Festivals & Concerten

Hier kun je praten over de dagelijkse gang van zaken.
Forumregels
In dit forumdeel wordt minder streng gemodereerd dan in andere fora, maar wees respectvol tegen elkaar.
Daan
Bouillonblokje
Berichten: 40369
Lid geworden op: zaterdag 18 april 2009, 17:26

Re: Festivals & Concerten

Bericht door Daan »

Bearserk schreef: woensdag 25 oktober 2017, 20:26 https://en.wikipedia.org/wiki/Amen_break
:wub:
Bearserk
Zuipschuit
Berichten: 9085
Lid geworden op: dinsdag 31 juli 2012, 16:13
RS: Gestopt

Re: Festivals & Concerten

Bericht door Bearserk »

eindelijk iets waar we het over eens zijn
Afbeelding
Ruthless
Berichten: 15288
Lid geworden op: vrijdag 8 juni 2012, 16:39
RS: V I T T U N (OSRS)
Extra rang: Pechvogel

Re: Festivals & Concerten

Bericht door Ruthless »

https://www.youtube.com/watch?v=dVyJcxY9Oe4

dit is toch best wel flink chill
Silfer, kom alsjeblieft terug. We missen je allemaal heel erg. :cry:
Melliw Naj
Berichten: 9372
Lid geworden op: zaterdag 19 november 2011, 21:40

Re: Festivals & Concerten

Bericht door Melliw Naj »

https://www.youtube.com/watch?v=KsFpUJSCpzs

Dit is goede achtergrond muziek. Zet het vaak op als ik werk.
Aphex
Berichten: 3806
Lid geworden op: vrijdag 28 november 2014, 16:14
Oude naam: linkerteelbal

Re: Festivals & Concerten

Bericht door Aphex »

Waarom reageren jullie uberhaupt nog op Amnesia lol

Toegevoegd na 51 seconden:
Daan schreef: woensdag 25 oktober 2017, 20:28
Bearserk schreef: woensdag 25 oktober 2017, 20:26 https://en.wikipedia.org/wiki/Amen_break
:wub:
rt

Toegevoegd na 1 minuut en 38 seconden:
Volture geeft ook wel goed voorbeeld van hersenloze ''techno'' tho
Do I have a life, or am I just living?
Amnesia
Berichten: 8634
Lid geworden op: maandag 3 augustus 2009, 18:08

Re: Festivals & Concerten

Bericht door Amnesia »

Volture schreef: woensdag 25 oktober 2017, 20:21 Hardcore heeft 4 minuten lang en in elk nummer dezelfde synths zitten tho kek

Toegevoegd na 8 seconden:
Vind al die hardcore zooi maar cheesy as shit
Synths? :-s
Afbeelding
Volture
Last one standing
Berichten: 15063
Lid geworden op: woensdag 14 december 2005, 13:31

Re: Festivals & Concerten

Bericht door Volture »

Amnesia schreef: woensdag 25 oktober 2017, 22:10
Volture schreef: woensdag 25 oktober 2017, 20:21 Hardcore heeft 4 minuten lang en in elk nummer dezelfde synths zitten tho kek

Toegevoegd na 8 seconden:
Vind al die hardcore zooi maar cheesy as shit
Synths? :-s
Zat ff aan hardstyle te denken, my bad

Toegevoegd na 11 seconden:
Maar mn punt blijft :^)
Afbeelding
Amnesia
Berichten: 8634
Lid geworden op: maandag 3 augustus 2009, 18:08

Re: Festivals & Concerten

Bericht door Amnesia »

Dafuck zijn synths
Afbeelding
Volture
Last one standing
Berichten: 15063
Lid geworden op: woensdag 14 december 2005, 13:31

Re: Festivals & Concerten

Bericht door Volture »

Aphex schreef: woensdag 25 oktober 2017, 21:27 Volture geeft ook wel goed voorbeeld van hersenloze ''techno'' tho
Ja maar da was omdat Daan zei dat alle techno tam was lel

Toegevoegd na 7 seconden:
Amnesia schreef: woensdag 25 oktober 2017, 22:14 Dafuck zijn synths
ben je mongie
Afbeelding
Amnesia
Berichten: 8634
Lid geworden op: maandag 3 augustus 2009, 18:08

Re: Festivals & Concerten

Bericht door Amnesia »

Sorry dat ik geen diepe termen wat betreft muziek ken lol
Afbeelding
Volture
Last one standing
Berichten: 15063
Lid geworden op: woensdag 14 december 2005, 13:31

Re: Festivals & Concerten

Bericht door Volture »

>synth
>diepe term
Ben je aan t trollen bruurske

Toegevoegd na 2 minuten en 44 seconden:
Vanaf 1:38 blijft zo fijn he

https://soundcloud.com/vinyladdictif/dentis-skank-hunt
Afbeelding
Amnesia
Berichten: 8634
Lid geworden op: maandag 3 augustus 2009, 18:08

Re: Festivals & Concerten

Bericht door Amnesia »

denk als je 80% vraagt wattefuck synths zijn dat je een idk antwoord krijgt maat
Afbeelding
Volture
Last one standing
Berichten: 15063
Lid geworden op: woensdag 14 december 2005, 13:31

Re: Festivals & Concerten

Bericht door Volture »

Eerder 20%
Afbeelding
Aron

Re: Festivals & Concerten

Bericht door Aron »

Synthesizer

Trautonium, 1928

De Minimoog

De Maplin 5600-synthesizer, een doe-het-zelf-pakket
Een synthesizer is een elektronisch muziekinstrument dat klanken en geluiden kunstmatig (meestal elektronisch) opwekt. Met een synthesizer is het mogelijk het op te wekken geluid vergaand te beïnvloeden, zodat nieuwe, nog niet bestaande klanken gemaakt kunnen worden. Ook kunnen sommige synthesizers de klanken van reeds bestaande (akoestische) instrumenten, bijna perfect nabootsen (bijvoorbeeld piano of orgel).

De uitvinding van de synthesizer is een belangrijke revolutie geweest in de muziekwereld. De synthesizer is een van de meest veelzijdige instrumenten ter wereld vanwege het groot aantal mogelijke klankkleuren dat ermee gemaakt kan worden. Muziekgenres als trance, dance, synthpop, electro, elektronische muziek, techno, trap, house etc. zouden zonder de uitvinding van de synthesizer nooit ontstaan zijn.

Veel synthesizers hebben een eigen toetsenbord of klavier, maar dat is niet altijd het geval. Er bestaan ook synthesizer-'modules' of soundmodule zonder toetsenbord die via een extern (MIDI-)toetsenbord kunnen worden bespeeld. (Zie ook MIDI-controller)

Inhoud [verbergen]
1 Geschiedenis
2 Synthesevormen
3 Gitaarsynthesizer
4 Modulaire bouw
5 MIDI
6 Computers
7 Fabrikanten
8 Reparatie
9 Zie ook
10 Externe links
Geschiedenis[bewerken]
De eerste elektrische synthesizer werd in 1876 uitgevonden door Elisha Gray, die beter bekend is als een van de uitvinders van de telefoon. De Novachord van Hammond was een vroege introductie van synthesizertechnologie in de jaren dertig, maar niet erg succesvol. Robert Moog bracht de eerste commercieel verkrijgbare synthesizer uit in de jaren zestig. In de jaren zeventig werden synthesizers kleiner en zelfs draagbaar dankzij de miniaturisatie in de elektronica. Begin jaren tachtig waren er compacte synthesizers op de markt die betaalbaar waren en de ontwikkeling van de Musical Instrument Digital Interface (MIDI) maakte het eenvoudiger om synthesizers en andere instrumenten te integreren en te koppelen. Vanaf 1990 waren ze beschikbaar in de vorm van computersoftware.[bron?]

De synthesizer had een belangrijke invloed op de muziek. Micky Dolenz van The Monkees kocht een van de eerste Moog-synthesizers. De band bracht als eerste in 1967 een album uit waarop een Moog te horen was: Pisces, Aquarius, Capricorn & Jones Ltd.. Het haalde nummer 1 in de hitlijsten. Het album Switched-On Bach (1968) van Walter Carlos was opgenomen met Moog-synthesizers en had een grote invloed op de muzikanten van die tijd. Het is een van de meest verkochte albums met klassieke muziek ooit.[1]

De Moog was ook te horen op Abbey Road van The Beatles en Bridge over Troubled Water van Simon and Garfunkel in 1969, en vele andere albums volgden. Albums met elektronische muziek van Beaver and Krause, Tonto's Expanding Head Band, The United States of America en White Noise werden cult-objecten en progressieve rock-muzikanten zoals Richard Wright van Pink Floyd en Rick Wakeman van Yes gingen aan de slag met draagbare synthesizers. Andere vroege gebruikers waren Emerson, Lake & Palmer, Pete Townshend en Arthur Brown.

In de jaren 70 waren er succesrijke albums van Jean Michel Jarre en Vangelis . De stijl synthpop, een subgenre van new wave, was grotendeels te danken aan synthesizertechnologie. Duitse bands zoals Kraftwerk en Tangerine Dream leverden baanbrekend werk. "Enola Gay" (1980) van OMD gebruikte opmerkelijke elektronische percussie en een gesynthetiseerde melodie. Hits waren Tainted Love van Soft Cell, "Just Can't Get Enough" van Depeche Mode (1981) en "Are 'Friends' Electric?" van Gary Numan (1979). Andere synthpop-bands waren Visage, Japan, Ultravox, Spandau Ballet, Culture Club, Eurythmics, Blancmange en A Flock of Seagulls.

Synthesevormen[bewerken]
Er zijn verschillende manieren van klankopwekking (synthesemodellen), elk met eigen klankeigenschappen:

Subtractieve synthese op basis van harmonisch rijke golfvormen of samples die gefilterd worden middels een filter. De meeste analoge synthesizers zijn van dit type.,
VA (Virtueel Analoog, een digitale vorm van analoge synthesizers. Dit is strikt genomen geen losstaande vorm van synthese.),
FM-synthese ((analoge) Frequentie Modulatie),
PM-synthese (Phase Modulation, een digitale variant van FM synthese gepatenteerd door Yamaha en o.a. gebruikt in de Yamaha DX7 synthesizer),
PD-synthese (Phase Distortion, Fase Vervorming, een patent van Casio en gebruikt in o.a. de Casio CZ-1),
Sampling (Op basis van stukjes gedigitaliseerd geluid, vaak in combinatie met subtractieve synthese),
Golftabel (wavetable-synthese, en digitale techniek waarbij er golfvormen op diverse manieren uit een tabel worden gelezen, aangevuld met subtractieve synthese),
Fysische modellering (Physical Modelling),
Additieve synthese door het samenvoegen van eenvoudige (meestal sinus-)golfvormen met elk hun eigen amplitudeverloop.
Veel moderne digitale synthesizers gebruiken meerdere synthesevormen tegelijk om een groter klankpalet te kunnen genereren.

Gitaarsynthesizer[bewerken]
Vooral in het begin van de jaren tachtig waren gitaarsynthesizers populair. Ze werden gebruikt door onder anderen Pat Metheny, Andy Summers van de groep The Police, Jan Akkerman, Allan Holdsworth, maar ook in de heavymetal-scene, bijvoorbeeld op het album Turbo van Judas Priest. Een gitaarsynthesizer is een toevoeging aan een gitaar of een speciaal ontworpen gitaar die aan de hand van de gespeelde snaren een synthesizer aanstuurt. Een modernere variant is de MIDI-gitaar, die de gespeelde snaren omzet naar MIDI-commando's. De termen gitaarsynthesizer en MIDI-gitaar worden soms door elkaar gebruikt.

Een ander instrument, dat soms verward wordt met de gitaarsynthesizer, is de keytar. Dit is een toetsenbord of synthesizer die om de nek gedragen kan worden en enigszins in de houding van een gitaar kan worden bespeeld. Het is door de plaatsing van het keyboard een onhandig instrument waardoor het relatief weinig gebruikt wordt. Meestal gaat het meer om de showfactor dan om de handigheid van bediening.

Modulaire bouw[bewerken]

Elementen van een synthesizer
Bij de komst van de synthesizer was aanvankelijk alleen subtractieve synthese mogelijk. Later werden andere vormen van synthese geïntroduceerd. Echter, de meeste soorten synthese maken gebruik van dezelfde elementen:

Spanningsgestuurde oscillator (VCO) of Digitaal Gestuurde Oscillator (DCO), een Oscillator is een klankbron die een periodieke geluidsgolf genereert; een bepaalde frequentie in een golfvorm naar keuze
Omhullendegenerator (EG) (de omhullende beïnvloedt een bepaalde klankparameter in de tijd, zoals volume)
Spanningsgestuurd filter (VCF) of Digitaal Gestuurd Filter (DCF), in het geval van subtracteve synthese een (elektronisch) filter dat bepaalde frequenties onderdrukt of versterkt
Laagfrequente oscillator (LFO), deze kan een bepaalde klankparameter laagfrequent periodiek moduleren
Mixer, om verschillende signalen samen te voegen
Spanningsgestuurde versterker (VCA) of Digitaal Gestuurde Versterker (DCA), een versterker waarmee de geluidssterkte op vele manieren te moduleren is
Synthesemodellen verschillen van elkaar door welke elementen aanwezig zijn en hoe ze elkaar beïnvloeden.

Er kwamen veel synthesizers op de markt waarbij de koppeling van de verschillende elementen al vast lag. Het signaal dat van de oscillatoren afkomstig is gaat dan eerst door een filter, waarna het naar de versterker gestuurd wordt. Het uitgangsniveau van deze versterker alsmede de cutoff-frequentie van het filter worden gemoduleerd door een omhullende (of twee afzonderlijke). Dit heet subtractieve synthese. Een van de eerste en bekendste synthesizers van deze soort is de Minimoog.

Bij modulaire synthesizers zoals de ARP 2600 zijn de elementen aanwezig, maar de gebruiker dient zelf de koppelingen te maken. De mogelijkheden zijn hierbij uitgebreider dan bij een synthesizer waarbij de koppelingen al gelegd zijn. In principe kan dan iedere module een eigenschap van een andere beïnvloeden (moduleren). Zo kan het signaal van een oscillator gekoppeld worden aan de amplitude of frequentie van een andere. Dit heet respectievelijk ringmodulatie en frequentiemodulatie (FM). Veel recent ontworpen digitale subtractieve synthesizers zijn uitgerust met een modulatiematrix. Hiermee kunnen er allerlei signaalbronnen aan allerlei elementparameters gekoppeld worden. Dit maakt een dergelijke synthesizer meer modulair.

Door de opkomst van geïntegreerde schakelingen en digitale techniek in plaats van analoge techniek konden synthesizers kleiner worden gemaakt. Daardoor werd het praktisch gemakkelijker en goedkoper om synthesemethodes als additieve synthese, fasemodulatie en physical modelling te bewerkstelligen. Dit maakte de Yamaha DX7, een van de eerste fasemodulatiesynthesizers (een digitale variant van FM synthese), een groot succes.

De digitale implementatie van tal van golfvormen naast de gangbare en de mogelijkheid om hiertussen te morphen leidde tot wavetable-synthese. In plaats van een enkele golfvorm kan ook een geluidsfragment (sample) gebruikt worden als primaire geluidsbron. Geluidsfragmenten van echte instrumenten kunnen dan muzikaal bespeeld worden, waardoor de simulatie van een instrument veel realistischer wordt. In dit geval spreekt men liever van een sampler. Deze vorm van klankopwekking kan uitgebreid worden met subtractieve synthese, d.w.z. een filter die de klank verder vormgeeft. Keyboards en digitale piano's maken gebruik van samples die in een ROM zijn vastgelegd. Hierbij worden de keyboards (en hun toetsenloze module-varianten) Romplers (ROM Sampler, een sampler dus waar de samples alleen uit ROM kunnen komen en dus niet zelf vervaardigd kunnen worden)) genoemd. Een analoge voorloper van de sampler is de Mellotron. Physical modelling kan ook voor realistische klanken zorgen.

De analoge synthesizer (of de digitale nabootsing ervan, de 'Virtual Analog', VA)) is nog steeds erg populair vanwege zijn unieke geluid. Veel moderne synthesizers maken gebruik van meerdere vormen van klankopwekking tegelijk. Soms kan een externe geluidsbron (bijvoorbeeld het signaal van een microfoon) als geluidsbron worden gebruikt. Dit vindt onder andere zijn toepassing in vocoders. Digitale synthesizers moeten daarvoor uitgerust zijn met een AD-converter.

MIDI[bewerken]
Met de introductie van MIDI in 1983 was men niet meer genoodzaakt om slechts het ingebouwde klavier te gebruiken. Synthesizers die van MIDI-aansluitingen waren voorzien konden ook via MIDI aangestuurd worden. Dit resulteerde in de komst van modules: synthesizers die niet over een klavier beschikken, maar die door MIDI bestuurd worden.

Ook werd het hierdoor mogelijk om een master keyboard te gebruiken: een apparaat dat alleen een klavier en MIDI-aansluitingen bevat. Omdat een goed klavier relatief duur is, kan op deze manier worden bespaard bij het gebruik van meerdere synthesizers.

Een ander belangrijk voordeel van MIDI is dat bijna alle geluidsparameters van synthesizers geautomatiseerd kunnen worden via onder andere (digitale) sequencers.

Veel moderne synthesizers en soundmodules hebben naast de oudere DIN stekker een USB aansluiting voor de aansturing. In beide gevallen wordt het MIDI-protocol gebruikt.

Computers[bewerken]
Computers waren in het verleden vaak uitgerust met een geluidskaart waarop onder andere een eenvoudige synthesizer was ondergebracht, voornamelijk om muziek in de vorm van MIDI-bestanden ten gehore te kunnen brengen. De (losse) geluidskaart is tegenwoordig echter geen standaardonderdeel meer van een computer. Er zit meestal al een DAC en ADC op het moederbord waarbij er geen synthesizer meer ingebouwd wordt. Deze (basale) synthesefunctie is overgenomen door software die ingebouwd zit in het besturingssysteem. Bovendien zijn er talloze programma's beschikbaar die het mogelijk maken om een computer als een volwaardige synthesizer te gebruiken (software-synthesizers). Sommige van deze softsynths zijn softwarematige replica's van oudere synthesizermodellen.

Fabrikanten[bewerken]
Fabrikanten van synthesizers zijn in de loop van de tijd voornamelijk te vinden in de Verenigde Staten en Japan. De volgende bedrijven bouwen of bouwden synthesizers:

Access
Analogue Solutions
Akai
Alesis
ARP
Arturia
Buchla
Casio
Clavia
Crumar
Dreadbox
Doepfer
Electronic Dream Plant (EDP)
E-MU
Ensoniq
Fairlight CMI
Kawai
Kilpatrick Audio
Korg
Kurzweil
MFB
Moog
New England Digital
Novation
Oberheim
PPG
Quasimidi
Roland
Sequential Circuits
Serge Modular Systems
Teenage Engineering
Vermona
Waldorf
Yamaha
Zadok Products
Vanaf ca. 1990 worden veel nieuwe zogenaamde soft-synths uitgebracht. Dit brengt veel nieuwe fabrikanten op de markt:

fxpansion
GForce
Image Line
Linplug
Native Instruments
Propellerhead
reFX
Sonic Reality
Spectrasonics
Steinberg
Virsyn
Reparatie[bewerken]
Aangezien de authentieke synthesizers uit de jaren 1970 en 1980 niet meer geproduceerd worden en dus niet meer nieuw te verkrijgen zijn is bij een defect reparatie de enige oplossing. Veel mensen vinden dat de authentieke synthesizers ('vintage synths') niet te vervangen zijn door modernere varianten, aangezien deze over het algemeen een minder warm geluid hebben.

Zie ook[bewerken]
Spacesynth, een muziekgenre die met synthesizers en vocoders gemaakt wordt.
Omhullendegenerator (EG)
Spanningsgestuurd filter (VCF)
Laagfrequente oscillator (LFO)
Mixer
Spanningsgestuurde versterker (VCA)
Externe links[bewerken]
SynthWiki - Nederlandstalige Wiki over synthesizers
Synthforum - Nederlandstalig synthesizerforum
Bronnen, noten en/of referenties
Omhoog ↑ allmusic.com - Switched-on Bach
Categorie: Synthesizer
Navigatiemenu
Niet aangemeldOverlegBijdragenRegistrerenAanmeldenArtikelOverlegLezenBewerkenGeschiedenisZoeken

Doorzoek Wikipedia
Artikel
Hoofdpagina
Vind een artikel
Vandaag
Etalage
Categorieën
Recente wijzigingen
Nieuwe artikelen
Willekeurige pagina
Informatie
Gebruikersportaal
Snelcursus
Hulp en contact
Donaties
Hulpmiddelen
Links naar deze pagina
Verwante wijzigingen
Bestand uploaden
Speciale pagina's
Permanente koppeling
Paginagegevens
Wikidata-item
Deze pagina citeren
Afdrukken/exporteren
Boek maken
Downloaden als PDF
Printvriendelijke versie
In andere projecten
Wikimedia Commons
In andere talen
Deutsch
English
Français
Frysk
Bahasa Indonesia
Plattdüütsch
Türkçe
Українська
中文
Nog 48
Koppelingen bewerken
Deze pagina is voor het laatst bewerkt op 17 apr 2017 om 16:59.
De tekst is beschikbaar onder de licentie Creative Commons Naamsvermelding/Gelijk delen, er kunnen aanvullende voorwaarden van toepassing zijn. Zie de gebruiksvoorwaarden voor meer informatie.
Wikipedia® is een geregistreerd handelsmerk van de Wikimedia Foundation, Inc., een organisatie zonder winstoogmerk.

Toegevoegd na 17 seconden:
bedoel je dit volture?????????????????????????

Toegevoegd na 7 seconden:
want idk maat
Volture
Last one standing
Berichten: 15063
Lid geworden op: woensdag 14 december 2005, 13:31

Re: Festivals & Concerten

Bericht door Volture »

Potverdikkie. Ja, vroeger had je dit soort shit:
https://www.youtube.com/watch?v=1cew7dAbDh0

En nu hebben ze die zooi ingebouwd in moeziek programma's en gooien ze er een hoop filters en effecten overheen en krijg je dit, vast herkenbaar:
https://www.youtube.com/watch?v=zSHVF1SCWwA
Afbeelding
Amnesia
Berichten: 8634
Lid geworden op: maandag 3 augustus 2009, 18:08

Re: Festivals & Concerten

Bericht door Amnesia »

Zeg dan gewoon soort klanken/geluiden :')

Aardig kortzichtig als je dat vind van hardcore dan lel
Afbeelding
Volture
Last one standing
Berichten: 15063
Lid geworden op: woensdag 14 december 2005, 13:31

Re: Festivals & Concerten

Bericht door Volture »

Zei toch dat ik t verwarde met hardstyle omg leer lezen smh my head

Toegevoegd na 27 seconden:
Maar dan nog vind ik hardcore ook teveel van tzelfde, moeten ze die 3 minuten maar niet met 30.000 kicks volpompen
Afbeelding
Aron

Re: Festivals & Concerten

Bericht door Aron »

ik was niet serieus he kut turk

Toegevoegd na 10 seconden:
godverdomme nieuwe pagina was naar volture
Amnesia
Berichten: 8634
Lid geworden op: maandag 3 augustus 2009, 18:08

Re: Festivals & Concerten

Bericht door Amnesia »

Gelukkig heb je bij techno niet veel van tzelfde he
Afbeelding
Volture
Last one standing
Berichten: 15063
Lid geworden op: woensdag 14 december 2005, 13:31

Re: Festivals & Concerten

Bericht door Volture »

Hoor bij techno in ieder geval meer verschillende geluiden voorbij komen abi

Toegevoegd na 9 seconden:
zijn allemaal bliepies

Toegevoegd na 9 seconden:
maar wel heel veel verschillende bliepies!!!
Afbeelding
Plaats reactie