Travolter's slayer guide series - (Mutated) bloodvelds

Op monsterjacht? Lees voordat je gaat een guide!
Forumregels
Wil je zelf een guide schrijven? Kijk dan hier!
Travolter
Berichten: 7497
Lid geworden op: woensdag 13 oktober 2010, 13:10

Travolter's slayer guide series - (Mutated) bloodvelds

Bericht door Travolter »

Travolter's slayer guide series - Mutated bloodveld
[/b]
AfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
Welkom bij een van mijn guides uit mijn "Travolter's slayer guide series".
Inhoud
1. Inleiding
2. Requirements
3. Armour + inventory
4. De weg
5. Tactiek
6. Slot.

1. Inleiding

Ik schijf graag guides. Ik lees ze ook graag. Ik leer graag nieuwe dingen en ik verspreid die kennis met zeer veel plezier. Daarom dus begin ik aan deze serie slayer guides. Deze serie zal ik uitbreiden wanneer ik daar zin in heb. De monsters zullen ook afhankelijk zijn van mijn eigen tasks zodat ik gewoon de screenshots kan nemen terwijl ik de task zelf uitvoer :). Ik zal ook proberen zo volledig mogelijk te zijn. Geen levels worden gediscrimineerd ;). Er zal wel één ding zijn waar ik niet volledig in zal zijn en dat zijn de talloze manieren waarop je monsters kan doden. Ik ga de manieren meegeven die je de maximale xp zal bieden. Ik zal wel rekening houden met bepaalde plaatsen die moeilijk te bereiken zijn. Maar de beste informatie hierover kan je gewoon vinden door de guides te lezen :).

We gaan in deze guide mutated bloodvelds killen voor de slayer task "bloodvelds". Indien je de requirements niet hebt heb ik hier een hele korte beschrijving hoe je normale bloodvelds killt:
In- of uitklappen •
Bloodvelds gebruiken een melee aanval die raar genoeg mage based is. Goede mage defense is dus de bodschap.

Draag dhides/karil (of arma als je wil rangen) en ga naar de morytania slayer tower (noord van Canifis). Ze zijn daar te vinden op de 2e verdieping. Bunyip of andere healing familiars zijn aangeraden. Als je niet al te hoog defense hebt kan je ook bones to peaches tabs meenemen aangezien bloodvelds veel bones droppen (soms meerdere per bloodveld). Er zijn ook verschillende range safespots: zoek gewoon een steen en ga er achter staan :D.
Enkele feiten over Mutated bloodvelds:
Afbeelding
Combat level126/146
Life points1780/1960
Slayer levelLevel 50
Slayer XP178/196
WeaknessStab, ranged, dark/silver light
2. Requirements
  • Afbeelding Legacy of seergaze
  • AfbeeldingToegang en geld voor het gebruik van een cannon.

3. Armour + inventory


Het armour:


Plaatje
Ik heb atm geen fire cape.


Aanpassingen:

Helm: Black mask
Amulet: Glory
Cape: Fire cape| Sw cape| Skill cape.
Weapon: Cls| maul| whip
Ring: Berserker| Onyx (i)


Je draagt natuurlijk gewoon de beste armour dat je hebt. Proselyte is ook een goede optie aangezien je constant potection from melee aan zal zetten. Sw cape kan je dus ook boven een andere cape verkiezen als je ppots wil sparen.






De inventory:

Plaatje
  • Boost Potions: je neemt 1 of 2 super/extr att/def mee. Indien je echt wil powerslayen kan je er 3 ovls van maken.
  • Cannon: niet verplicht maar zeer sterk aan te raden (2.5-3k cannonballs).
  • Adze: neem een hatchet mee voor in de abyss.
  • Claws: spec wep
  • Ring of slaying: om te kijken hoeveel kills je nog moet
  • Prayer potions: de rest vul je met ppots. Ik turmoil door mijn tasks dus ik zal altijd ppots meenemen ;). Maar hier heb je ze ook nodig voor protect from melee.









4. De weg

Afbeelding

Afbeelding

Het is dus heel simpel: je loopt via edgeville naar de abyss. Ga naar het blood altar. Wanneer je uit het blood altar komt (ga dus gewoon door de portal) kom je in de dungeon van de quest. Dan navigeer je jezelf richting de mutated bloodvelds met behulp van boventaande map.

Pk'ers? Die zijn er gewoonweg niet. Ga natuurlijk wel niet in een wildy world naar daar. En zelfs als je eer één tegekomt. Ofwel loop je weg ofwel tele je weg: hij kan toch nooit tb'en/barragen tegelijk aangezien het daar non-multi is.

Een tweede optie is gebruik maken van de wicked hood om naar het blood altar te teleporten. Dit kan wel maar twee maal per dag.

5. Tactiek

Afbeelding

Aangekomen bij de bloodvelds ga je naar de middelste cage en zet je 4 stappen opzij. Zet daar je cannon neer. Klik er op om te laden, pot up, zet prayers aan (protect meleen en eventueel berserk/turmoil/piety) en ga onder je cannon staan. Kom er enkel onderuit om drops op te rapen. Zo zorg je ervoor dat de bloodvelds zo dicht mogelijk, mooi rond jou bij de cannon komen ;).

Indien je gebruik kan maken van een sterke combat familiar dan is het ten sterkste aan te raden die mee te nemen.

Het feit dat het daar multi (cannon + fam) is en die dingen relatief hoog hp hebben zorgen ervoor dat dit een van de beste slayer tasks is in game met een mogelijkheid tot 80k xp/uur (powerslaying).

6. Slot.

Dit is alweer het einde van deze guide. Ik hoop dat je genoten hebt en weer iets nieuws geleerd hebt.

Voor vragen en problemen kan je me altijd pb'en. Reacties in dit topic zijn ook zeer geapprecieerd. Zo weer ik ook of mensen dit een goede guide vinden en wat ik eventueel kan verbetern/veranderen.

Volledige index van de serie:
Laatst gewijzigd door Travolter op zaterdag 10 december 2011, 11:57, 5 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding
Tim
Berichten: 13565
Lid geworden op: donderdag 21 juni 2007, 21:32

Re: Travolter's slayer guide series - (Mutated) bloodvelds

Bericht door Tim »

Dit is de correcte manier inderdaad, toen ik nog speelde deed ik het precies zo.

Wat tips:
- Tabel om de inhoudsopgave is overbodig en ziet er niet denderend uit.
- Je inleiding is goed, alleen probeer hem nog iets mooier/duidelijker te maken en zorg ervoor dat je dingen als
ik had nooit een interessant onderwerp waarover ik dan ook nog eens graag zou schrijven. Totdat ik op dit idee kwam! Een slayer guide series.
Ik heb zelf eerlijk gezegd niet zo'n hoog slayer level (nog niet altans) en dus zal je niet onmiddellijk dingen als Ice strywyrms moeten verwachten. Maar gelukkig zijn er nog genoeg andere creatures om over te schrijven .
vermijdt, niemand heeft er wat aan om te lezen dat je geen hoog slayer level hebt voor alle monsters of dat je geen ideeën had voor een guide.
- Een kopje met algemene monster info is handig, dan hoeft dat niet meer bij de inleiding.
- Het is handig om armour in een tabel te zetten met 3 kolommen breed waarin je dan bijvoorbeeld neerzet: Duurste armour, "Normale" armour, goedkope variant.
- Probeer keuzes te beargumenteren, zoals:
en ga onder je cannon staan. Kom er enkel onderuit om drops op te rapen.
Waarom moet je onder je cannon staan?
- Als laatste tip wil ik je meegeven dat je ook tekst naast een plaatje kan neerzetten, daarvoor moet je maar even in een BB-code guide kijken, dat zal het een stuk mooier maken.

Verder ben je goed op weg en ik hoop dat er nog vele guides zullen komen :)
Travolter
Berichten: 7497
Lid geworden op: woensdag 13 oktober 2010, 13:10

Re: Travolter's slayer guide series - (Mutated) bloodvelds

Bericht door Travolter »

Tim schreef:Dit is de correcte manier inderdaad, toen ik nog speelde deed ik het precies zo.

Wat tips:
- Tabel om de inhoudsopgave is overbodig en ziet er niet denderend uit.
- Je inleiding is goed, alleen probeer hem nog iets mooier/duidelijker te maken en zorg ervoor dat je dingen als
ik had nooit een interessant onderwerp waarover ik dan ook nog eens graag zou schrijven. Totdat ik op dit idee kwam! Een slayer guide series.
Ik heb zelf eerlijk gezegd niet zo'n hoog slayer level (nog niet altans) en dus zal je niet onmiddellijk dingen als Ice strywyrms moeten verwachten. Maar gelukkig zijn er nog genoeg andere creatures om over te schrijven .
vermijdt, niemand heeft er wat aan om te lezen dat je geen hoog slayer level hebt voor alle monsters of dat je geen ideeën had voor een guide.
- Een kopje met algemene monster info is handig, dan hoeft dat niet meer bij de inleiding.
- Het is handig om armour in een tabel te zetten met 3 kolommen breed waarin je dan bijvoorbeeld neerzet: Duurste armour, "Normale" armour, goedkope variant.
- Probeer keuzes te beargumenteren, zoals:
en ga onder je cannon staan. Kom er enkel onderuit om drops op te rapen.
Waarom moet je onder je cannon staan?
- Als laatste tip wil ik je meegeven dat je ook tekst naast een plaatje kan neerzetten, daarvoor moet je maar even in een BB-code guide kijken, dat zal het een stuk mooier maken.

Verder ben je goed op weg en ik hoop dat er nog vele guides zullen komen :)
- Tabel om de inhoudsgave ziet er imo goed uit :). Het staat daar goed.

- Ja ik kan misschien inderdaad die dingen eruit halen. Zal het eens snel doen.

- Wat voor algemene monsterinfo? Ik heb er niet erg veel algemene monsterinfo bijstaan. Hoewel ik dat misschien nog ga toevoegen.

- Kolommen met goed/beter/best oid vind ik zever in de meeste, en zeker dit geval. Je slayt gewoon in de armour die je hebt. Als ik zo'n kollomen maak moet ik er eigenlijk ineens 10 maken om volledig te zijn. En wie gebruikt dat nu. Zoals ik al zei: je gebruikt wat je hebt.

- Argumentatie maakt het soms inderdaad interessanter om dingen te lezen. Consider it done =).

- Ik vind het eigenlijk wel goed staan onder het plaatje. Ik wil wel eens even kijken wat ik het mooiste vind ;).
Afbeelding
Superbrian32-Bjorn
Berichten: 1475
Lid geworden op: dinsdag 19 augustus 2008, 10:16
RS: God Bjorn (p2p)
Clan: Ceecs Clan

Re: Travolter's slayer guide series - (Mutated) bloodvelds

Bericht door Superbrian32-Bjorn »

zijn er ook nog loots die je kunt oppakken?
Afbeelding
Superheat
Berichten: 8797
Lid geworden op: vrijdag 8 mei 2009, 19:36

Re: Travolter's slayer guide series - (Mutated) bloodvelds

Bericht door Superheat »

Ik zou er even goed bijzetten dat een Combat Familiar erg veel helpt. Dit staat nu een beetje verborgen. Verder is het misschien slim om iets meer Cannonballs mee te nemen, zeker als je er veel moet in een task. Ook is het slim om, als je geen Overload gebruikt, Extreme Ranged mee te nemen. Als je geen Turmoil/Piety gebruik zijn zo'n 10 Prayer Potions trouwens MEER DAN genoeg :)
Someone who hacked Zarfot's channel: "I tell the truth, and if you don't like it: too damn bad."
Plaatje
"There was a fella once. Running for a train. And he's carrying a pair of gloves, this man.
He drops a glove on the platform, but he doesn't notice. And then later on, inside the train,
he's sitting by the window and he realises that he's just got this one glove left.
But the train's already started pulling out of the station. So what does he do?
He opens the window, and he drops the other glove onto the platform.
That way, whoever finds the first glove, can just have the pair."

"What are you telling me?"

"Goodbye, mister Nygaard."

"Goodbye, deputy."
Travolter
Berichten: 7497
Lid geworden op: woensdag 13 oktober 2010, 13:10

Re: Travolter's slayer guide series - (Mutated) bloodvelds

Bericht door Travolter »

Superheat schreef:Ik zou er even goed bijzetten dat een Combat Familiar erg veel helpt. Dit staat nu een beetje verborgen. Verder is het misschien slim om iets meer Cannonballs mee te nemen, zeker als je er veel moet in een task. Ook is het slim om, als je geen Overload gebruikt, Extreme Ranged mee te nemen. Als je geen Turmoil/Piety gebruik zijn zo'n 10 Prayer Potions trouwens MEER DAN genoeg :)
Tja ik gebruik wel turmoil ;).

En ik kom wel toe met 2.5-3k cannonballs, gisteren had ik er gewoon even niet meer :P.
En van die familiar. Ik zou niet weten waar het te zetten. Het is geen armour piece en het zit ook niet in je inventory. Dus ja...

Toegevoegd na 47 seconden:
Superbrian32-Bjorn schreef:zijn er ook nog loots die je kunt oppakken?
Dat is ongeveer zoals bij elke task: rune items, effigies, clues dat soort dingen. Maar niets speciaal nee.k
Afbeelding
Nederlandar
Berichten: 1641
Lid geworden op: dinsdag 25 november 2008, 8:37
Oude naam: Leonidasboy

Re: Travolter's slayer guide series - (Mutated) bloodvelds

Bericht door Nederlandar »

nice guide.
maaruuhh, ik neem altijd blood talisman mee, hoef dat niet?
ik zie er namelyk geen in je invent.
Afbeelding
Afbeelding
Travolter
Berichten: 7497
Lid geworden op: woensdag 13 oktober 2010, 13:10

Re: Travolter's slayer guide series - (Mutated) bloodvelds

Bericht door Travolter »

Nederlandar schreef:nice guide.
maaruuhh, ik neem altijd blood talisman mee, hoef dat niet?
ik zie er namelyk geen in je invent.
Nee, ik heb er zelfs nooit meer één gehad na de quest :P.
Afbeelding
Darkrider
Berichten: 28
Lid geworden op: woensdag 9 maart 2011, 11:42

Re: Travolter's slayer guide series - (Mutated) bloodvelds

Bericht door Darkrider »

Leuke guide, hij ziet er echt mooi uit. Probeer echter iets over de drops van de mutated bloodvelds te zeggen, ik heb namelijk 3 tasks gehad en iedere task 1-2 effigy's. Ik weet echter niet zeker of je deze ook snel krijgt of dat het puur geluk was bij mij.
Superheat
Berichten: 8797
Lid geworden op: vrijdag 8 mei 2009, 19:36

Re: Travolter's slayer guide series - (Mutated) bloodvelds

Bericht door Superheat »

Darkrider schreef:Leuke guide, hij ziet er echt mooi uit. Probeer echter iets over de drops van de mutated bloodvelds te zeggen, ik heb namelijk 3 tasks gehad en iedere task 1-2 effigy's. Ik weet echter niet zeker of je deze ook snel krijgt of dat het puur geluk was bij mij.
Ze droppen inderdaad vrij veel Effigies, maar 1-2 per taks zijn er wel veel ja. Eerder 1/2 tasks.
Someone who hacked Zarfot's channel: "I tell the truth, and if you don't like it: too damn bad."
Plaatje
"There was a fella once. Running for a train. And he's carrying a pair of gloves, this man.
He drops a glove on the platform, but he doesn't notice. And then later on, inside the train,
he's sitting by the window and he realises that he's just got this one glove left.
But the train's already started pulling out of the station. So what does he do?
He opens the window, and he drops the other glove onto the platform.
That way, whoever finds the first glove, can just have the pair."

"What are you telling me?"

"Goodbye, mister Nygaard."

"Goodbye, deputy."
troytamis
Berichten: 107
Lid geworden op: woensdag 2 maart 2011, 7:33

Re: Travolter's slayer guide series - (Mutated) bloodvelds

Bericht door troytamis »

Zeer mooie guide 8/10
http://www.gratiswalliecard.nl/registre ... scool.html

Meld je ^^^^ Aan om te sparen voor een gratis walliecard. Probeer zo veel mogelijk Enquete's in te vullen.


http://www.euroclix.nl/index?SRef=fq2nv3shvJk4sC4t

Klik hierboven om je aantemelden voor euroclix en verdien snel geld.
Travolter
Berichten: 7497
Lid geworden op: woensdag 13 oktober 2010, 13:10

Re: Travolter's slayer guide series - (Mutated) bloodvelds

Bericht door Travolter »

Superheat schreef:
Darkrider schreef:Leuke guide, hij ziet er echt mooi uit. Probeer echter iets over de drops van de mutated bloodvelds te zeggen, ik heb namelijk 3 tasks gehad en iedere task 1-2 effigy's. Ik weet echter niet zeker of je deze ook snel krijgt of dat het puur geluk was bij mij.
Ze droppen inderdaad vrij veel Effigies, maar 1-2 per taks zijn er wel veel ja. Eerder 1/2 tasks.
Het is ook logisch dat ze relatief vrij veel effigies droppen aangezien ze toch een redelijk hoog combat hebben en je er meestal 200+ als task krijgt (kuradel).
Afbeelding
Superheat
Berichten: 8797
Lid geworden op: vrijdag 8 mei 2009, 19:36

Re: Travolter's slayer guide series - (Mutated) bloodvelds

Bericht door Superheat »

Travolter schreef:
Superheat schreef:
Darkrider schreef:Leuke guide, hij ziet er echt mooi uit. Probeer echter iets over de drops van de mutated bloodvelds te zeggen, ik heb namelijk 3 tasks gehad en iedere task 1-2 effigy's. Ik weet echter niet zeker of je deze ook snel krijgt of dat het puur geluk was bij mij.
Ze droppen inderdaad vrij veel Effigies, maar 1-2 per taks zijn er wel veel ja. Eerder 1/2 tasks.
Het is ook logisch dat ze relatief vrij veel effigies droppen aangezien ze toch een redelijk hoog combat hebben en je er meestal 200+ als task krijgt (kuradal).
Inderdaad ja :)
Someone who hacked Zarfot's channel: "I tell the truth, and if you don't like it: too damn bad."
Plaatje
"There was a fella once. Running for a train. And he's carrying a pair of gloves, this man.
He drops a glove on the platform, but he doesn't notice. And then later on, inside the train,
he's sitting by the window and he realises that he's just got this one glove left.
But the train's already started pulling out of the station. So what does he do?
He opens the window, and he drops the other glove onto the platform.
That way, whoever finds the first glove, can just have the pair."

"What are you telling me?"

"Goodbye, mister Nygaard."

"Goodbye, deputy."
Food dragon
Berichten: 101
Lid geworden op: zondag 1 augustus 2010, 16:56

Re: Travolter's slayer guide series - (Mutated) bloodvelds

Bericht door Food dragon »

Ardy cape is toch juist beter dan fire cape hier? Met rapier dan.
F cape = +4 str + 1 stab
Ardy cape = +6 stab +6 prayer.

Verder goede guide 9/10.
Travolter
Berichten: 7497
Lid geworden op: woensdag 13 oktober 2010, 13:10

Re: Travolter's slayer guide series - (Mutated) bloodvelds

Bericht door Travolter »

Food dragon schreef:Ardy cape is toch juist beter dan fire cape hier? Met rapier dan.
F cape = +4 str + 1 stab
Ardy cape = +6 stab +6 prayer.

Verder goede guide 9/10.
Sommigen verkiezen de str bonus van f cape ;).
Afbeelding
Superheat
Berichten: 8797
Lid geworden op: vrijdag 8 mei 2009, 19:36

Re: Travolter's slayer guide series - (Mutated) bloodvelds

Bericht door Superheat »

Travolter schreef:
Food dragon schreef:Ardy cape is toch juist beter dan fire cape hier? Met rapier dan.
F cape = +4 str + 1 stab
Ardy cape = +6 stab +6 prayer.

Verder goede guide 9/10.
Sommigen verkiezen de str bonus van f cape ;).
3.4.11. Cape schreef: Een Ardougne cape 3 (of 4) is ook een goede optie, mits je een Chaotic rapier gebruikt. De cape geeft namelijk een +6 stab Attack & Defence bonus en ook nog +6 Prayer. Als je deze vergelijkt met een Fire cape kun je constateren dat je met een Ardougne cloak +5 meer stab Attack bonus en +4 meer Prayer hebt. Je ‘verliest’ wel het voordeel van een +4 Strength en +11 in alle Defence stats (op Magic en stab na). De Ardougne cloak is vanwege de hogere stab Attack bonus waarschijnlijk beter dan een Fire cape bij Metal Dragons (vanwege hun hoge Defence bonus). Ook komt hierbij de betere Prayer bonus van pas omdat je waarschijnlijk Deflect Melee gebruikt. Maar, een Fire cape is beter omdat de +4 Strength in bijna alle gevallen meer helpt dan de +5 stab Attack bonus.
Fire cape is beter dus.
Someone who hacked Zarfot's channel: "I tell the truth, and if you don't like it: too damn bad."
Plaatje
"There was a fella once. Running for a train. And he's carrying a pair of gloves, this man.
He drops a glove on the platform, but he doesn't notice. And then later on, inside the train,
he's sitting by the window and he realises that he's just got this one glove left.
But the train's already started pulling out of the station. So what does he do?
He opens the window, and he drops the other glove onto the platform.
That way, whoever finds the first glove, can just have the pair."

"What are you telling me?"

"Goodbye, mister Nygaard."

"Goodbye, deputy."
Travolter
Berichten: 7497
Lid geworden op: woensdag 13 oktober 2010, 13:10

Re: Travolter's slayer guide series - (Mutated) bloodvelds

Bericht door Travolter »

Superheat schreef:
Travolter schreef:
Food dragon schreef:Ardy cape is toch juist beter dan fire cape hier? Met rapier dan.
F cape = +4 str + 1 stab
Ardy cape = +6 stab +6 prayer.

Verder goede guide 9/10.
Sommigen verkiezen de str bonus van f cape ;).
3.4.11. Cape schreef: Een Ardougne cape 3 (of 4) is ook een goede optie, mits je een Chaotic rapier gebruikt. De cape geeft namelijk een +6 stab Attack & Defence bonus en ook nog +6 Prayer. Als je deze vergelijkt met een Fire cape kun je constateren dat je met een Ardougne cloak +5 meer stab Attack bonus en +4 meer Prayer hebt. Je ‘verliest’ wel het voordeel van een +4 Strength en +11 in alle Defence stats (op Magic en stab na). De Ardougne cloak is vanwege de hogere stab Attack bonus waarschijnlijk beter dan een Fire cape bij Metal Dragons (vanwege hun hoge Defence bonus). Ook komt hierbij de betere Prayer bonus van pas omdat je waarschijnlijk Deflect Melee gebruikt. Maar, een Fire cape is beter omdat de +4 Strength in bijna alle gevallen meer helpt dan de +5 stab Attack bonus.
Fire cape is beter dus.

Inderdaaad. Ardy cape is vooral om te bossen eigenlijk. F cape is voor tegen low defence monsters omdat je daar toch al bijna altijd zal hitten. Het is dan beter om meer te kunnen hitten ;).
Afbeelding
Dombo 12
Verbannen
Berichten: 4694
Lid geworden op: donderdag 6 augustus 2009, 17:53
RS: Dombo 12 (p2p)
Clan: PvM Addicts

Re: Travolter's slayer guide series - (Mutated) bloodvelds

Bericht door Dombo 12 »

1 Tip: post alles in 1x inplaatsvan 500 verschillende topics te maken.

Verder zie het er wel netjes uit.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
LeonSkills
Berichten: 1111
Lid geworden op: donderdag 3 mei 2007, 19:58
RS: L eon (p2p)
Extra rang: RoS #1 Fishing, Firemaking, Invention

Re: Travolter's slayer guide series - (Mutated) bloodvelds

Bericht door LeonSkills »

Beetje outdated he?
Met de mysterious medallion van BoD kan je nu veel sneller bij bloodvelds raken.

Jk, maar wel een tip om dat als manier om er te komen te zetten, en dan wat je nu hebt als tweede.

En bonecrusher? Ook wel handig

Nice guide verder, maar zoals al gezegd is, zet gewoon alle tasks in 1 topic?
Mr Emmertj
Berichten: 9915
Lid geworden op: dinsdag 28 november 2006, 14:07
Clan: Smokin Mils

Re: Travolter's slayer guide series - (Mutated) bloodvelds

Bericht door Mr Emmertj »

Dankje. :)
RIP, Ploow. You will be missed dearly :(

-Wie zijn billen brand,
mag blij zijn dat hij niet andersom stond.
Afbeelding
Gemaakt door: GEHEIM(Secret, the). Danku.
Afbeelding
Plaats reactie