Developer blogs

NB: Als er over "ik" of "wij" wordt gesproken, wordt hier de medewerkers of een medewerker van Jagex mee bedoeld. Dit artikel is een vertaling van dit artikel op RuneScape.com


13 2011 - Geschiedenis van RuneScape: de volgende zes jaar

Barrows - 17 mei 2005

Een van de updates in 2005 die het meeste impact had, was de Barrows. Deze update voegde een nieuwe set wapenrusting toe met bijzondere speciale krachten.

Farming - 11 juli 2005

In juli 2005 kwam er een nieuwe skill. Deze skill vereiste een speelstijl die nog niet in RuneScape bekend was. Je moest er gewassen voor planten, vervolgens weggaan en later teruggaan om je beloning te zien. Sommige spelers hadden wat tijd nodig om aan het idee te wennen. Je kon ze bij farming patches zien staan en een half uur later horen klagen dat hun potato nog steeds niet was gegroeid.

Recipe for Disaster - 15 maart 2006

Voor de honderdste quest van RuneScape bedachten we iets speciaals. Het was absoluut een quest van mammoetachtige proporties, met verschillende delen waar door verschillende ontwikkelaars aan werd gewerkt. We hadden nog nooit zo veel ontwikkelaars gehad die aan één project tegelijk werkten, wat betekent dat er een hoop dingen mis konden gaan. We maakten ons zorgen dat de naam "Recipe for Disaster" op een andere manier bij de quest zou gaan passen... Gelukkig ging alles goed en bleek onze quest een grote schare fans te krijgen.

Construction en eigen huizen - 31 mei 2006

Huizen voor spelers stonden al lang op het programma. Eigenlijk had ik spelers ooit verteld dat ze hopelijk in de zomer van 2001 uit zouden komen, wat het technisch gezien de langst uitgestelde update ooit maakt!

Een groot deel van het probleem was dat we in eerste instantie hadden bedacht om spelers huizen op de wereldkaart te laten kopen. Het werd al snel duidelijk dat we zo veel spelers hadden, dat de wereld van RuneScape meer huizen van spelers zou gaan bevatten dan alles wat we verder nog zouden maken! De huizen moesten worden uitgesteld, totdat Andrew ons de mogelijkheid zou bieden om gebieden live in RuneScape te genereren. Er werd al zo lang op deze huizen gewacht, dat we een significante toename aan het aantal members zagen toen deze update uitkwam.

Achievement diary van Karamja - 8 mei 2007

Op deze datum brachten we onze allereerste achievement diary uit. De achievement diary's heten nu taken. Het was het begin van vele. Vanuit het perspectief van een ontwikkelaar houd ik van deze updates, omdat het spelers aanleiding geeft om alle dingen in een gebied uit te proberen en ze misschien iets leuks laten ontdekken.

Clanchat - 6 augustus 2007

De clanchat heeft de groepsvorming in RuneScape veel geholpen. Het wordt door veel traditionele clans gebruikt, maar ik sta versteld door het grote aantal manieren waarop het nog meer wordt gebruikt. Veel van de chats stellen je in staat mensen te vinden die hetzelfde stukje RuneScape als jij spelen. Er zijn bijvoorbeeld clanchats voor verschillende distractions & diversions, het doen van nieuwe quests en het trainen van verschillende skills.

God Wars Dungeon - 28 augustus 2007

Deze update bevatte niet één, maar vier nieuwe eindbazen voor het spel. Er kwam ook nieuw armour uit, tezamen met de zeer machtige godswords.

Verwijdering van de wildernis en vrije handel - 10 december 2007

Waarschijnlijk onze meest controversiële update ooit, zelfs zo controversieel dat we nu een peiling houden om te vragen of we die update terug moeten draaien! We wilden het nooit doen, maar we stonden met onze rug tegen de muur door het grote aantal overtreders van de regels, die een bedreiging bleken te vormen voor het voortbestaan van het spel.

Er kwamen ook positieve veranderingen uit voort, omdat het ons dwong een aantal handige updates te maken die vervingen wat was weggenomen. De belangrijkste was de Grand Exchange, die de handel drastisch veranderde. Het werd veel gemakkelijker dan vroeger om de spullen te vinden die je wilde kopen.

Clan Wars was ook een grote update. Voor de eerste keer konden mensen grote groepsgevechten houden met gestructureerde regels die door clanleiders werden vastgesteld. Het assist system en het uilenen van spullen zijn ook handige toevoegingen aan het spel, die we anders misschien niet hadden ontworpen.

Summoning - 15 januari 2008

Dit was onze eerste nieuwe combatskill sinds we het spel hadden uitgebracht. Er werd al lang op de skill gehint en de verwachtingen van spelers waren hooggespannen. Het had een hoge ontwikkelingstijd en evolueerde bij de ontwikkeling veel. Tijdens de ontwikkeling werd het Animal Lore genoemd en dat is waarom huisdieren met de skill worden geassocieerd.

RuneScape HD - 14 juli 2008

Dit was de grootste update aan de engine van het spel sinds RuneScape 2 uit was gekomen. Spelers die de nieuwe modus gebruikten, zagen een significant verbeterde visuele evaring. Deze update betekende veel werk voor ons grafische en QA-team, omdat veel graphics voor de nieuwe modus bijgewerkt moesten worden. RuneScape HD bracht ook de populaire optie om RuneScape in een schaalbaar venster te spelen.

Summer’s End - 15 september 2008

Deze quest bracht het sterkste monster tot dan toe in RuneScape: de Corporeal Beast (level 785). Hij is pas deze week opgevolgd, doordat de vijfde eindbaas in de God Wars Dungeon is uitgekomen: Nex (level 1001)!

While Guthix Sleeps - 26 november 2008

While Guthix Sleeps bracht een nieuw niveau aan questen. Het was de eerste quest in de categorie Grootmeester en we wilden iets zeer groots doen. De quest kostte ontwikkelaars vele maanden ontwikkeling en het kostte spelers vele uren om te spelen. De verhaallijn bevatte belangrijke elementen van het plot van de RuneScape-wereld, die we al lang wilden vrijgeven.

Een nieuwe algemeen directeur - februari 2009

Mark Gerhard wordt de nieuwe algemeen directeur van Jagex.

Dungeoneering - 12 april 2010

Er wordt een nieuwe skill uitgebracht. Het is een update die we al sinds het uitbrengen van RS2 wilden doen. Grote aantallen monsters, puzzels en armour in een grot. Er waren veel ontwikkelaars nodig om deze update te maken. Het heeft veel meer ontwikkeltijd gekost dan elke andere skill op dit moment.

RuneFest - 28 augustus 2010

Ons eerste evenement in het echt! Dit was een grote ervaring voor de medewerkers en de spelers. We hadden nog nooit zoiets gedaan en we hebben veel geleerd over hoe we evenementen moeten organiseren. Toen alles in gang was gezet, wisten we niet zeker hoe alles uit zou pakken. Het was een groots evenement en praktisch iedereen die meedeed, was erg positief over de dag. Vanaf ons standpunt was het geweldig om zoveel spelers in het echt te zien en te zien hoe gepassioneerd spelers voor het spel zijn.

Dat brengt mij tot het einde van deze blog. Het voelt vreemd dat RuneScape alweer tien jaar oud is. Veel dingen die jaren geleden zijn gebeurd, voelen als gisteren. We zijn van een project uit een slaapkamer gegroeid tot een van de meest populaire MMO's op het moment: ik voel een immense trots als ik zie hoe ver we zijn gekomen.

We houden de meeste populariteit vast van alle MMO's die in die eeuw zijn uitgebracht. Veel van de andere die bestonden toen wij begonnen, zijn gestopt en we zijn ze allemaal voorbij gestreefd. Door het continu bijwerken van het spel en de dingen fris en spannend te houden, is RuneScape gaan bloeien. Ons plan is om dat de komende jaren voort te zetten. Op de volgende tien jaar!


Over deze pagina

Heb je een verbetering voor deze pagina? Stel een wijziging voor!

Terug naar Developers' blogs

Lunagang maakt gebruik van cookies voor het opslaan van instellingen, het verzamelen van statistieken en om passende advertenties weer te geven. Door deze balk weg te klikken of de website blijven te gebruiken, ga je akkoord met ons cookiebeleid.