Tien must-have Firefox add-ons

Lees hier de publicaties die het siteteam heeft gemaakt. Er is voor ieder wat wils!
Plaats reactie
Siddy00
Berichten: 6708
Lid geworden op: dinsdag 10 april 2007, 19:32
RS: Siddy00 (p2p)
Contacteer:

Tien must-have Firefox add-ons

Bericht door Siddy00 »

Tien must-have Firefox add-ons
Dit onderwerp kwam enige tijd geleden toevallig op in Lunatip en iemand stelde toen voor om daar een artikel over te schrijven. Om deze reden staan hier vandaag tien add-ons voor de webbrowser Firefox op een rijtje die je absoluut moet hebben! De eerste zes zijn privacygerelateerd, drie anderen maken mijn internetgedrag in het algemeen aangenamer en de laatste is gewoon een leuk snufje dat soms nog handig kan zijn.

Gezien ik niet actief andere browsers gebruik heb ik niet teveel tijd besteed aan het uitzoeken van soortgelijke add-ons, maar ik heb geprobeerd aan te geven welke add-ons ook voor Google Chrome te krijgen zijn en om anders een alternatief aan te bieden. Als je een webbrowser als Safari gebruikt zul je met een paar zoekopdrachten waarschijnlijk ook gauw genoeg iets hebben gevonden.

1. Ghostery
Plaatje Met alle ophef die de laatste jaren is ontstaan over privacyschending, Google en talloze andere organisaties die je gegevens overal verkrijgen en de algemene wens om veilig op het web te kunnen surfen is de add-on Ghostery geen overbodige luxe. Ghostery detecteert namelijk trackers, bakens en andere narigheden die op je gegevens uit zijn en stelt je in staat deze te blokkeren. Zodoende is het ook nog eens een bijzonder efficiënte adblocker. Ook kun je via de add-on meer informatie krijgen over welke instanties je surfgedrag bij proberen te houden en wat ze met je gegevens doen.

Voor Google Chrome is de add-on onder dezelfde naam, Ghostery, verkrijgbaar.

2. BetterPrivacy
Plaatje Je hebt vast al eens gehoord van cookies en hoe deze worden gebruikt om gegevens op te slaan op je computer. Deze worden bijvoorbeeld door Lunagang gebruikt om je accounts voor de calculators bij te houden of om je ingelogd te houden op het forum. In de instellingen van je webbrowser kun je deze cookies vervolgens weer verwijderen als je dat zou willen. Er is ook een ander soort cookie, een LSO (ook wel Flash cookie genoemd), die je webbrowser waarschijnlijk niet handig kan tonen en waar je weinig controle over hebt. Deze worden meestal verwijderd als je al je cookies verwijdert, maar dit is vaak niet wat je wilt.

BetterPrivacy stelt je in staat om deze LSO's in kaart te brengen en zo nodig te verwijderen. Het wordt wel aangeraden om hier voorzichtig mee te zijn, omdat bijvoorbeeld spellen die gebruikmaken van Flash Player deze LSO's gebruiken om je speldata op te slaan. Als je deze dus verwijdert verlies je je save files en ben je je voortgang ook weer kwijt. Meestal kun je aan de naam en de host echter afleiden waar het om gaat en kun je zo de data die je niet kwijt wilt raken beschermen.

Op Google Chrome kun je in chrome://settings/cookies (dit in de adresbalk plaatsen) ook LSO's verwijderen, maar hierbij kun je alleen het domein van de LSO lezen en niet bijvoorbeeld de naam. Ik heb hier geen alternatief kunnen vinden voor BetterPrivacy.

3. Bloody Vikings
Plaatje Als je ooit voor een website speciaal een nieuw e-mailadres hebt gemaakt of als je een algemeen spamadres hebt is de add-on Bloody Vikings een mooie uitkomst. Bloody Vikings werkt samen met een aantal e-maildiensten, waaronder 10minutemail.com en anonbox.net. Met de add-on (of eigenlijk via de websites waarmee deze samenwerkt) kun je eenvoudig een tijdelijk, willekeurig e-mailadres laten aanmaken voor de registratiebevestiging. Wanneer je klaar bent, of afhankelijk van de dienst, sluit je de mailbox weer en is het alsof het e-mailadres nooit heeft bestaan. Dit is bijvoorbeeld perfect wanneer een niet nader te noemen spel om de haverklap de tutorial overhoop gooit en je daarom vaak nieuwe accounts moet aanmaken, maar uiteraard werkt het ook in andere situaties. :ninja:

Op Google Chrome kun je de add-on Easy disposable email address installeren. Deze doet iets vergelijkbaars, maar dan zonder de Monty Pythonverwijzing.

4. DuckDuckGo Plus
Plaatje Dit is de add-on waar ik de meeste vragen over heb gehad. Als je iets opzoekt op het internet verwachten mensen namelijk Google te zien, niet een eend met een vlinderstrikje. Tijdens een verveelde bui was ik eens aan het zoeken naar alternatieven voor Google, en toen stuitte ik stomtoevallig op deze zoekmachine. DuckDuckGo is een zoekmachine die, in tegenstelling tot veel anderen, je gegevens niet opslaat. Tevens is het opensource, wat inhoudt dat iedereen de code kan inzien en met wat verstand van zaken precies kan achterhalen hoe DuckDuckGo te werk gaat. Qua zoekresultaten doet DuckDuckGo zeker niet onder aan Google, Bing en wat je verder ook moge gebruiken - je kan het zelfs zo instellen dat het (anoniem) gebruikmaakt van deze zoekmachines - dus wat dat betreft hoeft dit je keuze niet te belemmeren. En uiteraard krijg je er een mooie eend met een vlinderstrikje bij!

Op Google Chrome is DuckDuckGo onder dezelfde naam te verkrijgen.

5. Web of Trust / Webutation
Plaatje Ik ben ooit begonnen met Web Of Trust (kortweg WOT). Deze add-on geeft op basis van enkele professionele en voornamelijk miljoenen 'normale' beoordelingen een kleurtje aan elke website die moet aangeven of je deze kan vertrouwen of niet. Over het algemeen trek ik me er vrij weinig van aan, maar het kan handig zijn om bij onbekende websites die een oranje of rood icoontje hebben even door te lezen waarom ze niet worden vertrouwd - bijvoorbeeld in de lijst met zoekresultaten van Google (of het bovengenoemde DuckDuckGo).

Plaatje Een paar weken geleden ben ik plots overgestapt op Webutation. Deze add-on doet hetzelfde als WOT - en maakt zelfs deels gebruik van WOT - maar heeft als (mogelijk) belangrijk verschil dat het de websites die je bezoekt niet opslaat. Webutation is kleiner en wordt minder gebruikt, maar geeft wat mij betreft een even goede eerste indruk van websites. Als het dan aankomt op gevolgd worden of niet gevolgd worden, wat er verder ook met de gegevens wordt gedaan, is dat voor mij snel beslist.

Op Google Chrome kun je zowel WOT als Webutation terugvinden onder dezelfde naam.

6. Lightbeam
Plaatje Dit is de laatste privacygerelateerde add-on die ik vandaag wil bespreken. Lightbeam verandert niet direct iets aan je privacy, maar geeft je inzicht in wat anderen over je surfgedrag weten. Deze data wordt in kaart gebracht en toont je precies welke websites je hebt bezocht, welke andere sites op die websites aanwezig waren (zoals imgur op Lunagang, vanwege de plaatjes die mensen daar opslaan en hier gebruiken) en hoe deze allemaal samenhangen. De grafiek die hieruit ontstaat geeft aan wat websites mogelijk weten over wat je allemaal hebt bezocht – niet elke website houdt bij wie er allemaal langskomt, dus het blijft bij mogelijk. Als je in je browserinstellingen cookies, navigatiegeschiedenis en dergelijke laat verwijderen bij het sluiten van je browser wordt alle data weer verwijderd nadat je je browser afsluit, waardoor de grafiek weer blanco is. Als je dat niet doet moet je na een week of na een maand maar eens kijken hoe groot hij is geworden.

Voor Google Chrome kun je de soortgelijke add-on Collusion gebruiken.

7. Turn Off the Lights
Plaatje We beginnen aan te komen bij het leukere deel! Sinds enige tijd kun je op het forum Youtubefilmpjes afspelen, maar ik weet van mezelf dat ik bijzonder snel word afgeleid. Turn Off the Lights verduistert of verbergt met een klik op de knop de rest van de pagina, waardoor er niets is om je aandacht van het filmpje - of van het spel - af te leiden. De add-on werkt namelijk ook op websites als Kongregate, waar hij de meeste spellen uitlicht. Zelf heb ik Turn Off the Lights zo ingesteld dat hij de rest van de pagina vervangt door een plaatje van de savanne, maar je kunt het ook simpelweg op verduisteren zetten. Ook kun je zelf instellen hoe goed de rest van de pagina nog zichtbaar moet zijn: enigszins, nauwelijks of niet.

Op Google Chrome is Turn Off the Lights onder dezelfde naam terug te vinden, net als op Safari voor Mac OS X.

8. Tile Tabs
Plaatje Tile Tabs vind ik zelf een erg handige add-on als je meerdere webpagina's tegelijk nodig hebt. De add-on laat je namelijk verschillende tabbladen in hetzelfde venster tegelijk openen en ordenen, net als je normaal met meerdere vensters zou doen. Zo kun je bijvoorbeeld bij het schrijven van een artikel met een simpele dubbele klik je venster in tweeën delen, om in het linkertabblad verder te schrijven en in het rechtertabblad informatie op te zoeken - dit zonder meerdere vensters open te hoeven houden. Ik gebruik zelf alleen maar de basisfuncties (namelijk de dubbelklik), maar je kan je tabbladen - ook meer dan twee - op elke denkbare manier in een getegelde lay-out ordenen om te werken op een manier die jij prettig vindt. Uiteraard zijn hierbij tientallen shortcuts, klikcombinaties en andere instellingen bij inbegrepen om de add-on precies zo te laten werken als jij wilt.

Voor Google Chrome kan ik hier helaas geen alternatief voor vinden dat hetzelfde doet. Ik heb de add-on Tabtiles gevonden, die de tabbladen iets groter afbeeldt en ze daardoor beter bereikbaar maakt, maar dit is niets vergeleken met wat Tile Tabs kan.

9. Location Bar Enhancer
Plaatje Voor degenen die niet weten hoe zogenoemde 'breadcrumbs' werken: breadcrumbs geven stapsgewijs aan waar in de structuur van de website je je bevindt. Scroll even helemaal naar boven, dan zie je ze vanzelf staan, net boven de titel van het topic: "Forumoverzicht < Forum en de website < Publicaties". De add-on Location Bar Enhancer verandert elke url in je adresbalk in een met breadcrumbs opgebouwd systeem. Door op een van de breadcrumbs te klikken ga je terug naar die plek in de structuur van de website, en door op de tussenstukjes te klikken krijg je uitgebreidere opties - bijvoorbeeld om naar een ander kind van een map te gaan. Door aan de rechterkant van de adresbalk te klikken, buiten de breadcrumbs, krijg je de volledige url weer terug. Kort gezegd zet deze add-on bij het merendeel van de websites het menu simpelweg in de adresbalk, waardoor je veel sneller kan navigeren.

Google Chrome heeft een vergelijkbare add-on, Breadcrumb Navigator. Het grootste verschil is dat je hiervoor nog op een aparte knop moet drukken, wat het gebruik dat ik hierboven beschreef iets trager maakt.

Noot: in Safari voor Mac OS X heb je eenzelfde effect door simpelweg met je rechtermuisknop te klikken op de paginatitel.

10. Nuke Anything Enhanced
Plaatje Ik heb eerlijk gezegd geen flauw idee hoe ik ooit aan deze add-on ben gekomen en ik gebruik hem ook nauwelijks, maar hij kan soms leuk zijn. In het ergste geval is het een leuk speeltje, in het beste geval is het iets dat je daadwerkelijk kan gebruiken. Met Nuke Anything Enhanced kun je elk willekeurig element op een webpagina verwijderen. Met een andere add-on, Remove It Permanently, kun je dit permanent doen. Stoor je je al tijden mateloos aan de reusachtige banner op de hoofdpagina van RuneScape of vind je het forum zo leuk dat je de uitlogknop nooit meer wilt zien? Met twee klikken op de knop ben je ze voorgoed kwijt!

Voor Google Chrome kun je de add-on Page Eraser gebruiken.

Nawoord
Dit waren ze alweer alle tien! Ik hoop dat je bezoek niet voor niets is geweest, ik heb er zelf in ieder geval ook weer wat van opgestoken. Bedankt voor het lezen, en nog een fijne dag!

Een laatste aanrader voor de geïnteresseerden: mocht je interesse hebben in de opbouw en werking van websites, dan kan ik je onder andere de Web Developer toolbar en Firebug aanraden. Gezien de meeste mensen dit vast niets zullen vinden heb ik ze niet uitgebreid beschreven, maar beide add-ons bieden een enorm aantal functies en foefjes om de taak te vergemakkelijken. Op Safari voor Mac OS X ga je hiervoor naar je instellingen en vinkt onder het tabblad geavanceerd 'toon ontwikkelaarsmenu' aan.
Daan
Bouillonblokje
Berichten: 40331
Lid geworden op: zaterdag 18 april 2009, 17:26

Re: Tien must-have Firefox add-ons

Bericht door Daan »

Enorm leuk stukje. Heel handig en zo zie je maar weer dat niet elk stukje over RuneScape hoeft gaan.
Yves W
Berichten: 15699
Lid geworden op: maandag 31 december 2007, 17:57

Re: Tien must-have Firefox add-ons

Bericht door Yves W »

Leuk artikel! Wellicht voeg ik een paar add-ons toe aan mijn FF ^_^.
Afbeelding
Gozert
Berichten: 2078
Lid geworden op: woensdag 12 december 2012, 12:38
RS: Gozert (p2p)

Re: Tien must-have Firefox add-ons

Bericht door Gozert »

Leuk stukje Sidd ^_^
Mart
Berichten: 1717
Lid geworden op: dinsdag 23 december 2008, 18:05
RS: Mart Fist (p2p)
Clan: Dungeoneering
Oude naam: Martijn VDK

Re: Tien must-have Firefox add-ons

Bericht door Mart »

#1: Adblock.
Afbeelding
Youtube kanaal: Martijnvdk2 - DG vids
Afbeelding
AfbeeldingAfbeelding
Siddy00
Berichten: 6708
Lid geworden op: dinsdag 10 april 2007, 19:32
RS: Siddy00 (p2p)
Contacteer:

Re: Tien must-have Firefox add-ons

Bericht door Siddy00 »

Als je het artikel eens zou lezen zou je ook merken dat er op plekje 1 daadwerkelijk een adblocker staat :P
Afbeelding
Kweet Vaniks
Siteteamlid
Berichten: 6823
Lid geworden op: zaterdag 31 maart 2012, 9:06

Re: Tien must-have Firefox add-ons

Bericht door Kweet Vaniks »

Siddy00 schreef: Als je het artikel eens zou lezen zou je ook merken dat er op plekje 1 daadwerkelijk een adblocker staat :P
:")

Heb het net even doorlezen, ziet er zoals gewoonlijk goed uit Sid! Weliswaar zal ik er niet veel aan hebben omdat ik Chrome gebruik, maar goed. ^^
Tim
Berichten: 13565
Lid geworden op: donderdag 21 juni 2007, 21:32

Re: Tien must-have Firefox add-ons

Bericht door Tim »

Tien must-have Firefox add-ons
Ik heb eerlijk gezegd geen flauw idee hoe ik ooit aan deze add-on ben gekomen en ik gebruik hem ook nauwelijks, maar hij kan soms leuk zijn.
Beetje rare titel he
Siddy00
Berichten: 6708
Lid geworden op: dinsdag 10 april 2007, 19:32
RS: Siddy00 (p2p)
Contacteer:

Re: Tien must-have Firefox add-ons

Bericht door Siddy00 »

Kweet Vaniks schreef:Weliswaar zal ik er niet veel aan hebben omdat ik Chrome gebruik, maar goed. ^^
Er staan ook overal alternatieven voor Chrome bij :P
Tim schreef:Beetje rare titel he
Goed punt. Die laatste zit er eerlijk gezegd vooral bij om de tien te halen, simpelweg omdat ik tien een mooi rond geval vond en negen niet. Ik had nog wat kunnen zeggen over Greasemonkey of Searchbastard, maar die gebruik ik zo mogelijk nog minder. Overigens wel de moeite waard om uit te proberen, mocht je verwachten er iets aan te hebben :)
Afbeelding
Kweet Vaniks
Siteteamlid
Berichten: 6823
Lid geworden op: zaterdag 31 maart 2012, 9:06

Re: Tien must-have Firefox add-ons

Bericht door Kweet Vaniks »

Siddy00 schreef:
Kweet Vaniks schreef:Weliswaar zal ik er niet veel aan hebben omdat ik Chrome gebruik, maar goed. ^^
Er staan ook overal alternatieven voor Chrome bij :P

Yup, maar ik ben sowieso niet echt een fan van add-ons, de enige die ik echt gebruik is Adblock. Zo bedoelde ik dat dus ook, my bad. ^^
Eend
Ex-moderator
Berichten: 6175
Lid geworden op: zondag 7 februari 2010, 18:18

Re: Tien must-have Firefox add-ons

Bericht door Eend »

Na vier dagen is mijn ligthbeam al een regelrechte puinhoop. Toffe add-ons!
Si je suis
ce que je suis
c'est parce que j'ai été
ce que j'étais
et que j'espère bien devenir
ce que je serai
Matss
Berichten: 8129
Lid geworden op: donderdag 9 november 2006, 17:26

Re: Tien must-have Firefox add-ons

Bericht door Matss »

Lees hem pas net, maar erg leuk stukje!
Somewhere out there in the vast nothingness of space
Somewhere far away in space and time
Staring upward at the gleaming stars in the obsidian sky
We're marooned on a small island, in an endless sea
Confined to a tiny spit of sand, unable to escape
But tonight, on this small planet, on Earth
We're going to rock civilization
Plaats reactie