Europa Universalis IV

Heb je een leuk filmpje gevonden? Deel het met ons! Heb je last van een knetterende computer of een kapotte mobiele telefoon? Vraag om hulp!
Dieselpker
Berichten: 11644
Lid geworden op: vrijdag 23 juli 2010, 13:14
RS: Gestopt

Re: Europa Universalis IV

Bericht door Dieselpker »

Niet alle DLC is trouwens recommended, ik speel de laatste tijd niet veel meer maar van wat ik weet zijn: Art of War en Common Sense de DLCs die het echt waard zijn om te halen. Ik raad je echter aan om inderdaad gewoon eerst de basegame te kopen en die te leren, daarna pas spelen met DLC's.

Toegevoegd na 35 seconden:
mocht je van andere spelers wat willen horen is reddit.com/r/eu4 het waard om te bekijken of om iets te posten
FEYENOORD ROTTERDAM
Gebruikersavatar
larskeizer
Berichten: 251
Lid geworden op: dinsdag 23 december 2008, 10:59
RS: Lars Keizer (p2p)

Re: Europa Universalis IV

Bericht door larskeizer »

Dieselpker schreef:Nice als welke staat ben je gestart?

Heb laatste tijd die nieuwe Caddo tactiek geprobeerd, best pittig soms in het begin. Maar echt een superleuke tactiek en een van de sterkste nation ideas.
Ottomans, vervolgens zsm mezelf naar Orthodox laten converten en dan religious ideas. (CB op bijna iedereen.) Zodra je orthodox word kan je ally met France en Poland (totdat je ze moet backstabben.) Tussen noord en zuid switchen met expansion om AE een beetje in toom te houden.
Wie zijn billen brandt, moet blij zijn dat hij niet omgekeerd stond.
Sam
Barganger
Berichten: 17376
Lid geworden op: donderdag 18 oktober 2007, 15:06

Re: Europa Universalis IV

Bericht door Sam »

Ik heb eu4 gekocht. Dit weekend wat tutorials letsplays gekeken en een beetje gespeeld met de game. Vanavond eens mijn eerste echte game starten.
"Pain or damage don't end the world. Or despair, or fucking beatings. The world ends when you're dead. Until then, you got more punishment in store. Stand it like a man... and give some back."
Daan
Bouillonblokje
Berichten: 40330
Lid geworden op: zaterdag 18 april 2009, 17:26

Re: Europa Universalis IV

Bericht door Daan »

Ook enige DLC's gehaald?
Sam
Barganger
Berichten: 17376
Lid geworden op: donderdag 18 oktober 2007, 15:06

Re: Europa Universalis IV

Bericht door Sam »

Zaten 2 bij het pakket dat ik haalde, maar wat ik zo zag zijn dat niet hele essentiele dus die ga ik eerst maar even uitzetten denk ik.
"Pain or damage don't end the world. Or despair, or fucking beatings. The world ends when you're dead. Until then, you got more punishment in store. Stand it like a man... and give some back."
Dieselpker
Berichten: 11644
Lid geworden op: vrijdag 23 juli 2010, 13:14
RS: Gestopt

Re: Europa Universalis IV

Bericht door Dieselpker »

Nice, als je echt goed de concepten wilt leren en een makkelijke game moet je met the Ottomans beginnen. Goed om in ieder geval een beetje de basics door te krijgen.
FEYENOORD ROTTERDAM
Sam
Barganger
Berichten: 17376
Lid geworden op: donderdag 18 oktober 2007, 15:06

Re: Europa Universalis IV

Bericht door Sam »

Ben met de Ottenmans begonnen, gaat tot nu toe allemaal wel vlot. Al flink wat oorlogen gewonnen, maar het diplomatieke spel is nog een beetje saai. Ten noorden zitten de Europese machten die allemaal maar hun eigen dingetje doen, en ten zuiden veel Moslims die of al dikke vriendjes zijn of nog heel erg klein. Maar misschien lost dat zich op als ik meer uitbreid.

Zla ik naar het noorden of zuiden gaan?
"Pain or damage don't end the world. Or despair, or fucking beatings. The world ends when you're dead. Until then, you got more punishment in store. Stand it like a man... and give some back."
Dieselpker
Berichten: 11644
Lid geworden op: vrijdag 23 juli 2010, 13:14
RS: Gestopt

Re: Europa Universalis IV

Bericht door Dieselpker »

Volg vooral wat missions waardoor je free claims krijgt op mesopotamia/egypt/de levant etc etc. Dan hoef je niet lang te wachten om uit te breiden. Verder is het pakken van de Balkan slim en wellicht een vassal nemen die je gaat feeden naar het noorden. Kan je daar ook kennis mee maken.

Vassal feeden is gewoon een staat jouw vassal maken en land dat je om die staat heen verovert aan de staat te geven. Uiteindelijk kan je ze integraten voor diplo points of houden als bijv. een march om je te helpen in oorlogen etc. Als je integrate voor diplo points kost het je geen admin points om te coren.


Ben zelf nu een Ayatthuya game begonnen, 1550 nu en heb Sumatra, Maleisië, Thailand en Cambodja in hedendaagse grenzen. Ben de Filipijnen en de Molukken aan het colonisen en binnenkort Borneo maar eens pakken. Daarna rustig Bengal uit Burma area pushen en beginnen met de kleine staten daar op te breken en te annexeren. Daarna m'n ally Lan Xang backstabben voor de rest van Indochina voor de achievement.
FEYENOORD ROTTERDAM
Sam
Barganger
Berichten: 17376
Lid geworden op: donderdag 18 oktober 2007, 15:06

Re: Europa Universalis IV

Bericht door Sam »

Art of war en Common Sense gekocht, en nu samen met Wealth of Nations, Res Republica en Conquest en Paradise (die ik al had van die pack) weer opnieuw begonnen. Gezien mijn liefde voor spanje (in het echt) en de huidige situatie met catalonië maar met Castille begonnen. Kan ik ook kolonaliseren goed leren.

Wel meteen goed verneukt door na de oorlog tegen Granada te misklikken, en zo geen land te claimen wat 2 jaar later Portugal wel pakte, en Napels als vassel kwijt geraakt na een heftige independance war van Portugal, Aragorn, en ik versus Frankrijk, Engeland en Napels. Nu dus denk ik eerst maar Portugal aanvallen voordat ik ga kolonaliseren.

Nog tips?
"Pain or damage don't end the world. Or despair, or fucking beatings. The world ends when you're dead. Until then, you got more punishment in store. Stand it like a man... and give some back."
Dieselpker
Berichten: 11644
Lid geworden op: vrijdag 23 juli 2010, 13:14
RS: Gestopt

Re: Europa Universalis IV

Bericht door Dieselpker »

Zorg voor sterke alliances, je bent katholiek en waarschijnlijk blijf je dat ook dus de kerkelijke staat is een goede ally. Daarmee krijg je snel papal influence, dat kan je investeren in een mogelijke kans op de nieuwe paus uit jouw nation te krijgen of bonussen. Daarnaast bij vassals meteen relations improven mocht je dat in de toekomst weer tegenkomen.

Oh en bij kolonisatie; rush asap voor de caribean trade node, die is teringveel waard en gaat je rijk maken. Pak zo snel mogelijk de twee trade centres in die node.
FEYENOORD ROTTERDAM
Sam
Barganger
Berichten: 17376
Lid geworden op: donderdag 18 oktober 2007, 15:06

Re: Europa Universalis IV

Bericht door Sam »

Ik had wel goede relaties, maar Napels krijgt meteen iets van 90% liberty desire, toen ging frankrijk ze steunen en werd en het bad, en toen Engeland ze ook steunde was het meteen mot. Heb het ook maar laten gaan maar dikke wraak genomen door de papal status te helpen met ze te veroveren ahaha.

Overigens controleer ik al heel lang de paus, dus dat is chill, en ik kan nu net beginnen met het koloniseren van de carabien, maar daar begin ik de volgende keer wel mee. Ook Portugal gepakt in een oorlog wat me zieke power projection gaf, en Marokko zo nog even zodat iberie van mij is.

Heb nog steeds niet het idee dat ik echt goed speel, maar voor m'n gevoel gaat het in ieder geval lekker. Met die 2 uitbreidingen is het spek toxh ook echt leuker.
"Pain or damage don't end the world. Or despair, or fucking beatings. The world ends when you're dead. Until then, you got more punishment in store. Stand it like a man... and give some back."
Dieselpker
Berichten: 11644
Lid geworden op: vrijdag 23 juli 2010, 13:14
RS: Gestopt

Re: Europa Universalis IV

Bericht door Dieselpker »

Cossacks is het ook nog echt waard, met estates. Dan krijg je wat meer interne politiek, ook lachen.

Je moet gewoon echt veel spelen in het begin om het te leren, zolang je staat nog leeft, je geld binnen krijgt en rustig aan groeit leer je vanzelf een hoop.
FEYENOORD ROTTERDAM
Sam
Barganger
Berichten: 17376
Lid geworden op: donderdag 18 oktober 2007, 15:06

Re: Europa Universalis IV

Bericht door Sam »

Explorations ideas goede tweede idea group, na kolonisation?

Toegevoegd na 1 minuut en 19 seconden:
Sowieso vind ik deze game nu al veel leuker dan ottomans, vond dat zelf een beetje saai omdat je zo aan het blobben bent en naar mijn idee weinig actiefs deed met de landen om je heen

Toegevoegd na 19 seconden:
Heb daar tussen nog wat gespeeld maar niet heel groot
"Pain or damage don't end the world. Or despair, or fucking beatings. The world ends when you're dead. Until then, you got more punishment in store. Stand it like a man... and give some back."
Dieselpker
Berichten: 11644
Lid geworden op: vrijdag 23 juli 2010, 13:14
RS: Gestopt

Re: Europa Universalis IV

Bericht door Dieselpker »

Je moest sws beginnen met exploration, zo kan je nieuwe werelddelen ontdekken en colonialism spawnen in je territory.

Toegevoegd na 28 seconden:
Ottomans kan heel leuk zijn als je jezelf uitdaagt keihard te blobben, maar dat is voor beginners eerste 10 uur handig om de mechanics te leren. verder is het inderdaad vrij saai.
FEYENOORD ROTTERDAM
Sam
Barganger
Berichten: 17376
Lid geworden op: donderdag 18 oktober 2007, 15:06

Re: Europa Universalis IV

Bericht door Sam »

had ook exploration als 1, bedoelde Expansion als tweede. Heb die uiteindelijk ook gekozen, ben ook al begonnen met de caribbean trade node te koloniseren
"Pain or damage don't end the world. Or despair, or fucking beatings. The world ends when you're dead. Until then, you got more punishment in store. Stand it like a man... and give some back."
Zeekoe
Update Lounge
Berichten: 10632
Lid geworden op: zondag 9 september 2012, 22:01
Extra rang: Winnaar screenshotcompetitie

Re: Europa Universalis IV

Bericht door Zeekoe »

Klinkt wel boeiend allemaal, is het een echte aanrader?
Sam
Barganger
Berichten: 17376
Lid geworden op: donderdag 18 oktober 2007, 15:06

Re: Europa Universalis IV

Bericht door Sam »

Ik vind het erg leuk, maar het is wel ingewikkeld

Toegevoegd na 4 minuten en 2 seconden:
En als je een oorlog met Marokko hebt en plotseling komen er die kut Portugesen je backstabben en dankzij 12 mislukte rolls doe je fucking lang over een siege van de enige belangrijke provincie en al op het aller laatste moment boven de 40 procent wordt je aangevallen en je waardeloze hoeren vassel doet allemaal stomme shit dus helpt en de general die je rolt is pure shit en daardoor dreig je een hele belangrijke oorlog onnodig te verliezen, dan is het ook minder

Toegevoegd na 37 seconden:
Kutspel
"Pain or damage don't end the world. Or despair, or fucking beatings. The world ends when you're dead. Until then, you got more punishment in store. Stand it like a man... and give some back."
Daan
Bouillonblokje
Berichten: 40330
Lid geworden op: zaterdag 18 april 2009, 17:26

Re: Europa Universalis IV

Bericht door Daan »

Ik speel dit spel niet maar vind het een leuk topic. Ga zo door.
Dieselpker
Berichten: 11644
Lid geworden op: vrijdag 23 juli 2010, 13:14
RS: Gestopt

Re: Europa Universalis IV

Bericht door Dieselpker »

Sam schreef: woensdag 27 september 2017, 19:35 Ik vind het erg leuk, maar het is wel ingewikkeld

Toegevoegd na 4 minuten en 2 seconden:
En als je een oorlog met Marokko hebt en plotseling komen er die kut Portugesen je backstabben en dankzij 12 mislukte rolls doe je fucking lang over een siege van de enige belangrijke provincie en al op het aller laatste moment boven de 40 procent wordt je aangevallen en je waardeloze hoeren vassel doet allemaal stomme shit dus helpt en de general die je rolt is pure shit en daardoor dreig je een hele belangrijke oorlog onnodig te verliezen, dan is het ook minder

Toegevoegd na 37 seconden:
Kutspel
Haha welkom op EU4, waar de AI altijd rare fratsen uithaalt. Je kan instellen wat jouw vassals in oorlog doen, weet alleen niet of dat dlc feature is of niet, vgm art of war. Dan kan je bijv. supportive doen of aggressive. Bij je army kan je ook aanticken; "allies may attach", dan kunnen allies hun troepen attachen aan die van jou en basically control jij ze dan. Wat je kan doen is 1 unit met die optie aanzetten zodat je allies attachen en je die kan besturen.

Je leert vanzelf veel meer over oorlog. Bijvoorbeeld het belang van terrain modifiers, technology en military tactics advantage, discipline en morale etc etc. Voor het begin is terrain en military tactics het belangrijkste om te begrijpen. Eigenlijk met een lagere tech en dus lagere tactics het liefst geen oorlog aan gaan. Voor een beginner is nooit aanvallen in mountains ook een goede regel, je leert na een lange tijd vanzelf wanneer je wel of niet in mountains kan/moet aanvallen.

Toegevoegd na 1 minuut en 14 seconden:
Zeekoe schreef: woensdag 27 september 2017, 19:07 Klinkt wel boeiend allemaal, is het een echte aanrader?
Ja dit is by far de leukste game die ik heb een vooral qua replay mogelijkheden. Ik heb er nu 700 uur inzitten wat op de reddit als een vrij laag aantal gezien wordt. De meeste mensen hebben 1500-2000 + uur erin zitten. Elke game is zo anders en je hebt zoveel opties. Je kan letterlijk elke nation spelen en de kaart kan per dag veranderd worden.
FEYENOORD ROTTERDAM
Wup
Berichten: 9502
Lid geworden op: woensdag 8 augustus 2007, 19:08
RS: Torqedo (OSRS)
Clan: þ
Oude naam: Wuppie26

Re: Europa Universalis IV

Bericht door Wup »

Daan schreef: woensdag 27 september 2017, 21:38 Ik speel dit spel niet maar vind het een leuk topic. Ga zo door.
Ik ook mag het altijd graag lezen, maar speel t nie.
Ack! Raya van Mattaveld
Afbeelding
Plaats reactie