Eurovision Song Contest 2018

Hier kun je praten over de dagelijkse gang van zaken.
Forumregels
In dit forumdeel wordt minder streng gemodereerd dan in andere fora, maar wees respectvol tegen elkaar.
Zeekoe
Update Lounge
Berichten: 10632
Lid geworden op: zondag 9 september 2012, 22:01
Extra rang: Winnaar screenshotcompetitie

Eurovision Song Contest 2018

Bericht door Zeekoe »

Afbeelding
Met dank aan Ricc, uit wiens topic van 2016 ik een paar dingen schaamteloos overgenomen heb maar wel in mijn eigen woorden heb gezet. Hierna supermooi gecopypaste van Nikki's topic uit 2017.

Halve finale 1: 8 mei 2017, 21:00 CEST
Halve finale 2: 10 mei 2017, 21:00 CEST
Grand Finale: 12 mei 2017, 21:00 CEST
___________________________________________________
Hoi allemaal,

Deze week barst Europa's grootste gayfest weer los, het Eurovisie songfestival. 43 landen gaan de strijd aan om te laten zien dat ze het beste liedje van Europa + omliggende landen + Australië kunnen maken. Het songfestival vindt dit jaar plaats in Lissabon omdat Portugal vorig jaar heeft gewonnen. Het thema van dit jaar is 'All Aboard!'. In dit topic kunnen we gezellie doen over welke artiesten er het lekkerst uit zien en welke nummers echt niet om aan te horen zijn of juist wel.

Wat is Eurovisie?

Het Eurovisie songfestival wordt georganiseerd door de European Broadcasting Union (EBU), wat in feite gewoon een vereniging is voor publieke omroepen uit verschillende landen. Het leek ze wel leuk en verbroederend om na al die oorlogen ook iets gezelligs te doen met Europa samen dus iemand vond het toen een goed idee om een grote talentenjacht voor alle landen die lid waren te organiseren. Zo gezegd zo gedaan, en dit jaar is het tijd voor alweer de 63e editie van dit jaarlijkse festijn en ondertussen doen er dus 43 landen mee, zo veel dat het festival sinds een aantal jaren is uitgebreid met halve finales vooraf omdat er te veel landen meededen om in de finale te proppen.

Hoe werkt het?

Elk deelnemend land selecteert een artiest die een nummer schrijft speciaal voor de competitie. Dit kan met een interne selectie (zoals in Nederland, waar gewoon een beetje gebeld wordt met een paar artiesten enzo) maar kan ook met een nationaal festival vooraf (zoals Melodifestivalen in Zweden). Vervolgens sturen alle landen hun artiest en nummer in en betalen ze een bak geld aan de EBU om mee te mogen doen. Door middel van een lotingsysteem worden de landen verdeeld over twee halve finales met dit jaar 19 lansden in de ene en 18 landen in de andere. Uit elke halve finale mogen er 10 landen door naar de finale. De loting wordt gebaseerd op 'potten' met hierin landen die in de voorgaande jaren veel op elkaar hebben gestemd, meestal buurlanden van elkaar dus, zodat deze niet allemaal elkaar door de competitie kunnen helpen. De vijf grootste geldschieters (Verenigd Koninkrijk, Duitsland, Spanje, Italië, Frankrijk) en de winnaar van vorig jaar (Portugal) mogen allemaal rechtstreeks naar de finale, waardoor er 26 landen in de finale mogen uitkomen. Tijdens zo'n halve finale of finale laten alle landen hun nummer één keer horen. Vervolgens kan er gestemd worden. Tijdens het stemmen zorgt de host voor wat leuke shows om de tijd om te krijgen, en daarna is het tijd voor het bekendmaken van de uitslag.

Het stemsysteem

Sinds 2016 is het systeem van stemmen iets anders dan voorheen. Elk land kan stemmen in de halve finale waarin het land deelneemt, en in de finale (ook als ze niet door zijn naar de finale). De zes landen die al in de finale zitten, worden verdeeld over de twee halve finales zodat ze daar ook in kunnen meestemmen. De stemmen van een land bestaan uit twee helften: televoting en een jury. Een 'professionele jury' maakt een lijst van hun favorieten die ze punten kunnen geven. De punten die ze kunnen geven zijn 12, 10, 8, 7, 6, 5, 4, 3, 2, 1, de andere landen krijgen 0 punten. Verder kunnen ook alle inwoners van een land stemmen op andere landen via een app of door te smsen of bellen. Stemmen op je eigen land is niet mogelijk want dan wint natuurlijk gewoon het land met de meeste inwoners. De landen worden dan gerangschikt op het aantal stemmen en krijgen daarvoor ook weer een puntenaantal. Vroeger werden deze punten met elkaar gemiddeld en werd dit de totaalscore, maar sinds vorig jaar worden deze punten apart gehouden. In de finale komt steeds een bekend persoon van elk land even live in de uitzending. De punten 1-7 worden dan meteen toegewezen en de 8, 10 en 12 punten worden met veel tijd rekken en neplachen gepresenteerd en zijn vaak alsnog voor de buurlanden. Hierna worden de totale televotes uit alle landen bij elkaar opgeteld en wordt de score per land bekend gemaakt, van laagst naar hoogst (dus nu inclusief de televotes). Het hele puntengebeuren zelf neemt al ongeveer een uur in beslag. In de halve finale houden ze het korter en worden gewoon de tien kwalificerende landen bekendgemaakt.

Voor wie het niet duidelijk vindt, hier in een video:

De deelnemers
In- of uitklappen • Halve Finale 1
Halve finale 1
#LandArtiestNummer
1Afbeelding AzerbeidzjanAiselX My Heart
2Afbeelding IJslandAri ÓlafssonOur Choice
3Afbeelding AlbaniëEugent BushpepaMall
4Afbeelding BelgiëSennekA Matter Of Time
5Afbeelding TjechiëMikolas JosefLie To Me
6Afbeelding LitouwenIeva ZasimauskaitėWhen We're Old
7Afbeelding IsraëlNettaToy
8Afbeelding Wit-RuslandAlekseevForever
9Afbeelding EstlandElina NetsjajevaLa Forza
10Afbeelding BulgarijeEquinoxBones
11Afbeelding MacedoniëEye CueLost And Found
12Afbeelding KroatiëFrankaCrazy
13Afbeelding OostenrijkCesár SampsonNobody But You
14Afbeelding GriekenlandGianna TerziOneiro Mou
15Afbeelding FinlandSaara AaltoMonsters
16Afbeelding ArmeniëChevak ChanagianQami
17Afbeelding ZwitserlandZiBBZStones
18Afbeelding IerlandRyan O'ShaughnessyTogether
19Afbeelding CyprusEleni FoureiraFuego
Portugal, Spanje en het Verenigd Koninkrijk stemmen mee in deze halve finale.



In- of uitklappen • Halve finale 2
Halve finale 2
#LandArtiestNummer
1Afbeelding NoorwegenAlexander RybakThat's How You Write A Song
2Afbeelding RoemeniëThe HumansGoodbye
3Afbeelding ServiëSanja Ilić & BalkanikaNova Deca
4Afbeelding San MarinoJessika ft. Jenifer BreningWho We Are
5Afbeelding DenemarkenRasmussenHigher Ground
6Afbeelding RuslandJulia SamoylovaI Won't Break
7Afbeelding MoldaviëDoReDosMy Lucky Day
8Afbeelding NederlandWaylonOutlaw In 'Em
9Afbeelding AustraliëJessica MauboyWe Got Love
10Afbeelding GeorgiëEthno-Jazz Band IriaoFor You
11Afbeelding PolenGromee ft. Lukas MeijerLight Me Up
12Afbeelding MaltaChristabelleTaboo
13Afbeelding HongarijeAWSViszlát Nyár
14Afbeelding LetlandLaura RizzottoFunny Girl
15Afbeelding ZwedenBenjamin IngrossoDance You Off
16Afbeelding MontenegroVanja RadovanovicInje
17Afbeelding SloveniëLea SirkHvala, ne!
18Afbeelding OekraïneMelovinUnder The Ladder
Duitsland, Frankrijk en Italië stemmen mee in deze halve finale.



In- of uitklappen • The Big Five + Host
The Big Five + Host
LandArtiestNummer
Afbeelding ItaliëErmal Meta e Fabrizio MoroNo Mi Avete Fatto Niente
Afbeelding SpanjeAmaia y AlfredTu Canción
Afbeelding Verenigd KoninkrijkSuRieStorm
Afbeelding FrankrijkMadame MonsieurMercy
Afbeelding DuitslandMichael SchulteYou Let Me Walk Alone
Afbeelding PortugalCláudia PascoalO Jardim



Grande Finale
PlaatsActLandArtiestNummerJuryvotingTelevotingTotaal
-1Afbeelding OekraïneMelovinUnder The Ladder---
-2Afbeelding SpanjeAmaia y AlfredTu Canción---
-3Afbeelding SloveniëLea SirkHvala, ne!---
-4Afbeelding LitouwenIeva ZasimauskaitėWhen We're Old---
-5Afbeelding OostenrijkCesár SampsonNobody But You---
-6Afbeelding EstlandElina NetsjajevaLa Forza---
-7Afbeelding NoorwegenAlexander RybakThat's How You Write A Song---
-8Afbeelding PortugalCláudia PascoalO Jardim---
-9Afbeelding Verenigd KoninkrijkSuRieStorm---
-10Afbeelding ServiëSanja Ilić & BalkanikaNova Deca---
-11Afbeelding DuitslandMichael SchulteYou Let Me Walk Alone---
-12Afbeelding AlbaniëEugent BushpepaMall---
-13Afbeelding FrankrijkMadame MonsieurMercy---
-14Afbeelding TjechiëMikolas JosefLie To Me---
-15Afbeelding DenemarkenRasmussenHigher Ground---
-16Afbeelding AustraliëJessica MauboyWe Got Love---
-17Afbeelding FinlandSaara AaltoMonsters---
-18Afbeelding BulgarijeEquinoxBones---
-19Afbeelding MoldaviëDoReDosMy Lucky Day---
-20Afbeelding ZwedenBenjamin IngrossoDance You Off---
-21Afbeelding HongarijeAWSViszlát Nyár---
-22Afbeelding IsraëlNettaToy---
-23Afbeelding NederlandWaylonOutlaw In 'Em---
-24Afbeelding IerlandRyan O'ShaughnessyTogether---
-25Afbeelding CyprusEleni FoureiraFuego---
-26Afbeelding ItaliëErmal Meta e Fabrizio MoroNo Mi Avete Fatto Niente---



Voor wie niet alles apart wil aanklikken, hier is een playlist met alle nummers.


Leuke feitjes
  • Het nummer van Wit-Rusland lijkt al voor de competitie te zijn gemaakt (in het Wit-Russisch) maar mag toch meedoen.
  • Netta (Israël) zou eigenlijk live een looper gebruiken en had hier speciaal toestemming voor gekregen maar gaat hem uiteindelijk toch niet gebruiken.
  • Het songfestival wordt net als vorig jaar ook uitgezonden in Amerika. Ook een aantal andere niet-EBU-leden zendt het songfestival live uit.
  • Ondanks dat EBU in 2015 had gezegd dat Australië echt maar eenmalig mee zou doen voor de 60e editie, doen ze nu voor de 4e keer mee. Officieel zijn ze ook geen lid van de EBU maar een 'associate member'. Het songfestival is er echter zo populair en het land het er zo veel geld voor over dat ze gewoon lekker elk jaar mogen meedoen voortaan.
  • De voorspelde ranglijst volgens de bookmakers is hier te vinden (zal nog aardig veranderen als de generale repetities beginnen en komt ook zeker niet altijd uit).
  • More coming soon
Laatst gewijzigd door Nikki- op vrijdag 11 mei 2018, 16:54, 7 keer totaal gewijzigd.
Daan
Bouillonblokje
Berichten: 40365
Lid geworden op: zaterdag 18 april 2009, 17:26

Re: Eurovision Song Contest 2018

Bericht door Daan »

Ik heb echt geen enkel liedje gehoord, maar de finale kijk ik altijd wel.
Volture
Last one standing
Berichten: 15063
Lid geworden op: woensdag 14 december 2005, 13:31

Re: Eurovision Song Contest 2018

Bericht door Volture »

Eurovisie songfestival is echt maximaal pauper
Afbeelding
Zeekoe
Update Lounge
Berichten: 10632
Lid geworden op: zondag 9 september 2012, 22:01
Extra rang: Winnaar screenshotcompetitie

Re: Eurovision Song Contest 2018

Bericht door Zeekoe »

Ik heb er ook nog maar enkel de favorieten gehoord zoals Noorwegen, Israël, Tsjechië e.d. België en Nederland uiteraard ook, maar die zie ik niet echt als favoriet dit jaar. Dusja, zal vanavond wel horen wat de rest in petto heeft. Vind het gewoon een fijne tijd op het jaar. :D

@Volture klopt volledig dat maakt het zo goed
Sam
Barganger
Berichten: 17376
Lid geworden op: donderdag 18 oktober 2007, 15:06

Re: Eurovision Song Contest 2018

Bericht door Sam »

Daan schreef: dinsdag 8 mei 2018, 18:32 Ik heb echt geen enkel liedje gehoord, maar de finale kijk ik altijd wel.
Dit

Plus maat ik ga me niet voorbereiden zonder fatsoenlijk topic hier
"Pain or damage don't end the world. Or despair, or fucking beatings. The world ends when you're dead. Until then, you got more punishment in store. Stand it like a man... and give some back."
Gebruikersavatar
Atem_nijo
Berichten: 3447
Lid geworden op: dinsdag 18 oktober 2016, 23:10

Re: Eurovision Song Contest 2018

Bericht door Atem_nijo »

Isreal wint
Bedankt aan alle Lunagangers voor de mooie tijd op dit forum!
Nikki-
Berichten: 2762
Lid geworden op: zaterdag 14 januari 2017, 20:54

Re: Eurovision Song Contest 2018

Bericht door Nikki- »

Ohja ik had 2 maanden geleden ofzo het idee om de thread weer te maken maar toen vond ik het nog te vroeg en daarna ben ik het vergeten lel

Toegevoegd na 33 seconden:
Ik heb alle nummers al meerdere keren gehoord maar ik vind er dit jaar geen duidelijke winnaar tussen zitten, ik geloof dat Israel/Cyprus/Frankrijk op dit moment de favorieten zijn.

Toegevoegd na 44 seconden:
Er zit trouwens ook wel een groot verschil tussen waar ik alleen de muziek leuk vind en wat ik als gehele act goed vind.

Toegevoegd na 10 minuten en 12 seconden:
Gooi mede auteur dan fix ik de beginpost
Zeekoe
Update Lounge
Berichten: 10632
Lid geworden op: zondag 9 september 2012, 22:01
Extra rang: Winnaar screenshotcompetitie

Re: Eurovision Song Contest 2018

Bericht door Zeekoe »

Oeh nice, bij deze! :D

Israel krijgt wel heel veel buzz, maar vind het nummer zelf niet zo geweldig. Zelfde voor Bulgarije en Estland. Persoonlijk ben ik grote fan van Noorwegen. Tsjechië is ook niet slecht!
Nikki-
Berichten: 2762
Lid geworden op: zaterdag 14 januari 2017, 20:54

Re: Eurovision Song Contest 2018

Bericht door Nikki- »

Ik heb semi final 1 toegevoegd en de rest zal ik na vanavond of ergens morgen toevoegen!

Ik vind Israel wel een goed nummer maar het heeft live geloof ik niet zo veel energie. Bulgarije vind ik aardig klinken maar ook live volgens mij best saai, Estland vind ik zelf geen bal aan. Noorwegen is leuk omdat Rybak gewoon een goede showman is maar de tekst vind ik matig. Tjechië had ik gezien als grote kanshebber maar de zanger heeft zijn rug bezeerd tijdens de repetities dus de act wordt geloof ik een beetje statisch :p Cyprus doet het opeens ook heel goed, vind het zelf niet echt een interessant nummer en de vocals zijn ook niet echt sterk maar er zit in tegenstelling tot de meeste andere acts dit jaar ook wat dans bij dus dat maakt het totaalpakketje weer beter.

Mijn guilty pleasures zijn trouwens Moldavië en Hongarije.
Zeekoe
Update Lounge
Berichten: 10632
Lid geworden op: zondag 9 september 2012, 22:01
Extra rang: Winnaar screenshotcompetitie

Re: Eurovision Song Contest 2018

Bericht door Zeekoe »

Bedankt voor je werk Nikki! Juist hebben ze de act van wit-rusland laten zien, echt te grappig, daarvoor kijk ik dus. :')
Israel is live inderdaad wel slecht gezongen.
Nikki-
Berichten: 2762
Lid geworden op: zaterdag 14 januari 2017, 20:54

Re: Eurovision Song Contest 2018

Bericht door Nikki- »

Vond Israël net nog meevallen vergeleken met de repetities eigenlijk, ik hou hoop. En ja van die over the top shit als Wit Rusland is waar je het voor doet hahaha.
Zeekoe
Update Lounge
Berichten: 10632
Lid geworden op: zondag 9 september 2012, 22:01
Extra rang: Winnaar screenshotcompetitie

Re: Eurovision Song Contest 2018

Bericht door Zeekoe »

Vond Israël en wit-rusland echt super vals klinken daarjuist. Maarja, mag van mij allemaal door, leuke halve finale tot dusver! :')
Nikki-
Berichten: 2762
Lid geworden op: zaterdag 14 januari 2017, 20:54

Re: Eurovision Song Contest 2018

Bericht door Nikki- »

Probeer mij eens te vertellen welk genre Macedonië is

Toegevoegd na 59 seconden:
Dit is nou echt vals

Toegevoegd na 3 minuten en 34 seconden:
Jurk van Kroatië kunnen mensen hier denk ik wel waarderen ;)
Aron

Re: Eurovision Song Contest 2018

Bericht door Aron »

Hopelijk wint nl
Zeekoe
Update Lounge
Berichten: 10632
Lid geworden op: zondag 9 september 2012, 22:01
Extra rang: Winnaar screenshotcompetitie

Re: Eurovision Song Contest 2018

Bericht door Zeekoe »

Ben alweer vergeten wat Macedonië was. Ben wel fan van de act van Finland!

Toegevoegd na 23 minuten en 6 seconden:
Ik gok op Azerbeidzjan/België/Tsjechië/Israël/estland/Bulgarije/Oostenrijk/Finland/Ierland/Cyprus
Nikki-
Berichten: 2762
Lid geworden op: zaterdag 14 januari 2017, 20:54

Re: Eurovision Song Contest 2018

Bericht door Nikki- »

Ik vind dat Zwitserland het wel verdient ook en daar wissel ik dan graag Azerbeidzjan of België voor in. En ik ben bang dat Griekenland er misschien ook nog doorheen komt maar hoop echt van niet want daar vond ik niks aan.

Toegevoegd na 20 seconden:
En ik hoop echt dat Ierland het gaat redden, zo cute

Toegevoegd na 1 minuut en 28 seconden:
Ohja ik denk dat Litouwen het ook gaat redden maar geen idee wie er dan wegvalt daarvoor, maybe Oostenrijk
Zeekoe
Update Lounge
Berichten: 10632
Lid geworden op: zondag 9 september 2012, 22:01
Extra rang: Winnaar screenshotcompetitie

Re: Eurovision Song Contest 2018

Bericht door Zeekoe »

Ierland twijfel ik nog sterk aan. De act van België vond ik ook echt bagger. Ik hoop nog op wit-rusland. Is een beetje het Montenegro van dit jaar.
Simon`
Bodybuilder
Berichten: 8177
Lid geworden op: zaterdag 18 augustus 2007, 20:51

Re: Eurovision Song Contest 2018

Bericht door Simon` »

zit er een nieuwe abba tussen?
Afbeelding
Volture
Last one standing
Berichten: 15063
Lid geworden op: woensdag 14 december 2005, 13:31

Re: Eurovision Song Contest 2018

Bericht door Volture »

wel nieuwe abi, heet Kerim abi
Afbeelding
Nikki-
Berichten: 2762
Lid geworden op: zaterdag 14 januari 2017, 20:54

Re: Eurovision Song Contest 2018

Bericht door Nikki- »

Rip Zwitserland. En nee geen nieuwe Abba dit jaar.

Toegevoegd na 3 minuten en 40 seconden:
Semi van donderdag is trouwens stuk minder leuk dus voel je vooral niet teleurgesteld als je voor Nederland gaat kijken ofzo.
Plaats reactie