Moneymaking guide [WIP]

Hier staan alle overige RuneScape-guides, zoals geld verdienen.
Forumregels
Wil je zelf een guide schrijven? Kijk dan hier!
Veugel6
Ex-chatmoderator
Berichten: 1198
Lid geworden op: maandag 12 december 2005, 17:24
RS: Veugel (f2p)
Extra rang: Holbewoner

Moneymaking guide [WIP]

Bericht door Veugel6 »

WIP: Working In Progress. Deze guide is nog niet af.

Veugel6's moneymaking guide

Inhoud:
1: Introductie
1.1: Waarom en hoe maakte ik deze guide?
1.2: Wat kan je hier vinden?

2: De beste manieren om geld te verdienen
2.1: Nature runes craften
2.2: Green Dragons killen
2.3: Abbysal demons killen
2.4: Runite ores minen
2.5: Barrows
2.6: Fungies plukken
2.7: Daganoth kings killen

3: Andere op skill gebaseerde manieren
3.1: Melee
3.2: Ranged
3.3: Magic
3.4: Prayer
3.5: Runecrafting
3.6: Agility
3.7: Thieving
3.8: Herblore
3.9: Crafting
3.10: Fletching
3.11: Slayer
3.12: Mining
3.13: Smithing
3.14: Fishing
3.15: Cooking
3.16: Woodcutting
3.17: Firemaking
3.18: Farming
3.19: Construction
3.20: Hunter

4: Non-skill based:
4.1: flax plukken
4.2: Waterfilled Vials kopen

5: Non-members:
5.1: Big bones verzamelen
5.2: cowhides tannen
5.3: yews hakken
5.4: airs craften

6: Feedback
6.1: fouten
6.2: dingen toevoegen
6.3: wat ik nog nodig heb

7: Bedankingslijst

1: Introduction
_________________________________________________________________

1.1: Waarom en hoe maakte ik deze guide?
ik ging voor 99 fishing en daarbij kon ik nog iets doen en dus dacht ik eens iets om andere mensen te helpen. Ik heb deze guide gemaakt op basis van de moneymaking guide van flamemaker89. Maar ik heb hem volledig vertaald, veel dingen beter uitgewerkt en zoveel aangepast dat ik het met trots mijn eigen guide kan noemen.

1.2: Wat kan je hier vinden?
Je kan hier veel methodes om geld te maken zien. Op skill gebaseerde methodes en non-skill gebaseerde methodes voor zowel f2p als p2p. De dingen die je hier niet te zien zal krijgen zijn item scamming en luren met de simpele reden omdat ze zielig zijn. Pken zal je hier ook niet zien omdat er zoveel variatie in zit dat het onmogelijk is om alles op te sommen.

2: De beste manieren om geld te verdienen
_________________________________________________________________

2.1: Nature runes craften

De prijs van nature runes is 300 each, de prijs van pure essence is 110 each, dus als je nats craft verdien je 190 gp per pure essence die je verandert in een nature rune. Dikke winst dus :wink:

Winst per run bij rc lvl:
44 rc: 190 x 34 = 6460 gp winst per run
50 rc: 190 x 42 = 7980 gp winst per run
75 rc: 190 x 53 = 10070 gp winst per run
91 rc(craft je dubbel nats): (190 + 300) x 53= 25970 gp winst per run

ik neem 25 runs per uur, als je heel rap bent kan je er 30 doen.
44 rc: 6460 x 25 = 161.500 gp winst per uur
50 rc: 7980 x 25 = 199.500 gp winst per uur
75 rc: 10070 x 25 = 251.750 gp winst per uur
91 rc: 25970 x 25 = 649.250 gp winst per uur

benodigdheden: Voor nature runes te craften heb je lvl 44 runecrafting nodig en glorys en je moet de miniquest van de zamorak mage gedaan hebben. Toegang tot de heros guild is sterk aangeraden en defence 60 is ook wel op zijn plaats want de beesten in de abbys hitten anders te veel.
uitleg: Dit is een gemakkelijke manier om geld te verdienen. Om te beginnen ga je naar de zamorak mage en klik er met je rechtermuisknop op en selecteer "teleport", je bent nu in de abbys en kill monsters tot je pouche drops krijgt(lage lvl monsters aangeraden). Eenmaal je alle pouches hebt die je kan gebruiken, begint het echte werk.
Wanneer je nature runes craft moet je outfit en inventory er ongeveer zo uitzien:
Afbeelding

mijn outfit:
-black d'hide vambs, chaps en body: rc pkers vallen meestal aan met magic, daarom deze hoge magic bonus.
-glory: voor edgeville teleport en voor alle defence bonussen.
-legends cape: goedkoop en goeie defence bonus. Kan vervangen worden met een andere cape.
-rune full helm: ik hou van een beetje melee defence bonus zodat ik niet vaak in de bank food moet eten omdat de beesten in abbys toch wel een beetje hitten.
-elemental shield: defence tegen magic.
-addamant boots/boots of lightness: verdediging tegen melee/kan je langer lopen
-rune pickaxe: Voor de miningdoorgangen in de abbys.
-ring of dueling: je was vergeten van glory wisselen en je hebt je homeporttele al gebruikt, dan is dit ideaal in plaats van het hele eind lopen.

mijn inventory:
-ectophial: Als er een pker komt dan kan ik rap teleporten. Voor meer informatie heb je de ghost ahoy quest kan vervangen worden door een teletablet
-pure essence: om te craften ^^
pouches: aan de hand van je rc lvl kan je pouches vullen met essence zodat je per trip meer essence kan craften. Je kan hooguit 1 pouche van elke soort in je inventory steken.
-small pouche: geen rclvl nodig en er kunnen 3 essences in
-medium pouche: 25 rc nodig en er kunnen 6 essences in
-large pouche: 50 rc nodig en er kunnen 9 essences in
-giant pouche: 75 rc nodig en er kunnen 12 essences in

We vertrekken onze trip vanuit edgeville. Loop naar de zamorak mage en klik met je rechtermuisknop en selecteer teleport. Je wordt geteleport in de abbys, daar zoek je een doorgang waarvoor je een skill nodig hebt (agility, mining, thieving, firemaking of woodcutting), kies een doorgang met agility (squeez trough gap), thieving(distract eyes) of mining(mine) en je bent in de binnenste ring van de abbys.
Afbeelding

nu moet je de nature rune uitgang kiezen en je komt bij de nature rune temple, craft de pure essence in je inventory, leeg dan je pouches en craft die pure essence ook. Teleport nu met je glory naar edgeville, bank je nature runes en haal pure essence uit je bank die je in je inventory en pouches steekt. Eenmaal je in de bank komt met een lege glory moet je die ook banken en een volle aandoen. Eenmaal al je glorys leeg zijn ga je naar de Heros om ze in de kelder te usen op de fontein zodat ze opgeladen worden.

Spullen die ik aanraad die je hebt als je deze manier van geld verdienen wilt doen:
-rc outfit (zie meer naar boven), je kan het wel aanpassen
-5k pure essence in je bank, zodat je vollebak kan rcen zonder dat je pure essence moet kopen
-28 glorys en een paar games necklaces zodat je niet al te vaak je glorys moet gaan opladen en zodat je het rap kan doen.
-een beetje food, want na een aantal runs vermindert je hp toch wel een beetje door de monsters in de abbys.

mogelijke problemen:
pouche decayen: Na een aantal runs zal je grootste pouche decayen, dat betekent dat er minder essences in kunnen.als dat gebeurt moet je naar de dark wizard gaan in het midden van de abbys en met hem praten.
PKers: Als er een pker langskomt die jouw kan aanvallen, dan moet je gewoon teleporten met je ectophial/teletablet. Als ze toch slagen een teleblock op je te doen voor je kon teleporten, dan kan je nog altijd naar zamorak mage rennen en teleporten, maar dan zal je best als je de kans hebt wel eens uitloggen want met uitloggen verdwijnt de teleblock.

2.2: Green dragons killen

Green dragons killen is een populaire manier om geld te verdienen. Als je een green dragon killt, dan krijg je een drop + green dragon hide en dragon bones. Door de laatste 2 zijn de green dragons populair. De kans dat je dan nog eens een goeie drop krijgt is goed meegenomen. De prijzen op dit moment zijn:

1550 gp each voor green dragon hide
1500 gp each voor dragon bones
wat dus 3050 gp per dragon is met dan ook nog de kans op een goeie drop. Naar schatting als je de lvls en de items hebt die ik aanraad, verdien je zo'n 150-300k per uur zonder zeldzame drops meegerekent. En bovendien train je ook combat met deze manier van geld verdienen.

aangeraden: Combat 95 of hoger, magic 84, soul en law runes, supersets, glorys en De desert treasure quest afhebben.

Afbeelding

outfit:
-Abbysal whip/dragon scimmy: Om de green dragon te doden ^^
-antidragonfire shield: als je geen 50's op je wil krijgen
-rune plate: defence bonus
-rune platelegs: defence bonus
-glory: Teleport en combatbonus
-climbing boots: strength bonus
-legends cape: defence bonus
-black d'hide vambs: defence bonus
Als je doodgaat met protect item dan behoud je: Abbysal whip, rune plate, rune legs en glory.

inventory:
-2 law en 2 soul runes voor Carrallanger teleport
-10 lobs om tegen de green dragons te vechten (jij zal er waarschijnlijk meer nodig hebben want ik ben combat 116)

Hoe ga je te werk: Je start in edgeville met volle prayer en je magic staat op ancient. Je hebt het hierboven getoonde inventory. Je drinkt super attack, super strength (je bankt de rest van die pots weer). Als je magic 84 hebt of kan potten naar 84 doe je Carrallanger teleport aka graveyard teleport:
Afbeelding
Dan volg je deze weg omdat ze non-multi is:
Afbeelding

dood 14 green dragons en raap de hides en bones op, als je een goede herb drop, clue scroll, rune dagger, half of a key of een dragondrop krijgt dan kan je het best een bone begraven. Ga wat south zodat je wildie lvl 20 of lager bent en teleport met je glory naar edgeville zodat je kan banken en weer een trip kan doen.

Het enige probleem aan deze methode is dat het in wildie is. Je wordt niet zo vaak gepkt omdat als je protect item doet, ze eigenlijk geen winst hebben, maar je hebt altijd van die rare mensen.

spullen die je zou moeten hebben als je veel trips wil doen:
- Je outfit
-100 laws
-100 souls
-minstens 5 glorys
-500 lobs
-15 super attack en strength (3 dosis)

PKer met teleblock:Als er een pker je Teleblockt dan kan je het best door de green dragons lopen en ervoor zorgen dat je pker geattackt wordt door de green dragons, dan loop je weg (bij voorkeur south) en log je uit. Protect item de hele tijd laten aanstaan wanneer de pker er is is aangeraden.

pker met Blitz/Barrage:
Als je boven wildie lvl 20 zit dan kan je niet veel doen. Je kan protect item aanzetten en als hij smite kan je het best je gewoon laten doodgaan, je verliest niet veel. Als hij geen smite doet kan je nog proberen protect from magic en proberen te lopen, maar als je niet kan bewegen dan ga je dood tenzij je geluk hebt dat een green dragon jouw of je pker attackt.

2.3: Abbysal demons killen

Heel wat mensen denken dat je als je 85 slayer haalt gemakkelijk geld kan verdienen door whipdrops te krijgen bij de abbysal demons. Dit is dus niet het geval. Op een peiling van een clanforum waar veel mensen slayer 85 hadden werd er een peiling gehouden en onderstaande picture toont de resultaten:
Afbeelding

En heel wat mensen zeiden dat de peiling tot 15 uur zou moeten verdergaan. Ik heb zelf al 600 abbysal demons gekillt zonder whip drop dus 10 uur zal wel al realistisch zijn. Abyssal demons kan je zoals gewone monsters (bv lesser demons, fire giants) killen. Ze vallen aan met melee dus een hoge melee defence is aangeraden. Onderstaande foto is een goed voorbeeld:
Afbeelding

Outfit:
-warrior helm: attack bonus
-rune plate/dragon chain/fighter torso: defence bonus en bij fighter torso +4 strength bonus
-rune legs/dragon legs: melee defence
-fire cape: strength bonus en beste defence bonusop capeplaats
-Abyssal whip/Dragon scimmy: attack en strength bonus
-rune defender: attack, defence en strength bonus
-glory: Goeie melee bonussen + teleport als je stopt met killen
-rune boots: melee defence bonus + strength bonus
-barrows gloves aka dark gloves: beste gloves voor melee, zie Recipe for disaster quest
-ring of wealth: meer kans op een zeldzame drop

Inventory:
-2 attack en strength pots(4): Voor als je ze veel rapper wil killen
-full guthan: om jezelf te kunnen healen zodat je niet iedere keer achter food moet rennen

neem nu dat je 1 whip drop krijgt om de 10 uur, je krijgt in die 10 uur ook wel rune chain drops en een paar K essence, goeie herbs en etc... dan kom ik aan 200-250K cash per uur. Maar je krijgt natuurlijk wel veel combat exp maar niet zo rap omdat er meestal veel volk bij de abyssal demons zitten.

Ik heb op mijn weg naar 85 slayer 20M verdient ongeveer en het duurde naar schatting 400 uur om 85 slayer te halen. Dat is 50k per uur.

2.4: Runite ores minen

Runite ores mijnen is een uitstekende manier om geld te verdienen. Runite ores kan je verkopen voor 11-12k each. Je hebt er 85 mining voor nodig en als je 96 magic of kan potten naar 96 magic en De desert treasure quest gedaan hebt of 89 magic (of kan potten naar 89 magic) en de Lunar diplomacy verdien je gemiddeld 500-600k(maxium 800k) per uur. Ik heb eens rondgevraagd en de meeste runite miners zeggen dat ze rond gemiddeld rond de 50-60 ores per uur halen.

Er zijn maar 6 runite rocks in de runescape world en de respawntijd van een runite rock is lang. Er zijn 2 runite rocks in de hero's guild die praktisch altijd gemined zijn, waardoor je er niet veel te zoeken hebt. Er is 1 runite rock bij de dark beasts maar aangezien ze agressive zijn en het tijd kost + 90 slayer om ze te doden negeren we deze plaats ook maar. Er is 1 rock in lava maze dungeon maar aangezien je door een doolhof moet met black dragons en poisen spiders is deze plaats niet interresant. Dus er schieten er nog 2 over en deze 2 zijn noord van de lava maze en deze 2 zijn wel interresant.

Afbeelding
outfit:

rune pickaxe: Om de ores te minen
black d'hide body, vambs en chaps: de pkers die je zal tegenkomen zullen grotendeels mages zijn.
antidragonfireshield: als je geen 50 hits ofzo op je wil krijgen van de KBD (zie later in de de guide

inventory:
ectophial of teletablet: Om te teleporten uit het KBD hol

Hoe begin je eraan: Je hebt volle prayer en hp en je staat op ancient: Doe de Ghorrock teleport (96 magic, 2 law runes, 8 water runes) of je staat op lunar (89 magic, 3 Astral runes, 8 Water runes, 3 Law runes)
Afbeelding
*Ghorrock teleport staat rechtonder in je spellboek

Als je Ghorrock teleport deed(ancient), ga naar het oosten totdat je de runite rocks tegenkomt.
Afbeelding

Of je kan ook Ice plateau teleport doen(lunar magic)
Afbeelding
Als je Ice plateau teleport(lunar) deed moet je eerst south gaan door de gate en dan naar het Oosten gaan totdat je de runite rocks tegenkomt.
Afbeelding

Mijn ze en hop naar een andere world om ze te mijnen en blijf hoppen totdat je 27 ores gemijnt hebt. Loop dan naar het KBD hol(blauwe route). Ga met de ladder naar beneden en pull de lever. Je wordt in het KBD hol geteleporteerd en klik op je ectophial/teletablet om te teleporten.

Mogelijke hinderpalen:
Andere runite miners: Je hopt vaak in een world met geminde runite rocks maar je komt niet vaak een andere runite miner tegen. Als je een andere tegenkomt zeg je maar gewoon eens vriendelijk goeiedag :wink:
PKers: Als er pkers komen dan is het het best om naar de spiders te lopen aangezien het daar non-multi is. Dan loop je gewoon tot je kan uitloggen ofzo. Je komt wel niet zo vaak pkers tegen omdat het extreem moeilijk is om een runite miner te pken. De meeste pkers zullen je proberen te barragen/blitzen/entangelen, daarom heb je black D'hide aan. Er zullen er ook zijn die proberen om je met een DDS te pakken te krijgen. Het is dus belangrijk om rap de juiste prayer aan te zetten.

2.5: Barrows

2.6: Fungies plukken

2.7: Daganoth kings killen

3: Andere op skill gebaseerde manieren
_________________________________________________________________

3.1: Melee

3.2: Ranged

3.3: Magic

3.4: Prayer

3.5: Runecrafting

3.6: Agility

3.7: Thieving

3.8: Herblore

3.9: Crafting

3.10: Fletching

3.11: Slayer

3.12: Mining

3.13: Smitting

3.14: Fishing

3.15: Cooking

3.16: Woodcutting

3.17: Firemaking

3.18: Farming

3.19: Construction

3.20: Hunter



4: Non-skill based
_________________________________________________________________

4.1: Flax plukken

4.2: Waterfilled vials kopen

5: Non-members
_________________________________________________________________

5.1: Big bones verzamelen

5.2: Cowhides tannen

5.3: Yews hakken

5.4: Airs craften

6: Feedback
_________________________________________________________________

6.1: Fouten

6.2: Dingen toevoegen

6.3: Wat ik nog nodig heb

7: Bedankingslijst
_________________________________________________________________
Laatst gewijzigd door Veugel6 op zondag 8 april 2007, 16:38, 24 keer totaal gewijzigd.
Piepje444
Ex-moderator
Berichten: 4817
Lid geworden op: zondag 12 maart 2006, 14:28
Clan: Lunagang

Bericht door Piepje444 »

mooie guide veugel, maar je kan nats ook voor 310ea selle :D
Gestopt met Runescape.
Afbeelding
I Lowland I
Ex-moderator
Berichten: 3334
Lid geworden op: dinsdag 2 mei 2006, 21:56
Oude naam: Aalboon

Bericht door I Lowland I »

Ziet er mooi uit!
Kaart ook zelf gemaakt?
Dé vroegere Aalboon!
Afbeelding
Hfan
Berichten: 852
Lid geworden op: donderdag 12 oktober 2006, 15:06

Bericht door Hfan »

Dat wordt een lange guide :o

@Aalboon, nee, hij is van Runehq :wink:
Met vriendelijke groet,

Hfan.
Veugel6
Ex-chatmoderator
Berichten: 1198
Lid geworden op: maandag 12 december 2005, 17:24
RS: Veugel (f2p)
Extra rang: Holbewoner

Bericht door Veugel6 »

HFan schreef:Dat wordt een lange guide :o

@Aalboon, nee, hij is van Runehq :wink:
Ik probeer zoveel mogelijk pics zelf te maken, maar sommige kan ik onmogelijk zelf. En hij wordt waarschijnlijk de langste post die je ooit gezien hebt. :wink:

Ik neem nu een pauze en ga eten, k'ben er al een paar uur mee bezig.
Afbeelding
Trotse eigenaar van het lelijkste onderschrift van de lunagang
mega runner2
Berichten: 448
Lid geworden op: zaterdag 24 februari 2007, 14:02

Bericht door mega runner2 »

Vind de guide er nu al goed uitzien, nieuwsgierig naar de rest! Goede uitgebreide uitleg!
~mega ( adden kan altijd ! )

Vragen over Rs? Pb me~!
Mr Emmertj
Berichten: 9915
Lid geworden op: dinsdag 28 november 2006, 14:07
Clan: Smokin Mils

Bericht door Mr Emmertj »

Nice !!! Al door gelezen :D Ga zo door ;)
RIP, Ploow. You will be missed dearly :(

-Wie zijn billen brand,
mag blij zijn dat hij niet andersom stond.
Afbeelding
Gemaakt door: GEHEIM(Secret, the). Danku.
Afbeelding
TH
Berichten: 2136
Lid geworden op: zondag 19 november 2006, 14:29
Clan: The Titans
Oude naam: t hilfiger | TH`Smd

Bericht door TH »

zeer mooie guide!
ik heb de guide op clanforum gezien gans int engels.
ik snapte er geen bal van :o :D
maar nu dankzij jouw kan ik hem ook int nederlands lezen xD!
veel succes met vertalen,zal lang duren!
Afbeelding
Gebruikersavatar
rawblood4300
Berichten: 262
Lid geworden op: zaterdag 3 maart 2007, 13:34

Bericht door rawblood4300 »

=D> Zeer mooie guide veugel6. ga zo door. =D>
Afbeelding [img]
Gijs
Berichten: 12942
Lid geworden op: zaterdag 10 februari 2007, 8:16
Contacteer:

Bericht door Gijs »

zeer nice, ik ben nu al benieuwd naar de rest
Afbeelding
Voorheen Ever121
leon_mister
Berichten: 1102
Lid geworden op: vrijdag 30 juni 2006, 12:47

Bericht door leon_mister »

Het is nu al een goede guide,laat staan als alles klaar is!
rsar
Berichten: 1617
Lid geworden op: woensdag 14 maart 2007, 19:22

Bericht door rsar »

mooie guid :D de rest zal ook goed zijn
klik hier voor mijn goaltopic
ik koop alle: (soft) clay,
raw lobs, willow logs en brons bars
stuur me een pm of add 1arjanman als je iets hebt!
Anonymous

Bericht door Anonymous »

dit word een goede guide
ik ben benieuwt wat er nog komt :wink:
ceylanc
Berichten: 272
Lid geworden op: vrijdag 30 juni 2006, 21:49

Bericht door ceylanc »

Mooi zo,veel mensen zullen het nodig hebben :)
Trabbie
Ex-moderator
Berichten: 6662
Lid geworden op: vrijdag 22 december 2006, 17:34
Clan: Lunagang Funclan
Contacteer:

Bericht door Trabbie »

Nice guide en p ess is makkelijk te kopen voor 100 each in world 2 :wink:
Ben benieuwd naar de rest!
Nice!
Mr Emmertj
Berichten: 9915
Lid geworden op: dinsdag 28 november 2006, 14:07
Clan: Smokin Mils

Bericht door Mr Emmertj »

Runite ores :D Nice :!: :idea: Ben benieuwd naar Melee :wink:
RIP, Ploow. You will be missed dearly :(

-Wie zijn billen brand,
mag blij zijn dat hij niet andersom stond.
Afbeelding
Gemaakt door: GEHEIM(Secret, the). Danku.
Afbeelding
666timmy
Berichten: 1847
Lid geworden op: donderdag 16 november 2006, 20:12
Clan: #Eternity-clan
Contacteer:

Bericht door 666timmy »

ik denk dat hij heel mooi word
Tomplayer
Ex-moderator
Berichten: 4133
Lid geworden op: woensdag 7 februari 2007, 17:32
Clan: Lunagang

Bericht door Tomplayer »

10/10 Heel Mooi :)

Hoelang Mee Bezig Geweest :) ?
Zeg Jee als je me ziet.
Afbeelding
X Glorious
Berichten: 1945
Lid geworden op: woensdag 21 maart 2007, 20:22

Bericht door X Glorious »

Tomplayer schreef:10/10 Heel Mooi :)

Hoelang Mee Bezig Geweest :) ?
Hij is nog geen eens klaar :roll:
Afbeelding
mega runner2
Berichten: 448
Lid geworden op: zaterdag 24 februari 2007, 14:02

Bericht door mega runner2 »

X Glorious schreef:
Tomplayer schreef:10/10 Heel Mooi :)

Hoelang Mee Bezig Geweest :) ?
Hij is nog geen eens klaar :roll:
Maar hij ziet er al wel goed uit, ik denk dat hij dat bedoeld..
~mega ( adden kan altijd ! )

Vragen over Rs? Pb me~!
Gesloten