lastiger heeft dan een aantal jaren terug. In die tijd wist Jagex elke week een update uit te brengen, waaraan spelers gewend raakten. Nu, na al die jaren, wordt dat nog steeds van ze verwacht. En dat terwijl ze nu in principe twee keer zoveel werk moeten doen - zowel de potentiële nieuwkomers moeten van content en aandacht worden voorzien, maar ook de trouwe spelers moeten tevreden worden gesteld.

Ik wil het ook nog even over iets anders hebben. Afgelopen zomer heb ik een dag lang één skill getraint: Hunter. Mijn ouders waren niet thuis en ik zag mijn kans schoon om een nachtje door te gaan en flink wat xp binnen te halen. Het werd helaas geen wereldrecord, maar ik heb er wel van genoten. Het is iets wat ik erg leuk vond om te doen. Verklaar je me voor gek? Lees vooral door.
"Oké, leuk. Op naar de volgende!"
Ook vroeg ik mezelf pas af waarom ik eigenlijk al die tijd dit spel gespeeld heb. Niet omdat ik het nu een stom spel vind - integendeel - maar omdat ik nooit een euforisch gevoel heb gehad bij het behalen van een 99. Telkens was het maar weer iets in de zin van "Oké, leuk. Op naar de volgende!"

Afbeelding

Wel heb ik het altijd naar mijn zin gehad bij het trainen van skills. Ik kan moeilijk zeggen dat ik, als ik me verveelde, maar ging PvM'en of minigames ging spelen om weer even 'met beide benen op de grond te komen staan'. Dat deed ik namelijk nooit.

Het is denk ik ook tekenend dat ik nooit wat om mijn max cape heb gegeven en deze dan ook nooit van kleur heb veranderd. Het was voor mij zeker geen hebbedingetje.

Nu ben ik benieuwd: wat zijn voor jullie dingen waarvoor je RuneScape opstart? Log je elke dag opnieuw in om weer eens een praatje met wat vrienden te maken? Of wil je dolgraag die laatste skill naar 99 trainen zodat je de felbegeerde max cape om je rug kan hangen? Of..?
Kweet Vaniks
Siteteamlid
Berichten: 6823
Lid geworden op: zaterdag 31 maart 2012, 9:06

Re: Leuk, RuneScape!

Bericht door Kweet Vaniks »

Leuk stukje Bas! Ik speel nu meer nog om de evenemten op orde te houden, en het chatten met vrienden. Vooral sinds ik mijn Max cape heb ben ik me weer gaan focusen op andere dingen buiten RS.
Ingewel
Ex-moderator
Berichten: 11581
Lid geworden op: zondag 4 februari 2007, 21:00
Contacteer:

Re: Leuk, RuneScape!

Bericht door Ingewel »

Leuk stuk!
Afbeelding
eldorak1
Berichten: 228
Lid geworden op: zaterdag 8 september 2007, 16:49
RS: Yannic K (p2p)
Clan: Dutch Friendzzz

Re: Leuk, RuneScape!

Bericht door eldorak1 »

Ik heb toch de indruk dat het weer iets meer gespeeld wordt dan vroeger. 's Avonds zie je elke dag weer 65K+ spelers online, met uitschieters tot 70K en meer; wat 4-5 maanden nog niet eens tijdens het weekend gehaald werd.
Afbeelding
Tc1
Berichten: 588
Lid geworden op: vrijdag 7 januari 2011, 18:25
RS: Kanyeez (p2p)

Re: Leuk, RuneScape!

Bericht door Tc1 »

Dat runescape een taboe is kan ik me goed voorstellen, laatst erachter gekomen dat iemand bij mij op school zit. Ze heeft in totaal wel 15x gezegd dat ik het tegen niemand door mocht zeggen o.i.d. :|
Pancho1987
Berichten: 87
Lid geworden op: maandag 28 oktober 2013, 11:21
RS: P a n c h o (p2p)
Clan: Most Wanted

Re: Leuk, RuneScape!

Bericht door Pancho1987 »

Ik speel al een flink aantal jaren, ruim 9 jaar ofzo. Ben wel een paar keer een paar maanden gestopt met spelen, omdat ik geen internet had of het te druk had met andere dingen.
Ik merk inderdaad dat Runescape veranderd is. Niet alleen in graphics, verhaallijn, e.d., maar zeker ook in de soort spelers die nu online zijn. Waar vroeger veel spelers van rond de 12 zijn, zijn dat nu dus inderdaad spelers van 16+.
Ikzelf zal er ook geen doekjes om winden: ik ben ook een speler in de categorie 16+ en wat geeft het? Schaam je niet, omdat je zo nu en dan nog speelt. Er zijn zat mensen verslaafd aan pak-hem-beet Minecraft. Waarom zou je dan op een oudere leeftijd geen Runescape mogen spelen? :oops:
Ikzelf speel nog, omdat ik probeer de Max cape te halen. Verder chat ik regelmatig met wat vrienden en probeer ik wat te bossen, waar ik nooit echt een kei in ben geweest helaas, ondanks mijn stats :shock: Maar er komt een dag dat ook ik definitief ga stoppen met het spelen. Wanneer, dat moet de tijd maar uitwijzen. :dus:
Afbeelding

MAX CAPE!: 5 september 2015
Gebruikersavatar
Rotje
Ex-moderator
Berichten: 7204
Lid geworden op: woensdag 7 maart 2007, 20:35
RS: Zabky (OSRS)

Re: Leuk, RuneScape!

Bericht door Rotje »

Ik vind RS juist weer steeds meer een spel worden waar je openlijk over mag praten.

Mijn vrienden waren laatst hier en ik liet ze op het grote TV scherm zien waar ik mee bezig was. Iedereen was van: wooooow! Mooi geworden.

Nu hebben de meeste van mijn vrienden ook niet verder dan de tutorial gespeeld, maar goed. :lol:
the killer1
Berichten: 3
Lid geworden op: woensdag 19 maart 2014, 19:34

Re: Leuk, RuneScape!

Bericht door the killer1 »

ik ben zelf 13 jaar en het valt mij ook op dat er bij mij op school niet meer over runescape gepraat word.
zelf speel ik vooral voor de lol en doe ik een beetje dit en een beetje dat, en ben ik niet echt druk bezig met trainen ofzo.
ik vind het jammer dat runescape inderdaad steeds meer uitsterft, zoals bij ons genoemd: het spel gaat dood
er word gezegd dat er regelmatig 65k spelers online zijn terwijl dat vroeger nog niet eens in het weekend was, terwijl nog eerder makkelijk de 100k spelers online zijn
verder zie ik ook nooit ergens reclames voor runescape staan, en mede daardoor komen er niet snel nieuwe spelers
Odius
Ex-chatmoderator
Berichten: 16826
Lid geworden op: woensdag 14 mei 2008, 19:01

Re: Leuk, RuneScape!

Bericht door Odius »

Wel een beetje gevaarlijk om vanuit je eigen leefwereld en vanuit je eigen leeftijdscategorie een oordeel te vellen over een andere groep mensen. Runescape is net als veel games volgens mij gewoon iets waar men zich voor gaat schamen des te ouder men wordt, vanwege externe/maatschappelijke druk. Jongere mensen (12/13/14) hebben dat besef van hun positie minder en voelen die druk volgens mij daarom ook minder goed aan. Ze vermaken zich gewoon met wat ze leuk vinden - wat uiteindelijk ook het centrale idee is in gamemilieu's. Als bij nader onderzoek zou blijken dat jongeren er inderdaad minder mee bezig zijn publiek of er zelf een taboe zou zijn in hun kringen (met de vraag dan: welke kringen van 'de jeugd'?), dan lijkt me dat eerder iets te zeggen over de gewijzigde of veranderende mentaliteit van de huidige jeugd, dan wat over het spel zelf. Dat kan zowel op hun beleving van plezier slaan alsook op een vroegere nood aan volwassenheid, gekoppeld aan een hogere of beter, andere maatschappelijke druk dan vroeger (uitbreiding communicatienetwerk, groei individualisering etc.).

Daarnaast is het ook gevaarlijk om conclusies te trekken uit de situatie vroeger. 65k Spelers is nog steeds enorm sterk en de omzet van Jagex neemt alleen maar toe (dacht ik). Er is geen reden om te denken dat een afname in spelersaantal een verslechtering of zelf dood van het spel tot gevolg zou moeten hebben.
eldorak1
Berichten: 228
Lid geworden op: zaterdag 8 september 2007, 16:49
RS: Yannic K (p2p)
Clan: Dutch Friendzzz

Re: Leuk, RuneScape!

Bericht door eldorak1 »

the killer1 schreef: ik ben zelf 13 jaar en het valt mij ook op dat er bij mij op school niet meer over runescape gepraat word.
zelf speel ik vooral voor de lol en doe ik een beetje dit en een beetje dat, en ben ik niet echt druk bezig met trainen ofzo.
ik vind het jammer dat runescape inderdaad steeds meer uitsterft, zoals bij ons genoemd: het spel gaat dood
er word gezegd dat er regelmatig 65k spelers online zijn terwijl dat vroeger nog niet eens in het weekend was, terwijl nog eerder makkelijk de 100k spelers online zijn
verder zie ik ook nooit ergens reclames voor runescape staan, en mede daardoor komen er niet snel nieuwe spelers
Met die 65K spelers die vroeger niet gehaald werden, had ik het op de periode Na de botnuke. toen waren er weekends met 40-50K mensen. Er zijn er veel gestopt, mede doordat de bots eruit zijn gehaald, omdat ze geband zijn. Ook heeft EOC velen doen stoppen, maar toch minder dan door de botnuke. Kan me ook voorstellen dat er sommigen quitted zijn, omdat het "sociale" er meer en meer uit gaat. Ga nu maar eens aan Varrock bank onder de GE staan. Je ziet er praktisch niemand meer. Vroeger was dit een veel gebruikte en drukke bank, waar velen gewoon een praatje kwamen maken of Bankskills trainen. Maar al bij al, zie ik het toch positiever in voor de toekomst, mede door de updates die er zijn en gaan komen. Dit spreekt veel spelers aan.
Afbeelding
Pancho1987
Berichten: 87
Lid geworden op: maandag 28 oktober 2013, 11:21
RS: P a n c h o (p2p)
Clan: Most Wanted

Re: Leuk, RuneScape!

Bericht door Pancho1987 »

Met die 65K spelers die vroeger niet gehaald werden, had ik het op de periode Na de botnuke. toen waren er weekends met 40-50K mensen. Er zijn er veel gestopt, mede doordat de bots eruit zijn gehaald, omdat ze geband zijn. Ook heeft EOC velen doen stoppen, maar toch minder dan door de botnuke. Kan me ook voorstellen dat er sommigen quitted zijn, omdat het "sociale" er meer en meer uit gaat. Ga nu maar eens aan Varrock bank onder de GE staan. Je ziet er praktisch niemand meer. Vroeger was dit een veel gebruikte en drukke bank, waar velen gewoon een praatje kwamen maken of Bankskills trainen. Maar al bij al, zie ik het toch positiever in voor de toekomst, mede door de updates die er zijn en gaan komen. Dit spreekt veel spelers aan.
Dat klopt. van die 65k spelers was het grootste gedeelte een bot-account. Sinds de botnuke zijn de meesten van die accounts verwijderd, waardoor het aantal spelers minder lijkt te zijn geworden. Bovendien trekt het daarom ook minder mensen aan nog een nieuw account te maken. Ze willen geen tijd en energie meer steken om een skill 99 te krijgen of veel geld te verdienen..... het gemak dient de mens, lijkt het motto.....
Afbeelding

MAX CAPE!: 5 september 2015
Lars
Berichten: 1274
Lid geworden op: woensdag 7 september 2011, 21:21
RS: Sir Gareth (p2p)
Clan: Rs Addicts
Oude naam: larsjero

Re: Leuk, RuneScape!

Bericht door Lars »

Het taboe vind ik persoonlijk ook wel meevallen, mijn omgeving weet gewoon dat ik rs speel hoor.
Afbeelding
Zilliewan
Berichten: 17
Lid geworden op: zaterdag 26 januari 2013, 20:04

Re: Leuk, RuneScape!

Bericht door Zilliewan »

Hmm, en dan te bedenken dat ik RS pas ontdekt hebt doordat mijn vriendin het speelde :)
Iets meer als een jaar geleden was het, daarvoor een aantal andere online games gespeeld...
Zelf val ik zeker in de 16 + (hele grote plus...) maar rs gewijs nog noob :)

Voor mij is het leuke aan RS dat ik deze gewoon na mijn werk kan spelen (soms onder ^^) en dat ik niets mis als ik niet online ben.
Vergelijken met de oude situatie kan ik dus niet, maar verder heb ik het prima naar mijn zin hier :bier:

Ik wens iedereen dus veel (speel)plezier toe en doe vooral wat je leuk vindt.

Grtz
Zillie
leer van gisteren en droom van morgen, maar leef vandaag...
the killer1
Berichten: 3
Lid geworden op: woensdag 19 maart 2014, 19:34

Re: Leuk, RuneScape!

Bericht door the killer1 »

Lars schreef:Het taboe vind ik persoonlijk ook wel meevallen, mijn omgeving weet gewoon dat ik rs speel hoor.
inderdaad, mijn omgeving ook
Poepy v1
Berichten: 1
Lid geworden op: vrijdag 16 november 2012, 22:59

Re: Leuk, RuneScape!

Bericht door Poepy v1 »

Ik speel actief sinds 2004, met een uitzondering vanaf de komst van de EoC in 2012 tot januari 2014. Ik merk wel dat toen ik begon (ik was toen 12) je veel meer voldoening haalde uit een level omhoog gaan dan dat ik dat nu doe. Dat hakken met zo'n zwaardje had blijkbaar toch wel wat. Ik deed ook heel veel pken, ik had mijn eigen clan, maar dat sinds 2012 helemaal verdwenen. Ik ben persoonlijk geen voorstander van de Eoc. Ook niet van Runespan en divination, omdat het toch het spel veel te magisch gaat maken, terwijl als je dat soort dingen eruit zou halen, het veel realistischer wordt. De eoc heeft naar mijn mening een hoop goede dingen uit runescape verknald, zoals bounty hunter, en de oldskool player fights. Want zeg nou zelf: Die 'crucible' in Edgeville, is toch de meest mislukte update ever? Kost alleen maar geld, en wie gebruikt het nou? Gelukkig heeft het ook goede kanten, maar het 'oude' gevoel wat RuneScape me gaf is verdwenen. De lol is er niet af, maar de realiteit waarin je je kon verplaatsen in de jaren 2004-2009 is er jammer genoeg niet meer. Veel van mijn oude vrienden zijn gestopt, vooral vanwege de komst van de EoC. Maar mij bevalt RuneScape na al die jaren nog goed, en ik hoop het, als ik er tijd voor heb, gewoon te kunnen blijven spelen. Keep going, Jagex, You're doing well.
Katje192
Berichten: 7
Lid geworden op: zondag 6 juni 2010, 13:08
RS: Katje192 (f2p)
Clan: Geen

Re: Leuk, RuneScape!

Bericht door Katje192 »

Goed stukje. Ik snap helemaal wat je bedoeld. Ik was zelf ook actief, samen met mijn vrienden had ik het vaak over RuneScape.. Tegenwoordig wordt het als kinderachtig gezien en ik ben meer overgestapt op console gaming. Ik heb sinds 2007 actief RS gespeeld, tot ik in de eerste klas van de middelbare school kwam. Daarna.. Ik weet niet precies meer waarom. Mijn vrienden stopten er mee en ik kreeg niet zo veel voldoening meer uit RS. Tegenwoordig log ik alleen nog in tijdens de jaarlijkse events (pasen, halloween, kerst ect) en ik heb meegedaan aan de Bird and The Beast event. Dat was wel leuk om te doen. Voor de rest.. Het is gewoon minder leuk tegenwoordig. Wel erg jammer, want RS blijft wel een goede game!
Each day is a gift, not a given right.
C0RPOREAL
Berichten: 320
Lid geworden op: zondag 30 augustus 2009, 11:49
RS: Blueee Angel (p2p)
Clan: The Citadel Kingdom
Oude naam: vinsi44

Re: Leuk, RuneScape!

Bericht door C0RPOREAL »

Ik ben op 7-jarige leeftijd begonnen met RS-spelen, dat was bij ons in het 1ste leerjaar een heel populair spel (ik ben Belg, ik denk dat dat groep 3 ong. is in Nederland). Ik ben tweetalig opgevoed (Nederlands + Engels) dus voor mij ging het wel, waar het voor mij toen om ging was de competitie met klasgenootjes (ik was hartstikke jaloers op iemand's airstaff en full blue wizard :roll: ). Het leukste heb ik altijd gevonden aan het nieuwe dingen ontdekken en nieuwe -altijd spannende updates-. Jammer genoeg ben ik in de laatste twee jaar vaak een aantal maanden quitten doordat, ondanks dat ik twee accounts heb, vaak niets vind te doen. Ik vind dat het spel zich te veel richt op dingen van WoW en LoL en andere spellen overnemen, ik speelde runescape altijd om runescape, maar ze verpestten het runescape-gevoel. Maar de grootste reden is toch de grapic update aan Draynor Village en het goblin bos (om de benaming van toen bij ons op school te gebruiken :D ), maar eerste maken ze van het gezellige Draynor een donker spookdorp :arrow: doei doei gezelligheid! Maar dat had ik geaccepteerd, jammer genoeg kwam er toen ineens een gigantisch GAT -het is zelfs die benaming niet waard- in de plaats van mijn 2e favoriete plek. Als ik vroeger niets te doen had, hing ik daar rond (ik heb op 1 van mijn accounts zelfs 20M thieving xp gehaald, alles sinds lvl 38, op Martin The Master Farmer :P ), maar dat doe ik nu recent niet meer en verkies de laatste tijd om gewoon facebook open te klikken, in plaats van Runescape.

Kortweg, runescape is zo veranderd en vernieuwd (in mijn ogen niet altijd in positieve manier) dat mijn nostalgische gevoel weg is. Ik herinner me als 8-9-jarige om 2u 's nachts wakker te worden, niet kunnen slapen, stiekem naar beneden te sluipen om een paar uur naar Falador te trekken (als ik de weg vond zonder dood de gaan tegen de Highwayman) om in de mijn 5 mining & smithing levels te gaan trainen. Fantastisch was dat. Het gevoel. Maar tegenwoordig krijg je van runescape dit soort ervaringen niet meer, het spreekt mij niet meer aan, de grapics. (Kijk nu eens naar Hannibus, onze pas aangeduide Dragon Rider, het is volgens mij een mislukte kruising tussen een Sirene en een varken van die Beaconquest :') ) Ook de plaatsen waar ik graag rondhing (zoals Draynor Village) voor de nostalgische herinneringen zijn zo veranderd, dat de band met runescape grotendeels weg is.

Ik word in november 16, ik speel dus 9 jaar runescape (OMG ik word oud!) en ik zal zeggen wat ik het meeste mis:
-> een vierkante kop, geen handen aan je poppetje, alles vierkant

-----> Welkom bij Minecraft, het immens populaire spel omdat het GEEN grapics heeft.
Afbeelding
KHaoZBLaDeZ
Berichten: 12
Lid geworden op: dinsdag 25 september 2012, 14:43
RS: KhaoZBLaDeZ (p2p)
Clan: Scorpion Skillers

Re: Leuk, RuneScape!

Bericht door KHaoZBLaDeZ »

ik speel sinds '07 en ben een paar keer gestopt omdatt ik het te druk had , nu speel ik wel weer maar veel minder dan vroeger, mijn omgeving weet dat ik het speel ze doen er ook niet moeilijk over enz.. Ik vind dat jagex de game verslechterd sinds eoc.. die uitkwam op mijn verjaardag ](*,) de graphix worden wel beter maar de gameplay en waardeloze minigames die erin worden gebracht (instant dead content...) worden aalsmaar slechter...de wildy word nooit meer gebruikt. de players praten niet en voor de max capes en stuff ben je requirements nodig die je niet eens meer kan halen omdat de community zo goed als dood is.... :?
Afbeelding
Jerren
Berichten: 1234
Lid geworden op: zaterdag 10 april 2010, 16:56
RS: Jerren NL (p2p)
Clan: ColdFusion

Re: Leuk, RuneScape!

Bericht door Jerren »

KHaoZBLaDeZ schreef: ik speel sinds '07 en ben een paar keer gestopt omdatt ik het te druk had , nu speel ik wel weer maar veel minder dan vroeger, mijn omgeving weet dat ik het speel ze doen er ook niet moeilijk over enz.. Ik vind dat jagex de game verslechterd sinds eoc.. die uitkwam op mijn verjaardag ](*,) de graphix worden wel beter maar de gameplay en waardeloze minigames die erin worden gebracht (instant dead content...) worden aalsmaar slechter...de wildy word nooit meer gebruikt. de players praten niet en voor de max capes en stuff ben je requirements nodig die je niet eens meer kan halen omdat de community zo goed als dood is.... :?
Waarom zou je praten als je een clan hebt?
RS status: P2p

Afbeelding
oceanbeach
Berichten: 3
Lid geworden op: zondag 23 februari 2014, 13:03
RS: oceanbeach (p2p)
Clan: elemental rising

Re: Leuk, RuneScape!

Bericht door oceanbeach »

het begint nu echt saai te worden want kinderen die nu oner de 12 zitten begrijpen er nu niks van zoals ik ik wil dat er runescape 2008-2009-2010 terugkomt ik ken kinderen die voor de max cape sparen maar dat dat niet lukt omdat er telkens nieuwe skills komen
Plaats reactie