Developer blogs

NB: Als er over "ik" of "wij" wordt gesproken, wordt hier de medewerkers of een medewerker van Jagex mee bedoeld. Dit artikel is een vertaling van dit artikel op RuneScape.com


28 2009 - Impetuous Impulses

Mijn laatste project gaat het over het herbalanceren en updaten van een minigame waar ik dol op ben: Impetuous Impulses. Het is een leuk stukje content, met name door de beloningen (ahh, de spanning bij het spotten van een dragon impling!), maar helaas geeft het spelletje niet zo veel xp. Wat is dus de kern van deze update?

Ten eerste willen we de XP de moeite waard laten maken, zodat je niet alleen genoegdoening krijgt met de beloningen, maar ook met de XP. Daarnaast willen we jagers met een hoog level ook een aantal nieuwe implings geven tijdens deze update. Er staan ook nog andere nieuwe dingen op de planning, maar wat is er leuk aan als je alles al van te voren weet :)?

Ik ga op dit moment ook niets over het thema, niveau of de droptabellen ontmantelen, in plaats van dat ga ik me focussen op een grotere uitdaging binnen dit project: hoe gaan we het XP-tarief in het spel herbalanceren?

Het is ingewikkelder dan willekeurig een getal uitkiezen en hopen dat het goed gaat werken. We moeten met een hoop parameters rekening houden en hopen dat we op het juiste getal uitkomen.

Het bestaande XP-tarief

Ten eerste moeten we kijken naar wat we op dit moment al hebben. Hier gaat het over evaluatie, getallen in de codes en hoe vaak een bepaalde impling spawnt in Puro-Puro of de normale wereld van RuneScape en wat ongeveer de waarde van hun drops is.

Vervolgens moeten we een idee krijgen van hoeveel XP een speler op dit krijgt tijdens de minigame. Ook al weten we hoeveel implings er gemiddeld op elk moment in de doolhof aanwezig zijn, we weten niet hoe gemakkelijk ze te vangen zijn.

We doen dit via een onderzoek genaamd 'time trial'. In principe spelen een aantal mensen uit het QA-team de minigame voor een bepaalde tijd. Ze vangen daar bepaalde types implings en noteren de drops en XP die ze daar krijgen. Vervolgens berekenen we het gemiddelde hoeveelheid XP op verschillende levels. Dit zal ons basisgetal worden voor de verbeteringen.

De beste hoeveelheid XP

We willen niet dat het XP-tarief te hoog wordt. Sommigen van jullie zullen dat natuurlijk wel willen, maar denk is na over wat er zou gebeuren als dit zo zou zijn, de minigame zou in een trainingsgebied veranderen terwijl ik juist de drops waardeer (en natuurlijk de spanning als je de mysterieuze graancirkels gebruikt). Ik denk niet dat het leuk zou zijn als je de drops weg zou moeten gooien omdat je zoveel mogelijk implings moet vangen in het belang van XP.

We kunnen de hoeveelheid XP redelijk maken, maar we moeten eerst weten hoeveel XP een speler krijgt tijdens het trainen van Hunter in de normale stijl. Via andere onderzoeken evalueren we hoeveel XP per minuut kan worden verkregen tijdens het jagen op andere beesten zoals salamanders of chinchompas. Hierbij ontstaat een hoop rekenwerk, daarom gebruiken we tabellen om alles uit te kunnen zoeken zodat het allemaal mooi uitkomt.

Het laatste recept

We hebben de bestaande hoeveelheid XP van implings en de beste manier om Hunter te trainen in een grafiek gezet, dus nu kunnen we de grenzen van de grafiek bepalen. De rest lijkt een beetje op koken. Jij bepaalt een basisgrafiek die zich tussen het bestaande XP-tarief van implings bevindt en de grafiek van de beste manier van Hunter trainen. Je gooit een snuifje niveau-eis, één of twee lepels spawn-verdeling en een beetje poeder van de dropwaarde er bij. Je mixt: de grafiek wiebelt een beetje op en neer door de XP-tarieven van implings die zeldzaam of juist minder zeldzaam zijn. Vervolgens laat je het op smaak brengen tot het er goed uit ziet. Ta-da! Je hebt een mooi nieuw evenwicht! De laatste stap is het proces dat weer via onderzoek gaat om te zien of het nog beter kan smaken.

Grafiekje

Hopelijk wordt het resultaat bevredigend, zonder dat we de balans van het spel verstoren (anders zal Guthix daar niet blij mee zijn).


Over deze pagina

Heb je een verbetering voor deze pagina? Stel een wijziging voor!

Terug naar Developers' blogs

Lunagang maakt gebruik van cookies voor het opslaan van instellingen, het verzamelen van statistieken en om passende advertenties weer te geven. Door deze balk weg te klikken of de website blijven te gebruiken, ga je akkoord met ons cookiebeleid.