Flipping guide! [F2P en P2P] (Update: AF!)

Hier staan alle overige RuneScape-guides, zoals geld verdienen.
Forumregels
Wil je zelf een guide schrijven? Kijk dan hier!
Plaats reactie
JochemRS
Berichten: 824
Lid geworden op: donderdag 25 oktober 2012, 16:13
RS: JochemRS (p2p)
Contacteer:

Flipping guide! [F2P en P2P] (Update: AF!)

Bericht door JochemRS »

Flipping guide!

Hallo allemaal en welkom bij mijn flipping guide! In deze guide wil ik de verschillende prijscategorieën van het flippen laten zien. Zelf heb ik al lang niet meer geflipt maar ik heb het vroeger veel gedaan en ik weet er nog veel van! Het is een snelle, en vaak leuke manier om geld te verdienen dat vaak te combineren valt met skillen, wat het een erg goede moneymaker maakt! Wees gewaarschuwd dat er veel tekst komt, het is nou eventjes 1x redelijk ingewikkeld om te leren en ik ben meer van het ''in-depth'' om ook nog alles uit te leggen waarom het zo zit waar sommige niet in geïnteresseerd zijn, hou je hier niet van lees dan aub een andere guide er zijn er genoeg!

Inhoudsopgave

- Wat is flippen?
- Lage prijscategorie (tot ~10m per item) [F2p en P2P]
- Zeer lage prijscategorie (tot 150 gp per item) [Vooral F2P]
- Middelmatige prijscategorie (PC 101 flipping, budget 20 - 200m) [WIP] [P2P]
- Hoge prijscategorie (Nex and SS flipping, budget 150M+) [WIP] [P2P]
- Zeer hoge prijscategorie (R quark flipping, budget 300M+) [WIP] [P2P]
- Nawoord/ FAQ

Wat is flippen?

Flippen is het gebruikmaken van mensen die te ongeduldig zijn met wachten bij het kopen of verkopen van een product. Koop iets direct in de ge, en verkoop het ook weer direct, zul je altijd wel wat verlies maken. Dit verschil gaan wij gebruiken. Koop je het namelijk voor de prijs dat jij het eerst verkocht, en daarna verkoopt voor de prijs dat jij het eerst kocht, dan heb je namelijk winst. Het klinkt allemaal misschien nog wat ingewikkeld maar hier zou toch verandering in moeten komen na mijn guide! Eventjes een paar misverstanden weghalen: je hebt weinig tot geen risico met flippen (dat je geld verliest), in tegenstelling tot merchanten. De tweede, meer geld geeft meer profit, maar dit is absoluut niet nodig!

Lage prijscategorie (van 1m tot vrijwel onbeperkt budget) [F2P en P2P]

Waarom begin ik met de lage prijscategorie, en niet met de zeer lage? Dit, omdat de lage de hele basis van het flippen is, en de zeer lage er heel erg veel op lijkt, maar de mensen die meteen door willen naar het hogere zullen toch echt eerst eventjes deze door moeten lezen maar kunnen de zeer lage overslaan.

Ik ga gewoon maar eventjes uitleggen hoe je het doet, wat er verder allemaal achterzit kom je in de loop van der tijd wel achter.

Vergeet nooit: het is mogelijk te flippen met elk item! De ene geeft alleen wat meer profit dan de ander. Wat je moet doen is geluk hebben dat je de juiste vind.

Stap 1: kijk naar de buy limit. Kijk hier voor de buy limits De winst die je maakt is namelijk het verschil tussen de verkoopprijs min de koopprijs vermenigvuldigen met de afzet (klinkt allemaal weer moeilijk, valt wel mee). De afzet, is vaak de buy limit. De buy limit is de hoeveelheid items die je kan kopen per 4 uur op de grand exchange. Koop je 1000 super strength potions, kan je er daarna geen meer kopen, welke prijs je ook bied. Hier dus rekening mee houden! Houd er ook rekening mee dat je soms niet zoveel kan kopen, omdat er bijna niemand is die het item verkoopt. Ook moet je er rekening mee houden dat sommige items gedeelde buy limit heeft: Koop je 500 super strength (2), en 500 super strength (3), dan word dit samen opgeteld naar 1000 en zit je dus ook al aan je buy limit.

Afbeelding

Stap 2: Check de prijs. Hiermee verlies je altijd een paar gp, omdat je eerst koopt, en daarna verkoopt. Jammer, maar zeker in grote getallen maakt dit niet zoveel uit. In dit geval ga ik weer door naar de super strength potions, omdat ik deze wel leuk vind :bier:.
Afbeelding

Zoals je kan zien, heb ik 1 super strength pot gekocht, en er meteen weer 1tje verkocht. Het verschil hiertussen was ~100 gp. Dit verschil vermenigvuldigen met de afzet (hoeveel je ervan verkoopt) word dus je winst. Gezien de buy limit 1000 was, hebben we als het goed is dalijk dus 100k winst. Wat ga je nou doen?

Stap 3: Inkopen. Kijk eerst naar de prijs waarvan je het verkoopt. Dit was 820 gp. Wat concluderen we hieruit? Iemand anders is super strength potions aan het kopen voor 820 gp each. Hij krijgt ze dus allemaal. Maar wat als wij nou voor 821 gp (1 gp erboven) zouden kopen? Omdat wij meer bieden, krijgen wij ze dus allemaal. Wat we nu gaan doen is wachten totdat ze allemaal kopen, wat wel eventjes kan duren. Vergeet niet dat anderen hetzelfde kunnen doen, en het dus mogelijk is dat na een tijdje niks meer verkoopt omdat iemand anders ook 1 gp (of meer, maar dat gaat ten koste van je winst) bieden. Af en toe moet je dus opnieuw checken, als je dus opeens niks meer verkoopt. Zorg, zeker met zulke grote aantallen, dat je nooit helemaal alles koopt. Koop er bijvoorbeeld 995 ipv 100. Dit, omdat als je opnieuw moet checken voor het verkopen (komen we dalijk bij), het irritant is als je al aan je buy limit zit want dan kan je geen accurate verkoopprijs meer bedenken.

Afbeelding

De rest wou helaas niet meer kopen, en ik had gewoon geen geduld meer: Soms moet je gewoon door naar een ander item om maximale winst te halen, dat doe ik nu dus ook. Zoals je kan zien heb ik er nu 777 gekocht.

Stap 3: Verkopen. Wat ik nu ga doen, is er nog 1tje kopen, maar dan instant: Kijk voor welke prijs hij verkoopt. Dit hadden we eerder al gedaan (925 gp), maar dit gaan we opnieuw doen omdat de prijs kan zijn veranderd.

Afbeelding

Helaas is de prijs omlaag gegaan: Minder profit. Nouja, we moeten het er maar mee doen.
Wat betekend dit: Iemand anders is het aan het verkopen voor 878 GP each. Wat wij gaan doen, is er 1 gp onder zitten. Op dit moment verkoopt hij al zijn producten, aan mensen die het instant willen kopen (zonder te wachten). Bieden wij 1 gp lager dan krijgt hij niks meer, en krijgen wij al het geld omdat iedereen die dan koopt automatisch bij ons koopt!

Nu hebben we dus een verkoopprijs: 878-1 = 877 gp.

Nou, geluk, nog geen 30 seconden later waren ze verkocht!

stap 4: Resultaten!Afbeelding

Mooi, hebben we dus 40k winst, zoals je kan zien. Erg slecht wat mij betreft, super strength potions waren dus geen goed item. De winst was dus verkoopprijs: 877 gp - koopprijs: 821 gp x afzet: 777 = ~40k

Waarom zeg ik nou, items tot 10 Miljoen in deze categorie? Omdat je zo alle items met 10 of hoger buy limit (per 4 uur) moet flippen. Hier vallen dus bv. ook dragon pickaxes onder van 9Miljoen each, deze flip je precies op deze manier!

Wees niet bang om wat te proberen. Bronze SQ shields heb je nodig voor een bepaalde clue. Je hebt geen idee hoeveel winst ik daar uit heb gehaald! Ik kocht ze in voor 11 gp each, en verkocht ze voor 10k each: Simpelweg omdat niemand anders ze verkocht. Ik heb op deze manier zeker een miljoen winstgemaakt, terwijl ik maar 1k aan kosten had: Bewijs dat je niet zo heel veel geld nodig hebt om geld te maken. Ook granite legs heb ik vroeger veel uitgemaakt, ik maakte ~40k winst per granite legs, en al veranderde de prijzen vaak, ik heb daar toch ook wel een paar miljoen uitgehaald. Dit is een typische bezigheid tijdens het skillen, het kan soms uren duren voor iets buyed (al gaan anderen in seconden). Die bronze SQ shield heb ik gewoon wekenlang niet naar omgekeken en ben er simpelweg ''slapend rijk'' mee geworden.

Zeer lage prijscategorie: tot 150 gp per item [Vooral F2P]

Wat je eigenlijk doet, is hetzelfde als de lage prijscategorie. Het enige verschil is, dat bij sommige items, er maar een paar GP tussen de koop- en verkoopprijs zit, waardoor als je er 1 gp afhaalt, je geen winst meer overhoud. Het enige verschil wat je maakt, is ipv 1 gp ervanaf, gewoon erop te gaan zitten. Koop je een pure essence voor 12 gp direct en verkoop je het voor 11 gp direct, dan kan je er geen 1 gp vanaf gaan zitten natuurlijk! Wat je dan doet, is zelf voor 11 gp kopen, en verkopen voor 12 gp. Gewoon geduld hebben en je kan hier nog best wel wat profit uithalen.

Middelmatige prijscategorie (PC 101 flipping, 20M+ budget [P2P]
Sommige items hebben een buy limit van minder van 10. Hierbij kan je de bovenstaande methode niet toepassen natuurlijk, want als je 1tje koopt en verkoopt om te checken dan heb je niks meer over om te flippen! Je snapt natuurlijk ook dat er dus meer winst inzit, maar het wel meer moeite kost om deze te flippen. Ook deze items kunnen. De FC ''PC 101'' focust op god wars dungeon items zoals armadyl, bandos, en subjugation. Een paar termen die je moet kennen:
- INB (instant buy) mensen wachten niet en kopen direct. Dit is ongeveer de verkoopprijs. - NIB (not instant buy) Mensen wachten eventjes om te kopen, dit is ongeveer de prijs waarvoor je moet kopen.
- INS (instant sell) hiervoor moet je kopen, als mensen dit zeggen.
- NIS (Not instant sell) Hiervoor moet je verkopen.

Vaak word er bv gezegd: BCP 10.4 - 10.8, dat betekend dat je rond 10,4m moet kopen en 10,8m moet verkopen. Maar vaak koopt en verkoopt dit niet goed, omdat iedereen dit probeert. De truck is, om net onder de anderen te gaan zitten. Vaak moet je gewoon met de prijzen spelen, hoe langer erin zit hoe meer geld je er gaat verdienen. Deze FC is echt eventjes wennen maar kan meer geld opleveren dan de methodes waarbij je zelf price checked. Wel zo aardig om door te geven waarvoor je kocht en verkocht in de FC, zodat anderen dit ook kunnen flippen. De buy limit van al deze items is 1 per 4 uur.

Een tip is, met sellen 49k onder de adviesprijs te zitten, en met kopen 51k erboven. Anderen doen misschien 50k, zo zit jij weer net van hun af, en kan jij dus weer beter flippen. Een andere tip is om alle 5-6 de slots vol te zetten en gewoon een bank skill te gaan trainen. Als het niet koopt of selled de prijs wat veranderen, en de prijzen in de FC's (en updates) goed in de gaten houden.

De kans is groot dat je uit deze FC wel eens word gekicked, net als de andere FC's trouwens. De regels zijn erg streng, je moet écht niet off-topic gaan, over andere items praten, of om advies (bv. stijgen/dalen van items) praten, je ligt er meteen uit. Dit is vaak wel eventjes wennen.

Hoge prijscategorie (Nex and SS flipping, budget 150M+) [WIP] [P2P]
De FC die je hiervoor gebruikt is Nex and SS. Je doet hier hetzelfde als bij het PC 101 flippen, alleen heb je hier trade limits van 1/2/5, afhankelijk van wat je koopt: Check dit dus eventjes van tevoren.
- Boots/gloves 1
- Body/legs/helm 2
- Zaryte bow 2
- Virtus book/wand 5

De FC werkt bijna hetzelfde, alleen zijn de prijzen iets anders gegeven. Vaak geven ze geen verschillen in koop- en verkoopprijs, maar bijvoorbeeld >125m (kleiner dan 125m), wat dus betekend 123-125M ongeveer. Hier ben ik zelf niet heel gewend, dus ik kan je niet heel veel advies geven hoever je van de adviesprijzen af moet zitten, ik adviseer je het zelf te proberen, je zult vanzelf er meer ervaren mee worden! Natuurlijk zit er op de boots/gloves meer verschil dan op de wands/books, omdat je er minder kan kopen, maar het is wel weer wat lastiger om aan goede prijzen te komen (om dezelfde reden!). De regels van de FC's zijn hetzelfde.

Zeer hoge prijscategorie (R quark flipping, budget 300M+) [WIP] [P2P]
Hier flip je in R quark, de trade limit van alle items hier is 2 per 4 uur. Het werkt hetzelfde als de andere FC's, je flipt hier H'weens, partyhats, en andere rares (disk, easter egg, pumpkin, etc.) Het is echt gemaakt voor een hogere prijscategorie dan de andere FC's. Omdat er volgensmij meer mensen zijn die deze items flippen dan serieus kopen/verkopen kan het best wel lang duren om ze te kopen of te verkopen, maar er kan wel veel winst opzitten (rond de 2M per partyhat!). Ik adviseer hier meerdere items tegelijk in de GE te hebben, waardoor je toch zo wel 500M cash moet hebben wil je er serieus veel geld uit kunnen maken.

Nawoord/ FAQ

Bedankt voor het lezen, ik hoop echt dat je er wat van hebt geleerd en dat je het een mooie guide vond. Ik had er wel plezier in om het te maken, misschien dat ik zelf binnenkort ook weer is wat ga flippen en wat resultaten hier neerzet.

FAQ:
Wat staat er in jouw guide dat in andere flipping guides niet staat?
(Oftewel waarom leren we hier meer van dan van andere flipping guides?)
Hier kan je alle verschillende manieren bij elkaar zien, in een overzicht, en vergelijken (zodra die af is). Dus ook alle FC's en dergelijke. Ook is die van mij wat meer in-depth: waarom is het zo, wat ik bij veel andere guides niet zie.

Jochem
Laatst gewijzigd door JochemRS op zondag 23 juni 2013, 21:39, 11 keer totaal gewijzigd.
[quickhop fc] Fc waar iedereen pm on heeft voor quickhoppen! [quickhop fc]
- Add iemand, rechtermuisknop op vriendenlijst ''join'' en je zit instant in hun world!
- Effigy's
- Goed voor LRC mining, rune ore mining, pking (revs bv.), etc.
- Erg goede community, heb je ergens hulp bij nodig, grote kans dat je het daar krijgt.
Tim
Berichten: 13565
Lid geworden op: donderdag 21 juni 2007, 21:32

Re: Flipping guide!

Bericht door Tim »

Wat staat er in jouw guide dat in andere flipping guides niet staat?
(Oftewel waarom leren we hier meer van dan van andere flipping guides?)
JochemRS
Berichten: 824
Lid geworden op: donderdag 25 oktober 2012, 16:13
RS: JochemRS (p2p)
Contacteer:

Re: Flipping guide!

Bericht door JochemRS »

Tim schreef: Wat staat er in jouw guide dat in andere flipping guides niet staat?
(Oftewel waarom leren we hier meer van dan van andere flipping guides?)
Hier kan je alle verschillende manieren bij elkaar zien, in een overzicht, en vergelijken (zodra die af is). Dus ook alle FC's en dergelijke. Ook is die van mij wat meer in-depth: waarom is het zo, wat ik bij veel andere guides niet zie.
[quickhop fc] Fc waar iedereen pm on heeft voor quickhoppen! [quickhop fc]
- Add iemand, rechtermuisknop op vriendenlijst ''join'' en je zit instant in hun world!
- Effigy's
- Goed voor LRC mining, rune ore mining, pking (revs bv.), etc.
- Erg goede community, heb je ergens hulp bij nodig, grote kans dat je het daar krijgt.
JochemRS
Berichten: 824
Lid geworden op: donderdag 25 oktober 2012, 16:13
RS: JochemRS (p2p)
Contacteer:

Re: Flipping guide! [F2P en P2P] (PC 101 Updated!)

Bericht door JochemRS »

Guide afgemaakt. Feedback welkom, rate/hate, foutjes eruithalen of tips geven mag natuurlijk ook!
[quickhop fc] Fc waar iedereen pm on heeft voor quickhoppen! [quickhop fc]
- Add iemand, rechtermuisknop op vriendenlijst ''join'' en je zit instant in hun world!
- Effigy's
- Goed voor LRC mining, rune ore mining, pking (revs bv.), etc.
- Erg goede community, heb je ergens hulp bij nodig, grote kans dat je het daar krijgt.
Breezychalk
Verbannen
Berichten: 618
Lid geworden op: zaterdag 30 juni 2012, 9:44
RS: Breezychalk (p2p)
Clan: clan gezocht
Oude naam: Ralph18
Contacteer:

Re: Flipping guide! [F2P en P2P] (Update: AF!)

Bericht door Breezychalk »

Misschien kan je die afkortingen en cijfers er bij zetten met die 3+3/3/>5456>5 zo iets :P.
Ik snap er eindelijk geen ene reet van :)
Afbeelding
JochemRS
Berichten: 824
Lid geworden op: donderdag 25 oktober 2012, 16:13
RS: JochemRS (p2p)
Contacteer:

Re: Flipping guide! [F2P en P2P] (Update: AF!)

Bericht door JochemRS »

Ralph18 schreef: Misschien kan je die afkortingen en cijfers er bij zetten met die 3+3/3/>5456>5 zo iets :P.
Ik snap er eindelijk geen ene reet van :)
Ik zou, als ik jou was, bij het lage budget (al kan dat ook redelijk hoog zijn hoor) beginnen, en eventueel PC 101, waarbij de termen redelijk makkelijk zijn. Dit zijn ook de enige 2 manieren die ik persoonlijk heb gebruikt. Ook staan alle afkortingen uitgelegt bij het forum van de FC's zelf; hier staan ook de regels, altijd handig om deze eventjes door te lezen (gewoon googlen)
[quickhop fc] Fc waar iedereen pm on heeft voor quickhoppen! [quickhop fc]
- Add iemand, rechtermuisknop op vriendenlijst ''join'' en je zit instant in hun world!
- Effigy's
- Goed voor LRC mining, rune ore mining, pking (revs bv.), etc.
- Erg goede community, heb je ergens hulp bij nodig, grote kans dat je het daar krijgt.
seddekiller
Berichten: 73
Lid geworden op: dinsdag 5 augustus 2008, 15:48

Re: Flipping guide! [F2P en P2P] (Update: AF!)

Bericht door seddekiller »

Mooie guide! dankje! Vooral de fc's erbij is handig.

ben nu pc 101 aan het proberen. eerste indruk. professioneel.
items kopen voor ong de prijzen die ze aangeven.
alleen verkopen is lastig.
Hopen dat het lukt :).

anyway 10/10
Plaats reactie