A look into the past: The ultimate grind

Lees hier de publicaties die het siteteam heeft gemaakt. Er is voor ieder wat wils!
Plaats reactie
Off-er
Berichten: 14232
Lid geworden op: vrijdag 18 juli 2008, 15:55
Clan: D/SEA eSports

A look into the past: The ultimate grind

Bericht door Off-er »

A look into the past: The ultimate grind
Ach, vroeger was het allemaal beter. Het leven was leuker, Runescape was beter en de pannenkoeken waren veel lekkerder. Waarom deze onzinnige woorden, vraag je je misschien af? Omdat herinneringen geregeld een vertekend beeld geven, maar vaak ook een kern van waarheid bevatten. Aan de hand van Runecrafting wil ik dit principe uitleggen.

PlaatjeEerst eens even het huidige beeld ter ogen brengen: Runecrafting is best een prima skill. Er zijn veel manieren om het te trainen, waarvan de Runespan als veruit de snelste en leukste wordt ervaren. Het enige nadeel van de Runespan ten opzichte van het gewone runecraften is de bijzonder lage opbrengst: Wel een ruige 0 gp.

Nu gaan we een eindje terug in de tijd: Het is een regenachtige zaterdagmiddag. Terwijl je vriend op server 52 air runes staat te runnen om ooit eens level 60 runecrafting te halen, teleporteer jij op en neer tussen Edgeville en het nature rune altar. Bakken met geld stromen binnen en iemand anders kan genieten van een hoop experience. Nou ja, in vergelijking tot andere methodes tenminste. Runecrafting is niet voor niets één van de skills waar vrijwel niemand level 99 in was. Een langdradige, slome grind was 't. Gelukkig leverde het een goed zakcentje op!
Afbeelding
Geld: Van bakken vol tot minderwaardig
Ja, vroeger leverde dit nog een bijzonder centje op. Helaas is runecrafting tegenwoordig minderwaardig. Oké, het craften van Armadyl/Blood runes is nog steeds één van de betere manieren om je geldzak te vullen, maar dusdanig eentonig dat je liever een uurtje God Wars gaat campen.

Vroeger, vroeger... Een woord dat je nog veel tegen gaat komen in dit artikel. Vroeger was dit beter. Nature runes en law runes waren heel veel waard. Runecrafting was, veruit, de beste methode om geld te verdienen. Terecht, want de grind die vooraf ging aan het kunnen craften van deze runes was extreem lang en zwaar. Gelukkig was er een geweldig sociaal systeem opgesteld: Rune Running!

Voor de mensen die niet (meer) weten wat het rune runnen inhield: Persoon 1 rende op en neer tussen de bank en een altar met zijn rune essences, waar hij met persoon 2 zijn rune essences trade tegen de daadwerkelijke runes en een zakcentje. Persoon 2 maakte van de essences weer runes en herhaalt deze routine tot ie er genoeg van heeft. Zo verdiende persoon 1 mooi geld, terwijl persoon 2 verrekte veel experience binnen wist te slepen.

Een kleine voetnoot: De verandering van het gebruik van runes in combat heeft de runemarkt niet goed gedaan.
Afbeelding
Experience: De grind
PlaatjeVroeger (daar heb je 'm weer) was runecrafting een gehate skill onder vele spelers. Veel saaier kom het niet worden. Een beetje heen en weer rennen tussen altars, waarbij je misschien drie of vier keer in je Runescape carrière wisselde tussen de altars waar je wilde craften. Pittig saai. Het werd al wat beter toen het Ouriana altar werd geïntroduceerd, maar nog steeds was het gewoon heen en weer rennen tussen eenzelfde altaar, maar dan nu met wat hindernissen. Uiteindelijk werd het allemaal wat leuker met de introductie van de runecrafting guild, maar dat was nog niet de grote verandering.

Zeg maar hallo tegen de meest geweldige manier om runecrafting te trainen: Runespan! Eindelijk eens wat afwisseling: Heen en weer hoppen tussen verschillende platforms, verschillende dingen drainen alsof het een minigame is met zelfs een soort van random events tussendoor. Oja, en vergeet de belachelijk hoge experience ratios niet! Power levelen was nog nooit zo leuk!
Afbeelding
De waarde
Helaas heeft deze Runespan ook iets nPlaatjeegatiefs met zich meegebracht. Waar vroeger level 99 runecrafting als één van de grootste prestaties in het spel werd gezien, stelt het tegenwoordig minder voor dat een goed gebakken biefstuk. Misschien is het een beetje overdreven, maar je snapt het punt. Runecrafting is niet meer de skill waar je respect mee kan afdwingen, maar gewoonweg een vrij nutteloze maar snelle en vermakelijke grind.

Concluderend: De waarde van de grootste grind in Runescape is niet meer. Het is niet meer moeilijk om je skill omhoog te levelen en het is het niet meer zo waard om je zakcentje mee te verdienen, omdat je nog beter lekker bosses kan gaan hunten. Dit verlies is echter wel met een positieve trade-off: runecrafting is leuk geworden.

Het is een fenomeen wat in vele MMO's kan worden gevonden: het spel wordt steeds makkelijker voor mensen omdat saaie grinds en slechte mechanics uit het spel worden gehaald. Dit wordt gewaardeerd door nieuwe spelers, maar oude spelers voelen zich ofwel genaaid ofwel superieur over de nieuwe spelers omdat ze deze "extreem moeilijke" periode hebben meegemaakt. Een goede verandering, of neemt het de spirit van een MMORPG weg?
Afbeelding
Daan
Bouillonblokje
Berichten: 40330
Lid geworden op: zaterdag 18 april 2009, 17:26

Re: A look into the past: The ultimate grind

Bericht door Daan »

Opzich wel een redelijk artikel, ik vind alleen dat je niets nieuws brengt. Het enige wat je concludeert is dat de waarde van de Runecraftingskillcape is afgenomen door de Runespanupdate, maar dat had ik je ook nog wel kunnen vertellen.
Tristan
Teamleider Chat
Berichten: 12286
Lid geworden op: donderdag 29 april 2010, 15:31
RS: Wertoo4 (p2p)
Clan: Lunatip

Re: A look into the past: The ultimate grind

Bericht door Tristan »

RC was gewoon een skill wat traag en vervelend was om te doen. Het had iets nodig om het aantrekkelijker te maken. Ik vind best dat je moeite mag doen om een doel te behalen (99), maar RC vond ik iets te veel van het goede. Was Runespan de oplossing? Het maakte RC zeker makkelijk en het gaf het ook erg veel XP, nu nog zelfs na al de rebalances. Jagex liep daarom naar mijn mening iets te hard van stapel. Ze konden beter wat subtielere veranderingen invoeren (XP rate changes, betere bankopties, verder bouwen op het concept van pouches ...), dan was RC nog steeds een 'moeilijke' skill maar ook weer niet een marteling, zoals veel spelers het eerst wel zagen.

Voor de rest prima artikel, Offer. Wat wel misschien een goed idee was geweest om het artikel wat interessanter en duidelijker te maken en dat is de vergelijkingen tussen XP-rates van nu en toen. Nu beroep je steeds op termen als "slome grind" wat nu dan "belachelijk hoge experience ratios" zijn, maar ik mis een beetje de onderbouwing in cijfers wat je prima kunt laten zien in het geval van XP-rates.
Heb je vragen over een kick/ban of heb je nog een andere opmerking over de chat? Stuur mij dan gerust een PB!
Chatregels: Waarom ben ik gekickt? | Het Lunatip topic: alle informatie over de chat | Lunatipchatter van het kwartaal

Afbeelding

"Alsof mij t boeit wat jullie kunnen missen in het team?"
"Nee, gewoon een warn erop"
--Legends
Joa
Berichten: 6416
Lid geworden op: donderdag 3 december 2009, 18:15

Re: A look into the past: The ultimate grind

Bericht door Joa »

Runespan heeft er weinig mee te maken. We zijn nu 5 jaar verder dan die 'vroeger' waar je het over hebt. 5 jaar met amper nieuwe spelers. 5 jaar waarin die oude spelers met no xp-waste mentaliteit ook met de trage xp-rates 99/120 zouden halen. Zelfs zonder runespan zou niemand 99 rc vandaag de dag nog een prestatie vinden.

Vroeger waren wij allemaal die 90% die opkeken naar de 10% spelers met hun 99s, of hun goede pvm loot. Nu zijn wij allemaal die 90 of zelfs 95% waar enkel een erg kleine minderheid aan beginners naar opkijkt. Of we onze prestaties nu halen tegen 50k of 500k xp/u, iets waard zijn ze toch niet meer.

Als iedereen level 20 stats heeft is iedereen noob en boeit het niemand wat. Als iedereen 120 stats heeft is iedereen pro maar boeit het ook niemand wat. De manier waarop boeit dan ook niet.
Off-er
Berichten: 14232
Lid geworden op: vrijdag 18 juli 2008, 15:55
Clan: D/SEA eSports

Re: A look into the past: The ultimate grind

Bericht door Off-er »

Tristan schreef:Voor de rest prima artikel, Offer. Wat wel misschien een goed idee was geweest om het artikel wat interessanter en duidelijker te maken en dat is de vergelijkingen tussen XP-rates van nu en toen. Nu beroep je steeds op termen als "slome grind" wat nu dan "belachelijk hoge experience ratios" zijn, maar ik mis een beetje de onderbouwing in cijfers wat je prima kunt laten zien in het geval van XP-rates.
Begrijpelijk, en een goed idee voor een volgende keer. Ik wilde me niet al te veel beroepen op daadwerkelijke getallen in dit artikel, maar meer op het gevoel dat mensen hebben ten opzichte van vroeger betreffende grinds.
Daan schreef:Opzich wel een redelijk artikel, ik vind alleen dat je niets nieuws brengt. Het enige wat je concludeert is dat de waarde van de Runecraftingskillcape is afgenomen door de Runespanupdate, maar dat had ik je ook nog wel kunnen vertellen.
Opinie eh. Dit is geen nieuwsbericht :p
Afbeelding
VyreLady
Berichten: 16
Lid geworden op: donderdag 2 oktober 2014, 17:52
RS: Vyrelady (p2p)
Clan: pro s only

Re: A look into the past: The ultimate grind

Bericht door VyreLady »

max cape is vandaag imo ook geen prestatie meer (no offence)
Joa
Berichten: 6416
Lid geworden op: donderdag 3 december 2009, 18:15

Re: A look into the past: The ultimate grind

Bericht door Joa »

VyreLady schreef: max cape is vandaag imo ook geen prestatie meer (no offence)
Wel een prestatie maar geen prestatie die mensen nog boeit.
Ceecs Clan
Berichten: 1116
Lid geworden op: vrijdag 11 januari 2013, 17:22
RS: Ceecs (p2p)
Clan: Ceecs Clan
Contacteer:

Re: A look into the past: The ultimate grind

Bericht door Ceecs Clan »

Ach geen zorgen oude garde! Nu met demonic skull via absyss blood runes maken is 220K exp/uur en rond de 3M Gp/uur.

^ Sneller als runespan dus! En profit!
Deemril
Berichten: 424
Lid geworden op: maandag 26 maart 2012, 10:11
RS: Deemril (p2p)
Clan: RSR
Oude naam: Tyraz

Re: A look into the past: The ultimate grind

Bericht door Deemril »

VyreLady schreef: max cape is vandaag imo ook geen prestatie meer (no offence)
Ik speel het spel al bijna 10 jaar en heb nog altijd geen max cape, hoe kan dat nu geen prestatie zijn?
Afbeelding
C0RPOREAL
Berichten: 320
Lid geworden op: zondag 30 augustus 2009, 11:49
RS: Blueee Angel (p2p)
Clan: The Citadel Kingdom
Oude naam: vinsi44

Re: A look into the past: The ultimate grind

Bericht door C0RPOREAL »

Ik had inderdaad wel het idee van genaaid te zijn met runespan nadat ik mijn rc cape in 2008 heb gehaald. Ik speelde pas van het jaar voordien en zag 99rc als dé manier om van noob naar pro te gaan. Anderzijds heb ik er toen serieus bank mee gemaakt waar ik nadien veel plezier van heb gehad. Ik ben persoonlijk niet zo'n fan van runespan maar ik begrijp wel dat veel mensen het wel zijn. Het meest jammerlijke eraan vind ik dat rc altars en GOP nu dood zijn, gezien ik daar een groot deel van de tijd van mijn noob jaartjes heb gesleten... Ik vond het dan wel fijn dat ze met Divination een nieuwe slome grind gemaakt hadden, maar toen kwamen de caches...

Het ideale in mijn ogen zou zijn geweest trainen aan zelfde xp rate maar op een leukere manier. Maar daar is het nu te laat voor. Ik blijf hopen dat jagex een runecrafting 2.0 maakt, maar ik zal wel de enige zijn...
Afbeelding
Joa
Berichten: 6416
Lid geworden op: donderdag 3 december 2009, 18:15

Re: A look into the past: The ultimate grind

Bericht door Joa »

C0RPOREAL schreef: Ik had inderdaad wel het idee van genaaid te zijn met runespan nadat ik mijn rc cape in 2008 heb gehaald. Ik speelde pas van het jaar voordien en zag 99rc als dé manier om van noob naar pro te gaan. Anderzijds heb ik er toen serieus bank mee gemaakt waar ik nadien veel plezier van heb gehad. Ik ben persoonlijk niet zo'n fan van runespan maar ik begrijp wel dat veel mensen het wel zijn. Het meest jammerlijke eraan vind ik dat rc altars en GOP nu dood zijn, gezien ik daar een groot deel van de tijd van mijn noob jaartjes heb gesleten... Ik vond het dan wel fijn dat ze met Divination een nieuwe slome grind gemaakt hadden, maar toen kwamen de caches...

Het ideale in mijn ogen zou zijn geweest trainen aan zelfde xp rate maar op een leukere manier. Maar daar is het nu te laat voor. Ik blijf hopen dat jagex een runecrafting 2.0 maakt, maar ik zal wel de enige zijn...

Voor een runecrafting 2.0 is het nu te laat. Stel dat Jagex een skill maakt die tot max 50k xp/u gaat, dan nog gaat niemand 99 of 120 in die skill 'pro' vinden zoals dat vroeger het geval was.
Gebruikersavatar
Ex-gebruiker 37732
Berichten: 2937
Lid geworden op: maandag 27 juli 2009, 13:40
Oude naam: Fabio ftw

Re: A look into the past: The ultimate grind

Bericht door Ex-gebruiker 37732 »

prima artikel offer ik ben het grotendeels met je eens
If you steal from one author, it’s plagiarism; If you steal from multiple people, it’s research

ewa
Plaats reactie