Het Fotografietopic - Vragen en Belevenissen!

Heb je een leuk filmpje gevonden? Deel het met ons! Heb je last van een knetterende computer of een kapotte mobiele telefoon? Vraag om hulp!
Odius
Ex-chatmoderator
Berichten: 16826
Lid geworden op: woensdag 14 mei 2008, 19:01

Het Fotografietopic - Vragen en Belevenissen!

Bericht door Odius »

Het Fotografietopic
Dit topic is nieuw. Tips voor verbeteringen aan de beginpost zijn meer dan welkom.
In dit topic kun je alles kwijt over fotografie en wat het met zich meebrengt. Concreet denken we aan de volgende zaken:
  • Vragen over fotografie en de kunst van het fotograferen
  • Tips bij het fotograferen
  • Vragen over toestellen en apparatuur
  • Het delen van foto's
  • Leveren van kritiek op andermans foto's
  • Het delen van verhalen of belevenissen die aan fotografie gerelateerd zijn
  • ...

Bij het tonen van veel foto's ben je natuurlijk vrij om zelf een topic te openen.


Dit topic sluit verder nauw aan bij (en kan handig zijn voor) het fotowedstrijd-topic, georganiseerd door Puma, die ook mede-auteur van dit topic is. Eventueel kan bij twijfel hier gediscussieerd worden over wat de beste inzending zou zijn.
Siddy00
Berichten: 6708
Lid geworden op: dinsdag 10 april 2007, 19:32
RS: Siddy00 (p2p)
Contacteer:

Re: Het Fotografietopic - Vragen en Belevenissen!

Bericht door Siddy00 »

Misschien een mooie foto voor de beginpost :3 (+ bumpje voor Odius ^^)
Odius
Ex-chatmoderator
Berichten: 16826
Lid geworden op: woensdag 14 mei 2008, 19:01

Re: Het Fotografietopic - Vragen en Belevenissen!

Bericht door Odius »

Ik post maar een eerste belevenis. :fluit:


Van de hel naar de hemel

Vandaag stond een tocht op de planning van Ieper naar Vleteren en Stavele, wat in totaal heen en terug zo'n 30-35 km moest zijn. We wisten de route ongeveer en mijn vader wist waar de kanten met schaduw waren. Ondanks de warmte besloten we dus toch maar te vertrekken. Gelukkig had mijn vader veel drank mee. De bedoeling was om 's ochtends in Vleteren een kleine dierentuin te bezoeken. So far so good, de wegen waren goed en de warmte dragelijk. Plots begon mijn rechteroog echter te lopen, waarschijnlijk door een vlieg. Dit bleef zo tot ik thuis was, bijzonder vervelend en een eerste ergernis. Het dierenpark zelf ging open om 10u en we waren er net. Mooi, alleen waren er lange rechte stukken die heel warm waren. Overdekking was idealer geweest. Sommige dieren verscholen zich ook. (poema en lynx bv. niet kunnen zien) Die twee zaken waren nog niet zo erg want het is natuurlijk logisch.. maar toch jammer. Toen we onze picknick wilden eten moesten we eten onder een afdak, waarop ik mijn hoofd stootte tegen een houten balk. Het dak was ook echt abnormaal laag. Gevolg: een snee in mijn kop.

Verder had ik medelijden met de mensen die er moesten werken. Het was deels een familiebedrijf, deels jobstudenten. Tonnen respect voor die mensen om bij dit waanzinnige weer te werken, zelf kinderen hielpen mee aan het park.

Hoe dan ook wel mooie foto's kunnen maken van dieren, ik post ze later nog eens. :) Na het dierenpark fietsten we naar het Eversambos in Stavele, een eind verder. Er zouden zoogdieren zitten en vogels, maar onze hoop was beperkt. Zeker wat de bosvogels betreft, die voor problemen blijven zorgen. Verder was het veel te warm om zoogdieren te doen, die meestal bij schemerochtend leven. Toen we aankwamen werd het meteen duidelijk dat het zeer moeilijk zou zijn. Weliswaar dichte begroeiing, maar weinig leven. De vlinders die er waren had ik al duizend keer op foto; het koolwitje, de vuurvlinder en de atalanta bv. Teleurgesteld renden we de laatste dreef op en dan gebeurde het... totaal uit het niets.. mijn vader stak zijn arm uit en wees. Stokstijf haalde ik mijn camera boven, zette hem aan en nam zoveel mogelijk foto's. Een reebok, en wat voor een. Hij stond op enkele meters en bleef maar staren, zelf toen ik foto's begon te nemen. Hoe dit kon werd al snel duidelijk. Hij liep even rechts de struiken in en er kwam een andere ree, een vrouwtje tevoorschijn. Een halve seconde later waren ze bokkend verdwenen. Dit laatste schouwspel ging veel te snel en kon ik niet vastleggen, maar de reebok... wonderbaarlijk.
In- of uitklappen •
Afbeelding
Mensen die hiermee bezig zijn weten hoe uitzonderlijk dit is. Reeën zijn (na vossen misschien) de schuwste beesten die er zijn en als je ze ziet dan springen ze ofwel bokkend voorbij of grazen ze op een veld in de verte en gaan ze er bij het minste geluid van door. Overdag schuilen ze meestal, ze zijn vooral 's ochtends actief. Hun zicht is slecht, maar hun gehoor- en reukzin is bijzonder sterk. In die zin dat de windrichting al je geluk bepaalt. We hebben het geluk gehad een wachtend/wakend mannetje tegen te komen dat net even uit zijn slaap kwam om zich te verplaatsen. Wat ons geluk nog vergroot is de weinige moeite die we hebben moeten doen. Sinds twee weken was ons doel om een ree te fotograferen en na enkele bossen bezocht te hebben zagen we er tweemaal, maar telkens om 8u 's ochtends en waanzinnig snel. Ter vergelijking: vorig jaar hadden we voor ons doel, een wilde groene kikker fotograferen, wel twee maand nodig. Belachelijk lang voor zo'n simpel beest, maar telkens was het ons te snel af.

Ons nieuw doel is nu een scherpe foto maken van een vos en een vrouwelijke ree. (wat we nu hebben is dus een reebok, een mannetje)


In de terugweg was het verder nog meer sterven. De warmte liep op tot rond de 30 tot 35 graden en op sommige geasfalteerde plaatsen nog hoger. Op een pleintje volledig bestaande uit witte stenen moet het zeker bijna 40 graden geweest zijn door de reflectie. Door omweggetjes en fouten hebben we uiteindelijk ook 10 kilometer meer dan nodig gereden, zo'n 45 kilometer in totaal dus.

Eén van de lastigste ritten, met één van de mooiste resultaten.
snelle
Berichten: 508
Lid geworden op: donderdag 10 januari 2013, 17:49
RS: Snelle (p2p)

Re: Het Fotografietopic - Vragen en Belevenissen!

Bericht door snelle »

een prachtige foto! het zijn inderdaad schuwe dieren,

zondag ochtend om half 7 was ik wandelen, 2 edelherten echt op 10meter afstand eten. ik heb 5minutten kunnen staan kijken. alleen me camara niet bij me =s

Toegevoegd na 8 minuten:

we waren een paar maanden geleden in het bos bij een dieren begraafplaats, er lach een heel mooi huid van een ree dat goed intact was.

dus die hebben wij mee genomen, vlees er af geschraapt en leer schoon gemaakt. nu hij een poos heeft hangen drogen hebben wij hem met mierenzuur bewerkt en daarna schoon gemaakt met shampoo die daat aan de muur! :D

In- of uitklappen •
Afbeelding
In- of uitklappen •
Afbeelding
Afbeelding Afbeelding
Odius
Ex-chatmoderator
Berichten: 16826
Lid geworden op: woensdag 14 mei 2008, 19:01

Re: Het Fotografietopic - Vragen en Belevenissen!

Bericht door Odius »

Indrukwekkend. ;o Maar mag je dat zomaar meenemen?
snelle
Berichten: 508
Lid geworden op: donderdag 10 januari 2013, 17:49
RS: Snelle (p2p)

Re: Het Fotografietopic - Vragen en Belevenissen!

Bericht door snelle »

Odius33 schreef: Indrukwekkend. ;o Maar mag je dat zomaar meenemen?
Aangezien hij op een legale manier is gedoodt door de jachtopziener of aan natuurlijke wijzen is gestorven wel, maar van de jachtopziener zelf zou dat niet mogen :p maar het kan geen kwaad,

Toegevoegd na 2 minuten:

En het is zonde om dat te laten verotten op een afgelegen "begraafplaats", niet eens echt een begraafplaats er worden gewoon dieren neer gegooit.
Afbeelding Afbeelding
Schaapje
Berichten: 1557
Lid geworden op: vrijdag 26 maart 2010, 17:38
Clan: We say Meeh

Re: Het Fotografietopic - Vragen en Belevenissen!

Bericht door Schaapje »

Ik maak graag foto's in mergelgroeven

Afbeelding
AfbeeldingAfbeelding
Odius
Ex-chatmoderator
Berichten: 16826
Lid geworden op: woensdag 14 mei 2008, 19:01

Re: Het Fotografietopic - Vragen en Belevenissen!

Bericht door Odius »

Knap, dat heb je hier niet. xd Zitten er ook veel dieren?
Slyfer
Ex-moderator
Berichten: 9809
Lid geworden op: maandag 14 maart 2011, 21:39

Re: Het Fotografietopic - Vragen en Belevenissen!

Bericht door Slyfer »

Hier in Limburg genoeg hoor. :)
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Bighead
Moderator in Non-RS
Berichten: 14573
Lid geworden op: dinsdag 7 oktober 2008, 19:05
RS: Bighead (OSRS)
Extra rang: Handige Harrie

Re: Het Fotografietopic - Vragen en Belevenissen!

Bericht door Bighead »

Leuk dat er weer een fotografietopic is, nu hebben we alleen nog een Daisy nodig. Hmm, I wonder...

Ik zal hier af en toe even een kijkje nemen, dus mocht iemand technische vragen hebben waarbij ik van dienst zou kunnen zijn: brand vooral los!
[20:12] <@Sheldor> Ik dacht dat ik die koe wel dood kreeg
[20:12] <@Sheldor> Die koe heeft 4 damage gedaan ofzo
Afbeelding
i k0nijn i
Ex-moderator
Berichten: 32871
Lid geworden op: dinsdag 28 maart 2006, 13:21
Extra rang: Ex-moderator Grafisch

Re: Het Fotografietopic - Vragen en Belevenissen!

Bericht door i k0nijn i »

Bighead schreef:nu hebben we alleen nog een Daisy nodig.
:mrgreen:
Afbeelding
Odius
Ex-chatmoderator
Berichten: 16826
Lid geworden op: woensdag 14 mei 2008, 19:01

Re: Het Fotografietopic - Vragen en Belevenissen!

Bericht door Odius »

Was het bij jullie ook al zo erg? 8-[

Vandaag weer naar een bosje in de buurt, niets bijzonders maar wie weet. :)
snelle
Berichten: 508
Lid geworden op: donderdag 10 januari 2013, 17:49
RS: Snelle (p2p)

Re: Het Fotografietopic - Vragen en Belevenissen!

Bericht door snelle »

Ik ga vanaf morgen een maand rondtrekken door italië met de caravan, vanaf daar zullen van mij veel foto's komen
Afbeelding Afbeelding
Slyfer
Ex-moderator
Berichten: 9809
Lid geworden op: maandag 14 maart 2011, 21:39

Re: Het Fotografietopic - Vragen en Belevenissen!

Bericht door Slyfer »

Wat is een goed instapmodel voor een spiegelreflex, met de mogelijkheid om 1080p op te nemen met autofocus?
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Bighead
Moderator in Non-RS
Berichten: 14573
Lid geworden op: dinsdag 7 oktober 2008, 19:05
RS: Bighead (OSRS)
Extra rang: Handige Harrie

Re: Het Fotografietopic - Vragen en Belevenissen!

Bericht door Bighead »

Eerlijk gezegd zou ik gewoon een winkel binnen lopen en kijken wat je het prettigst aan vindt voelen. Denk ook na over het feit dat je waarschijnlijk niet zo snel van merk zal veranderen, dus overweeg wat voor lenzen je later misschien zal willen.
[20:12] <@Sheldor> Ik dacht dat ik die koe wel dood kreeg
[20:12] <@Sheldor> Die koe heeft 4 damage gedaan ofzo
Afbeelding
Puma
Ex-moderator
Berichten: 8754
Lid geworden op: maandag 12 mei 2008, 21:18

Re: Het Fotografietopic - Vragen en Belevenissen!

Bericht door Puma »

^dat. Hetzelfde advies kreeg ik een aantal maanden geleden toen ik mijn eerste DSLR ging aanschaffen. Uiteindelijk ben ik uitgekomen op de Nikon D5100. Nog steeds erg blij mee.

Ik ben van plan om binnenkort een macro lens te kopen. Waarschijnlijk de Nikon af-s dx micro 85mm f/3.5g ED VR.
Afbeelding AfbeeldingAfbeelding Afbeelding Afbeelding
Slyfer
Ex-moderator
Berichten: 9809
Lid geworden op: maandag 14 maart 2011, 21:39

Re: Het Fotografietopic - Vragen en Belevenissen!

Bericht door Slyfer »

Op school gebruiken we Canon en ik vind dat wel toffe toestelletjes. Ik denk dat ik goedkoop een 550d of 600d ga proberen vast te krijgen.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Bighead
Moderator in Non-RS
Berichten: 14573
Lid geworden op: dinsdag 7 oktober 2008, 19:05
RS: Bighead (OSRS)
Extra rang: Handige Harrie

Re: Het Fotografietopic - Vragen en Belevenissen!

Bericht door Bighead »

Vind ik persoonlijk een erg prettige serie. Ik heb zelf een 450D, en ben daar niets anders dan tevreden over. Ik heb dan ook echter geen behoefte aan een videofunctie; daarvoor gebruik ik mijn S95 indien nodig.
[20:12] <@Sheldor> Ik dacht dat ik die koe wel dood kreeg
[20:12] <@Sheldor> Die koe heeft 4 damage gedaan ofzo
Afbeelding
i k0nijn i
Ex-moderator
Berichten: 32871
Lid geworden op: dinsdag 28 maart 2006, 13:21
Extra rang: Ex-moderator Grafisch

Re: Het Fotografietopic - Vragen en Belevenissen!

Bericht door i k0nijn i »

Odius33 schreef: Was het bij jullie ook al zo erg? 8-[

Vandaag weer naar een bosje in de buurt, niets bijzonders maar wie weet. :)
Niet in die mate, denk ik.
Afbeelding
Odius
Ex-chatmoderator
Berichten: 16826
Lid geworden op: woensdag 14 mei 2008, 19:01

Re: Het Fotografietopic - Vragen en Belevenissen!

Bericht door Odius »

Maandag weer op stap geweest en enkele leuke pics gemaakt. :) Ook met water, maar die houd ik voor later. Die derde was misschien mooi geweest voor het bloementhema, maar helaas te laat. :c De vijfde is geweldig grappig, een hommel die centraal vliegt en bloemen zoekt. :P


Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Plaats reactie