Lunatips boekenclubje

Hier kun je praten over de dagelijkse gang van zaken.
Forumregels
In dit forumdeel wordt minder streng gemodereerd dan in andere fora, maar wees respectvol tegen elkaar.
TomG
Berichten: 5105
Lid geworden op: zaterdag 15 december 2007, 10:53
Oude naam: Tom Pl0x

Lunatips boekenclubje

Bericht door TomG »

Bericht verwijderd op verzoek van auteur
Gecertificeerde Ekte Ekte baas.
Rick_Hardstyle
Berichten: 1219
Lid geworden op: zondag 18 september 2011, 23:03
RS: zaros99str (OSRS)

Re: Lunatips boekenclubje

Bericht door Rick_Hardstyle »

In- of uitklappen •
Afbeelding Bazen boek
Afbeelding en deze ook.
Afbeelding Hier ook prima mee vermaakt.
En vind de grijze jager serie ook nog vrij vermakelijk (kinderboeken yeah i know)
Zin om een leuke RTS te spelen registreer je met deze link http://signup.leagueoflegends.com/?ref= ... 0342304096 en kom League of Legends spelen :D
Gebruikersavatar
pauperunit
Grapjas
Berichten: 16867
Lid geworden op: zaterdag 7 juni 2008, 10:42
RS: Rondjeslopen (OSRS)
Oude naam: grootmonster

Re: Lunatips boekenclubje

Bericht door pauperunit »

Laatste boek wat ik gelezen heb is Hell's Angel van Sonny Barger

Tevens het enige boek wat ik vrijwillig heb gelezen de afgelopen 6 jaar, lel.
Nilsie
Berichten: 19614
Lid geworden op: dinsdag 18 juli 2006, 20:46

Re: Lunatips boekenclubje

Bericht door Nilsie »

Enige boeken die ik met plezier heb gelezen is "Overleven in de Wildernis". xD
Soulstripper
Berichten: 14723
Lid geworden op: maandag 21 mei 2007, 20:30
Oude naam: Soulripper30

Re: Lunatips boekenclubje

Bericht door Soulstripper »

Afbeelding

Boek geschreven door Robert Graves, het gaat over het leven van Keizer Augustus(eerste keizer van Rome) tot en met Keizer Claudius. Claudius is de belangrijkste figuur in dit verhaal, want zijn leven wordt gevolgd en dit leven overlapt met de regeringen van Augustus, Tiberius, Caligula en tenslotte Claudius zelf. Nero komt er ook in voor, want hij volgt Claudius op als Keizer van Rome, maar daar eindigt het verhaal.

En er is ook een beroemde miniserie over gemaakt van de BBC:

http://www.youtube.com/watch?v=WjKoWPoEIW0

Hier is een linkje naar de eerste aflevering. Ja, het is al een oude serie, maar het blijft heel goed hoor. Ze zijn op dit moment wel bezig aan een herfilming van de serie door de makers van de beroemde serie Rome(HBO).

Dit is historische fictie voor alle duidelijkheid, maar het houdt zich wel aan de grote lijnen van het historisch gebeuren.
Have your way and take him; only bear in mind that the man you are so eager to save will one day deal the death blow to the cause of the aristocracy, which you have joined with me in upholding; for in this Caesar there is more than one Marius. - Lucius Cornelius Sulla
Jov
Berichten: 1990
Lid geworden op: maandag 22 december 2008, 21:19
Oude naam: Maqyc

Re: Lunatips boekenclubje

Bericht door Jov »

Hunger games nu aan het lezen:)
Schaapje
Berichten: 1557
Lid geworden op: vrijdag 26 maart 2010, 17:38
Clan: We say Meeh

Re: Lunatips boekenclubje

Bericht door Schaapje »

Afbeelding
AfbeeldingAfbeelding
Odius
Ex-chatmoderator
Berichten: 16826
Lid geworden op: woensdag 14 mei 2008, 19:01

Re: Lunatips boekenclubje

Bericht door Odius »

Soulstripper schreef:
In- of uitklappen • Afbeelding
Afbeelding
Boek geschreven door Robert Graves, het gaat over het leven van Keizer Augustus(eerste keizer van Rome) tot en met Keizer Claudius. Claudius is de belangrijkste figuur in dit verhaal, want zijn leven wordt gevolgd en dit leven overlapt met de regeringen van Augustus, Tiberius, Caligula en tenslotte Claudius zelf. Nero komt er ook in voor, want hij volgt Claudius op als Keizer van Rome, maar daar eindigt het verhaal.

En er is ook een beroemde miniserie over gemaakt van de BBC:

http://www.youtube.com/watch?v=WjKoWPoEIW0

Hier is een linkje naar de eerste aflevering. Ja, het is al een oude serie, maar het blijft heel goed hoor. Ze zijn op dit moment wel bezig aan een herfilming van de serie door de makers van de beroemde serie Rome(HBO).

Dit is historische fictie voor alle duidelijkheid, maar het houdt zich wel aan de grote lijnen van het historisch gebeuren.
Bedankt Soul, ik hou van historische romans en zal die zeker eens lezen, ook al ken ik Claudius en de keizertijd al behoorlijk goed. In die lijn wil ik jou (en anderen) wijzen op de boeken van Robert Harris en vooral zijn trilogie over Cicero. Het zijn de leukste boeken die ik ooit gelezen heb, zonder overdrijven. De sfeer is zalig en het verhaal is mooi gestructureerd verteld. Er is geen sprake van verveling omdat de focus niet ligt op de historische feiten, maar op Cicero als mens. Allerlei grappige zaken en anekdotes overkomen hem dus, zoals ieder normaal mens. Na het lezen van de boeken heb je een enorm goeie blik op de republiek en weet je perfect hoe het er toen aan toe ging. Het eerste boek heet Imperium, het tweede Lustrum. Het derde moet helaas nog uitkomen, waar ik al heel lang zit op te wachten. :P

Ik heb het overigens ontdekt omdat we in het 6de middelbaar voor Latijn een stukje uit Imperium moesten lezen.
In- of uitklappen • Antwoorden op vragen destijds
A. In welk opzicht biedt dit boek een meerwaarde aan de cursus?

In verschillende opzichten: ten eerste zorgt dit boek voor een aan elkaar verweven levensverhaal, de meest belangrijke stukken die we in de cursus afzonderlijk zien, worden aan elkaar gekoppeld. Zo zie je het verband tussen verschillende gebeurtenissen duidelijker en wordt het ook duidelijk van ‘waar’ Cicero eigenlijk kwam. Het boek vertelt dus echt het leven van Cicero, zijn belangrijke en legendarische redevoeringen staan niet centraal, maar wel Cicero als mens: voor, na en tijdens de politieke gebeurtenissen en zijn redevoeringen. Allerlei details worden duidelijk, zo ook het dagelijkse leven van Cicero in de Romeinse maatschappij.

B. Welk zicht krijgen we op...

de Romeinse maatschappij

De Romeinse maatschappij was soms enorm tegengesteld. Zo was deze zonder twijfel vol cultuur en waren er ook veel gerespecteerde mannen, die niet voor geweld en onbeschaafdheid kozen. Het wordt echter ook duidelijk dat de Romeinse maatschappij ook negatieve punten had. Zo was geweld duidelijk niet uit den boze, met verschillende moorden en knokploegen. Denk aan de vele lictoren die er soms nodig waren. Het ene moment sprak men respectvol en volwassen tegen elkaar, het andere moment stak men een dolk in je rug.

de retorenopleiding (p10-18)

Cicero begon eigenlijk laat aan de echte opleiding, hij was immers al 27. Cicero besloot eerst voor een korte tijd naar de Atheense academie te gaan, waar hij ingeleid werd in het stoïcisme. Vervolgens reisde Cicero naar Klein-Azië, waar hij les kreeg van verschillende asianistische redenaars. Deze redevoeringen waren doorwrocht en stilistisch sterk, vol pompeuze zinnen. Hortensius was de belangrijkste vertegenwoordiger in Rome. Na een tijdje werd Cicero het echter beu en trok hij naar Apollonius Molo, waarmee hij duidelijk voor het atticisme koos. (beweeg niet te veel, hou je hoofd recht, dwaal niet van het onderwerp af en maak ze aan het wenen/lachen, maar ga daarna snel zitten)





de carrière van Cicero

Nadat hij huwde met Terentia werd hij in 79 v.c. aan een leeftijd van 27 jaar senator, hij was toen de op één na beste advocaat in Rome. Daarna vervulde hij zijn verplichte ambtsjaar in Sicilië. Wanneer hij in 75 v.c. verkozen werd tot Quaestor vervulde hij opnieuw deze taak op Sicilië. Velen werden clientes van hem en op vraag van de Sicilianen stelde hij een gouverneur terecht: Verres.
In 69 v.c. won hij het proces door een overvloed aan getuigen en bijzonder veel research. Hiermee overwon hij ook Hortensius, waar hij ondanks de rivaliteit een behoorlijke relatie mee bleef hebben. Vlak ervoor was Cicero Aediel geworden en deze taak vervulde hij goed. Er werden verschillende spelen georganiseerd en graan uitgedeeld, hierdoor steeg zijn populariteit. Daarna werd Cicero Praetor in het jaar 66 v.c. , na de lex Gabinia (een wet die Pompeius toeliet om de piraten te verjagen en later de Parthen) In het jaar 63 v.c. werd Cicero uiteindelijk consul (193 centuriën voor), door een soort pact met de Optimates te sluiten en zo hun stemmen te verwerven, ondanks de vele omkooppraktijken van Crassus. Daarnaast had Cicero er ook voor gezorgd dat Crassus vervolgd zou kunnen worden, indien hij verloor, door een amendement te voegen bij de lex Figula. (iedereen die aan verkiezingsfraude deed kon terecht gesteld worden) Crassus had immers verschillende centuriën omgekocht om voor Catilina/Hybrida te stemmen. Deze laatste werd Cicero’s medeconsul.

de achtergrond van Cicero (p 18-19)

Zijn vader beschikte niet over geld, want het familielandgoed was klein en er rustte een grote hypotheek op. Hij kwam uit de laagste rangen van de equites en was daarom genoodzaakt om Terentia te huwen.

de achtergrond van het triumviraat

In het begin zie je niets anders dan haat en afgunst tussen Pompeius en Crassus, deze laatste kan er niet tegen dat Pompeius zo beroemd wordt in Rome door zijn militaire overwinningen en werkt iedereen die hem steunt, waaronder Cicero, tegen. Zo wordt Caesar ook gefinancierd door Crassus en kan Caesar zo een politieke carrière opbouwen. Uiteindelijk sluiten Pompeius en Crassus een deal en sluiten ze het triumviraat. Wat hen verenigde was de wens om de invloed van de senaat aan banden te leggen. Niets in de Romeinse politiek zou dan zonder hun instemming gebeuren.




de werking van de Romeinse politiek

Er is een cursus honorum, je werkt jezelf naar boven, tussen de ambten zitten telkens enkele jaren. Je kon op verschillende manieren macht krijgen: militair of via de politiek/retoriek. Een bekende strategie was om de kant te kiezen (optimates of populares) van een groot leider om zo zelf ook belangrijke posities trachten te veroveren. Cicero hield zich echter afzijdig en werkte zichzelf helemaal naar boven via de juridische wereld. In de Romeinse politieke wereld was er vaak ook geweld en omkoping.

de rol van Tiro en slaven in het algemeen

Tiro kreeg erg veel rechten van Cicero, zo mocht hij in het begin van zijn opleiding mee naar de filosofische academie om mee te denken en helpen. Tiro zou het stenoschrift hebben uitgevonden, een systeem om zinnen snel te noteren, hij gebruikte zo’n vierduizend symbolen. Over het algemeen werden slaven geminacht en als minderwaardig zien, maar Cicero had er veel respect voor. Zo wou hij Tiro ook nooit verkopen, ook al bood men zeer veel geld.

Catilina(p294)

In het boek wordt hij beschreven als erg wisselvallig, vol tegenstrijdige krachten, hij kon zijn temperament inhouden wanneer dat kon, maar pleegde soms roekeloze misdaden. Zijn handlangers waren zeer trouw aan hem en hij deed voor hen ook alles. (ongeveer dezelfde beschrijving als in de cursus)
Verder blijkt hij ook bijzonder imposant en sterk te zijn. Na zijn wandaden in Afrika werd hij terecht gesteld en volgde er een proces. Cicero besloot om Catilina niet te verdedigen en zich niet te moeien, maar door omkoping (weer Crassus) won Catilina het proces. Via Crassus kon hij zich kandidaat stellen voor het consulaat, maar uiteindelijk verloor hij toch.
Poekies
Adviseur
Berichten: 13571
Lid geworden op: maandag 12 december 2005, 17:20
RS: Poekies (p2p)

Re: Lunatips boekenclubje

Bericht door Poekies »

Afbeelding

Deverry is m'n favoriete serie, echt een heerlijke serie ^^ Ook echt mooi om te zien hoe complex die hele serie in elkaar zit door allerlei reïncarnaties, wisselen van heden naar verleden, maar toch niet verwarrend wordt, en hoe alles precies bij elkaar aansluit. Een simpele serie is het zeker niet en voor zover ik tot nu toe ben tegengekomen uniek in zijn soort :) Met 15 boeken ben je ook wel even bezig ^^

Zelf ben ik nu bezig in Wetten van de magie van Terry Goodkind. Ook zeker aan te raden. Met Rad des Tijds van Robert Jordan heb ik me ook prima kunnen vermaken, al is het jammer dat de serie nog niet af is en de schrijver is overleden. Een ander heeft 't wel overgenomen, maar de serie is alsnog niet af. Raymond E. Feist vond ik ook leuke boeken hebben, evenals Terry Brook. Stuk voor stuk schrijvers die meer dan 10 boeken geschreven hebben, dus als je ze allemaal leest, ben voorlopig weer zoet.

Ik heb overigens ook een e-reader (een Kobo Touch). Als je veel leest, regelmatig met de trein gaat of altijd een hele stapel boeken meeneemt op vakantie, dan is zo'n e-reader echt een uitkomst vind ik. Ik lees eigenlijk altijd in de trein en dan is zo'n ding wel echt perfect. Boek uit? Geen probleem, je hebt toch nog een hele lading andere boeken erop staan :) Ook het downloaden van boeken vind ik wel makkelijk. Geen bibliotheek meer nodig :) Het leest trouwens even makkelijk als papieren boeken. Vermoeide ogen doordat het een scherm is, krijg je niet.

A song of ice and fire van George RR Martin heb ik inderdaad ook nog ergens op m'n laptop rondzwieren. Misschien maar eens aan beginnen na Wetten vd Magie :)
Afbeelding
Klik hier voor een guide die eens wat anders is dan anders, de leuke questitemguide ^^
Mtotheax
Ex-chatmoderator
Berichten: 3684
Lid geworden op: dinsdag 30 oktober 2007, 17:18
RS: Mtotheax (p2p)

Re: Lunatips boekenclubje

Bericht door Mtotheax »

Afbeelding

bazenboek
Afbeelding
Wup
Berichten: 9502
Lid geworden op: woensdag 8 augustus 2007, 19:08
RS: Torqedo (OSRS)
Clan: þ
Oude naam: Wuppie26

Re: Lunatips boekenclubje

Bericht door Wup »

Afbeelding

Ben over de helft van het eerste boek, maar heb er al een tijd niet meer aan gelezen. Wel een leuk boek, maar ik heb de eerste 2 seizoenen van de tv-serie al gezien dus dat maakt het lezen moeilijker, omdat je ongeveer weet wat er gaat gebeuren.

^ Meester Jaap was f*cking awesome!
Ack! Raya van Mattaveld
Afbeelding
Dennis
Berichten: 8917
Lid geworden op: woensdag 14 oktober 2009, 22:16

Re: Lunatips boekenclubje

Bericht door Dennis »

inderdaad Meester jaap > all.
Zion
Berichten: 4382
Lid geworden op: zaterdag 17 november 2007, 12:47
Oude naam: Road to Zion

Re: Lunatips boekenclubje

Bericht door Zion »

Probeer mezelf al weer even te pushen om weer te beginnen lezen. Vroeger las ik 2 boeken/week maar de laatste paar jaren enkel diegene di eik moest lezen voor school.

Ben gisteren naar de bibliotheek geweest en heb mee :

-Over de planten der goden - Albert Hofmann (non-fictie wetenschappelijk boek over psychoactieve planten)

-Kevin Brooks - Zwart konijn. Een van de weinige die ik nog niet heb gelezen van Kevin Brooks. Hoop alleen dat hij niet te simpel is aangezien ik de rest 4j geleden gelezen heb.
Afbeelding
La Pulga
Berichten: 36572
Lid geworden op: maandag 12 juli 2010, 14:45
Oude naam: Durex

Re: Lunatips boekenclubje

Bericht door La Pulga »

Afbeelding
Een van de weinige boeken die ik vrijwillig gelezen heb.
Afbeelding
☑ Saddam Hussein ☑ Osama Bin Laden ☐ Justin Bieber
In- of uitklappen •
Afbeelding
Akwasi
Berichten: 7851
Lid geworden op: donderdag 21 juli 2011, 21:11

Re: Lunatips boekenclubje

Bericht door Akwasi »

Taco Party schreef:
In- of uitklappen • Afbeelding
Afbeelding
Een van de weinige boeken die ik vrijwillig gelezen heb.
Dat lijkt me nou echt een kut boek
Afbeelding
Gebruikersavatar
pauperunit
Grapjas
Berichten: 16867
Lid geworden op: zaterdag 7 juni 2008, 10:42
RS: Rondjeslopen (OSRS)
Oude naam: grootmonster

Re: Lunatips boekenclubje

Bericht door pauperunit »

Akwasi schreef:
Taco Party schreef:
In- of uitklappen • Afbeelding
Afbeelding
Een van de weinige boeken die ik vrijwillig gelezen heb.
Dat lijkt me nou echt een **** boek
Ja, ook zo'n vieze kaft met zo'n naar sikje dat kun je eigenlijk niet maken
La Pulga
Berichten: 36572
Lid geworden op: maandag 12 juli 2010, 14:45
Oude naam: Durex

Re: Lunatips boekenclubje

Bericht door La Pulga »

Akwasi schreef:
Taco Party schreef:
In- of uitklappen • Afbeelding
Afbeelding
Een van de weinige boeken die ik vrijwillig gelezen heb.
Dat lijkt me nou echt een **** boek
Nee, is best een leuk boek. Het wordt verteld door de ogen van Ibra.
Afbeelding
☑ Saddam Hussein ☑ Osama Bin Laden ☐ Justin Bieber
In- of uitklappen •
Afbeelding
iRobin
Berichten: 4237
Lid geworden op: donderdag 19 februari 2009, 15:25
Oude naam: robYn

Re: Lunatips boekenclubje

Bericht door iRobin »

Lees zelf ook veel fantasy boeken (VEEEEL) xD Harry potter serie, grijze jager serie, de boeken van Robin Hobb, nog wel meer, even de namen kwijt xD
I Terrie I
Berichten: 3762
Lid geworden op: woensdag 11 juli 2007, 17:30
Clan: None.
Oude naam: Schaatsen3

Re: Lunatips boekenclubje

Bericht door I Terrie I »

Lees nu voor school de Kroongetuige van Maarten 't Hart.:)
Afbeelding
Rawr geert
Berichten: 1246
Lid geworden op: zondag 22 juni 2008, 8:33
Oude naam: Xxr6

Re: Lunatips boekenclubje

Bericht door Rawr geert »

Afbeelding

:wub:
Plaats reactie