Browser add-ons: batch 2

Lees hier de publicaties die het siteteam heeft gemaakt. Er is voor ieder wat wils!
Plaats reactie
Siddy00
Berichten: 6708
Lid geworden op: dinsdag 10 april 2007, 19:32
RS: Siddy00 (p2p)
Contacteer:

Browser add-ons: batch 2

Bericht door Siddy00 »

Browser add-ons: batch 2
Nog net geen jaar geleden heb ik in een artikel een lijstje opgesteld van tien add-ons voor de webbrowser Firefox, met alternatieven voor Google Chrome en hier en daar Safari. Deze add-ons focusten vooral op privacy, door onder andere diensten te bieden die je gegevens niet opslaan en door je gegevens te verbergen voor allerlei websites. De tien die ik in dit artikel wil bespreken gaan meer over gebruiksgemak en comfort. Ze staan simpelweg op alfabetische volgorde.
Afbeelding
Net als in het vorige artikel ga ik bij de add-ons uit van Firefox, maar waar van toepassing heb ik een link geplaatst naar de Google Play Store (voor Google Chrome of Chromium). Ik neem aan dat mensen met andere browsers met enkele zoekopdrachten ook het een en ander kunnen vinden.

1. Evernote Clearly
Plaatje Evernote Clearly (of simpelweg Clearly) is een prettige add-on, die pagina's met grote lappen tekst beter leesbaar kan maken. Net als dat wij de artikel-tags gebruiken om artikelen met een vaste breedte te tonen, laat Clearly een hoop ruimte leeg en verwijdert het alles op het artikel dat je wilt lezen na. Clearly werkt dus het beste als je een webpagina hebt met één grote lap tekst, zoals een guide, een artikel, een nieuwsbericht of een blog. Er zijn ook opties om (stukken van) artikelen op te slaan. Hiervoor moet je een account aanmaken of hebben bij Evernote, de maker van de app. Deze functies gebruik ik op dit moment niet, maar ik wil ze graag een keer uitproberen.

Installeren
Mozilla Firefox
Google Chrome

2. Download Status Bar
Plaatje Met de add-on Download Status Bar breng je de goede oude statusbalk bij het downloaden terug, met een hoop nieuwe snufjes! Je kunt de bestanden vanaf de balk openen, hernoemen, verplaatsen, scannen (mits je een virusscanner hebt ingesteld) en verwijderen. De add-on houdt wat statistieken bij en kan je laten zien hoe je downloads zijn verdeeld qua bestandsgrootte en voorkomen. Door in de opties te rommelen kun je ook nog een geluidje laten afspelen wanneer een download is voltooid, bestanden automatisch laten scannen en de downloadslijst automatisch laten opruimen. Niet iedereen zal er veel aan hebben, maar ikzelf ben er erg blij mee!

Installeren
Mozilla Firefox

Ik heb geen goed alternatief kunnen vinden voor Google Chrome, maar sta uiteraard open voor suggesties!

3. Download YouTube Videos as MP4
Plaatje Ik geloof dat de naam van deze add-on eigenlijk al alles zegt. Met Download YouTube Videos as MP4 kun je op YouTube video's als .mp4-bestand downloaden. Onder de video, in dezelfde balk als de Deel-knop van YouTube zelf, verschijnt een knop waarmee je kunt kiezen uit een al dan niet uitgebreid aanbod aan bestandsformaten en resoluties, zodat je zelf kunt beslissen wat je precies nodig hebt.

Installeren
Mozilla Firefox
Google Chrome: Video Downloader professional lijkt een goed alternatief.

4. Font Finder
Plaatje Een prima add-on voor websiteontwikkelaars. Met een druk op de knop kun je elk element van een pagina inspecteren, kopiëren en aanpassen (de tekstgerelateerde eigenschappen althans), en om het nog net wat bonter te maken kun je op een gehele website een bepaald lettertype vervangen of deactiveren. Ideaal als je eigenschappen van bestaande websites wilt kopiëren of als je gauw je eigen website wilt aanpassen om te kijken hoe het er anders uit zou zien!

Installeren
Mozilla Firefox
Google Chrome: WhatFont lijkt een goed alternatief puur voor het analyseren, maar het doet niet aan kopiëren en vervangen.

5. Greasemonkey
Plaatje Ik heb Greasemonkey voor het eerst leren gebruiken op de middelbare school, toen ik samen met wat klasgenoten Tribal Wars speelde. Er was een website (Tribe Tool) met een aantal scripts voor de meest uiteenlopende zaken. Voor degenen die Tribe Tool en hun tutorial voor Greasemonkey-scripts niet kennen: Greasemonkey stelt je in staat om JavaScript-programma's te draaien elke keer dat je een bepaalde (groep) webpagina('s) bezoekt. Op deze manier kun je extra functionaliteit toevoegen, dingen die je niet leuk vindt verwijderen (zoals de nieuwsfeed op de startpagina van Facebook), of simpelweg de gek uithangen en lekker rommelen zonder echt doel (bijvoorbeeld een bubbelbadthema voor de babbelbox onderaan het forumoverzicht maken)!

Je kunt deze scripts zelf schrijven als je dat leuk vindt (en je kunt uiteraard altijd hulp krijgen in het Webdevelopmenttopic), maar er zijn ook tal van bestaande scripts op het internet te vinden (onder andere hier).

Installeren
Mozilla Firefox

Op Google Chrome volstaat het om de pagina chrome://extensions te openen, om het script op te slaan met een extensie user.js, en om het bestand vervolgens naar de pagina te slepen. Je krijgt dan vanzelf de vraag om het te installeren. Let erop dat je niet alleen het script zelf, maar ook de pagina's waarop het moet draaien in het bestand opslaat. Zie voor een korte uitleg deze pagina.

6. Menu Wizard
Plaatje Als je een hele zooi add-ons hebt geïnstalleerd en/of gewoon de gigantische lijst met opties bij het rechtermuisknopmenu zat bent is Menu Wizard een onmisbare toevoeging aan je verzameling. Met deze add-on kun je vrijwel elk menu wijzigen dat je in je webbrowser vindt, van de contextmenu's van andere add-ons tot het Help-menu van Firefox zelf. Gooi alle menuknoppen die je toch nooit gebruikt (of nooit wilt gebruiken) er met één klik uit en geniet van een overzichtelijk scherm wanneer je weer eens een menu opent!

Installeren
Mozilla Firefox

Voor Google Chrome heb ik geen goed alternatief kunnen vinden.

7. Private Tab
Plaatje Normaal gesproken kun je (in ieder geval in Firefox) alleen een private window openen, een nieuwe browser waarin je geschiedenis (zoekgeschiedenis, bezoeksgeschiedenis, cookies, Flash cookies, ...) niet wordt opgeslagen en zelfs niet wordt gebruikt. Met deze add-on kun je, zoals de naam al doet vermoeden, deze eigenschap per tabblad regelen. Je hoeft dan geen hele nieuwe browser op te starten. Je kunt private tabbladen openen, maar ook al openstaande tabbladen op private zetten (of dit juist weer uitzetten).

Installeren
Mozilla Firefox
Google Chrome: IncognitoThis lijkt in de buurt te komen.

8. Rainbow Color Tools
Plaatje Rainbow Color Tools is de andere add-on die vooral voor websiteontwikkelaars prettig is. Je kunt makkelijk kleuren onderzoeken, kopiëren, vervangen, en opslaan met tags en andere metadata. Ook kun je met één muisklik het kleurenschema van een website analyseren (volgens de add-on, althans). De add-on analyseert wat jij op dat moment van het beeld kunt zien en genereert op basis daarvan een zes- tot twaalftal kleuren dat de website vertegenwoordigt.

Installeren
Mozilla Firefox
Google Chrome: Colorzilla (ook voor Firefox) lijkt hier een goed alternatief.

9. Simple Timer
Plaatje Simple Timer is een simpele timer die je kunt laten optellen vanaf nul en aftellen tot nul. Ook kun je meldingen instellen die je op specifieke tijden en dagen krijgt. Je kunt voor verschillende soorten waarschuwingen kiezen (pop-up, dialoog, geluid en combinaties van deze drie, inclusief je eigen geluidjes), waardoor je er zelf voor kunt zorgen dat je een melding niet mist. Zoals de naam vrij duidelijk zegt is het een simpele timer, maar wat hij doet doet hij goed.

Installeren
Mozilla Firefox
Google Chrome: Simple Timer (niet hetzelfde) lijkt een goed alternatief.

10. Wikiwand: Wikipedia Modernized
Plaatje Het meeste valt wel uit te leggen met een simpele link: Wikiwand. Wikiwand steekt Wikipedia op allerlei manieren in een modern jasje, van puur het uiterlijk en de vastgezette inhoudsopgave die links van de pagina zweeft tot aan de previews bij links en het verkleinde menu dat zich nu rechtsbovenaan de pagina bevindt. De Wikiwand add-on stuurt je elke keer dat je Wikipedia bezoekt simpelweg door naar dezelfde pagina op Wikiwand, waardoor je altijd de gemoderniseerde pagina hebt. En als je dan toch de oude pagina wilt hebben, ben je daar binnen twee muisklikken terug.

Installeren
Mozilla Firefox
Google Chrome

Nawoord
Ik zie dat ik alweer door mijn lijstje heen ben. Ik ben op de meeste plekken vrij kortaf geweest en heb vooral geprobeerd een algemeen beeld te schetsen van wat een add-on kan en waar hij goed voor kan zijn. Ga er dus vooral zelf mee spelen en probeer op alle knopjes te drukken om te kijken wat ze doen (of misschien beter net niet allemaal)! Mocht iemand suggesties voor mij hebben om te proberen, dan hoor ik deze ook altijd graag! :D

Nog twee add-ons die ik recentelijk heb gevonden maar nog niet heb geprobeerd zijn iMacros for Firefox, waarmee je naar het schijnt allerlei dingen kunt automatiseren (zoals downloads), en YouTube Control Center, wat je allerlei nieuwe, mogelijk handige knoppen geeft op YouTube. Ik ga hier zelf de komende tijd vast mee aan de slag, en raad anderen die het interessant lijkt aan dit ook te doen ^_^

Bedankt voor het lezen! Laat vooral weten wat je van het artikel en van de add-ons vond, dat is alleen maar prettig om te weten voor volgende artikelen. Moet ik bijvoorbeeld de add-ons uitgebreider uitleggen, of zijn er nog specifieke (soorten) add-ons die mensen graag zouden zien? Ik hoor het graag! Nog een fijne dag!
Afbeelding
Joa
Berichten: 6416
Lid geworden op: donderdag 3 december 2009, 18:15

Re: Browser add-ons: batch 2

Bericht door Joa »

Bedankt privatetab kan ik goed gebruiken
Tristan
Teamleider Chat
Berichten: 12286
Lid geworden op: donderdag 29 april 2010, 15:31
RS: Wertoo4 (p2p)
Clan: Lunatip

Re: Browser add-ons: batch 2

Bericht door Tristan »

Bedankt voor de handige tips Sid! :)
Heb je vragen over een kick/ban of heb je nog een andere opmerking over de chat? Stuur mij dan gerust een PB!
Chatregels: Waarom ben ik gekickt? | Het Lunatip topic: alle informatie over de chat | Lunatipchatter van het kwartaal

Afbeelding

"Alsof mij t boeit wat jullie kunnen missen in het team?"
"Nee, gewoon een warn erop"
--Legends
Lars
Berichten: 1274
Lid geworden op: woensdag 7 september 2011, 21:21
RS: Sir Gareth (p2p)
Clan: Rs Addicts
Oude naam: larsjero

Re: Browser add-ons: batch 2

Bericht door Lars »

Die download youtube is echt extreem handig. :bier:
Afbeelding
Plaats reactie