Lunatips boekenclubje

Hier kun je praten over de dagelijkse gang van zaken.
Forumregels
In dit forumdeel wordt minder streng gemodereerd dan in andere fora, maar wees respectvol tegen elkaar.
Gebruikersavatar
pauperunit
Grapjas
Berichten: 16867
Lid geworden op: zaterdag 7 juni 2008, 10:42
RS: Rondjeslopen (OSRS)
Oude naam: grootmonster

Re: Lunatips boekenclubje

Bericht door pauperunit »

Zoals gewoonlijk begon ik uiteindelijk heel ergens anders mee :^)... Ik lees elke dag in de trein sowieso een half uurtje, heen & terug, maakt de reis toch een stuk plezanter dan als een pleb op je mobiel zitten :^)

Lord of the flies & 1984 gelezen, allebei goed maar 1984 was wel écht een ziek verhaal. Om een beetje in dat sfeertje te blijven begin ik vanavond maar eens aan 'Brave new world'.
amedee de vlieg
Verbannen (permanent)
Berichten: 1203
Lid geworden op: woensdag 18 november 2015, 20:53

Re: Lunatips boekenclubje

Bericht door amedee de vlieg »

silfer zit diep in de rabbit hole
Gebruikersavatar
pauperunit
Grapjas
Berichten: 16867
Lid geworden op: zaterdag 7 juni 2008, 10:42
RS: Rondjeslopen (OSRS)
Oude naam: grootmonster

Re: Lunatips boekenclubje

Bericht door pauperunit »

Kapitalisme is het beste


Gisteren Journey to the centre of the earth uitgelezen, supercomfy verhaal
amedee de vlieg
Verbannen (permanent)
Berichten: 1203
Lid geworden op: woensdag 18 november 2015, 20:53

Re: Lunatips boekenclubje

Bericht door amedee de vlieg »

pauperunit schreef:Zoals gewoonlijk begon ik uiteindelijk heel ergens anders mee :^)... Ik lees elke dag in de trein sowieso een half uurtje, heen & terug, maakt de reis toch een stuk plezanter dan als een pleb op je mobiel zitten :^)

Lord of the flies & 1984 gelezen, allebei goed maar 1984 was wel écht een ziek verhaal. Om een beetje in dat sfeertje te blijven begin ik vanavond maar eens aan 'Brave new world'.
voor boeken uit hetzelfde genre kan je misschien eens kijken naar third-wave feministische schrijvers
Gebruikersavatar
pauperunit
Grapjas
Berichten: 16867
Lid geworden op: zaterdag 7 juni 2008, 10:42
RS: Rondjeslopen (OSRS)
Oude naam: grootmonster

Re: Lunatips boekenclubje

Bericht door pauperunit »

Voor third-wave feministische schrijvers is een dergelijke setting geen dystopie maar een utopie, vanuit die invalshoek lees ik liever niet :(


Vond Brave new world niet super, na 50 pagina's ofzo afgehaakt hihi
Bearserk
Zuipschuit
Berichten: 9076
Lid geworden op: dinsdag 31 juli 2012, 16:13
RS: Gestopt

Re: Lunatips boekenclubje

Bericht door Bearserk »

Brave new world vond ik beter dan 1984
Afbeelding
Soulstripper
Berichten: 14723
Lid geworden op: maandag 21 mei 2007, 20:30
Oude naam: Soulripper30

Re: Lunatips boekenclubje

Bericht door Soulstripper »

Silfer schreef:
amedee de vlieg schreef:silfer zit diep in de rabbit hole
Ik ben 't totaal niet met marxisme eens.
Hoe kan je het totaal niet eens zijn met de historische theorie van Karl Marx? Zijn historisch materialisme is nog altijd heel invloedrijk.

Verder heeft Marx nooit een welomlijnde definitie gegeven van zijn sociale theorie, waardoor het op veel verschillende manieren is geïnterpreteerd door andere schrijvers.
Have your way and take him; only bear in mind that the man you are so eager to save will one day deal the death blow to the cause of the aristocracy, which you have joined with me in upholding; for in this Caesar there is more than one Marius. - Lucius Cornelius Sulla
Daan
Bouillonblokje
Berichten: 40332
Lid geworden op: zaterdag 18 april 2009, 17:26

Re: Lunatips boekenclubje

Bericht door Daan »

Hurr durr kom in opstand allemaal!!!!11

Kerel had geen idee hoe de realiteit in elkaar stak.
amedee de vlieg
Verbannen (permanent)
Berichten: 1203
Lid geworden op: woensdag 18 november 2015, 20:53

Re: Lunatips boekenclubje

Bericht door amedee de vlieg »

soulstripper ook niet dus dat scheelt
Soulstripper
Berichten: 14723
Lid geworden op: maandag 21 mei 2007, 20:30
Oude naam: Soulripper30

Re: Lunatips boekenclubje

Bericht door Soulstripper »

Daan schreef:Hurr durr kom in opstand allemaal!!!!11

Kerel had geen idee hoe de realiteit in elkaar stak.
Vrij duidelijk dat jij nog nooit iets van Marx gelezen hebt lol.
Have your way and take him; only bear in mind that the man you are so eager to save will one day deal the death blow to the cause of the aristocracy, which you have joined with me in upholding; for in this Caesar there is more than one Marius. - Lucius Cornelius Sulla
TikTakTokTekTuk
Berichten: 8318
Lid geworden op: zaterdag 20 juni 2009, 21:19
RS: Gestopt
Oude naam: seablast

Re: Lunatips boekenclubje

Bericht door TikTakTokTekTuk »

lololol
Vele kusjes aan iedereen
Daan
Bouillonblokje
Berichten: 40332
Lid geworden op: zaterdag 18 april 2009, 17:26

Re: Lunatips boekenclubje

Bericht door Daan »

En waarop baseer je dat?
Soulstripper
Berichten: 14723
Lid geworden op: maandag 21 mei 2007, 20:30
Oude naam: Soulripper30

Re: Lunatips boekenclubje

Bericht door Soulstripper »

Daan schreef:En waarop baseer je dat?
Het feit dat je Daan bent.
Have your way and take him; only bear in mind that the man you are so eager to save will one day deal the death blow to the cause of the aristocracy, which you have joined with me in upholding; for in this Caesar there is more than one Marius. - Lucius Cornelius Sulla
Simon`
Bodybuilder
Berichten: 8177
Lid geworden op: zaterdag 18 augustus 2007, 20:51

Re: Lunatips boekenclubje

Bericht door Simon` »

Daan schreef:En waarop baseer je dat?
heb je niet daan maar is geen probleem
Afbeelding
Wup
Berichten: 9502
Lid geworden op: woensdag 8 augustus 2007, 19:08
RS: Torqedo (OSRS)
Clan: þ
Oude naam: Wuppie26

Re: Lunatips boekenclubje

Bericht door Wup »

amedee de vlieg schreef:
amedee de vlieg schreef:
Wup schreef:Wheel of Time niet gelezen. Boeken van Sanderson zijn in ieder geval wel erg goed ontvangen. 4.41 over 162.000 ratings van de plebs op goodreads.com https://www.goodreads.com/book/show/684 ... nal_Empire

Hij schrijft niet zo kunstig als Rothfuss, maar wel op een plezante manier. Daarnaast zijn Allomancy en Feruchemy net zo goed uitgewerkt als Sympathy.
best wel leuk heb de hele trilogie gekocht in 1x

vond het begin niet zo goed leek me allemaal nogal standard fantasy en nogal cliché maar gaat nu toch een betere richting uit
trilogie uitgelezen, bevat enkele erg originele concepten en het komt ook allemaal mooi samen op het einde maar de schrijfstijl van sanderson vind ik toch een tikkeltje ondermaats, personages komen niet helemaal tot uiting (veel stereotypes) en ook de setting voelt niet echt volledig ontwikkeld aan

wel goede boeken daar niet van maar vind sanderson wel wat overrated

nu beginnen aan the first law trilogy van joe abercrombie
Heb Hero of Ages vandaag uitgelezen. Vond hem wel superawesome. Zoveel terugkerende elementen en forecasting in het verhaal :wub: Erg gaaf om zijn annotations per hoofdstuk te lezen. Geeft per hoofdstuk een a4 aan gedachtes over waarom hij bepaalde keuzes heeft gemaakt en de gedachte achter bepaalde verhaallijnen.
Ack! Raya van Mattaveld
Afbeelding
Odius
Ex-chatmoderator
Berichten: 16826
Lid geworden op: woensdag 14 mei 2008, 19:01

Re: Lunatips boekenclubje

Bericht door Odius »

Soulstripper schreef:
Silfer schreef:
amedee de vlieg schreef:silfer zit diep in de rabbit hole
Ik ben 't totaal niet met marxisme eens.
Hoe kan je het totaal niet eens zijn met de historische theorie van Karl Marx? Zijn historisch materialisme is nog altijd heel invloedrijk.

Verder heeft Marx nooit een welomlijnde definitie gegeven van zijn sociale theorie, waardoor het op veel verschillende manieren is geïnterpreteerd door andere schrijvers.
Inderdaad. De meerwaarde van Marx zit volgens mij in het belang dat hij hecht aan socio-economische factoren die de samenleving sturen. In om het even welke historische studie moet deze factor dan ook betrokken worden; vaak is het nog eens de belangrijkste ook. Zonder eten geen politiek m.a.w. Bovendien zijn de interessantste hedendaagse filosofen (in mijn ogen) vaak neomarxistisch; dan denk ik aan de volgelingen van de Frankfurter Schule en iemand als Zizek.

OT: Momenteel geen boek aan het lezen door mijn thesis (die bijna af is), maar binnenkort ga ik me eens wagen aan Illusies voor gevorderden van Maarten Boudry. Geen werk over goochelarij, maar wetenschapsfilosofie. :P
Odius
Ex-chatmoderator
Berichten: 16826
Lid geworden op: woensdag 14 mei 2008, 19:01

Re: Lunatips boekenclubje

Bericht door Odius »

Momenteel Het Verdorven Genootschap van Philipp Blom uit, een semi- historische roman over de salons in het 18de eeuwse Frankrijk. Schrijfstijl was een beetje wennen omdat het tussen non-fictie en roman schommelt, maar uiteindelijk wel een leuk boek over een periode waar ik minder van afweet.

Deze vakantie staat nog de Slinger van Foucault gepland (Eco) en het leven en de leer van beroemde filosofen (Diogenes Laërtius). Daarna zie ik nog wel, ofwel iets over de vikings ofwel een boek over dinosaurussen en fossielen in de Oudheid. Edward Gibbon over de val van het Romeinse Rijk wil ik ook nog eens doen maar das zo'n 1000 pagina's. xd
Zion
Berichten: 4382
Lid geworden op: zaterdag 17 november 2007, 12:47
Oude naam: Road to Zion

Re: Lunatips boekenclubje

Bericht door Zion »

Eindelijk ook nog eens wat gelezen, vooral om de tijd te doden tijdens m'n vluchten maar toch.

Stephen King - De sluipschutter. Deel 1 van de donkere toren reeks, m'n vriendin zit aan het einde en was al tijden bezig tegen mij dat ik er ook aan moest beginnen (ze had de eerste 3 delen op een week of 2 uitgelezen terwijl ze ook zoveel niet meer leest),'k vond het echt kut dat ik deel 2 niet mee had om plaats/gewicht te besparen...

Harper Lee - To Kill a Mockingbird, klein boekje vorig jaar in de luchthaven gekocht en niet meer gelezen, had er niet veel van verwacht eigenlijk ook al is het een klassieker maar vond het echt nog een goed verhaal, zat goed in elkaar en las vlot.

Will Lavender - Het verborgen raadsel
Voorlaatste dag een klein bibliotheekje gevonden in Bali en die zag er het meest interessant uit, zat nog goed in elkaar.
Afbeelding
Simon`
Bodybuilder
Berichten: 8177
Lid geworden op: zaterdag 18 augustus 2007, 20:51

Re: Lunatips boekenclubje

Bericht door Simon` »

Laatst drie delen van The Hitchikers Guide to the Galaxy uitgelezen, wat een onzin. Desondanks (of misschien zelfs derhalve) zeer vermakelijk.
Afbeelding
Wup
Berichten: 9502
Lid geworden op: woensdag 8 augustus 2007, 19:08
RS: Torqedo (OSRS)
Clan: þ
Oude naam: Wuppie26

Re: Lunatips boekenclubje

Bericht door Wup »

Zelf alleen het eerste boek van The Hitchhikers Guide to the Galaxy gelezen/geluisterd. Erg vermakelijk alleen werd het mij iets te vaag in het begin van het tweede boek.

Onlangs Breakfast for Champions gelezen van Kurt Vonnegut gelezen. Opzich aardig, maar bijna net zo bizar als bovenstaand genoemde. Snap alle lof voor Vonnegut nog niet. Misschien Slaughterhouse 5 nog maar eens proberen. https://www.goodreads.com/book/show/498 ... _Champions


Afbeelding

Verder de 2de era trilogie van Mistborn gelezen. Wax & Wayne series.Erg interessante toepassing van "metaal-magie" in een Wild West wereld, waar de elektrischiteit en auto's onlangs zijn uitgevonden. De geniale plottwists van Brandon Sanderson maken deze trilogie weer een topper. Binnenkort Warbreaker en The Stormligt Archive maar eens oppikken.

https://www.goodreads.com/book/show/108 ... loy-of-law
https://www.goodreads.com/book/show/160 ... ws-of-self
https://www.goodreads.com/book/show/187 ... f-mourning

Ben helaas bang dat niemand geïnteresseerd is in fantasie, behalve Hondje die verdwenen is. :cry:
Ack! Raya van Mattaveld
Afbeelding
Plaats reactie