Interview met Mod Osborne

Lees hier de publicaties die het siteteam heeft gemaakt. Er is voor ieder wat wils!
Kweet Vaniks
Siteteamlid
Berichten: 6823
Lid geworden op: zaterdag 31 maart 2012, 9:06

Interview met Mod Osborne

Bericht door Kweet Vaniks »

Afbeelding

Voorwoord
Zoals de titel al zegt; dit is een schrijfstuk met Mod Osborne in de spotlight. Ik ben samen met RuneTimes een samenwerking aangegaan. Dit wil zeggen dat er in de nabije toekomst nog veel meer interviews met Jagex moderators zullen komen, maar ook interviews met bekende spelers. Dit interview van Mod Osborne is een aantal weekjes oud, en ik mocht het van hun hergebruiken en publiceren op Lunagang ter promotie van dit idee. Ik hoop dat jullie het interview leuk vinden, en ik wens jullie ook veel leesplezier. ^^

Interview met Mod Osborne
Je bent een (senior) ontwerper van content, en verantwoordelijk voor het verhaallijn van RuneScape. Wat doe jij als je aan het werk bent op het kantoor?

In deze industrie is een verhaalontwerper ook een schrijver en ontwikkelaar van dialogen, verhalen en karakters. Dat is niet helemaal wat mijn rol is. Ik heb de neiging om drie gezichten op het werk te hebben. De eerste rol is dat ik zorg voor alle lore gerelateerde communicatie voor alle updates. Dat wil dus zeggen dat ik de persoon bent waarop je moet afstappen als als je zeker wil zijn dat de content bij het spel hoort, ook voor als je juist ideeën wilt inbrengen. Mijn tweede gezicht is de toekomst van het RuneScape verhaallijn. Welke quests gaan we doen. Welke verhalen gaan we de komende vijf jaar vertellen? Hoe eindigt alles? En mijn derde gezicht is een recensent zijn. Dat wil dus zeggen dat ik alle verhaallijnen controleer. Voorbeeld: een content ontwikkelaar zoals Mod Moltare of Mod Rowley ontwikkelen content en ik geef hun dan feedback zodat zij het kunnen verbeteren indien nodig.

Wat ik doe op het kantoor apart van het feit dat ik mensen irriteer met mijn enthousiasme in de ochtend? De dingen die ik doe zijn de laatste tijd verschillend. Verhalend ontwerpen is er een klein onderdeel van. Ook ben ik verantwoordelijk voor het organiseren van Scrum 2 - The Guardians. Ook ben ik te vinden in een flink aantal podcasts en streams. Ook ben ik iemand die invloed kan hebben in polls en Runelabs.

Senior betekent slechts dat ik oud ben.

Is jouw werk vergelijkerbaar met dat van een auteur?

Je zou het niet geloven, maar mijn rol is juist niet schrijven van de dialogen. Wanneer een auteur begint met de pre-productie doen we iets wat ze 'world building' noemen. We kijken dan of het werkt met de regels van de huidige wereld, en kijken we ook welke verhalen we willen vertellen.

Afbeelding

Je omschrijft jezelf als een snelle prater - niet moeilijk om te achterhalen waar dat vandaan komt als we je video's bekijken. Heb jij jezelf daarop getraind, of ben je daarmee geboren?

Ik zal eerlijk zijn, ik wist niet eens dat ik snel praatte totdat ik begon met de Behind the Screnes video's. Het was voor mij slechts een natuurlijke manier van praten.

Heb je er ooit aan gedacht om een rapper, of iets te doen waar je jouw snelle babbel zou kunnen gebruiken?

Geef het team geen ideeën! De Elfborne vs Osborne video was oorspronkelijk bedoeld om ons tegen elkaar te laten rappen. Gelukkig is het team van gedachten veranderd!

Hoelang werk je al bij Jagex, en nog belangrijker, waarom heb je voor deze baan gekozen?

Ik werk nu al negen jaar bij Jagex. Ik begon als een bewerker, iets in de trant van kleine foutjes verhelpen zoals bijvoorbeeld typefouten, en het schrijven van web pagina's/questhelps. Na jaren suggereren van ideeën voor het spel en het geven van feedback gaven Mod Mark en anderen eindelijk toe, en gaven ze me mijn huidige functie.

Als je alleen op een verlaten eiland was, welke vijf RuneScape items zou je meenemen, en waarom?

Om te beginnen mijn POH boekenkast (is dat vals spelen?), mijn toolbelt (ik speel weer vals!), mijn tas vol munten (ik speel nog eens vals!) en wat andere dingen die mij herinneringen op laten doen van het werk wat ik tot nu toe voor RuneScape gedaan heb - een pufferfish hat, en een stapel bacon hoogstwaarschijnlijk.

Genoot je ervan om de 'Elfborne' te zijn? Het leek er wel op in elk geval. Zullen we in de toekomst ook dingen zien als de 'Tuskborne' of iets vergelijkbaars in de toekomst?

Ik was slechts de Elfborne voor vier dagen! De vijf Elf City video's zijn allemaal op dezelfde dag gefilmd, dus ik kon slechts weinig tijd doorbrengen in het kostuum. Ondanks dat is het leuk om de reacties te zien. Met dat gezegd, ik ben weer blij om weer normale kleren te kunnen dragen. Dat kostuum kriebelde nogal.

Afbeelding

Wat is je favoriete gedeelte van de RuneScape verhaallijn, als je er een hebt?

Dit is altijd al een moeilijke vraag geweest. Mijn favoriete losse quest is de quest One Piercing Note, maar The World Wakes en Fate of the Gods zitten er ook zeer dichtbij. Ik was de hoofdschrijver van deze quests, dus ik vind het eigenlijk een beetje arrogant van mezelf, omdat ik ze zelf geschreven heb. Van de oudere quests vind ik While Guthix Sleeps en de Cave Goblin series het best. In termen van gebieden en verhalen is de Mahjarrat serie mijn keus. Ik vind die groep erg leuk, vooral omdat ze zichzelf beschrijven als het meest krachtige.

Het volgende stukje van dit interview bevat vragen over de verhaallijn. Mocht je RuneScape nog niet volledig uitgespeeld hebben dan kun je dit dus zien als een waarschuwing voor eventuele spoilers. Je bent gewaarschuwd.

Sommige spelers zeggen dat de elf 'Daffyd', de impling elf in Priddinas, gebaseerd is op jou. Is dat waar, en zijn er nog meer NPC's in het spel gebaseerd op echte personen zoals Jagex medewerkers/andere bekende spelers in RuneScape?

Hij is zeker gebaseerd op mij. Ik heb er niet om gevraagd, ik leg alle schuld neer bij Mod Rowley. De implings in die kamer zijn elk leden van ons team. De tweehonderdste quest heeft iets soortgelijks, probeer ons eens te vinden als je de quest doet.

Ben je van plan om nog verder te gaan met het verhaallijn van de vijfde tijdperk, zoals Myreque quests, of ga je alleen bezig met quests uit het zesde tijdperk voor de volgende keer?

Het doel is om verschillen te bieden in onze quests, en om een balans te houden tussen het zesde tijdperk wat natuurlijk gewoon voortzet. We zullen hier altijd een oog op houden. Ik kan me voorstellen dat een andere quest dit jaar het verhaal zal voortzetten, naast die van de vampieren.

Afbeelding

In het noorden is er sneeuw, in het zuiden zijn er warme jungles (Karamja) en woestijnen (Al-Kharid), in het oosten zijn de Wushanko eilanden, is er ook sneeuw verder naar het zuiden, en zijn er westerse plekken op die van de Elven na?

Ik hou ervan om onze opties open te houden! Een wereld kan soms dichtgegroeid zijn, het is dus goed om ooit uit te breiden. Ik weet dat er plannen zijn met het oostelijke gedeelte, en ik kan me de zuidelijke continenten soms voorstellen.

De Fremennik die naar Daemonheim ging maakte tussenstops in Taverley en Al-Kharid. Dit betekent dat de kortste route die ze genomen kunnen hebben hen langs de rivier van de Baxtorian watervallen, door Ardougne, de Castle Wars Arena en Oo'Glog voer. Maar in theorie is het logischer dat ze langs Port Tyras gingen en via de kustlijn helemaal naar Daemonheim gingen (zoals de Europeanen deden op hun trips naar China). Dit is een zeer, zeer lange weg. Betekent dit, gezien ze ook wisten dat er piraten nabij de Lunar eilanden maar ook diep in de wildernis waren -vlakbij de Agility arena-, dat er geen noord-oost passage is? (Vergelijkbaar met de mislukte poging van de Noord-Europeanen in hun poging tot een noord-oost passage naar China). Zeker omdat de machtige Fremenniks niet zoals Unferth zijn. Is hier ooit aan gedacht?

Zeer goede vraag. Ik kan me voorstellen dat de Barbarians voorraden nodig hebben voor zulke lange afstandsreizen. De wildernis heeft er slechts een paar. Deze route is dus veiliger omdat het hen toelaat om hun voorraden bij te vullen indien nodig.

Waarom hebben Oracle, Vannaka, Duradel, Lapalok, Kuradal, en zelfs vroege grafische versies van de Mahjarrat, Jiminua, Timfraku, Tiadeche, Tamayu dezelfde identieke markeringen op hun gezicht? Heeft dit een betekenis? Er zijn vier Slayer masters, en drie ervan zijn van Karamja. Hoort dit bij de Slayer masters, is dit een typisch Karamja ding, of staat het toch voor iets als kracht of wijsheid?

In het geval van de Karamjaanse karakters zijn de markeringen op hun gezicht inderdaad van een stam, wat dus wil zeggen dat ze bij een bepaalde stam horen. Voor de anderen die je noemt, ik haat het om het te zeggen, maar het was waarschijnlijk slechts hergebruik.
Afbeelding
Waar gingen de grijze, groene en de rode tovenaars heen na de vernietiging van de eerste Wizards' Tower? Ik heb een beetje hoop dat de groene en grijze tovenaars ergens op het eiland van Crandor bezig zijn met een bloeiende stadstaat, zoals genoemd in de quest Dragon Slayer.

Daar zit veel logica in. Ik kan me voorstellen dat de vernietiging zorgde voor een wake up call voor een aantal andere tovenaars. Een groep van de groene tovenaars zou extremer worden in hun nood voor balans en vrede, en dus uiteindelijk druïdes worden. De grijze tovenaars zijn altijd afstandelijk, en zijn waarschijnlijk uit elkaar gegaan en tovenaars worden rondom de wereld. De rode tovenaars hebben misschien het ZMI gejoind, waarna ze Infernal mages of Monks of Zamorak etc werden.

Zanik en andere mystieke gevallen zeggen dat er een wereld met heilige klei (Sacred clay) is, een compleet andere wereld. Ze noemen het zelf ook wel het Primordiale rijk. Waar is deze wereld, zullen de mystieken ooit klaar zijn met hun creaties, en moeten we wellicht heilige klei aanzien als een van de twaalf Elder artefacten?

Voor mij is het Primordiale rijk slechts een onafgemaakte planeet waar de Elder Gods uit verveling mee gestopt zijn. Het zou slechts een vervormde wereld zijn geweest.

Afbeelding

Sommige goden zijn bedacht om een punt over goddelijkheid maken. Tuska = goden hoeven niet per se intelligent te zijn, Skargaroth = goden hoeven niet per se volgelingen te hebben, Bandos = goden zijn niet per se onsterfelijk. Marimbo = goden zijn niet per se geobsedeerd met krachten, Guthix = goden zitten niet per se achter het god zijn aan, Armadyl & Zaros = goden zijn niet onveranderlijk. Kan je ons meer voorbeelden geven? (Ik weet zo dat er iets interessant was met goden van Karamja en goden met V----)?

Bandos = goden zijn niet per se geïnteresseerd zijn in de bloei van stervelingen. Icthlarin = goden zijn niet allemaal goden die niks doen, of alleen zichzelf interessant vinden. Amascut = goden zijn niet altijd geëvolueerd in het zesde tijdperk. V---- = niet alle goden hebben Gielinor als oorsprong.

Er is ons ooit verteld dat je een god kan worden als je een god vermoordt, of als je genoeg tijd besteed met een van Elder artefacten die Elder energie lekken. Het lijkt erop dat het consumeren van zielen (bijvoorbeeld Nomad) of de Anima Mundi hetzelfde effect heeft. Is dit een correcte observatie, en zijn er meer mogelijkheden om een god te worden?

Ik ben er niet van overtuigd dat pure kracht je een god zou maken. Ik geloof dat er een kracht-plafond is dat personages zoals Nomad proberen te overwinnen. Anima Mundi wordt gevoed en opgevoed door de Elder Gods. Er zit ook effectiviteit in hun voedsel. Dus het is een beetje als onroerend goed delen, maar dan ook weer net een beetje anders. Merk op hoe de Anima Mundi werd gebruikt om stervelingen zoals ons te maken.

Stervelingen kunnen ook de godhood ladder beklimmen. Kunnen goden ook terugvallen en bijvoorbeeld weer een sterveling worden, zonder dat ze vermoord worden?

Opmerkelijke vraag. Ja, dat kunnen ze.

Afbeelding

Hoe blijven Citadels staan? Een soort van kracht flux zoals in de film Avatar?

Door stenen van de Aviansie oorsprong. Ze hebben hun eigen zwaartekracht.

Zijn Evil trees en Spirit trees of een of andere manier verbonden aan elkaar? Ik krijg het nare gevoel dat Evil trees niet zo gemeen zijn en dat de Spirit trees eventuele competitie uit de weg willen ruimen. Ze hebben de kabouters, gnomen en mensen of soortgelijken ervan overtuigd dat de Evil trees echt gemeen zijn.

Haha, dat zou een interessante openbaring zijn. Ja, ik zie de Evil trees als een van de mogelijkheden voor het einde van de Spirit trees.

Kunnen verminkte plaatsen (zoals het Poison waste, de Wildernis, Lumbridge krater, Yu'biusk etc) worden genezen of een compleet nieuw leven ingeblazen krijgen met genoeg kracht van 'Divination energy', oftewel Anima Mundi?

Ik heb al meerdere keren een idee ingediend voor een quest in de trant van die zin. Ik hou van het idee van een laboratorium of iets soortgelijks dat probeert de wildernis terug te eisen. Wat zou er gebeuren als dat succesvol zou zijn?

Al het leven, op het eerste leven na gemaakt door de Elder gods, is geëvolueerd. Dit vergt natuurlijk een hoop tijd. Hoe oud is het RuneScape universum/multi-universum, hoeveel tijd is er tussen het scheppen van de werelden, zou Anima Mundi deze evolutie sneller hebben laten verlopen?

De sterke Anima Mundi zou de evolutie zeker een boost geven. Gielinor is jong, maar het universum zelf is honderdenduizenden jaren oud. En dat is slechts deze iteratie, er zou dus honderden jaren tussen het schapen van de werelden inzitten.

Afbeelding

Waarom denkt ons RuneScape personage dat hij of zij alleen maar genezen kan worden door vis, en niet van dieren die we vermoorden met Hunter, Slayer, of normale combat? En, hoe zit het met een goede vegetarische schotel? Waarom zijn dat geen opties?

Personages in RuneScape zijn vreemd! We eten geen paard, konijn of kangoeroe, ondanks dat ze overal te vinden allen -en hoogstwaarschijnlijk zeer smakelijk zijn- Misschien is het een geval van vooroordelen?

Ik hoop dat jullie het een leuk artikel vonden. Het vertalen was flink wat werk, maar dat is het hem allemaal wel waard. Bedankt voor het lezen en tot het volgende interview!
Zeekoe
Update Lounge
Berichten: 10632
Lid geworden op: zondag 9 september 2012, 22:01
Extra rang: Winnaar screenshotcompetitie

Re: Interview met Mod Osborne

Bericht door Zeekoe »

Leuk interview, alleen vind ik dat sommige delen nogal letterlijk vertaald zijn zoals:
Wat ik doe op het kantoor apart van het feit
Kweet Vaniks
Siteteamlid
Berichten: 6823
Lid geworden op: zaterdag 31 maart 2012, 9:06

Re: Interview met Mod Osborne

Bericht door Kweet Vaniks »

Zeehond schreef: Leuk interview, alleen vind ik dat sommige delen nogal letterlijk vertaald zijn zoals:
Wat ik doe op het kantoor apart van het feit
Jup! Ik merk het zelf nu ook op. Ik neem het als feedback op voor het volgend interview. ^^
Frankos9
Ex-moderator
Berichten: 17925
Lid geworden op: zaterdag 28 juli 2007, 18:44

Re: Interview met Mod Osborne

Bericht door Frankos9 »

Leuk om te lezen!
Dexter
Update Lounge
Berichten: 7092
Lid geworden op: vrijdag 14 mei 2010, 21:34

Re: Interview met Mod Osborne

Bericht door Dexter »

Ik vind het apart wat Osborne over V zegt. Hij is dus geen god op Gielinor geworden.
Afbeelding
Pancho1987
Berichten: 87
Lid geworden op: maandag 28 oktober 2013, 11:21
RS: P a n c h o (p2p)
Clan: Most Wanted

Re: Interview met Mod Osborne

Bericht door Pancho1987 »

leuk interview. Zo krijg je ook een klein beetje een beeld over de plannen en de updates die in de maak zijn of waar Jagex in de toekomst nog wat mee wil gaan doen.
Afbeelding

MAX CAPE!: 5 september 2015
Doctor Brian
Berichten: 24
Lid geworden op: maandag 9 december 2013, 5:35
RS: Doctor Brian (p2p)

Re: Interview met Mod Osborne

Bericht door Doctor Brian »

In- of uitklappen •
Ehmm wie is die v heb ik wat gemist :o ?
Afbeelding
Siddy00
Berichten: 6708
Lid geworden op: dinsdag 10 april 2007, 19:32
RS: Siddy00 (p2p)
Contacteer:

Re: Interview met Mod Osborne

Bericht door Siddy00 »

http://runescape.wikia.com/wiki/V------

Ik hoorde die naam een paar weken geleden ook weer voor het eerst in jaren :P
Afbeelding
Doctor Brian
Berichten: 24
Lid geworden op: maandag 9 december 2013, 5:35
RS: Doctor Brian (p2p)

Re: Interview met Mod Osborne

Bericht door Doctor Brian »

Siddy00 schreef: http://runescape.wikia.com/wiki/V------

Ik hoorde die naam een paar weken geleden ook weer voor het eerst in jaren :P
Dankjewel :D
Afbeelding
Going4Quests
Berichten: 8249
Lid geworden op: vrijdag 20 oktober 2006, 16:38
Clan: The Scrying Pool

Re: Interview met Mod Osborne

Bericht door Going4Quests »

Oh wow, ook een grote lore reveal dat gods kunnen descenden! :o

Maar krijgen ze dan ook hun rechten terug op een afterlife?
Mike Ross
Berichten: 3823
Lid geworden op: zaterdag 24 mei 2008, 10:48
RS: Gabiysh (p2p)

Re: Interview met Mod Osborne

Bericht door Mike Ross »

Leuk interview! :D
Going4Quests
Berichten: 8249
Lid geworden op: vrijdag 20 oktober 2006, 16:38
Clan: The Scrying Pool

Re: Interview met Mod Osborne

Bericht door Going4Quests »

Volgens mij is dit interview ter plekke verzonnen. Kijk wat er in de VIP Q&A staat:
is it possible for a god to unascend (become a mortal)?
Mod Osborne: This is something we have all considered here, and I think different people have different opinions. We are yet to need to come up with an answer to this, but my latest feeling is no, a god could not unascend (descend?)
Zeekoe
Update Lounge
Berichten: 10632
Lid geworden op: zondag 9 september 2012, 22:01
Extra rang: Winnaar screenshotcompetitie

Re: Interview met Mod Osborne

Bericht door Zeekoe »

Dat bewijst toch niets? Ze waren er toen nog niet over uit, ondertussen misschien wel.
Going4Quests
Berichten: 8249
Lid geworden op: vrijdag 20 oktober 2006, 16:38
Clan: The Scrying Pool

Re: Interview met Mod Osborne

Bericht door Going4Quests »

In het interview wordt er duidelijk uitgesproken dat ze het kunnen, en niet als dat ze er over bezig zijn.
Zeekoe
Update Lounge
Berichten: 10632
Lid geworden op: zondag 9 september 2012, 22:01
Extra rang: Winnaar screenshotcompetitie

Re: Interview met Mod Osborne

Bericht door Zeekoe »

Going4Quests schreef: In het interview wordt er duidelijk uitgesproken dat ze het kunnen, en niet als dat ze er over bezig zijn.
???
Ik zeg dat ze op het moment van de VIP Q&A er nog niet over uit waren, nu (lees:in dit interview) misschien wel. Kan toch gewoon?
Going4Quests
Berichten: 8249
Lid geworden op: vrijdag 20 oktober 2006, 16:38
Clan: The Scrying Pool

Re: Interview met Mod Osborne

Bericht door Going4Quests »

Ik dacht dat die zin ging over de publicatie.

Toegevoegd na 22 seconden:

De VIP Q&A is trouwens recenter dan dit.
Kweet Vaniks
Siteteamlid
Berichten: 6823
Lid geworden op: zaterdag 31 maart 2012, 9:06

Re: Interview met Mod Osborne

Bericht door Kweet Vaniks »

Going4Quests schreef:Zou je kunnen stoppen om op die manier te posten alsjeblieft? Je ergert me er echt enorm mee.
^

Tijden veranderen, en bovendien is dit interview niet zo recent als de Q&A.
Going4Quests
Berichten: 8249
Lid geworden op: vrijdag 20 oktober 2006, 16:38
Clan: The Scrying Pool

Re: Interview met Mod Osborne

Bericht door Going4Quests »

Hoe oud is het dan precies?
Bighead
Moderator in Non-RS
Berichten: 14573
Lid geworden op: dinsdag 7 oktober 2008, 19:05
RS: Bighead (OSRS)
Extra rang: Handige Harrie

Re: Interview met Mod Osborne

Bericht door Bighead »

G4Q pls.
[20:12] <@Sheldor> Ik dacht dat ik die koe wel dood kreeg
[20:12] <@Sheldor> Die koe heeft 4 damage gedaan ofzo
Afbeelding
Going4Quests
Berichten: 8249
Lid geworden op: vrijdag 20 oktober 2006, 16:38
Clan: The Scrying Pool

Re: Interview met Mod Osborne

Bericht door Going4Quests »

Ja maar als je eerst shockend nieuws de lore wereld instuurt dat gods kunnen descenden, waarna het helemaal niet klopt, wil ik wel weten hoe legit deze post is.

Ik kan begrijpen dat je daarmee niet kan volgen als je gequit bent van RS3.
Plaats reactie