Interview met de Wise Old Man

Lees hier de publicaties die het siteteam heeft gemaakt. Er is voor ieder wat wils!
Siddy00
Berichten: 6708
Lid geworden op: dinsdag 10 april 2007, 19:32
RS: Siddy00 (p2p)
Contacteer:

Interview met de Wise Old Man

Bericht door Siddy00 »

Interview met de Wise Old Man
De Wise Old Man is een van de meer bekende inwoners en trekpleisters van Draynor Village. Met een op dubieuze wijze verkregen blauw feesthoedje op zijn kale hoofd heeft hij zich teruggetrokken in een huis vol prullaria van quests en andere zooi, waar hij voor sommigen inmiddels ook gezelschap heeft gekregen. Al deze spullen zijn herinneringen uit zijn jongere jaren, toen hij een beroemd avonturier was die over de hele wereld trok en mensen hielp.

Na een aantal langdurige discussies en de toezegging van nog een partyhat was hij eindelijk bereid een paar vragen voor ons te beantwoorden, maar toen wij bij hem aanklopten vonden we alleen een gelig briefje op zijn voordeur:
Afbeelding
Op de achterkant van het briefje stonden de namen van enkele andere questfanaten, die tot onze opluchting wèl thuis waren om onze vragen te beantwoorden! Lees dus gauw verder voor een overzicht van de quest-ervaringen van niemand minder dan...
Afbeelding
Je bent of was de trotse eigenaar van de befaamde quest cape, die aangeeft dat je alle quests in het spel hebt afgerond. Wanneer heb je deze cape voor het eerst bemachtigd?
Dexter: Mijn questcape was de tweede cape die ik behaalde, na Hunter. Ik vermoed dat dit ergens in de zomer van 2007 moet geweest zijn.

Frankos9: Dat was in april 2009! Sindsdien ben ik de cape ook nooit meer langdurig kwijtgeraakt. M'n laatste quest was destijds While Guthix Sleeps. Dat was destijds ook gelijk mijn favoriete quest, hoewel deze voor mij naarmate de tijd is gevorderd enigszins gezakt is in de lijst van 'beste quests aller tijden'.

Zeekoe: Ik kan me enkel nog herinneren dat het zaterdagvoormiddag was. Het Double XP Weekend was juist begonnen, maar ik wou mijn cape waar ik zo naar uitkeek toen halen. Ik ben de hele voormiddag bezig geweest met Ritual of the Mahjarrat. Dat doet me er aan denken dat ik een screenshot had genomen van dat moment ! Volgens mijn screenshot was het 27 oktober 2012, wat betekent dat ik m’n quest cape al bijna 3 jaar heb.

Afbeelding

Wanneer en waarom heb je besloten om alle quests af te ronden?
Dexter: Bij mij was er nooit een moment van ‘oh, ik moet dit doen’, het gebeurde gewoon. De lore van het spel is enorm rijk, de mechanics van de quests zijn heel anders dan vaak het monotome gegrind in RuneScape. Na een tijdje waren gewoon plots alle quests volbracht, dus ben ik maar die quest cape gaan ophalen bij Wise Old Man.

Frankos9: Op 29 december 2008 heb ik 99 Hunter behaald. Dat was m'n allereerste 99-skill op Frankos9. De red chinchompas die ik toen gevangen had, leverden een flinke som geld op. 40M om precies te zijn op combat 72. Dat is flink wat. Om wat meer te kunnen doen in RuneScape, heb ik besloten dat geld onder andere in de quest cape te investeren. Op m'n eerste account had ik al een quest cape behaald (in 2007, dus nog zonder grote quests als While Guthix Sleeps), dus ik wist al hoe nuttig deze cape zou zijn voor andere toekomstige prestaties.

Naar mijn mening is RuneScape maar een half spel zolang je niet alle quests voltooid hebt. Denk bijvoorbeeld aan de irritatie bij Treasure Trails zodra je weer een bepaalde quest nodig hebt. Of de monsters en de bijbehorende geld- en trainmethoden die je misloopt. In de tijd dat je langzamer traint doordat je bepaalde quests niet voltooid hebt, had je die quests allang kunnen doen. Quests leveren zo'n aanzienlijke bijdrage aan de mogelijkheden binnen het spel, dat het gewoon zonde is om het spel te spelen zonder dat je eerst een flink aantal quests hebt voltooid. Vooral tegenwoordig, nu je absurde bakken XP krijgt voor vrij simpele quests: voor de onlangs verschenen quest The Light Within krijg je bijvoorbeeld maar liefst 630.000 XP verdeeld over een aantal skills.

Zeekoe: Goh, ik kwam terug van een lange break en had juist mijn eerste skillcape gehaald. Dat voelde aan als een echte lijdensweg, dus ik wou iets ontspannenders doen in het spel. En wat is er nu beter dan quests om te ontspannen! Een mooie bonus vond ik de items en XP-beloningen die je soms kreeg.

Afbeelding

Wat is je favoriete onderdeel van quests en waarom?
Dexter: De dialogen zijn zeer belangrijk voor me. Ik weet dat enorm veel mensen er doorheen spacebarren, maar ze missen zo echt enorm leuke content. Veel quests bevatten een bom aan verhalen en grappige referenties. Dit is ook denk ik een groot verschil met meeste spellen. Bij RuneScape zit heel het plot in de quests verstopt, meeste games hebben een overarching storyline, maar de quests zijn vaak ‘vind 20 drakenschedels voor me’.

Frankos9: De manier waarop het verhaal van RuneScape aan de speler wordt verteld vind ik vrij uniek. In andere spellen ben ik ook wel geïnteresseerd in verhalen, maar zoals dat in RuneScape gebeurd ben ik nog niet tegengekomen. Het unieke zit hem denk ik in het simpele aspect van RuneScape: de verhalen worden gemakkelijk uitgelegd, en mocht je er geïnteresseerd in zijn, dan kun je je er verder in verdiepen. Denk dan bijvoorbeeld aan vragen stellen aan bepaalde npc's of verhalen die op de website van RuneScape worden gepubliceerd (Lores and History). De speler hoeft vooral bij nieuwe quests niet veel moeite te doen om het verhaal te begrijpen, terwijl deze af en toe best complex zijn. Er zit meer verhaal achter RuneScape dan menig speler beseft, maar als je daar niet in geïnteresseerd bent, voldoet de basis ook prima.

Daarnaast vind ik het leuk dat Jagex af en toe eens wat anders durft uit te proberen. Denk bijvoorbeeld aan Broken Home, een herspeelbare quest met een vrij complex puzzelsysteem, maar ook Song from the Depths, een quest met muziek (inclusief tekst).

Afbeelding

Ook de humor in bepaalde quests kan ik waarderen. Denk bijvoorbeeld aan de pinguïnserie, maar ook zeker Sliske, de grote 'troller' binnen de verhaallijn van RuneScape, terwijl hij wel eens behoorlijk machtig zou kunnen zijn Tot slot vind ik het leuk dat bepaalde figuren, zoals Sliske, vroeger nooit aan bod kwamen, en binnen enkele jaren kunnen uitgroeien tot één van de bekendste characters binnen het spel. Hetzelfde geldt voor bijvoorbeeld Brassica Prime.

Zeekoe: Dat hangt erg van de storyline af, vind ik. Als het quests zijn die rond goden of andere mysterieuze wezens draaien (Dragonkin, Mahjarrat …) vind ik de dialogen met deze wezens zelf het leukste. Bij andere quests waar de lore minder belangrijk is vind ik de puzzels of opdrachten het leukst. Maar over het algemeen vind ik het ontdekken van nieuwe gebieden het leukst.

Doe je quests met een guide of houd je er juist van om zelf uit te zoeken hoe het moet?
Dexter: Ik moet wel zeggen dat ik vroeger guides gebruikte, voornamelijk om te zien welke spullen ik best bij elkaar zocht, zodat ik niet heel de tijd heen en weer moet rennen voor rope of een spade. Ook voor heel lastige puzzels zoals de Elemental Workshops en Mourning Ends Part Two gebruikte ik wel een puzzel.

De laatste jaren probeer ik zoveel mogelijk zelf uit te vinden voor puzzels, maar als het echt te lang begint te duren en mijn frustratie te groot wordt, zal ik toch wel even naar een wikipagina surfen.

Frankos9: Als questliefhebber zou ik eigenlijk moeten antwoorden dat ik ze volledig zonder guide doe, maar integendeel: ik probeer de quest in eerste instantie zelf te voltooien, maar mocht dat niet lukken, dan haal ik er een questguide bij. Dat wil nog regelmatig gebeuren, vooral bij puzzels. Ik houd er niet zo van om daar heel lang mee bezig te zijn terwijl de oplossing gewoon op fansites staat. Aan de andere kant heb ik Elemental Workshop III destijds wel zonder guide voltooid, dus als ik er flink de tijd voor neem, lukt het ook wel zonder.

Afbeelding

Zeekoe: Voordat ik mijn cape had, deed ik alles met guides. Ik wou die cape namelijk zo snel mogelijk hebben en de lore interesseerde me niet echt. ‘t Was pas nadat ik de cape had dat ik echt begon te genieten van quests en het zelf uitzoeken. Dat lag misschien ook aan het feit dat voor ik de cape had er quests in overvloed waren, maar eens je alles voltooid hebt, merk je pas hoe schaars quests zijn. Achteraf gezien vind ik het wel spijtig dat ik sommige quests zo gerushed heb. Dat wil echter niet zeggen dat ik te koppig ben om op een guide te kijken als ik vastzit met een puzzel. :P

Wat is de eerste quest die je hebt afgerond en hoe vond je deze?
Dexter: Mijn eerste quest heb ik volbracht ergens de eerste weken dat ik begon te spelen in 2004. Ik vermoed dat het The Knight’s Sword was. Ik vond die Blurite Sword er echt zo fantastisch uit zien, ik MOEST en zou er één hebben. Dat is uiteindelijk ook gelukt, een paar vrienden stopten de ice giants die me aanvielen (ik was nog maar een zeer low level toen) en via droptricking kon ik een tweede blurite sword behouden voor mezelf. Ik heb deze nog steeds in mijn bank en ben Jagex echt dankbaar dat ze de graphics nog steeds niet hebben aangepast. Het is zowat het enige overgebleven ‘reliek’ van toen ik nog een klein Dexje was en mijn avontuur in RuneScape begon.

Frankos9: Dat weet ik eerlijk gezegd niet meer. Ik gok dat dat Cooks' Assistant is geweest. Waarschijnlijk heb ik die enkel uit nieuwsgierigheid naar de beloning voltooid, aangezien ik toen nog niet met nostalgie te maken had. En zeg nou zelf, die quest is nou niet bepaald indrukwekkend!

Zeekoe: Uhm Cooks Assistent veronderstel ik. :P Om eerlijk te zijn kan ik het me nauwelijks herinneren. Hoewel het leuk was om die arme kok zijn ingrediënten te gaan zoeken.

Afbeelding

Nu volgen er enkele vragen over specifieke quests... Dragon Slayer is een van de meest bekende quests en is de moeilijkste quest voor gratis spelers. Hoe heb jij deze quest ervaren?
Dexter: Ik herinner me vooral nog dat ik enorm veel moeite had met die goblin. Magic was duur om te trainen en 10K betalen was echt onmogelijk voor een arme stakker als ik. Ik heb hierdoor deze quest zeer lang links laten liggen. Toen ik de quest dan uiteindelijk volbracht, was er ook niet echt veel meer aan, Elvarg viel nogal snel dood met mijn Adamnat Battleaxe. Ja inderdaad, Adamnat, mijn Battleaxe had een spellingsfout om één of andere reden. Heb deze daarom in mijn bank bijgehouden (ik kon hem niet traden of verkopen want het spel herkende het item niet), maar hij is na een tijdje gewoon uit mijn bank verdwenen helaas.

Frankos9: Leuke quest inderdaad; vooral wanneer Elvarg (de draak) over het schip vliegt en de aanvalt opent op de route naar Crandor. Dan voel je toch wat spanning als beginnende speler. Het gevecht zelf vond ik vrij lastig, maar aangezien mijn combat niet al te laag was, heb ik deze toch doorstaan. Hedendaags is Dragon Slayer vooral nostalgie. De quest is niet meer van deze tijd, maar dat geeft niets. Nostalgie is ook erg belangrijk voor een spel. Geef de draak en het eiland hooguit wat nieuwe graphics en de quest kan weer jaren mee.

Zeekoe: Het was mijn laatste quest als F2P, ik wou geen member worden voor ik alle F2P-quests had voltooid. Ik heb het als een heel spannende quest ervaren omdat Elvarg toen een gruwelijk monster was. Ik had vooral schrik om mijn nieuwe armour te verliezen. Maar ook de rest van de quest vond ik geslaagd, zoals het rondlopen op Crandor. Ongelooflijk hoe lang dat ondertussen al geleden is eigenlijk.

Afbeelding

Een van de meer beruchte quests is... One Small Favour. Hoe vond jij deze quest eigenlijk?
Dexter: Ik snap totaal niet wat er zo erg zou zijn aan deze quest, ik vond hem leuk! Is ook zowat de enige keer dat ik naar dat Shipyard in het Westen van Karamja ben geweest. Is dat er uberhaubt nog? Alle onderdelen lagen op een wandelafstand van elkaar, dus het waren allemaal korte leuke subquests allemaal na elkaar.

Frankos9: Haha, die is toch gewoon geniaal? Ook dit is zo'n kenmerkend voorbeeld van quests die je enkel in RuneScape tegenkomt. Een quest waarbij je de frustratie van je character zelf waarneemt, gecombineerd met droge humor. Ik houd er wel van.

Here's the red mahogany you asked for.
Well, that's absolutely wonderful my friend! Many thanks!
Wait, that's it?
Look, I can see that you're quite upset about this... so here, have this.
It's a key ring, you can store some of your most valuable keys on it... helps to keep things organised!
A key ring? That's it?
Well, I only asked you to do me one small favour...


Zeekoe: Mijn broer had de quest al voltooid op zijn account en vond het vreselijk, maar ik kan me er zelf niet veel van herinneren. Volgens mij heb ik hem gewoon gerushed met een guide, zonder veel na te denken.

Afbeelding

Net als over One Small Favour zijn de meningen flink verdeeld over de quests in de Elemental Workshop-serie. Wat vond jij van deze quests?
Dexter: Ik vond ze wel wat charme hebben, maar wel enorm lastig. Daarom ook dat ik hier toch wel guides voor heb gebruikt, vooral bij EW3. Ik maak ook van elke nieuwe bar een volledige armour set. Hierdoor heb ik dus nu iets van een 60 bankspaces nu vol met allemaal verschillend gekleurde EW armour.

Frankos9: Mijn mening verschilt per quest binnen de Elemental Workshop-serie. De eerste twee quests uit deze serie vond ik grappig, maar niet echt bijzonder. Wel hangt er een mysterieuze sfeer, en daar houd ik wel van.

De derde quest, Elemental Workshop III, maakt het behoorlijk bond. Die puzzel is toch wel één van de lastigste puzzels binnen het spel. Hoewel ik niet zo van extreme puzzels houd, vond ik deze juist wel leuk. De puzzel is niet standaard en lijkt mij vrij ingewikkeld om te bedenken: tijdens de puzzel werk je echt naar het produceren van een body body (dat lees je goed) toe door het chaotische en complexe mechanisme met elkaar in verbinding te brengen. Je harde werk wordt dus uiteindelijk beloond met een eindresultaat in de vorm van een body body. Daarnaast was het destijds alweer een tijd geleden dat RuneScape een echte puzzeluitdaging kreeg. Niet zo gek, want Mod Dylan, de maker van Mourning's End Part II met de beruchte lichtpuzzel, kwam tijdelijk terug bij Jagex en kreeg de taak Elemental Workshop III te produceren. Blijkbaar had 'ie weer eens zin om RuneScape onveilig te maken met één van zijn indrukwekkende puzzels. Wie weet komt hij in de toekomst nog eens terug om Elemental Workshop V te maken? Ik gok dat veel spelers hopen van niet!

De vierde quest uit de serie vond ik ten opzichte van Elemental Workshop III tegenvallen; deze pakte véél makkelijker uit. Wel hebben we tijdens deze quest voor het eerst een 'levend wezen' gezien binnen de workshop: de automaat Da-Vi. Dat vond ik dan ook wel één van de weinige interessante aspecten binnen deze quest. De tovenaar Vitruvius zou deze automaat - volgens de boeken in de workshop - ontwikkeld hebben. Da-Vi is door Vitruvius vernoemd naar een vriend van hem, wie hoogstwaarschijnlijk Da Vinci heet. Hij zou de tekening van Da-Vi ooit geschetst hebben. Hopelijk krijgen we in de volgende quest meer over Vitrivius te weten. Ik zou het leuk vinden als we hem op een of andere onverwachte wijze tegenkomen, zoals dat ook bij Nomad tijdens Nomad's Requiem gebeurde. Niemand had toen verwacht dat hij plannen had om god te worden.

Afbeelding

Wel ben ik van mening dat ze deze questserie na vijf quests moeten beëindigen; dat is echt wel genoeg voor een serie zoals deze. Dat betekent dat er naar mijn mening nog één quest moet komen. In die quest moeten ze dan gaan vertellen hoe de kwestie in elkaar zit. Ik heb enkele jaren geleden gelezen dat ze mogelijk zeven of acht quests gingen produceren binnen deze serie. Die tijd kunnen ze naar mijn mening beter besteden aan questseries zoals de Desert, Gnomes, Penguins of Pirates. Daar zit veel meer verhaal aan vast.

Zeekoe: Ik vond het een heerlijke questserie. Voordat ik een break nam waren dat met voorsprong de geweldigste quests. Al moet ik toegeven dat ik de puzzels met een guide deed, het gevoel van die oude fabriek was fantastisch. En wetende dat je steeds dieper ging. Vlak na mijn break ben ik zelfs teruggegaan om een speciaal soort bodies te maken waar je je bar door de hele workshop moest sturen via de transportband. Daar heb ik uren aan gezeten, maar ik heb er toch ook maar mooi 1m mee gemaakt !

Een van de laatste quests, de 200e quest, was Dimension for Disaster. In deze quest probeerde Jagex spelers weer het gevoel van oude quests te geven. Hoe heb jij dit ervaren en wat vond jij van de quest?
Dexter: Dimension of Disaster was fenomenaal! Het had echt het gevoel van die oudere quests, maar was ook héél nieuw qua hoe alles zo goed samenwerkte. Heel New Varrock was prachtig gemaakt en die tasks die naast de quest verschenen waren ook superleuk om te doen. Het enige jammere vind ik was het feit dat je zo vaak de quests terug moest spelen om de rewards allemaal te kunnen krijgen. Na de 5e replay was het plezier er wel een beetje af.

Frankos9: Dat is wat mij betreft geslaagd. Ik vond Dimension of Disaster een leuke quest omdat er echt een duister sfeertje hing. Ook waren er veel verwijzingen naar eerdere quests en naar RuneScape zelf, wat als 200e quest natuurlijk niet mag missen. Zo zag je bijvoorbeeld dat Solomon gevangen zat in een glazen bol. Zoals zijn gezicht in de bol af en toe uitvergroot wordt, vind ik prachtige humor.

Ook dit betreft zo'n typische RuneScape-quest: via één van de meest bekende questfiguren uit RuneScape, Gypsy Aris, naar de omgekeerde wereld reizen, namelijk de wereld waarin de avonturier, jijzelf dus, nooit in actie bent gekomen omdat je er simpelweg niet was. Toch krijg je het voor elkaar om ook in die situatie de wereld te redden van Zemouregal, de grootste vijand van Varrock.

Afbeelding

Ik vond het wel wat minder dat je de quest vijf keer moest doen om alle beloningen te krijgen. Dat is nogal overdreven. Een quest twee keer doen is meer dan zat.

Na de quest kun je voor 200.000 zemomarks (het plaatselijke betaalmiddel) een omgekeerde party hat kopen. Dit vond ik vooral interessant doordat het de 200e quest was, wat ervoor gezorgd heeft dat ik hem ben gaan halen. Ik zie het als questfan als een soort collectors item. Het halen van de party hat was enorm veel werk, dus mocht er nog eens zoiets komen, dan weet ik niet of ik dat nog een keer zou doen, maar aangezien het om een mijlpaal gaat, vond ik het toch wel een speciaal en leuk voorwerp.

Zeekoe: Ik vond het zeker een leuke quest en de opzet was erg goed, maar toch komt de quest niet in mijn top 10. Misschien was het omdat je als maxed speler niet meer de kick hebt dat er een gevaar schuilt.

Welke quest vond jij het leukst en waarom?
Dexter: Het is zeer lastig om hier een antwoord op te geven, ik heb meerdere quests die ik geweldig vond, allemaal om wel verschillende redenen. Death of Chivalry bijvoorbeeld omwille van hoe fleshed out de hele quest wel niet is. Branches of Darkmeyer omwille van hoe Ana de gameplay en de mooie graphics van Darkmeyer heeft gebruikt. Carnillean Rising vanwege de manier waarop je zelf een quest kon samenstellen en hoe prachtig die Sewers er wel niet uit zagen. The Digsite vond ik dan weer enorm leuk omdat ik enorm veel van archeologie hield. Fate of the Gods omwille van de vele loregasms. While Guthix Sleeps uiteraard ook, omwille van de toen epische setting en het feit dat je al die kleine hints van de voorbije jaren over een steen eindelijk kunt samenbrengen, het mysterie van al die jaren werd eindelijk opgelost.

Maar mijn quest die ik het allerleukst vond is denk ik Underground Pass, heel de opgebouwde sfeer van troosteloosheid en vijandigheid was prachtig opgebouwd. Je zit in ENORME grotten waarin enge tekstjes verschijnen in je chat, alles ziet er uit als een Indiana Jones film qua gevoel. De immersie was geweldig in deze quest.

Frankos9: The Lord of Vampyrium. Alles klopt voor mij gewoon aan deze quest. Het verhaal, de graphics, de muziek, de onverwachte momenten.. Misschien vind ik deze quest ook wel zo goed omdat ik nooit had verwacht dat de Myreque-storyline, de storyline die voor mij met stipt op één staat, zo'n hoog niveau zou kunnen bereiken. Ik was altijd al enthousiast over Branches of Darkmeyer, maar vergeleken met deze quest, wordt Branches of Darkmeyer simpelweg verpletterd.

Afbeelding

De Myreque heeft gewoon een uitstekend duister en sterk verhaal. Het verhaal wordt duidelijk uitgelegd, en vooral de omgeving, Morytania, spreekt mij erg aan. Ik weet niet echt waarom, maar de sfeer die er hangt vind ik prachtig. Het verhaal van deze questserie is in ieder geval zeker een aanrader om je in te verdiepen voordat je de quests gaat spelen!

Zeekoe: Dat is een moeilijke. Ik vond een paar quests enorm goed zoals WGS, RotM, Desert Treasure, OoaK, FotG en Branches of Darkmeyer. Maar de leukste en beste quest was TWW volgens mij. Van goden was tot toen nog geen sprake en plots zit je er pal middenin. Met geweldige personages zoals de GWD-bosses die elk voor hun god opkomen, inclusief de Zaros-crew. En dan de prachtige plottwist die Sliske van het ene moment op het andere een geweldig personage maakte. Niet wetende wat je ervoor moet voelen. Blij? Verdrietig? Boos? De dood van Guthix heeft me ook echt geëmotioneerd, wat ik normaal niet snel ben.

Welke quest vond jij het lastigst en waarom?
Dexter: Lastigst te verteren was Birthright of the Dwarves. Dit had zo’n epische finale voor de Dwarf series kunnen zijn, maar was een enorme teleurstelling. Het was een trieste opeenvolging van snel wat loose ends oplossen, wat niet-logische zaken er in te gooien (heel Hreidmar’s gedrag was plots Zamorak fanatisisme) en er was enorm weinig oog voor afwerking. We hebben pas een jaar na datum post-quest dialogen gekregen en heel veel mechanics in de quests waren ofwel herbruikt of onafgewerkt. Kennith’s Concerns is gelijkaardig hierin, echt jammer.

Afbeelding

Frankos9: Ik heb het langst over de quest Nomad's Requiem gedaan. Tegenwoordig is Nomad een fluitje van een cent, maar in de begindagen vond ik Nomad zwaar pittig. Misschien kwam dat ook wel doordat ik amper geld had aangezien ik op de dag van release, 11 januari 2010, 99 Construction had gehaald. Chris heeft mij destijds nog geholpen door een godsword te lenen; daardoor lukte het uiteindelijk op 7 februari 2010 om Nomad te verslaan!

Zeekoe: Ach, ik zal het cliché er maar ingooien: Mourning's Ends Part II. Hoewel het met een guide wel meeviel, duurde het gewoon lang en was het frustrerend. Hoewel, nu ik er goed over nadenk, Lord of Vampyrium is de quest die me ‒ voor zover ik me het kan herinneren ‒ het meest heeft opgejaagd met die laatste twee draaipuzzels. Ik deed het zonder guide omdat die toen nog niet beschikbaar waren. Ik voelde me echt opgejaagd omdat de puzzels er zo simpel uitzagen en ik toch zo bleef klungelen.

Welke questlijn vond jij het leukst en waarom?
Dexter: De Mysteries of the Mahjarrat serie was natuurlijk geweldig, zeker gezien dit allemaal nogal organisch groeide tot een echt verhaal. Het is pas rond de tijd van While Guthix Sleeps dat Jagex door kreeg van wat de Mahjarrat zijn en doen. Hierdoor hadden we dus zeer verscheiden verhalen van aparte Mahjarrat gekregen met als gevolg een enorm grote lore, die daarna alleen nog verder werd uitgebreid.

De Dorgeshuun questlijn was ook een zeer belangrijke voor me, Zanik als persoon was geweldig opgebouwd en de Cave Goblins waren een zeer interessant gegeven, met de HAM en Bandos die dan hen tegen wilden werken. De serie echoot veel belangrijke thema’s uit het echte leven, zoals racisme en recht op zelfbeschikking versus de plichten die je hebt, iets dat Mod John A er bewust in stak.

Frankos9: De Myreque. Waarom dat zo is kun je lezen in de reactie op mijn favoriete quest. Wel kan ik hier nog zeggen dat ik de Elf storyline ook ontzettend leuk vond. Vooral die gang tijdens Within the Light, die geblokkeerd werd door stenen, vond ik zeer mysterieus, aangezien het de poort zou gaan zijn naar het toekomstige Prifddinas, de toenmalige meest mysterieuze stad van RuneScape. Ondertussen is het jullie nu denk ik wel duidelijk dat ik van mysterieuze thema's houd..

Afbeelding

Zeekoe: De Myreque series, hoewel EW en 6th Age ook leuk zijn. Dat waren de laatste quests die ik deed voor mijn questcape. Zelfs de eerste quests uit de serie heb ik toen pas gedaan. De lengte ervan schrok me altijd af. Maar de quests waren een voor een top. Dat geheime parcours door Meiyerditch vond ik echt geweldig en indrukwekkend. Je werd er namelijk helemaal in meegesleurd alsof je zelf lid was van de organisatie.

Wat is tot nu toe je favoriete karakter uit quests en waarom?
Dexter: Zoals hierboven aangegeven is Zanik een zeer belangrijk personage voor me, ze is als NPC denk ik het meest ontwikkeld in het spel, met een echte groei in persoonlijkheid. Daarom dat ik het zo jammer vind dat The Mighty Fall haar zomaar afschrijft als een personage dat maar wat aan een portal staat te sterven en uiteindelijk uit het spel verdwijnt. Haar potentieel was enorm als hoofd van de Godless bijvoorbeeld.

Frankos9: Vanescula Drakan, en dan vooral in haar mensenvorm. Ik vind dat ze statig overkomt en het uiterlijk van de Drakan-familie vind ik gewoon mooi. Lord Drakan had ik wel enigszins anders verwacht, maar ik ben niet teleurgesteld, hoewel ik Vanescula toch net wat meer op een vampier vind lijken dan Lowerniel.

Zeekoe: Ik wou eerst voor Azzanadra gaan, maar bij nader inzien kies ik voor Sliske. Azzanadra is gewoon geweldig omwille van zijn eeuwige trouw aan Zaros en zijn kennis over hem. Maar Sliske heeft zich sinds TWW ernorm populair gemaakt bij mij. De manier waarop hij iedereen bespeelt, inclusief de speler zelf. Je weet nooit of je hem kan vertrouwen, maar toch volg je hem in zijn spelletjes. Bovendien is hij gewoon een enorm complex personage.

Afbeelding

Wat vind jij van de ontwikkeling van quests in de laatste jaren?
Dexter: Op RuneFest is iets aangehaald wat ik al heel lang ondervind: Quests zijn echt episch qua schaal en graphics geworden. Alleen hebben ze hierdoor qua kwantiteit en soms ook diepheid van personages sterk ingeboet. Met One of a Kind probeerde Jagex terug te keren naar die oudere feel die ik leuker vond, en die feel was wel aanwezig langs een kant, maar compleet hetzelfde was het niet. Oudere quests waren vaak gewoon dingetjes die je gewoon kon tegenkomen in de echte wereld, geen instances die je alleen in de quest zelf kunt bezoeken. De developmenttijd zat vooral in de dialogen en niet in graphics. Voor mij betekenen de aangekondigde Bottlequests dus zeer veel goeds voor me.

Wat me dus ook stoorde is het aantal quests, waarvan we er nu ongeveer 6 per jaar van hebben de laatste jaren. Hierdoor werden vele andere verhalen die het waard zijn te vertellen sterk naar achter geschoven, omdat Jagex zo druk bezig is met hun drie pillars (Dragonkin, Elder Gods en Stone of Jas).

Frankos9: De laatste jaren zijn er echt te weinig quests geweest. De topjaren voor quests waren wat mij betreft toch wel 2009 en 2010. Ook vind ik dat er teveel god quests gemaakt worden; juist die variatie die je enkele jaren geleden had vond ik erg leuk, hoewel ik ook wel begrijp dat de godserie het centrale verhaal van het spel is en dat ze dat in korte tijd rap verder willen ontwikkelen. Gelukkig gaat het sinds eind vorig jaar weer de betere kant op nu Prifddinas is geopend en de Myreque ook eindelijk weer een vervolg heeft gekregen, en de plannen voor 2016 zien er ook niet slecht uit. Ik ben benieuwd!

Zeekoe: De kwaliteit over het algemeen is achteruit gegaan, vind ik. Hoewel er sommige geweldige quests bijzitten die vroegere quests overtreffen op zowat elk vlak, voelen heel wat quests gerushed om het binnen de tijd naar buiten te brengen. Ook het gevoel dat je eeuwen bezig bent met een quest zonder dat het saai wordt ‒ zoals dat bij WGS het geval was ‒ is verdwenen bij mij. Dat komt misschien omdat de nieuwere quests zich allemaal op één plaats afspelen.

Afbeelding

Als jij de volgende quest zou mogen kiezen, waar zou deze dan over gaan en hoe zou deze er in grote lijnen uitzien? Veel gevechten? Veel puzzels? Veel verhaal?
Dexter: Binnen de community sta ik wel bekend omwille van mijn sterke voorliefde voor Rite of Passage, maar wat ik ook enorm graag zou zien is een vervolg voor de Desert Series. Er zijn zoveel geweldige dingen die kunnen gedaan worden met het Pantheon en Menaphos! Dus uiteraard zou er veel aan lore bij komen kijken, ook van de Pharaoh van Menaphos, maar ook liefst een soort van boss-confrontatie. Amascut is nog steeds op vrije voeten, en gezien ze nu niet echt zo’n sterke god is, zou het interessant zijn om haar toch eindelijk eens te kunnen stoppen, of tenminste haar brein terug op orde krijgen (ze is krankzinnig geworden toen ze Mah zag op Freneskae, met alle gevolgen van dien in alle Desert Quests).

Frankos9: Ik zou heel graag weer een quest zoals Nomad's Requiem willen zien. Ik begrijp dat veel mensen quests enkel als 'lore' zien, en dat dat voor iedereen toegankelijk moet zijn, maar één combatquest moet toch echt wel kunnen. Een beetje uitdaging is gezond voor een spel; die had je vroeger ook in de vorm van Dream Mentor en later dus Nomad's Requiem.

Afbeelding

Zeekoe: Eigenlijk hoef ik daar niet over te beslissen, want de quests die ik het liefst zou zien, komen er volgend jaar ook aan als we Jagex mogen geloven. Een vervolg op FotG, en vervolg op MPD en de grote finale van de Myreque series. Beter gaat het niet worden. Al deze quests staan bekend voor hun goede verhaal; actie en puzzelen is bijzaak. Ik hoop alleen dat ze er echt werk van maken en niet rushen om aan hun questquota te komen.

Als je één dag lang een slechterik uit een quest zou mogen zijn, welke zou je dan kiezen en wat zou je dan doen? Voor het gemak nemen we aan dat ze allemaal nog in leven zijn.
Dexter: God, daar ben ik zo nu niet echt mee bezig. Misschien Bandos, omwille van zijn interessante backstory. Hij is zo vroeg gestorven, als ik hem kon zijn, zou ik hele dag mijn dagboek lezen, zodat ik meer over Bandos weet.

Frankos9: Dan kies ik voor Kerapac, de dragonkin die de drakenrace 'uitgevonden' en geproduceerd heeft, inclusief de Queen Black Dragon. Wat ik dan zou doen? Een groot drakenleger vormen en vervolgens Sir Tiffy's eeuwige rustmoment onder het genot van een kopje thee flink verstoren. :twisted: Oké, misschien ben ik niet zo'n goede questschrijver.

Afbeelding

Zeekoe: Telt Sliske als slechterik? Zo ja, dan kies ik sowieso hem, een beetje iedereen lopen te trollen en belachelijk maken ondanks dat ze krachtiger zijn dan jou moet geweldig zijn. Ik zou met de Stone of Jas naar alle goden trekken en dan voor hun neus terug wegteleporteren. Of eens op visite gaan bij de Dragonkin. Die zullen ook blij zijn om me te zien. Onderweg even stoppen bij Zaros om hem in zijn gezicht uit te lachen en tonen hoe bepalend je bent geworden.

Stel dat je in de volgende quest van de pinguïnserie wordt aangesloten op een hersenspoeler, waardoor je vijf quests volledig vergeet en deze opnieuw moet doen. Welke vijf quests zou je kiezen?
Dexter: Waarschijnlijk oudere quests, gezien ik hier niet veel meer van weet. De oudere Myreque questserie zou hier wel handig zijn.

Frankos9: Volledig vergeet? Dan weet ik ook niet meer welke ik leuk vond! Maar mocht ik dat nog wel weten: The Lord of Vampyrium, While Guthix Sleeps, Nomad's Requiem, Fairy Tale Part III en Ritual of the Mahjarrat.

Zeekoe: TWW, FotG, OoaK, WGS en RoTM. Misschien is het raar dat ik geen enkele Myreque quest neem, maar hoe sterk de quests ook mogen zijn als een geheel, individueel vind ik bovenstaande quests indrukwekkender en spannender.

Stel dat je in de volgende quest van de piratenserie opnieuw iets of iemand mag gaan "martelen", ditmaal een NPC (of speler) naar keuze. Wie of wat zou je kiezen, en vooral waarom?
Dexter: Ook weer zo’n rare vraag! Ik vind nu niet dat we mensen moeten beginnen martelen, maar Saradomin lijkt me wel een goede keuze. Steeds weer zegt hij alles in het belang van zijn volk te doen, en telkens weer maakt hij er een puintje van. Voor iemand die zich The One True God noemt en zich boven alle wetten stelt, vind ik toch wel dat we hem eens mogen martelen om hem eens duidelijk te maken dat hij toch wel eens mag gaan nadenken over zijn gedrag.

Afbeelding

Frankos9: Mi-Gor, één van de handlangers van Rabid Jack! Hij probeert al een aantal quests op rij onze plannen te saboteren. Gelukkig zonk hij aan het einde van A Clockwork Syringe, alleen zijn we nog niet van hem af.

Zeekoe: Siddy00, zonder twijfel.

Op RuneFest heeft Jagex het plan van zogeheten bottle quests onthuld. Dit zijn simpel gezegd korte en kleinere quests die aanvullend of losstaand zijn, en die vooral focussen op veel verhaal. Hoe kijk jij hier tegenaan?
Dexter: Zoals ik hierboven al heb gemeld, lijkt me dit fantastisch! Dit geeft ons veel meer kansen om de kleinere verhalen eindelijk verteld te krijgen zonder dat de ‘megaquests’ eronder lijden. Natuurlijk moeten we nog afwachten van wat voor kwaliteit ze gaan zijn, maar ik ben optimistisch hierover!

Frankos9: Klinkt goed, vooral omdat er veel te weinig non-godquests zijn geweest. Dit zou daarvoor een oplossing kunnen bieden, alleen hoop ik niet dat het quests zoals Heart of Stone gaan worden. Om eerlijk te zijn vond ik daar echt niets aan. Te weinig actie en teveel van hetzelfde. Die quest was eigenlijk enkel goed voor lore, zoals zij 'bottle quests' ook beschrijven. Ik moet het nog even zien.

Afbeelding

Zeekoe: Het helpt om meer verhalen naar buiten te krijgen in kortere tijdspannes, maar toch ben ik sceptisch. Hetgeen een quest zo uniek maakt is de interactie en de afwisseling, bottle quests zullen volgens mij beduidend minder budget krijgen waardoor sommige, zeer boeiende questseries gerushed zullen voelen.

Op RuneFest zijn ook enkele grote quests aangekondigd voor het jaar 2016: Nomad's Elegy, Ballad of the Barrows Brothers, Sliske's Endgame, Fate of the Gods 2, de Vampyre Finale, en – last but certainly not least – de quest die Andrew en Paul Gower gaan ontwikkelen! Naar welke van deze quests kijk jij het meeste uit, en waarom?
Dexter: Ik denk dat het makkelijker is te zeggen welke het minste me aantrekt, en dat lijkt me momenteel Ballad of the Barrows Brothers. De rest lijken me allemaal zeer interessant en broodnodig voor verder character development. Bij Ballad of the Barrows Brothers is dit anders, er wordt plots een “zuster” aan de Barrows Brothers toegevoegd die een zeer belangrijke rol in Sliske’s leven speelt. Deze zou de reden zijn van Sliske’s gedrag, maar ik vind dat we juist Sliske’s motivaties niet verder moeten uitdiepen, laat hem de Joker van RuneScape zijn. De man zonder plan, maar uiteindelijk dus wel het meest uitgewerkte en perverse plan, die alles tegenwerkt puur voor zijn lol. Dat is goed zo voor me, er een reden achter steken maakt hem zwakker in mijn mening.

Afbeelding

Verder kijk ik enorm uit naar Fate of the Gods 2 uiteraard, alleen heb ik schrik dat het wat té veel verhaal voor één quest wordt. Alle Mahjarrat op Freneskae, Mah die Freneskae wil vernietigen, Zaros en Zamorak die een confrontatie krijgen, het is allemaal episch, maar zou het niet beter allemaal een eigen verhaal krijgen. Mijn vrees is dat alles te hard op elkaar gepropt wordt en daardoor als geheel veel zwakker is. Het blijft de quest waar ik het meest naar uit kijk, maar ik heb er ook enorm veel schrik voor dat het de verwachtingen niet inlost.

Frankos9: Ik kijk eigenlijk naar al deze quests wel uit! Het is in ieder geval goed dat ze haast gaan maken met het beëindigen van de godenserie. Dat mag overigens ook wel, want ik heb ooit gelezen dat het zevende tijdperk in 2017 zou gaan beginnen. Het zesde tijdperk is ooit bedacht als een 3 jaar durend project.

Het meest kijk ik uit naar River of Blood, de finale van de Myreque. Ondertussen zou wel bekend moeten zijn waarom, haha. Ook vind ik het ontzettend leuk om te horen dat Andrew en Paul Gower weer eens iets voor RuneScape gaan maken. Zij zijn toch echt de grondleggers, en kennen het spel het beste. Ik ben erg benieuwd wat ze ervan gaan maken. Een leuk cadeau voor 15 jaar RuneScape!

Afbeelding

Zeekoe: Zoals ik eerder al zei: Sliske’s Endgame, FotG 2 en de Myreque finale. De quest van de gebroeders Gower is ook iets om naar uit te kijken. Het zal mooi zijn om hen terug te zien in een wereld die zij gemaakt hebben. Ook het breken van de zogeheten vierde wand staat mij wel aan.

De laatste vraag dan: heb je nog een boodschap voor spelers die overwegen voor de quest cape te gaan of hier al mee bezig zijn?
Dexter: Geniet van quests, het zijn verhalen die zijn gemaakt om je te entertainen, dus besteedt er tijd aan, lig wat achterover in je bureaustoel en absorbeer heel het verhaal. Een quest cape is gewoon een quest cape, wat verandert er als je die cape hebt? Niet echt veel, terwijl je uit de verhalen echte voldoening kan krijgen.

Frankos9: Gewoon halen! Zoals ik al eerder zei: je hebt er alleen maar profijt van, ook als je andere doelen voor ogen hebt. Als je bijvoorbeeld 99 Firemaking wil halen, kun je na The Firemaker's Curse een speciale Distraction and Diversion doen, die je wekelijks in korte tijd bakken met Firemaking XP geeft. Ook de quest zelf geeft veel XP. Ook voor andere skills zijn er veel methodes, dus waarom zou je geen quests doen? Dat kost je namelijk alleen maar tijd.

En voor de mensen die continu hun spatie intikken tijdens het questen: probeer je te verdiepen in de verhalen, dan wordt questen al een stuk aantrekkelijker. De tijd gaat veel sneller als je ergens plezier in hebt, dus hierbij de oplossing voor die eeuwigdurende quests! Graag gedaan en alvast veel succes gewenst!

Zeekoe: Zeker! Geniet van elke quest, want je doet ze maar één keer voor « de eerste keer ». Ondanks het feit dat je de quests op een ander account voor een tweede keer kan doen, het gevoel is sowieso anders.

En als je niet graag quest, gewoon rushen die handel!

Ook wil ik de mensen van de redactie bedanken om mij hiervoor te vragen, ik heb veel nostalgisch plezier beleefd aan het neerschrijven en terugdenken aan deze prachtige quests.

Tot slot
Wij bedanken Dexter, Frank en Zeekoe hartelijk voor alle tijd die ze hebben genomen om ons te helpen! Zoals je wellicht hebt ondervonden door hier onderaan aan te komen was dat zeker niet weinig :D

Ook wensen wij iedereen nog veel questplezier in de toekomst – of wat nostalgisch plezier bij het lezen van dit artikel, zoals Zeekoe het ook heeft genoemd.

Een fijne dag!
Afbeelding
Tristan
Teamleider Chat
Berichten: 12286
Lid geworden op: donderdag 29 april 2010, 15:31
RS: Wertoo4 (p2p)
Clan: Lunatip

Re: Interview met de Wise Old Man

Bericht door Tristan »

Het is goed om te zien dan in ieder geval de webmaster wél tijd heeft om een artikel te schrijven. :fluit:

En de gastschrijvers natuurlijk!
Heb je vragen over een kick/ban of heb je nog een andere opmerking over de chat? Stuur mij dan gerust een PB!
Chatregels: Waarom ben ik gekickt? | Het Lunatip topic: alle informatie over de chat | Lunatipchatter van het kwartaal

Afbeelding

"Alsof mij t boeit wat jullie kunnen missen in het team?"
"Nee, gewoon een warn erop"
--Legends
Roy Boy106
Berichten: 3511
Lid geworden op: zondag 31 mei 2009, 17:53
RS: Roy Boy106 (p2p)
Clan: Overloaded XP
Oude naam: Roytjhu106
Extra rang: RoS #1 Divination

Re: Interview met de Wise Old Man

Bericht door Roy Boy106 »

Toevallig weer bekende mensen op het forum en niet random personen...

Zou eens leuk zijn dat het random personen zijn, al is het forum account 1 week oud, niet veel heeft gepost of een vrij slecht verleden heeft gehad op Lunagang.
Dexter
Update Lounge
Berichten: 7092
Lid geworden op: vrijdag 14 mei 2010, 21:34

Re: Interview met de Wise Old Man

Bericht door Dexter »

Roy, serieus, denk je nou echt dat mensen iets willen lezen over random persoon #878912? Ik voel me uiteraard vereerd dat Siddy aan mij dacht, maar ik denk dat om over lore te spreken, je dus best inderdaad mensen neemt die veel met lore bezig zijn.
En hoe weet je of bepaalde mensen er mee bezig zijn? Omdat ze er vaak over posten en dus bekend zijn. Zowel Zeekoe als Frankos als ik doen dit. Als G4Q er nog was, had ie waarschijnlijk er ook in gestaan.

Het gaat niet om vriendjespolitiek of voortrekkerij of zo, neen, er is gewoon gekeken naar mensen waarvan geweten is dat ze er sterk mee bezig zijn. Daarom dat ik het zo'n zonde vond dat Henr niet in het Slayer artikel stond, maar ach. :p
Afbeelding
Frankos9
Ex-moderator
Berichten: 17925
Lid geworden op: zaterdag 28 juli 2007, 18:44

Re: Interview met de Wise Old Man

Bericht door Frankos9 »

Je hebt er een leuk geheel van gemaakt Sid! Ook leuk om de mening van de andere schrijvers te lezen. :D
Zeekoe
Update Lounge
Berichten: 10632
Lid geworden op: zondag 9 september 2012, 22:01
Extra rang: Winnaar screenshotcompetitie

Re: Interview met de Wise Old Man

Bericht door Zeekoe »

Zoals ik al zei, vond ik het geweldig om dit interview te (mogen) schrijven. Mooi om te zien dat het een goed geheel vormt met de intro en de plaatjes.

Ik dacht trouwens dat mijn antwoorden lang waren, maar Frank bewijst het tegendeel. 8-[
Uncolix
Berichten: 5
Lid geworden op: zaterdag 25 augustus 2012, 23:10

Re: Interview met de Wise Old Man

Bericht door Uncolix »

Roy Boy106 schreef: Toevallig weer bekende mensen op het forum en niet random personen...

Zou eens leuk zijn dat het random personen zijn, al is het forum account 1 week oud, niet veel heeft gepost of een vrij slecht verleden heeft gehad op Lunagang.
vind ik nou ook eens
Destroyable
Berichten: 50
Lid geworden op: zaterdag 27 september 2014, 17:21
RS: Robe Skirt (p2p)
Clan: Ceecs Clan
Oude naam: RedPartyhat
Extra rang: RoS #1 Herblore
Contacteer:

Re: Interview met de Wise Old Man

Bericht door Destroyable »

Roy Boy106 schreef: Toevallig weer bekende mensen op het forum en niet random personen...

Zou eens leuk zijn dat het random personen zijn, al is het forum account 1 week oud, niet veel heeft gepost of een vrij slecht verleden heeft gehad op Lunagang.
Mad dat je er weer niet instaat of hoe moet ik dit zien?

Als iemand een week of zo het account heeft aangemaakt weet je toch nog niks over diegene :S. Daarnaast vind ik het veel interessanter om te kijken en lezen over mensen die ik zo nu en dan wel eens zie of dan mensen die ik nog nooit gezien heb. Maar goed, ieder zijn mening.

Leuk artikel, ook leuk om te lezen. :D
Afbeelding
< krijgt legpiece
Afbeelding
Afbeelding
W essel
Berichten: 349
Lid geworden op: vrijdag 13 november 2009, 23:29
RS: W essel (p2p)
Clan: naabe
Oude naam: WessOwnzz

Re: Interview met de Wise Old Man

Bericht door W essel »

huh sids wanneer vind frankos quests leuk?
Afbeelding
Frankos9
Ex-moderator
Berichten: 17925
Lid geworden op: zaterdag 28 juli 2007, 18:44

Re: Interview met de Wise Old Man

Bericht door Frankos9 »

Dat is hetzelfde als zeggen dat jij altijd zuinig met je cresbots bent omgegaan. :-({|=
W essel
Berichten: 349
Lid geworden op: vrijdag 13 november 2009, 23:29
RS: W essel (p2p)
Clan: naabe
Oude naam: WessOwnzz

Re: Interview met de Wise Old Man

Bericht door W essel »

Frankos9 schreef: Dat is hetzelfde als zeggen dat jij altijd zuinig met je cresbots bent omgegaan. :-({|=
y u do this franko :'(
Afbeelding
Lars
Berichten: 1274
Lid geworden op: woensdag 7 september 2011, 21:21
RS: Sir Gareth (p2p)
Clan: Rs Addicts
Oude naam: larsjero

Re: Interview met de Wise Old Man

Bericht door Lars »

Myreque is inderdaad de beste questline :D Leuk interview.
Afbeelding
Pancho1987
Berichten: 87
Lid geworden op: maandag 28 oktober 2013, 11:21
RS: P a n c h o (p2p)
Clan: Most Wanted

Re: Interview met de Wise Old Man

Bericht door Pancho1987 »

Roy Boy106 schreef: Toevallig weer bekende mensen op het forum en niet random personen...
Nou, ik zou best wel eens een interview willen geven over een of ander onderwerp. Ik ben misschien wel niet zo heel erg bekend voor sommigen van jullie, (deels omdat ik vaak name change deed in het verleden), toch ga ik al ruim 10,5 jaar mee in de world of Runescape. En dingen van random personen lezen is ook wel eens leuk, dan altijd alleen maar de bekende personen, een beetje afwisseling dus. Niks mis mee lijkt me.
Afbeelding

MAX CAPE!: 5 september 2015
Siddy00
Berichten: 6708
Lid geworden op: dinsdag 10 april 2007, 19:32
RS: Siddy00 (p2p)
Contacteer:

Re: Interview met de Wise Old Man

Bericht door Siddy00 »

Dexter schreef:maar ik denk dat om over lore te spreken, je dus best inderdaad mensen neemt die veel met lore bezig zijn.
En hoe weet je of bepaalde mensen er mee bezig zijn? Omdat ze er vaak over posten en dus bekend zijn.
Dexter schreef:Het gaat niet om vriendjespolitiek of voortrekkerij of zo, neen, er is gewoon gekeken naar mensen waarvan geweten is dat ze er sterk mee bezig zijn.
Hier ben ik het wat interviews over specifieke onderwerpen mee eens. Ik had mensen nodig waarvan ik wist dat ze goede antwoorden zouden geven, en dan kom je inderdaad gauw terecht bij de mensen die actief met het onderwerp bezig zijn en hier regelmatig over posten. Persoonlijk zou ik het bij dit soort artikelen ook liever zo blijven doen, puur omdat je dan de garantie hebt dat je iets interessants krijgt, maar zoals ik ook al tegen Roy zei lijken de meningen hierover erg verdeeld te zijn en wordt dat meegenomen.

Om even wat te proberen (puur speculeren): zouden jullie het bijvoorbeeld zien zitten als we artikels in deze vorm (interview over een specifiek onderwerp) met mensen blijven doen die "bekend" zijn om hun kennis/mening/enthousiasme/... hierover, maar om daarnaast ook andere soorten artikels te doen met onbekendere mensen?
Afbeelding
Frankos9
Ex-moderator
Berichten: 17925
Lid geworden op: zaterdag 28 juli 2007, 18:44

Re: Interview met de Wise Old Man

Bericht door Frankos9 »

http://www.lunagang.nl/tipforum/viewtop ... 7&t=271087

Waarom zo moeilijk? :D Iedereen kan en mag iets schrijven. Mij maakt het overigens niets uit wie er geïnterviewd wordt, zolang het maar niet steeds dezelfden zijn. Volgens mij zijn wij drieën nog nooit geïnterviewd over iets voor zover ik weet, dus waar wordt er nu eigenlijk zo'n probleem van gemaakt? Juist door dit soort continue negativiteit begint dit forum in verval te raken. Overigens had ik hier qua reacties niets minder van verwacht, dus ik had al een lichte twijfel toen ik werd gevraagd, maar ik heb uiteindelijk besloten om het te schrijven voor de enkelen die hier nog wel positief zijn. Gelukkig zijn zij er ook nog.

Omdat wij iets langer op dit forum zitten worden wij dus blijkbaar voorgetrokken volgens Roy. Wees blij dat men nog wat wil schrijven of neem zelf initiatief. Ik ben benieuwd of dat het geval gaat zijn, ik gok van niet!
Joa
Berichten: 6416
Lid geworden op: donderdag 3 december 2009, 18:15

Re: Interview met de Wise Old Man

Bericht door Joa »

wanneer interviews met gespuis zoals kidtak en consoorten

deze lieve jongens mogen dan wel lief zijn maar ze zijn ook saai
Babymetal
Berichten: 25
Lid geworden op: zaterdag 17 mei 2014, 18:04
RS: Add my (p2p)
Clan: Bound Friends
Extra rang: RoS #1 Constitution, Defence, Prayer, Hunter

Re: Interview met de Wise Old Man

Bericht door Babymetal »

altijd leuk om zo van deze interviews te lezen, maar als we nou eens iedereen blij maken? doe like 3 bekenden ltf'ers en steek er dan 1 onbekende in (als die onbedende dan reageerd op de pm's ;p)
Afbeelding
Afbeelding
Siddy00
Berichten: 6708
Lid geworden op: dinsdag 10 april 2007, 19:32
RS: Siddy00 (p2p)
Contacteer:

Re: Interview met de Wise Old Man

Bericht door Siddy00 »

Een andere optie zou nog zijn om een oproep te plaatsen en om dan te kijken wie interesse hebben :)
Afbeelding
Rasmus
Moderator in Non-RS
Berichten: 4182
Lid geworden op: vrijdag 29 mei 2009, 14:00

Re: Interview met de Wise Old Man

Bericht door Rasmus »

Wat een gedoe weer om niets :')

Leuk interview, het lezen van al die quest verhalen, word ik toch wel aangezet om eindelijk ook eens de questcape te halen, nog een quest of 15, vooral veel nieuwe quest niet gedaan..
Ook leuk om jullie meningen en gedachtes over de verhalen en personages te horen, jullie denken er duidelijk dieper over na dan ik zelf doe :')
"Be yourself, everyone else is already taken"
Dexter
Update Lounge
Berichten: 7092
Lid geworden op: vrijdag 14 mei 2010, 21:34

Re: Interview met de Wise Old Man

Bericht door Dexter »

Het is dat ik voor de rest niet veel beters te doen heb in mijn leven.

Nee serieus, zo wat immersie in een andere wereld breekt de zwaarte van het echte leven wel eens.
Afbeelding
Plaats reactie