Developer blogs

NB: Als er over "ik" of "wij" wordt gesproken, wordt hier de medewerkers of een medewerker van Jagex mee bedoeld. Dit artikel is een vertaling van dit artikel op RuneScape.com


2 2011 - One Piercing Note

Normaal zou het figuurlijk zijn als we zouden zeggen dat een quest één en al zingen en dansen is. Niet dit keer.

Mod Mark gaf mij twee belangrijke doelen voor de quest die One Piercing Note zou worden:

  • Het moest een nieuw moordmysterie worden, met een serieuze, "nerveuze" toon.
  • Het moest gloednieuwe graphics en audio van hoge kwaliteit krijgen.

Het audiopunt is vooral belangrijk. Mod Mark droeg mij eigenlijk op een quest te maken waarvoor je het geluid aan zou willen aanzetten, ook als je normaal zonder geluid speelt. We doen dingen met geluid die we nog nooit eerder in quests hebben gedaan. Naast andere dingen zullen de stemmen in de quest volledig van geluid voorzien zijn.

Ja, dat klopt. One Piercing Note heeft stemmen!

Ik besloot dat het niet genoeg was om alleen maar een quest te schrijven zoals ik normaal zou doen, om de quest vervolgens aan de audiomannen te geven: ik wilde dat muziek en geluid van vitaal belang zouden zijn voor het verhaal van de quest.


Omgeving en het verhaal

Citharede Abbey

Het belangrijkste wat besloten moest worden, was waar de quest plaats moest vinden. Alles zou daar afhankelijk van zijn. Bij andere projecten werd mij verteld dat de quest zich daar en daar moest afspelen, maar nu lag de hele RuneScape-wereld voor mij open.

Ik besloot dat een moordmysterie het beste tot zijn uiting zou komen in zijn eigen, geïsoleerde gebied, zodat elk personage dat je zou ontmoeten, een potentiële dader zou zijn. Ik wilde een omgeving waar muziek en geluid een belangrijk deel van het verhaal konden worden.

Ik richtte mij op het idee van een afgelegen abdij van Saradomin met een rijke traditie aan koormuziek, met een reizende troubadour die zijn kamp buiten had opgeslagen. Het contrast tussen de heilige en wereldlijke muziek zouden het contrast tussen de wereldlijke en religieuze kijk op de wereld kunnen symboliseren. Wat betreft de werkzaamheden van de troubadour daar... dat is iets wat je tijdens de quest zult moeten ontdekken.

De plaats van de abdij was een kwestie van op de kaart van RuneScape kijken en zoeken naar een groot gebied met genoeg ruimte. Uiteindelijk plaatste ik de abdij ten oosten van Al Kharid, op een uitbreiding van het plateau waar de desert strykewyrms leven.

Meteen toen ik de abij in de woestijn plaatste, kwamen alle artistieke puzzelstukjes op zijn plaats. De abdij zou een groene oase worden, met grote uit zand opgetrokken muren en een poort om bandieten en strykewyrms buiten de deur te houden. Het kunstteam ging met dit idee aan de slag en al snel keek ik naar prachtige ontwerpen.


Nog een moordmysterie

The Oratory

Natuurlijk hebben we al een quest met een moordmysterie, die de passende naam Murder Mystery heeft. Ik wist dat de quest met die quest vergeleken zou worden, dus besloot ik mijn quest zo veel mogelijk van deze quest te laten verschillen. Murder Mystery gaat vooral over het hoe van de moordenaar: je zoekt naar vingerafdrukken op moordwapens, ontdekt wie toegang had tot het vergif, enzovoorts. One Piercing Note gaat over het waarom van de moord. De doodsoorzaak is direct duidelijk als je het lijk onderzoekt, maar er is veel onderzoek nodig om uit te zoeken wie het slachtoffer was en de gemene geheimen van de dader te ontsluiten.

De stemmen en muzikale focus van deze quest zorgden ervoor dat het audioteam meer bij deze quest was betrokken dan bij andere quests, dus ik geef het stokje over aan Mod Lord om uit te leggen hoe ze de taak hebben aangepakt...


Stemmen en muziek

De audio-instructies van Mod John A voor One Piercing Note waren een technische en creatieve uitdaging.

We verzamelden een koor van tien personen, mandolinespeler, drummer, violist en zanger, om de zeven voice-over-artiesten die 650 regels stemmen moesten vertolken niet te vergeten.

Het koor moest de nederigheid van de nonnenzang in een abdij representeren, in plaats van een traditioneel kathedraalkoor. Zoiets speelde ook bij de troubadour: het was verleidelijk het geluid te erg aan te dikken, maar we wilden ook het natuurlijke buitengevoel van een groep reizende muzikanten uitstralen. Het opnemen van de geluiden was een volgende uitdaging, maar het bleek erg leuk te zijn. Ik stofte de mandoline af, Mod Mik speelde op de trommels, Kerry B bespeelde haar viool zeer goed, terwijl onze troubadouracteur de zang voor zijn rekening nam.

Om het lichtere geluid van de troubadour te laten contrasteren met de rest, hebben we de stemming in het overige deel van de quest donkerder gemaakt door dreigende muzikale paronama's en botsende koren toe te voegen, die naarmate de moord duidelijker wordt steeds intenser worden.

Het gebruik van voice-overs en echte instrumenten brengt een verzonken gevoel naar Gielinor en markeert zeker het begin van dingen die nog moeten komen. Ik hoop dat jullie net zo veel van de resultaten genieten als wij hebben gedaan bij het maken ervan.

Er zal binnenkort een voorbeeld van de muziek op de downloadspagina verschijnen. Dus houd die pagina goed in de gaten! (Je kunt hem nu al luisteren, voordat hij erop komt. Klik hier)


Over deze pagina

Heb je een verbetering voor deze pagina? Stel een wijziging voor!

Terug naar Developers' blogs

Lunagang maakt gebruik van cookies voor het opslaan van instellingen, het verzamelen van statistieken en om passende advertenties weer te geven. Door deze balk weg te klikken of de website blijven te gebruiken, ga je akkoord met ons cookiebeleid.