Dingen in het dagelijks leven die jij apprecieert!

Hier kun je praten over de dagelijkse gang van zaken.
Forumregels
In dit forumdeel wordt minder streng gemodereerd dan in andere fora, maar wees respectvol tegen elkaar.
Sam
Barganger
Berichten: 17376
Lid geworden op: donderdag 18 oktober 2007, 15:06

Re: Dingen in het dagelijks leven die jij apprecieert!

Bericht door Sam »

Ik heb het wel gelezen en wat je eigenlijk zegt is dat domme mensen het verschil tussen dan en als niet snappen en zodoende de taal verloederen.

En jij bent één van hen Nikki
"Pain or damage don't end the world. Or despair, or fucking beatings. The world ends when you're dead. Until then, you got more punishment in store. Stand it like a man... and give some back."
Bighead
Moderator in Non-RS
Berichten: 14573
Lid geworden op: dinsdag 7 oktober 2008, 19:05
RS: Bighead (OSRS)
Extra rang: Handige Harrie

Re: Dingen in het dagelijks leven die jij apprecieert!

Bericht door Bighead »

Nikki- schreef: woensdag 22 november 2017, 20:51
Simon` schreef: woensdag 22 november 2017, 5:10 Stel je zit op de uni en je leert daar dat dan mij goed is. Hoeveel zorgen moet je je dan wel niet over je toekomst maken lmfao
Het probleem is dat de grammatica ooit op een bepaald moment is vastgelegd zoals die in het meest bekende dialect op dat moment aanwezig was, en dat die regels vervolgens op iedereen gepusht zijn. Er zijn echter een aantal principes aanwezig in taal die soms tegen elkaar in gaan en als één van die principes dan langzaam zwaarder gaat wegen voor mensen dan gaan ze opeens iets anders doen, vervolgens gaat iedereen dat weer van elkaar overnemen en uiteindelijk wordt de regel vaak gewoon aangepast omdat iedereen dat nieuwe ding is gaan doen.

Leuk voorbeeldje is bijvoorbeeld 'groter dan' en 'groter als'. Er zijn hier twee principes in het spel, namelijk eentje die zegt dat je zo min mogelijk verschillende woorden wil als iets ongeveer dezelfde functie heeft (als en dan vergelijken allebei, dus je kan er net zo goed 1 hebben), en een principe dat zegt dat je zo specifiek mogelijk moet zijn (dus je wil wel 2 aparte woorden want de een drukt gelijkheid uit en de ander verschil). De regel is dus opgeschreven op het moment dat het principe van zo specifiek mogelijk zijn de bovenste hand had, en mensen gebruikten toen dus 2 verschillende woorden. Echter is dat heel verwarrend voor sommige mensen die dat andere principe belangrijker vinden (onbewust natuurlijk), dus die gebruiken overal als, dat wordt vervolgens weer overgenomen door mensen, en op een gegeven moment gebruikt iedereen overal 'als' voor'. Zelfde is gebeurd in het Duits: vroeger had je daar ook 'als' en 'dan'. Vervolgens begonnen mensen overal 'als' voor te gebruiken en verdween het woord 'dan'. Toen werd dat principe van zo specifiek mogelijk zijn weer niet vervuld, dus kwam er een nieuw woord om het verschil uit te kunnen drukken, en kwam er het woord 'wie', dat het oude 'als' nu uitdrukt. Ze lopen daar dus gewoon 1 cycle op ons voor.

Bij 'dan mij' is er net iets anders aan de hand, en dat doet zich ook voor in het Engels. Daar is het ondertussen al toegevoegd als correct, hier nog niet, maar ik verwacht dat dat over een paar jaar wel gaat gebeuren. Zelfde geldt voor dingen als 'hun hebben' maar dat roept bij heeeel veel mensen nog erg veel weerstand op.

Het punt dat ik wil maken: taalwetenschappers kijken niet naar grammatica zoals die is voorgeschreven, maar zoals die door taalgebruikers gebruikt wordt. Als taalgebruikers dus dingen als 'dan mij' of 'hun hebben' produceren dan is dat dus de gebruikte grammatica. Heel anders dan bij het overtreden van spellingregels ofzo (en dat is ook specifiek voor schrijven).
Ik dacht altijd dat je wel slim was, maar als en dan zijn vrijwel antoniemen. Ze vergelijken letterlijk (ook zo eentje) op twee tegenovergestelde manieren. Hoe lijken ze dan op elkaar? Moeten we tussen kleiner en groter ook 1 winnaar kiezen? Smh.
[20:12] <@Sheldor> Ik dacht dat ik die koe wel dood kreeg
[20:12] <@Sheldor> Die koe heeft 4 damage gedaan ofzo
Afbeelding
Volture
Last one standing
Berichten: 15063
Lid geworden op: woensdag 14 december 2005, 13:31

Re: Dingen in het dagelijks leven die jij apprecieert!

Bericht door Volture »

Nikki probeert te zeggen dat taal een organisch iets is en zich aanpast aan hoeveel het op een bepaalde manier gebruikt wordt. Maar 'dan mij' wordt nog niet geaccepteerd, dus je hebt t gewoon fout nikki.

Kon veel korter, zie je.

Toegevoegd na 12 seconden:
GEEN PROBLEEM JONGENS STA ALTIJD VOOR JULLIE KLAAR
Afbeelding
Nikki-
Berichten: 2762
Lid geworden op: zaterdag 14 januari 2017, 20:54

Re: Dingen in het dagelijks leven die jij apprecieert!

Bericht door Nikki- »

Bighead schreef: woensdag 22 november 2017, 23:14
Nikki- schreef: woensdag 22 november 2017, 20:51
Simon` schreef: woensdag 22 november 2017, 5:10 Stel je zit op de uni en je leert daar dat dan mij goed is. Hoeveel zorgen moet je je dan wel niet over je toekomst maken lmfao
Het probleem is dat de grammatica ooit op een bepaald moment is vastgelegd zoals die in het meest bekende dialect op dat moment aanwezig was, en dat die regels vervolgens op iedereen gepusht zijn. Er zijn echter een aantal principes aanwezig in taal die soms tegen elkaar in gaan en als één van die principes dan langzaam zwaarder gaat wegen voor mensen dan gaan ze opeens iets anders doen, vervolgens gaat iedereen dat weer van elkaar overnemen en uiteindelijk wordt de regel vaak gewoon aangepast omdat iedereen dat nieuwe ding is gaan doen.

Leuk voorbeeldje is bijvoorbeeld 'groter dan' en 'groter als'. Er zijn hier twee principes in het spel, namelijk eentje die zegt dat je zo min mogelijk verschillende woorden wil als iets ongeveer dezelfde functie heeft (als en dan vergelijken allebei, dus je kan er net zo goed 1 hebben), en een principe dat zegt dat je zo specifiek mogelijk moet zijn (dus je wil wel 2 aparte woorden want de een drukt gelijkheid uit en de ander verschil). De regel is dus opgeschreven op het moment dat het principe van zo specifiek mogelijk zijn de bovenste hand had, en mensen gebruikten toen dus 2 verschillende woorden. Echter is dat heel verwarrend voor sommige mensen die dat andere principe belangrijker vinden (onbewust natuurlijk), dus die gebruiken overal als, dat wordt vervolgens weer overgenomen door mensen, en op een gegeven moment gebruikt iedereen overal 'als' voor'. Zelfde is gebeurd in het Duits: vroeger had je daar ook 'als' en 'dan'. Vervolgens begonnen mensen overal 'als' voor te gebruiken en verdween het woord 'dan'. Toen werd dat principe van zo specifiek mogelijk zijn weer niet vervuld, dus kwam er een nieuw woord om het verschil uit te kunnen drukken, en kwam er het woord 'wie', dat het oude 'als' nu uitdrukt. Ze lopen daar dus gewoon 1 cycle op ons voor.

Bij 'dan mij' is er net iets anders aan de hand, en dat doet zich ook voor in het Engels. Daar is het ondertussen al toegevoegd als correct, hier nog niet, maar ik verwacht dat dat over een paar jaar wel gaat gebeuren. Zelfde geldt voor dingen als 'hun hebben' maar dat roept bij heeeel veel mensen nog erg veel weerstand op.

Het punt dat ik wil maken: taalwetenschappers kijken niet naar grammatica zoals die is voorgeschreven, maar zoals die door taalgebruikers gebruikt wordt. Als taalgebruikers dus dingen als 'dan mij' of 'hun hebben' produceren dan is dat dus de gebruikte grammatica. Heel anders dan bij het overtreden van spellingregels ofzo (en dat is ook specifiek voor schrijven).
Ik dacht altijd dat je wel slim was, maar als en dan zijn vrijwel antoniemen. Ze vergelijken letterlijk (ook zo eentje) op twee tegenovergestelde manieren. Hoe lijken ze dan op elkaar? Moeten we tussen kleiner en groter ook 1 winnaar kiezen? Smh.
Het probleem bij als en dan is dat je het betekenisverschil uit die woorden helemaal niet nodig hebt, want datzelfde betekenisverschil wordt al uitgedrukt door het adjectief dat je gebruikt. Dus je doet het gewoon dubbel, kun je net zo goed één vergelijkingswoord gebruiken.
Ruthless
Berichten: 15288
Lid geworden op: vrijdag 8 juni 2012, 16:39
RS: V I T T U N (OSRS)
Extra rang: Pechvogel

Re: Dingen in het dagelijks leven die jij apprecieert!

Bericht door Ruthless »

Holy shit dat zijn veel letters achter elkaar
dat ga ik echt niet lezen lijk wel gek
Silfer, kom alsjeblieft terug. We missen je allemaal heel erg. :cry:
Daan
Bouillonblokje
Berichten: 40369
Lid geworden op: zaterdag 18 april 2009, 17:26

Re: Dingen in het dagelijks leven die jij apprecieert!

Bericht door Daan »

Nee stel je voor dat je iets zou moeten lezen.
Ruthless
Berichten: 15288
Lid geworden op: vrijdag 8 juni 2012, 16:39
RS: V I T T U N (OSRS)
Extra rang: Pechvogel

Re: Dingen in het dagelijks leven die jij apprecieert!

Bericht door Ruthless »

inderdaad, iets waar ik hoogstwaarschijnlijk echt geen drol aan heb, jammer dat ik zoiets moet missen
Silfer, kom alsjeblieft terug. We missen je allemaal heel erg. :cry:
Dieselpker
Berichten: 11650
Lid geworden op: vrijdag 23 juli 2010, 13:14
RS: Gestopt

Re: Dingen in het dagelijks leven die jij apprecieert!

Bericht door Dieselpker »

Volture schreef: woensdag 22 november 2017, 23:22 Nikki probeert te zeggen dat taal een organisch iets is en zich aanpast aan hoeveel het op een bepaalde manier gebruikt wordt. Maar 'dan mij' wordt nog niet geaccepteerd, dus je hebt t gewoon fout nikki.

Kon veel korter, zie je.

Toegevoegd na 12 seconden:
GEEN PROBLEEM JONGENS STA ALTIJD VOOR JULLIE KLAAR
BEDANKT IK HOU VAN JE
FEYENOORD ROTTERDAM
Bighead
Moderator in Non-RS
Berichten: 14573
Lid geworden op: dinsdag 7 oktober 2008, 19:05
RS: Bighead (OSRS)
Extra rang: Handige Harrie

Re: Dingen in het dagelijks leven die jij apprecieert!

Bericht door Bighead »

Ik heb soms mensen aan de telefoon waarvan ik heel erg blij ben dat het verschil waar ik naar moet luisteren zo groot is als "als/dan" en niet als "groot/groter"; iets dubbelop zeggen lijkt me dus niet per se een probleem zolang het geen overbodige complexiteit toevoegt aan een taal. Het lijkt me onwenselijk om onze taal te baseren op het soort mensen dat een IQ heeft dat het moeilijk maakt om het verschil tussen twee vormen van vergelijking te begrijpen. Je hebt geen ongelijk, maar ik denk dat als en dan een waardevol deel uitmaken van onze taal. Ondertussen laten we onze taal tegenwoordig vormen door de kleinste gemene deler, dus ergens in de toekomst gaat als/dan vanzelfsprekend dezelfde kant op als letterlijk/figuurlijk en zijn we weer een manier kwijt om ons uit te drukken. Ik gok dat het daarna hen/hun wordt.
[20:12] <@Sheldor> Ik dacht dat ik die koe wel dood kreeg
[20:12] <@Sheldor> Die koe heeft 4 damage gedaan ofzo
Afbeelding
La Pulga
Berichten: 36572
Lid geworden op: maandag 12 juli 2010, 14:45
Oude naam: Durex

Re: Dingen in het dagelijks leven die jij apprecieert!

Bericht door La Pulga »

Hun hebben het gedaan!!!
Afbeelding
☑ Saddam Hussein ☑ Osama Bin Laden ☐ Justin Bieber
In- of uitklappen •
Afbeelding
Lisette
Berichten: 17150
Lid geworden op: vrijdag 13 juli 2007, 13:05
RS: Liset (OSRS)

Re: Dingen in het dagelijks leven die jij apprecieert!

Bericht door Lisette »

Nice verdedigingsmodus terwijl je het fout hebt!!!
Simon`
Bodybuilder
Berichten: 8177
Lid geworden op: zaterdag 18 augustus 2007, 20:51

Re: Dingen in het dagelijks leven die jij apprecieert!

Bericht door Simon` »

Verloedering van de taal smh, alleen omdat mensen te laks en te retarded zijn om een beetje Nederlands te kunnen spreken.
Afbeelding
Volture
Last one standing
Berichten: 15063
Lid geworden op: woensdag 14 december 2005, 13:31

Re: Dingen in het dagelijks leven die jij apprecieert!

Bericht door Volture »

Simon` schreef: donderdag 23 november 2017, 19:07 Verloedering van de taal smh, alleen omdat mensen te laks en te retarded zijn om een beetje Nederlands te kunnen spreken.
hahaha jwz toch bruurske wobwob brbant gekste

Toegevoegd na 4 seconden:
;)
Afbeelding
Simon`
Bodybuilder
Berichten: 8177
Lid geworden op: zaterdag 18 augustus 2007, 20:51

Re: Dingen in het dagelijks leven die jij apprecieert!

Bericht door Simon` »

hah maar bruur ik bedoel mensen die gewoon letterlijk de taal niet kunnen schrijven al hangt hun mpp leven dr van af

en dat we dan voor die lowlifes maar de taal aanpassen lmfao
Afbeelding
Volture
Last one standing
Berichten: 15063
Lid geworden op: woensdag 14 december 2005, 13:31

Re: Dingen in het dagelijks leven die jij apprecieert!

Bericht door Volture »

was grapje jonge
Afbeelding
Lisette
Berichten: 17150
Lid geworden op: vrijdag 13 juli 2007, 13:05
RS: Liset (OSRS)

Re: Dingen in het dagelijks leven die jij apprecieert!

Bericht door Lisette »

Sjowie schreef: woensdag 22 november 2017, 3:57 Grammatika macht frei.
is het uit met je vriendin
Rems
Meeste awards bijna gewonnen door Kipcorn maar uiteindelijk toch net niet omdat Kipcorn betrapt werd
Berichten: 17631
Lid geworden op: vrijdag 13 juni 2008, 17:31

Re: Dingen in het dagelijks leven die jij apprecieert!

Bericht door Rems »

is het uit me je vriend
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
Lisette
Berichten: 17150
Lid geworden op: vrijdag 13 juli 2007, 13:05
RS: Liset (OSRS)

Re: Dingen in het dagelijks leven die jij apprecieert!

Bericht door Lisette »

Rems schreef: donderdag 23 november 2017, 22:13 is het uit me je vriend
idk
Sjowie
Berichten: 1688
Lid geworden op: woensdag 9 november 2016, 0:30

Re: Dingen in het dagelijks leven die jij apprecieert!

Bericht door Sjowie »

Lisette schreef: donderdag 23 november 2017, 22:12
Sjowie schreef: woensdag 22 november 2017, 3:57 Grammatika macht frei.
is het uit met je vriendin
Ja heb ik hier van de week ook vermeld :o
Hoe zag je dat opeens.
Nikki-
Berichten: 2762
Lid geworden op: zaterdag 14 januari 2017, 20:54

Re: Dingen in het dagelijks leven die jij apprecieert!

Bericht door Nikki- »

Bighead schreef: donderdag 23 november 2017, 0:04 Ik heb soms mensen aan de telefoon waarvan ik heel erg blij ben dat het verschil waar ik naar moet luisteren zo groot is als "als/dan" en niet als "groot/groter"; iets dubbelop zeggen lijkt me dus niet per se een probleem zolang het geen overbodige complexiteit toevoegt aan een taal. Het lijkt me onwenselijk om onze taal te baseren op het soort mensen dat een IQ heeft dat het moeilijk maakt om het verschil tussen twee vormen van vergelijking te begrijpen. Je hebt geen ongelijk, maar ik denk dat als en dan een waardevol deel uitmaken van onze taal. Ondertussen laten we onze taal tegenwoordig vormen door de kleinste gemene deler, dus ergens in de toekomst gaat als/dan vanzelfsprekend dezelfde kant op als letterlijk/figuurlijk en zijn we weer een manier kwijt om ons uit te drukken. Ik gok dat het daarna hen/hun wordt.
Als er behoefte is aan die manier van uitdrukken dan komt het vanzelf weer terug (of heb je altijd een deel van de gemeenschap dat het nog wel gebruikt of een eigen variant ervan ontwikkelt), dat is het mooie aan taalverandering.
Plaats reactie