[Lezen voordat je een topic maakt] | Multimedia Handleiding

Heb je een leuk filmpje gevonden? Deel het met ons! Heb je last van een knetterende computer of een kapotte mobiele telefoon? Vraag om hulp!
Plaats reactie
Het Team
Officieel account
Berichten: 157
Lid geworden op: zaterdag 11 maart 2006, 16:33

[Lezen voordat je een topic maakt] | Multimedia Handleiding

Bericht door Het Team »

Afbeelding
Multimedia Handleiding
David, Stephen, Denikids, Fusioxan
Stel, je hebt een probleem en je weet niet wat je moet doen. We raden eerst aan om deze guide te doorzoeken (zo nodig met ctrl+f). Dit scheelt jou veel tijd, omdat je niet hoeft te wachten op een antwoord van een andere gebruiker.
Let wel: Het team stelt zich niet aansprakelijk voor defecten die tijdens het gebruik van deze guide kunnen ontstaan. Bij zorgvuldig gebruik kan het niet mis gaan. Zit je liever niet aan je eigen hardware, vraag dan een professionele (betaalde) monteur naar hulp.

>Inhoudsopgave:
  1. Algemeen
    1. Systeeminformatie
    2. Defragmenteren
    3. Drivers
    4. Temperaturen
  2. Computer (hardware)
    1. Schoonmaken
    2. Assembleren
  3. Computer (Software)
    1. Infecties
  4. OS (Operating Systems)
    1. Windows
    2. Linux
      1. Distro's
    3. Mac OSx
  5. Netwerken
    1. Veel voorkomende problemen
      1. DNS
    2. Protocollen
    3. Thuisnetwerk
    4. VPN
  6. Handige freeware
>Algemeen

>Het posten van systeeminformatie

Download het volgende bestand (rechtermuisklik, opslaan als). Dit programmaatje zet je DxDiag in een tekstbestand op je bureaublad. Als het klaar is (duurt nog niet eens een seconde!) kun je het bestand openen (specs.txt) en de inhoud in de code tags in je topic plaatsen. In dit bestand staat onder andere je CPU, werkgeheugen en info over je videokaart. Als je niet wilt dat je naam op het internet komt te staan, moet je deze even zelf verwijderen. Hij staat bijna bovenaan in het bestand.

>Defragmenteren
Plaatje
Het is af en toe wel verstandig om je opslagschijven te defragmenteren. Bij defragmenteren wordt alles weer netjes bij elkaar gezet, zodat je computer niet alles apart moet zoeken. Defragmenteren werkt zoals te zien is op het nevenstaande plaatje.

Defragmenteren is heel simpel. Je gaat naar Start -> Alle Programma's -> Bureau-accesoires -> Systeemwerkset -> Defragmenteren. Je selecteert de opslagschijven die je wilt ordenen (de meeste mensen hebben een C-schijf (OS) en een D-schijf (Data)) en je laat ze defragmenteren. Als dit de eerste keer is dat je dit doet of het is een hele tijd geleden, dan kan het even duren.

>Drivers
Voordat je helemaal in paniek raakt als bijvoorbeeld je speakers het niet meer doen, is het verstandig eerst de meest recente drivers voor de desbetreffende hardware te zoeken. Een auto werkt toch ook niet als er de verkeerde brandstof in zit?
Alles wat in je PC/laptop zit en alles wat je met een USB in je PC steekt, heeft een driver nodig. Deze drivers kun je altijd op de website van de fabrikant vinden. Kijk dus in je specs.txt welk merk en welke serie je hebt. Surf naar de website van de fabrikant, ga naar drivers en downloaden.

>Temperaturen
De vraag of de temperaturen in je laptop of desktop te hoog zijn, komt ook regelmatig voor in dit forumdeel. Sommige fancontrollers kunnen temperaturen weergeven (deze zijn meestal heel nauwkeurig). Heb je geen fancontroller, maar wil je wel achter de temperatuur van je CPU komen? Dan zijn er enkele (goede) programma'tjes voor: AIDA64, Speccy en Speedfan (wat minder nauwkeurige).
ComponentMax. Temp. DekstopMax. Temp. LaptopGevolgen
CPU/Processor±70ºC±65ºCComputer valt spontaan uitIntel/AMD
GPU/Grafische kaart±100ºC±90ºCStrepen op je beeldscherm
HDD/Harde Schijf±50ºC±40ºCTraag ophalen van gegevens
Moederbord±50ºC±50ºCKan doorbranden
PSU/Voeding±50ºC-Computer valt spontaan uit
Zoals je ziet, is het bij een laptop iets lager dan bij een desktop. Dit is omdat een laptop niet zo goed aan frisse koude lucht kan komen dan een desktop. Als je denkt dat ze te hoog zijn, kun je een keer je PC/laptop schoonmaken.

>Computer (hardware)
>Schoonmaken
>Assembleren

>Computer (software):
>Infecties

>OS (Operating System)
Later wordt dit onderwerp verder uitgebreid

>Windows
Plaatje
Windows is wel het meest bekende operating system voor computers. Dit komt vooral omdat het vele male goedkoper is als Apple's variant Mac OS x en er veel meer programma's voor zijn ontworpen. Windows werkt met licensies, dus om aan een legale versie van Windows, moet je vaak betalen.

>Linux
Plaatje
Linux is een op UNIX gebaseerd besturingssysteem, wat open source is. Dat wil zeggen dat iedereen de code in mag zien, wijzigen, verspreiden etc. Voor huis, tuin en keukengebruik is dit vaak niet voldoende, omdat veel programma's niet ontwikkeld zijn voor Linux. Linux zelf is niet zo gebruiksklaar, het is de basis van een besturingssysteem. Door de open-source van Linux zijn er veel distributies van Linux gemaakt, ook wel distro's genoemd.

>Distro's
Meest bekende distro's: >Mac OSx
Plaatje
Mac OSx is Apple's variant van een besturingssysteem. Dit OS wordt standaard al bij een Apple-computer mee geleverd. Als je ook Mac OSx op je computer wilt hebben, heb je wel compatibel hardware-setup hebben; niet alle hardware-componenten kunnen werken met Mac OSx. Dit soort systemen worden Hackintosh genoemd. Google er maar eens een keer naar, want er zitten mooie systemen bij!

>Netwerken

>Veel voorkomende problemen
W.I.P.

>Protocollen
Er zijn verschillende protocollen. Toch wel de bekendste is HTTP, wat het protocol is voor 'Hypertext Transfer Protocol'. De naam zegt het al, het is een protocol voor het versturen van opgemaakte tekst. Een website is eigenlijk ook een opgemaakte tekst, wat via het HTTP-protocol wordt opgeroepen, waarna je browser hem netjes weergeeft. Enkele andere protocollen:
  • HTTP - Hypertext Transfer Protocol; zorgt voor de communicatie tussen een webclient en een webserver.
  • HTTPs - Hypertext Transfer Protocol Secure; zorgt voor een veiligere communicatie tussen een webclient en een webserver door middel van het versleutelen van informatie.
  • FTP - File Transfer Protocol; zorgt voor een gemakkelijke overdracht van bestanden tussen meerdere computers.
  • POP - Post Office Protocol; is het meest gekozen protocol voor het verzenden van e-mail.
  • IMAP - Internet Message Access Protocol; wordt gebruikt voor synchronisatie van e-mail. Je werkt feitelijk op de e-mail server, waardoor je mail altijd en overal hetzelfde blijft.
  • SMTP - Simple Mail Transfer Protocol; Een vereenvoudigde versie voor het versturen van e-mail, wat vaak sneller werkt.
>Thuisnetwerk
Je sluit je computer aan op je router thuis. Als je Windows7 hebt, wordt er gevraagt wat je ermee wilt gaan doen. Kies dan voor, zoals het op het plaatje staat, Work Network of Bedrijfsnetwerk. Dit werkt fijner dan Home Network, omdat er minder tierelantijntjes aan zitten gebonden. Tegenwoordig hebben printers ook een netwerkpoort. Als je deze aansluit op je router, kun je vanuit elke computer die je thuis hebt staan, je verslag van Nederlands printen. Heb je een smartphone of een tablet? Dan kan dit ook! Dit wordt nog uitgebreid

>VPN (Virtual Private Network)
(Komt later nog)

>Links
  • Alle kabels.nl
    • Een site waar je echt alle kabels kunt vinden.
  • Ninite.com
    • Op Ninite kan je een handige installer vinden voor een waslijst aan freeware. Download het bestandje en klaar is kees!
  • Tweakers.net Pricewatch
    • Hier vind je vele producten, met bijbehorende verkooppunten, specificaties, nieuws en reviews.

Laatste aanpassing: vrijdag 26 oktober, door David
Laatst gewijzigd door Fusioxan op zondag 28 oktober 2012, 22:53, 49 keer totaal gewijzigd.
Denikids
Berichten: 8138
Lid geworden op: zaterdag 10 maart 2007, 8:34
Clan: dragonforce end

Re: Multimedia Handleiding

Bericht door Denikids »

Mn stuk schiet nog niet erg op Fusio... Vanmiddag 1 laptop binnengehad, was alleen spannigsplug op de lader helaas..
Ik ben verantwoordelijk voor wat ik typ, niet voor wat jij begrijpt uit mijn woorden.


Afbeelding
sandwave
Berichten: 2733
Lid geworden op: maandag 12 september 2011, 18:33

Re: Multimedia Handleiding

Bericht door sandwave »

Voor bij linux: DistroWatch.com
Staan (bijna) alle linux distro's op mooi en overzichtelijk.
Trotse eigenaar van één van de eerste meesterwerken van k0nijn!
Afbeelding
Yep, it's me!
Robin
Berichten: 6265
Lid geworden op: dinsdag 18 maart 2008, 19:25
Contacteer:

Re: Multimedia Handleiding

Bericht door Robin »

Mijn CPU is als ik hem opstart al 80 graden en word 85 na een dagje gamen en hij is net nieuws. Maar ik denk dat het wel een beetje normaal is omdat ik echte high end heb. Maar ik ben wel aan het sparen voor nieuwe koeler omdat het wil erg luid is. xD
Het is allemaal de schuld van de sossen.
Sir Wouter
Berichten: 4661
Lid geworden op: woensdag 12 maart 2008, 12:12
RS: Sir Wouter (p2p)
Oude naam: Wouter_R

Re: Multimedia Handleiding

Bericht door Sir Wouter »

R obin schreef: Mijn CPU is als ik hem opstart al 80 graden en word 85 na een dagje gamen en hij is net nieuws. Maar ik denk dat het wel een beetje normaal is omdat ik echte high end heb. Maar ik ben wel aan het sparen voor nieuwe koeler omdat het wil erg luid is. xD
Een CPU die bij weinig gebruik 80 graden is, is niet normaal.
Stephen
Berichten: 9922
Lid geworden op: zaterdag 1 maart 2008, 22:32
Oude naam: StephenSwat

Re: Multimedia Handleiding

Bericht door Stephen »

Waar is al die oude tekst heen?
Peter`
Berichten: 12296
Lid geworden op: zaterdag 27 oktober 2007, 22:32
Contacteer:

Re: Multimedia Handleiding

Bericht door Peter` »

Die is weg omdat David al zijn posts verwijderd heeft, waaronder dit topic wat op zijn naam stond.
Denikids
Berichten: 8138
Lid geworden op: zaterdag 10 maart 2007, 8:34
Clan: dragonforce end

Re: Multimedia Handleiding

Bericht door Denikids »

Bestaat nog wel, is alleen hier weg. Hier komt vernieuwde tekst.
Ik ben verantwoordelijk voor wat ik typ, niet voor wat jij begrijpt uit mijn woorden.


Afbeelding
Fusioxan
Siteteamlid
Berichten: 2491
Lid geworden op: zaterdag 25 november 2006, 18:00
RS: Furioxan (OSRS)

Re: Multimedia Handleiding

Bericht door Fusioxan »

Stephen schreef: Waar is al die oude tekst heen?
Bij m'n concepten, op mn webserver en hier lokaal. Je plaatjes werkten niet meer en het hele topic was een 'door de bomen het bos niet zien'-geval.
Trust me, I'm a potato.
Joa
Berichten: 6416
Lid geworden op: donderdag 3 december 2009, 18:15

Re: [Lezen voordat je een topic maakt] | Multimedia Handleid

Bericht door Joa »

Bedankt dit helpt wel goed om het forum beter te kunnen gebruiken
Gebruikersavatar
Kipcorn
Tijdelijk niet verbannen
Berichten: 8447
Lid geworden op: maandag 16 februari 2009, 16:25
RS: MC Trump (OSRS)
Clan: Buultjen
Oude naam: Kipzilla
Contacteer:

Re: [Lezen voordat je een topic maakt] | Multimedia Handleid

Bericht door Kipcorn »

de link in het plaatje klopt niet meer
Ruthless
Berichten: 15268
Lid geworden op: vrijdag 8 juni 2012, 16:39
RS: V I T T U N (OSRS)
Extra rang: Pechvogel

Re: [Lezen voordat je een topic maakt] | Multimedia Handleid

Bericht door Ruthless »

lunatip.nl staat niet meer geregistreerd, mocht je geïnteresseerd zijn kun je het domeinnaam kopen
Silfer, kom alsjeblieft terug. We missen je allemaal heel erg. :cry:
Plaats reactie