Trawlvissen

In dit subforum staan beschrijvingen van minigames en quests.
Forumregels
Wil je zelf een guide schrijven? Kijk dan hier!
Plaats reactie
Siddy00
Berichten: 6708
Lid geworden op: dinsdag 10 april 2007, 19:32
RS: Siddy00 (p2p)
Contacteer:

Trawlvissen

Bericht door Siddy00 »

Afbeelding
Een hele goede middag, en welkom bij dit nieuwe verhaal! Vandaag gaan we het eens hebben over een wellicht bekende, maar niet erkende minigame, namelijk Trawlvissen! In het Engels heet dit Trawler Fishing, wat je dus doet op een Fishing Trawler. Wij hebben dus de term gejat van de Engelsen, die het weer gejat hebben van de Noren, waar het overgewaaid is van de Russen, die het dan weer via ene tsaar Peter de zoveelste van ons hebben geleend. En wij hebben het dan weer uit het Latijn gehaald, en... afijn, we gaan dus vissen! ^^

Wat hier allemaal aan bod gaat komen is wat trawlvissen überhaupt is (een stukje geschiedenis en aardrijkskunde) en hoe het vervolgens werkt. En ten slotte nemen we nog een kijkje bij wat je zoal kunt vangen in de zee ;)

Ik wil ook nog kwijt dat dit mijn versie van het verhaal is, wat inhoudt dat ik af en toe afdwaal en er iets bij vertel. Als je dus een praktische uitleg zoekt ben je beter af als je naar die van de Lunagang kijkt, die doet hier niet voor onder :)
Wat ik je hierin naast de minigame zelf probeer bij te brengen is een beetje algemene geschiedenis over het onderwerp, wat algemene kennis over andere onderwerpen en een andere kijk op de feiten (ja, je kunt subjectief naar feiten kijken, ook al staan ze vast), en ik probeer je via een beetje meer diepgang dan je doorgaans tegenkomt te betrekken bij wat we hier gaan doen en bij de (on)logica die je er tegenkomt.
Overigens betekent dit ook niet dat de uitleg hier onvolledig is of niet klopt, dus verder is de keuze aan jou!

Hoofdstuk 1
Wat we in dit hoofdstuk dus gaan bespreken is: wat is nu trawlvissen? Ik moet ook zeggen dat ik er nog nooit van gehoord had voor ik deze minigame enkele jaren terug tegenkwam. Nu gaan wij eens wat uitgebreider in op de geschiedenis van de vis, de visvangst en deze specifieke vorm daarvan :)
Plaatje

De eerste vissen ontstonden al in de prehistorie. Veel eerder dan dat, eigenlijk, ga maar uit van de tijd van de dinosauriërs. Deze vissen waren nog niet echt vissen te noemen, en waren een soort hybriden tussen vissen, reptielen en zoogdiertjes (in die tijd waren die nog niet zo groot). Na de Grote Ramp, die de grote reptielen van de aarde knikkerde, kregen de andere diersoorten meer ruimte en konden de zoogdieren en de vissen zich evolueren, evenals de vliegende dino's die we tegenwoordig kippen noemen - ook al zijn we vergeten dat het eigenlijk dino's zijn en dat ze niet meer kunnen vliegen. Als je erover nadenkt zijn kippen dus een ouder ras dan mensen! Maar we waren over de vissen aan het praten, dus laten we daar mee verder gaan :D

De vissen kregen dus de ruimte om zich te evolueren en groeiden uit tot wat ze nu zijn, zoals op het plaatje hier links te zien is. Tegenwoordig hebben ze geen poten meer, ze kunnen niet meer boven water ademhalen (of het is geen vis), en ze worden nog steeds met plezier gegeten door andere diersoorten ;)


Het actief jagen op vissen begon ongeveer toen de vissen zelf ontstonden, aangezien sommige reptielen (lees: dino's) ze best lekker vonden en ze ook nog voedzaam bleken te zijn. Toen de visetende dino's verdwenen, was de vis nog steeds niet veilig, want toen begonnen zoogdieren op vis te jagen! In de Steentijd begon de mens met vissen (vissen is jagen op vis) met een puntige stok, later met een stenen punt erop en nog later met een metalen punt en dammen - ja, je kunt effectief vissen met een dam, het is zelfs nog efficiënter dan met een stok!

De tegenwoordig bekende hengel is zo'n 4000 jaar geleden, in de late Steentijd en/of de vroege Bronstijd ontdekt in Egypte, China, Griekenland en Rome, en bestond toen nog geheel uit hout. Er werd stevig hout gebruikt voor het onderstel en bamboe voor het einde omdat dat elastischer is, waardoor het dobbertje verder vliegt. Tegenwoordig worden ze vooral van synthetische stoffen gemaakt vanwege de elasticiteit en de stevigheid - en de prijs, natuurlijk, het is een stuk goedkoper dan een handgemaakte hengel die je uit Engeland moet importeren ^^

Plaatje
Het soort vissen waar we het hier over hebben is weer een ander type, namelijk met een net! Het principe van een net is heel simpel: je gooit/hangt/legt het net in een stuk water waar vis in zwemt, je hoopt dat ze erin gaan en erin verstrikt raken, en je oogst de vangst. En hoe groter het net, hoe groter de kans dat er vis in komt. Daarom hebben we het hier ook over trawlschepen!

Een trawl is een Engels woord voor het net dat achter de boot aangesleept wordt. Dat net vormt dan een soort fuik waarin je alle vissen vangt die er toevallig inzwemmen, plus alle vissen waar je overheen vaart en die je net dus ook oppikt - en dat zijn er tamelijk veel ;)
Zoals ik in de introductie al zei komt het woord trawl dus uit het Engels, die het van ons hebben, en wij hebben het via een omweg weer van onszelf, en onszelf heeft het van de Romeinen, en waar die het vandaan hebben weet niemand, en dat interesseert tegenwoordig ook niemand meer.


Vanwege de omvang van deze boten en netten gebeurt dit dus allemaal ver op zee, en hoe kom je op zee? Precies! Met een boot! ^^
De boot die hiervoor gebruikt wordt is die van Murphy in Port Khazard, hier rechts te bezichtigen. Port Khazard is de haven van de Khazard, een oorlogszuchtige groep die je al bent tegengekomen in een paar quests zoals het Dorp der Boskabouters, waarin je hun plannen dwarsboomde. Daarna vernederde je hen nog eens tijdens de Vecht Arena, en versloeg je hun afgod tijdens het Ritueel der Nepgoden. Ze hebben het zelf dus niet erg op je, maar dat is niet erg, want ze bemoeien ze zich nauwelijks met hun eigen haven =)

Wat er nu belangrijk is aan deze haven is de boot van Murphy, die je hier rechts op het plaatje kunt zien. Door de boot te betreden geef je Murphy het signaal dat hij uit kan varen, en een minuutje later doet hij dat ook daadwerkelijk. Naast de boot is ook de winkel van Ingrid de moeite waard. Ingrid is een vrouw die denkt dat ze een man is omdat ze toevallig een snor heeft, maar zij en haar tweelingzus houden niemand voor de gek. Er zijn dus twee winkels die door Ingrid en haar tweelingzus Margriet worden gerund, maar hier heten ze even allebei Ingrid omdat je ze toch niet uit elkaar kunt houden - ze zien er hetzelfde uit, ze zeggen hetzelfde, ze verkopen hetzelfde en ze hebben dezelfde snor. Op de winkels van Ingrid komen we later nog wel terug.
Ook is Henk (rechtsonder op de pier) een eigenaardig iemand. Henk is een failliet gegane antiekhandelaar die zich gevestigd heeft in deze haven, en repareert nu tegen een zachte prijs roestige zwaarden voor spelers die dat niet zelf willen doen, evenals beschadigd wapentuig zoals dat van de verdoemde Barrows gebroeders. Verder heeft hij niet bijzonder veel nut, dus voorlopig laten we hem nog even verder roesten :P

Tot slot is het vervoer niet zo heel moeilijk te regelen en is er meer dan genoeg keuze. Zoals op deze kaart te zien ligt de plaats op loopafstand van Yanille en Ardougne, zijn de charterschepen van Trader Stan ook een realistische optie, is het makkelijk te bereiken via de feeëncirkel naast de Toren des Levens, is de teleporteer-optie van de Cape van Ardougne 2 of hoger ook dichtbij (het kloostertje in de buurt), en een directe manier om er te komen is nog via het Lunar spreukenboek. Voldoende manieren, lijkt me ^^

Waar de minigame zich dan daadwerkelijk afspeelt is op het volgende kaartje te zien. Murphy vaart met de boot dus eerst om Afrika Karamja heen en slaat dan het anker uit in de uuh... geen idee hoe die oceaan heet O_o
In- of uitklappen • Kaart
Afbeelding
In- of uitklappen • Voor de liefhebbers van vis

Hoofdstuk 2
PlaatjeEn we zijn al bij het tweede hoofdstuk aanbeland! En zoals bovenaan de pagina te lezen was gaan we hier in op hoe trawlvissen dan daadwerkelijk gebeurt! Op zich is het niet zo heel erg moeilijk als je een goede boot zou hebben, maar aangezien we die niet hebben moeten we jammer genoeg met Murphy en zijn drijvend vergiet mee, en dat maakt de taak toch aanzienlijk ingewikkelder, maar gelukkig nog niet onmogelijk :)
Wat je hierbij wel goed in je achterhoofd moet houden is dat je - zeker als je in je eentje bent - ten alle tijde je aandacht erbij moet houden, en eigenlijk nauwelijks een momentje rust hebt. Het is een zeer intensieve baan, mede dankzij Murphy en bovengenoemd vergiet, dat hij eigenaardig genoeg de Lekke Tobbe heeft gedoopt, en alleen een gezonde dosis aandacht, genoeg materialen en een goede muis krijgen je er doorheen ;)

Ik ga er maar vanuit dat je al in Port Khazard bent en dat ik me daar verder niet meer mee bezig hoef te houden, en met die kennis gaan we eerst even langs bij Ingrid (om het even welke van de twee) en slaan we wat in voor de tocht. In dit geval een voorraad van die zompige zwarte smurrie, een paar emmers en een voorraad touw (desnoods neem je zelf wat mee, of wacht je nog even en koop je meer touw). Reken per tocht op ongeveer tien rollen touw, honderd handjes smurrie, en voor de emmers moet je zelf proberen wat je fijn vindt. Dat kan verschillen van één enkele emmer tot "de rest inclusief muilezel", al weet ik niet of die laatste mee de boot op mag :)
Als het goed is ziet het er ongeveer uit op het plaatje hier rechts, maar dan zonder de gekleurde balkjes. Over de inhoud van die gekleurde balkjes kom ik later wel terug, maar de inhoud van de oranje mag je negeren, die had ik gewoon even voor de lol mee. De cape om er te komen, het andere ding om in te zoomen :P

Nu wordt doorgaans het meeste werk door de boot gedaan en hoef jij niet veel te doen, maar nu zit je op Murphy's boot met Murphy's netten, en die hebben een paar fundamentele mankementen. De boot blijft namelijk niet uit zichzelf drijven, en de netten blijven niet vanzelf heel. Nu snap je misschien ook al waar de spullen voor zijn die je net hebt ingeslagen: om de heel boel draaiende te houden! ^^

Hieronder is dan even een schematische weergave van Murphy's boot, die misschien nog van pas komt. Misschien ook niet, maar het was in ieder geval leuk om te maken.
In- of uitklappen • Boot
PlaatjePlaatje
Zoals je kunt zien komt het water naar binnen door gaten in het ruim. De gaten kun je in principe dichten met iets dat daarvoor gemaakt is - Murphy bijvoorbeeld - maar die werkt niet echt mee, dus moet je ze dichten met de zwarte smurrie die je meegebracht hebt. Het nadeel daarvan is dat de gaten vanzelf weer opengaan omdat die smurrie zelf al half vloeibaar is, maar iets anders heb je niet, dus daar moet je het maar mee doen. Hier zit dan voornamelijk je aandacht, en dit is ook wat je het grootste gedeelte van de tijd gaat doen, dus je kunt er beter alvast aan gewend raken :)

Nu is het probleem dat je meestal niet meteen een gat kunt dichten, bijvoorbeeld omdat je niet oplet, of gewoon omdat je niet bij het gat staat, dus loopt er water de boot in. Als het blauwe balkje rechts bovenin ongeveer op een derde is merk je dat er water in de boot zit (het lichtblauwe in het schema) en verandert de droge houten vloer in een soort zwembad, waar je gek genoeg gewoon op kunt lopen. Als het blauwe balkje vol is is het waterniveau boven de romp uitgekomen en loopt het ruim helemaal vol, met het gevolg dat de boot zinkt. En gezien het Murphy's boot is zinkt hij niet gewoon, maar gaat hij kapot, met als resultaat het plaatje bovenaan de pagina ^^
Gelukkig kunnen we dit voorkomen! Je kunt water uit de boot gooien - vraag me niet hoe, aangezien je in het ruim zit - door je emmers te vullen en dan het water naar buiten te gooien door de gaten die je net gedicht hebt. Het klinkt niet logisch, maar het is Murphy's boot, en die is ook niet logisch, dus het kan! Dit proces heet trouwens hozen, mocht je die term nog niet horen =D

En het derde mankement is het net, dat om de haverklap kapot gaat. Gemiddeld zo'n 10 keer per tocht (en een tocht duurt... 11 minuten?), maar het kan best uitlopen tot een keer of 15. Het net is niet in het ruim, dus je zult de trap op moeten (zoals aangegeven in het schema), waarna je tegenover de netten staat en ze met een rol touw kunt repareren. Op zich is het niet zo'n probleem dat de netten het niet doen, aangezien de boot er niet door zinkt, maar met een kapot net vang je geen vis, dus je kunt het beter snel herstellen.

Wat je verder dus nog rechts bovenin je scherm kunt zien is hoeveel vis je team al gevangen hebt (deel het dus door het aantal mensen om te weten hoeveel je zelf krijgt op dat moment) en hoe lang de tocht nog duurt, wat af en toe wel leuk kan zijn om naar te kijken, maar niet zo heel interessant is ^^

Teamspelen
Overigens nog een laatste punt in dit hoofdstuk, en dat is namelijk de mythe dat je voor dit minimaal 3 man nodig hebt. Dat was zo tot een update niet zo heel lang geleden, en nu kun je het gewoon in je eentje doen. Gezien de populariteit van deze baan, of eigenlijk het gebrek daarvan, is het realistisch genoeg om te zeggen dat je een deel van de tijd alleen zult doorbrengen, zo niet alles - afhankelijk van de wereld. In wereld 116 zitten nog wel eens mensen, dus als je liever een team hebt - random team - kun je daar terecht, of je kunt je vrienden vragen mee te gaan :D

Praktisch gezien kun je deze richtlijnen aanhouden voor het teamspelen:

Je kent het team
  • Je spreekt met je team af wie voor het net zorgt. Dat houdt in dat hij/zij/het als de donder naar boven rent als het net kapot is en dan weer naar beneden komt als het weer in orde is. Het heeft bij grotere teams nog wel eens zin dat er iemand 24/7 bij het net blijft, maar teams van 20 man kom je tegenwoordig bijna nooit meer tegen :)
    Als hij trouwens geen touw meer heeft kan iemand anders de rol overnemen, of hem wat touw geven.
  • Je spreekt met het team af wie er gaten blijft dichten en wie er gaat hozen wanneer het waterniveau hoog genoeg is daarvoor, of je doet gewoon ieder voor zich wat dat betreft. Zolang die gaten maar gedicht worden ;)
  • Je spreekt af wie er af en toe een mop vertelt om de sfeer goed te houden, en wie er af en toe Murphy een rol ducttape geeft zodat hij ook eens zijn mond houdt!
Je kent het team niet
  • Je spreekt eventueel af wie er voor het net zorgt. Zorg er gewoon voor dat niet iedereen naar boven rent, dan komt het goed.
  • Ieder voor zich! ^^
Je hebt geen team
  • Net repareren > Gaten dichten > Hozen > Murphy slaan
Hoofdstuk 3
Nu zijn we als het goed is klaar met gaten dichten en hozen, en zijn we weer terug op de kade! Laten we dan eens een kijkje nemen bij wat je zoal kunt vangen :D
Plaatje
Wat je misschien al gemerkt hebt is dat we op volle zee voeren, dus is het misschien ook logisch dat we zoutwatervissen vangen. Wat je hier dus zoal kunt vangen is... eigenlijk wel de meeste zoutwatervissen die je buiten de minigame ook vangt, zoals garnalen, ansjovis, tonijn, kreeft, haaien, noem het maar op. Het is biologisch gezien niet mogelijk dat je al die dingen van dezelfde boot kunt krijgen, maar met Murphy's boot is alles mogelijk ^^
Ook is vaak in het nieuws dat er een enorme hoeveelheid afval in zee gedumpt wordt, en ook daarvan merk je de gevolgen. Je kan allemaal rotzooi krijgen, variërend van gebroken stukken hout tot glas en laarzen - laarzen zijn altijd populair als vangst, om de een of andere reden.

Maar... waar wij dit nu eigenlijk voor doen zijn de volgende drie vreemde zeewezens, waarvan je er al twee in het plaatje links kunt bewonderen, namelijk: de reuzenmanta, de zeeschildpad en de tijgerhaai. Er zijn ook nog een paar andere dingetjes die je kunt krijgen, dus voor de volledige lijst moet je bij de Lunagang kijken. Ik speel de minigame vooral omdat ik het leuk vind en houd dus niet echt bij wat ik allemaal krijg en wat je er precies mee kan :P

Om nu dieper op deze drie in te gaan bekijken we ze eens stuk voor stuk, in dezelfde volgorde als hierboven :)

De reuzenmanta is de grootste soort manta die momenteel bekend is - ze worden ook wel roggen genoemd, al zijn de roggen die jij kent waarschijnlijk wat kleiner. Reuzenmantas kunnen namelijk een spanwijdte bereiken van zo'n 7 meter, en een volgroeid exemplaar weegt al gauw 3000 kilogram. Ter vergelijking, een nijlpaard weegt rond de 2500 kilogram :P
Om een manta te vangen heb je dus behoorlijk wat ervaring nodig in vissen, namelijk een niveau van 81. Als je hem nog goed weet te koken en opeet krijg je al gauw 220 levenspunten terug. Voor de komst van steenstaartvissen (komt door de spellingchecker heen?) was dit het beste dat er op de markt te krijgen was, en vanwege het geringe aanbod was de prijs relatief hoog - wat hij trouwens nog steeds is, zoals je hier kunt zien.

Zeeschildpadden zijn ook een bijzonder fenomeen, maar net iets minder dan de manta. De gemiddelde zeeschildpad wordt ongeveer één meter lang en weegt zo'n 120 kilogram, wat dus ook nog een flinke vangst is. Stel je maar voor dat je je vader aan de haak hebt geslagen, met je broertje erbij :)
In de wondere wereld van Runescape is een schildpad nog niet met uitsterven bedreigd en is het dus toegestaan om ze te vangen, dus wordt dat nog steeds vrolijk gedaan door mensen met genoeg ervaring met vissen om niveau 79 te bereiken. Een schildpad heelt je voor 210 levenspunten, dus net iets minder dan de manta, maar alsnog meer dan een gewone haai! En verbazingwekkend genoeg - misschien vanwege de kromme verhouding en het lagere aanbod - is de prijs doorgaans hoger dan die van de manta.

Een laatste en zeer zeldzame vangst is de tijgerhaai, een vrolijk beestje van zo'n 500 kilogram. Hij wordt doorgaans al een gevaarlijke prooi gezien, maar als je hem leert kennen valt dat best wel mee en blijkt hij best aardig te zijn :D
Dit is een potentiële vangst voor mensen met echte topvissers, namelijk degenen met een niveau van 95 en hoger, en zelfs zij hebben het er moeilijk mee. Ik heb er zelf nog nooit een gevangen, maar ik ben dan ook nog geen 95. Dit pittige monstertje is niet te ruilen met andere spelers, en heb je dus helemaal voor jezelf, voor zover je ervan kunt genieten. Ze zijn dan wel in staat om je 250 levenspunten terug te geven - wat beter is dan steenstaartvissen - maar vanwege de geringe kans om deze dingen te krijgen is het jammer genoeg niet realistisch om hier echt efficiënt gebruik van te maken :(

Dankzij baanbrekend onderzoek van ondergetekende en Dr Chives (78 Fishing) is aangetoond dat niveau-verhogende middelen (lees: drugs) je toestaan op lagere niveaus al mantas en schildpadden en dergelijke te vangen. Met bijvoorbeeld de juiste taart, of een drankje zou je dus al op een niveau van 76 een reuzenmanta kunnen vangen :D

Nawoord
Nu zijn we alweer aangekomen bij het slot van het verhaal, namelijk een persoonlijk woordje van mij - even aangenomen dat de rest niet persoonlijk is :)

Eigenlijk heb ik niet zoveel te vertellen, maar wat ik wel wil doen is de mensen bedanken zonder wie dit niet mogelijk was geweest.

Allereerst de clan Houses World 31, een clan die mij hartelijk welkom heette toen ik me in een zomervakantie verveelde en me wat te doen gaf, en waar ik nog ruim anderhalf jaar bij ben blijven hangen. Ik heb ze destijds veel van mijn tijd gegeven, en ben met een heleboel ervaring in van alles en nog wat vertrokken toen de tijd daarvoor aangebroken was. Altar Hosting (om even een Engelse term erin te gooien) heeft een heleboel overeenkomsten met trawlvissen als je erover nadenkt, en dat is ook wat ik geweldig vind aan beide ;)

Een aantal vrienden in bovengenoemde clan die mij geïntroduceerd hebben aan de minigame, en het later nog vaker met me gespeeld hebben en er evenveel lol in beleefden als ik ^^

En ten slotte ook jou als lezer, voor het tonen van interesse in mijn verhaal, zeker als je hier aangekomen bent! Zonder de positieve reacties en de aanmoedigingen van de mensen op dit forum heeft het ook geen zin om verder te gaan. Hartelijk bedankt voor de motivatie, en tot de volgende keer!


Als er nog dingen missen of verkeerd zijn, geef het alsjeblieft door zodat ik het kan veranderen, dat is zowel handig voor mij als voor de lezers :D

In- of uitklappen • Nog wat vragen die misschien gesteld zouden worden
  • Je besteedt geen aandacht aan de haaientand en de schelpen?
  • Dat klopt, ik heb er zelf nog geen ervaring mee gehad omdat die pas kwamen nadat ik dit actief deed. Bovendien is de activiteit en de fishing xp dusdanig laag dat je er niet veel aan hebt. Als je er toch meer over wilt weten verwijs ik je graag door naar deze pagina :)
  • Klopt de informatie hier? Het ziet er allemaal erg... vergezocht uit.
  • De redeneringen en de conclusies die ik hier en daar trek zijn "soms" vergezocht, maar de informatie klopt wel gewoon, zoals ik bovenaan al zei ;)
  • Smileys? o.O
  • Yup, daar houd ik gewoon van. Ik heb ze uitgeschakeld, als het kan gewoon voor de hele thread, maar als je er last van hebt geef je het maar aan me door :P
  • ??
  • ??

Laatst gewijzigd door Siddy00 op maandag 16 juli 2012, 10:58, 4 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding
Gebruikersavatar
warmen111
Berichten: 463
Lid geworden op: dinsdag 10 november 2009, 15:59

Re: Trawlvissen

Bericht door warmen111 »

Een erg leuke guide :D je hebt hem ook erg leuk gemaakt om te lezen en de informatie klopt :P ik heb er verder weinig aan optemerken en misschien is het een idee dat je een paar keer een fishing trawhler evenement houdt? sinds er in de fishing trawhler world erg weinig mensen zijn meestal. :(
Afbeelding

http://wamjelly.com/?ref=240607 klik op deze link en ik ben behoorlijk blij met je.

Faalrusher kills:3
Aaron
Ex-chatmoderator
Berichten: 2952
Lid geworden op: zondag 11 maart 2012, 11:10
Oude naam: AaronZeeschildpad

Re: Trawlvissen

Bericht door Aaron »

Erg mooie guide siddy!
Zeeschildpadden zijn ook een bijzonder fenomeen, maar net iets minder dan de manta. De gemiddelde zeeschildpad wordt ongeveer één meter lang en weegt zo'n 120 kilogram, wat dus ook nog een flinke vangst is. Stel je maar voor dat je je vader aan de haak hebt geslagen, met je broertje erbij :)
In de wondere wereld van Runescape is een schildpad nog niet met uitsterven bedreigd en is het dus toegestaan om ze te vangen, dus wordt dat nog steeds vrolijk gedaan door mensen met genoeg ervaring met vissen om niveau 79 te bereiken. Een schildpad heelt je voor 210 levenspunten, dus net iets minder dan de manta, maar alsnog meer dan een gewone haai! En verbazingwekkend genoeg - misschien vanwege de kromme verhouding en het lagere aanbod - is de prijs doorgaans hoger dan die van de manta.
Hier ben ik het alleen niet mee eens :(
Afbeelding
Siddy00
Berichten: 6708
Lid geworden op: dinsdag 10 april 2007, 19:32
RS: Siddy00 (p2p)
Contacteer:

Re: Trawlvissen

Bericht door Siddy00 »

Bedankt beiden ^^

Ik zie het plan van een event wel zitten, misschien is er hier wat meer aandacht voor. Ik zal er eens naar kijken wanneer ik tijd heb :D
Ik ben volgende week trouwens weg, dus het wordt ofwel dit weekend, ofwel daarna.

Aaron, met welk stukje precies ben je het niet eens? Het vangen of dat ze minder zeldzaam zijn? :P
Mocht iemand nog zin hebben in een puzzeltje, er zitten hier en daar nog een paar verborgen links (een stuk of 2 dacht ik, maar het kan best meer zijn) :)
Laatst gewijzigd door Siddy00 op zaterdag 7 juli 2012, 9:51, 2 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding
Marni42
Berichten: 2908
Lid geworden op: zondag 22 mei 2011, 11:47
RS: Marni42 (OSRS)
Oude naam: Lieke1999

Re: Trawlvissen

Bericht door Marni42 »

Prachtige guide! Mooie lay-out en inhoud!
Afbeelding
Dankje RoyenRoy





Afbeelding
KLIK OP HET PLAATJE OM NAAR MIJN 99 HP GMAULER BLOG TE GAAN.
Afbeelding
http://www.runescape.com/img/main/membe ... ty/8.png?1
Afbeelding
[/uitklappen][/center]
Aaron
Ex-chatmoderator
Berichten: 2952
Lid geworden op: zondag 11 maart 2012, 11:10
Oude naam: AaronZeeschildpad

Re: Trawlvissen

Bericht door Aaron »

Je mag geen zeeschildpadjes vangen :cry:
Afbeelding
Kweet Vaniks
Siteteamlid
Berichten: 6823
Lid geworden op: zaterdag 31 maart 2012, 9:06

Re: Trawlvissen

Bericht door Kweet Vaniks »

Magikarp song lol
Slay a Stone
Berichten: 6440
Lid geworden op: donderdag 25 juni 2009, 17:11
RS: Slay a Stone (p2p)
Clan: Dutch Phoenix

Re: Trawlvissen

Bericht door Slay a Stone »

Echt leuk geschreven :).

Ik heb nog 1 vraagje,

Als je gaat vissen vang je toch meer vis als het voor 33% onder water is?
Afbeelding
Siddy00
Berichten: 6708
Lid geworden op: dinsdag 10 april 2007, 19:32
RS: Siddy00 (p2p)
Contacteer:

Re: Trawlvissen

Bericht door Siddy00 »

Dat is voor zover ik weet een mythe die nooit bewezen of bevestigd is. Ik zou er niet vanuit gaan dat het zo is, en zeker als je in je eentje bent ook niet je boot en je tocht riskeren om het boven 50% te houden. Daar kom je waarschijnlijk vanzelf wel :P
Afbeelding
Gerben
Berichten: 534
Lid geworden op: woensdag 30 november 2011, 16:01
RS: Gestopt
Oude naam: High Seas
Contacteer:

Re: Trawlvissen

Bericht door Gerben »

Goede layout en duidelijke uitleg 9/10 :)
De Timmerman
Soo't aardse Huis tot nut kan strecken,
om ons voor ongeval te decken,
Gelijk het seer beminlijck doed;
Wat hoord men dan met vlijt te bouwen
Daar't leeven Ewig huis Sal houwen
Wanneer 't van hier verhuisen moet.


Siddy00
Berichten: 6708
Lid geworden op: dinsdag 10 april 2007, 19:32
RS: Siddy00 (p2p)
Contacteer:

Re: Trawlvissen

Bericht door Siddy00 »

Het beloofde evenement uit post 2 en 4 staat nu gepland op 19 juli, dus ik gooi dit weer even omhoog ^^
De rest valt dus hier te lezen :D
Afbeelding
Daan
Bouillonblokje
Berichten: 40331
Lid geworden op: zaterdag 18 april 2009, 17:26

Re: Trawlvissen

Bericht door Daan »

Haha. Geniaal, informatief en humoristisch.
Prachtige guide over zo'n toch kleine minigame.
Knap wat je hierover allemaal kan schrijven.
Siddy00
Berichten: 6708
Lid geworden op: dinsdag 10 april 2007, 19:32
RS: Siddy00 (p2p)
Contacteer:

Re: Trawlvissen

Bericht door Siddy00 »

Erg fijn om te horen, bedankt! :D

Ik ga vanochtend eens werken aan het grafisch verbeteren van dit gebeuren, nu ik eindelijk eens die GIMP handleiding van 2 jaar terug heb uitgepakt :P

Edit: Okee, niet optimaal gedaan, maar het ziet er voor mezelf al wat beter uit. Die boot werd echt een rommeltje, dus die heb ik maar zo gelaten :)
Afbeelding
terrorteunie
Berichten: 2
Lid geworden op: maandag 16 juli 2012, 11:44

Re: Trawlvissen

Bericht door terrorteunie »

Niet veel mensen doen tegenwoordig nog trawlvissen terwijl dit wel leuk is. Hopen dat door deze guide wat meer mensen dit gaan doen!
Afbeelding
Siddy00
Berichten: 6708
Lid geworden op: dinsdag 10 april 2007, 19:32
RS: Siddy00 (p2p)
Contacteer:

Re: Trawlvissen

Bericht door Siddy00 »

Dat hoop ik zeker ook ^^

Er staat trouwens een groepsuitje gepland op donderdag a.s. - mocht je zin hebben te komen, je bent meer dan welkom! :D
Voor degenen die gestopt zijn en geen membership meer willen kopen, er zijn praktisch gezien geen vereisten (15 Fishing om je beloning te incasseren, maar voor het meedoen zelf dus niet). Je kunt dus gewoon een nieuw account aanmaken en de membership trial activeren, dan halen we je op en kun je alsnog meedoen ;P
Afbeelding
DNA
Berichten: 159
Lid geworden op: zondag 8 april 2012, 10:50
RS: Desoxyribon (p2p)
Clan: the 69 club

Re: Trawlvissen

Bericht door DNA »

Hoe maak je zo'n mooie titels? :o

Nice guide ook :) .
Afbeelding
Siddy00
Berichten: 6708
Lid geworden op: dinsdag 10 april 2007, 19:32
RS: Siddy00 (p2p)
Contacteer:

Re: Trawlvissen

Bericht door Siddy00 »

Bedankt! :D

De titels (als ik het goed begrijp, dan) zijn meestal gewoon een letterlijke vertaling van de Engelse naam. Gezien het letterlijk is, begrijpt men wel wat het is, maar het is toch anders, en af en toe kun je er een woordgrap in verwerken. Het is een leuke manier om de aandacht te vangen, en het maakt meteen een leuke indruk. Zolang hij garant staat voor de inhoud (dit vooral, hij moet herkenbaar zijn en moet ook redelijk beschrijven wat erin staat) en hij aantrekkelijk klinkt (een grap is dus altijd goed, als hij goed uitgevoerd wordt, of bijvoorbeeld de titel van Odius' impling guide) zit het altijd wel goed :3
Een redelijke woordenschat, een rijke fantasie en eventueel wat hulp van een woordenboek / wikipedia doen al wonderen.
Afbeelding
Plaats reactie