Developer blogs

NB: Als er over "ik" of "wij" wordt gesproken, wordt hier de medewerkers of een medewerker van Jagex mee bedoeld. Dit artikel is een vertaling van dit artikel op RuneScape.com


11 2009 - Een kerstverhaal

Vrolijk kerstfeest! Joyeux Noel! Mijn naam is Mod Edam (precies, Edammer kaas). Ik ben onlangs bij Jagex komen werken en mijn eerste project is het kerstevenement van dit jaar. Ik wil jullie vertellen wat door mijn hoofd ging toen ik het project ontwierp, wat ik belangrijk vond en hoe ik het heb aangepakt.

Plot

Beware of the Humbug

Ik was verrast en een beetje geïntimideerd toen ik hoorde dat mijn eerste project Kerstmis was. Holiday events blijven maar tijdelijk in het spel en daarom krijgen ontwikkelaars normaal gesproken meer vrijheid om te doen wat ze willen dan anders. Deze vrijheid kan een zegen, maar ook een last zijn. Holiday events behoren tot de meest gespeelde onderdelen van RuneScape en spelers hebben hoge verwachtingen.

Mijn belangrijkste zorg was het verhaal. Ik weet uit eigen ervaring (een paar halfgeschreven boeken) dat het onderliggende verhaal het belangrijkste is om goed neer te zetten als je een project begint. Uit het verhaal leid je de personages, sfeer en spelmechanieken af. Als je het verhaal niet goed verzint, is het erg lastig om alle andere dingen passend te maken.

Dit was mijn eerste project. Daarom zei mijn allereerste gevoel dat ik moest maken dat eigenzinnig en zo ongebruikelijk mogelijk was. Ik heb dat gevoel onderdrukt. Als je iets met Kerst gaat maken, is er een onuitputtelijke bron verhalen en volkslegenden beschikbaar. Als ik iets ongebruikelijks voor Kerst zou maken, zou ik het risico lopen om te veel van deze verhalen af te wijken en zou ik misschien niets meer kunnen grijpen van wat veel mensen met Kerst associëren.

Het gevaar van het gebruiken van traditionele kerstverhalen is echter dat ik iets saais of iets wat op een goedkoop komisch kersttelevisieprogramma lijkt, ga maken. Begrijp me niet verkeerd, goedkope kerstprogramma's zijn geweldig, maar ik wilde niet iets maken wat saai zou zijn. Ik besloot een traditioneel verhaal als basis van mijn evenement te nemen, maar het perspectief te veranderen en er een andere draai aan te geven. Hopelijk kunnen een kleine dosis humor en een nieuw perspectief het verhaal spannend maken en toch de traditionele sfeer veroorzaken die ik wil bereiken.

Sfeer

Een van de grooste verschillen tussen quests en holiday events is de sfeer. Een evenement heeft een gelaten, bijna paniekerige sfeer rond zich hangen. De buitenzinnige massa spelers die er de eerste tien minuten binnenkomt, geeft het geheel een chaotische schoonheid. Het is leuk om te zien dat deze spelers allemaal op dezelfde plaats zijn (terwijl de server puft en gebukt gaat onder een enorme druk), maar nog belangrijker, holiday events roepen emoties in een speler op. Ik wil dat spelers een beetje een kerstgevoel in hun maag hebben als ze mijn evenement spelen.

Sfeer creeëren is iets wat je deels door de dialoog en het verhaal kunt doen, maar ik denk dat graphics altijd de grootste rol spelen. Communicatie tussen ontwikkelaars en grafische artiesten is cruciaal voor succes. Als ontwikkelaar kan dit stadium eng zijn. Ik wil dat de grafische artiesten maken wat ik wil dat ze maken. Tenzij het iets absoluut cruciaals is voor het spel, kan ik niet echt vertellen hoe ik wil dat iets eruit ziet. Ik kan de artiest alleen vertellen waar ik iets voor wil laten dienen of wat de achtergrond van een personage is. De rest moet ik aan hun expertise overlaten. Als ik dit proces te veel zou willen beïnvloeden en precies zou zeggen hoe ik er iets uit wil laten zien, maak ik geen goed gebruik van hun expertise en zou het project er onder gaan leiden. Ik ben nu erg tevreden wat er is gemaakt.

Personages

MiscreantArt

Naast de toevoeging van nieuwe personages, wilde ik graag oude personages hergebruiken. Jack Frost zal een kleine rol spelen en een paar imps zullen terugkeren. Voor mij was het maken van de personages gemakkelijk. Oude personages hergebruiken is veel uitdagender.

Ik moet oppassen bij de personages. Veel personages worden door een andere ontwikkelaar beheerd, dus moet ik er voor zorgen dat ze blij zijn met de manier waarop ik hun personages heb gebruikt. Als ik een nieuwe karaktertrek aan een personage wil toevoegen, zou ik misschien toekomstige ontwikkeling van dat personage hinderen. Het is ook uitdagend om een dialoog in de geest van het personage te maken. Dat kan lastig zijn en soms moest ik oude delen van updates opnieuw spelen om uit te zoeken hoe een bepaald personage de dingen aan zou pakken.

Er zijn voordelen bij het hergebruik van oude personages. Ik had erg veel plezier bij het schrijven van de gesprekken, vooral voor de personages waar ik van houd. Het gaf de update een extra demensie en geeft de spelers die RuneScape goed kennen meer plezier. Ik kan grapjes en verwijzingen naar andere updates toevoegen en ik kan deze personages ook in situaties zetten waar ze nog nooit zijn geweest.

Beloningen

Er is besloten (en ik ben het daar mee eens) dat de beloningen van holiday events spelers geen voordeel in het spel mag opleveren. Hierdoor lopen deze voorwerpen het gevaar dat ze in een hoekje van de bank worden weggestopt of bij Diango worden gedumpt. Waarom zou een spelers iets gaan dragen dat geen voordeel biedt, terwijl ze iets kunnen dragen dat dat wel doet?

Ontwikkelaars (en spelers) moeten accepteren dat holiday items nooit de meestgebruikte voorwerpen in het spel worden, maar dat betekent niet dat ze meteen als nutteloos moeten worden weggezet. Voor mij is een goed holiday item een voorwerp dat cool is en er leuk uitziet. Het moet ook duidelijk zijn waar het vandaan komt. Hoe kun je beter laten zien dat je er tijdens Kerst 2009 bij was dan er een kledingstuk van te dragen?

Als je commentaar op deze blog wilt geven, kun je dit forumonderwerp bekijken.

Vandaag hebben we ook de kerstkaart van dit jaar uitgebracht, die een personage van het evenement in het spel van dit jaar bevat. Als je hem wilt bekijken of downloaden, kun je naar de Downloads and Wallpapers-sectie van de website gaan.


Over deze pagina

Heb je een verbetering voor deze pagina? Stel een wijziging voor!

Terug naar Developers' blogs

Lunagang maakt gebruik van cookies voor het opslaan van instellingen, het verzamelen van statistieken en om passende advertenties weer te geven. Door deze balk weg te klikken of de website blijven te gebruiken, ga je akkoord met ons cookiebeleid.