Developer blogs

NB: Als er over "ik" of "wij" wordt gesproken, wordt hier de medewerkers of een medewerker van Jagex mee bedoeld. Dit artikel is een vertaling van dit artikel op RuneScape.com


6 2011 - Geschiedenis van RuneScape: de eerste vier jaar

Toen we in januari 2001 RuneScape uitbrachten (het spel wat we nu Classic noemen), was het spel erg klein en ontbraken er nog een heleboel dingen. We noemden het een bèta-lancering. De vier hoeken van de wereld waren Lumbridge Swamps, de Wizards' tower, de Jolly Boar inn en "Ghost Town". Ghost Town was een klein verlaten stadje dat tot ruïne was vervallen. Er leefden een paar geesten in. Het stadje werd later opgeknapt en werd Edgeville.

Zelfs dat kleine gebied bevatte minder dan wat het gebied vandaag de dag bevat. Draynor Village bestond nog niet. Er waren ook geen banken! Er waren zes quests toen het spel werd uitgebracht: Cook's Assistant, Demon Slayer, Restless Ghost, Romeo and Juliet, Shield of Arrav en Sheep Shearer. We namen een piek van 30 spelers tegelijk online op de eerste dag waar, waar we erg blij mee waren!

Op dat moment bestond de groep mensen die in voltijd aan het spel werkten, uit Andrew en mij. Andrew schreef de belangrijkste engine van het spel en verzon een speciale scripttaal die RuneScript werd genoemd, zodat we relatief snel updates voor het spel konden uitbrengen. Ik schreef vooral quests en toevoegingen aan skills in RuneScript en maakte de kaart van RuneScape door de kaartbewerker te gebruiken die Andrew ook had gemaakt. Onze broer Ian, die in deeltijd voor ons werkte en voor hoge cijfers studeerde, verzorgde de graphics. We schakelden voor kleine ditjes en datjes ook andere mensen in.

Lancering van Asgarnia - 6 april 2001

Het koninkrijk Asgarnia was onze grootste update tot dan toe. Het bevatte Falador, de Ice Mountain, de Dwarven Mine, Port Sarim, Rimmington en vier nieuwe quests. Spelers konden de ontwikkeling van het koninkrijk vanaf de andere kant van het hek bekijken, dus dit was een update waar veel mensen naar uitkeken. Toen het koninkrijk uitkwam, logden veel spelers tegelijk in en passeerden we de grens van 1000 spelers tegelijkertijd online voor de eerste keer.

Veranderingen aan de besturing - 2 mei 2001

In de eerste vier maanden maakten we een heleboel fundamentele veranderingen aan het spel om de gameplay goed te krijgen. Deze update was een van de veranderingen. Voorheen had je maar twee opties om met dingen op een vierkantje te communiceren: een met de linkermuisknop en een met de rechtermuisknop. Je moest bijvoorbeeld met de linkermuisknop op een deur klikken om de deur te openen en je kon de rechtermuisknop als "examine"-optie gebruiken.

Als er een hoopje voorwerpen op hetzelfde vakje lag, kon je niets doen met de onderliggende dingen. Het is niet verrassend dat dit niet altijd goed werkte Als iemand dood ging en twee spelers op de voorwerpen stonden, kon niemand spullen oppakken, omdat de andere speler een hogere prioriteit had. We veranderden dit tot het systeem waar we nu mee werken: een systeem met een menu dat verschijnt als je de rechtermuisknop gebruikt.

Deze veranderingen werden door verschillende delen van onze spelerskring als controversieel beschouwd. Dingen die vroeger maar één rechterklik vereisten, vereisen nu een rechtermuisknop met een menuselectie. Mensen klaagden over het feit dat deze extra klikken hun skillactiviteiten vertraagden. We hebben een aantal gebieden aangepakt waar dat vooral problemen gaf, maar over het algemeen wenden de spelers op een gegeven moment aan het nieuwe systeem.

Een hele nieuwe wereld - 9 mei 2001

RuneScape kreeg zijn tweede wereldserver en we namen de beslissing om alle personages op beide servers speelbaar te maken. Dat is anders dan dat je voor elke server een nieuw poppetje hebt, waar sommige andere spellen voor kiezen.

Opties voor members - september/oktober 2001

In het begin hadden we bedacht dat RuneScape geheel gratis moest zijn en we van de advertenties moesten leven. Toen het spel werd uitgebracht, spatte de internetzeepbel uiteen en internetadvertenties brachten niet meer zo veel op als vroeger. We konden het spel nog een tijdje gratis houden, maar het werd steeds lastiger om banners te vinden die een fatsoenlijk bedrag opleverden. We kwamen op het punt uit waar we iets moesten doen. Anders moest het spel worden gesloten.

We zagen andere gratis spelletjes geheel betaald worden. Hierdoor verwoestten zij hun spelersgemeenschappen. We wilden dat niet doen, dus we besloten om een membersversie te maken. Spelers konden ons betalen voor extra content, maar ook gratis blijven spelen als ze dat wilden.

Oprichting van Jagex Ltd - 1 december 2001

De naam Jagex werd al een tijdje door ons gebruikt, maar we waren nog steeds zelfstandig. Nu er plannen voor een membershipservice waren, konden we niet alles zelf meer doen. Er was een echt bedrijf nodig, dat mensen in dienst kon nemen. We hadden geen ervaring om dit te doen, maar Andrew kwam in contact met een jongen die Constant Tedder heette. Die zat zojuist in een fase waarin hij zijn spelletjeswebsite verkocht en een nieuwe uitdaging zocht. Samen begonnen we Jagex Ltd.

Lancering van Runescape members - 27 februari 2002

Op deze datum werd RuneScape uitgebracht. Extra dingen die members toen konden doen, waren Herblore (toen nog Herblaw genaamd), vijf nieuwe quests, duelleren, Taverley, Catherby, White Wolf Mountain, Zanaris, de diepe wildernis en het vangen van sharks. Het leek niet veel en kruisten onze vingers dat we genoeg members zouden krijgen. We richtten ons op de 3.000 members. Dat aantal was nodig om om het spel een toekomst te bieden. We haalden het al in de eerste week.

Jagex' eerste kantoor - maart 2002

Nu we mensen aannamen, konden we het spel niet meer uit onze slaapkamers leidden. Daarom huurden we ons eerste kantoor, wat een kleine kamer in een kantoorgebouw was. Het was net groot genoeg voor zeven bureaus We namen de eerste twee mensen aan voor de klantenservice. Een van deze mensen was Mod Ian (niet te verwarren met onze broer Ian), die nog steeds bij ons werkt en het hoofd is van onze audioafdeling.

Ontwikkeling van RuneScape 2 begint - ergens in 2002

RuneScape 2 was in eerste instantie geen nieuwe versie van het spel. Het was een grafische update aan het bestaande spel, maar tijdens de ontwikkeling maakten we andere, grote veranderingen aan het spel. De grootste veranderingen waar we ons aan waagden toen we er toch mee bezig waren, waren grote, maar broodnodige veranderingen aan RuneScript. Daardoor moesten we alle bestaande code naar het nieuwe RuneScript omzetten. Terwijl we de code toch aan het herschrijven waren, besloten we allerlei andere veranderingen aan het spel te doen, zoals een volledig nieuw gevechtsysteem.

Dit was een grote klus, die geleidelijk meer en meer medewerkers vereiste Midden 2003 werkte ons gehele team aan RuneScape 2, wat betekent dat het originele RuneScape tussen september 2003 en de lancering van RuneScape 2 geen updates ontving.

RuneScape 2 beta - 1 december 2003

RuneScape 2 werd als betaversie uitgebracht. Spelers zouden hun levels die ze in de beta behaalden, niet behouden, omdat we alle bestaande accounts uit het originele spel over gingen zetten naar het nieuwe spel als de bèta over was. De bèta bevatte een aantal vervelende bugs, waarvan we de resultaten niet graag het spel permanent wilden laten beïnvloeden. We gebruikten de bèta ook om een aantal veranderingen aan de gevechten te doen.

De ergste bug was de bug met de nieuwe kist in de Party Room, waarmee spelers hun voorwerpen konden verdubbelen door ze in de kist te doen en ze er gewoon weer uit te halen!

Volledige lancering van RuneScape 2 - 29 maart 2004

RuneScape 2 werd eindelijk uitgebracht en het account van iedereen werd overgezet. Op dit moment ging RuneScape 2 onder de naam RuneScape verder (om aan te geven dat het nu het hoofdspel was) en het originele RuneScape werd hernoemd tot RuneScape Classic. We zouden er geen updates meer voor uitbrengen, maar we hielden het om nostalgische redenen online.

Player moderators in het spel - 14 juni 2004

Om spelers vrijwillig te laten bijdragen aan een veilige omgeving waar mensen het naar hun plezier konden hebben, maakten we het nieuwe playermoderatorsysteem. We zetten zilveren kroontjes voor de namen van deze spelers, zodat iedereen kon zien dat ze moderators waren. De eerste groep player moderators was een kleine groep mensen die de medewerkers van Jagex al persoonlijk kenden, zodat we konden zien hoe goed het systeem werkte

Castle Wars - 13 december 2004

De minigame Castle Wars werd meteen een succes en heeft sindsdien al een groot aantal spelers gehad!

Let goed op voor het tweede deel van deze blog, die 2005 tot nu zal behandelen. Om over deze blog te praten, kun je dit forumonderwerp bezoeken.


Over deze pagina

Heb je een verbetering voor deze pagina? Stel een wijziging voor!

Terug naar Developers' blogs

Lunagang maakt gebruik van cookies voor het opslaan van instellingen, het verzamelen van statistieken en om passende advertenties weer te geven. Door deze balk weg te klikken of de website blijven te gebruiken, ga je akkoord met ons cookiebeleid.