Clanchat guide

Hier staan alle overige RuneScape-guides, zoals geld verdienen.
Forumregels
Wil je zelf een guide schrijven? Kijk dan hier!
Plaats reactie
Scyfer
Berichten: 3403
Lid geworden op: woensdag 30 mei 2007, 13:33
RS: Scyfer (OSRS)

Clanchat guide

Bericht door Scyfer »

Clanchat guide
Gemaakt op aanvraag van Shadow112
De clanchat wordt gebruikt als een soort teamspeak. Iedereen is er vrij in zijn of haar eigen clanchat te maken of in een andere toe te treden. In een clanchat kan je dus met elkaar praten. Alleen degene die in éénzelfde clanchat zitten zullen elkaars berichten kunnen lezen. De clanchat is zowel voor F2P als voor P2P. Maar hoe praat je nou in een clanchat?

Dat is niet zo moeilijk, normaal typ je gewoon je bericht en zul je dat in het blauw zien, iedereen die in de buurt van jou staat zal dat kunnen lezen. In de clanchat is dat niet heel anders, wat je alleen moet doen is je bericht beginnen met een slash (/). Deze zit meestal tussen de punt en de shift toets op je toetsenbord. Een voorbeeld:
Afbeelding
De blauwe tekst zal iedereen kunnen zien die in de buurt van jou is. De rode tekst, die ik getypt heb als "/My Strength level is 99." zal in het rood verschijnen, die tekst kunnen alleen de mensen lezen die in diezelfde clanchat zitten. Je kan je clanchat een naam geven. Deze zal dan aan het begin van elke zin staan. Bij dit voorbeeld is dit dus [Clanchat]. Daarna zal de naam staan van de speler die het zegt, in dit geval mij. Dáárna staat dan je tekst in het rood, alleen te lezen voor de spelers die in dezelfde clanchat zitten.

Hoe kom ik in een Clanchat?

Afbeelding Als eerste moet je het Clanchat icoontje vinden. Deze staat tussen je Ignore list en je Instellingen. Als je hierop klikt, krijg je 2 knopjes te zien. Op de ene staat "Join chat" en op de andere "Clan setup". Ik zal het straks over de setup hebben, maar om te beginnen klik je op de knop Join chat. Joinen betekent letterlijk vertaald toetreden, dus als je in een clanchat wilt moet je deze knop indrukken. Je zult nu dit zien:
Afbeelding Afbeelding
Afbeelding
Hier moet je de naam intypen van een speler. Als je bijvoorbeeld jouw eigen naam intypt kom je in je eigen clanchat. Onder in het venster staat je eigen naam, of de naam van de laatste chat waar je in bent geweest. Als je hier op drukt kom je er in één keer in. Dan hoef je dus niet te typen =]. Nu krijg je een lijst te zien met iedereen die in jouw clanchat zit, en in welke world hij of zij zit. In elke clanchat kunnen maximaal 100 spelers zitten. Je zult een aantal dingen zien. Bovenaan staat "Talking in:" hierachter staat de naam van je clanchat. Daaronder staat de naam die je ingetypt hebt, of terwijl van wie deze clanchat is. Ook zul je een soort geldzakje zien, hier kom ik allemaal later nog allemaal op terug.
Afbeelding
Clan Setup
Als je op dit vakje klikt zul je een apart venster te zien krijgen. Hier kan je allerlei instellingen veranderen, bijvoorbeeld de naam van de chat, wie er allemaal in kan, wie er allemaal in mag praten, wie mag kicken en wie loot mogen sharen. Ook kan je iedereen ranks geven.

Eerst de naam van je chat. Als je op het bovenste vakje klikt kun je je clanchat een naam geven, met maximaal 12 tekens (inclusief spaties etc.). Iedereen zal deze naam kunnen zien, en deze naam zal verschijnen in je chatscreen helemaal vooraan als iemand praat. Is je Clanchatnaam bijvoorbeeld Krentje, dan zal voor iedere naam staan: [Krentje].

Daaronder staat een vakje met wie de chat in mag. Hier kan je selecteren wie er dus allemaal in jou clanchat mag komen. Je kan kiezen uit iedereen, alleen vrienden, alleen jijzelf en allerlei ranks. Ik kom zo nog terug op de ranks. Om dit te selecteren klik je met je rechtermuisknop op het vakje en selecteer je met je linkermuisknop wie er in mag komen.

Het vakje daaronder lijkt erop, hier staat wie er allemaal mag praten in de clanchat. Ook hier kan je weer kiezen uit iedereen, alleen vrienden, jij alleen en allerlei ranks. Als je niet mag praten in de clanchat, kan je wel gewoon de berichten lezen die andere mensen zeggen, die wel berichten mogen typen.

Dan komen we bij het vakje kicken. Kicken betekent dat je iemand de clanchat uit gooit, zodat hij jullie berichten niet meer kan lezen of loot kan sharen. Hier kan je alleen kiezen tussen de ranks en alleen jijzelf, ik vertel hier straks meer over. Want als iedereen zou mogen kicken zou het wel gemeen worden, dan zijn er gauw geen mensen meer. Om te kicken, moet je naar de lijst gaan waar alle spelers in staan. Gewoon de eerste lijst na het joinen van de chat, niet de lijst in de Setup. Als je het recht hebt om te kicken, kan je met je rechtermuisknop op een speler klikken, en dan de optie "Kick user" klikken. Als je dat doet zal diegene de chat uitgegooid worden, en kan hij voor een bepaalde tijd die clanchat niet meer joinen.
Afbeelding Afbeelding
Rechts zal je alle namen zien die in je Friendlist staan. Je kunt hun rangen geven. Met rangen kunnen mensen kicken, praten, of je clanchat in komen, als je dat zo geselecteerd hebt. Als je een vriend een rang wilt geven, klik je met je rechtermuisknop achter zijn naam op "Not in clan" Je zult dan de lijst hierboven zien. Je kan iedereen een aparte rang geven. Als je de rang Not in clan geeft, betekent dat dat die speler geen rang heeft. Als jij een vriend hebt die in jou clanchat zit, zal er sowieso een Smiley voor zijn naam staan, ookal heb je ingesteld dat hij geen rang heeft. Er zijn een aantal rangen:
SymboolRank
AfbeeldingFriend
AfbeeldingRecuit
AfbeeldingCorporal
AfbeeldingSergant
AfbeeldingLieutenant
AfbeeldingCaptain
AfbeeldingGeneral
AfbeeldingChannelowner
AfbeeldingJagex Mod
Het symbool van de Channelowner is degene van wie de chat is. Als er een Jagex Mod in je clanchat zit zal hij worden aangegeven met een gouden kroon, ook al heb je dit niet ingesteld. Zie btw maar eens een Jmod in je clanchat te krijgen.
Lootshare
Dit is het allerleukste van een clanchat, Lootshare! Als je gaat monsterhunten in een groepje, bijvoorbeeld naar Godwars, krijgt niet degene die het meeste hit de drop, maar wordt hij eerlijk verdeelt over iedereen! Wat moet je hiervoor doen? Spreek alleereerst een clanchat van iemand af. Ga daar met al je teamleden in. Om loot te kunnen sharen, moet je een rang hebben of een vriend van de Owner zijn. Daarom voegt de Clanchatowner iedereen toe aan zijn vriendenlijst, dan kan hij ook meteen, als hij dat wilt, rangen geven. Ook kan diegene instellen wie loot mag sharen. Bijvoorbeeld iedereen die hij geaddt heeft, of alleen mensen die bijvoorbeeld een hogere rang hebben dan een Sergant. Om als speler lootshare aan te zetten, moet je op het geldzakje rechtsbovenin klikken. Het duurt dan 2 minuten voordat je Lootshare aan is.

:!: Er zijn Lootshare-Werelden. Als je in een non-lootshare wereld lootshare probeert aan te doen zal dit niet lukken! Ga daarom, als je met een clan gaat monsterhunten, in één van deze worlds: 7, 9, 10, 11, 12, 14, 22, 28, 29, 30, 33, 34, 37, 39, 40, 41, 43, 44, 46, 47, 48, 51, 52, 56, 59, 64, 76, 84, 85, 88, 91, 92, 94, 95, 97, 98, 106, 108, 112, 113, 117, 120, 126, 127, 131, 134, 142, 145, 151, 153, 154, 155, 157, of world 158.

Ook kan de leider kiezen tussen Lootshare en CoinShare. Helemaal onderaan in je Setup scherm staan 2 geldzakjes. Als je dit aanvinkt zal je CoinShare gebruiken. Als je het vakje niet aanvinkt, zal je gewoon Lootshare gebruiken. Met CoinShare worden waardevolle drops verdeeld over alle spelers doormiddel van geld. Als je alleen Lootshare aan hebt zal één iemand een waardevolle drop krijgen. Niet alle drops worden geCoinShared, hier een lijstje met de drops die geshared worden.

Dagannoth Kings: Archers' ring, Berserker ring, Seers' ring, Warrior ring, Dragon Hatchet, Mud Battlestaff
Corporeal Beast: Alle sigils, Holy Elixir, Spirit shield
Bandos: Bandos Hilt, Bandos Chestplate, Bandos Tassets, Bandos Boots, Godsword Shards
Zamorak: Zamorak Hilt, Steam Battlestaff, Dragon dagger, Zamorakian Spear, Godsword Shards
Saradomin: Saradomin Hilt, Saradomin Sword, Godsword Shards
Armadyl: Armadyl Hilt, Armadyl Helmet, Armadyl Chestplate, Armadyl Platelegs, Godsword Shards
Tormented Demons: Dragon Claws, Ruined Dragon Slice, Shard en Lump
Rest: Dragon Visage, Chainbody, Medium Helm, Pickaxe, Platelegs/skirt, Scimitar, Spear, 2h Sword, Shield left half.

Voorbeeld van een drop die geCoinShared werd. Frank en ik waren Tormented Demons. Ik krijg 3 gold Charms, en Dragon claws worden geshared onder ons. Als Dragon Claws bijvoorbeeld 26m zijn, krijgen wij ieder 13m. Zo werkt CoinShare.
Afbeelding
Dit was de guide, bedankt voor het lezen :)
Gestopt sinds 16/10/2011
Proud owner of the Slayer Skill Mastery
Nik
Berichten: 1183
Lid geworden op: zondag 11 maart 2007, 9:38
Oude naam: X Cb Fire X

Re: Clanchat guide

Bericht door Nik »

Wist niet dat ik general was :fluit: Erg mooie guide :D

misschien kun je bij coinshare erbij zetten dat geshared wordt met de minimum prijs
Afbeelding
Gebruikersavatar
Ex-gebruiker 24151
Charmeur
Berichten: 5734
Lid geworden op: woensdag 27 augustus 2008, 17:41
RS: 123456 (f2p)

Re: Clanchat guide

Bericht door Ex-gebruiker 24151 »

Bericht verwijderd op verzoek van auteur
AardbeiPlox
Berichten: 1615
Lid geworden op: dinsdag 4 maart 2008, 17:31
Oude naam: Kappl

Re: Clanchat guide

Bericht door AardbeiPlox »

Mooie guide,
maar misschien dat je nog over Lootsharepoints kan vertellen?
Want daar zijn heel veel vragen over.
SjoerdDonsje
Berichten: 3985
Lid geworden op: maandag 25 september 2006, 16:31
Clan: Vice
Oude naam: KaraKoen

Re: Clanchat guide

Bericht door SjoerdDonsje »

Zeer nice!!! xD
't ziet er goed verzord uit enz.
Een 10/10 van mij + Een pluim. ;)
Afbeelding
C0RPOREAL
Berichten: 320
Lid geworden op: zondag 30 augustus 2009, 11:49
RS: Blueee Angel (p2p)
Clan: The Citadel Kingdom
Oude naam: vinsi44

Re: Clanchat guide

Bericht door C0RPOREAL »

KaraKoen schreef:Zeer nice!!! xD
't ziet er goed verzord uit enz.
Een 10/10 van mij + Een pluim. ;)
10/ 10 000 000 nee grapje


10/10

vinsi44

ps: ik wist nog niet eens wat dat geldzakje was

pss: als je nog meer plaatjes erbij zet krijg je een 11/10
Afbeelding
Wup
Berichten: 9502
Lid geworden op: woensdag 8 augustus 2007, 19:08
RS: Torqedo (OSRS)
Clan: þ
Oude naam: Wuppie26

Re: Clanchat guide

Bericht door Wup »

Supermooie guide 10/10
Laatst gewijzigd door Wup op zaterdag 26 september 2009, 23:47, 1 keer totaal gewijzigd.
Ack! Raya van Mattaveld
Afbeelding
Siimonx
Verbannen (permanent)
Berichten: 596
Lid geworden op: zondag 20 juli 2008, 0:17
Clan: DG <$
Oude naam: dead tho me

Re: Clanchat guide

Bericht door Siimonx »

9/10 zet er ook effie player mod bij en 't is een 10
Ty grootmonster voor deze sig je bent pro.
Afbeelding
Agility Nerd is Heet <$



15/02/10 Geheim polygaam huwelijk met Vinci <3
Hydro
Berichten: 1021
Lid geworden op: zondag 24 februari 2008, 11:28
Oude naam: Hydro Cutter

Re: Clanchat guide

Bericht door Hydro »

Alles staat erin, je vergeet alleen te vermelden, dat als iedereen uit de chat is, degene die kicked zijn er weer in kunnen :) .

10/10.
Afbeelding
Afbeelding
iRon
Berichten: 12164
Lid geworden op: zaterdag 7 juni 2008, 14:23

Re: Clanchat guide

Bericht door iRon »

Ziet er erg goed en professioneel uit.

10/10
Josters
Berichten: 1279
Lid geworden op: dinsdag 10 juni 2008, 20:51
Oude naam: josters

Re: Clanchat guide

Bericht door Josters »

Pró, 10/10, :D
Michael Jackson 1958-2009 ~ The king of pop will always be in my heart and soul.
Master Noob
Verbannen (permanent)
Berichten: 247
Lid geworden op: woensdag 29 december 2010, 13:51
Clan: Perfectasic

Re: Clanchat guide

Bericht door Master Noob »

Josters schreef:Pró, 10/10, :D
Afbeelding
Ik sta ROOD op RuneScape!
Plaats reactie