Iedere week is het voor iedere speler in spanning afwachten wat de promotie gaat worden van Treasure Hunter. De een wil niet geloven aan een item of een set die het trainen vergemakkelijkt en de ander kijkt graag uit naar iets dat handig is voor het trainen voor verscheidende skills of iets dat mooi staat bij de spullen die ze momenteel hebben. Kort gezegd is er bij iedere promotie, update of een ander stuk content altijd wel lof of kritiek, soms zelfs zo groot dat mensen die kritiek hadden op een update bij een compromis nog niet tevreden zijn. In dit artikel gaat een aantal mogelijkheden dat RuneScape biedt onder de loep en zal worden bekeken wat voor een invloed ze hebben (gehad).
Dit weekend was het groot feest op het (nieuwe) Rad van Fortuin van RuneScape: in totaal vallen er drie sets haaienkleren te verdienen die gecombineerd kunnen worden tot een superversie. Dit is niet de eerste keer dat er een dergelijke set ter promotie bij Alice terechtkomt: al eerder was er een miningset en een set voor Runecrafting, die bijna dezelfde bonussen hadden. Tot grote verbazing lees ik dat mensen de set overpowered vinden en graag een nerf willen zien. Vaak komen die reacties van spelers die al een tijdje een maxed account hebben op RuneScape. Dat vind ik prima, want iedereen heeft recht op een eigen mening. Dit was overigens ook het geval met de andere sets. Toch vind ik het wat opvallend als je fel tegen zo’n set bent, dat je dan toch probeert er eentje te bemachtigen. Eerlijk is eerlijk: je bent fel tegen de set, waarom zou je dan nog zo eentje willen bemachtigen?
Daarnaast zou ik ook kunnen beginnen over een ander pijnpunt binnen RuneScape: warbands. Ik begrijp ten zeerste dat spelers klagen over het feit dat dit te veel xp geeft, maar daartegenover zijn de risico’s ook groot in de wildernis. Nee? Oh ja, inderdaad: een monopolie verzorgt de warbands zodat het makkelijk is om snel xp binnen te slepen. Dit is zowat het kookpunt in het hoofd voor veel spelers die de D&D verafschuwen. Anders dan de promoties zijn de mensen die tegen warbands zijn ook niet te vinden als ze actief zijn.
Maar: is het nu allemaal zo erg? Daar kan ik gedeeltelijk een bevestigend antwoord op geven. Ik speel dit spel al een kleine negen jaar en dan zit je toch een beetje met de oude xp rates, zoals 30k/h voor Runecrafting of Slayer (als je geluk had met je taak). Maar daarnaast is het spel ook drastisch geëvolueerd: waar toentertijd grote eisen voor een quest stonden, zijn ze nu voor de meeste spelers vergelijkbaar met een blokkentoren bouwen als volwassene. Tsja, ligt het dan toch aan onszelf omdat we toch zijn blijven plakken voor wat jaren? Ik durf daar geen sluitend antwoord op te geven.
Vergelijkend nog steeds met vroeger is er ook nog een hoop veranderd: de doelen die mensen stellen voor een account zijn geschoven van een paar simpele 99’s via max naar een completionist cape, verscheidene 120’s of zelfs 200M’s. Is dit onverwacht? Neen, mensen willen toch blijven spelen en als het gros van de mensen maxed is, moet er een nieuwe uitdaging komen. Jagex speelt erop in: ze voegen de 120 capes toe om te zorgen dat mensen nog kunnen blijven spelen voor iets leuks. Mag Jagex in dit geval dan met bonus xp gooien? Mijn antwoord daarop is eigenlijk ja: de trend is in mijn ogen nu zo dat een 120 bijna gelijk staat aan een 99 in het verleden (zo rond 2007-2008). Makkelijke skills hebben een maand nodig om die cape te gaan halen en sommige skills kunnen meerdere maanden in beslag nemen, bijna net zoals het was in die jaren. Het jammere is alleen dat ik nu aan jullie moet gaan vertellen dat je in feite niets opgeschoten bent in vergelijking met het verleden. Toch is er een troost: er is een voorsprong op degenen die nog geen 99 in elke skill hebben op het moment.
Met het vooruitzicht op bepaalde skillhervormingen zou “end-game content” een feit kunnen worden binnen RuneScape. Ik ben zelf nog steeds groot voorstander van het prestigesysteem dat het niet erg goed deed in de peilingen. Het biedt namelijk kansen. Kansen om de beste te zijn in een skill, wat nu al niet meer mogelijk is (je mag van geluk spreken als je nog bij de beste 1000 gaat horen als je een 200M haalt). En ja, dan heb je ook koppige mensen die dan zeggen dat ze hun plekje kwijtraken op de hiscores aangezien ze toch hun best hebben gedaan om die te gaan bemachtigen. Ik weet trouwens niet of ze even naar de Hans Anders om de hoek mogen gaan, want er is duidelijk gezegd dat er twee aparte hiscores gemaakt zouden worden en dat een toggle-optie je niet ervan weerhoudt bepaalde quests of eindbazen te kunnen doen. Zelfs tot nu weten we niet wat er gaat gebeuren, het is nog steeds koffiedik kijken.
En dan heb je ook de combathervormingen. Door bepaalde wapens een level te geven, kun je niet voorkomen dat bepaalde monsters gewoon zwak zijn voor jouw level. Bovendien zijn die monsters veelal niet aangepast aan de moderne tijd. Een voorbeeld van een recent monster dat wel goed is uitgewerkt is de Edimmu voor Slayer. De beestjes zijn niet te zwak, goed voor Slayer en er wordt verwacht dat de speler een hoog level heeft. Daarnaast geeft Morvran ook bepaalde monsters die gewoon te zwak zijn voor de mensen die bijvoorbeeld Drygores, Nox staff of bow en/of Ascension crossbows hebben. Kunnen we ook niets aan doen: de wapens zijn in de huidige staat overpowered voor bepaalde beesten, daar moet ik gelijk in geven. Toch is het ietwat raar als een zwakte totaal genegeerd gaat worden als je Drygores meeneemt. Ik heb dat zelf helaas mogen ervaren.
Toch zou je voor pipo worden verklaard als je de mogelijkheden die Jagex biedt niet benut. Aan de andere kant, als je graag bij het oude wilt blijven en niets moet hebben van de nieuwe spullen dan kan dat ook. Alleen moet je dan niet gaan opkijken als menig mens je een hipster noemt. Maak gewoon gebruik van de mogelijkheden, val niet op met klagen zodat mensen je ook geen hypocriet kunnen noemen en accepteer het gewoon. Uiteindelijk speel je het spel ook voor je plezier en dan moet je je niet druk gaan maken over allerlei randzaken. Speel het spel op je eigen manier en wees blij dat dit spel nog niet volledig pay-to-win is. Dat is overigens ook te bereiken met in-game geld. Dat feit geeft mij een bevestiging dat er geen oneerlijk voordeel bestaat daarin en dat RuneScape meer gebalanceerd is dan je eigenlijk had gedacht.