Developer blogs

NB: Als er over "ik" of "wij" wordt gesproken, wordt hier de medewerkers of een medewerker van Jagex mee bedoeld. Dit artikel is een vertaling van dit artikel op RuneScape.com


15 2009 - RuneScape Classic: retro herleeft

Bank in RSC
Bank in RSC'

Voor de mensen die het niet weten: RuneScape Classic is de naam die we nu aan de allereerste versie Van RuneScape gegeven, de basis van RuneScape zoals die vandaag de dag is. We hebben in de blog over RuneTek 5 al verteld dat RuneScape Classic op RuneTek 2 draaide. Toen we de game engine naar RuneTek 3 upgraden, noemden we het eerste spel RuneScape Classic en nam RT3 het RuneScape-stokje over.

De RT3 engine is sindsdien veel verbeterd, naar RT4 (high detail) en de nu allesomvattende RT5, de versie die we nu allemaal spelen. We hebben echter nog steeds een versie van RuneScape Classic op onze servers draaien voor mensen die het al die jaren bleven spelen. We werken op dit moment aan een project om RuneScape Classic op te poetsen en het weer voor iedereen die het wil spelen, open te stellen.

Inleiding van Mod Mark

Baxtorian Falls, Classic-stijl
Baxtorian Falls, Classic-stijl

Mod Mark: Toen Mod MMG in het bedrijf kwam, was RuneScape Classic (vaak alleen "Classic" genoemd) het eerste waar hij over sprak. Hij wilde meer over deze "retro"-versie van RuneScape weten en was verbaasd toen ik hem vertelde dat er geen nieuwe accounts meer voor dit spel konden worden gemaakt, maar dat het spel nog steeds draaide. Ondanks het feit dat we het spel al jaren niet meer ondersteunen met updates, hebben we nog steeds een actieve spelersbasis. Hij wilde graag dat ik samen met de andere fans van RuneScape Classic in het bedrijf nauw samen ging werken om te inventariseren wat er gedaan moest worden om het opnieuw even in te blazen.

Dit was het beste nieuws dat ik in jaren had gehoord, omdat Classic altijd erg belangrijk voor ons als bedrijf en als individuele spelers van het spel is geweest. Zonder Classic zou de versie van RuneScape op dit moment eenvoudigweg niet bestaan. Het bracht ons tot waar we vandaag zijn. Het spel niet meer ondersteunen was niet leuk voor ons, maar het was voor ons onmogelijk om het te ondersteunen door de vooruitgang in technologieën die in de nieuwe versie van het spel worden gebruikt. Ik laat jullie over aan Mod Jack H, de onwikkelaar van dit project, om je meer details te geven.

Naar de ontwikkelaar

'Claws of Guthix' in RSC
' Claws of Guthix' in RSC

Ik moet toegeven dat het een kleine verrassing voor me was dat ik aan RuneScape Classic ging werken! Het spel was al jaren niet bijgewerkt en slechts een paar mensen die eraan hebben gewerkt, waren nog in het bedrijf. Niemand kon zich echt precies herinneren hoe alles werkte. Classic was echter de basis voor een totaal nieuw project voor Jagex: virtuele servers die door spelers worden beheerd. Ik dwaal echter een beetje van mezelf af...

Ik moest eerst RuneScape Classic in een status brengen waarin we het opnieuw uit konden brengen. De systemen die Jagex gebruikt om te updaten en nieuwe updates toe te voegen, en de game engines zijn erg veel veranderd sinds RuneScape Classic voor het laatst is bijgewerkt. Om het mogelijk te maken opnieuw veranderingen aan het spel te kunnen doen, moest ik het spel aanpassen om het met dezelfde systemen te laten werken die RuneScape gebruikt om dingen af te handelen als het laden van de spelcode, het downloaden van content (zoals kaarten, 3D-modellen en sprites), het beheren van je friends en ignore lists en het melden van misbruik. Ik moest ook het nieuwe schermnamensysteem gaan ondersteunen waar Mod Duncan aan werkt. We hebben ook een paar leuke toevoegingen bedacht, zoals de mogelijkheid om tussen Classic en RS2 te chatten.

Al die dingen moesten eigenlijk al gebeuren, omdat het nieuwe schermnamenproject al onze spelletjes (inclusief Classic) beïnvloedt. Het moest worden bijgewerkt om dat te ondersteunen en we moesten het dus opnieuw uitbrengen. Andrew en Mod MMG hadden echter veel grotere plannen met Clasic. Ze wilden het weer openstellen voor nieuwe spelers en de problemen die ervoor zorgden dat dit niet meer mogelijk was, oplossen.

Het probleem dat opgelost moest worden, was de robots die Classic verpesten. Dat moest gebeuren zonder het spel te veranderen. We wilden niet alle manieren aan Classic toevoegen die het gebruik van robots en het valsspelen in RuneScape verhinderen, omdat Classic dan geen Classic meer zou zijn. We konden ook gewoon alle cheatcodes in het spel aanzetten zodat robots nutteloos zouden worden, maar dat zou het spel ook nutteloos maken. Daarom hebben we wat bedacht...

Vervolgens over naar jou?

Demon Slayers eerste incarnatie
Demon Slayer's eerste incarnatie

Wat vind je ervan als spelers hun eigen Classic-servers kunnen huren en beheren? Als een servereigenaar kun je de cheatcodes naar eigen believen aan- of uitzetten, spelers aan de uitnodigingslijst of banlijst toevoegen of vrienden de privileges geven die jij wilt geven. Op die manier worden de activiteiten van macro'ers nutteloos en kun je naar een wereld gaan waar cheaten aan staat om alle spullen gratis te krijgen die jij wilt hebben, maar er zijn dan ook nog steeds werelden waarin je de voldoening krijgt van de gedachte dat je voor jouw spullen hebt gewerkt. Ik moet vertellen dat je personage op elke wereld apart wordt opgeslagen, dus je kunt niet in één wereld valsspelen en de spullen die je op die manier hebt gekregen, gebruiken in een wereld waar valsspelen uitstaat. De verschillende regels die door de eigenaren van elke wereld worden ingesteld, maken elke wereld tot een apart spel, met verschillende mensen met verschillende machtsposities, gebundeld met cheatcodes en de ontketening van de meest waanzinnige spreuken en voorwerpen uit Classic of een wereld waar iedereen gewoon moet werken voor de kost...

Tot slot willen we de loyale Classic-spelers die het spel altijd zijn blijven spelen, geruststellen. Deze nieuwe "door spelers beheerde" Classic-werelden komen NAAST de reeds bestaande afgeschermde Classic-werelden die we al draaien. We zijn van plan om deze werelden niet te veranderen en die worden dus niet door hordes nieuwkomers of cheatcodes overspoeld.

We rekenen erop dat dit erg leuk zal zijn, maar wat vind jij van het idee? Er moet een hoop werk werk worden verzet om dit in de realiteit te brengen, omdat we zoiets als dit nog nooit hebben gedaan. Zou jij een server willen huren? Hoeveel wil jij ervoor betalen? Welke mogelijkheden wil je zien? Heb je andere suggesties of commentaar? Laat het ons weten.


Over deze pagina

Heb je een verbetering voor deze pagina? Stel een wijziging voor!

Terug naar Developers' blogs

Lunagang maakt gebruik van cookies voor het opslaan van instellingen, het verzamelen van statistieken en om passende advertenties weer te geven. Door deze balk weg te klikken of de website blijven te gebruiken, ga je akkoord met ons cookiebeleid.