Het algemene computertopic

Heb je een leuk filmpje gevonden? Deel het met ons! Heb je last van een knetterende computer of een kapotte mobiele telefoon? Vraag om hulp!

Heb je een computer?

Ja
15
65%
Nee
8
35%
 
Totaal aantal stemmen: 23

MrSenne
Berichten: 17974
Lid geworden op: maandag 14 mei 2007, 16:12

Re: Het algemene computertopic

Bericht door MrSenne »

Hoe kan je onder Linux makkelijk de laatste kolom van je output selecteren om dan te gebruiken met een pipe?
i k0nijn i
Ex-moderator
Berichten: 32871
Lid geworden op: dinsdag 28 maart 2006, 13:21
Extra rang: Ex-moderator Grafisch

Re: Het algemene computertopic

Bericht door i k0nijn i »

Update rond mijn temp-problemen: was inderdaad de koelpasta die verhard was. Zit een Mugen 4 in nu. ^^
Afbeelding
The Pretender
Berichten: 1525
Lid geworden op: woensdag 7 oktober 2009, 13:53
Oude naam: iPretend

Re: Het algemene computertopic

Bericht door The Pretender »

i k0nijn i schreef:Update rond mijn temp-problemen: was inderdaad de koelpasta die verhard was. Zit een Mugen 4 in nu. ^^
De mugen 4 is echt een pareltje. Draait na 2 jaar nog altijd als een zonnetje. :)
Bighead
Moderator in Non-RS
Berichten: 14573
Lid geworden op: dinsdag 7 oktober 2008, 19:05
RS: Bighead (OSRS)
Extra rang: Handige Harrie

Re: Het algemene computertopic

Bericht door Bighead »

Ik heb letterlijk nog nooit een koeler kapot zien gaan, behalve die ene keer dat een klant de bovenkant van de heatpipes eraf had gehaald met een tang.
[20:12] <@Sheldor> Ik dacht dat ik die koe wel dood kreeg
[20:12] <@Sheldor> Die koe heeft 4 damage gedaan ofzo
Afbeelding
Wesley
Berichten: 1798
Lid geworden op: zaterdag 4 september 2010, 18:47
RS: Balistarius (p2p)
Clan: Knights of trust
Oude naam: W3ssl3y
Contacteer:

Re: Het algemene computertopic

Bericht door Wesley »

Ik voel me zo up-to-date
  • Let's Encrypt SSL
  • HTTP/2 (w/ Apache 2.4.17)
  • PHP 7.0
Zo he dat is lang geleden
Yves W
Berichten: 15699
Lid geworden op: maandag 31 december 2007, 17:57

Re: Het algemene computertopic

Bericht door Yves W »

Waar staat trouwens dat garantie in de EU 2 jaar is? Ik kreeg laatste gezeur dat het alleen richtlijnen waren, geen wet, en dat ze soms ook de garantie afkochten en dan op 1 jaar zetten.
Afbeelding
Bighead
Moderator in Non-RS
Berichten: 14573
Lid geworden op: dinsdag 7 oktober 2008, 19:05
RS: Bighead (OSRS)
Extra rang: Handige Harrie

Re: Het algemene computertopic

Bericht door Bighead »

Nergens. Je hebt in Nederland recht op een goed werkend product zolang je dat redelijkerwijs mag verwachten. Wat die termijn exact is wordt in de praktijk op veel consumentenelektronica als 2 jaar gezien. In jurisprudentie heeft men het typisch ook minder specifiek over die 2 jaar als ik me niet vergis.
[20:12] <@Sheldor> Ik dacht dat ik die koe wel dood kreeg
[20:12] <@Sheldor> Die koe heeft 4 damage gedaan ofzo
Afbeelding
Yves W
Berichten: 15699
Lid geworden op: maandag 31 december 2007, 17:57

Re: Het algemene computertopic

Bericht door Yves W »

Hm, dan kan ik dus nog steeds genaaid worden. Ah well, bedankt voor het antwoord! ^_^
Afbeelding
i k0nijn i
Ex-moderator
Berichten: 32871
Lid geworden op: dinsdag 28 maart 2006, 13:21
Extra rang: Ex-moderator Grafisch

Re: Het algemene computertopic

Bericht door i k0nijn i »

2 jaar garantie, standaard

Bron voor Europese wetgeving:
http://europa.eu/youreurope/citizens/co ... dex_nl.htm

Bron voor Belgische wetgeving:
http://economie.fgov.be/nl/consument/Ga ... nHJrhorKRs

Bron voor Nederlandse wetgeving:
http://www.eccnederland.nl/nl/thema/kop ... a/garantie
Afbeelding
Bighead
Moderator in Non-RS
Berichten: 14573
Lid geworden op: dinsdag 7 oktober 2008, 19:05
RS: Bighead (OSRS)
Extra rang: Handige Harrie

Re: Het algemene computertopic

Bericht door Bighead »

De genoemde richtlijn is in Nederland door de wetgever niet omgezet in de wet aangezien de wetgever van mening was dat we in Nederland al betere garantiebepalingen in de wet hebben opgenomen. Volgens de letter van de wet staat in principe weinig vast, al zou op basis van die Europese richtlijn een zaak hoogstwaarschijnlijk wel in je voordeel uitpakken. Het is in Nederland echter dus technisch gezien niet bij wet geregeld dat je 2 jaar garantie hebt, maar dat is overwegend een formele kwestie en je kan prima naar de Europese richtlijn refereren indien noodzakelijk.
[20:12] <@Sheldor> Ik dacht dat ik die koe wel dood kreeg
[20:12] <@Sheldor> Die koe heeft 4 damage gedaan ofzo
Afbeelding
dhondtie
Berichten: 796
Lid geworden op: zondag 4 maart 2007, 10:21
Clan: Smokin Mils

Re: Het algemene computertopic

Bericht door dhondtie »

Al een tijdje crasht mijn desktop de hele tijd doordat het 'sturingsprogramma van de display driver' niet meer werkt. Ik heb geüpgrade naar Windows10 en het is nu nog erger. Ik heb een Geforce G210 videokaart. Het is zo erg dat ik niet eens de laatste drivers kan installeren omdat mijn Windows dan crasht na enkele keren de display driver gecrasht te hebben. Ook in veilige modus kan ik deze niet installeren blijkbaar. Enige tips wat ik kan doen en of er misschien een ander probleem is voor de Windows crashes, bvb defecte harde shijf of dergelijke en bestaat er software die je hardware componenten kan checken en uitsluitsel geven?

Bedankt
Afbeelding
Yves W
Berichten: 15699
Lid geworden op: maandag 31 december 2007, 17:57

Re: Het algemene computertopic

Bericht door Yves W »

Dan zal ik het eens met de richtlijnen proberen als ze gaan zeuren, maar ik weet niet zeker of het zal werken. Het is dan ook wel gunstig dat ik wellicht een rechtszaak zou winnen, maar een rechtszaak lijkt me niet bepaald nuttig voor een paar honderd euro :P. Bedankt voor jullie moeite!

Toegevoegd na 2 minuten en 43 seconden:
dhondtie schreef:Al een tijdje crasht mijn desktop de hele tijd doordat het 'sturingsprogramma van de display driver' niet meer werkt. Ik heb geüpgrade naar Windows10 en het is nu nog erger. Ik heb een Geforce G210 videokaart. Het is zo erg dat ik niet eens de laatste drivers kan installeren omdat mijn Windows dan crasht na enkele keren de display driver gecrasht te hebben. Ook in veilige modus kan ik deze niet installeren blijkbaar. Enige tips wat ik kan doen en of er misschien een ander probleem is voor de Windows crashes, bvb defecte harde shijf of dergelijke en bestaat er software die je hardware componenten kan checken en uitsluitsel geven?

Bedankt
Er is software om bepaalde componenten na te kijken, ja. Lees eerst dit eens door en probeer daarna bijvoorbeeld eens DDU (als je een backup van je huidige, wel werkende driver hebt). Anders kan je ook eens contact opnemen met Wagnard. Meestal reageert hij wel via de NVIDIA forums.
Afbeelding
i k0nijn i
Ex-moderator
Berichten: 32871
Lid geworden op: dinsdag 28 maart 2006, 13:21
Extra rang: Ex-moderator Grafisch

Re: Het algemene computertopic

Bericht door i k0nijn i »

Bighead schreef:De genoemde richtlijn is in Nederland door de wetgever niet omgezet in de wet aangezien de wetgever van mening was dat we in Nederland al betere garantiebepalingen in de wet hebben opgenomen. Volgens de letter van de wet staat in principe weinig vast, al zou op basis van die Europese richtlijn een zaak hoogstwaarschijnlijk wel in je voordeel uitpakken. Het is in Nederland echter dus technisch gezien niet bij wet geregeld dat je 2 jaar garantie hebt, maar dat is overwegend een formele kwestie en je kan prima naar de Europese richtlijn refereren indien noodzakelijk.
Toevoegend heb je natuurlijk ook de schuldbepaling. Ik meen me te herinneren uit de vakken bedrijfsbeheer dat de eerste 6 maanden door de fabrikant moet aangeduid worden dat het probleem niet aan hen ligt, nadien moet je als consument kunnen aantonen dat het probleem wel aan de fabrikant ligt. Beide zaken zijn erg lastig te bewijzen, tenzij het over waterschade gaat.
Afbeelding
Twantastisch
Berichten: 1198
Lid geworden op: zaterdag 20 augustus 2011, 18:59
Oude naam: Alberto Vermicelli

Re: Het algemene computertopic

Bericht door Twantastisch »

Heb na twee dagen 'no signal to monitor' troubleshooten het wel gehad met mijn nieuwe build. Vandaag uiteindelijk een eureka-moment toen hij plots startte met één 4GB ram (ipv 2) in een andere slot. Ik probeer dus meteen in de bios te geraken en dan loopt de pc weer vast... Een hard reset gedaan en weer telkens 'no signal to monitor' (daarna elke mogelijke combinatie van ram alleen of met twee in de 4 slots geprobeerd... weer niets).

Weet iemand misschien uit ervaring of dit door de RAM komt, het moederbord of de CPU?

Toegevoegd na 7 minuten en 3 seconden:
Afbeelding
specs

Toegevoegd na 20 seconden:
seasonic is intussen wel vervangen door een Corsair650M
i k0nijn i
Ex-moderator
Berichten: 32871
Lid geworden op: dinsdag 28 maart 2006, 13:21
Extra rang: Ex-moderator Grafisch

Re: Het algemene computertopic

Bericht door i k0nijn i »

Al eens proberen booten met het absolute minimum aan hardware?
Afbeelding
Twantastisch
Berichten: 1198
Lid geworden op: zaterdag 20 augustus 2011, 18:59
Oude naam: Alberto Vermicelli

Re: Het algemene computertopic

Bericht door Twantastisch »

Nog niet, zal het even doen.

Toegevoegd na 5 minuten en 51 seconden:
Mijn mobo heeft geen integrated graphics... dus veel moest ik niet loskoppelen om aan het absoluut minimum te halen.

Nja hij werkt nog steeds niet (één ram gebruikt)
Bighead
Moderator in Non-RS
Berichten: 14573
Lid geworden op: dinsdag 7 oktober 2008, 19:05
RS: Bighead (OSRS)
Extra rang: Handige Harrie

Re: Het algemene computertopic

Bericht door Bighead »

Ook het andere balkje RAM alleen geprobeerd?
[20:12] <@Sheldor> Ik dacht dat ik die koe wel dood kreeg
[20:12] <@Sheldor> Die koe heeft 4 damage gedaan ofzo
Afbeelding
Twantastisch
Berichten: 1198
Lid geworden op: zaterdag 20 augustus 2011, 18:59
Oude naam: Alberto Vermicelli

Re: Het algemene computertopic

Bericht door Twantastisch »

Ja.

Heb nu ook de CMOS nog eens gereset en geprobeerd met één ram (gisteren deed ik het maar dan met twee) en ook geen resultaat.
i k0nijn i
Ex-moderator
Berichten: 32871
Lid geworden op: dinsdag 28 maart 2006, 13:21
Extra rang: Ex-moderator Grafisch

Re: Het algemene computertopic

Bericht door i k0nijn i »

Al eens proberen posten buiten je case?
Afbeelding
Twantastisch
Berichten: 1198
Lid geworden op: zaterdag 20 augustus 2011, 18:59
Oude naam: Alberto Vermicelli

Re: Het algemene computertopic

Bericht door Twantastisch »

i k0nijn i schreef:Al eens proberen posten buiten je case?
ja, had mobo eruit gedraaid en op een doos gelegd om te kijken of er ergens kortsluiting zou zijn geweest in de case ,had nog steeds 'no signal to monitor'

Toegevoegd na 9 minuten en 56 seconden:
aangezien hij gisteren plots 5 seconden werkte geloof ik dat het zeker niet de videokaart is

nu moet ik nog uitmaken of het de CPU, het mobo of de ramsticks zijn, maar dit is uiterst moeilijk omdat dit mijn eerste build is en ik dus ook geen reserveonderdelen heb (ik heb ook geen vrienden die zelf hun pc gemaakt hebben waar ik wat van kan lenen ...)

had trouwens een maand geleden de pc al eens binnengebracht bij een computerzaak hier in de buurt, ook zij konden het probleem niet vinden

Toegevoegd na 1 uur, 50 minuten en 2 seconden:
iemand enig vermoeden? dan kan ik de RMA daarvan aanvragen
Plaats reactie