guide over: Hoe maak ik een guide

Hier staan alle overige RuneScape-guides, zoals geld verdienen.
Forumregels
Wil je zelf een guide schrijven? Kijk dan hier!
Plaats reactie
annak1997
Berichten: 386
Lid geworden op: dinsdag 3 februari 2009, 17:29
Clan: Teak

guide over: Hoe maak ik een guide

Bericht door annak1997 »

Hallo mensen, deze guide gaat over het maken van een guide!

Hoofdstukken
Hoe kies ik een onderwerp?
Hoe begin ik?
Hoe zorg ik dat er genoeg inhoud komt?
Hoe werkt een redelijke lay-out?
Tips van mij
Vragen en tips van de lezers


Hoe kies ik een onderwerp?

Om te beginnen moet je natuurlijk een goed onderwerp hebben. Het beste is als een onderwerp je gewoon te binnen schiet, door veel aandacht aan het onderwerp te hebben besteed. Het kan echter ook anders: Ga naar dit topic, waar mensen posten die een guide zoeken. Zorg dat je een onderwerp kiest waar je veel van weet, of ten minste informatie voor weet te vinden (niet kopiëren of alleen anders formuleren, dan lijkt het erg net voor de mensen die de informatiebron kennen). Dit moet aanvullend zijn op de informatie over dit onderwerp die je al weet!

Als je een tijd hebt gezocht kun je een onderwerp hebben gevonden, waar je aan gaat werken. Het kan ook zijn dat je geen onderwerp hebt kunnen bedenken en vinden dat je echt aansprak. Hieronder zet ik dan nog een paar ideeën die je kunnen helpen, als dit je nog niet naar een goed idee leidt, kun je het best even wachten tot je een goed onderwerp bedenkt. Dit kan bijvoorbeeld een nieuwe manier van trainen zijn die je eens uitprobeert, of een moneymake-manier. NOTE: Bij guides over Green Dragons en Cooking guides heb je kans dat een groot deel van de reacties op je guide zullen gaan over de slechte originaliteit van het onderwerp, tenzij je een heel andere manier hebt gevonden om Green Dragons te verslaan, cooking te trainen o.i.d. Dan zal het vaak wel meevallen.

Enkele dingen die je op ideeën kunnen brengen:
* Een hobby
* Een skill
* Een moneymake-manier
* De speelwijze van een andere game
* Een sport waar je op zit
* Dingen als: Hoe je Sony TV aan te sluiten

Hoe begin ik?

Zo, dat was dat. Misschien was dit een hele klus voor je, misschien ook niet. In ieder geval heb je eindelijk een onderwerp. Dit zet je neer in het balkje dat daarvoor is, boven het tekstveld. Het is ook handig hierin te zetten of de guide voor F2P bestemd is, of voor P2P. Dit moet natuurlijk alleen als de guide over RuneScape gaat. Nu moet je een titel neerzetten. Zo mogelijk zet je naast de titel 2 plaatjes. Als je guide bijvoorbeeld over mining gaat, zet je aan weerszijden van de titel 1 plaatje van de simboliserende pickaxe. Hierna ga je een beginverhaaltje schrijven, of zoals ik doe, een beginzin. Hierin begroet je de lezers en kondig je de guide aan. Nu komen de hoofdstukken. Bedenk wat de belangrijkste punten zijn. Voor monsters bijvoorbeeld de requirements, de route naar de woonplaats van het monster, het armour, de inventory, etc. Daarna neem je de hoofdstuktitel over en begin je met de inhoud.

Hoe zorg ik dat er genoeg inhoud komt?

Zet eerst alle basisinformatie erin. Alle nuttige dingen die je bedenkt kunnen erbij, en alle opbouwende kritiek kun je erin verwerken als je het nuttige kritiek vindt. Verdeel het in alinea's, dan lijkt het meer. :ninja: Doe dit natuurlijk niet om de regel, maar gewoon als een lap tekst net zo lang eruitziet dat het erg saai lijkt. Geef voorbeelden, etc. Als je dit allemaal doet, wordt het al een stuk meer. Tot slot moet je de guide totaal in je eigen woorden vertalen. Dit betekent niet dat het zo moet worden:
Oké, dus dan ben je daar. Dan jonge, dan ga je echt gewoon naar die monkeys en dan slacht je er zoveel als je maar wil jongahhh. En dan pak je die verrek...
Als je zo bezig gaat, heeft de guide geen grote kans van slagen.

Hoe werkt een redelijke lay-out?

Dit is erg belangrijk om positieve reacties te krijgen, en natuurlijk om de guide te laten slagen. Dit is niet met één dingetje gedaan, maar dit bestaat uit meerdere dingen:

1. De plaatjes. Dit is misschien wel de belangrijkste van allemaal, de plaatjes. Er moeten veel goed bijpassende plaatjes in je guide staan, als die er ten minste zijn. Je moet in de verschillende delen van je guide goede plaatjes hebben. Plaatjes van een aanval van een monster o.i.d. kun je het best zelf maken, zodat het niet lijkt alsof je de guide hebt gekopieërd. Dan is het vaak beter geen tekst in je plaatjes te zetten, omdat die vaak niet leesbaar is en/of het plaatje minder leesbaar maakt. Als er toch wat tekst in een plaatje wordt neergezet omdat dat veel beter uitkomt, moet je ontzettend oppassen dat je daar geen typfouten in maakt. Zeker als je het origineel van het plaatje dan al hebt verwijderd of bewerkt met de tekst, is het een ramp om dat weer te moeten herstellen. Je moet ook geen plaatjes bewerken op een 'grappige' manier. Het kan er misschien lachwekkend uitzien, maar uiteindelijk zorgt het alleen maar dat mensen je guide onprofessioneel noemen.

2. Het letterformaat. Dit is ook belangrijk. Werken met verschillende letterformaten laat snel zien waar de titel staat, zodat lezers snel iets kunnen vinden. Ga geen woorden als 'groot' extra groot maken, ook dat ziet er nogal onprofessioneel uit.

3. De kleuren. Verschillende kleuren gebruiken is handig om de guide wat vrolijkheid en sfeer te geven. Te veel kleuren wordt echter vervelend. Zorg ook dat je goed leesbare kleuren gebruikt.

4. De tools boven het invoerveld en andere tools. Deze tools, in de oranje omcirkelde velden, zijn erg belangrijk om je guide wat netheid te geven. Als iets belangrijk is, gebruik je deze, deze of deze (de eerste 3 knoppen). Als je iets overneemt of doet alsof je iets overneemt, zoals ik hiervoor, kan het handig zijn om dat in 'quote' te doen. Deze staat hiernaast. 'code' zorgt dat je de codes ziet die je gebruikt. Als je dan iets onderstreept tussen het 'code' veld, zie je de u's tussen de haakjes staan. De twee daaropvolgende zijn om iets in een lijst te zetten. Daarna heb je het 'lijstpunt' knopje, de 'img' voor de plaatjes die je uploadt, de 'URL' voor links, het letterformaat, de tekstkleur, iets in het midden zetten, iets rechts zetten, iets doorstrepen, iets in een uitklaptag zetten en tot slot bij een filmpje van youtube het filmpje hier laten zien. Je hoeft ze lang niet allemaal te gebruiken, maar een paar kan vaak wel handig zijn, zeker de eerder genoemde tools voor letterformaat, tekstkleur en img.

5. Spelling, zinsbouw en leestekens. Dit lijkt misschien saai (en is het voor veel van jullie waarschijnlijk ook), maar het is wel belangrijk voor een goede guide. Zorg dat je woorden goed spelt. Zeker als een uit het Nederlands afkomstig woord plotseling rood onderstreept wordt, moet je even kijken. Zorg dat je niet te lange zinnen gebruikt en niet te korte zinnen. Tot slot is het belangrijk te werken met leestekens. Je kunt het verbeteren door het zelf nog eens door te lezen, of door iemand anders te vragen of hij/zij het eens voor je wil controleren.

Tips van mij

Tot slot heb ik nog een paar tips.
- Heb je je guide af en gepost, lees dan af en toe of mensen nog een zinvolle tip hebben gegeven, dit kan je goed helpen.
- Een smilie af en toe is leuk, maar genoeg is ook echt genoeg. Zet dus nooit te veel smilies neer, hoe leuk ze ook lachen. :D
- Lees guides van anderen, die kunnen je soms ook nog goede tips geven.
- Druk vaak op de voorbeeldknop onder je bericht. Die laat zien wat je tot dan toe gemaakt hebt, waardoor je kunt zien of je kleur leesbaar is, je plaatje niet per ongeluk een code weergeeft, etc.
- Als je achteraf nog iets leuks bedenkt, aarzel dan niet om het in je guide te zetten!
- Achter elk leesteken moet een spatie!

Vragen en tips van de lezers

:?: Wat moet ik doen als ik een vraag heb?
:!: Post hem hier, en dan zal ik hem hier neerzetten!

:!: Ik ben een tip, ik word hier neergezet!
:!: Als je kopjes maakt, wordt de tekst veel overzichtelijker!

Dit was mijn guide, ik heb er ongeveer 1 uurtje aan gewerkt. Rate or hate!
Laatst gewijzigd door annak1997 op woensdag 29 december 2010, 10:05, 2 keer totaal gewijzigd.
ater
Berichten: 1470
Lid geworden op: maandag 6 juli 2009, 18:01
RS: Ater plox (f2p)
Oude naam: lord ater II

Re: guide over: Hoe maak ik een guide

Bericht door ater »

een guide of een guide :D
9.9/10 (niemand is perfect)

kheb niet alles doorgelezen maar aan wat ik zie ziet het er goed uit.
kweet nog genoeg guides met zon soort onzinnige dingen zoals je als voorbeeld gebruikte.
:-({|=
Gebruikersavatar
Fratske
Berichten: 1053
Lid geworden op: zaterdag 21 februari 2009, 17:36
Oude naam: reser007

Re: guide over: Hoe maak ik een guide

Bericht door Fratske »

Ben atm ook aan zo'n guide bezig maar heb ff geen zin om verder te werken. Verder vind ik deze guide wel goed, 7/10. ;)
Hondjes <3
[/color][/size]
Tristan
Teamleider Chat
Berichten: 12286
Lid geworden op: donderdag 29 april 2010, 15:31
RS: Wertoo4 (p2p)
Clan: Lunatip

Re: guide over: Hoe maak ik een guide

Bericht door Tristan »

Ik zou nooit zo jouw(je) inhoud maken, dit ziet er meer overzichtelijker uit.
Bev. ik hou het over woodcutting.
  • Inhoud
  • Wat is woodcutting?
  • Verschillende werktuigen.
  • Het Trainen tot 99.
  • Quests, D&D's en Minigames.
  • Vragen
Tip van mij: Maak kopjes! Dat leest makkelijker dan een hele lap tekst.

En in een guide moeten de hoofdstukken genummerd zijn en er moet een titel.
Heb je vragen over een kick/ban of heb je nog een andere opmerking over de chat? Stuur mij dan gerust een PB!
Chatregels: Waarom ben ik gekickt? | Het Lunatip topic: alle informatie over de chat | Lunatipchatter van het kwartaal

Afbeelding

"Alsof mij t boeit wat jullie kunnen missen in het team?"
"Nee, gewoon een warn erop"
--Legends
SkyTeam
Berichten: 7475
Lid geworden op: vrijdag 1 januari 2010, 20:38
Oude naam: Worldliner

Re: guide over: Hoe maak ik een guide

Bericht door SkyTeam »

Zelf vind ik jouw guide niet netjes. De kopjes bij de indeling veel te groot. Maak die dus kleiner. Ook raad ik je aan om niet al te veel kleurtjes te gebruiken omdat dat best irritant kan zijn om te lezen. Verder over je voorbeeld van de begin stukje; Waarom zou je de woonplaats erbij doen. Je kan dit zeggen bij Fungus plukken;

Hey,

Deze guide gaat over Fungus plukken. Je hebt hier Desert Treasure en Nature spirit voor nodig. 52 Summ en een POH met Kharyll teleport is zeer aangeraden.

Zoals je ziet is deze ook compleet, zonder de plaats te vertellen. De woonplaats kan je beter bij de informatie zetten waarvan je een hoofdstuk of iets dergelijks maakt. Het zou leuk zijn als je nog wat plaatjes erbij zou maken om het wat leuker te maken.

Al met al;
Een 7/10.
annak1997
Berichten: 386
Lid geworden op: dinsdag 3 februari 2009, 17:29
Clan: Teak

Re: guide over: Hoe maak ik een guide

Bericht door annak1997 »

Voor een beginstukje hoeft dat ook niet, maar bij de hoofdstukken is het wel handig een hoofdstuk te besteden aan de route naar de plaats waar de guide zich afspeelt.
Kuukse
Berichten: 19
Lid geworden op: dinsdag 18 mei 2010, 17:07

Re: guide over: Hoe maak ik een guide

Bericht door Kuukse »

Redelijk goede guide... 7/10

9/10 als je er ook verteld hoe je plaatjes kan kopieëren en in paint zetten/bijsnijden.
Dan heb je toch wat meer informatie die goed bij je guide past..
Amnesia
Berichten: 8634
Lid geworden op: maandag 3 augustus 2009, 18:08

Re: guide over: Hoe maak ik een guide

Bericht door Amnesia »

Aan je lay-out te zien, weet je zelf niet eens waar je over praat.

Kleuren, kopjes misschien nummeren.

Teveel kleuren is juist niet goed, dat is niet fijn om te lezen en onoverzichtelijk.

Een 6/10 voor de moeite. Je kan beter naar wat betere guides kijken zoals die van puma. Daar pik je wat van op, hiervan totaal niet.
Afbeelding
Tristan
Teamleider Chat
Berichten: 12286
Lid geworden op: donderdag 29 april 2010, 15:31
RS: Wertoo4 (p2p)
Clan: Lunatip

Re: guide over: Hoe maak ik een guide

Bericht door Tristan »

Just Joey schreef:Aan je lay-out te zien, weet je zelf niet eens waar je over praat.

Kleuren, kopjes misschien nummeren.

Teveel kleuren is juist niet goed, dat is niet fijn om te lezen en onoverzichtelijk.

Een 6/10 voor de moeite. Je kan beter naar wat betere guides kijken zoals die van puma. Daar pik je wat van op, hiervan totaal niet.
+1, je moet 1 standaard kleur nemen kijk bevoorbeeld naar de guide van scyfer 1 vaste lay-out dit is imo een beetje een rommeltje ik raad je aan om eerst zelf wat ervaring op te doen (kijk naar de guides van puma, scyfer, chris). ;)
Heb je vragen over een kick/ban of heb je nog een andere opmerking over de chat? Stuur mij dan gerust een PB!
Chatregels: Waarom ben ik gekickt? | Het Lunatip topic: alle informatie over de chat | Lunatipchatter van het kwartaal

Afbeelding

"Alsof mij t boeit wat jullie kunnen missen in het team?"
"Nee, gewoon een warn erop"
--Legends
Burn the Sof
Berichten: 4451
Lid geworden op: dinsdag 24 februari 2009, 11:50
RS: Burn the Sof (p2p)
Clan: Ellte

Re: guide over: Hoe maak ik een guide

Bericht door Burn the Sof »

Ik vind het mooi gedaan zeker goeie tips in!

Hier nog een tip van mij: Voeg plaatjes toe in je guide over wat het zijn of hoe je er moet komen bijv: dus geen plaatjes die niks toevoegen aan de guide!
Afbeelding
Plaats reactie