Solo merchen: meest effectieve manier

Hier staan alle overige RuneScape-guides, zoals geld verdienen.
Forumregels
Wil je zelf een guide schrijven? Kijk dan hier!
Pro Den
Berichten: 443
Lid geworden op: donderdag 1 januari 2009, 11:19
Oude naam: Brian Hand

Solo merchen: meest effectieve manier

Bericht door Pro Den »

Afbeelding
Runescape solo merchen: de beste manier.
Let op! Deze manier vraagt een ontwikkelde kennis met wiskunde. Een rekenmachine word altijd aangeraden, tactisch inzicht ook.

Ik ga jullie vertellen hoe jullie het beste kunnen solo merchen. Solo merchen draait puur om slimme en tactische zetten. Het lijkt natuurlijk een mooie droom om op precies de goeie dag te kopen/verkopen, maar dat is geen droom! Dit valt te berekenen!

Inhoudsopgave:

- 1: Intro, voorbereiding merch.

- 2: Informatie halen.

- 3: Berekenen.

- 4: Tips.

- 5: Slot.

1. Intro, Voorbereiding Merch.
Hoe je dit moet doen? Nou, dat ga ik nu uitleggen. Jullie gaan extrapoleren. Dit betekent, een nauwkeurige schatting maken van toekomstige prijzen. Dit gaat met een berekening. Denk niet dat het nauwelijks klopt omdat het een schatting is, deze manier heeft een kans van slagen van 97%! (Berekend door het uittesten van 3000 mensen, en het te vergelijken met het slagingspercentage, gedaan door onze besloten clan). Ik en mijn clan zijn hier een tijd mee bezig geweest, en het werkt!

2. Informatie halen.
Wat is de berekening?
Niet zo snel, eerst moet je de data gaan verzamelen. Dit doe je bij Runescape.com, en dan ‘Grand Exchange’ onder het kopje Game Guide. Zoek een voorwerp op, dat redelijk populair is en dat dus vaak gekocht/verkocht word. We nemen als voorbeeld de Ancient Plateskirt.

Afbeelding

Zoals je ziet stijgt dit voorwerp sterk. Jij kan uitrekenen hoe dit doorgaat. Je gaat eerst kijken wat voor info je hebt:

De Market Price is: 378.8k
De laatste stabiele prijs was: 363.8K
De laatste dag van de stabiele prijs was 6 september.
De eerste dag van de Market Price was 7 september.
De tijd tussen de Market Price en de laatste stabiele prijs was: 7 – 6 = 1 dag.
Het verschil tussen de Market Price en de laatste stabiele prijs is: 378.8 - 363.8 = 15K.
De stijging begon op 9 augustus.
De datum van deze dag is 8 september.
Tussen het begin van de stijging en nu ligt 30 dagen.

3. Berekenen
Deze info heb je. Nu komt de berekening. Je moet ervan uitgaan, dat de tijd van stijging in een constante stijging altijd met 1.5 word vermenigvuldigt. Het antwoord is de tijd dat de stijging stopt.

Zo ga je het berekenen. Haal de helft van de totale aantal dagen (begin/stijging), en vermedigvuldig het daarmee. In dit geval, 30 dagen, vermenigvuldigt door de helft = 30 x 1,5 = 45. Dat betekent dat 45 – 30 = 15 dagen constante stijging. Oftewel: je schat dat dit over 15 dagen stopt.

Ok. Nu komt de hoofdberekening:

(Dagen overige stijging) x (het verschil tussen Market en laatste stabiele prijs, gedeeld door de tijd tussen de Market Price en laatste stabiele prijs) + (de Market Price). (Antwoord) minus (Market Price)

Oftewel:

15 x (15:1) + 378.8k = 603,8K. 603,8K – 378.8K = 225K.
Oftewel, als je de Ancient Plateskirt nu koopt en over 15 dagen verkoopt, maak je 225K winst. 97% kans dat dat het maximale van je Ancient Plateskirt is.

4. Tips
- Neem altijd een item dat stijgt. Is wel zo handig, want als je het niet doet is deze formule waardeloos. ;)
- Kijk altijd even bij merch clans, of je item niet gemerched word. Als dat zo is, zal het item vaak verder stijgen dan je denkt, of juist eerder dalen. Oftewel: houd je solo merch ook echt solo.
- Klamp je niet vast op deze formule, die is niet foutloos. Dat is tot nu toe geen enkele formule. Vele vinden deze formule wel de beste. Maar het kan natuurlijk fout gaan. (Als jouw item plots heel veel gedropt word door monsters, etc)

5. Slot
Denk nou niet, oh te moeilijk, ik kijk wel wanneer die weer daalt, want meerdere mensen kunnen dat zien. En als hij daalt, koopt niemand hem meer, oftewel geen winst.

Zo haal je altijd het maximale uit je merch!

Ik hoop dat jullie veel aan deze manier hebben, ik heb er tot nu toe 87M mee verdient.

Rate/comments? :bier:
Laatst gewijzigd door Pro Den op zaterdag 11 september 2010, 8:22, 2 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding
Rangetuf
Berichten: 244
Lid geworden op: woensdag 30 januari 2008, 14:20
Clan: Richguards
Oude naam: Pieter DC
Contacteer:

Re: Solo merchen: meest effectieve manier

Bericht door Rangetuf »

[windows-knopje]+r, typ calc in.
Gebruikersavatar
gile40
Berichten: 77
Lid geworden op: woensdag 31 oktober 2007, 10:59
Clan: Vice

Re: Solo merchen: meest effectieve manier

Bericht door gile40 »

mooie guide !
ik ga hem is uitproberen

8/10
Pro Den
Berichten: 443
Lid geworden op: donderdag 1 januari 2009, 11:19
Oude naam: Brian Hand

Re: Solo merchen: meest effectieve manier

Bericht door Pro Den »

Pieterdc schreef:[windows-knopje]+r, typ calc in.
het maakt niet uit waar je de rekenmachine vandaan haalt, als je er maar een gebruikt ;)
gile40 schreef:mooie guide !
ik ga hem is uitproberen

8/10
dankjewel! :D
Afbeelding
romoibo
Berichten: 775
Lid geworden op: zondag 22 februari 2009, 17:43

Re: Solo merchen: meest effectieve manier

Bericht door romoibo »

Als het waar is,

pro.
Rsn: Dutch_Robert
Matss
Berichten: 8129
Lid geworden op: donderdag 9 november 2006, 17:26

Re: Solo merchen: meest effectieve manier

Bericht door Matss »

Nice guide man :o!

Toegevoegd na 0 seconden:

Nice guide man :o!
Somewhere out there in the vast nothingness of space
Somewhere far away in space and time
Staring upward at the gleaming stars in the obsidian sky
We're marooned on a small island, in an endless sea
Confined to a tiny spit of sand, unable to escape
But tonight, on this small planet, on Earth
We're going to rock civilization
Pro Den
Berichten: 443
Lid geworden op: donderdag 1 januari 2009, 11:19
Oude naam: Brian Hand

Re: Solo merchen: meest effectieve manier

Bericht door Pro Den »

romoibo schreef:Als het waar is,

pro.
dat is het, zo dankjewel ;)
dit hoeft niet alleen gebruikt te worden in RuneScape. mensen gebruiken deze theorie ook in hun aandelen, en sommige zijn er erg rijk van geworden! :)

Toegevoegd na 28 seconden:

wow, goeie comments tot nu toe :D
Afbeelding
xkingheartsx
Berichten: 133
Lid geworden op: donderdag 17 juni 2010, 16:14

Re: Solo merchen: meest effectieve manier

Bericht door xkingheartsx »

mooie guide.
alleen heb ik 1 vraagje hoe kom je in die berekening aan die 1,5 (30 x 1,5 = 45.)
hoort die gewoon in de formule of moet je die eerst nog ergens weg halen?
dat is mij niet helemaal duidelijk maar voor de rest goede guide.
Alerdking
Berichten: 309
Lid geworden op: zondag 18 januari 2009, 12:04
RS: Bold BB (p2p)
Clan: Epic Slayers
Oude naam: wannywanson

Re: Solo merchen: meest effectieve manier

Bericht door Alerdking »

Even ter info voor de mensen die denken dat dit de sleutel is tot winst:

Er is tot op vandaag nog niemand in geslaagd om een "formule" uit te vinden die ervoor zorgt dat je 100% zeker bent dat je winst hebt en die zegt wanneer je iets moet kopen en verkopen. Dit is enkel een van de vele theorieën waarover in de actualiteit over geargumenteerd wordt. Denk dus niet dat je met deze formule altijd het maximale uit je investering zal halen want de G.E. kan soms rare wendingen doen. Kijk bijvoorbeeld naar verschillende rares die je nooit op de G.E. kon kopen en die nu allemaal na zo vele jaren opeens verkocht worden op de G.E.! Merch clans kunnen soms ook "profiteren" van updates en hetzelfde doen als jij doet en plots het item dumpen terwijl jij met je formule toch berekend had dat het item nog 10 dagen langer ging stijgen etc.

Wees gewaarschuwd en staar je niet blind op deze formule!
Afbeelding
-Stan
Berichten: 6869
Lid geworden op: zaterdag 6 juni 2009, 15:30
Oude naam: DNL

Re: Solo merchen: meest effectieve manier

Bericht door -Stan »

Bij een spel als Runescape, kan er ook een update komen waardoor je het betreffende item veel makkelijker kan krijgen. Hierdoor zal het waarschijnlijk ook in prijs zakken.

In de echte wereld kan dit natuurlijk ook gebeuren, stel je voor dat mensen een episch grote goud mijn ergens vinden. Dan zou de prijs van goud hier waarschijnlijk ook onder lijden.


Er zit altijd een risico aan merchen/aandelen verhandelen, maar met methodes zoals die in deze guide beschreven word, kun je het risico (sterk) verminderen.
Pro Den
Berichten: 443
Lid geworden op: donderdag 1 januari 2009, 11:19
Oude naam: Brian Hand

Re: Solo merchen: meest effectieve manier

Bericht door Pro Den »

xkingheartsx schreef:mooie guide.
alleen heb ik 1 vraagje hoe kom je in die berekening aan die 1,5 (30 x 1,5 = 45.)
hoort die gewoon in de formule of moet je die eerst nog ergens weg halen?
dat is mij niet helemaal duidelijk maar voor de rest goede guide.
je moet het aantal dagen dat het bezig is, delen door 2, dat delen door 10. ik zie dat ik stom genoeg dat ben vergeten neer te zetten, excuses, verander het meteen.
Alerdking schreef:Even ter info voor de mensen die denken dat dit de sleutel is tot winst:

Er is tot op vandaag nog niemand in geslaagd om een "formule" uit te vinden die ervoor zorgt dat je 100% zeker bent dat je winst hebt en die zegt wanneer je iets moet kopen en verkopen. Dit is enkel een van de vele theorieën waarover in de actualiteit over geargumenteerd wordt. Denk dus niet dat je met deze formule altijd het maximale uit je investering zal halen want de G.E. kan soms rare wendingen doen. Kijk bijvoorbeeld naar verschillende rares die je nooit op de G.E. kon kopen en die nu allemaal na zo vele jaren opeens verkocht worden op de G.E.! Merch clans kunnen soms ook "profiteren" van updates en hetzelfde doen als jij doet en plots het item dumpen terwijl jij met je formule toch berekend had dat het item nog 10 dagen langer ging stijgen etc.

Wees gewaarschuwd en staar je niet blind op deze formule!
je moet je inderdaad niet vastklampen aan deze formule. het is waar dat alles vaak verandert. maar bij het gebruiken van deze formule, behoud je, hoe dan ook, meer winst dan enig andere formule. je maakt af en toe wel verlies, maar je maakt ook vaak gewoon erg veel winst. ik zie dat ik nog even wat info neer moet zetten, om deze posts te voorkomen. maar wel goed gezegd, stort je niet alleen maar op deze formule!
Afbeelding
-Stan
Berichten: 6869
Lid geworden op: zaterdag 6 juni 2009, 15:30
Oude naam: DNL

Re: Solo merchen: meest effectieve manier

Bericht door -Stan »

Zet anders even wat voorbeelden van jou merchs erbij?
Dissaboy
Ex-moderator
Berichten: 16918
Lid geworden op: woensdag 16 december 2009, 18:00
RS: Dissaboy (f2p)
Oude naam: Hardwell
Contacteer:

Re: Solo merchen: meest effectieve manier

Bericht door Dissaboy »

Hij ziet er over het algemeen wel goed uit. Sla je plaatjes trouwens op in .PNG, dat is wat mooier kwaliteit. ;)

8.5/10
Alerdking
Berichten: 309
Lid geworden op: zondag 18 januari 2009, 12:04
RS: Bold BB (p2p)
Clan: Epic Slayers
Oude naam: wannywanson

Re: Solo merchen: meest effectieve manier

Bericht door Alerdking »

Pro Den schreef:
xkingheartsx schreef:mooie guide.
alleen heb ik 1 vraagje hoe kom je in die berekening aan die 1,5 (30 x 1,5 = 45.)
hoort die gewoon in de formule of moet je die eerst nog ergens weg halen?
dat is mij niet helemaal duidelijk maar voor de rest goede guide.
je moet het aantal dagen dat het bezig is, delen door 2, dat delen door 10. ik zie dat ik stom genoeg dat ben vergeten neer te zetten, excuses, verander het meteen.
Alerdking schreef:Even ter info voor de mensen die denken dat dit de sleutel is tot winst:

Er is tot op vandaag nog niemand in geslaagd om een "formule" uit te vinden die ervoor zorgt dat je 100% zeker bent dat je winst hebt en die zegt wanneer je iets moet kopen en verkopen. Dit is enkel een van de vele theorieën waarover in de actualiteit over geargumenteerd wordt. Denk dus niet dat je met deze formule altijd het maximale uit je investering zal halen want de G.E. kan soms rare wendingen doen. Kijk bijvoorbeeld naar verschillende rares die je nooit op de G.E. kon kopen en die nu allemaal na zo vele jaren opeens verkocht worden op de G.E.! Merch clans kunnen soms ook "profiteren" van updates en hetzelfde doen als jij doet en plots het item dumpen terwijl jij met je formule toch berekend had dat het item nog 10 dagen langer ging stijgen etc.

Wees gewaarschuwd en staar je niet blind op deze formule!
je moet je inderdaad niet vastklampen aan deze formule. het is waar dat alles vaak verandert. maar bij het gebruiken van deze formule, behoud je, hoe dan ook, meer winst dan enig andere formule. je maakt af en toe wel verlies, maar je maakt ook vaak gewoon erg veel winst. ik zie dat ik nog even wat info neer moet zetten, om deze posts te voorkomen. maar wel goed gezegd, stort je niet alleen maar op deze formule!
Voeg dat dan AUB ook aan je post toe. Nu schrijf je iets van "dit is geen droom het valt te berekenen", dan kan je beter "met deze handige formule kan je berekenen wanneer een item ongeveer zal crashen" schrijven. Dan denken goedgelovigen tenminste niet dat dit altijd werkt en 100% kans geeft op winst.

Wat je zegt over die formule kan ik best geloven. Ik gebruik zelf ook een soort formule als ik flip en die is meestal ook juist maar 1/5 werkt ze niet omdat er soms gewoon dingen gebeuren op de G.E.
Afbeelding
Yves W
Berichten: 15699
Lid geworden op: maandag 31 december 2007, 17:57

Re: Solo merchen: meest effectieve manier

Bericht door Yves W »

Waarom zou dit beter zijn dan gewoon short term merchen?
Afbeelding
DareDevil
Berichten: 30
Lid geworden op: dinsdag 24 augustus 2010, 11:04

Re: Solo merchen: meest effectieve manier

Bericht door DareDevil »

Yves W schreef:Waarom zou dit beter zijn dan gewoon short term merchen?
In theorie meer profit, maar in de praktijk is dit niet altijd zo.. Het is voral winstgevender als je over een grote cash pile beschikt
imRobert7
Berichten: 4493
Lid geworden op: zondag 1 november 2009, 17:39
RS: Luc Dood Nek (f2p)
Oude naam: Robertjeh

Re: Solo merchen: meest effectieve manier

Bericht door imRobert7 »

kan je dat stukje bij info ophalen uit de grafiek en de hoofdberekening wat simpeler uitleggen? Ik snap het eigenlijk niet zo goed :oops:
~Luc Dood Nek~ 8-)
danysnipe
Berichten: 167
Lid geworden op: zaterdag 2 mei 2009, 14:21
RS: dany snipe (p2p)
Clan: Dark Stone

Re: Solo merchen: meest effectieve manier

Bericht door danysnipe »

nice guide 9/10
maar kehb een vraagje
hoelang duurt ongeveer een solo merch?
flamebow
Berichten: 13
Lid geworden op: zaterdag 21 november 2009, 12:42
RS: eternalb0w (p2p)
Clan: puddi puddis

Re: Solo merchen: meest effectieve manier

Bericht door flamebow »

1 ding snap ik niet helemaal waarom doe je in je voorbeeld 15x(15:1)+market) en dan weer min market
als je dat + en dan- market niet doet krijg je hetzelfde antwoord O:)
Im_Dennis_R
Berichten: 112
Lid geworden op: maandag 25 oktober 2010, 15:00
Oude naam: FCT Powner

Re: Solo merchen: meest effectieve manier

Bericht door Im_Dennis_R »

Nice guide, ik ga het zeker proberen! maar nog 2 vragen:

1. Moeten de items net nieuw zijn of kan het ook met items die er al een tijd zijn?
2. Moet er een soort 'trappetje' in de stijging zitten?
Afbeelding
Zouden jullie er a.u.b op willen klikken?
Alvast bedankt!
Plaats reactie