Efficiëntie telt wél

Lees hier de publicaties die het siteteam heeft gemaakt. Er is voor ieder wat wils!
Plaats reactie
Superheat
Berichten: 8797
Lid geworden op: vrijdag 8 mei 2009, 19:36

Efficiëntie telt wél

Bericht door Superheat »

Efficiëntie telt wél
Is er hier iemand die Zarfot niet kent? Nee? Kijk dan maar eens.
Je bent verward? Je snapt het niet? Ik moet toegeven dat ik je dat niet helemaal kwalijk kan nemen.

Zarfot is een oud-RuneScape speler die alweer een aantal jaren geleden gestopt is. Hij heeft een tijdje nummer drie van RuneScape gestaan en had 2b+ xp. Dat is echter niet hetgeen waarvan hij bekend was. Ik bedoel, wie staat er nu op nummer twee van de highscores? Niet spieken. De nummer één ken je waarschijnlijk wel. Maar nummer vijf?

Zarfot was toen hij speelde ook actief op YouTube. Hij heette daar Tofraz... De slimme mensen onder ons kunnen misschien wel raden waarom. Hij postte daar geregeld video's. Soms serieus, soms ook niet. De video's die wel serieus waren, zijn - helaas - bij het verwijderen van zijn YouTube-kanaal, verloren gegaan. Aangezien dat hetgeen is waar ik het over wil hebben, zal ik dit even toelichten.

De serieuze video's van Zarfot gingen vaak over efficiënte trainingmanieren. Zo had hij meerdere video's waarin hij bij het hakken van teaks (Woodcutting) bolts maakte (Fletching, met behulp van mousekeys). Dat alles met een inferno adze, natuurlijk (Firemaking). In de tijd dat dit nog niet via het schermpje in je chatbalk werkte, wist hij dit met behulp van tot wel vier(!) keer per log te doen. Het droppen van de logs ging echter nog niet zo gemakkelijk als dat dat nu ging; ook daarvoor maakte hij gebruik van mousekeys.
Een waarschijnlijk bekendere en meer gebruikte manier van efficiënt trainen is superheaten onder het minen. Er werd ontdekt dat je, terwijl je de superheat-animatie uitvoert (en je ore dus omzet naar een bar), direct doorgaat met minen, zonder dat je daarvoor nogmaals op de rots moet klikken - als je het maar niet te snel deed. Dit werd gebruikt om tijdens het minen ores direct om te zetten naar bars (voor Magic en Smithing xp) om ze vervolgens te banken, zoals Suomi deed (hij was op dat moment nog arm: hij vroeg zelfs om donations(!)), of ze te droppen (met mousekeys, natuurlijk), zoals onder andere Zarfot dit deed. Tegenwoordig is het helemaal gemakkelijk, aangezien het droppen van ores en bars in Evolution of Combat al werkt door het inhouden van één knop. Des te meer reden om hierbij efficiënt te trainen, dus.

Al is de manier van bolts en teaks tegelijk één van de betere voorbeelden van efficiëntie in RuneScape, daar houdt het natuurlijk niet op. Heeft er iemand hier wel eens gehoord van Crafting trainen met Feather headdresses, namelijk? Dikke kans van niet. Het is dan ook niet voor 'groentjes': zonder mousekeys kun je namelijk na een dag wel naar de dokter. Maar... je haalt wel 200k Crafting xp per uur voor weinig geld.
Een wat "recentere" manier van efficiënt skillen, dit keer met Cooking, werd ongeveer een jaar geleden ontdekt door niemand minder dan Foot. Voor de mensen die hem niet kennen, hij is de eigenaar van Crystal Math Labs. Hij kwam erachter dat je door wat meer te klikken elke 3 ticks1 iets kan koken, in plaats van de normale 5 ticks die je daarvoor nodig hebt.
En Thai Thong, zegt jullie dat iets? De mensen die het tip.it 200m all skills topic wel eens afspeuren vast wel. Hij kwam erachter dat je, wanneer je een slok van een potion drinkt en daarna een actie herhaalt, de wachttijd niet werd meegerekend. Lastig uit te leggen, maar kijk maar eens.

Sinds overloads geen damage meer doen is deze specifieke methode nu niet meer mogelijk, al is het nog steeds mogelijk om een slok te drinken en daarna een actie te herhalen om de wachttijd over te slaan. Waar dit nog toe te passen is, echter? Bijna nergens, helaas. Met vissen is het de looptijd niet waard. Bij Hunter is het echter wel nog mogelijk. Zo heb ik deze methode gebruikt om mijn dagrecord Hunter te halen. Aanrader, aangezien je bij Hunter toch altijd op moet letten.
Om af te sluiten nog een geniale manier om Woodcutting te trainen:

"Mousekeys zeker?"
Kan, maar hoeft niet.
"Veel opletten?"
Ja. En het is Woodcutting overigens, dus mensen die van ivies houden hebben hier niets te zoeken.

Opnieuw een manier van de eerder genoemde Foot. Op Neitiznot zijn bomen te vinden waarvan je de logs, eenmaal je ze gehakt hebt, nog eens kunt bewerken - voor Woodcutting xp. Sterker nog, dat kan, net als superheaten tijdens het minen, zonder dat je tijd verliest met woodcutten. Als je dan helemaal lekker bezig bent en gebruik maakt van een inferno adze (als je voor de Woodcutting xp gaat is een Dragon Hatchet beter) kun je ook nog eens proberen er wat bolts/arrows bij te maken. Zoals Foot doet dus.
Nawoord
Ik weet dat RuneScape tegenwoordig is een stuk makkelijker (of beter gezegd, simpeler) is geworden, maar alsjeblieft: probeer eens een van bovenstaande (nog werkende) methodes. Ik haal(de) daar altijd een stuk meer plezier uit en je haalt ook nog eens meer xp!

Noot: een (game)tick is een tijdseenheid waarop RuneScape werkt. Dit is goed te zien bij bijvoorbeeld een dwarf cannon: deze draait in acht stappen van elk een tick rond. Zo'n tick is gelijk aan 0,61 seconden.
Kweet Vaniks
Siteteamlid
Berichten: 6823
Lid geworden op: zaterdag 31 maart 2012, 9:06

Re: Efficiëntie telt wél

Bericht door Kweet Vaniks »

Leuk stukje Bas! Zeker handig voor mensen die nog een efficiënte training manier zoeken.
Siddy00
Berichten: 6708
Lid geworden op: dinsdag 10 april 2007, 19:32
RS: Siddy00 (p2p)
Contacteer:

Re: Efficiëntie telt wél

Bericht door Siddy00 »

Erg tof artikel! :D Ik was zelf ook eens toevallig achter die manier van versneld cooken gekomen, leuk om dat terug te zien ^^

Ik zie trouwens vast een reden over het hoofd, maar zouden adrenaline potions niet werken bij fishing/jadinko's? (of Guthix balance)
Afbeelding
Lars
Berichten: 1274
Lid geworden op: woensdag 7 september 2011, 21:21
RS: Sir Gareth (p2p)
Clan: Rs Addicts
Oude naam: larsjero

Re: Efficiëntie telt wél

Bericht door Lars »

Leuk artikel :D Jammer dat de meeste niet meer werken of nutteloos zijn.
Afbeelding
claeskee
Berichten: 45
Lid geworden op: dinsdag 8 juli 2014, 17:50

Re: Efficiëntie telt wél

Bericht door claeskee »

Siddy00 schreef: Erg tof artikel! :D Ik was zelf ook eens toevallig achter die manier van versneld cooken gekomen, leuk om dat terug te zien ^^

Ik zie trouwens vast een reden over het hoofd, maar zouden adrenaline potions niet werken bij fishing/jadinko's? (of Guthix balance)

Adrenaline pots kan je maar om de bepaalde tijd innemen! geen idee hoeveel het juist is, maar zit toch meer dan 1minuut tussen denk ik
Superheat
Berichten: 8797
Lid geworden op: vrijdag 8 mei 2009, 19:36

Re: Efficiëntie telt wél

Bericht door Superheat »

claeskee schreef:
Siddy00 schreef: Erg tof artikel! :D Ik was zelf ook eens toevallig achter die manier van versneld cooken gekomen, leuk om dat terug te zien ^^

Ik zie trouwens vast een reden over het hoofd, maar zouden adrenaline potions niet werken bij fishing/jadinko's? (of Guthix balance)

Adrenaline pots kan je maar om de bepaalde tijd innemen! geen idee hoeveel het juist is, maar zit toch meer dan 1minuut tussen denk ik
Dit volgens mij, inderdaad. Bij overloads dacht 't systeem destijds wel dat je 'm dronk, al werd hij daarna gecancelled door je te lage hp :)

TL;DR: overload hp werd geëvalueerd na het 'drinken', pottijden ervoor.
Someone who hacked Zarfot's channel: "I tell the truth, and if you don't like it: too damn bad."
Plaatje
"There was a fella once. Running for a train. And he's carrying a pair of gloves, this man.
He drops a glove on the platform, but he doesn't notice. And then later on, inside the train,
he's sitting by the window and he realises that he's just got this one glove left.
But the train's already started pulling out of the station. So what does he do?
He opens the window, and he drops the other glove onto the platform.
That way, whoever finds the first glove, can just have the pair."

"What are you telling me?"

"Goodbye, mister Nygaard."

"Goodbye, deputy."
jarno 45
Berichten: 12
Lid geworden op: zaterdag 18 februari 2012, 19:03
RS: jarno 45 (p2p)
Clan: Aus kingdom

Re: Efficiëntie telt wél

Bericht door jarno 45 »

:D epic dit is nou me favorite bezigheid, leuk om het eens op luna te zien zelf maak ik ook veel gebruik van mouskeys

helaas kende ik bovengenoemde methodes al maar was toch leuk om doorheen te lezen filmpjes ook erg duidelijk


note: alles kan efficient div aan het doen maar gebruik een surge om van wisp naar wisp te gaan of naar rift maakt je net dat beetje sneller dus meer xp per uur
Afbeelding
Superheat
Berichten: 8797
Lid geworden op: vrijdag 8 mei 2009, 19:36

Re: Efficiëntie telt wél

Bericht door Superheat »

Tof! Hoe ben je met mousekeys in aanraking gekomen?
Someone who hacked Zarfot's channel: "I tell the truth, and if you don't like it: too damn bad."
Plaatje
"There was a fella once. Running for a train. And he's carrying a pair of gloves, this man.
He drops a glove on the platform, but he doesn't notice. And then later on, inside the train,
he's sitting by the window and he realises that he's just got this one glove left.
But the train's already started pulling out of the station. So what does he do?
He opens the window, and he drops the other glove onto the platform.
That way, whoever finds the first glove, can just have the pair."

"What are you telling me?"

"Goodbye, mister Nygaard."

"Goodbye, deputy."
Darxay
Berichten: 219
Lid geworden op: vrijdag 30 mei 2014, 13:36
RS: Darxay (p2p)
Clan: Ceecs clan

Re: Efficiëntie telt wél

Bericht door Darxay »

Dit is heel leuk om die dingen te leren. :)
Robbom
Berichten: 6396
Lid geworden op: zondag 30 maart 2008, 11:08
RS: Robbom (p2p)
Clan: Dutch Phoenix
Oude naam: Robbom
Contacteer:

Re: Efficiëntie telt wél

Bericht door Robbom »

Ik kende die kerel eigenlijk pas omdat hij (als ik me dan niet vergis) uitvond dat het het makkelijkst was om je Yak te vullen met Torstols, om overloads te maken.
Afbeelding
Afbeelding Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
jarno 45
Berichten: 12
Lid geworden op: zaterdag 18 februari 2012, 19:03
RS: jarno 45 (p2p)
Clan: Aus kingdom

Re: Efficiëntie telt wél

Bericht door jarno 45 »

Superheat schreef: Tof! Hoe ben je met mousekeys in aanraking gekomen?
tijdens het superheaten van 99 smithing met mith bars kreeg ik wel erg last van me pols na een stuk of 200k bars ;)

ik wist dat Windows een instelling had voor zo genoemde mousekeys, ik heb me daar eigenlijk nooit zo in verdiept maar ik ging er dingen over opzoek ik kwam er achter dat voor superheaten de + wel heel handig was, 2 klikken voor 1

(voor mensen die denken dat dat niet mag, dat mag wel )

toen ik klaar was met smithing mouskeys later gebruikt voor fishing woocutting etc, helaas heeft jagex het onmogelijk gemaakt om mouskeys nog goed te gebruiken met superheaten door de magic book (nu abiltiebook) aan te passen

maar gebruik het nog regelmatig voor klik skills laatste keer nog voor thieving 99
Afbeelding
Zeekoe
Update Lounge
Berichten: 10632
Lid geworden op: zondag 9 september 2012, 22:01
Extra rang: Winnaar screenshotcompetitie

Re: Efficiëntie telt wél

Bericht door Zeekoe »

Leuk om te lezen, en leerrijk. Goed gedaan!
Hatje
Berichten: 49
Lid geworden op: donderdag 21 juni 2012, 16:23
RS: Boskoop (p2p)
Clan: TKE
Contacteer:

Re: Efficiëntie telt wél

Bericht door Hatje »

Het droppen gaat tegenwoordig dan wel sneller, maar het fletchen van de bolts vereist toch meer moeite ivm de nieuwe interface.
Afbeelding
Superheat
Berichten: 8797
Lid geworden op: vrijdag 8 mei 2009, 19:36

Re: Efficiëntie telt wél

Bericht door Superheat »

Robbom schreef: Ik kende die kerel eigenlijk pas omdat hij (als ik me dan niet vergis) uitvond dat het het makkelijkst was om je Yak te vullen met Torstols, om overloads te maken.
Daar heeft hij inderdaad een video van gemaakt, maar 't was niet sneller dan met vier per invent, door de tijd die je nodig had je yak te hervullen. ;)
Someone who hacked Zarfot's channel: "I tell the truth, and if you don't like it: too damn bad."
Plaatje
"There was a fella once. Running for a train. And he's carrying a pair of gloves, this man.
He drops a glove on the platform, but he doesn't notice. And then later on, inside the train,
he's sitting by the window and he realises that he's just got this one glove left.
But the train's already started pulling out of the station. So what does he do?
He opens the window, and he drops the other glove onto the platform.
That way, whoever finds the first glove, can just have the pair."

"What are you telling me?"

"Goodbye, mister Nygaard."

"Goodbye, deputy."
Mark
Berichten: 2457
Lid geworden op: maandag 5 januari 2009, 19:43
Clan: 'Join The Fist'
Contacteer:

Re: Efficiëntie telt wél

Bericht door Mark »

Bas en zijn zarfot zal die er ooit nog mee ophouden?
It's time for me to run, run away from all of this
The pain inside of me is taking over everything
From time to time I feel lost inside this melody
It's like a fantasy, except it's called reality


Afbeelding
Rizmor
Berichten: 202
Lid geworden op: dinsdag 9 september 2014, 19:07
RS: Rizmor (p2p)
Clan: Exuro
Extra rang: Winnaar Battle of the Divisions, RoS #1 Construction

Re: Efficiëntie telt wél

Bericht door Rizmor »

Interessant stukje! Jammer dat vele manieren inderdaad niet meer werken, maar d'r zijn ook weer nieuwe bij gekomen natuurlijk! Op 07 is de 'efficiëntie community' nog wel groot, en het is best leuk om te zien al zeg ik het zelf. Ik hou me zelf nog wel is bezig met de algemene efficientie, dus niet zozeer zo hoog mogelijk xp/hr, maar meer de volgorde van het trainen, en in totaal zo min mogelijk tijd kwijt zijn.

Ik mis daarnaast 'DR0WNS' eigenlijk wel in het lijstje. :P
Superheat
Berichten: 8797
Lid geworden op: vrijdag 8 mei 2009, 19:36

Re: Efficiëntie telt wél

Bericht door Superheat »

Drowns is inderdaad ook wel een baasje, ja. ^^
Someone who hacked Zarfot's channel: "I tell the truth, and if you don't like it: too damn bad."
Plaatje
"There was a fella once. Running for a train. And he's carrying a pair of gloves, this man.
He drops a glove on the platform, but he doesn't notice. And then later on, inside the train,
he's sitting by the window and he realises that he's just got this one glove left.
But the train's already started pulling out of the station. So what does he do?
He opens the window, and he drops the other glove onto the platform.
That way, whoever finds the first glove, can just have the pair."

"What are you telling me?"

"Goodbye, mister Nygaard."

"Goodbye, deputy."
Plaats reactie