Van 4 Havo naar 5 VWO -> Mag ik blijven zitten?

Hier kun je praten over de dagelijkse gang van zaken.
Forumregels
In dit forumdeel wordt minder streng gemodereerd dan in andere fora, maar wees respectvol tegen elkaar.
Plaats reactie
KetchupFTW
Berichten: 4782
Lid geworden op: zondag 16 november 2008, 18:33
RS: Gestopt
Clan: Smokin Mils
Oude naam: NL Barbarian

Van 4 Havo naar 5 VWO -> Mag ik blijven zitten?

Bericht door KetchupFTW »

Hai,

Even wat achtergrondinformatie. Ik ben vorig jaar van Havo 4 naar VWO 5 bevordert omdat mijn cijfers uitzonderlijk waren. Dit jaar, in VWO 5 daarintegen, zijn mijn cijfers erbarmelijk. De kans bestaat ook dat ik niet over ga het einde van dit jaar. Mijn mentor en afdelingsleider houden me voor dat ik in dat geval naar Havo 5 moet en niet mag doubleren, maar is dat ook echt zo?
Akwasi
Berichten: 7851
Lid geworden op: donderdag 21 juli 2011, 21:11

Re: Van 4 Havo naar 5 VWO -> Mag ik blijven zitten?

Bericht door Akwasi »

mag gewoon blijven zitten
Afbeelding
B70
Berichten: 1742
Lid geworden op: woensdag 1 augustus 2012, 12:58
Clan: Doge
Oude naam: Rakazon

Re: Van 4 Havo naar 5 VWO -> Mag ik blijven zitten?

Bericht door B70 »

Je mag doubleren, maar als je cijfers zo slecht zijn dat de kans op overgaan van V5 -> V6 met doubleren onmogelijk is dan raden ze je echter aan om Havo 5 te doen, want zij denken dat je V5 niet gaat redden, maar je mag wel 1x doubleren en de andere keer dat zakt moet je echt doorstromen naar H5
Daan
Bouillonblokje
Berichten: 40330
Lid geworden op: zaterdag 18 april 2009, 17:26

Re: Van 4 Havo naar 5 VWO -> Mag ik blijven zitten?

Bericht door Daan »

Best raar eigenlijk. Bij ons mag je niet van 5 VWO naar 5 Havo omdat je dan gelijk in het examenjaar terechtkomt. :P
Dento
Berichten: 704
Lid geworden op: woensdag 5 januari 2011, 18:02
RS: Dento (p2p)
Oude naam: Dentomen333

Re: Van 4 Havo naar 5 VWO -> Mag ik blijven zitten?

Bericht door Dento »

Je mag sowieso doubleren naar Havo 5, en als je dan alsnog niet je havo-examen haalt, mag je die volgensmij gewoon herkansen tijdens de herexamen. Als Havo 4 al makkelijk voor je was, zie ik voor jou geen problemen met Havo 5. Ik heb namelijk een soortgelijke overstap gemaakt: V4 -> H4 -> H5.

En inderdaad, bij ons mag je ook niet van VWO 5 naar Havo 5 omdat je dan gelijk in het examenjaar terechtkomt. Dan ben ik daar best jaloers op. :P
Afbeelding
Tristan
Teamleider Chat
Berichten: 12286
Lid geworden op: donderdag 29 april 2010, 15:31
RS: Wertoo4 (p2p)
Clan: Lunatip

Re: Van 4 Havo naar 5 VWO -> Mag ik blijven zitten?

Bericht door Tristan »

Rakazon schreef:Je mag doubleren, maar als je cijfers zo slecht zijn dat de kans op overgaan van V5 -> V6 met doubleren onmogelijk is dan raden ze je echter aan om Havo 5 te doen, want zij denken dat je V5 niet gaat redden, maar je mag wel 1x doubleren en de andere keer dat zakt moet je echt doorstromen naar H5
Ik denk dat het meer te maken heeft met dat de docenten bang zijn dat hij het niet gaat halen in het eindexamenjaar. 5 VWO kan je na doubleren een stuk gemakkelijker halen als je cijfers mag laten staan en alles herkanst wat slecht stond. Ik denk dat je even moet informeren over de overgangsregels van jouw school want er zijn geen vaste regels over hoelang je mag doen over bovenbouw HAVO/VWO (bron: http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen ... rwijs.html). Veel scholen hebben de regel dat je niet twee keer mag blijven zitten, inclusief CE jaar in de bovenbouw. Als je nu dan 5 VWO moet doubleren en dan niet slaagt in 6 VWO moet je van school af.
Heb je vragen over een kick/ban of heb je nog een andere opmerking over de chat? Stuur mij dan gerust een PB!
Chatregels: Waarom ben ik gekickt? | Het Lunatip topic: alle informatie over de chat | Lunatipchatter van het kwartaal

Afbeelding

"Alsof mij t boeit wat jullie kunnen missen in het team?"
"Nee, gewoon een warn erop"
--Legends
KetchupFTW
Berichten: 4782
Lid geworden op: zondag 16 november 2008, 18:33
RS: Gestopt
Clan: Smokin Mils
Oude naam: NL Barbarian

Re: Van 4 Havo naar 5 VWO -> Mag ik blijven zitten?

Bericht door KetchupFTW »

Dento schreef: Je mag sowieso doubleren naar Havo 5, en als je dan alsnog niet je havo-examen haalt, mag je die volgensmij gewoon herkansen tijdens de herexamen. Als Havo 4 al makkelijk voor je was, zie ik voor jou geen problemen met Havo 5. Ik heb namelijk een soortgelijke overstap gemaakt: V4 -> H4 -> H5.

En inderdaad, bij ons mag je ook niet van VWO 5 naar Havo 5 omdat je dan gelijk in het examenjaar terechtkomt. Dan ben ik daar best jaloers op. :P
Je snapt me niet goed. Ik ben van H4 -> V5 gegaan en nu moet ik misschien naar H5.
KetchupFTW
Berichten: 4782
Lid geworden op: zondag 16 november 2008, 18:33
RS: Gestopt
Clan: Smokin Mils
Oude naam: NL Barbarian

Re: Van 4 Havo naar 5 VWO -> Mag ik blijven zitten?

Bericht door KetchupFTW »

Dento schreef: Je mag sowieso doubleren naar Havo 5, en als je dan alsnog niet je havo-examen haalt, mag je die volgensmij gewoon herkansen tijdens de herexamen. Als Havo 4 al makkelijk voor je was, zie ik voor jou geen problemen met Havo 5. Ik heb namelijk een soortgelijke overstap gemaakt: V4 -> H4 -> H5.

En inderdaad, bij ons mag je ook niet van VWO 5 naar Havo 5 omdat je dan gelijk in het examenjaar terechtkomt. Dan ben ik daar best jaloers op. :P
Je snapt me niet goed. Ik ben van H4 -> V5 gegaan en nu moet ik dan terug naar Havo 5 volgens mijn meerderen.

In ieder geval, jullie zeggen dat ik mag doubleren, maar staat dat eigenlijk ergens vastgelegd? Op school houden ze stuk op voet dat ik naar Havo 5 moet, maar is dat omdat ze me angst in willen praten? Zijn ze misschien niet goed geinformeerd? Nog een aantal maanden geleden zeiden ze dat ik naar Havo 4 moest.
Tristan
Teamleider Chat
Berichten: 12286
Lid geworden op: donderdag 29 april 2010, 15:31
RS: Wertoo4 (p2p)
Clan: Lunatip

Re: Van 4 Havo naar 5 VWO -> Mag ik blijven zitten?

Bericht door Tristan »

http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen ... rwijs.html
Rijksoverheid schreef:Geen regels voor bovenbouw havo en vwo
Er zijn geen regels voor hoelang leerlingen mogen doen over de bovenbouw van de havo en het vwo. De meeste scholen hebben in het schoolreglement opgenomen dat leerlingen:

maximaal 1 keer mogen blijven zitten;
1 keer mogen zakken voor het examen;
of 2 keer blijven zitten in verschillende klassen.

Daarna moeten leerlingen van school af.
Of je mag doubleren of niet ligt dus volledig aan de regels van jouw school.

Natuurlijk willen ze niet dat jij afzakt of moet blijven zitten, maar je moet ook onthouden dat de school vooral kijkt naar hun slaagpercentage wat een belangrijke kwaliteitsindicatoren is voor de onderwijsinspectie en daarmee hoe de school aangeschreven staat. Voor de school zelf is het een stuk veiliger om twijfelgevallen van 5 VWO naar de HAVO door te verwijzen, omdat ze dan meer zekerheid hebben dat ze het CE daar halen, dan dat ze het in 6 VWO gaan proberen. Ga dus vooral zelf verder onderzoek doen naar wat in er in het schoolreglement staat, luister naar het advies maar laat je ook niet gek maken.
Heb je vragen over een kick/ban of heb je nog een andere opmerking over de chat? Stuur mij dan gerust een PB!
Chatregels: Waarom ben ik gekickt? | Het Lunatip topic: alle informatie over de chat | Lunatipchatter van het kwartaal

Afbeelding

"Alsof mij t boeit wat jullie kunnen missen in het team?"
"Nee, gewoon een warn erop"
--Legends
Yves W
Berichten: 15699
Lid geworden op: maandag 31 december 2007, 17:57

Re: Van 4 Havo naar 5 VWO -> Mag ik blijven zitten?

Bericht door Yves W »

Ik zou zelf denken dat het mag; bij ons gold precies wat Tristan hierboven schreef. In ons schoolreglement stond dat je één keer in de onderbouw en één keer in VWO4/5 mocht blijven zitten. Volgens mij mocht je het eindexamen dan ook nog 1x falen, hoewel ik dat niet zeker weet.

Ik snap zelf echter de logica van 4 havo -> 5 VWO niet echt; voor zover ik weet heb je in dat ene jaar havo relatief meer onderwerpen behandeld dan vwo in jaar 4, maar dan wel met minder diepgang. Het lijkt mij dat dat best veel problemen op zou leveren. Persoonlijk zou ik nu havo 5 doen en dan naar VWO 5 gaan als je het nog wil.
Afbeelding
Off-er
Berichten: 14232
Lid geworden op: vrijdag 18 juli 2008, 15:55
Clan: D/SEA eSports

Re: Van 4 Havo naar 5 VWO -> Mag ik blijven zitten?

Bericht door Off-er »

4Havo -> 5VWO is wel echt een gigantische sprong waar je, afhankelijk van je vakkenpakket, best welheel erg veel achterstand kan oplopen. Vond 't een bijzondere keuze van je school.

Ikneem aan dat je trouwens ook gewoon mag blijven zitten, maar daarvoor zul je even het reglement door moeten spitten.
Afbeelding
Pureke str
Berichten: 1747
Lid geworden op: donderdag 9 april 2009, 17:48
RS: FrisianPride (OSRS)
Clan: Geen.

Re: Van 4 Havo naar 5 VWO -> Mag ik blijven zitten?

Bericht door Pureke str »

Oke, maar Nigel, waarom is je broek omlaag?
Afbeelding
R4Y
Berichten: 5269
Lid geworden op: vrijdag 23 mei 2008, 20:43
Oude naam: Drgohan

Re: Van 4 Havo naar 5 VWO -> Mag ik blijven zitten?

Bericht door R4Y »

Off-er schreef: 4Havo -> 5VWO is wel echt een gigantische sprong waar je, afhankelijk van je vakkenpakket, best welheel erg veel achterstand kan oplopen. Vond 't een bijzondere keuze van je school.

Ikneem aan dat je trouwens ook gewoon mag blijven zitten, maar daarvoor zul je even het reglement door moeten spitten.
Precies dit. 4Havo is nou niet echt zo moeilijk, ik vond 3 havo echt veel moeilijker. En 5 havo vind ik ook easy atm. Maar ik weet dat ik nooit VWO zou kunnen. Beetje vreemd advies van de school IMO.
Gebruikersavatar
Kipcorn
Tijdelijk niet verbannen
Berichten: 8447
Lid geworden op: maandag 16 februari 2009, 16:25
RS: MC Trump (OSRS)
Clan: Buultjen
Oude naam: Kipzilla
Contacteer:

Re: Van 4 Havo naar 5 VWO -> Mag ik blijven zitten?

Bericht door Kipcorn »

Nee ze kunnen jou niet verplichten. Vorig jaar VWO 3 stond ik op bespreekgeval en er was een kans dat ik naar Havo zou gaan. Maar dat was een advies van de mentor, nu zit ik in vwo 4 en heb ik goede cijfers. Dus mentor you got rekt :twisted: :twisted:
B70
Berichten: 1742
Lid geworden op: woensdag 1 augustus 2012, 12:58
Clan: Doge
Oude naam: Rakazon

Re: Van 4 Havo naar 5 VWO -> Mag ik blijven zitten?

Bericht door B70 »

Kipcorn schreef: Nee ze kunnen jou niet verplichten. Vorig jaar VWO 3 stond ik op bespreekgeval en er was een kans dat ik naar Havo zou gaan. Maar dat was een advies van de mentor, nu zit ik in vwo 4 en heb ik goede cijfers. Dus mentor you got rekt :twisted: :twisted:
Kipzilla pls
Rsandee
Berichten: 2209
Lid geworden op: donderdag 30 april 2009, 23:00
RS: Rsandee (p2p)
Clan: Ladies and Heroes
Oude naam: Rayman4321

Re: Van 4 Havo naar 5 VWO -> Mag ik blijven zitten?

Bericht door Rsandee »

Tuurlijk mag je blijven zitten.
KetchupFTW
Berichten: 4782
Lid geworden op: zondag 16 november 2008, 18:33
RS: Gestopt
Clan: Smokin Mils
Oude naam: NL Barbarian

Re: Van 4 Havo naar 5 VWO -> Mag ik blijven zitten?

Bericht door KetchupFTW »

Rakazon schreef:
Kipcorn schreef: Nee ze kunnen jou niet verplichten. Vorig jaar VWO 3 stond ik op bespreekgeval en er was een kans dat ik naar Havo zou gaan. Maar dat was een advies van de mentor, nu zit ik in vwo 4 en heb ik goede cijfers. Dus mentor you got rekt :twisted: :twisted:
Kipzilla pls
Ja maar jouw situatie is geheel anders. Ik ben van 4 Havo naar 5 VWO gegaan. Voorexamenjaar -> voorexamenjaar dus (normaal moet je Havo 5 afronden voordat je naar VWO 5 mag). Volgens mij is het dus niet te vergelijken.
Plaats reactie