A look into the past: FunOrb

Lees hier de publicaties die het siteteam heeft gemaakt. Er is voor ieder wat wils!
Off-er
Berichten: 14232
Lid geworden op: vrijdag 18 juli 2008, 15:55
Clan: D/SEA eSports

A look into the past: FunOrb

Bericht door Off-er »

A look into the past: FunOrb!
Funorb is een minigame-website van JaGeX. Kijk eens op FunOrb.com of er een game voor jou tussen zit!
Afbeelding
De ietwat oudere generatie runescapespelers, zeg maar die van voor 2010, zal de site waarschijnlijk wel redelijk goed kennen. Het zij van Bouncedown, dat heerlijk tijdverdrijf was onder de schooluurtjes, of van Arcanists, waarin toch best veel LTF-ers fanatiek waren!

Mislukt...
Veel mensen, waaronder waarschijnlijk de JaGeX medewerkers, beschouwen FunOrb als een mislukt project. Eén ding is tenminste zeker: Het is er hardstikke dood. Na bijna vier volle jaren een updateloos leventje te hebben geleid, is de site nu vrijwel volledig uitgestorven. Twee berichten op het forum, ongeüpdatet Javabeheer en gecrashte highscores zijn des te meer bewijzen dat de stekker er al een tijdje uit ligt.

De mislukking zat 'm echter niet in de site, het zat hem in JaGeX' kijk erop.

Afbeelding

Historie: populariteit

PlaatjeOok al zijn er nergens (meer) cijfers te vinden van de activiteit van FunOrb, als ooggetuige kan ik mededelen dat Arcanists veruit het populairste spel was op FunOrb. Zo raar was dat ook niet, aangezien het gewoon neer kwam op een zeer uitgebreide Worms waarbij je je mede-magiërs op mocht blazen. Hierna kwam waarschijnlijk op een gedeelde plaats het voetbalspelletje Kickabout League en de Runescape based TBS Armies of Gielinor (Voor lore fanaten: Zeer leuk en interessant!).

De rest van de games waren voornamelijk populair onder de achievement hunters. Dat is overigens iets wat ik nog niet eerder heb genoemd: achievements!

Achievements

PlaatjeHeel FunOrb draaide eigenlijk op het systeem van achievements. Oke, highscores waren er ook, maar die waren natuurlijk maar tijdelijk. Achievements zijn er voor altijd! Aan de top van de ranking stond overigens ook jaren achtereen een bekende van ons: Zezima! Helaas waren deze achievements onderdeel van de ondergang van FunOrb. Waar de site het eerste jaar nog actief was, werd het na verloop van tijd steeds 'rustiger'. Mensen hadden de achievements die ze wilden in de games die al uit waren, maar de productielijn van de spellen kon de consumptie niet bijhouden.
Langzaamaan zegden de achievementhunters (±70% van de playerbase) hun lidmaatschappen op en verlieten de site om wat anders te zoeken. Waarschijnlijk kwamen ze weer terecht bij Runescape, of kwamen ze in de ban van achievements en strompelden zo door naar een andere site.

De andere 30% waren vooral te vinden in de eerder genoemde populaire games. Elk van dezen waren multiplayer spellen met hun eigen rankings of prestigesysteem. Dit is tevens de groep die na twee jaar nog steeds een kleine hardcore groep actief had op de site. Helaas is de site een nette twee maanden down geweest en is sindsdien ook diezelfde hardcore groep verder afgenomen.

Toekomst?

Een simpele vraag met een voor de hand liggend antwoord. Zit er nog toekomst in FunOrb? Nee. Een andere vraag, met een ander antwoord: betekent dit dat er niks meer met FunOrb gaat gebeuren? Misschien.

Mod MMG heeft aan het begin van 2013 aangegeven dat hij plannen had voor FunOrb, maar die zouden pas voor op de lange termijn zijn. De lange termijn beschouw ikzelf echter niet als anderhalf jaar. Het duurt te lang en waarschijnlijk hebben ze bij de lijn "FunOrb ideeën" weer de stekker eruit getrokken. De kans bestaat nog dat er wat gaat komen, maar iedereen die niet door een felroze, hartvormige bril kijkt, zal inzien dat die kans niet realistisch is.

Maar dat betekent niet...

... dat je de kans om nostalgische euforie te voelen voorbij moet laten schieten! Mocht je langs de ongeüpdatete Java kunnen komen, zijn dit wat aanradertjes:

Arcanists
Al eerder genoemd in het artikel: een magische variant van de klassieker Worms. Mochten er nog mensen online zijn, is het het zeker waard een spelletje met ze te spelen.

Miner Disturbance
Zin om eens diep de grond in te graven om je eigen fortuin bij elkaar te mijnen, terwijl je vervelende wezens doodt en rent voor je leven eenmaal je te diep bent gekomen? Die lava ga je namelijk niet met je handen tegenhouden!
Dit spelletje is overigens ook op iOS te spelen.

Undercroft
Ondanks dat het geen spelletje is op de site zelf, is het wel een spel gemaakt door de oude afdeling "FunOrb" binnen JaGeX. Pak je iOS-apparaat erbij en zoek eens Undercroft in de appstore op, om een succesvol avonturenspel op je mobiel te kunnen spelen!

Vertigo 2
Speel het gewoon eens, het is echt heel leuk!
Afbeelding
Zeekoe
Update Lounge
Berichten: 10632
Lid geworden op: zondag 9 september 2012, 22:01
Extra rang: Winnaar screenshotcompetitie

Re: A look into the past: FunOrb

Bericht door Zeekoe »

Heerlijk artikel!
Neite
Blogger van de maand
Berichten: 8552
Lid geworden op: maandag 12 november 2007, 21:49
RS: Neite (OSRS)
Contacteer:

Re: A look into the past: FunOrb

Bericht door Neite »

En nu eentje over War of Legends :P

Mooi artikel!
Going4Quests
Berichten: 8249
Lid geworden op: vrijdag 20 oktober 2006, 16:38
Clan: The Scrying Pool

Re: A look into the past: FunOrb

Bericht door Going4Quests »

Een kleine correctie over Mod MMG, Funorb zou nieuw leven krijgen in 2014 en niet in de verre toekomst, dat was Stellar Dawn. 8-[
Off-er
Berichten: 14232
Lid geworden op: vrijdag 18 juli 2008, 15:55
Clan: D/SEA eSports

Re: A look into the past: FunOrb

Bericht door Off-er »

Thanks boys :D!
Neite schreef:En nu eentje over War of Legends :P
Eén van de weinige spellen van JaGeX die ik niet zoveel heb gespeeld. 8Realms daarentegen wel weer, maar dat wil ik niemand aanraden :mrgreen:

@G4Q: Ja, kwam ik pas laat achter though. Ik zag wel gisteren dat ze mensen aan het recruiten zijn voor een nieuw FunOrb team, dus leuk leuk leuk :D!

Toegevoegd na 49 seconden:

Misschien is de toekomst van FunOrb dus toch wat rooskleuriger dan ik eerst dacht.
Afbeelding
Gebruikersavatar
Rotje
Ex-moderator
Berichten: 7204
Lid geworden op: woensdag 7 maart 2007, 20:35
RS: Zabky (OSRS)

Re: A look into the past: FunOrb

Bericht door Rotje »

Ik ben nog een tijdje verslaafd geweest aan Pool. 8-)
Slay a Stone
Berichten: 6440
Lid geworden op: donderdag 25 juni 2009, 17:11
RS: Slay a Stone (p2p)
Clan: Dutch Phoenix

Re: A look into the past: FunOrb

Bericht door Slay a Stone »

Die goede oude tijden :wub: , AOG en kickabout vond ik altijd erg leuke games. Alleen jammer dat AOG heel erg beperkt was in f2p.
Afbeelding
Zeekoe
Update Lounge
Berichten: 10632
Lid geworden op: zondag 9 september 2012, 22:01
Extra rang: Winnaar screenshotcompetitie

Re: A look into the past: FunOrb

Bericht door Zeekoe »

Moet er trouwens voor elk artikel iets in R&M geplaatst worden? :roll:
Kweet Vaniks
Siteteamlid
Berichten: 6823
Lid geworden op: zaterdag 31 maart 2012, 9:06

Re: A look into the past: FunOrb

Bericht door Kweet Vaniks »

Regels & mededelingen, dus ja? Dat is waar het voor dient. Echt dat gezeur van jou soms..
Zeekoe
Update Lounge
Berichten: 10632
Lid geworden op: zondag 9 september 2012, 22:01
Extra rang: Winnaar screenshotcompetitie

Re: A look into the past: FunOrb

Bericht door Zeekoe »

De ironie. :'D

Als je het zo bekijkt kun je voor alles een topic in R&M aanmaken. Dan mag dat maandelijks topic van Odius ook terugkomen i.v.m. RoS samen met een nieuwe editie van updatenieuws, nominaties van Blog van de maand, Guide van het kwartaal (bestaat blijkbaar ook niet meer) ...
Kweet Vaniks
Siteteamlid
Berichten: 6823
Lid geworden op: zaterdag 31 maart 2012, 9:06

Re: A look into the past: FunOrb

Bericht door Kweet Vaniks »

Ja, dat kan. Maar ik heb geen zin om er in dit topic over te praten. Leuk stukje heb je gemaakt. Ik voelde wel nostalgie in mezelf opkomen tijdens het lezen. ^^
Zeekoe
Update Lounge
Berichten: 10632
Lid geworden op: zondag 9 september 2012, 22:01
Extra rang: Winnaar screenshotcompetitie

Re: A look into the past: FunOrb

Bericht door Zeekoe »

Jij ging er nochtans op in ondanks dat de vraag niet naar jou gericht was, dus ga nu niet hypocriet doen.
Kweet Vaniks
Siteteamlid
Berichten: 6823
Lid geworden op: zaterdag 31 maart 2012, 9:06

Re: A look into the past: FunOrb

Bericht door Kweet Vaniks »

Klopt. Enkel omdat ik vond dat het gezeur belachelijk is.
Off-er
Berichten: 14232
Lid geworden op: vrijdag 18 juli 2008, 15:55
Clan: D/SEA eSports

Re: A look into the past: FunOrb

Bericht door Off-er »

Jongens, ga ergens anders zeuren alsjeblieft. Dit is gewoon een leuk artikel, niet een zeiktafel. Er is nog een feedbacktopic hierboven!
Slay a Stone schreef:Die goede oude tijden :wub: , AOG en kickabout vond ik altijd erg leuke games. Alleen jammer dat AOG heel erg beperkt was in f2p.
Je had nochtans de zamorak campaign, die ook wel awesome was!
Afbeelding
I Wear Glory
Berichten: 2007
Lid geworden op: zondag 11 maart 2007, 10:04
RS: I Wear Glory (p2p)
Oude naam: Timie187

Re: A look into the past: FunOrb

Bericht door I Wear Glory »

Vroeger met m'n vrienden van War of Legends echt veel pool en dat voetbalspelletje daar gespeeld. Goeie tijden... :P
Afbeelding
Going4Quests
Berichten: 8249
Lid geworden op: vrijdag 20 oktober 2006, 16:38
Clan: The Scrying Pool

Re: A look into the past: FunOrb

Bericht door Going4Quests »

Oh Off-er! Heb je nog verdere details over die mensen die ze zochten? *Wordt weer hyped voor FunOrb*
Off-er
Berichten: 14232
Lid geworden op: vrijdag 18 juli 2008, 15:55
Clan: D/SEA eSports

Re: A look into the past: FunOrb

Bericht door Off-er »

Going4Quests schreef: Oh Off-er! Heb je nog verdere details over die mensen die ze zochten? *Wordt weer hyped voor FunOrb*
https://twitter.com/Mark__Gerhard/status/450887590494101504
https://twitter.com/Mark__Gerhard/status/482610976597241856
Waarschijnlijk pas in 2015 funorb rerelease though.

Overigens, ook voor de mensen die javafouten krijgen: http://services.funorb.com/m=forum_fo/c ... ,31,135388
Afbeelding
Bbal Prodigy
Berichten: 2900
Lid geworden op: dinsdag 20 juli 2010, 1:27
RS: Gestopt

Re: A look into the past: FunOrb

Bericht door Bbal Prodigy »

Ah funorb, ik was een legend op Kickabout League. Mooie tijden.
Going4Quests
Berichten: 8249
Lid geworden op: vrijdag 20 oktober 2006, 16:38
Clan: The Scrying Pool

Re: A look into the past: FunOrb

Bericht door Going4Quests »

Bedankt Off-er. :)
Gebruikersavatar
blauw3
Berichten: 412
Lid geworden op: maandag 30 juli 2007, 9:51
RS: Blauw3 (p2p)

Re: A look into the past: FunOrb

Bericht door blauw3 »

Aog, goeie ouwe tijd en kickabout was ook altijd wel leuk.
Afbeelding
Afbeelding
Plaats reactie