Huiswerktopic

Hier kun je praten over de dagelijkse gang van zaken.
Forumregels
In dit forumdeel wordt minder streng gemodereerd dan in andere fora, maar wees respectvol tegen elkaar.
ms9222
Berichten: 1686
Lid geworden op: woensdag 8 augustus 2007, 18:44

Huiswerktopic

Bericht door ms9222 »

Huiswerktopic

Heb je huiswerk of leerwerk maar snap je het niet? Vraag het hier. Als er uitleg wordt gegeven, het liefst met stappen erbij zodat het beter te snappen is.
Regels:
  • Geen grappen over het niveau van schoolwerk.
  • Heb je uitleg? Het liefst met genomen stappen erbij.
  • Als je een vraag hebt, is het fijn om die zo duidelijk mogelijk te stellen, ook al moet je hem snel weten en snap je het echt niet. Zo kan hij namelijk makkelijker beantwoord worden.
  • Het is niet de bedoeling dat hier complete werkstukken, boekverslagen of spreekbeurten komen te staan. Zoek je zoiets? Dan verwijs ik je door naar Scholieren.com
Succes allemaal! Ook met eventuele proefwerkweken, die ook rond deze tijd worden gehouden!
In- of uitklappen • Stukje van Silfer, die eerst de auteur was van dit topic.
Om te beginnen heb ik een toetsweek, en daar maak ik ook samenvattingen voor. Dus hier staat een kleine samenvatting van mijn eerste hoofdstuk van economie. Ik heb geen rekening gehouden met andere methodes, maar puur de formules etc uit mijn module overgetypt in een korte samenvatting. Misschien komen de formules te pas :)
Silfer schreef:De loonquote wordt berekend door; Totale loon : Nationaal inkomen x 100%
De winstquote geeft aan hoeveel procent van het nationaal inkomen winst is, hetzelfde voor huurquote.
BTW berekenen met voorbeeldje;
Product in winkel €119,- inclusief 19% BTW. Wat is exclusief BTW?
Prijs inclusief BTW = 119%
€119,- : 119 = 1
1 x 100 = 100

Als een rente 5% per jaar is, is de groeifactor 1,05. Je kan de groeifactor ook berekenen. Voorbeeldje;
€500,- op spaarrekening, na een jaar €525,-
525 : 500 = 1,05 groeifactor.

Procentuele veranderingen kan je aflezen door groeifactoren (1,03 groeifactor = stijging van 3%) maar ook door het te berekenen; Procentuele verandering = verandering : basis x 100
Procentuele verandering = (nieuw - oud) : 100 x 100

Als de politiek aangeeft dat de VVD van 25% naar 27% van de stemmen is gegaan, zijn dit geen 2%. De procentpunten zijn 2, maar de eigenlijke stijging in procenten is; (27-25) : 25 x 100 = 8%

Er wordt in de economie vaak met indexcijfers gewerkt om aan te geven hoeveel iets is veranderd. Daar gebruik je de volgende formule voor; Indexcijfer in jaar X = waarde jaar X : waarde basisjaar x 100
Het CBS houdt zich veel met indexcijfers bezig.
Voorbeeld; in 2000 zijn er 11.2M producten verkocht. In 2001 is dit 12.4M geworden. Wat is het indexcijfer van het jaar 2001, uitgaande dat 2000 het basisjaar is?
12.4 : 11.2 x 100 = 110,7

Omzetindex = afzetindex x prijsindex : 100
Voorbeeld; 105 x 108 : 100 = 113,4 omzetindex

Nominale cijfers zijn puur cijfers. Om deze te berekenen met eventuele prijsveranderingen in het jaar, corrigeer je en worden het de reële cijfers genoemd.
Voorbeeld; vraag 1.20 in het boek, bladzijde 17
Indexcijfers krijgen hetzelfde verhaal. Indexcijfer reëel inkomen = indexcijfer nominaal inkomen : indexcijfer prijspeil x 100.
CPI is de consumentenindex van een periode, berekend door het CBS. Hierbij wordt de tabel gegeven. CPI is te berekenen door elke wegingsfactor te vermenigvuldigen met prijsindex en te delen door som van wegingsfactoren. In formule bijvoorbeeld; CPI 2001 = (111x107)+(31x106,7)+(46x102.9) : 188 = CPI van 105,9

Hoofdstuk 1 vaardigheden, maak zelftoets op bladzijde 20.
VWO4 economie; LWEO Oude en Nieuwe Stijl - Vaardigheden.
Informatie opzoeken

Soms is het lastig om de juiste informatie te vinden voor een verslag of presentatie. Om het vinden van informatie wat simpeler te maken staan hier wat links van algemene sites.

Voor wetenschappelijke werken kan je gebruik maken van google scholar.

http://scholar.google.nl/

Belangrijke sites voor informatie kunnen sites van de overheid zijn.
In- of uitklappen •
Nederlandse overheidssites
Rijksoverheid: http://www.rijksoverheid.nl
rijkswaterstaat: http://www.rijkswaterstaat.nl
Water: http://www.helpdeskwater.nl
Laatst gewijzigd door Beanoodle op zondag 6 mei 2012, 18:54, 4 keer totaal gewijzigd.
In- of uitklappen • Miracle
Live like everyday is miracle
Don't let the magic flow away because then you will have no reason to live

Everyday of life will be hard
Struggle so you can break free and keep yourself alive

Afbeelding
Tim
Berichten: 13565
Lid geworden op: donderdag 21 juni 2007, 21:32

Re: Huiswerktopic

Bericht door Tim »

Misschien moet je erbij zetten welk boek en welk niveau.
prince0099
Berichten: 5052
Lid geworden op: maandag 28 mei 2007, 11:57

Re: Huiswerktopic

Bericht door prince0099 »

Dat heb ik vorig jaar allemaal al gehad, en dat was in 3 vwo :P
Afbeelding
Dankjewel i k0nijn i
19/5/13 expect us
Gebruikersavatar
Fratske
Berichten: 1053
Lid geworden op: zaterdag 21 februari 2009, 17:36
Oude naam: reser007

Re: Huiswerktopic

Bericht door Fratske »

Kan iemand me misschien even helpen met chemie?
We hebben maandag een toets over mengsels. Ik snap het wel ongeveer maar ik heb het best wel moeilijk met de verschillende soorten mengsels, De homogene en heterogene mengsels. De definitie ervan is dat je bij de homogene mengsels de verschillende bestanddelen niet kan zien en bij de heterogene mengsels wel maar als ik dan even nadenk bij wat zeep zou kunnen zijn zit ik vast...Ik weet dat het zowizo een mengsel is en geen zuivere stof maar is het nu een homogene of heterogene stof? Ik zou zeggen homogeen want ik zie de verschillende bestanddelen niet dus voor mij is het een oplossing maar bij melk zie ik de verschillende bestanddelen ook niet en toch is het een emulsie...Kan iemand me dus misschien helpen om het verschil beter te herkennen want volgens mij denk ik er gewoon té veel over na.

bedankt. :)

ps: kan iemand gewoon een paar voorbeelden van een zuivere stof geven? :P
Hondjes <3
[/color][/size]
Hamtaro
Berichten: 5653
Lid geworden op: zaterdag 30 augustus 2008, 22:40

Re: Huiswerktopic

Bericht door Hamtaro »

reser007 schreef:Kan iemand me misschien even helpen met chemie?
We hebben maandag een toets over mengsels. Ik snap het wel ongeveer maar ik heb het best wel moeilijk met de verschillende soorten mengsels, De homogene en heterogene mengsels. De definitie ervan is dat je bij de homogene mengsels de verschillende bestanddelen niet kan zien en bij de heterogene mengsels wel maar als ik dan even nadenk bij wat zeep zou kunnen zijn zit ik vast...Ik weet dat het zowizo een mengsel is en geen zuivere stof maar is het nu een homogene of heterogene stof? Ik zou zeggen homogeen want ik zie de verschillende bestanddelen niet dus voor mij is het een oplossing maar bij melk zie ik de verschillende bestanddelen ook niet en toch is het een emulsie...Kan iemand me dus misschien helpen om het verschil beter te herkennen want volgens mij denk ik er gewoon té veel over na.

bedankt. :)

ps: kan iemand gewoon een paar voorbeelden van een zuivere stof geven? :P
homgene stof: Stof waarbij de stof overal dezelfde samenstelling heeft.
Heterogene stof: Stof waarbij de stof niet overal dezelfde samenstelling heeft
Zuivere stof: Stof die maar uit 1 soort moleculen bestaat.

Dus een zuivere stof is altijd een homogene stof, want er is immers maar 1 soort molecuul. Niet zuivere stoffen kunnen beide zijn.
Water is dus geen zuivere stof want er zit H2O, CO2 en allerlei zouten in.
Zeeg
Berichten: 14917
Lid geworden op: zondag 8 november 2009, 17:44
RS: Gestopt
Contacteer:

Re: Huiswerktopic

Bericht door Zeeg »

reser007 schreef:Ik zou zeggen homogeen want ik zie de verschillende bestanddelen niet dus voor mij is het een oplossing maar bij melk zie ik de verschillende bestanddelen ook niet en toch is het een emulsie...

bedankt. :)

ps: kan iemand gewoon een paar voorbeelden van een zuivere stof geven? :P
Bij een emulsie zie je de bestandsdelen niet, omdat er dan gebruik gemaakt is van een emulgator. Neem boter als voorbeeld, dat is ook een emulsie van water en olie. Normaal gesproken mengen water en olie helemaal niet met elkaar. Daarom hebben ze nog een stof toegevoegd; een emulgator. Dat zorgt er dan voor dan voor dat de moeilijk mengbare of niet mengbare bestandsdelen toch gaan mengen. Om de stoffen te scheiden zou je dan de emulgator kapot moeten maken, dat kan door te verhitten. Want je ziet ook dat als je boter in een pan doet en het gaat verhitten, dat de boter smelt en dan komen er olie en water tevoorschijn.
In- of uitklappen • Architect van de Tetralogie
Afbeelding
Gebruikersavatar
Fratske
Berichten: 1053
Lid geworden op: zaterdag 21 februari 2009, 17:36
Oude naam: reser007

Re: Huiswerktopic

Bericht door Fratske »

oke maar onze leerkracht zegt altijd dat melk een heterogeen mengsel is dus een emulsie...Maar wat is zeep nu?
Hondjes <3
[/color][/size]
prince0099
Berichten: 5052
Lid geworden op: maandag 28 mei 2007, 11:57

Re: Huiswerktopic

Bericht door prince0099 »

Zeep is een zuivere stof.
Afbeelding
Dankjewel i k0nijn i
19/5/13 expect us
Gebruikersavatar
Fratske
Berichten: 1053
Lid geworden op: zaterdag 21 februari 2009, 17:36
Oude naam: reser007

Re: Huiswerktopic

Bericht door Fratske »

ik bedoel vloeibare zeep in zo'n busje hé. o.O , da's toch niet zuiver?
Hondjes <3
[/color][/size]
Hamtaro
Berichten: 5653
Lid geworden op: zaterdag 30 augustus 2008, 22:40

Re: Huiswerktopic

Bericht door Hamtaro »

Mwah hangt ervan af hoe je het bekijkt: Zeep is gewoon een vetzuur (dus een koolwaterstofketen met een COO- groep) met een metaalion.
Dit is eigenlijk het enige molecuul, maar in water splitst het metaalion eraf (met zoals keukenzout opgelost in water: Na+ en Cl-). Bovendien is vwijwel elke stof ''vervuild'' omdat er altijd wel kleine hoeveelheden van andere stoffen in zitten.

Ik denk dat het wel als een zuivere stof kunt beschouwen zolang het niet in water zit.
Robert bier
Berichten: 2764
Lid geworden op: maandag 10 maart 2008, 17:02

Re: Huiswerktopic

Bericht door Robert bier »

Zelf heb ik aankomende week toetsweek, en zal vooral blij zijn wanneer het voorbij is. :)
.
Afbeelding
Gebruikersavatar
Fratske
Berichten: 1053
Lid geworden op: zaterdag 21 februari 2009, 17:36
Oude naam: reser007

Re: Huiswerktopic

Bericht door Fratske »

gl robert

Toegevoegd na 4 uur en 18 minuten:
Hamtaro schreef:
reser007 schreef:Kan iemand me misschien even helpen met chemie?
We hebben maandag een toets over mengsels. Ik snap het wel ongeveer maar ik heb het best wel moeilijk met de verschillende soorten mengsels, De homogene en heterogene mengsels. De definitie ervan is dat je bij de homogene mengsels de verschillende bestanddelen niet kan zien en bij de heterogene mengsels wel maar als ik dan even nadenk bij wat zeep zou kunnen zijn zit ik vast...Ik weet dat het zowizo een mengsel is en geen zuivere stof maar is het nu een homogene of heterogene stof? Ik zou zeggen homogeen want ik zie de verschillende bestanddelen niet dus voor mij is het een oplossing maar bij melk zie ik de verschillende bestanddelen ook niet en toch is het een emulsie...Kan iemand me dus misschien helpen om het verschil beter te herkennen want volgens mij denk ik er gewoon té veel over na.

bedankt. :)

ps: kan iemand gewoon een paar voorbeelden van een zuivere stof geven? :P
homgene stof: Stof waarbij de stof overal dezelfde samenstelling heeft.
Heterogene stof: Stof waarbij de stof niet overal dezelfde samenstelling heeft
Zuivere stof: Stof die maar uit 1 soort moleculen bestaat.

Dus een zuivere stof is altijd een homogene stof, want er is immers maar 1 soort molecuul. Niet zuivere stoffen kunnen beide zijn.
Water is dus geen zuivere stof want er zit H2O, CO2 en allerlei zouten in.
Zeegelaar schreef:
reser007 schreef:Ik zou zeggen homogeen want ik zie de verschillende bestanddelen niet dus voor mij is het een oplossing maar bij melk zie ik de verschillende bestanddelen ook niet en toch is het een emulsie...

bedankt. :)

ps: kan iemand gewoon een paar voorbeelden van een zuivere stof geven? :P
Bij een emulsie zie je de bestandsdelen niet, omdat er dan gebruik gemaakt is van een emulgator. Neem boter als voorbeeld, dat is ook een emulsie van water en olie. Normaal gesproken mengen water en olie helemaal niet met elkaar. Daarom hebben ze nog een stof toegevoegd; een emulgator. Dat zorgt er dan voor dan voor dat de moeilijk mengbare of niet mengbare bestandsdelen toch gaan mengen. Om de stoffen te scheiden zou je dan de emulgator kapot moeten maken, dat kan door te verhitten. Want je ziet ook dat als je boter in een pan doet en het gaat verhitten, dat de boter smelt en dan komen er olie en water tevoorschijn.
prince0099 schreef:Zeep is een zuivere stof.
Hamtaro schreef:Mwah hangt ervan af hoe je het bekijkt: Zeep is gewoon een vetzuur (dus een koolwaterstofketen met een COO- groep) met een metaalion.
Dit is eigenlijk het enige molecuul, maar in water splitst het metaalion eraf (met zoals keukenzout opgelost in water: Na+ en Cl-). Bovendien is vwijwel elke stof ''vervuild'' omdat er altijd wel kleine hoeveelheden van andere stoffen in zitten.

Ik denk dat het wel als een zuivere stof kunt beschouwen zolang het niet in water zit.
thx voor de hulp :)
Hondjes <3
[/color][/size]
Chris
Ex-moderator
Berichten: 17442
Lid geworden op: maandag 20 augustus 2007, 11:13
RS: Z dragon999 (p2p)

Re: Huiswerktopic

Bericht door Chris »

Moet morgen een Xhtml toets herkansen. Maar ik zou het graag nog even willen oefenen, weet iemand hiervoor een goede website?
Afbeelding
~Completionist cape owner since 21-07-2013~
~Max cape owner since 23-09-2011~
Afbeelding
Het_Eendje
Adviseur
Berichten: 1315
Lid geworden op: zondag 11 december 2005, 9:03
RS: Het_Eendje (OSRS)
Clan: Lunagang
Contacteer:

Re: Huiswerktopic

Bericht door Het_Eendje »

Waarom leren jullie nog iets over xhtml? Ik dacht dat xhtml in de prullenbak is gegooid door W3C en het W3C gewoon verdergaat met HTML 5.
Afbeelding
Ron
Berichten: 9455
Lid geworden op: maandag 4 februari 2008, 15:56
RS: Gestopt
Oude naam: Beat My 10Hp

Re: Huiswerktopic

Bericht door Ron »

Heeft iemand een site voor antwoorden van M&O in balans, werkboek 2?
Tasmosuth
Berichten: 1396
Lid geworden op: maandag 26 december 2005, 17:03
RS: Gestopt

Re: Huiswerktopic

Bericht door Tasmosuth »

Ron schreef:Heeft iemand een site voor antwoorden van M&O in balans, werkboek 2?
Die zoek ik ook, maar ze staan volgensmij niet op internet. :(

Morgen tot volgende week maandag toetsweek.
Morgen economie, stomme Keynesiaanse model. :x
Afbeelding
MrSenne
Berichten: 17974
Lid geworden op: maandag 14 mei 2007, 16:12

Re: Huiswerktopic

Bericht door MrSenne »

Wie kan me helpen met Fysica?

Een steen valt van een torengebouw met een hoogte van 101m. Met welke snelheid komt de steen op de grond?
SkyTeam
Berichten: 7475
Lid geworden op: vrijdag 1 januari 2010, 20:38
Oude naam: Worldliner

Re: Huiswerktopic

Bericht door SkyTeam »

Ksnap er helemaal niets meer van. Wanneer gebruik je der die of das voor een zelfstandignaamwoord?
Gast

Re: Huiswerktopic

Bericht door Gast »

Verwijderd
SkyTeam
Berichten: 7475
Lid geworden op: vrijdag 1 januari 2010, 20:38
Oude naam: Worldliner

Re: Huiswerktopic

Bericht door SkyTeam »

Kbedoel vooral de standaard regeltjes. Zoals dat je die gebruikt voor een zelfstandignaamwoord die eindigt op een klinker. Kzit toch pas in de 2e.
Plaats reactie