Developer blogs

NB: Als er over "ik" of "wij" wordt gesproken, wordt hier de medewerkers of een medewerker van Jagex mee bedoeld. Dit artikel is een vertaling van dit artikel op RuneScape.com


19 2009 - Achievement diary: elitetaken

In 2006 zaten Mod Mark en ik bij elkaar en begonnen we aan iets wat we toen "gebiedstaken" noemden. Het idee werd uitgewerkt tot de allereerste Achievement diary: die van Karamja. Het was een volledig nieuw idee voor het spel. Het was geen quest, geen minigame en geen skill. Het was best een avontuur om de grenzen op te zoeken van wat in die tijd mogelijk was. Het bleef toch bij ons idee hoe een Achievement Diary moest zijn: "om bestaande onderdelen van het spel in de schijnwerpers te zetten, die spelers wellicht al een geruime tijd niet hebben gebruikt of waar ze simpel niets vanaf weten, en om spelers in een bepaald gebied wegwijs te maken door middel van bestaande mogelijkheden die in het gebied te vinden zijn".

Elite

Ardougne cloak 3

We zijn nu zeven diaries verder en wat is er veranderd? Nou, we hebben de nieuwere diaries veel grotere beloningen gegeven dan we aan de achievement diary van Karamja hebben gegeven, we hebben een speciale diary voor beginners aan Lumbridge toegevoegd om nieuwe spelers met het concept bekend te maken en we hebben natuurlijk recentelijk de achievement diary van Ardougne gemaakt, die een verborgen elite-sectie heeft.

We waren een beetje bezorgd over hoe deze elite-sectie zou uitpakken, omdat we wisten dat er maar heel weinig spelers waren die ze zouden kunnen voltooien. Ze zijn echter goed ontvangen. Veel spelers zien het als een doel en niet als een teleurstelling over iets wat ze nooit kunnen halen.

Ik ga nu dus elite-secties voor de andere diaries ontwerpen (moeilijke taken voor Lumbridge). Wat komt daar bij kijken? Je kunt het in twee delen opsplitsen: taken verzinnen en de beloning verzinnen.

Het is met afstand het gemakkelijkste om de taken te verzinnen. Dat is vooral aan jullie, de spelers, te danken. Het is onbegonnen werk om het aantal goede taken dat jullie voor vorige diaries op de fora hebben verzonnen, te gaan tellen. Ik ben naast ontwikkelaar ook een speler van RuneScape, dus ik zal mijn eigen kennis over het gebied gebruiken om taken te verzinnen. Ik zal ook in het gebied lopen om er gevoel voor te krijgen.

In zal voor de elitetaken ook met de beheerders van de andere diaries praten, die ik niet heb ontworpen of verzorg. Dat zijn Mod Roderick (Lumbridge en Varrock), Mod Trick (Falador) en Mod Hew (Fremennik). Ik kan dan zien wat zij willen. Dan luister ik natuurlijk ook naar de instructies van de eekhoorns voor werelddominatie... Kom eens terug jij, wat is er nou?

Meestertaken

Wat zoeken we voor de elitetaken? Nou, ongeveer hetzelfde als een normale taak, maar je hebt er hogere levels voor nodig dan de moeilijke taken van dat gebied.

Dat betekent:

  • Rekening houden met het belangrijkste doel van het project
  • Proberen het skillthema van het gebied aan te houden, als dat mogelijk is. Dit is de meest onbelangrijke eis. Het is natuurlijk erg saai en voorspelbaar om een diary te hebben met alleen taken die over Thieving gaan!
  • Zaken vermijden die op geluk zijn gebaseerd. In het verleden hebben die veel problemen opgeleverd. Herinner je jezelf de gout tuber uit de achievement diary van Karamja? Dat betekent dat we dingen als drops van monsters, clue scrolls en andere willekeurige zaken vermijden.
  • Knelpunten vermijden, zoals dingen die maar door één speler tegelijk gedaan kunnen worden. Denk aan iets als stelen van een stalletje of het doden van de KBD. Als je dat doet, kunnen andere spelers dat even niet meer doen.
  • Gebruik nooit een deel van een quest als een taak. Dat laatste is verraderlijk, omdat dingen als boots of lightness halen een leuke taak zijn, maar dat is al onderdeel van een quest. We willen zoiets niet nogmaals laten doen, omdat je dat al een keer moet doen.

Beloningen

Als je de taken hebt verzonnen, kom je bij het lastigste onderdeel aan: de beloningen! We hebben al een klein begin, omdat alle diaries xp-lampen als beloning hebben, maar wat moeten we nog meer geven? Het moet wel in balans zijn, zodat het niet te krachtig is, en moet ook iets te maken hebben met de voorgaande beloning. Op dit moment is dat, samen met de taken, een vraag waarmee ik zit en iets op moet verzinnen. Over het algemeen ben ik zeer tevreden dat ik spelers door middel van deze diaries kan belonen voor iets wat ze dagelijks spelen. Het is niet alleen de xp en de voorwerpen, maar ook de beloning van een ontdekking (of herontdekking) van delen van het spel die je handig en leuk zult vinden.

Als je ideeën voor de elitetaken, beloningen voor elitetaken of taken/beloningen voor een gebied die nog geen Achievement diary heeft, wilt aandragen, kun je dat in dit forumonderwerp doen. Als je vragen of iets specifieks uit deze blog hebt, kun je dit forumonderwerp eens bezoeken.


Over deze pagina

Heb je een verbetering voor deze pagina? Stel een wijziging voor!

Terug naar Developers' blogs

Lunagang maakt gebruik van cookies voor het opslaan van instellingen, het verzamelen van statistieken en om passende advertenties weer te geven. Door deze balk weg te klikken of de website blijven te gebruiken, ga je akkoord met ons cookiebeleid.