Het Darts Topic

Hier kun je praten over de dagelijkse gang van zaken.
Forumregels
In dit forumdeel wordt minder streng gemodereerd dan in andere fora, maar wees respectvol tegen elkaar.
Hugo Baws
Berichten: 542
Lid geworden op: maandag 14 december 2009, 19:57
RS: Hugo Baws (p2p)
Oude naam: I Hugo I

Het Darts Topic

Bericht door Hugo Baws »

Met net het WK Darts achter de rug leek het me een leuk om het Darts Topic te openen.

Inhoud:
- Hoe werkt Darts?
- Wat is wat?
- Het "Dartwereldje"
- Toernooi programma

Hoe werkt Darts?
Het idee is erg simpel, je gooit met pijltjes (3 per beurt) op een Dartbord (Die 173 cm hoog hangt en 227 cm ver hangt). Er zijn meerdere vakken waarin je kan scoren, al vakken zijn verschillende punten waard. Ze varieren van 1 tot en met 20.
Afbeelding
Er zijn drie ringen over de vakken getrokken. De buitenste ring is de Dubbel-Ring, als je hier een pijl in gooit krijg je het tweevoudige van het punten aantal van het gegooide vak. De middelste Ring is de Triple-Ring, wanneer je daar een pijl in weet te werken ontvang je het drievoudige van het originele punten aantal van het vak. Het kleinste ringetje om het rode rondje is de Bull, wanneer je deze raakt ontvang je 25 punten. Het rode rondje in het midden is de Bull's Eye, wanneer je dit kleine vakje raakt krijg je 50 punten.

Je begint met 501 punten. Deze 501 moet je precies op 0 krijgen. Het moet dus niet -4 zijn, maar precies 0. De scores die je krijgt trek je van de 501 af, dus als je 96 gooit begin je de volgende beurt op 405. Degene die als eerste zijn 501 naar 0 weet te krijgen wint de Leg. Een pot kan tot een bepaald aantal Legs of Sets (Er gaan 3 Legs in één Set) gaan. Degene die het eerst zijn benodigde aantal Legs of Sets heeft wint.

Er is echter nog één belangrijke eis. De laatste pijl die je gooit om op de nul te komen moet in de Dubbel-Ring of de Bull's Eye gegooit zijn. Dus stel je moet nog 24 uitgooien, dan mag je niet eerst 4 en dan 20 gooien. Dan moet je bijvoorbeeld Dubbel 12 of 4 - Dubbel 10 gooien.

Wat is wat?
Er zijn veel Dart-termen, hier heb je het gros op een rijtje:

Arrow: De pijl, bestaat uit de Point, Barrel, Shaft en Flight. Een pijl mag maximaal 50 gram wegen en 30,5 cm lang zijn.
Point / Punt: Het uiteinde van de pijl, deze zorgt ervoor dat je pijl in het bord blijft zitten.
Barrel: De barrel is het handvat van de pijl. Ook bepaald hij het gewicht van de pijl. Bestaat een vele vormen en maten.
Shaft: De shaft is het verlengstuk van de pijl. Deze verbind ook de barrel en de flight.
Flight: De flight is de stabilisator van de pijl. Hij heeft meestal vier vleugels.
Afbeelding
Board / Bord: Het Dartbord
Ockey: Hetgene dat de afstand van de staplaats naar het bord aangeeft. Meestal heeft deze een verhoging waar je je voet tegen aan kunt zetten. 237 cm afstand.
Judge: Degene die langs het dartbord staat, de scores optelt en omroept wat de darter gegooid heeft.
"180!": Het maximale wat er gegooid kan worden (Alle drie de pijlen in de Triple 20).
9 - Darter: De leg met 9 pijlen (In drie beurten) uitgooien. De bekendste manier is 180 (3x Triple 20) + 180 (3x Triple 20) + 141 (Triple 20 + Triple 19 + Dubbel 12).
In- of uitklappen • Twee maal een 9 Darter in één pot van Phil Taylor (Tegen James Wade)


Het "Dartwereldje"
Laat ik over een ding duidelijk zijn. Darten is een show/kroeg-sport. Toch is het niet makkelijk; precisie, rekenen en je niet laten opfokken (Door publiek of tegenstander) zijn allemaal een vereiste. Darten als Showsport komt vooral aan het begin naar voren. De opkomsten zijn altijd vol met muziek, uitsloverig gedrag en mooie dames.
In- of uitklappen • Rustige Walk-on: Arian "The Jackpot" Lewis

In- of uitklappen • Walk-on's van Paul Nicholson (De meest arrogante speler ooit) en Phil Taylor (De beste speler ooit)

Er is ook een wereldwijde Ranking van alle top-Darters. Ik kan helaas nog geen up-to-date lijst vinden. In iedergeval is Phil Taylor nummer 1. Adrian Lewis, die gisteren (2 Januari) voor de tweede keer op rij wereld kampioen is geworden, is nummer 2. James Wade op 3, Gary Anderson op 4, Simon Whitlock op 5, Mark Webster 6 en Andy Hamilton op 7 (Voor het WK stond ie op 17!). De hoogst genoteerde Nederlander is Raymond van Barneveld, daarna Vincent van der Voort.

Toernooi Programma

-Lakeside 2012: 7 Januari / 15 Januari

-2012 PDC Premier League: 9 Februari / 17 Mei (Alleen in het weekend)



Praat mee over Darten! Vertel wie je favoriete spelers zijn, of je zelf wel eens een pijltje gooit, of je het uberhaupt leuk vind? Brand los!
Laatst gewijzigd door Hugo Baws op dinsdag 3 januari 2012, 13:07, 1 keer totaal gewijzigd.
Bedankt Verhaert3 <3
Afbeelding
i k0nijn i
Ex-moderator
Berichten: 32871
Lid geworden op: dinsdag 28 maart 2006, 13:21
Extra rang: Ex-moderator Grafisch

Re: Het Darts Topic

Bericht door i k0nijn i »

Ik denk niet dat hier super veel animo voor is, maar goed. :P Ik geloof dat een Belg de kwartfinale haalde dit jaar?
Vroeger had ik een zo'n elektronisch dartsspel, dat in het Frans was. :') Het enige dat ik er uiteindelijk mee deed is mijn getallen leren. xD
Afbeelding
Hugo Baws
Berichten: 542
Lid geworden op: maandag 14 december 2009, 19:57
RS: Hugo Baws (p2p)
Oude naam: I Hugo I

Re: Het Darts Topic

Bericht door Hugo Baws »

i k0nijn i schreef: Ik denk niet dat hier super veel animo voor is, maar goed. :P Ik geloof dat een Belg de kwartfinale haalde dit jaar?
Vroeger had ik een zo'n elektronisch dartsspel, dat in het Frans was. :') Het enige dat ik er uiteindelijk mee deed is mijn getallen leren. xD
Achja, misschien is er iemand die zich (Naast mij) voor darten intreseert. xD
Ja, de Belg Kim Huybrechts kwam bij de laatste 8.
Elektronisch vind ik maar niks. :x
Bedankt Verhaert3 <3
Afbeelding
W3 Str You
Berichten: 3269
Lid geworden op: woensdag 12 november 2008, 17:15
RS: Snoop D 0 GG (OSRS)
Oude naam: W3 Pl0x You

Re: Het Darts Topic

Bericht door W3 Str You »

Aantal partijen gevolgt op de tv, vind het wk altijd wel interessant =].
Afbeelding
i k0nijn i
Ex-moderator
Berichten: 32871
Lid geworden op: dinsdag 28 maart 2006, 13:21
Extra rang: Ex-moderator Grafisch

Re: Het Darts Topic

Bericht door i k0nijn i »

Hugo Baws schreef:
i k0nijn i schreef: Ik denk niet dat hier super veel animo voor is, maar goed. :P Ik geloof dat een Belg de kwartfinale haalde dit jaar?
Vroeger had ik een zo'n elektronisch dartsspel, dat in het Frans was. :') Het enige dat ik er uiteindelijk mee deed is mijn getallen leren. xD
Achja, misschien is er iemand die zich (Naast mij) voor darten intreseert. xD
Ja, de Belg Kim Huybrechts kwam bij de laatste 8.
Elektronisch vind ik maar niks. :x
Ik was toen 6 of 7, dus veel maakte mij dat toen niet uit. De enige momenten waarop ik nu nog darts is op café als we echt niets anders te doen hebben. :')
Afbeelding
lieven_
Berichten: 2158
Lid geworden op: vrijdag 31 december 2010, 22:28

Re: Het Darts Topic

Bericht door lieven_ »

Op cafe speel ik altijd met vrienden cricket.
Afbeelding
NLsk1ll3rNL
Berichten: 3162
Lid geworden op: vrijdag 8 januari 2010, 20:43
RS: SmexySword (p2p)
Clan: LunaTip

Re: Het Darts Topic

Bericht door NLsk1ll3rNL »

ik dart zelf :P net goed 3 jaar ofzo al
en heb al wel eens wat gewonnen bij de amateurs ;P maar het is echt niet zo makkelijk als wat het lijkt.
Afbeelding
http://www.minecraft4free.com/?id=8211545klik als u mij lief vind (A)
The Beast of Terror
Berichten: 5224
Lid geworden op: dinsdag 10 juni 2008, 18:48
Clan: furys clan

Re: Het Darts Topic

Bericht door The Beast of Terror »

Ligt het aan mij of is het niveau enorm gedaald?
Wat ik me nog herinner van wat ik keek in groep 8 waren die scores van 41 of 45 echt misschien één keer per partij en waren de scoren echt bijna altijd over de honderd en ik keek gisteren de finale en vond het best slecht vergeleken met de finale taylor - van Barneveld.
Arjan10
Berichten: 5809
Lid geworden op: zaterdag 15 november 2008, 18:57

Re: Het Darts Topic

Bericht door Arjan10 »

Vroeger veel gespeeld, maar nu is het denk al 3 of 4 jaar geleden xD
NLsk1ll3rNL
Berichten: 3162
Lid geworden op: vrijdag 8 januari 2010, 20:43
RS: SmexySword (p2p)
Clan: LunaTip

Re: Het Darts Topic

Bericht door NLsk1ll3rNL »

beastofterror schreef: Ligt het aan mij of is het niveau enorm gedaald?
Wat ik me nog herinner van wat ik keek in groep 8 waren die scores van 41 of 45 echt misschien één keer per partij en waren de scoren echt bijna altijd over de honderd en ik keek gisteren de finale en vond het best slecht vergeleken met de finale taylor - van Barneveld.
klopt dit wk is echt heel vaak 5 gegooid alsof de 20 kleiner was :P
Afbeelding
http://www.minecraft4free.com/?id=8211545klik als u mij lief vind (A)
Hidde
Berichten: 7184
Lid geworden op: donderdag 21 augustus 2008, 13:27

Re: Het Darts Topic

Bericht door Hidde »

Ben blij de lewis de finale gewonnen heeft dit jaar! :).
Wade had het mooi verpest tegen lewis xD.
NLsk1ll3rNL
Berichten: 3162
Lid geworden op: vrijdag 8 januari 2010, 20:43
RS: SmexySword (p2p)
Clan: LunaTip

Re: Het Darts Topic

Bericht door NLsk1ll3rNL »

Hidde schreef: Ben blij de lewis de finale gewonnen heeft dit jaar! :).
Wade had het mooi verpest tegen lewis xD.
ik had het Michael van Gerwen gegund maarja mocht niet baten :(
Afbeelding
http://www.minecraft4free.com/?id=8211545klik als u mij lief vind (A)
Hugo Baws
Berichten: 542
Lid geworden op: maandag 14 december 2009, 19:57
RS: Hugo Baws (p2p)
Oude naam: I Hugo I

Re: Het Darts Topic

Bericht door Hugo Baws »

NLsk1ll3rNL schreef:
Hidde schreef: Ben blij de lewis de finale gewonnen heeft dit jaar! :).
Wade had het mooi verpest tegen lewis xD.
ik had het Michael van Gerwen gegund maarja mocht niet baten :(
Ik vind van Gerwen een beetje een rare jongen. Ik had vooraf mijn geld ingezet op Wade. Was wel goed kut dat ie zo verloor tegen Lewis.
Bedankt Verhaert3 <3
Afbeelding
NLsk1ll3rNL
Berichten: 3162
Lid geworden op: vrijdag 8 januari 2010, 20:43
RS: SmexySword (p2p)
Clan: LunaTip

Re: Het Darts Topic

Bericht door NLsk1ll3rNL »

Hugo Baws schreef:
NLsk1ll3rNL schreef:
Hidde schreef: Ben blij de lewis de finale gewonnen heeft dit jaar! :).
Wade had het mooi verpest tegen lewis xD.
ik had het Michael van Gerwen gegund maarja mocht niet baten :(
Ik vind van Gerwen een beetje een rare jongen. Ik had vooraf mijn geld ingezet op Wade. Was wel goed **** dat ie zo verloor tegen Lewis.
ik had me geld op Dave Chisnall gezet omdat hij toch beter ging gooien maar ja dat mocht ook niet baten.
Afbeelding
http://www.minecraft4free.com/?id=8211545klik als u mij lief vind (A)
Hugo Baws
Berichten: 542
Lid geworden op: maandag 14 december 2009, 19:57
RS: Hugo Baws (p2p)
Oude naam: I Hugo I

Re: Het Darts Topic

Bericht door Hugo Baws »

NLsk1ll3rNL schreef:
Hugo Baws schreef:
NLsk1ll3rNL schreef:
Hidde schreef: Ben blij de lewis de finale gewonnen heeft dit jaar! :).
Wade had het mooi verpest tegen lewis xD.
ik had het Michael van Gerwen gegund maarja mocht niet baten :(
Ik vind van Gerwen een beetje een rare jongen. Ik had vooraf mijn geld ingezet op Wade. Was wel goed **** dat ie zo verloor tegen Lewis.
ik had me geld op Dave Chisnall gezet omdat hij toch beter ging gooien maar ja dat mocht ook niet baten.
Chisnall gooide zoo slecht tegen Hamilton :p. Opmerkelijk omdat ie wel van Taylor had gewonnen.
Bedankt Verhaert3 <3
Afbeelding
Gebruikersavatar
Canon_nl3
Berichten: 3614
Lid geworden op: zaterdag 14 oktober 2006, 23:54

Re: Het Darts Topic

Bericht door Canon_nl3 »

Wel helemaal gevolgd, maar verder heb ik er niks mee :).
Afbeelding
Afbeelding
Overtreder
Berichten: 1127
Lid geworden op: zaterdag 1 september 2007, 18:30
RS: Overtreder (p2p)
Clan: Andreaa
Oude naam: Blopper40

Re: Het Darts Topic

Bericht door Overtreder »

Leuk topic. Darten is een van mijn hobby's. Speel het zo'n 4jaar.
Staat trouwens Van der Voort niet boven Co Stompè?
Afbeelding
Hugo Baws
Berichten: 542
Lid geworden op: maandag 14 december 2009, 19:57
RS: Hugo Baws (p2p)
Oude naam: I Hugo I

Re: Het Darts Topic

Bericht door Hugo Baws »

Overtreder schreef: Leuk topic. Darten is een van mijn hobby's. Speel het zo'n 4jaar.
Staat trouwens Van der Voort niet boven Co Stompè?
Even opzoeken ;)
Bedankt Verhaert3 <3
Afbeelding
NLsk1ll3rNL
Berichten: 3162
Lid geworden op: vrijdag 8 januari 2010, 20:43
RS: SmexySword (p2p)
Clan: LunaTip

Re: Het Darts Topic

Bericht door NLsk1ll3rNL »

Bij een negendarter worden meestal in de eerste twee beurten 180'ers gegooid, zodat er een score van 141 (501 - 360) overblijft. Hieronder staan de meest voorkomende manieren voor het finishen van deze 141. De volgorde van deze laatste drie darts kan iets verschillen, maar de laatste worp moet wel altijd een dubbel of bull's eye zijn. Meestal wordt de eerste methode gebruikt.
triple 20 (60) - triple 19 (57) - dubbel 12 (24)
triple 20 (60) - triple 17 (51) - dubbel 15 (30)
triple 20 (60) - triple 15 (45) - dubbel 18 (36)
triple 18 (54) - triple 17 (51) - dubbel 18 (36)
Het is ook mogelijk om met 9 pijlen 501 uit te gooien door drie maal 167 punten te gooien (triple 20 - triple 19 - bull's eye). Gezien de extreme moeilijkheidsgraad is dit, voor zover bekend, tijdens wedstrijden nooit geprobeerd. Deze methode wordt wel de ultieme negendarter genoemd.
Op 8 oktober 2011 gooide de Noord-Ier Brendan Dolan tijdens de World Grand Prix in Ierland in de halve finale tegen James Wade een 9-darter. Dit was een zeer speciale omdat tijdens de World Grand Prix de speciale regel geldt dat de score niet alleen gesloten, maar ook geopend moet worden met een dubbel. Hij opende met dubbel 20, triple 20 en triple 20, vervolgde met een 180 en gooide uit met triple 20, triple 17 en bullseye. Het was de eerste keer dat iemand op televisie zo een 9-darter gooide

tis wel ff gekopieerd maarja er zijn mer manieren 501 in 3 beurten uit te gooien
Afbeelding
http://www.minecraft4free.com/?id=8211545klik als u mij lief vind (A)
Hugo Baws
Berichten: 542
Lid geworden op: maandag 14 december 2009, 19:57
RS: Hugo Baws (p2p)
Oude naam: I Hugo I

Re: Het Darts Topic

Bericht door Hugo Baws »

NLsk1ll3rNL schreef:
In- of uitklappen •
Bij een negendarter worden meestal in de eerste twee beurten 180'ers gegooid, zodat er een score van 141 (501 - 360) overblijft. Hieronder staan de meest voorkomende manieren voor het finishen van deze 141. De volgorde van deze laatste drie darts kan iets verschillen, maar de laatste worp moet wel altijd een dubbel of bull's eye zijn. Meestal wordt de eerste methode gebruikt.
triple 20 (60) - triple 19 (57) - dubbel 12 (24)
triple 20 (60) - triple 17 (51) - dubbel 15 (30)
triple 20 (60) - triple 15 (45) - dubbel 18 (36)
triple 18 (54) - triple 17 (51) - dubbel 18 (36)
Het is ook mogelijk om met 9 pijlen 501 uit te gooien door drie maal 167 punten te gooien (triple 20 - triple 19 - bull's eye). Gezien de extreme moeilijkheidsgraad is dit, voor zover bekend, tijdens wedstrijden nooit geprobeerd. Deze methode wordt wel de ultieme negendarter genoemd.
Op 8 oktober 2011 gooide de Noord-Ier Brendan Dolan tijdens de World Grand Prix in Ierland in de halve finale tegen James Wade een 9-darter. Dit was een zeer speciale omdat tijdens de World Grand Prix de speciale regel geldt dat de score niet alleen gesloten, maar ook geopend moet worden met een dubbel. Hij opende met dubbel 20, triple 20 en triple 20, vervolgde met een 180 en gooide uit met triple 20, triple 17 en bullseye. Het was de eerste keer dat iemand op televisie zo een 9-darter gooide
tis wel ff gekopieerd maarja er zijn mer manieren 501 in 3 beurten uit te gooien
Ik heb alleen de meestgebruikte manier genoteerd ;)

Toegevoegd na 1 minuten:

Vincent van der Voort is inderdaad hoger genoteerd dan Co. Aangepast!
Bedankt Verhaert3 <3
Afbeelding
Plaats reactie